540l till amfibier

#1 - 11 mars 2006 12:43
Hej!

Jag har ett 540l kar med BTN bakrunder i, funderar på om jag ska ha amfibier i det men vet inte riktigt vad. Sen undrar jag om det är någon annan som också har ett stort akvarium till amfibier så man kan få se lite bilder på hur det kan se ut, alla förslag är varmt välkomna och även info om arterna som ni föreslår.

Tack på förhand! /Jonas
#2 - 11 mars 2006 16:03
Du kan ju ha ett rejält gäng med Axelotter =)

Dom kan bli upp till 30 cm långa...
#3 - 11 mars 2006 18:37
jag tycker att du ska ha eldbukar :P
#4 - 11 mars 2006 19:41
japansk jätte salamander =)?

[ATTACH]2394[/ATTACH]

obs obS OBS! et skämt!!

jag skulle nog ha en bra gäng mindre salamandrar o försöka mig på att odla =)
#5 - 11 mars 2006 19:48
[quote=grebom]Du kan ju ha ett rejält gäng med Axelotter =)

Dom kan bli upp till 30 cm långa...[/quote]

Jo jag har kollat lite på dom, men vill hälst ha djur som gillar att va både i vattnet och på land och axelotter är ju nästan bara i vattnet. Och hur fort växer salamandrar? Och vad finns det för sköldpaddor? är det svårt med sköldpaddor?
#6 - 11 mars 2006 21:02
nån groda kanske?
#7 - 11 mars 2006 23:29
[quote=GladFisk]Jo jag har kollat lite på dom, men vill hälst ha djur som gillar att va både i vattnet och på land och axelotter är ju nästan bara i vattnet. Och hur fort växer salamandrar? Och vad finns det för sköldpaddor? är det svårt med sköldpaddor?[/quote]

finns väldigt många sköldpaddor kolla på www.repti.net där står det nog en del om vissa arter.. dom skiljer sig ju ganska mycket åt i storlke temprament osv... kan vara ett vetigt altenativ när du vill ha något som är på både land och vatten. Men de finns en stor negativ sak när de gäller just sköldpaddor och det är att dom skräpar ner mycket och blir gamla. så för att orka med dom i längden gäller det att redan från början göra allting så lindrigt för sig själv de bara går när de gäller städning osv..
#8 - 11 mars 2006 23:30
sen som smurfmats skriver finns det även grodor som kan vara nått om de är något som du är intreserad av ett tips kan ju vara klockgrodor dom vill ha stora delar vatten och land... pilgift å liknande vill i princip bara ha land..
#9 - 12 mars 2006 00:39
[quote=Danne_K]sen som smurfmats skriver finns det även grodor som kan vara nått om de är något som du är intreserad av ett tips kan ju vara klockgrodor dom vill ha stora delar vatten och land... pilgift å liknande vill i princip bara ha land..[/quote]

hmm grodor, a det kanske kan va något men e dom helt ofarliga att röra då?, har inte så bra koll:) jag menar pilgift hehe... och hur stora blir grodorna?? sen vill jag gärna att det ska hända lite saker i kartet salamandar tillexempel ligger ju mest still va jag vet... grodor har jag ingen erfarenhet av alls vad behövs för dom ska må bra? asså i värme och ljus menar jag.
#10 - 12 mars 2006 08:50
vi har klockgrodor o de är ju inte lika giftiga som pilgift... våra grodor är väl en 5-6 cm o käkar syrsor, mjölmask och flugor på sommaren... de måste som danne säger ha tillgång både till land och vatten...

sen tycker jag inte att amfibier är keldjur så man ska ju inte plocka med dem om man inte behöver...

