540L SA med Altum

#1 - 26 oktober 2008 09:31
Som sagt så va jag ju hos kent förra helgen å bytte in troffarna mot Altum, fick dock lägga en tusing imellan, men tänkte nu flytta över den gammla tråden hit då inte rubruken stämmer.....
#2 - 26 oktober 2008 09:38
bild

bild på hur det ser ut just nu, har ju bara haft igång det i en vecka men jag köpte stora växter från början. håller på att leta efter en större rot nu, så att jag kan byta ut den lille pinnen som ligger på botten, kom gärna med synpunkter hur jag kan förbättra livskvaliten för min Altum, ska även köra i torv då jag vill ha tefärgat vatten....
#3 - 26 oktober 2008 11:27
Ser fint ut, så du fick tag på stora växter du, tänk sånt fusk :P. Te-färgat vatten is the shit ;).
#4 - 26 oktober 2008 15:58
Du har ingen närbild på Altumen??Om du nu ska köra tefärgat så hade jag skippat växterna och kört med mer inslag av Rött i Stenen/Sanden och riktigt mycket rötter uppbyggt på bakrutan och halva sidorutan till vänster,med några pinnar liggande på botten och lite löv.
Annars riktigt snygga Altum på avstånd.
#5 - 26 oktober 2008 16:27
ska försöka ta några closeup, men tyvärr sålde jag min systemkamera för att köpa en kompakt, vilket jag givetvis ångrar nu......
#6 - 26 oktober 2008 17:17
En kort fråga: Har man torv i karet eller är det i ytter filtret som du skall ha det? Färgar rötter vattnet? När det gäller mitt kar vill jag ha en tropiskt utseende med klarblått vatten, vit sand, sten och sprudlande gröna växter :)

Det ser bra ut i ditt akvarium, skall bli spännande att följa utvecklingen av det framöver :)
#7 - 26 oktober 2008 17:29
Axelsson skrev:
En kort fråga: Har man torv i karet eller är det i ytter filtret som du skall ha det? Färgar rötter vattnet? När det gäller mitt kar vill jag ha en tropiskt utseende med klarblått vatten, vit sand, sten och sprudlande gröna växter :)

Det ser bra ut i ditt akvarium, skall bli spännande att följa utvecklingen av det framöver :)

torv har man í ytterfiltret, köper du torvgranulat passa dig som tusan för att ta för mycket.. jag tog död på ett helt kar i och med överdosering.
#8 - 27 oktober 2008 17:40
ok... tog bort min granulat direkt när jag läste vad du skrivit,
#9 - 27 oktober 2008 18:22
rick skrev:
torv har man í ytterfiltret, köper du torvgranulat passa dig som tusan för att ta för mycket.. jag tog död på ett helt kar i och med överdosering.

Hur exakt överdoserade du torv? Hur mycket lyckades du sänka pH?
#10 - 27 oktober 2008 18:32
Jag hällde i stort sett hela paketet i en strumpbyxa och la ner i filtret för jag tyckte att den lilla bit jag lagt ner innan inte hjälpte.. Dagen efter när jag vaknade var allt en enda jävla soppa i akvariet. Diskus låg döda kors och tvärs... Mätte PH lite snabbt och läste av att det var under 5. Dock inget noggrant test men måste ju vara ungefärligt.
#11 - 27 oktober 2008 19:42
ok , kanske inte så farligt för mig ändå då kör med halva paketet i ett 540 å har nog bara kommit ner 0,5 i ph på 2 dagar
#12 - 28 oktober 2008 07:26
Hur snabbt det sjunker beror ju på vilket vatten du har. Mitt är rätt segt att sänka, ligger på en 14 i GH. Hårt skånskt vatten :).
#13 - 29 oktober 2008 13:27
ja precis, å vi har ju väldigt mjukt vatten här uppe på västkusten:).
#14 - 29 oktober 2008 13:31
Nån som har några ideer till mer fisk i mitt kar? har funderat på orange head, men vet inte riktigt då dem tydligen gräver en del. det går just nu 6st Altum, 5 st Nycklar, 5-8 st små corydoras, å ett 40tal tetror..
vad är det som hindrar eller säger emot att man skulle kunna ha ett par vuxna diskus i karet när allt gott in sig lite mer?? för å nackdelar?, Syftet med de, skulle enbart vara för sällskap skull...
#15 - 29 oktober 2008 13:50
Ett 10-tal corydoras till tycker jag, så himla kul fiskar när dom är många
Sen kan du ju även slänga i några dvärgciklider.
#16 - 29 oktober 2008 15:15
tjennare, jag är ny här men jag har ett gäng praktbotior med med mina altum. Dom stormtrivs med alla rötter och håligheter. Och sen som föregående talare sa: massa corydoras som fladdrar runt e as läckert :P
#17 - 29 oktober 2008 15:30
någon sorts ap. blir det nog ändå, men nån som har något att säga om diskus alernativet? dem är ju så fina å ett kar till kan jag glömma just nu, iså fall får jag flytta till en egen lgh....hehe (säger regeringen).....har 160L med ett par scalarer i men det är väl förlitet för ett par diskus väl?
Bilagor:
#18 - 29 oktober 2008 15:52
nja de är väl på gränsen.. men köper du diskusar på 7-8 cm(en snusdosa) så kan dom gå där nåt år :) men du ska nog nöja dig med 4-5st när de handlar om 160l vatten. Dom behöver ju inte så stort när dom e så lugna och långsamma =)
#19 - 29 oktober 2008 15:54
jag läste inte din fråga ordentligt.. sorry. till ett par/lekpar är 160l lite för litet.. men de e bara vad jag tycker, diskusen är ju trots allt en stor fisk.

