56l!

#1 - 16 april 2008 15:01
Jag ska köpa ett till akvarium på 56L imorgon som jag ska ha min kampfisk i och så ska jag köpa två honor till honom. I akvariumet ingår: grus, doppvärmare, 1 pump + 2 reservpumpar, plastväxter, dekorationer, mat, pH-mätare och 3 slöjstjärtar.
Nu har jag lite frågor (som vanligt :p)
1. Det kanske blir lite tomt med bara 3 kampfiskar i ett kar på 56L.. Men vad kan jag ha för fiskar med kampisarna? Vill ha måånga förslag!:)

2. Några förslag på hur jag ska inreda?

3. Ska jag ha riktiga eller plastväxter?

4. Är det lätt att få yngel med kampfisk om man har en hane och två honor + några andra fiskar? Vattenytan får ju inte röra sig så mycket, hur ska jag göra då? Ta bort pumpen helt eller göra på något annat sätt?

Tack på förhand! Hoppas att jag får svar på mina frågor så fort som möjligt eftersom jag hämtar akvariumet imorgon ;)
#2 - 16 april 2008 15:28
Men hallå!! Nu skriver jag som jag skrev i mitt senaste inlägg: JAG VET ATT NI KAN!!!
#3 - 16 april 2008 15:32
Uj, ha inte slöjstjärtar i ett så litet akvarium! Dessutom är risken stor att kampfisken går igång på slöjfenorna och gör sitt bästa för att ta kål på slöjisarna!

Du skriver senare att du bara skall ha kampfiskar i akvariet, vilket gör mej lite förvirrad...menmen.

Här är mina förslag i övrigt:

Ytterligare fisk:
Corydoras panda, gärna 5 st - de är stimfiskar.
Otocinclus affinis, gärna 3-4 - även dessa är stimfiskar. Kräver dock bra vattenkvalitet och är känsliga.

Inredning:
Finkorning engelsk sjösten, en liten rot.

Växter:
Plantera tätt, med t ex Vallisneria, Cabomba, Hornsärv, Bacopa monneri, Hygrophila polysperma, javamossa på roten och någon flytväxt. Vallisnerian har fördelen att den ofta växer sig lång och dess blad lägger sig som "strömbarriärer" på vattenytan. Just där bakom bygger gärna kampfiskar sina skumbon. :)

Använd den minsta pumpen du kan hitta. T ex AquaEls Fan 1 där man skruvat ner strömmen till det minsta lär nog fungera bra.

I övrigt:
Eftersom du redan har ett akvarium tror jag att du vet hur man startar upp. Om du ändå inte vet hur, läs på om det.
Den täta planteringen gör förhoppningsvis att honorna kan gömma sig från hanen efter parningen. Om det inte fungerar, var beredd på att du nog får köpa ett akvarium till där honorna får vara.

Sedan är mina kampfiskkunskaper uttömda, och jag hoppas att någon annan fyller i de eventuella luckor den hade. Lycka till! :)
#4 - 16 april 2008 15:33
soffan96 skrev:
Men hallå!! Nu skriver jag som jag skrev i mitt senaste inlägg: JAG VET ATT NI KAN!!!

Jaja, relaxa lite! ;)
#5 - 16 april 2008 15:55
Jens A. skrev:
Jaja, relaxa lite! ;)

Jag är lite ivrig av mig :p
#6 - 16 april 2008 15:56
finns en väldigt duktig tjej på zoonen som har en kampfiskodling...hmm va e de hon heter nu då.
#7 - 16 april 2008 16:12
Jens A. skrev:
Uj, ha inte slöjstjärtar i ett så litet akvarium! Dessutom är risken stor att kampfisken går igång på slöjfenorna och gör sitt bästa för att ta kål på slöjisarna!

Du skriver senare att du bara skall ha kampfiskar i akvariet, vilket gör mej lite förvirrad...menmen.

Här är mina förslag i övrigt:

Ytterligare fisk:

Corydoras panda, gärna 5 st - de är stimfiskar.

Otocinclus affinis, gärna 3-4 - även dessa är stimfiskar. Kräver dock bra vattenkvalitet och är känsliga.

