540L kar.

#1 - 20 juni 2009 17:35
Tja, dags för mig att dela med mig.

har inga direkta krav på om det ska vara biotopiskt m.m, utan är egentligen mer intresserad av mkt växter med trivandes fiskar.

Jag har bara tatt bilder på ena sidan av karet, då det bara är den sidan som jag själv tycker jag är lite nöjd med.

Den andra sidan är nästan så jag skäms lite över.:(

Tanken är väl att vallisnerian ska växa upp och slutligen täcka aquael pumpen som syns i bakgrunden.
Och att stenarna i framtiden ska vara täckta med mossa.

jag tar tacksamt emot precis alla råd och byggideer jag kan få, men tänk på att jag har extremtbegränsad plånbok...tyvärr.

http://img44.imageshack.us/img44/1271/img0151cls.jpg

http://img44.imageshack.us/img44/4700/img0152r.jpg

Den 25 löser jag äntligen ut mina 2 aquerelle rör, så jag kan få lite snyggare och vettigare lyse!. då slipper jag dessa äckliga ikea spottarna...:d
#2 - 23 juni 2009 14:41
Någon rot och mera växter vore bra. Växter kan du kanske få billigt om du annonserar härinne på zoopet efter dem. Det finns många växtnördar som mer än gärna delar med sig. :)
#3 - 24 juni 2009 11:36
Hej!
Vad roligt att du har en projekttråd, då kan jag ju se hur det går för växterna och mossan som jag ska skicka :D.

Om du inte vill ha "kanelbulle" snäckor behöver du nog kolla igenom ormbunkarna och mossan ordentligt, jag har nämligen massor av dessa i mitt akvarium. Det ser ut som om du har rätt fin sand, vill du att jag ska skicka med ett par malaysiska sandsnäckor när jag ändå ska skicka?
#4 - 24 juni 2009 11:38
Glömde fråga: Vad har du/ska du ha för fiskar i akvariet? :)
#5 - 24 juni 2009 14:55
Rot ska jag skaffa ngn gång.

Sanden är biltemas blästersand, väldigt fin, men dock väldigt kompakt.

Snäckor, tja, har ju 2 praktbotior som torde käka upp dem, men jag ska kolla igenom dem extra noga.

Har för tillfället; 2 guramis 1 mal, 2 slöjisar, 2 praktbotior.

Vad jag vill ha mer vet jag inte riktigt ännu.....:/

Tja, om du tycker de sandsnäckorna gör gott för karet tackar jag o bugar snällt!
#6 - 24 juni 2009 15:48
lite mer växter hade blivit snyggt. kanske lite mer sten och gömställen för fiskarna?

lite fler Praktbotior kanske, dom vill gärna vara 5st som minst.
#7 - 24 juni 2009 16:57
är på väg med fler växter.
Ska köpa mig 10st vallisnerrio imorgon och plantera längs med hela baksidan av karet. Frågan är bara om jag ska lägga en rad med engelsksjösten längs med baksidan, då de andra vallisn.. inte verkar trivas i sanden.

Sedan inväntar jag från andra oerhört snälla människor som vill bidra till mitt "lilla" projekt.

Fler stenar ska dit och även någon rot.. Vill vara lite försiktig med stenarna då jag inte har ngt skydd under sanden. Är redan nervös för denna jag lagt dit, den var ganska tung cirka. 10-15KG.....

Hatr introducerat flytväxter ovanför där bilden är tagen, tror guramisen kommer gilla det...