mvh patrick
#20 - 29 oktober 2008 20:34
buffe78 skrev:
Nån som har några ideer till mer fisk i mitt kar? har funderat på orange head, men vet inte riktigt då dem tydligen gräver en del. det går just nu 6st Altum, 5 st Nycklar, 5-8 st små corydoras, å ett 40tal tetror..

vad är det som hindrar eller säger emot att man skulle kunna ha ett par vuxna diskus i karet när allt gott in sig lite mer?? för å nackdelar?, Syftet med de, skulle enbart vara för sällskap skull...

I mitt 400 liters går just nu sex 15cm Discus och sex mindre Peru Altum
tillsammans med div tetror.

Dessa firrar kommer snart att flytta till ett 540 liters där jag räknar med att de ska växa sig stora.

Så jag säger ja till din fråga! Du kan skaffa Discus, se bara till att du har en temperatur som Discusen trivs med och köp stora välmående fiskar. Inte "snusdor" eftersom du inte kommer att kunna mata upp dem i ditt sällskap. Jag köpte 12-15cm Discus från Stendker.

En film på mitt nuvarande 400 liters med Discus.

" target="_blank">
#21 - 29 oktober 2008 21:11
grymt snyggt, har nog kollat in ditt kar tidigare, lite frågor bara. Vad har du för teknik i karet? såg ju nästan ut att vattnet stod stilla, kör själjv med 2st aquaclear70 cirkpump på strilrör, vet inte om det är för mycket för diskus kanske? å den min andra fråga är då hur ofta å hur mycket VB gör du ?? tacksam för svar...
#22 - 29 oktober 2008 21:27
buffe78 skrev:
grymt snyggt, har nog kollat in ditt kar tidigare, lite frågor bara. Vad har du för teknik i karet? såg ju nästan ut att vattnet stod stilla, kör själjv med 2st aquaclear70 cirkpump på strilrör, vet inte om det är för mycket för diskus kanske? å den min andra fråga är då hur ofta å hur mycket VB gör du ?? tacksam för svar...

När filmen togs var det ett 404 Fluval ytterfilter och en cirk. pump på 1000l/h som pumpade allt i CO2 diffusorn. Enligt min åsikt fungerar det bra eftersom det är så mycket växter som hjälper till med reningen.

Har numera lagt till ett innerfilter som pumpar 1400l/h (gillar inte Discusen), men det är för den planerade flytten. Innerfiltret och även ytterfiltret ska flyttas till det nystartade 540 karet och ett Ehiem filter ska in istället.

Jag byter 30-40% varje vecka, med betoning på VARJE vecka, inget fusk!

Har haft en temp på min 29,4 innan jag skaffade Skalarerna. Men de verkade lite andfådda så jag sänkte till min till 28,5 vilket medförde att de "hittade" andan igen. Kan bero på att de var nyinflyttade att de inte gillade den högre tempen. Planerar att höja tempen till min 29,5 efter flytten till 540 karet igen.