fråga på om det är nåt du undrar över...
#11 - 12 mars 2006 09:32
pilgift grodor bör inte vara giftiga ifångenskap. deras gift lagrar dom från födan som dom äter så teoretiskt bör dom inte vara giftiga i fångenskap (om du nu inte ger dom dom giftiga myrorna som dom äter i naturen) men man ska ju ändå tvätta händer osv som det är med alla reptiler och liknande. när det gäller miljö så är det luftfuktigheten som är viktigast den ska va ordentligt hög 80-90% har jag de för något lägre på natten. annars är de väll inte så stora konstigheter med dom.. jag matar dom med banan flugor (dros mel) som har missbildade vingar vilket gör att dom inte kan flyga. sen kompleterar jag med hoppstjärtar.. på sommarn med lite annat som man hittar.. dom störe som jag har azureus blir väll ca 5cm och dom mindre tricolor kanske 2.5cm... azureusarna är väldigt aktiva och är fram jämnt (på dagen) medans tricolorsarna håller sig lite i bakgrunden dom hör man mest dom låter ungefär som kanariefåglar men inte riktigt lika högt, azureusarna har deremot i princip ingen sång alls... om du är intreserad så har jag lite länkar som kan vara bra att läsa på lite innan man skaffar... www.repti.net http://grodorochfoder.se/ http://home.swipnet.se/ndrg/ http://www.dartfrog.tk/ http://hem.passagen.se/frogkeeping/ de är bara att fråga om du undrar över något så ska jag göra mitt bästa på att svara på de..
#12 - 12 mars 2006 09:34
glömde skriva att pilgift är dåliga simmare så om du ska ha vatten i akvariet (förutom nu en vatten skål) så måste det vara lätt för dom att ta sig upp annars kan dom drunkna...
#13 - 12 mars 2006 10:28
om det är högt kan du kanske ha trädgrodor..
#14 - 12 mars 2006 10:30
jag skulle ALDRIG skaffa sköldpaddor eller eldbukar....har haft båda och det ångrar jag, så otroligt tråktigt !!
#15 - 12 mars 2006 10:41
danne k, vad ligger priset på för pilgift? är ju väldigt faschinerande amfibier helt klart... hur gör du med matningen med bananflugor, släpper du ned ett gäng flugor eller, hittar de då maten?

väldigt bra hemsidor f.ö!!!
#16 - 12 mars 2006 10:55
av han jag köpte av betalade jag 800kr/st för azureusarna och tricolorsanrna 200kr/st har jag det för... men fick köra över 40mil totalt.. köpte dom av en kille i stlm men hade tur att det var en kille som kunde frakta upp dom till ume åt mig.. hade ju vart lite jobbigt att behöva köra 200mil för dom ;) jo jag brukar bara skaka ner lite flugor från burken.. men jag ger dom några gånger/vecka vitaminer. å då brukar jag göra så att ja sätter vitaminer i en annan burk å sen skakar ner några flugor där å så skakar jag runt dom lite i de så dom blir indränkta i vitaminpulvret å sen ger dom till grodorna... i terrariet som jag har är det inga problem för dom att hitta maten men har man alltför stort kan det ju bli lite problem. men dom är ju väldigt aktiva i sökandet efter mat dom klätrar ju å hoppar runt hela tiden och söker av terrariet..
#17 - 12 mars 2006 12:23
"jag skulle ALDRIG skaffa sköldpaddor eller eldbukar....har haft båda och det ångrar jag, så otroligt tråktigt !!"

Visst kan dom vara lite tråkiga, men ändå sällskapliga, en del kommer ju t.o.m fram till glaset och tittar på en. det gäller både eldbukar och sköldisar. Dessutom finns det ju olika sorter.
Jag vill inte hacka på nån, men det e iaf så som jag tycker...

|Emelie|
#18 - 12 mars 2006 15:14
[QUOTE=Sköldpaddisen]"jag skulle ALDRIG skaffa sköldpaddor eller eldbukar....har haft båda och det ångrar jag, så otroligt tråktigt !!"

Visst kan dom vara lite tråkiga, men ändå sällskapliga, en del kommer ju t.o.m fram till glaset och tittar på en. det gäller både eldbukar och sköldisar. Dessutom finns det ju olika sorter.
Jag vill inte hacka på nån, men det e iaf så som jag tycker...

|Emelie|[/QUOTE]

Men alltså, jag tycker inte det finns nåt med dom överhuvudtaget som har med sällskap att göra. Att dom kommer fram till rutan nån ensataka gång under ett år är bara tur...

Mycket tuffare med ödlor och grodor osv
Min Axelot tex är framme heela tiden....mycket underhållande ;)
#19 - 12 mars 2006 15:35
grebom vad är de för sköldpadda du har haft?
#20 - 12 mars 2006 17:53
[QUOTE=Danne_K]grebom vad är de för sköldpadda du har haft?[/QUOTE]

Rödöradvattensköldpadda, skogsköldpadda, grekisk landsköldpadda och stäppsköldpadda...även grön leguan, stäppvaran, chinchillor och hund (Dalmatin).