Dessa är det jag har fått: Limnobium laevigatum
#8 - 24 juni 2009 17:05
det här med malaysiska sandsnäckor verkar väldigt bra att ha i karet när man har sand,(kom jag fram till nu när jag läste på lite...) så givetvis skulle jag tacksamt ta emot ngn. =) =)
#9 - 25 juni 2009 07:35
Hmm....praktbotior älskar snäckor, framförallt de små "kanelbullarna". Så de behöver duinte bekymra dig om. Sandsnäckorna klarar sig möjligen, eftersom de har tjockt skal och lever nedgrävda.
#10 - 25 juni 2009 18:20
Uppdatering:

Min snälla fru kom hem idag utan min vetskap med följande fiskar:

3 Praktbotior- nu totalt 5 st.
5 kopparbarber

Och 5 guppys: 3honor och 2hanar. Dessa går i jordakvariet, för att få näring, så växterna skjuter på..... =)

Fick även mina rör idag....oh shit vilket lyse det blev!!. Ska snart putta ut nya bilder, denna gången på hela karet.
#11 - 25 juni 2009 18:21
sandsnäckorna kan skydda sig själva. av att dom ''stänger in sig'' och har ett ''lock'' som blockerar öppningen. så fisken måste bryta skalet för att få tag på kroppen vilket praktbotior inte kan göra med dessa snäckor.
Bilagor:
#12 - 26 juni 2009 10:20
Då behöver du ju inte kolla växterna så noga, "kanelbullarna" kommer nog att gå åt :d

Rensade ur lite skott och bitar av javaombunke igår i samband med att jag planterade Vallisneria i bakgrunden, blev en tuss javamossa också. Måste bara väga för att se vad det kan tänkas kosta att skicka.

Vad kul med mer fiskar! Jag tycker att kopparbarber är så söta :)
#13 - 26 juni 2009 11:51
Väldigt söta.

Härligt om jag får lite mer växttillskott!.

Förresten, skickar du med de där andra snäckorna?..
Isf, ngt att tänka på vid nersläpp?
#14 - 28 juni 2009 11:50
Nu har jag slängt i lite mer prylar i karet.

http://img14.imageshack.us/img14/560/img0176ttb.jpg

Tja, eller stenar får man väl säga, billigt och bra när naturen är utanför.

Försökt att få lite grottor och gömställen, men det är väldigt svårt, samtidigt som man inte vill att det ska se ditsatt ut..

hoppas jag lyckades med att inte få det så?.:confused:

har även försökt få ett "bördigt" landskap med sanden, vill säga att det lyfte intrycket rejält!

Idag fick jag även flytta på slöjisarna, praktbotiorna är ena riktiga mobbare, slöjisarnas fenor är rätt så bra tilltufsade, så dem går numera tillsammans med guppysen i jordakvariet.

Fråga: Behöver jag ha en pump i jordakvariet?. Jag har ingen nu, men funderar på att sätta dit en liten liten, utan filtermaterial...För att få lite cirkulation.

Stengrottan har även en tuss utav okänd mossa:
http://img14.imageshack.us/img14/3360/img0179qoq.jpg

Ursäkta grumligheten, det kom nu sen jag la dit sjösten i bakkant och har donat med resten...[:(!]
#15 - 29 juni 2009 19:29
Uppdatering:

Fyllde idag mitt aquael Turbo 1100 innerfilter med Aktivt kol. Hoppas på att lite av akvariedoften försvinner och att vattnet ska bli ännu klarare.

*Väntar med spänning*
#16 - 30 juni 2009 09:05

Härligt om jag får lite mer växttillskott!.

Förresten, skickar du med de där andra snäckorna?..

Isf, ngt att tänka på vid nersläpp?

Du har pm på plantswap :d
Malaysiska snäckor kommer med. Jag tror att jag koppade in dom men jag minns inte säkert. Nu har dom ju så lite vatten med sig så jag skulle nog bara lägga i dom. Vet inte om dom är känsliga, du kan ju fråga i forumet.
Vet du vad du har för vattenvärden?

Du kanske skulle lägga i dom nånstan där de är lite skyddade för praktbotiorna så att de får en chans att gräva ner sig. Även om praktbotiorna inte klarar att äta dom skulle det inte förvåna mig om dom försöker :p

Förresten, hur stort är jordakvariet? Skulle nog rekommendera en pump och håll koll på nitriten om det är nystartat.
#17 - 30 juni 2009 18:16
såg det...