Min temp innebär natttemp, vilket innebär minst +1 grad på kvällen.
#23 - 29 oktober 2008 22:00
c90368 skrev:
När filmen togs var det ett 404 Fluval ytterfilter och en cirk. pump på 1000l/h som pumpade allt i CO2 diffusorn. Enligt min åsikt fungerar det bra eftersom det är så mycket växter som hjälper till med reningen.

Har numera lagt till ett innerfilter som pumpar 1400l/h (gillar inte Discusen), men det är för den planerade flytten. Innerfiltret och även ytterfiltret ska flyttas till det nystartade 540 karet och ett Ehiem filter ska in istället.

Jag byter 30-40% varje vecka, med betoning på VARJE vecka, inget fusk!

Har haft en temp på min 29,4 innan jag skaffade Skalarerna. Men de verkade lite andfådda så jag sänkte till min till 28,5 vilket medförde att de "hittade" andan igen. Kan bero på att de var nyinflyttade att de inte gillade den högre tempen. Planerar att höja tempen till min 29,5 efter flytten till 540 karet igen.

Min temp innebär natttemp, vilket innebär minst +1 grad på kvällen.

aha, det kan va därför mina Altum flämta ibland, 2 st har nämligen precis haft svamp så jag har kört på ca 30grader, men trodde att cirkulation va för dålig, körde då med AC 70 som då gick på 1000L/h å en cirkl pump på 650L/H kanske skulle funka att byta ena AC70n mot den lilla pumpen igen å dra på den andra 70ian på 1500L/H igen.. man lär sig alltid nått, å tack för ditt utförliga svar...
#24 - 29 oktober 2008 22:10
Högre temp = mindre syre i vattnet.

De flesta SA firrar är otroligt tåliga mot låga syrenivåer eftersom de är vana med att leva i mer eller mindre stillastående vatten under de torra perioderna. Men vid en temp på 30 grader börjar det bli jobbigt för de flesta. Men Discusen verkar ha en otrolig förmåga att klara av låg syrenivå.
#25 - 2 november 2008 13:21
Har nu beställt pmdd, så vi får se om det gör något på växterna.. kör ju inte me co2, ska ta en före å efter bild
#26 - 2 november 2008 14:05
en bild på kungen i karet
#27 - 30 november 2008 15:21
update

Har haft LITE problem med det nya karet, det va så att det börja läcka för ca 4vec sen, så det va bara att riva ut allt igen å börja om... men nu börjar det att ta form igen, fyllde på med vatten igår å gjorde ett VB idag igen. Ska kolla vattenvärdena imorrn så kanske mina Altum får komma tillbaka till sitt hem. Dem går just nu i mitt 160L så dem har inte vuxit mycket under dem här veckorna men jag har även matat sparsamt så att inte vattnet skulle bli så dåligt så fort, slänger upp ett par bilder på hur det ser ut nu, får se om det blir sån här layout.. Passa även på att flytta om modulerna när dem nu ändå var ute så att jag fick en till filtermodul uppe till vänster....
#28 - 30 november 2008 15:25
snyggt som smör
#29 - 30 november 2008 18:44
buffe78 skrev:
Har haft LITE problem med det nya karet, det va så att det börja läcka för ca 4vec sen....

Det lät inte roligt! Är det ett gammalt kar? Var läckte det?

Är det bara silikonent som är dåligt eller finns det någon annna orsak?

Oj, det blev många frågor, men man är ju nyfiken:)
#30 - 30 november 2008 19:35
buffe78 skrev:
Har haft LITE problem med det nya karet, det va så att det börja läcka för ca 4vec sen, så det va bara att riva ut allt igen å börja om... men nu börjar det att ta form igen, fyllde på med vatten igår å gjorde ett VB idag igen. Ska kolla vattenvärdena imorrn så kanske mina Altum får komma tillbaka till sitt hem. Dem går just nu i mitt 160L så dem har inte vuxit mycket under dem här veckorna men jag har även matat sparsamt så att inte vattnet skulle bli så dåligt så fort, slänger upp ett par bilder på hur det ser ut nu, får se om det blir sån här layout.. Passa även på att flytta om modulerna när dem nu ändå var ute så att jag fick en till filtermodul uppe till vänster....

buffe78 layout ser ut väldigt bra en av dom finaste jag sett faktiskt du gjorde fantastisk jobb dina altum kommer att trivas .
Fantastiskt !!!!
älskar dom bilder på #27 :)
#31 - 30 november 2008 20:35
c90368 skrev:
Det lät inte roligt! Är det ett gammalt kar? Var läckte det?