De djur jag inte har kvar har jag gett/sålt till folk jag har förtroende för och som kan sitt djur, inte bara gjort mig av med. För man är väll djurvän ;)
#21 - 12 mars 2006 18:18
men alltså rödöradvattensköldpadda kommer ju då fram till rutan dom vill ju ha mat konstant så man dom är ju då frame :) däremot landsköldpaddorna är de väll inte riktigt lika bra fart på men å andra sidan är de väll inte lika mycke jobb me dom.. sen så om man nu vill ha ett djur som man ska sitta å gulla me så ska man nog satsa på en hund eller katt... hur är varanen i temprament?
#22 - 12 mars 2006 21:07
[QUOTE=Danne_K]men alltså rödöradvattensköldpadda kommer ju då fram till rutan dom vill ju ha mat konstant så man dom är ju då frame :) däremot landsköldpaddorna är de väll inte riktigt lika bra fart på men å andra sidan är de väll inte lika mycke jobb me dom.. sen så om man nu vill ha ett djur som man ska sitta å gulla me så ska man nog satsa på en hund eller katt... hur är varanen i temprament?[/QUOTE]

heh mm...men hur "roliga" är dom på en skala då ?

Det handlar inte bara om att sitta å gulla med utan allt och då sa jag att tex ödlor (som man i många fall kan sitta å "gulla" med) är bra mkt mer underhållande än sega sköldpaddor.

Så bygg ett terarie med vatten i och skaffa vattenagam....det blir lite mer action ;)
#23 - 12 mars 2006 21:32
nja jag håller inte riktigt med dig sumpsköldpaddor är de riktigt bra fart på... agamer osv tycker jag inte då när ja har sett dom har lika bra fart.. men jag kanske inte tycker att de där me action är de viktigaste. jag skulle kunna ha någon typ av ödla av andra anledningar. har varit lite sugen på nån varan nu ett tag men vet inte om de blir nå av det dels så har jag ganska trångt i lghn med alla akvarierna åt fiskarna sköldpaddorna grodorna å dels verkar många vara ganska agresiva... det var därför jag frågade hur din hade det med tempramentet.. man kan sitta å gulla med en sköldpadda med. åtminstone min tycker om att sitta i knät (gissar för att få upp krops tempen) men jag tycker inte att det riktigt är därför man skaffar vare sig sköldpaddor ödlor ormar osv utan ska man ha ett sånt djur är det hund/katt som gäller...
#24 - 12 mars 2006 22:01
[QUOTE=Danne_K]nja jag håller inte riktigt med dig sumpsköldpaddor är de riktigt bra fart på... agamer osv tycker jag inte då när ja har sett dom har lika bra fart.. men jag kanske inte tycker att de där me action är de viktigaste. jag skulle kunna ha någon typ av ödla av andra anledningar. har varit lite sugen på nån varan nu ett tag men vet inte om de blir nå av det dels så har jag ganska trångt i lghn med alla akvarierna åt fiskarna sköldpaddorna grodorna å dels verkar många vara ganska agresiva... det var därför jag frågade hur din hade det med tempramentet.. man kan sitta å gulla med en sköldpadda med. åtminstone min tycker om att sitta i knät (gissar för att få upp krops tempen) men jag tycker inte att det riktigt är därför man skaffar vare sig sköldpaddor ödlor ormar osv utan ska man ha ett sånt djur är det hund/katt som gäller...[/QUOTE]

Har ganska stor erfarenhet av sköldpaddor men inte just sump...håller ändå fast vid att dom är dom absolut tråkigaste amfibier som finns, Agamer å andra sidan hör Lätt till dom roligaste. Har dom bara rätt förutsättningar så ! Har flera kompisar som har/haft såna och hade du sett dom så skulle du ändra din uppfattning på en gång. hehe, hoppas du inte tror att jag skaffar mina djur enbart för "action" =) hehe nedu, det handlar om mkt mer än så !

Min varan va underbar, lite aggresiv ibland, kanske humörsvängningar som hos oss människor ;) Men stark som fasen va den :D Jag hade den ute varje dag, handtam och allt.