Inredning:

Finkorning engelsk sjösten, en liten rot.

Växter:

Plantera tätt, med t ex Vallisneria, Cabomba, Hornsärv, Bacopa monneri, Hygrophila polysperma, javamossa på roten och någon flytväxt. Vallisnerian har fördelen att den ofta växer sig lång och dess blad lägger sig som "strömbarriärer" på vattenytan. Just där bakom bygger gärna kampfiskar sina skumbon. :)

Använd den minsta pumpen du kan hitta. T ex AquaEls Fan 1 där man skruvat ner strömmen till det minsta lär nog fungera bra.

I övrigt:

Eftersom du redan har ett akvarium tror jag att du vet hur man startar upp. Om du ändå inte vet hur, läs på om det.

Den täta planteringen gör förhoppningsvis att honorna kan gömma sig från hanen efter parningen. Om det inte fungerar, var beredd på att du nog får köpa ett akvarium till där honorna får vara.

Sedan är mina kampfiskkunskaper uttömda, och jag hoppas att någon annan fyller i de eventuella luckor den hade. Lycka till! :)

Jag tänkte sälja guldfiskarna till en affär i stan som brukar ta emot fiskar.
Jag skulle jättegärna vilja ha vanlig sand, alltså sådan som är på stranden typ, funkar det?
Å, juste det! Glömde skriva att jag har tre klogrodor som jag hade tänkt att de skulle bo i karet (har de just nu i ett 60L-kar) Går det bra med kampfisk och ev. någon utav de fiskar du rekomenderade?
En bild på akvariumet (och pumpen)
http://s271.photobucket.com/albums/jj135/soffipropp96/?action=view&current=8335723830.jpg&t=1208362236154
De andra två pumparna har jag ingen bild på, tyvärr och jag vet inte vad det r för märke eller hur stora de är heller..
#8 - 16 april 2008 16:18
måste va töntig och påpeka att karet på bilden e ett 54l och inte ett 56l
#9 - 16 april 2008 16:21
måste va töntig och påpeka att karet på bilden e ett 54l och inte ett 56l

Nej, jag fick måtten och räknade ut det och det blev 55.8L och det är ju typ 56L, men det spelar ju endå ingen roll :p
Har du några förslgag på fiskar? Jens förslag var jättebra men jag vill ha mer förslg så jag kan välja.
#10 - 16 april 2008 17:03
ja men man får räkna att glaser tar lite lite plats. men hmm fiskar.... kampfisk hane och 3 honor. skulle kunna funka med någon dvärgciklid kanske någon apistogramma. blästersand kanske skulle vara något om du vill ha sand. rötter och löv skulle vara snyggt. eller så kör du på asien men kampfisk, räkor ,lite barber och några khuiålar (osäker på stavning). eller sälskap med kampfisk, apistogramma,corydoras och några tetror/barber. växter har ju jens räknat upp många men skulle vilja lägga till svärdplantor,javaormbunke,anubias och gälört
#11 - 16 april 2008 17:11
ja men man får räkna att glaser tar lite lite plats. men hmm fiskar.... kampfisk hane och 3 honor. skulle kunna funka med någon dvärgciklid kanske någon apistogramma. blästersand kanske skulle vara något om du vill ha sand. rötter och löv skulle vara snyggt. eller så kör du på asien men kampfisk, räkor ,lite barber och några khuiålar (osäker på stavning). eller sälskap med kampfisk, apistogramma,corydoras och några tetror/barber. växter har ju jens räknat upp många men skulle vilja lägga till svärdplantor,javaormbunke,anubias och gälört

Tack, tack tack till alla svar!! Från både Jens och Danne.
#12 - 16 april 2008 17:43
Skaffa helst 3-4 honor till kampisen. Annars har hanarna en förmåga att stressa ihjäl honorna om det bara är 1-2 st. Och några amanoräkor samt kuhlii-ålar som danneregner föreslog.