Är det bara silikonent som är dåligt eller finns det någon annna orsak?

Oj, det blev många frågor, men man är ju nyfiken:)

Ingen fara;)
karet skulle ha varit runt 3år sa den tidigare ägaern, men det börja åndå att läcka i siliconfogen, vet inte vart då vattnet rann i ramen till den änden där karet var lägst, det blev ingen vatten skada som tur var men man vet ju inte vad som hade hänt om jag inte märkt det... silicona först om bara den vänstra delen av karet eftersom det var där jag trodde att det läckte, men sån tur hade jag inte så det blev att ta hela karet.....
#32 - 30 november 2008 20:37
Tacka så mycket:)
ska nog bli nån mer rot tror jag kanske nån mer växt, eller lite mossa vem vet? det är ju det som är tjusningen lite, att man aldrig blir klar:)

jarecki68 skrev:
buffe78 layout ser ut väldigt bra en av dom finaste jag sett faktiskt du gjorde fantastisk jobb dina altum kommer att trivas .

Fantastiskt !!!!

älskar dom bilder på #27 :)
#33 - 1 december 2008 16:33
Sjukt snyggt med rötterna så där högt upp... hur fäster du dem däruppe?
är sugen på nåt liknande till mitt kar... :D
#34 - 1 december 2008 20:20
Big_Sal skrev:
Sjukt snyggt med rötterna så där högt upp... hur fäster du dem däruppe?

är sugen på nåt liknande till mitt kar... :D

mmm det blev bra....:)
fäste upp det i mitt staget med fisklina, lätt som en plätt.
#35 - 1 december 2008 20:25
Fisk

Så då fick firrarna hoppa tillbaka till sitt hem igen, nu får vi hoppas att dem växer till sig lite fortare...
#36 - 1 december 2008 20:30
buffe78 skrev:
Så då fick firrarna hoppa tillbaka till sitt hem igen, nu får vi hoppas att dem växer till sig lite fortare...

Hur mkt gick omsiliconeringen på?
#37 - 1 december 2008 20:58
gjorde det själv med ca fyra tuber akvariesilicon från clas ohlsson a 49:-/st....
#38 - 2 december 2008 16:04
buffe78 skrev:

Grymt läckert!
Blev rätt bra att mixa stenmoduler med red moore faktiskt!
Bilagor:
#39 - 2 december 2008 17:19
Som jag skrivit tidigare Fantastiskt !!!! fint!!!!! :eek: SA akva...:)
#40 - 2 december 2008 20:15
Ser riktigt bra ut med rötterna hängande ner!
#41 - 2 december 2008 23:09
Tack alla... ja jag blev djävligt nöjd med rötterna faktiskt å dem passar som sagt in bra med modulerna, sitter nu i bara i valet å kvalet om jag ska skaffa diskus eller någon Geophagus..hmm vad tycker ni? är rätt sugen faktiskt att skaffa några diskusar, har aldrig hållt diskus men det verkar vara en rätt trevlig firre trots allt...karet får gå in sig ordentligt först naturligtvis så man har ju ett par veckor att fundera... mer bilder kommer snart, fan att man sålde systemkamera,....
#42 - 3 december 2008 14:54
Jadu det är en svår fråga. Själv har jag bägge delarna men i olika kar och det är svårt att välja om man måste. Stora maffiga diskus skulle göra sig riktigt bra i karet men de skulle nog jordätare också.. klurigt............
#43 - 5 december 2008 20:31
rick skrev:
Jadu det är en svår fråga. Själv har jag bägge delarna men i olika kar och det är svårt att välja om man måste. Stora maffiga diskus skulle göra sig riktigt bra i karet men de skulle nog jordätare också.. klurigt............

jo det är lite jobbigt faktiskt, hjärnan går på högvarv varje dag med för å nackdelar, för det är väl uteslutet att blanda eller??
#44 - 6 december 2008 21:13
buffe78 skrev:
jo det är lite jobbigt faktiskt, hjärnan går på högvarv varje dag med för å nackdelar, för det är väl uteslutet att blanda eller??

Enligt vissa är det ok, men det gäller att välja rätt Jordätare.

