Axelsson skrev:En kort fråga: Har man torv i karet eller är det i ytter filtret som du skall ha det? Färgar rötter vattnet? När det gäller mitt kar vill jag ha en tropiskt utseende med klarblått vatten, vit sand, sten och sprudlande gröna växter :)
Det ser bra ut i ditt akvarium, skall bli spännande att följa utvecklingen av det framöver :)
buffe78 skrev:Nån som har några ideer till mer fisk i mitt kar? har funderat på orange head, men vet inte riktigt då dem tydligen gräver en del. det går just nu 6st Altum, 5 st Nycklar, 5-8 st små corydoras, å ett 40tal tetror..
vad är det som hindrar eller säger emot att man skulle kunna ha ett par vuxna diskus i karet när allt gott in sig lite mer?? för å nackdelar?, Syftet med de, skulle enbart vara för sällskap skull...
buffe78 skrev:grymt snyggt, har nog kollat in ditt kar tidigare, lite frågor bara. Vad har du för teknik i karet? såg ju nästan ut att vattnet stod stilla, kör själjv med 2st aquaclear70 cirkpump på strilrör, vet inte om det är för mycket för diskus kanske? å den min andra fråga är då hur ofta å hur mycket VB gör du ?? tacksam för svar...
c90368 skrev:När filmen togs var det ett 404 Fluval ytterfilter och en cirk. pump på 1000l/h som pumpade allt i CO2 diffusorn. Enligt min åsikt fungerar det bra eftersom det är så mycket växter som hjälper till med reningen.
Har numera lagt till ett innerfilter som pumpar 1400l/h (gillar inte Discusen), men det är för den planerade flytten. Innerfiltret och även ytterfiltret ska flyttas till det nystartade 540 karet och ett Ehiem filter ska in istället.
Jag byter 30-40% varje vecka, med betoning på VARJE vecka, inget fusk!
Har haft en temp på min 29,4 innan jag skaffade Skalarerna. Men de verkade lite andfådda så jag sänkte till min till 28,5 vilket medförde att de "hittade" andan igen. Kan bero på att de var nyinflyttade att de inte gillade den högre tempen. Planerar att höja tempen till min 29,5 efter flytten till 540 karet igen.
Min temp innebär natttemp, vilket innebär minst +1 grad på kvällen.
buffe78 skrev:Har haft LITE problem med det nya karet, det va så att det börja läcka för ca 4vec sen....
buffe78 skrev:Har haft LITE problem med det nya karet, det va så att det börja läcka för ca 4vec sen, så det va bara att riva ut allt igen å börja om... men nu börjar det att ta form igen, fyllde på med vatten igår å gjorde ett VB idag igen. Ska kolla vattenvärdena imorrn så kanske mina Altum får komma tillbaka till sitt hem. Dem går just nu i mitt 160L så dem har inte vuxit mycket under dem här veckorna men jag har även matat sparsamt så att inte vattnet skulle bli så dåligt så fort, slänger upp ett par bilder på hur det ser ut nu, får se om det blir sån här layout.. Passa även på att flytta om modulerna när dem nu ändå var ute så att jag fick en till filtermodul uppe till vänster....
c90368 skrev:Det lät inte roligt! Är det ett gammalt kar? Var läckte det?
Är det bara silikonent som är dåligt eller finns det någon annna orsak?
Oj, det blev många frågor, men man är ju nyfiken:)
jarecki68 skrev:buffe78 layout ser ut väldigt bra en av dom finaste jag sett faktiskt du gjorde fantastisk jobb dina altum kommer att trivas .
Fantastiskt !!!!
älskar dom bilder på #27 :)
buffe78 skrev:Så då fick firrarna hoppa tillbaka till sitt hem igen, nu får vi hoppas att dem växer till sig lite fortare...
rick skrev:Jadu det är en svår fråga. Själv har jag bägge delarna men i olika kar och det är svårt att välja om man måste. Stora maffiga diskus skulle göra sig riktigt bra i karet men de skulle nog jordätare också.. klurigt............
buffe78 skrev:jo det är lite jobbigt faktiskt, hjärnan går på högvarv varje dag med för å nackdelar, för det är väl uteslutet att blanda eller??
buffe78 skrev:en liten filmsnutt............&feature=channel_page" target="_blank">&feature=channel_page
c90368 skrev:Du och alla andra får ursäkta mig, men jag gillar inte denna typ av akvarium, lika lite som fisken förmodligen gör!
Man/jag kan se på fisken att den är stressad, det finns inga gömställen eller några fasta punkter att ta fasta på. Fisken håller sig i den nedre delen av akvariet, förutom tetrorna, som borde vara de som var nere vid botten!
Ok, att det är en snygg rot du har fått tag på, men resten är plast!
Du får ursäkta mig buffe78[:o]
Det är inte personligt på något sätt, du råkade bara vara den femtielfte med plastbakgrund och stressade fiskar som fick mitt tålamod att rinna över och framföra vad jag tycker!
De som har tittat på mina akvarium ser att jag står för en helt annan typ av inredning, en inredning som är personlig och som jag anser att fiskarna trivs i.
De som vill kritisera min typ av akvarium är välkommna att göra det i min tråd.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333
Så vi inte skriver sönder buffe's tråd!
buffe78 skrev:Vad baserar du på att fisken är stressad?? menar du Altumen eller?
vad jag har sett så är det väl inte massa växter i amazonas eller? bara massa rötter å kvistar. eller har jag fel?, och så har jag inte sagt att det är färdigt för den delen, mer växter kommer...så de så...;)
Ps....och så gillar jag plast.......ds
buffe78 skrev:tar det inte personligt alls, men jag vill ju att min fisk ska må bra... känns som om dem mår bra ,kommer fram till rutan när jag kommer dit, äter skit bra mm, undra bara då hur du såg det? såg du det i blicken kanske ;)...
Peter1904 skrev:Med den sköna roten, lite mer växter till och sedan ge det lite tid att växa till sig så blir det grymt!
buffe78 skrev:fölora min ap. agazzis hane idag, han aldrig se vad det va förnått, hade han bara i en vecka. kanske fick han problem av flytten vem vet, nu går honan själv så det blir väl att skaffa en ny kille till henne när tillfälle ges...
rick skrev:Vad har du för temp i ditt kar? Jag har testat AP en gång med 28 grader och de funkade inge vidare.. altum vill ju gärna ha lite varmare.
c90368 skrev:Tänk på att du Panduro i karet! Inte alltid man ser vilket jäkelskap den herren sysslar med. Blir mer och mer övertygad om att det händer mycket i Ap kar på nätterna.
buffe78 skrev:nä, och speciellt honan är en tuff liten tös, hon är redan på Altumen hehe, men skulle det funka tro med 2-3 honor till och en hane till? eller vilken annan ap. art är lika tuff?
tessilago skrev:Fy sjutton vilket FINT kar!! :) Vilka moduler har du använt dig av? Nummer och så?
(om mitt frigolitbygge blir skit vill jag köpa moduler, nämligen)
c90368 skrev:Ingen är lika tuff som Panduro! Nijesseni tror jag kommer tvåa, men de arterna ska man inte blanda.
Inte funderat på bågciklid [COLOR=#810081]Nannacara anomala[/COLOR] ? De är fina och leker ganska lätt, honorna brukar dessutom vara bra yngelvårdare.