54L får sig en rejäl uppfräschning

#1 - 19 februari 2013 22:12
Jag tänkte köpa ett akvarie (med inbyggd filterkammare) med måtten 45,5x49x49,5 cm att ha räkor och några fiskar i, men sedan insåg jag att det blev ganska dyrt med nytt akvarium, så nu har jag bestämt mig för att köra igång mitt 54L akvarie med måtten 60x30x30 cm som ändå bara står tomt och samlar damm.

Ett nytt innerfilter behöver jag köpa eftersom det jag hade var för litet(Stingray Elite 10), så kom gärna med förslag på bra filter! helst något som man kan ta upp ur akvariet utan att också behöva ta med hela pumpen. Doppvärmaren som har varit i akvariet är ett 50W Vita Tech med reglerbar temperaturinställning. Akvariet har en svart heltäckningsramp och lysröret tänker jag byta ut till Sylvania Aquastar.

För tillfället har jag bara en fotobakgrund, kanske inte det roligaste att titta på, så en ”riktig” bakgrund vore inte helt fel. Frågan är då bara vilken... det finns ju så många olika. En fråga bara! Om man väljer tex. en BTN bakgrund och sätter fast den, kan man då aldrig ta bort den eller byta ut den om man har lust?

Bottenmaterialet jag har nu är engelsk sjösten (2-4 mm), men det skulle vara kul att pröva något nytt! Den dekorationen jag har är en ca 25-30 cm lång mangroverot och en vit sten (10cm) med röda märken, fast tycker nog det kanske skulle vara snyggt med en stenhög eller ett par större stenar tillsammans med eller utan roten. Det skulle inte heller vara dumt med några platta stenar på varandra som bildar en liten grotta. En del idéer har jag, men också en extrem beslutsångest! :P

Vad det gäller fiskar och växter så vet jag inte hur jag ska göra. Först funderade jag på att skaffa fyra stycken Otocinclus Macrospilus och 10 st Galaxyrasboror, men sedan tyckte jag att malen verkade vara för känslig så då kom jag in i räksvängen istället. Jag tyckte rasboran såg så himla fin ut på bild, men när jag tittade på dem i djuraffären tyckte jag nästan att de var för små. Efter det fick jag för mig att jag bara skulle ha körsbärsräkor och växter i akvariet, men nu vet jag inte alls längre :P

De enda kraven jag har är att det ska vara mycket växter i akvariet, inga snäckor/sniglar, stora räkor eller levandefödande fiskar, annars är jag öppen för allt! :)
#2 - 20 februari 2013 18:59
Efter lite tänkande har jag kommit fram till att detta ska bli ett Asien kar.

Letade runt efter lite bakgrunder med måtten 60x30cm och hittade då BTN- och Ekol bakgrunden. Tror dock att det passar bättre med en lite mörkare bakgrund än Ekol bakgrunden, så då hittade jag en snygg Juwel bakgrund som i och för sig är 25 cm för hög... men det är ju bara att såga bort. Kanske man till och med kan limma ihop de två bitarna som blir över om man sågar itu den långa biten och sen limma ihop dem i ena hörnet av bakgrunden så filter och doppvärmare får plats där bakom!

BTN bakgrund
http://www.akvariecenter.com/bakgrund-btn-amazonas-60x30cm/1605-0

Ekol bakgrund
http://www.pwss.se/product.php?productid=15621&cat=1261&page=1

Juwel bakgrund
http://www.pwss.se/product.php?productid=3196&cat=1258&page=1

Jag har även kikat runt lite på sand och grus och kom fram till att råda sand nog skulle passa bra ihop med Juwel bakgrunden och även BTN bakgrunden. Däremot vet jag inte med Ekol bakgrunden och råda sand... det lutar nog mer åt Juwel bakgrunden faktiskt.

Råda sand (0,8-1,2 cm)
http://www.pwss.se/product.php?productid=2151&cat=3&page=1
#3 - 20 februari 2013 19:02
Blir kul och se hur det blir! :D
#4 - 20 februari 2013 19:34
juwel bakgrunder är ingen vidare kvalitet på. skulle satsa på ekol eller btn eller varför inte aquaterra? men helst inte juwel.

köp blästersand på Jula istället för råda sand. väldigt mycket billigare o mer eller mindre samma sand. många som använder den.

http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

http://www.pwss.se/home.php?cat=1255

här är en bild på mitt asien ( som mer eller mindre blivit ett snäck-kar nu bara) med aquaterra rockwall bakgrund och blästersand
#5 - 20 februari 2013 21:54
Jaha, det visste jag inte, då tänker jag självklart inte köpa juwel om de är av dålig kvalitet. Den bakgrunden var snygg! Tyvärr fanns det ingen rockwall på 60cm, men jag hittade en annan bakgrund:
http://www.pwss.se/product.php?productid=6958&cat=1063&page=1

men vet inte om den påminner för mycket om amazonas... det ska ju trots allt bli ett asien kar, annars skulle den passa bra ihop med blästersanden. Fast vad vet jag... det kanske finns mycket rötter i Asien också, det kanske inte behöver vara en klippvägg till bakgrund. Men klumpar sanden sig lätt eftersom den är så fin?(tycker det ser ut som sån sand som finns på sjöbotten :P )

Det lutar mer och mer åt körsbärsräkor istället för otocinclus just nu och sen ett gäng med någon av dessa fiskar:
- Tanichthys albonubes
- Danio margaritatus
- Danio choprae
- Dario dario
#6 - 20 februari 2013 22:00
sanden klumpar sig inte. väldigt väldigt många som använder blästersand till sina kar. jag har det i alla mina just nu.

klart det finns rötter i asien med. tänk borneos regnskog eller så. den bakgrunden kommer nog göra sig kanon!
#7 - 21 februari 2013 00:16
Så bra, då har jag både bakgrund och sand klart! nu ska jag bara köpa det också :) sedan blir det att dra en sväng till o-hamn och börja såga lite, eller kan man skära i bakgrunden tro?