Vet att jag har läst en tråd på http://www.ciklid.org under hösten där denna fråga ventilerades.
Men jag kan inte ge dig någon länk till tråden, blir till att söka och läsa:)
Så då har du några trevliga timmar framför dig:D
#45 - 17 december 2008 08:59
en dum fråga kanske??

Men kan man ha jordätare typ Orange Head ihop med Tetror???
Känns som om dem kommer att bli mat eller??
#46 - 17 december 2008 10:29
Beror på vilka tetror. Vanliga kardianl, neon, glödbands osv kommer bli mat. Men kör du lite större högryggigarre tetror rosentetra, fantom, dolksticks osv kommer det gå bra..
#47 - 17 december 2008 10:42
ok. jag som har 50-60 svartaneontetror blir nog snabbt mat då....:)
#48 - 17 december 2008 10:58
Japp.. Mina Orange Head är sjukt glupska och är alltid först på maten
#49 - 17 december 2008 19:05
biler

lite nya bilder kommer upp samt en liten film är oxå på G.
har inte köpt några nya firrar än å vet faktiskt fortfarande inte vilken art jag ska tillöka med, just nu går det i karet:¨
6st Altum
5st Nycklar
50st Svartaneontetror
7st Corydoras elegance
3st Corydoras albino
2st golden nuggets två olika arter.
#50 - 17 december 2008 19:32
Störtläckert!
#51 - 17 december 2008 19:35
jäkligt läckra altum! [:-106]
#52 - 17 december 2008 19:41
#53 - 17 december 2008 20:22
buffe78 skrev:
en liten filmsnutt............

&feature=channel_page" target="_blank">
&feature=channel_page

Du och alla andra får ursäkta mig, men jag gillar inte denna typ av akvarium, lika lite som fisken förmodligen gör!

Man/jag kan se på fisken att den är stressad, det finns inga gömställen eller några fasta punkter att ta fasta på. Fisken håller sig i den nedre delen av akvariet, förutom tetrorna, som borde vara de som var nere vid botten!

Ok, att det är en snygg rot du har fått tag på, men resten är plast!

Du får ursäkta mig buffe78[:o]

Det är inte personligt på något sätt, du råkade bara vara den femtielfte med plastbakgrund och stressade fiskar som fick mitt tålamod att rinna över och framföra vad jag tycker!

De som har tittat på mina akvarium ser att jag står för en helt annan typ av inredning, en inredning som är personlig och som jag anser att fiskarna trivs i.

De som vill kritisera min typ av akvarium är välkommna att göra det i min tråd.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333

Så vi inte skriver sönder buffe's tråd!
Bilagor:
#54 - 17 december 2008 21:25
c90368 skrev:
Du och alla andra får ursäkta mig, men jag gillar inte denna typ av akvarium, lika lite som fisken förmodligen gör!

Man/jag kan se på fisken att den är stressad, det finns inga gömställen eller några fasta punkter att ta fasta på. Fisken håller sig i den nedre delen av akvariet, förutom tetrorna, som borde vara de som var nere vid botten!

Ok, att det är en snygg rot du har fått tag på, men resten är plast!

Du får ursäkta mig buffe78[:o]

Det är inte personligt på något sätt, du råkade bara vara den femtielfte med plastbakgrund och stressade fiskar som fick mitt tålamod att rinna över och framföra vad jag tycker!

De som har tittat på mina akvarium ser att jag står för en helt annan typ av inredning, en inredning som är personlig och som jag anser att fiskarna trivs i.

De som vill kritisera min typ av akvarium är välkommna att göra det i min tråd.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333

Så vi inte skriver sönder buffe's tråd!

Vad baserar du på att fisken är stressad?? menar du Altumen eller?
vad jag har sett så är det väl inte massa växter i amazonas eller? bara massa rötter å kvistar. eller har jag fel?, och så har jag inte sagt att det är färdigt för den delen, mer växter kommer...så de så...;)
Ps....och så gillar jag plast.......ds
#55 - 17 december 2008 21:38
buffe78 skrev:
Vad baserar du på att fisken är stressad?? menar du Altumen eller?

vad jag har sett så är det väl inte massa växter i amazonas eller? bara massa rötter å kvistar. eller har jag fel?, och så har jag inte sagt att det är färdigt för den delen, mer växter kommer...så de så...;)

Ps....och så gillar jag plast.......ds

Som jag skrev förut, ta det inte personligt, smaken är delad och jag är nog en av de få som inte bara sprider rosor utan även tistlar!

