540L tanganyika blanding

#1 - 26 oktober 2006 09:49
Hej alla och tack för detta fina forum.
Jag är ganska ny här och detta är mitt första inlägg, möjligt att det redan finns diskutioner om vilka olika tanganyika som kan gå tillsammans men jag hoppas på ett mera konkret svar :)

Jag har som sagt ett 540L akvarium med BTN bakgrund, samt 3 stenhöger, en i värje ända samt en i mitten. Jag skulle villa ha en harmonisk blanning av olika arter av inte för stora tanganyika ciklider i karet, typ Prinsessan, hästnos, jullis eller något, gärna arter i olika färger.

hellre flere olika arter med olika beteende som kan leva tillsammans än typ bara frontåsa eller tropheus.

Kom gärna med förslag !

på förhand Tack
#2 - 27 oktober 2006 09:06
Jag skulle vilja rekommendera Tropheus, har hittills inte stött på några problem efter en månad som nybörjare. Fina är de också!

har hört att de är bra att blanda med hästnosar, dock kan jag från egen kunskap säga att man inte bör blanda dem med prinsessor

hur som helst, mitt tips är: tropheus duboisi
#3 - 27 oktober 2006 10:46
Om jag hade varit du hade jag skaffat 10-20 Cyprichromis leptosoma (tricolor är grymt snygg), 4-5 av någon julle och en koloni med multisar (alternativt någon annan snäcklekare, ocellatus är en charmig och argsint liten rackare). Om du vill fungerar säkert även någon av tanganyikamalarna, men de lär plocka en del yngel.

/Jocke

Annons