Jag skulle kört en asien-biotop med bälstersand, rötter, löv och växter. (Flytväxter är bra så att hanen lätt kan bygga skumbo).
#13 - 16 april 2008 17:45

Hmm... funderar lite på asien. Skulle vilja ha tigerbarb men läste att de behöver 120L.. :( Kan man inte ha dem endå? Läste någon diskusion här på zoopet om någon som hade Tigerbarber i ett 30L och ingen klagade så det kanske går bra.. De blir väl inte så stora? Vad kan jag ha för barb annars som är vanlig och finns i de flesta zoo/akvariebutik. Gör Kuhliålen någon nytta, eller är de bara där?
#14 - 16 april 2008 17:52
Kuhliiålen håller rent på botten :) Silar sanden genom gälarna precis som pansarmalarna.
#15 - 16 april 2008 18:04
Du ska INTE ha tigerbarber ihop med kampisar även om akvariumet var mer än 120 liter. Tigerbarber är kända fenbitare och kampfiskars femor är godis för dom.
#16 - 16 april 2008 18:18
kilfläcksrasbora och drottningrasbora e trevliga stimmfiskar
#17 - 16 april 2008 18:44
Okej, men finns det ingen annan barb som jag kan ha?
Och hur är det med pumpen? Kan jag ha den som vanligt med kampfisken eller är det för star cikulation så att skumboet går sönder?
#18 - 17 april 2008 05:38
Men vad kan jag ha för barb då?? Någon som har något förslag?
#19 - 18 april 2008 05:53
Hallå! Är det någon som kan svara på min fråga? Vill gärna ha tips eftersom jag inte vet själv vad jag ska söka på eller vad jag ska ha för slags fisk..
#20 - 18 april 2008 08:51
Barber + kampfisk är en knepig kombination...jag vet inte hur pass mycket fenbitare de olika arterna är...
Men här är några förslag på barber som åtminstone passar i 56 liter:
Åttabandad barb, Eirmotus octozona
Nätbarb, Puntius oligolepis
Kopparbarb, Puntius titteya

-kanske någon som vet mera om de arterna kan fylla i?
#21 - 18 april 2008 10:44
Jens A. skrev:
Barber + kampfisk är en knepig kombination...jag vet inte hur pass mycket fenbitare de olika arterna är...

Men här är några förslag på barber som åtminstone passar i 56 liter:

Åttabandad barb, Eirmotus octozona

Nätbarb, Puntius oligolepis

Kopparbarb, Puntius titteya

-kanske någon som vet mera om de arterna kan fylla i?

TACK!!:) Anledningn till att jag frågade om vad jag kunde ha för barber var för att det var en som sa att man kunde ha det.
#22 - 18 april 2008 12:23
ja kopparbarb har jag haft. snälla som tusan.
#23 - 18 april 2008 12:36
Vill du ha massor med information om kampfiskar så kan du ställa dina frågor här.

Bettas här på Zoopet är jätteduktig på kampfiskar.
#24 - 19 april 2008 19:28
Jag vet vad du ska ha. Strunta i kampfiskarna. De blir långtråkiga i längden. Köp ett stim wagtailplatys cirka 6 stycken (4 honor, 2 hanar. Köp till en mindre mal också.
#25 - 20 april 2008 07:28
XenOn skrev:
Jag vet vad du ska ha. Strunta i kampfiskarna. De blir långtråkiga i längden. Köp ett stim wagtailplatys cirka 6 stycken (4 honor, 2 hanar. Köp till en mindre mal också.

Nej, det kan jag inte göra eftersom jag köper akvariumet för att min kampfisk som just nu bor i en skål ska få ett större hem ;)
Men tack för tipsen endå. Kan man inte ha wagtailplaty tillsammans med Kampfisk?
#26 - 20 april 2008 07:30
Jag har ju velat ha fjärilsciklidganska länge nu men den arten har inte passat ihop med de andra arterna jag har i mitt kar, men kan man inte ha fjärilsciklid med kampfisk? Jag tycker att de är så himla fina!
#27 - 20 april 2008 07:45
Ifall det funkar med fjärilar och kampfisk, kan jag ha 2 khuliiålar, 1 albinoancistrus och kanske något liitet stim (ca 5 neoner) eller ska jag skippa neonerna eller någon annan fisk?
#28 - 20 april 2008 08:07
Detta är min åsikt ;)

Fjärilar och Kampfisk kan jag inte svara på men det borde inte vara helt omöjligt. Det enda problemet kommer vara när Fjärilarna leker annars är de ganska fredliga.