Sedan kommer det här med filtret... antingen ska det vara bakom bakgrunden i ena hörnet(kanske kan bygga något med delarna jag ska kapa av) om det nu ens går, bakgrunden är ju inte så jämn direkt och sen kanske det ser lite lustigt ut, eller så får jag ha ett innerfilter som syns framför bakgrunden helt enkelt. Eller skulle man kunna flytta fram hela bakgrunden lite så man får ett 60cm brett och ca sju cm djupt utrymme att ha ett filter på...
#8 - 21 februari 2013 09:14
ja du kan skära i bakgrunden antingen med en vanlig såg eller mattkniv. sånt gör du hemma själv :)

ja kör bakgrunden en bit fram så göra du hela baksidan till ett filter. behöver du typ aldrig rengöra. borra upp för raster ( galler) på en sidan o sen en pumpskalle i andra med en slang ut i karet.
#9 - 21 februari 2013 14:14
tyckte det stod matkniv först :P började undra lite där...

om jag har doppvärmaren sittandes på den vänstra kortsidan bakom bakgrunden, kan pumphuvudet vara lite till höger om doppvärmaren på botten då? Det blir inte så mycket simplats över för fiskarna, om bakgrunden är 4 cm och jag flyttar fram den 7 cm... fast de har ju fortfarande 60 cm att röra sig på i sidled, så det kanske fungerar:)

kan man ha en hel filtermatta, eller är det bäst om man klipper den till små bitar? och spelar det någon roll hur stora bitarna är? ser att du har både blåa och svarta små filterbitar, är de olika täthet på dem? ska frigolit? pelarna vara lika breda som filterbitarna, eller har det ingen betydelse?

vilket pumphuvud är bäst att använda sig av? och vilka mått bör slangen ha?

ett sånt här raster borde räcka, bara inte räkorna sugs in där:
http://www.pwss.se/product.php?productid=2206&cat=669&page=1

men vad är det för sorts borr du använder? och är det ett speciellt akvariebakgrundslim man ska ha?
#10 - 21 februari 2013 14:24
water drop skrev:
tyckte det stod matkniv först :P började undra lite där...

om jag har doppvärmaren sittandes på den vänstra kortsidan bakom bakgrunden, kan pumphuvudet vara lite till höger om doppvärmaren på botten då? Det blir inte så mycket simplats över för fiskarna, om bakgrunden är 4 cm och jag flyttar fram den 7 cm... fast de har ju fortfarande 60 cm att röra sig på i sidled, så det kanske fungerar:)

hur menar du nu? rita upp det :P

kan man ha en hel filtermatta, eller är det bäst om man klipper den till små bitar

Ja det är bättre att klippai bitar. annars riskar det att sätta igen i början av mattan. om man klipper bitar så flödar vattnet bättre igenoom o du får ut mer av filtret eftersom mer matta kan användas.

och spelar det någon roll hur stora bitarna är?

nej
4x4 cm ungefär brukar bli bra

ser att du har både blåa och svarta små filterbitar, är de olika täthet på dem?

nej
men det finns olika täthet på filtermatta, satsa på ppi10

ska frigolit? pelarna vara lika breda som filterbitarna, eller har det ingen betydelse?

skippa dom. det där gjordes för att använda utrymmet optimalt. o det är en flat bakgrund så då blir det lättare att göra så. antar att din inte är helt platt på baksidan.
så skit i dom.

vilket pumphuvud är bäst att använda sig av? och vilka mått bör slangen ha?

tjaa en eheim compact av lämplig storlek borde la funka. de är små men kraftfulla o de kan ställas i olika flöden. en compact 300 blir nog bra
http://www.pwss.se/product.php?productid=4491&cat=288&page=1
slangen är 12/16 mm

ett sånt här raster borde räcka, bara inte räkorna sugs in där:

http://www.pwss.se/product.php?productid=2206&cat=669&page=1

räkorna tar sig inte igenom det nej

men vad är det för sorts borr du använder?

det är ett sockelborr.
http://www.clasohlson.com/se/H%C3%A5ls%C3%A5gssats/Pr308739000

och är det ett speciellt akvariebakgrundslim man ska ha?

ja det måste du ha. glassilikon som inte är antimögelbehandlat.
tex detta
http://www.clasohlson.com/se/Glassilikon-Casco/Pr349335000
#11 - 21 februari 2013 14:26
kom på att ett blått raster kanske inte är så optimalt, det syns ganska mycket, får försöka hitta ett svart raster istället som är 60 mm så det kan åka in mycket vatten.
#12 - 21 februari 2013 14:28
det är inte blått. det är svart. har aldrig sett blåa raster
#13 - 21 februari 2013 14:39
Hur gör man när man ska rengöra ett sånt här filter? Inte för att man lär behöva göra det varje fredag men, någon gång kanske? :)
#14 - 21 februari 2013 14:48
du behöver i princip aldrig rengöra det.