Det där med sällskap va det inte jag som tog upp men då kan jag räkna upp ganska många fler djur än bara just hund och katt.
#25 - 13 mars 2006 00:31
Tack för alla förslag:) men som jag förstår är det grodor jag borde satsa på och då kommer ju det ju såklart följdfrågor:) hur ska ska jag inreda karet? hur mycket ljus? hur många grodor kan jag ha? går det att blanda flera arter? kan jag ha fisk i vattendelen? går det att blanda salamandrar med grodor? föresten karets mått är 160, 60, 55 Vet att jag kan ställa alla dom här frågorna till en djuraffär men det känns oftast som man får så oproffisionella svar... och svar på en tidigare komentar såklart jag inte hadde tänkt ha det som kjeldjur, men det kan ju ändå va så att man måste vara nära grodorna med händerna och då undra jag bara hur försiktig jag måste va, men det ska tydeligen inte vara någon fara mer än att jag tvättar händerna efter åt och det gör jag ju ändå så...:)
#26 - 13 mars 2006 07:08
för att svara på dina frågor borde du nog komma påp vilken groda du vill ha, då de ställer olika krav på sin omgivning...
#27 - 13 mars 2006 09:43
det är ju väldigt stor skillnad på vilken gorda du ska ha som smurfmats skriver som jag skrev förut så vill pilgift ha hög luftfuktighet och då är det bra att ha mycket växter det hjälper till att hålla luftfuktigheten upp + att dom kommer ju från regnskogen så det är ju deras naturliga miljö. sen så tycker jag ju att de blir snyggt när man har mycke växter osv... sen så om de är klockgrodor så så ska dom ju ha stor del av ytan som är vatten men även en land del. salamandrar brukar man inte rekomendera att ha med grodor.. daggeckos har jag hört att vissa har. du ska ju inte ha några stora rovfiskar som plockar grodorna så fort dom kommer nära vattnet men mindre fiskar går bra men du kan ju glöma att du ska få nå yngel. hur många du kan ha beror helt på vad det är för grodor som du vill ha. när de gäller att blanda grodor kan jag ju ta pilgift som exempel många är de stor risk att dom korsar sig men om man tar två sorter som skiljer sig mycket åt i storlek även att blanda från olika släkten anses relativt säkert (jag har tagit d.azureus och e.tricolor skiljer mycket i storlek och från olika släkten)
#28 - 13 mars 2006 09:56
grebom är lite rädd att du har fått lite fel uppfatning att jag inte skulle gilla ödlor.. jag är ordentligt intreserad av i princip alla ödlor även agamern. Men håller fortfarande inte med dig om sköldpaddor dom är ju betyderligt mer aktiva än dom flesta ödlor grodor osv... ivarje fall på dagen på natten sover dom ju men på dagen simmar/springer dom ju runt nästan konstant förutom när dom ligger å "solar".. Kan hålla med dig om att landsköldpaddor inte är så aktiva och att dom är sega...
#29 - 13 mars 2006 11:15
[QUOTE=Danne_K]grebom är lite rädd att du har fått lite fel uppfatning att jag inte skulle gilla ödlor.. jag är ordentligt intreserad av i princip alla ödlor även agamern. Men håller fortfarande inte med dig om sköldpaddor dom är ju betyderligt mer aktiva än dom flesta ödlor grodor osv... ivarje fall på dagen på natten sover dom ju men på dagen simmar/springer dom ju runt nästan konstant förutom när dom ligger å "solar".. Kan hålla med dig om att landsköldpaddor inte är så aktiva och att dom är sega...[/QUOTE]

När påstod jag att du Inte skule gilla ödlor då ?

Personligen tycker jag att Ödlor är bra mkt mer intressanta att studera än tjocka skal som inte begriper nånting.

Ett bra exempel på det är ju att om du sätter tex en rödöradvattensköldpadda på sängen...alla djur i heeela universum skulle se sig för när dom tar sig ner, hitta en bra väg osv...men Inte sköldpaddan, nej den bara rusar rakt fram och dunsar ner i golvet....testa själv...dom har liksom ingen personlighet,inget förstånd, kan verkligen inte förstå att man kan ha nån annan åsikt om det ?!
#30 - 13 mars 2006 11:33
Jag tycker vi skall ta det lite lugnt med att "idiot" förklara sköldpaddorna. Dom har faktiskt överlevt här på jorden de senaste miljoner åren så helt korkade kan dom inte vara. I andra fall är dom väldigt bra anpassade.
#31 - 13 mars 2006 11:54
[QUOTE=Simon B]Jag tycker vi skall ta det lite lugnt med att "idiot" förklara sköldpaddorna. Dom har faktiskt överlevt här på jorden de senaste miljoner åren så helt korkade kan dom inte vara. I andra fall är dom väldigt bra anpassade.[/QUOTE]

Väldigt bra anpassade i sin naturliga miljö ja...
ca 175 mljoner år har den levt på jorden, jämfört med andra reptiler som har existerat dubbelt så länge...
#32 - 13 mars 2006 12:16
räknas inte sköldpaddor som en reptil? håller med om att dom har dåligt omdöme när det gäller höjder. tror inte heller att dom har någon vidare bra syn och kanske har det nånting med det hela att göra... måste säga att åtminstone grodor har ungefär samma omdöme när de gäller det dom klätrar omkring å efta händer de att dom faller baklänges ner.. sen så ödlor har jag inte så stor erfarenhet av så jag avstår från att komentera dessa..
#33 - 13 mars 2006 12:18
jag påstod aldrig att du hade sagt att jag inte gillade ödlor. jag sa de bara så du inte skulle börja tro någonting sådant...
#34 - 13 mars 2006 16:18
[QUOTE=Danne_K]jag påstod aldrig att du hade sagt att jag inte gillade ödlor. jag sa de bara så du inte skulle börja tro någonting sådant...[/QUOTE]