Härligt..blir jag glad!

vattenvärden är

KH: pendlande mellan 3-4 än så länge.
No2 nära noll nu.

kollade NO2 i jordakv. i förrgår... illrött.. Kör nu stenhårt med urlakat jordvatten. 2dl per dag. Och en liten minipump med uselt filter... hade tyvärrr inget annat som går i karet..=(

hoppas det klarar sig ändå...
Jordakvariet är på 125L.
#18 - 1 juli 2009 06:08
Som du kanske har läst så smutsar slöjstjärtar ner mycket så du kommer nog behöva ett större filter. Gör du vattenbyten i jordakvariet?
Finns mycket bra att läsa om nitrit. Om man ska göra vattenbyten eller inte finns det skilda meningar men jag lutar åt att du borde göra det i det här fallet. Men läs på och skaffa dig en egen uppfattning. Lycka till!
#19 - 1 juli 2009 18:01
Idag fick jag mina växter, javaormbunke och javamossan!.. Tackar oerhört för det.

Däravslänger jag upp lite nya bilder igen, så ni får se placeringen och kom gärna med tips och ideer!

Bild på hela karet:
http://img38.imageshack.us/img38/6646/img0180hhp.jpg

Bild från höger sida: (notera den snabbväxande växten till vänster, har ni någon bra placering på den?, har inte riktigt bestämt mig ännu)...
http://img4.imageshack.us/img4/7584/img0184z.jpg

Bild på vänster sida där mossan är placerad:(den är nertyngd med 2 stenar,har ni några ideer?)
http://img151.imageshack.us/img151/3367/img0185llt.jpg
#20 - 1 juli 2009 22:49

...... mossan är placerad:(den är nertyngd med 2 stenar,har ni några ideer?)

Fiskelina går bra att sätta fast mossan med.

Tips: I med mer växter!
#21 - 3 juli 2009 17:03
Äntligen!

Nu har jag fått tag på en rot som jag är nöjd med, dessutom gigantisk!.

Roten är "svensk", har legat under vatten i många år, sedan upptagen och har sen dess varit i ett avstängt akvarium i cirka 10 år.

Min rot ligger just nu och vilar i badkaret för att förhoppningsvis snart sjunka.

Jag slänger ut lite bilder:

http://img370.imageshack.us/i/img0188.jpg/

http://img16.imageshack.us/i/img0189wjz.jpg/

(notera hur den nästan tar upp hela badkaret.) :d

Jag kan få tag på MKT mer av svenska rötter. i olika dimensioner, former m.m.
#22 - 4 juli 2009 09:11
Snygg rot! :d

Som Aleks sa, mossan går bra att knyta fast med fiskelina. Kan vara väldigt pilligt men det lönar sig. Om du tynger ner den med en sten är det nog risk att mossbiten som är under stenen dör. Fiskelina är också bra för att binda fast javaormbunkar på rötter och stenar, dom växer fast efter ett tag precis som mossan. Javaormbunkar vill om jag minns rätt inte ha själva rotstocken i sanden, då ruttnar dom.

Ser ut som att du fått till en bra start. Ska bli spännande att se hur det blir med roten i. :)

Hur gick det för snäckorna? Har dom överlevt transport och hungriga fiskar?
#23 - 4 juli 2009 09:51
jo, mossan kommer jag knyta fast på roten sedan när den dykt ner.

De andra växterna har jag i desperation och avsaknad på lina satt fast med gummiband, kanske inte det bästa valet men vad gör man.

jag läste också att ormbunken inte gillar helt nedsänkta i sanden, så jag tog det i beaktning..

Snäckorna är helt oskadda och numera begravda.... =)

kollade till roten innan i morse och vattnet var lite gult, frågan är om det kommer försvinna eller kvarstå. (jag vill ju helst inte ha te färgat vatten)..

Kommer nog byta vatten i badkaret för att minska risken.

vi får se hur det blir..
#24 - 4 juli 2009 09:54
förresten hur gör man om man vill ha en mossmatta?.