men OM man skulle vilja göra det så kan man vara smart o trä alla filter kuber på fiskelina. så är det bara dra upp dom som ett band sen :)
#15 - 21 februari 2013 15:50
så här menar jag:
http://s1088.beta.photobucket.com/user/sofia_s/media/54L%20Asien/Bakgrund-bakifraringn.jpg.html?sort=3&o=0

jag såg att det stod "svart" i beskrivningen nu :P lite lurigt när den på bilden var blå.

om man ska trä alla kuber på en fiskelina och lägga kublinan bakom bakgrunden, ska man då täcka hela ytan från botten till bakgrundens översta kant(se den länkade bilden) så att allt vatten måste passera någon filterkub?
#16 - 21 februari 2013 16:01
varför inte sätta doppvärmaren på andra sidan? då passerar ju allt vatten den. tror den funkar bättre där vid insuget. men ja hel vägen från botten till yta.

vatten tar alltid enklaste vägen o kan det då flöda under eller över kuberna så kommer det göra det.
#17 - 21 februari 2013 16:02
du är ju från jkpg :) vart bor du? :)
#18 - 21 februari 2013 17:14
ja det lät ju som en bättre idé :), då blir det inte heller så trångt vid pumpen!

läste att man kan ha skumplastfilter mellan bakgrunden och glaset ovanför insuget och utblåset så att inga fiskar hamnar bakom bakgrunden, hittade denna på clas ohlson:
http://www.clasohlson.com/se/Pr510460000/Pr510460000

är det någon här som använder en sådan eller är det bara onödigt?
#19 - 21 februari 2013 17:15
började plugga här i höstas och då bodde jag i studentrum i början av dunkehallavägen, men sen uppgraderade jag mig till studentlägenhet, så nu bor jag på gräshagen:)
#20 - 1 mars 2013 11:35
Jag har funderat lite kring möbeln jag tänker använda mig av(ett litet kontorsbord som använts som provisoriskt matbord) och jag vill helst ha hink och tillbehör under bordet men det är ju inte så snyggt om de bara står där på golvet, därför funderar jag på att göra om bordet till ett skåp.

Bordet är 75(H)x80(B)x60(D)cm och ser ungefär ut så här:
http://s1088.beta.photobucket.com/user/sofia_s/media/54L%20Asien/Moumlbeln.jpg.html

Antingen ska jag ha en vanlig dörr med gångjärn till vänster eller en skjutdörr om det är möjligt, funderar även på att göra en liten hylla inne i skåpet. Sen får jag se om skåpet ska börja över de bruna fötterna och sluta under bordsskivan och vara byggt "utanför" bordet:
http://s1088.beta.photobucket.com/user/sofia_s/media/54L%20Asien/Moumlbel.jpg.html

eller om det ska vara byggt "innanför" bordet:
http://s1088.beta.photobucket.com/user/sofia_s/media/54L%20Asien/Moumlbelmeddoumlrr.jpg.html
#21 - 11 april 2013 01:18
I helgen fick jag hjälp med att såga till bakgrunden, så nu är jag igång med detta projekt igen! :)

Lite bilder under processens gång:
[ATTACH=CONFIG]61067[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61068[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61069[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61070[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61071[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61072[/ATTACH]
#22 - 11 april 2013 08:00
kanoners ju!
#23 - 11 april 2013 08:03
har med ett 54l som jag har tankar på att göra likadant med bakgrund. har allt liggandes hemma så det är bara en fråga om att bearbeta sambon lite för att få starta upp det :)
#24 - 11 april 2013 10:25
tack, jo hittills är jag nöjd! jaha vad kul! då är det bara att sätta igång då:) du har ju ganska många kar redan så det kan nog som sagt behövas lite övertalning:)
#25 - 11 april 2013 10:32
ja det är ju så :P

vad hade du tänkt för tema i karet?
#26 - 11 april 2013 11:02
jag hade tänkt mig Asien:)
#27 - 12 april 2013 10:04
Efter lite pill är nu filterkuberna på plats! :)
[ATTACH=CONFIG]61087[/ATTACH]
#28 - 12 april 2013 10:13
Trevligt projekt :) Tips, Om du sprider ut filterkuberna utmed hela bakgrunden så får du ett bättre flöde än när ne är packade som de är nu. Det är lätt att det sätter igen sig precis vid insuget.
#29 - 12 april 2013 10:28
Sv: 54L får sig en rejäl uppfräschning

PiaJo skrev:
Trevligt projekt :) Tips, Om du sprider ut filterkuberna utmed hela bakgrunden så får du ett bättre flöde än när ne är packade som de är nu. Det är lätt att det sätter igen sig precis vid insuget.

Ja precis som Pia skriver. Lägg dom lite huller om buller. Nu har du ju staplat dom på varandra så det blev som en stor Filtermatta bit ändå. Ne lägg dom lite hur som helst så vattnet lätt kan flöda igenom

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#30 - 12 april 2013 10:45
water drop skrev:
Efter lite pill är nu filterkuberna på plats! :)

[ATTACH=CONFIG]61087[/ATTACH]
Tjusigt;) Jag tycker gott du kan ha kuberna staplade sådär nu när du ändå besvärat dig och eftersom det är grov matta så kommer det sannolikt inte sätta igen av smuts, jag har kört liknande utan problem. En fördel med att du har det så här uppdelat är att doppvärmaren nu kan ligga fritt som den bör och det kommer funka kanon!:) Skulle nåt yngel åka in genom rastret så kan du enkelt fiska upp det också.
#31 - 12 april 2013 11:31
hannesc skrev:
Ja precis som Pia skriver. Lägg dom lite huller om buller. Nu har du ju staplat dom på varandra så det blev som en stor Filtermatta bit ändå. Ne lägg dom lite hur som helst så vattnet lätt kan flöda igenom