Kuhliiålar ska ju egentligen gå i stim men jag kan ju bara tala för mig själv när jag säger att det funkar med två hos oss.

Skulle inte ha Ancistrus i 54L men jag vet inte om albinoancistrus blir lika stora som vanliga. Annars kan du ha ca. 6st Otocinclus istället. De äter ungefär samma slags alger om jag fattat det rätt. Är mycket effektivare än Ancistrus oxå ;)

Ett stim hade jag skippat, blir lätt stökigt och 5st är ju knappt lönt ändå.
Vänta med mittenskiktet och se sen vad somm skulle kunna funka.

Detta är som sagt min åsikt och smak :D
#29 - 20 april 2008 08:20
Nina82 skrev:
Detta är min åsikt ;)

Fjärilar och Kampfisk kan jag inte svara på men det borde inte vara helt omöjligt. Det enda problemet kommer vara när Fjärilarna leker annars är de ganska fredliga.

Kuhliiålar ska ju egentligen gå i stim men jag kan ju bara tala för mig själv när jag säger att det funkar med två hos oss.

Skulle inte ha Ancistrus i 54L men jag vet inte om albinoancistrus blir lika stora som vanliga. Annars kan du ha ca. 6st Otocinclus istället. De äter ungefär samma slags alger om jag fattat det rätt. Är mycket effektivare än Ancistrus oxå ;)

Ett stim hade jag skippat, blir lätt stökigt och 5st är ju knappt lönt ändå.

Vänta med mittenskiktet och se sen vad somm skulle kunna funka.

Detta är som sagt min åsikt och smak :D

Tack så jättemycket!
Hur agressiva blir fjärilscikliderna när de leker och kan de skada kampfisken?
De där Otocinclus har jag aldrig sett förut, finns de i de flesta zoobutiker? Vilken sort ska man välja av dem då?, jag sökte på dem i artbeskrivningarna och det fanns flera olika.
Jag vet inte så mycket om albinoancistrus, men jag tror inte att det är någon större skillnad på dem, men jag tänkte köpa en ganska liten och när den blir för stor tar jag bort den. Jag har 3 ancistrusmalar i mitt 61L kar och det funkar bra. De är ca 5 cm nu. Hur stora blir dem?
#30 - 20 april 2008 08:37
Fjärilcikliderna kan jag tyvärr inte svara på. Hann inte ha våra så länge så dom hann leka, tyvärr.

Otocinclus är ganska vanliga i handeln. Ofta kallas dom Otocinclus Affinis men i själva verket är det nästan alltid macrospilus och vittatus som finns i affären (har jag fått lära mig här på Zoopet) :D

Min fullvuxna Ancistrus är lite drygt 10cm ;)
#31 - 20 april 2008 09:18
Någon annan som vet om de funkar med fjärilar och kampfisk?
Jag har läst om arten på artbeskrivningarna och de har ju samma temperatur och så. Jag vill verkligen veta om det går bra.
#32 - 20 april 2008 14:32
Någon som kan svara på min fråga?
#33 - 20 april 2008 15:12
om fjärillarna leker kan de bli bråk. vissa ciklider e berädda att kämpa tills dom dör för att försvara rommen. annars går de säkert
#34 - 20 april 2008 17:09
om fjärillarna leker kan de bli bråk. vissa ciklider e berädda att kämpa tills dom dör för att försvara rommen. annars går de säkert

Så de kan altså döda min kampfisk när de lagt rom?! Hur stor chans är det att de får rom då? Kan jag köpa 2 honor eller 2 hanar?, jag har ju tänkt att ha två stycken.
#35 - 20 april 2008 17:12
ja asså kampfisken kommer nog att få lite stryk om den vill smaka kaviar men den kommer nog att funka då men kampfisken kommer inte kunna vara varsomhelst då.

Annons