Tänker inte gå i polemik med dig här eftersom det är din tråd och ditt projekt. Dessutom vet jag att det inte är färdigt och det kommer säkert att bli bra med mer växter med tiden.

Det är tur/bra att alla inte tycker lika:D
#56 - 17 december 2008 21:52
tar det inte personligt alls, men jag vill ju att min fisk ska må bra... känns som om dem mår bra ,kommer fram till rutan när jag kommer dit, äter skit bra mm, undra bara då hur du såg det? såg du det i blicken kanske ;)...
#57 - 17 december 2008 21:56
Pterophyllum a, s och l kan ju lätt bli lite "spattiga" och fara omkring i karet med uppspärrade fenor när dom ser att man rör sig framför karet... dom tror och hoppas väl på matning... :)
#58 - 17 december 2008 22:11
buffe78 skrev:
tar det inte personligt alls, men jag vill ju att min fisk ska må bra... känns som om dem mår bra ,kommer fram till rutan när jag kommer dit, äter skit bra mm, undra bara då hur du såg det? såg du det i blicken kanske ;)...

Jaja, jag vet att jag kommer att få skit för mina synpunkter, brukar sticka ut hakan och få det:p

Skalarerna har hela tiden koll på varandra, en del är gråa. Dessutom ska Skalarer vara uppe vid ytan och spana efter mat.

Nycklarna stimmar omkring som tetror, de ska simma omkring bland växter och stenar på botten och vända på blad och leta mat, samt smågnabbas lite vid de tänkta/planerade revirgränserna.

Tetrorna ska stå nere vid botten i skydd av växter, i bästa fall ska hanarna börja skapa små revir och försöka locka in honor.

I fråga om biotop, så har du nog rätt i att det kan vara enbart rötter och avskalat under torrtiden. Men jag vill hellre att mina fiskar ska leva under den gyllende regntiden i översvämmningsskogarna där det finns massor av grönsaker och mat, därmed inte sagt att det är vattenväxter.
#59 - 17 december 2008 22:38
Kolla in den här filmen, det roliga börja efter sju minuter.

" target="_blank">
#60 - 17 december 2008 22:43
Två minuter in i den här..

" target="_blank">
#61 - 18 december 2008 11:03
Mina firrar simmar också hit och dit när jag ställer mig framför karet!!! De tror att det är dags för mat varje gång!!!

c90368! Kanske ska göra en egen tråd med dessa schysta filmer!!!
#62 - 20 december 2008 19:46
mer växter

va å handla lite mer grönt idag, det uppskatta alla invånare...mer grönt ska nog i ska bara planera lite mer... GOD JUL
#63 - 20 december 2008 19:54
oj klar förbättring!! Från snyggt till Sketasnyggt!!! Va e d för växt???
#64 - 20 december 2008 20:16
tack, nån svärdplanta å gräset vet jag inte, nån kanske vet??
#65 - 20 december 2008 20:19
Vallisneria.
#66 - 20 december 2008 20:21
såklart.........
#67 - 20 december 2008 20:30
tycker mig skymta lite anubias också
#68 - 20 december 2008 21:24
yes, å så är det nån lite rödare bladväxt som jag inte hittar vad den heter.
#69 - 20 december 2008 21:39
buffe78 skrev:
yes, å så är det nån lite rödare bladväxt som jag inte hittar vad den heter.

en cryptocoryne av något slag
#70 - 20 december 2008 21:54
Helt klart inne på rätt väg:d

Du får ursäkta mig, en dålig dag och så blev du drabbad[:o]
#71 - 20 december 2008 21:55
c90368 skrev:
Helt klart inne på rätt väg:d

Du får ursäkta mig, en dålig dag och så blev du drabbad[:o]

Fast du var ju inte helt ute och cyklade... ;);)
#72 - 20 december 2008 21:59
NIC skrev:
Fast du var ju inte helt ute och cyklade... ;);)

Åsikten är kvar, men man kan kanske framföra den på ett bättre sätt.
#73 - 20 december 2008 22:30
no hurt feelings, som sagt så ska det i mer grönt, för lite rätt hade du nog;) känns som om dem har blivit tryggare, fast vad det gäller btn går åsikterna fortfarande isär.......

/krille
#74 - 20 december 2008 22:49
buffe78 skrev:
fast vad det gäller btn går åsikterna fortfarande isär.......