Men om jag sprider ut dem utmed hela bakgrunden huller om buller, då kommer väl ganska mycket vatten bara åka bredvid kuberna (eftersom bakgrunden inte är platt) och vidare ut i akvariet igen utan att bli filtrerat? När ni säger att jag ska ha kuberna utmed hela bakgrunden, menar ni då att jag ska fylla bakgrunden med filterkuber från topp till tå, även runt raster, värmare och pump? Det blir inte helt som en filtermatta... det är lite mellanrum mellan kuberna:P
#32 - 12 april 2013 13:36
åheim skrev:
Tjusigt;) Jag tycker gott du kan ha kuberna staplade sådär nu när du ändå besvärat dig och eftersom det är grov matta så kommer det sannolikt inte sätta igen av smuts, jag har kört liknande utan problem. En fördel med att du har det så här uppdelat är att doppvärmaren nu kan ligga fritt som den bör och det kommer funka kanon!:) Skulle nåt yngel åka in genom rastret så kan du enkelt fiska upp det också.

Okej, det låter ju positivt! Tror jag behåller det som jag har det nu och sen om jag märker i framtiden att det sätts igen så är det ju bara att sprida ut kuberna :)
#33 - 12 april 2013 13:57
Sätt pumpen nere vid botten så kan du ha den igång vid vattenbyten ;)
#34 - 12 april 2013 14:03
Ryskbompa skrev:
Sätt pumpen nere vid botten så kan du ha den igång vid vattenbyten ;)

fast eftersom hon har raster så lågt så kommer hon inte kunna nyttja hela filtermängden om hon sätter pumpen lägre. vattnet går kortaste vägen, dvs bara genom filterkuberna längst ner då.

tänkte på det med innan.

men hade hon satt rastret högre så hade det funkat att sätta pumpen lägre.
alternativt satt in barriärer för att leda vattnet.
som såhär
#35 - 12 april 2013 15:34
Här kommer lite bilder åt folket:
[ATTACH=CONFIG]61098[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61099[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61100[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61101[/ATTACH]

Funderar på om det ska vara mindre sand i och utan lutning eftersom avståndet mellan framrutan och bakgrunden inte är så pass långt...vad tycker ni?
#36 - 12 april 2013 15:53
jag däger mer sand bak o mer lutning istället :)
#37 - 12 april 2013 16:35
Bättre? :)
[ATTACH=CONFIG]61103[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61104[/ATTACH]
#38 - 12 april 2013 17:01
[:-159][:-106]
#39 - 12 april 2013 17:02

water drop skrev:
Bättre? :)

[ATTACH=CONFIG]61103[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61104[/ATTACH]

Oja!

#40 - 12 april 2013 17:02

Vad blir det för belysning? Standard eller nått annat?

#41 - 12 april 2013 19:25
Det blir Philips Aquarelle!
#42 - 12 april 2013 19:54
Kul tråd, blir inspirerad att själv starta ett till kar nu..

Har länge funderat på ett nytt kar själv, och hitta ett på blocket idag på runt 60L.. Får se om det blir affär eller ej..
#43 - 12 april 2013 20:47

water drop skrev:
Det blir Philips Aquarelle!

Bra! :-)
Men blir det plastlock eller ramp som ligger på eller ramp som sitter en bit ovan?

#44 - 12 april 2013 20:53
Dopply skrev:
Kul tråd, blir inspirerad att själv starta ett till kar nu..

Har länge funderat på ett nytt kar själv, och hitta ett på blocket idag på runt 60L.. Får se om det blir affär eller ej..

Kul att höra! :)
#45 - 12 april 2013 21:01
hannesc skrev:
Bra! :-)

Men blir det plastlock eller ramp som ligger på eller ramp som sitter en bit ovan?

Det blir gammalt hederligt plastlock :)
#46 - 12 april 2013 21:04
Den här roten är den dekoration jag har för tillfället, sen om jag ska använda den eller inte får jag se, kanske köper stenar istället:
[ATTACH=CONFIG]61110[/ATTACH]

Nu är det bara växter och fiskar som saknas!
Jag hade tänkt mig Galaxyrasboror och körsbärsräkor, men vilka växter jag ska ha och hur de ska placeras har jag inte kommit fram till än.
#47 - 12 april 2013 21:51
Kan nog bli riktigt bra det här! Visst är det ett Aquael 54l?

Några planer på växter och liknande (även om du inte bestämt dig)? Önskar själv att jag gjorde en liknande lösning på min bakgrund i mitt Aquael 54l. Men var så ivrig eftersom det var första karet! Härligt val med Galaxyrasbora! Kommer du köra biotopinriktning?
#48 - 13 april 2013 02:24
Jo jag hoppas på det:) Jag tror det är det(hittar inget märke någonstans- kanske sitter under akvariet), det var ett sånt här startpaket i alla fall kommer jag ihåg.

Jo, det är ju lätt att bli lite för ivrig när man bara vill starta upp det så fort som möjligt!