Kanske skulle ta och formulera dig annorlunda nästa gång då ^^

Hur som helst, sköldpaddor är inte mer roande än vandrande pinnar !!
#35 - 13 mars 2006 16:23
[QUOTE=Danne_K]räknas inte sköldpaddor som en reptil? [/QUOTE]

Självklart, glömde skriva ordet "andra" mellan "med" och "reptiler".
#36 - 13 mars 2006 18:28
[quote=grebom]Kanske skulle ta och formulera dig annorlunda nästa gång då ^^

Hur som helst, sköldpaddor är inte mer roande än vandrande pinnar !![/quote]

tycker du ska lugna ner dig lite du verkar ju ta allt som ett påhop inget ja har skrivit har varit menat så... sen så säga att sköldpaddor inte är mer roande än vandrande pinnar får stå för dig... är ganska övertygad om att dom allra flest tycker att sköldpaddor är minst lika intresanta som ödlor och andra reptiler och amfibier...
#37 - 14 mars 2006 13:13
Okej ni gör det inte lätt för mig vad jag ska välja:) Grodor, sköldpaddor eller salamandrar... Det blir inte lätt men tack för alla svar:) skulle väldigt gärna se ett kar i liknade storlek för att veta hur jag ska inreda så det blir snygt och narturligt men om ingen ar det kanske ni vet någon bra sida med bra bilder, har sökt lite själv men hittar mest små kar.
#38 - 14 mars 2006 22:01
[QUOTE=Danne_K]tycker du ska lugna ner dig lite du verkar ju ta allt som ett påhop inget ja har skrivit har varit menat så... sen så säga att sköldpaddor inte är mer roande än vandrande pinnar får stå för dig... är ganska övertygad om att dom allra flest tycker att sköldpaddor är minst lika intresanta som ödlor och andra reptiler och amfibier...[/QUOTE]

??

Vad snackar du om nu då ?

Är inte forumet till för att alla ska få uttrycka sina åsikter osv ?

Käns mer som att det är Du som tar allt som ett påhopp, jag beskriver bara mina åsikter och erfarenheter, vilket du inte tycks uppskatta och sen säga att jag ska lugna ner mig....va ?!

Det är väll självklart att det ska få stå för mig, jag talar ju inte för alla här på zoopet eller ?
#39 - 15 mars 2006 09:36
nu lämnar vi de här de blir bara pajkastning utav det hela
#40 - 15 mars 2006 10:53
Har en sköldpadda som helt i vatten Trionyx ferox, Är en ganska rolig sköldpadda, den gräver ner sig och väntar på mat, men det är svårt att ha fiskar i dom försvinner ganska snabbt.:D
Men är riktigt underhållande att se när han ger sig på upptinade räkor(levande fiskar), vet inte om man kan ha den med grodor.
Borde ju gå om inte vattnet är alltför grunt. växer inte så fasligt min har jag haft i över 1 år nu och är inte större än en snusdosa. MEN den vill inte bli gossad med då biter den direkt. det är bra tryck i den käften, den har ju så lång hals så den når att bita dej även om du tar i den bak.

Vad det gäller ödlor och sköldpaddor så tycker jag att rödöradköldpadda och dessa är tråkiga som grebom sa dom är lite vilsna, så det var därför jag köpte en helt annan sköldpadda. Har haft ödlor dessa fick jag riktigt tama men det är ju en ödla så dom stack så fort chansen gavs. Men du kan ju göra nästan vilket djur tama så dom kommer till rutan och tittar dom har ju en svag punkt "MAT".:D

Blev långt ser jag, ja ja skit samma!!

Mvh Matttias
#41 - 7 juni 2008 19:34
Vad blev det till slut i akvariet? Pilgiftare eller klockgrodor? Eller nå´t annat?
#42 - 12 juni 2008 09:37
Klogroder kan man lika gärna ha i akvarium!
Det finns väll nån roligare grodda än den?
Anars tkr jag att du ska skaffa en ödla finns det nån ödla i 10cm storlek Inte salamandrar och inte gecko ödla??
#43 - 12 juni 2008 13:15
hade jag varit du hade jag kört med slamkrypare! Såååå söta de är! Men de kräver nog till viss del bräckvatten. Klarar man det så skulle jag satsa på de.

Annons