Uj, ha inte slöjstjärtar i ett så litet akvarium! Dessutom är risken stor att kampfisken går igång på slöjfenorna och gör sitt bästa för att ta kål på slöjisarna!
Du skriver senare att du bara skall ha kampfiskar i akvariet, vilket gör mej lite förvirrad...menmen.
Här är mina förslag i övrigt:
Ytterligare fisk:
Corydoras panda, gärna 5 st - de är stimfiskar.
Otocinclus affinis, gärna 3-4 - även dessa är stimfiskar. Kräver dock bra vattenkvalitet och är känsliga.
Inredning:
Finkorning engelsk sjösten, en liten rot.
Växter:
Plantera tätt, med t ex Vallisneria, Cabomba, Hornsärv, Bacopa monneri, Hygrophila polysperma, javamossa på roten och någon flytväxt. Vallisnerian har fördelen att den ofta växer sig lång och dess blad lägger sig som "strömbarriärer" på vattenytan. Just där bakom bygger gärna kampfiskar sina skumbon. :)
Använd den minsta pumpen du kan hitta. T ex AquaEls Fan 1 där man skruvat ner strömmen till det minsta lär nog fungera bra.
I övrigt:
Eftersom du redan har ett akvarium tror jag att du vet hur man startar upp. Om du ändå inte vet hur, läs på om det.
Den täta planteringen gör förhoppningsvis att honorna kan gömma sig från hanen efter parningen. Om det inte fungerar, var beredd på att du nog får köpa ett akvarium till där honorna får vara.
Sedan är mina kampfiskkunskaper uttömda, och jag hoppas att någon annan fyller i de eventuella luckor den hade. Lycka till! :)
Jag tänkte sälja guldfiskarna till en affär i stan som brukar ta emot fiskar.
Jag skulle jättegärna vilja ha vanlig sand, alltså sådan som är på stranden typ, funkar det?
Å, juste det! Glömde skriva att jag har tre klogrodor som jag hade tänkt att de skulle bo i karet (har de just nu i ett 60L-kar) Går det bra med kampfisk och ev. någon utav de fiskar du rekomenderade?
En bild på akvariumet (och pumpen)
http://s271.photobucket.com/albums/jj135/soffipropp96/?action=view¤t=8335723830.jpg&t=1208362236154
De andra två pumparna har jag ingen bild på, tyvärr och jag vet inte vad det r för märke eller hur stora de är heller..