Först tänkte jag ha hygrophila difformis och vallisneria(har alltid tyckt om dem) men nu funderar jag mer på att efterlikna Myanmar eftersom det är där Galaxyrasboran håller till och då ska jag nog ha gräsliknande växter i så fall(såg ett riktigt snyggt Myanmar-inspirerat akvarium någonstans på nätet som hade mängder med "gräsväxter") . Fast har för mig att det inte finns så mycket rötter där och då passar ju inte bakgrunden in så bra kanske, så det kanske blir någon Borneo-biotop av något slag eller nått annat ställe i Asien som har rötter!
#49 - 13 april 2013 13:08
Efter lite funderingar har jag nu bestämt mig för att köra på en Myanmar-biotop. Bakgrunden kommer ju inte synas så mycket om jag har mycket växter och då gör det ingenting om jag har en rotbakgrund! :) Däremot ska jag byta ut roten mot några stenar i ljusa färger.
#50 - 13 april 2013 13:25
water drop skrev:
Efter lite funderingar har jag nu bestämt mig för att köra på en Myanmar-biotop. Bakgrunden kommer ju inte synas så mycket om jag har mycket växter och då gör det ingenting om jag har en rotbakgrund! :) Däremot ska jag byta ut roten mot några stenar i ljusa färger.

Risken om du har så mycket växter att u inte ser bakgrunden så kommer du inte se fiskarna heller. Skygga små stötingar.
#51 - 13 april 2013 19:01
Jo, det är ju sant. Tänkte mer på att ha några växter längst bak så att bakgrunden täcks på vissa ställen men att man fortfarande kommer kunna se den :)
#52 - 13 april 2013 21:14
Har kikat runt på olika växter och kommit fram till att Rotala rotundifolia och Limnophila sessiliflora skulle passa bra :) sen skulle det vara snyggt med någon flikbladig växt också så som Nechamandra alternifolia eller någon gräsliknande(dock inte nålgräs) förgrundsväxt!
#53 - 14 april 2013 08:35
water drop skrev:
Den här roten är den dekoration jag har för tillfället, sen om jag ska använda den eller inte får jag se, kanske köper stenar istället:

[ATTACH=CONFIG]61110[/ATTACH]

Nu är det bara växter och fiskar som saknas!

Jag hade tänkt mig Galaxyrasboror och körsbärsräkor, men vilka växter jag ska ha och hur de ska placeras har jag inte kommit fram till än.
Den roten ser kanske lite malplacerad ut tillsammans med dina fina bakgrund, den har en lite annan färg och struktur. Ut och ansa nåt lövträd där ute och stoppa i lite grenar så ska du se på sjutton:)
#54 - 14 april 2013 17:18
Jo det har du rätt i, den passar inte riktigt in. Jag skippade löven, men har varit ute och letat upp lite ekgrenar på marken(alternativt är någon al), men vet inte riktigt hur de ska se ut(hur gamla och torra de ska vara) för att stoppas i akvariet. Sedan hittade jag även en gråfärgad sten, går den ha i akvariet tro?

[ATTACH=CONFIG]61147[/ATTACH]
#55 - 14 april 2013 17:51
Spännande att följa din tråd. Håller själv på och startar ett 54 l och har en egen tråd om det. Din bakgrund blev jättefin!
#56 - 14 april 2013 18:56
Vad kul att du tycker det! Den får jag ta mig en titt på:) vad heter den? tack! blev riktigt nöjd med bakgrunden faktiskt:)
#57 - 14 april 2013 19:10
water drop skrev:
Jo det har du rätt i, den passar inte riktigt in. Jag skippade löven, men har varit ute och letat upp lite ekgrenar på marken(alternativt är någon al), men vet inte riktigt hur de ska se ut(hur gamla och torra de ska vara) för att stoppas i akvariet. Sedan hittade jag även en gråfärgad sten, går den ha i akvariet tro?

[ATTACH=CONFIG]61147[/ATTACH]
Det är ju snyggt om grenarna har mycket utskott som den 2.dra från vänster på bilden och när det gäller grenar så har de så lite fysisk massa så det går bra att klippa färska från ett träd:) Stenen du hittat går nog utmärkt att använda.
#58 - 14 april 2013 20:43
Barken var ganska ofräsch på alla grenar och det var bara på två st som barken gick att ta av, så det blev inte mycket till dekoration till slut och inte passade färgen på de två pinnarna(ljusbrun/orange) till bakgrunden heller. Men stenen blev fin så den ska jag nog ut och plocka fler av imorn och göra små stenhögar! :)

[ATTACH=CONFIG]61150[/ATTACH]
#59 - 14 april 2013 21:49
...Barken låter du sitta kvar och äppelträd är bra grenar att använda;)
#60 - 15 april 2013 03:00
jaha det visste jag inte, då får jag åka hem och plocka några äppelgrenar då :) men passar det att ha massa grenar i en Myanmarbiotop?
#61 - 16 april 2013 22:07
water drop skrev:
passar det att ha massa grenar i en Myanmarbiotop?
Ja varför inte, det finns en hel del olika biotoper där med (Burma för de som inte godkänner en militär regim;)). Både växtrika, växtlösa, steniga, forsande, greniga. Med tanke på din bakgrund som föreställer träd så tycker jag grenar gör sig bra:)
#62 - 17 april 2013 07:38
water drop skrev:
Vad kul att du tycker det! Den får jag ta mig en titt på:) vad heter den? tack! blev riktigt nöjd med bakgrunden faktiskt:)

Den heter akvarievrån men just nu är det stiltje på den sidan. Hoppas komma igång med projektet snart igen. :)
#63 - 18 april 2013 09:18
åheim skrev:
Ja varför inte, det finns en hel del olika biotoper där med (Burma för de som inte godkänner en militär regim;)). Både växtrika, växtlösa, steniga, forsande, greniga. Med tanke på din bakgrund som föreställer träd så tycker jag grenar gör sig bra:)

jo men Myanmar låter bättre:p
#64 - 18 april 2013 11:21
water drop skrev:
jo men Myanmar låter bättre:p
Sant! Hör man Burma så får man en obehagskänsla men Myanmar låter bara lite mysigt sådär:D
#65 - 18 april 2013 11:28
åheim skrev:
Sant! Hör man Burma så får man en obehagskänsla men Myanmar låter bara lite mysigt sådär:D

ja precis, det är ju lite så!:)
#66 - 18 april 2013 13:11
åheim skrev:

Scary...vad myser du med?