/krille

Det är så det ska vara, om alla tyckte lika vore det tråkigt!
#75 - 20 december 2008 22:57
Som sagt; snyggt!!

Något kort "gräs" som bottentäckare och varför inte lite mossa på "pinnarna" kanske skulle kunna bli ännu mer läckert??

Och btn är snyggt och argumentet att det är plastigt köper jag inte. Kanske att vissa andra bakgrunder är plastiga men inte btn. Och utifrån hur fiskarna uppfattar det så tror jag knappast att glas som bakgrund är roligare eller naturligare !!
#76 - 21 december 2008 02:05
Med den sköna roten, lite mer växter till och sedan ge det lite tid att växa till sig så blir det grymt!
#77 - 21 december 2008 10:16
Peter1904 skrev:
Med den sköna roten, lite mer växter till och sedan ge det lite tid att växa till sig så blir det grymt!

Fast det är 4st rötter som jag har bundit ihop, å lite tid å mer grönt i så blir det nog bra, ska nog skaffa mig lite mindre gräs, men vill se lite hur det utvecklar sig först. det har ju bara varit i gång i 4vec.
#78 - 21 december 2008 19:13
Sjukt snyggt. Vill hitta några snygga Red Moore till mitt med. Du har lyckats riktigt bra :)
#79 - 22 december 2008 20:27
nån som vet varför växterna redan har fått gula blad?
köpte dem i lördags juh, VB igår med pmdd, känns helt sjukt att det kan gå så fort, nån som har lite ideer?
#80 - 22 december 2008 21:21
Svärdsplantorna vill ha bottengödning.

Valisnerian kan ha problem när den flyttats. Inte ovanligt att bladen ruttnar bort helt men sedan börjar den skjuta ny strån.
#81 - 22 december 2008 21:56
buffe78 skrev:
nån som vet varför växterna redan har fått gula blad?

köpte dem i lördags juh, VB igår med pmdd, känns helt sjukt att det kan gå så fort, nån som har lite ideer?

Efter fyra veckor ungefär kan du bedömma om växterna har tagit sig och trivs.
#82 - 23 december 2008 05:31
ok, då är det bara att tuta på med pmdd oxå..
#83 - 30 december 2008 15:18
Kul tråd har själv 12 fullvuxna altum.....
Lycka till med dom...
Mvh
Henrik.T
#84 - 30 december 2008 17:17
Henrik.T skrev:
Kul tråd har själv 12 fullvuxna altum.....

Lycka till med dom...

Mvh

Henrik.T

Tack Tack, ja dem är fina fiskar.....har du inga bilder på dina??
#85 - 30 december 2008 17:24
apistogramma

Va hos Kent i Nol idag å köpte lite fisk, 1par av ap.agassizi gold red och 1par ap. pandurini, bilder kommer när dem kommit mer till rätta å fått lite mer färg, annars händer inte så mycket försöker mata ordentligt med flingfoder så att dem ska växa till sig ordentligt.
Har förövrigt fullt upp med 11st Diskus Pigeon Blood Blue 6-8cm som jag håller på att göda å 50% VB varje dag...lite bilder kommer på diskusen oxå lite senare.
#86 - 4 januari 2009 19:54
nya bilder

har köpt lite mer växter, börjar bli nöjd nu, kanske fixa nån lite kortare växt längre fram?, lite bilder från ikväll, fick tyvärr inga kort på ap.
#87 - 4 januari 2009 19:59
Pigeon Blood Blue

så ska den heta fast den liknar PB red, dem är ca 7-9cm med en som är ca11cm, dem äter bra och äter både torrt å fryst plus oxhjärta då. Byter ca 50% om dagen men ska nog gå ner till 2-3ggr i vec. när min fluval305 kommer. några bilder på gänget
#88 - 4 januari 2009 19:59
buffe78 skrev:
har köpt lite mer växter, börjar bli nöjd nu, kanske fixa nån lite kortare växt längre fram?, lite bilder från ikväll, fick tyvärr inga kort på ap.

Riktigt fint kar och fina fiskar!
#89 - 5 januari 2009 02:10
Det bli bara bättre och bättre verkligen godis för ögat [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
#90 - 5 januari 2009 17:35
Peter1904 skrev:
Riktigt fint kar och fina fiskar!