Så den inte får för sig att ruttna i sanden?.
#25 - 5 juli 2009 07:15
Vet inte hur man ska få till en mossmatta. Kanske med någon typ av nät eller få den att växa fast på en riktigt platt sten. Finns säkert nån som vet på forumet.
#26 - 11 juli 2009 13:00
Mossbiten ryckte jag väck innan, och låter den flyta fritt tills roten sjunkit.

Fick förresten 2 glada tillskott igår.

ett guppyyngel, som desperat gömmer sig under stenarna från hungriga munnar. troligen strök de andra med, för jag tyckte fiskarna såg ovanligt runda och mätta ut på morgonen.... =/

fick också vallisneria gigantis. Planterad längst in till vänster i hörnan. Har 6 planter till som jag har beställt. Tanken är väl att de ska täcka doppvärmare och utblås, så de inte syns.

Valig spetsig valle ska sättas längst bak hela vägen.

Sedan upptäckte jag kopparbarben, de leker för fullt nu, så förmodligen stöter jag väl på lite rom snart...
Förresten, ngn som vet hur lång tid efter leken som honan lägger sin rom?

en annan sak har jag med märkt, guppysen älskar strömt vatten!. de står ofta vid ngt av utblåsen och desperat försöker simma emot...
#27 - 3 augusti 2009 18:07
uppdatering*

fick tillökning idag, jämte lite olika dödsfall som har inträffats sedan senaste skrivelsen.

1 praktbotia och 2 guppysar har gått upp till fiskhimlen.

Inhandlade idag faktiskt 2 silverhajar, tillsammans med en rot. Nu äntligen kunde jag slänga ut några utav stenarna som låg där tillfälligt.

I växtväg har jag fått utökat med hela (!) 9 st valle gigantis, den vanliga vallen förökar sig fruktansvärt!!!.

Knöt fast lite java-ormbunke på roten och javamossa.

Jag har lite problem med att veta hur fanken jag ska inreda det här karet, visst inte det lättaste med tanke på att jag bara har en rot.
Ska se om jag kan slänga upp lite bilder nån gång...=)
#28 - 3 augusti 2009 20:10
Snygg rot. Var hittar man sånna? :) Snälla byt bakgrunden, inte alls snygg :(
#29 - 3 augusti 2009 20:37
njam inte den roten jag har. ångrade mig efter alla uttalanden om gifter som kan utsöndras..

Vet..skäms lite.... men har ju inget annat. vill så gärna ha en BTN 3d eller slimline men de är så helvetes dyra.
Funderar på att riva ner den och spraya den kolsvart....
#30 - 3 augusti 2009 20:38
roten kommer ifrån en nära sjö...
#31 - 3 augusti 2009 20:39
njam inte den roten jag har. ångrade mig efter alla uttalanden om gifter som kan utsöndras..

Vet..skäms lite.... men har ju inget annat. vill så gärna ha en BTN 3d eller slimline men de är så helvetes dyra.

Funderar på att riva ner den och spraya den kolsvart....

Slimeline är inte dyra. Så fattig är ingen ;)
#32 - 6 augusti 2009 07:43
ehm.. ensam inkomstagare, försörja 2 barn och en hustru(!).

Kan nu säga att bakgrunden är sprayad svart. Blev ju iaf betydligt snyggare än innan.
Gjorde likadant i hustruns 63L. Där blev det riktigt bra faktiskt!. Fick ett helt annat djup i karet.

Nästa steg är nu att bygga om min co2 anläggning till 4 stycken 5L dunkar. De står o väntar på mig på altanen. Och idag ska jag hämta virke till min ljusramp!.

Kommer nog bli skitbra ramp..(hoppas jag).
#33 - 9 augusti 2009 14:15
Här kommer lite bilder på mitt mastodont bygge till ljusramp!

http://pici.se/452252/ visar mina 4 aquarelle rör i vanliga takarmaturer.

http://pici.se/452259/ i bruk

längst upp skymtar en öppen matlucka som mäter kanske 50cm långt och 10 brett.

Ang. planeringingen i karet så mottager jag varmt tips om vatr jag kan sätta alla växter! tycker det är så svårt!

Annons