Grenar passar helt säkert, det finns massor med grenar i Burma. Hänger gärna ut över floder och vattendrag.
#67 - 18 april 2013 16:45
HWH skrev:
Scary...vad myser du med
En kall öl kanske och en vacker flicka vid solnedgången i Myanmar... typ;)
#68 - 18 april 2013 17:48
Har du bestämt dig vad du ska ha för fiskar?
#69 - 19 april 2013 11:53
HWH skrev:
Har du bestämt dig vad du ska ha för fiskar?

japp! Galaxyrasbora och sen när karet är inkört så funderar jag på att skaffa några Crystal red räkor:)
#70 - 19 april 2013 12:17
water drop skrev:
japp! Galaxyrasbora och sen när karet är inkört så funderar jag på att skaffa några Crystal red räkor:)

Ja de är ju så söta. Jag såg att det finns både med röda och gula fenor. Undrar om det är olika sorter eller om det bara är slumpen.
#71 - 19 april 2013 14:39
HWH skrev:
Ja de är ju så söta. Jag såg att det finns både med röda och gula fenor. Undrar om det är olika sorter eller om det bara är slumpen.

Ja visst är de! Ja det verkar som att deras fenor kan skifta lite i nyanser mellan ljusorange och röd, men gul? det borde vara en slump.
#72 - 19 april 2013 15:24
Hur galaxy skiftar i färg beror nog mycket på hur de trivs i sin miljö och vilket foder man använder och hur man belyser karet. Om du ser till att ha ganska dämpad belysning och lägger lite torv, som du först kokar, på akvariebotten (torven färgar vattnet och ger mer dämpat ljus). Cyclops är ett perfekt litet frysfoder som också främjar utfärgningen av den lilla skönheten, det är en otroligt vacker fisk:)
#73 - 19 april 2013 15:26
Så här blev resultatet!
[ATTACH=CONFIG]61296[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61298[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61297[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61299[/ATTACH]

Växter
5 st Limnophila heterophylla
4 st Ludwigia Palustris
3 st Ludwigia Peruensis

Fiskar
4 st Galaxyrasbora
#74 - 19 april 2013 15:31
Så fint det blev. Är det Julasand?
#75 - 19 april 2013 17:27
blev bra men i med grenar! :)
#76 - 20 april 2013 11:15
åheim skrev:
Hur galaxy skiftar i färg beror nog mycket på hur de trivs i sin miljö och vilket foder man använder och hur man belyser karet. Om du ser till att ha ganska dämpad belysning och lägger lite torv, som du först kokar, på akvariebotten (torven färgar vattnet och ger mer dämpat ljus). Cyclops är ett perfekt litet frysfoder som också främjar utfärgningen av den lilla skönheten, det är en otroligt vacker fisk:)

Vet inte om det blir torv, då måste jag väl lägga den under sanden i så fall? får hitta ett annat sätt att dämpa belysningen på.

Just nu kör jag på minimini-pellets, men får komplettera med cyclops också så får jag ser hur deras färger blir! :)
#77 - 20 april 2013 11:17
HWH skrev:
Så fint det blev. Är det Julasand?

tack! jo, det är julas blästersand :)
#78 - 20 april 2013 12:45
Nu har jag löst mitt lilla belysnings"problem". Jag tog lite aluminiumfolie runt lysröret och gjorde så att det blev en liten glipa, så nu kan jag justera åt vilket håll belysningen ska riktas och därmed har jag nu en dämpad belysning!
#79 - 20 april 2013 13:18
water drop skrev:
Vet inte om det blir torv, då måste jag väl lägga den under sanden i så fall? får hitta ett annat sätt att dämpa belysningen på.
Nej torven kokar du först sen kan du bara strö den över sanden. Du får en dovare ton och ett vatten som dina kommande galaxy sannolikt kommer uppskatta! Skulle du ändå ångra dig nån gång så är det väldigt lätt att suga upp torven vid ett vattenbyte:) Jag rekomederar dig att prova;)
water drop skrev:

Just nu kör jag på minimini-pellets, men får komplettera med cyclops också så får jag ser hur deras färger blir! :)
Kör man lite frysfoder ibland så brukar fisken leva ut lite extra, det väcker nån instinkt på nåt vis och just cyclops ska innehålla ett ämne som främjar utfärgningen.
#80 - 20 april 2013 14:20
åheim skrev:
Nej torven kokar du först sen kan du bara strö den över sanden. Du får en dovare ton och ett vatten som dina kommande galaxy sannolikt kommer uppskatta! Skulle du ändå ångra dig nån gång så är det väldigt lätt att suga upp torven vid ett vattenbyte:) Jag rekomederar dig att prova;)