Tackar så mycket...
#91 - 5 januari 2009 17:36
jarecki68 skrev:
Det bli bara bättre och bättre verkligen godis för ögat [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]

Tack, jo det börjar ta sig fast det är relativt nystartat, synd att det bara är på 540L, hade varit gött med det dubbla.
#92 - 5 januari 2009 17:40
ap.Panduro

fick lite bilder på min panduro hane, trots kompaktkamera:). på ett av korten så stilar han fint för sin dam.
#93 - 6 januari 2009 18:52
fölora min ap. agazzis hane idag, han aldrig se vad det va förnått, hade han bara i en vecka. kanske fick han problem av flytten vem vet, nu går honan själv så det blir väl att skaffa en ny kille till henne när tillfälle ges...
#94 - 7 januari 2009 00:13
Fy sjutton vilket FINT kar!! :) Vilka moduler har du använt dig av? Nummer och så?

(om mitt frigolitbygge blir skit vill jag köpa moduler, nämligen)
#95 - 7 januari 2009 14:12
buffe78 skrev:
fölora min ap. agazzis hane idag, han aldrig se vad det va förnått, hade han bara i en vecka. kanske fick han problem av flytten vem vet, nu går honan själv så det blir väl att skaffa en ny kille till henne när tillfälle ges...

Tänk på att du Panduro i karet! Inte alltid man ser vilket jäkelskap den herren sysslar med. Blir mer och mer övertygad om att det händer mycket i Ap kar på nätterna.
#96 - 7 januari 2009 15:33
Vad har du för temp i ditt kar? Jag har testat AP en gång med 28 grader och de funkade inge vidare.. altum vill ju gärna ha lite varmare.
#97 - 7 januari 2009 19:45
rick skrev:
Vad har du för temp i ditt kar? Jag har testat AP en gång med 28 grader och de funkade inge vidare.. altum vill ju gärna ha lite varmare.

kan ju vara fallet, har 27,5grader, fast det var ju inget kent påpeka när jag köpte dem, han tilloch med tyckte att 28grader var bra, men men , panduro paret verka trivas iaf.
#98 - 7 januari 2009 19:47
c90368 skrev:
Tänk på att du Panduro i karet! Inte alltid man ser vilket jäkelskap den herren sysslar med. Blir mer och mer övertygad om att det händer mycket i Ap kar på nätterna.

nä, och speciellt honan är en tuff liten tös, hon är redan på Altumen hehe, men skulle det funka tro med 2-3 honor till och en hane till? eller vilken annan ap. art är lika tuff?
#99 - 7 januari 2009 20:02
Panduro är parbildande alltså så är hannen nöjd med enbart en hona och risken är att han tar död på dom övriga honorna. Hongsloi är en tuff Apistogramma annars.

MVH/Freddan
#100 - 7 januari 2009 20:39
rick skrev:

28 är nog den övre gränsen för de flesta Ap. 29-30 är inget bra, det har jag testat[:o]
#101 - 7 januari 2009 20:45
buffe78 skrev:
nä, och speciellt honan är en tuff liten tös, hon är redan på Altumen hehe, men skulle det funka tro med 2-3 honor till och en hane till? eller vilken annan ap. art är lika tuff?

Ingen är lika tuff som Panduro! Nijesseni tror jag kommer tvåa, men de arterna ska man inte blanda.

Inte funderat på bågciklid [COLOR=#810081]Nannacara anomala[/COLOR] ? De är fina och leker ganska lätt, honorna brukar dessutom vara bra yngelvårdare.
#102 - 10 januari 2009 14:27
tessilago skrev:
Fy sjutton vilket FINT kar!! :) Vilka moduler har du använt dig av? Nummer och så?

(om mitt frigolitbygge blir skit vill jag köpa moduler, nämligen)

Tack så mycket, kommer faktiskt inte riktigt ihåg alla modulernas namn, för det är 7st som alla är modiferade på nått sätt.
#103 - 10 januari 2009 14:28
c90368 skrev:
Ingen är lika tuff som Panduro! Nijesseni tror jag kommer tvåa, men de arterna ska man inte blanda.

Inte funderat på bågciklid [COLOR=#810081]Nannacara anomala[/COLOR] ? De är fina och leker ganska lätt, honorna brukar dessutom vara bra yngelvårdare.

åh fan. kanske får bli nån annan firre om det blir nått , kanske en jagge;)
#104 - 14 februari 2009 23:29
buffe78 skrev:
åh fan. kanske får bli nån annan firre om det blir nått , kanske en jagge;)

Har det blivit något?

Annons