okej får väl testa det då:) men ungefär hur mycket torv behövs det?
#81 - 20 april 2013 14:30
water drop skrev:
okej får väl testa det då:) men ungefär hur mycket torv behövs det?
Nja du får testa dig fram lite vad du tycker blir lagom för just ditt kar, men kanske 5dl - 1L typ.
#82 - 20 april 2013 17:21
En liten uppdatering!
[ATTACH=CONFIG]61336[/ATTACH]
#83 - 20 april 2013 17:30
Yes!! Redan där ser det genast lite trevligare ut:) En grej som kan vara bra är att plocka på sig en hel del grenar som man kan tänkas vilja användå i framtiden och sen stoppa undan dem och låta torka innan man stoppar ner dem i akvariet.
#84 - 20 april 2013 17:50
Wow! Ser skitbra ut!
#85 - 20 april 2013 19:02
åheim skrev:
Yes!! Redan där ser det genast lite trevligare ut:) En grej som kan vara bra är att plocka på sig en hel del grenar som man kan tänkas vilja användå i framtiden och sen stoppa undan dem och låta torka innan man stoppar ner dem i akvariet.

ja tänka sig vad några grenar kan göra! :) smart idé... det ska jag komma ihåg!
#86 - 20 april 2013 19:03
H@nky skrev:
Wow! Ser skitbra ut!

Tack! ja nu börjar det likna något :)
#87 - 20 april 2013 19:05
nu börjar det likna nått. men meeeeer grenar :)
#88 - 20 april 2013 21:05
hannesc skrev:
nu börjar det likna nått. men meeeeer grenar :)

visste nästan att du skulle säga det ;), får ut och plocka mer imorn!
#89 - 20 april 2013 21:53
åheim skrev:
Yes!! Redan där ser det genast lite trevligare ut:)
Rättelse: det ska givetvis stå, ÄNNU trevligare:p
#90 - 20 april 2013 22:08
åheim skrev:
Rättelse: det ska givetvis stå, ÄNNU trevligare:p

:)
#91 - 21 april 2013 17:04
Nu är det några fler grenar i och jag har märkt att firrarna även börjar komma fram lite mer nu när jag har dämpat belysningen och lagt i grenar! :) nu saknas bara torven!
[ATTACH=CONFIG]61342[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61343[/ATTACH]
#92 - 22 april 2013 08:57
water drop, vad har du för fiskar, blev det galaxy?
#93 - 22 april 2013 10:48
åheim skrev:
water drop, vad har du för fiskar, blev det galaxy?

ja det blev galaxy! har fyra stycken för tillfället men siktar på 8-10st när akvariet är inkört :) Hur lång tid tar det innan man anser att ett akvarium är inkört? Har läst att man inte ska släppa ner räkor förrän en månad efter man startat upp karet...
#94 - 22 april 2013 11:02
water drop skrev:
ja det blev galaxy! har fyra stycken för tillfället men siktar på 8-10st när akvariet är inkört :) Hur lång tid tar det innan man anser att ett akvarium är inkört? Har läst att man inte ska släppa ner räkor förrän en månad efter man startat upp karet...

Jag började med räkor jag. Hur lång tid det tar kanske är lite beroende på vilka förutsättningar man ger karet. Tex tillsätter man bakterier eller inte? Mycket växter, vilka växter? För mig tog det 22 dagar i räkvasen innan nitriten var på 0 och 35 dagar innan mitt 55 liters med fisk var på 0. Jag hade bakterier i båda, massor. Verkligen massor.

I räkvasen satte jag 3 körsbärsräkor dag 1, 3st galaxy dag 10 och 3+3 körsbär och crystal red dag 22.
Har dock förlorat 4 räkor i pumpen. Försöker lösa det problemet med nylonstrumpa, får de hur det går.
#95 - 22 april 2013 11:38
water drop skrev:
Du är väldigt duktig på det du gör och går verkligen varsamt fram med uppstarten och gör allt rätt:) Man får nog räkna med minst en månad innan det är incyclat och jag förespråkar minimal matning och inga vattenbyten under uppstarten, just för att få igång processerna så fort som möjligt, använder helst en bakteriekultur också. Gör man vattenbyten under uppstarten är risken att det drar ut på tiden och fisken tvingas gå i dåliga vattenvärden under en längre tid.

Här är en tabell som det kan vara kul att kolla på så man vet ungefär var man befinner sig och vilka faror som lurar: http://www.bestfish.com/newtank3.html OBS! Man ska räkna från den dagen fisken sattes i.
#96 - 22 april 2013 14:06
Kom att tänka på att det med filterstorlek kanske också påverkar. Jag har samma storlek på filter i min 20 liters vas som i 55 litern. Så dubbel filtrering/liter i det som blev nitritfritt först.
#97 - 22 april 2013 17:57
HWH skrev:
Jag började med räkor jag. Hur lång tid det tar kanske är lite beroende på vilka förutsättningar man ger karet. Tex tillsätter man bakterier eller inte? Mycket växter, vilka växter? För mig tog det 22 dagar i räkvasen innan nitriten var på 0 och 35 dagar innan mitt 55 liters med fisk var på 0. Jag hade bakterier i båda, massor. Verkligen massor.

I räkvasen satte jag 3 körsbärsräkor dag 1, 3st galaxy dag 10 och 3+3 körsbär och crystal red dag 22.

Har dock förlorat 4 räkor i pumpen. Försöker lösa det problemet med nylonstrumpa, får de hur det går.

lycka till med räkorna och hoppas inte fler åker in i pumpen!
#98 - 22 april 2013 18:22
åheim skrev:
Du är väldigt duktig på det du gör och går verkligen varsamt fram med uppstarten och gör allt rätt:) Man får nog räkna med minst en månad innan det är incyclat och jag förespråkar minimal matning och inga vattenbyten under uppstarten, just för att få igång processerna så fort som möjligt, använder helst en bakteriekultur också. Gör man vattenbyten under uppstarten är risken att det drar ut på tiden och fisken tvingas gå i dåliga vattenvärden under en längre tid.

Här är en tabell som det kan vara kul att kolla på så man vet ungefär var man befinner sig och vilka faror som lurar: http://www.bestfish.com/newtank3.html OBS! Man ska räkna från den dagen fisken sattes i.

Räcker det att mata en gång/dag då kanske? och som bakteriekultur, kan man använda denna?
http://www.pwss.se/product.php?productid=5246&cat=401&page=1

Jag satte i fiskarna 17 april, alltså är jag på dag 5 då det "roliga" börjar. Men jag funderar på en sak... det ska ju i fler fiskar så småningom, är det inte bättre att vänta tills akvariet är incyclat innan man släpper i nya fiskar, så de inte blir sjuka eller något?
#99 - 22 april 2013 18:50
water drop skrev:
Räcker det att mata en gång/dag då kanske? och som bakteriekultur, kan man använda denna?

http://www.pwss.se/product.php?productid=5246&cat=401&page=1

Jag satte i fiskarna 17 april, alltså är jag på dag 5 då det "roliga" börjar. Men jag funderar på en sak... det ska ju i fler fiskar så småningom, är det inte bättre att vänta tills akvariet är incyclat innan man släpper i nya fiskar, så de inte blir sjuka eller något?
Den flaskan ska du inte köpa utan typ denna http://www.pwss.se/product.php?productid=700&cat=18&page=1

Jo, vänta med att köpa fler fiskar till det stabiliserat sig.
#100 - 23 april 2013 08:50
Min aluminiumfolielösning runt lysröret funkade visst inte så bra som jag trodde... tre skott av Limnophila heterophylla var ruttna idag så jag fick ta bort folien för att ge växterna mer ljus. En liten fråga: ska man ge växterna någon kol- och växtnäring under incyclingen?
#101 - 23 april 2013 11:42
Hur är det med växtnäring och räkor?
Läst på många platser att de har haft i växtnäring och så har alla räkor dött.

Men du har ju inte haft i dina än, men kan det finnas kvar i vattnet senare...?
#102 - 23 april 2013 19:32
HWH skrev:
Hur är det med växtnäring och räkor?

Läst på många platser att de har haft i växtnäring och så har alla räkor dött.

Men du har ju inte haft i dina än, men kan det finnas kvar i vattnet senare...?

Hittade en bra tråd om det:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147768

Angående om växtnäringen finns kvar i karet senare så borde ju näringen försvinna så fort man gör ett delvattenbyte, det är väl därför man tillsätter växtnäring varje vecka.
#103 - 26 april 2013 10:29
Igår lade jag lite torv ovanpå sanden och så här blev det:
[ATTACH=CONFIG]61429[/ATTACH]
#104 - 26 april 2013 20:41
nu börjar det bli kanon. lite eklöv i kanske??
#105 - 26 april 2013 21:21
hannesc skrev:
nu börjar det bli kanon. lite eklöv i kanske??

:) ja, kan ju prova och se hur det blir! ska man ha enstaka då eller fylla hela botten?
#106 - 26 april 2013 22:16
bestämmer du själv. men var inte blyg med löv. kan se mycket ut när du samlar men kan se lite ut i karet :)
#107 - 27 april 2013 21:28
Ser ju jättefint ut! Tänk att akvarier med samma mått kan bli så olika. Galaxys är verkligen fina fiskar.
#108 - 28 april 2013 11:57
limaan skrev:
Ser ju jättefint ut! Tänk att akvarier med samma mått kan bli så olika. Galaxys är verkligen fina fiskar.

tack! ja det finns nästan hur många olika varianter som helst, det är bara fantasin som sätter gränser! jag håller med, så himla fina och söta:)
#109 - 1 maj 2013 12:42
Nu har jag lagt i lite eklöv och tagit bort ganska många ruttna Limnophila heterophylla. Hade i lite växtnäring i förrgår så jag hoppas att resterande heterophylla tar sig. Om man ser det på den ljusa sidan så har ju fiskarna nu lite mer utrymme att röra sig på!
[ATTACH=CONFIG]61554[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61558[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61556[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61557[/ATTACH]
#110 - 7 maj 2013 22:07
Det ser ut som sjögräs på små områden av växterna och bakgrunden...är detta normalt för ett nystartat akvarium?
#111 - 16 maj 2013 18:01
Okej... mitt "sjögräs" vad visst svävalger.
#112 - 16 maj 2013 18:26
Jättefint akvarium water drop:) Om nu vissa växter säckar ihop så brukar jag fylla ut med lite rötter istället;)
#113 - 17 maj 2013 11:37
Tack! :) haha ja det är ju smidigt:P

Idag har det gått en månad sen jag startade akvariet med växter och fiskar i, så nu tänkte jag göra ett delvattenbyte på 30%. Jag har velat pröva PMDD ett ganska bra tag nu så jag ska nog ta och beställa det snart! men funderar lite kring mängden vattenbyten... tror ni det är bäst att byta 30% eller 40% vatten varje vecka när jag börjat med PMDD? och bör jag ha köpt alla fiskar(6 st Galaxyrasboror till) och räkor(körsbär) innan jag börjar med PMDD?

Annons