576 liter saltvatten

#1 - 29 september 2010 22:11
Då var det äntligen dags att få köra igång ett riktigt projekt från allra första början. Från bänkbygge till limma akvarium till att få igång all utrustning. Har för närvarande ett Red Sea Max 250 salt som har varit igång snart ett år. Och nu är det alltså dags att uppgradera sig lite. ;)

Akvariet är ett helglas med måtten 160*60*60, 12 mm. Rejäl tyngd! Har blivit lite allergisk för alukar och speciellt när det handlar om saltvattensakvarium är det nog bäst och enklast att köra med helglasakvarium. Sen är det även snyggare.

I teknikväg kommer jag använda mig av en sump och det lutar åt den enkla men lite mer kostsamma metoden, nämligen en färdigbyggd som i detta fall blir Aqua Medic. Skummare, filter returpump till en början. Sedan får jag se ifall det blir att bygga till kalciumreaktor eller dylikt.

I fiskväg är det ännu inte helt spikat. Helt klart är dock att alla mina nuvarande kommer få inviga burken. Det vill säga lite kirurger, kejsare och sandsjöstjärnor.

Bänken blir ett hemmabygge och är det som jag började med idag. Likt DAHLBERG kommer jag bygga en stomme reglar som får stå för hållbarheten, vilket känns som det mest stabila också. Så idag har jag tillägnat hela eftermiddagen med att kapa såga och skruva ihop "skelettet", vilket jag vart väldigt nöjd med.

Dagens bilder är som sagt från bänkbyggandet som jag vart oerhört nöjd över. Eftersom både jag och min medhjälpare Erik har verkligen tummen mitt i handen. Det som står på tur härnäst är att grundmåla med svart färg, sedan blir det att klä in hela med luckor, vilket också blir i svart.

Ett tips är att INTE använda sig av en skruvdragare från Biltema.

Finns fler bilder på bloggen!
#2 - 29 september 2010 23:32
Friggin sweet! Detta projekt kommer utan tvekan att följas!
Bilagor:
#3 - 30 september 2010 00:11
Kul! Här är en av invånarna som väntar på att få flytta in. :)
#4 - 30 september 2010 00:39
Vet att jag har sett den där kejsaren tidigare på Ciklid.org, hur snygg som helst.
Värsta med att följa denna tråd är att det kommer börja klia som fan i kroppen med att börja med salt, även om det får vänta pga tidsbrist och ekonomi!
#5 - 30 september 2010 05:03
Då var det äntligen dags att få köra igång ett riktigt projekt från allra första början. Från bänkbygge till limma akvarium till att få igång all utrustning. Har för närvarande ett Red Sea Max 250 salt som har varit igång snart ett år. Och nu är det alltså dags att uppgradera sig lite. ;)

Akvariet är ett helglas med måtten 160*60*60, 12 mm. Rejäl tyngd! Har blivit lite allergisk för alukar och speciellt när det handlar om saltvattensakvarium är det nog bäst och enklast att köra med helglasakvarium. Sen är det även snyggare.

I teknikväg kommer jag använda mig av en sump och det lutar åt den enkla men lite mer kostsamma metoden, nämligen en färdigbyggd som i detta fall blir Aqua Medic. Skummare, filter returpump till en början. Sedan får jag se ifall det blir att bygga till kalciumreaktor eller dylikt.

I fiskväg är det ännu inte helt spikat. Helt klart är dock att alla mina nuvarande kommer få inviga burken. Det vill säga lite kirurger, kejsare och sandsjöstjärnor.

Bänken blir ett hemmabygge och är det som jag började med idag. Likt DAHLBERG kommer jag bygga en stomme reglar som får stå för hållbarheten, vilket känns som det mest stabila också. Så idag har jag tillägnat hela eftermiddagen med att kapa såga och skruva ihop "skelettet", vilket jag vart väldigt nöjd med.

Dagens bilder är som sagt från bänkbyggandet som jag vart oerhört nöjd över. Eftersom både jag och min medhjälpare Erik har verkligen tummen mitt i handen. Det som står på tur härnäst är att grundmåla med svart färg, sedan blir det att klä in hela med luckor, vilket också blir i svart.

Ett tips är att INTE använda sig av en skruvdragare från Biltema.

Finns fler bilder på bloggen!
Ska du klä bänken med helskiva bak så den inte får dominoeffekten vid gungning??annars ett intressant projekt att följa
#6 - 30 september 2010 08:22
fasen va nice detta kommer att bli! kommer att följa detta med stort intresse och jag känner på mig med att det kommer att klia i fingrarna för att jag med skulle volja sätta igång ett litet salt!

Skitfin fisk föresten :).
#7 - 30 september 2010 08:43
Ska du klä bänken med helskiva bak så den inte får dominoeffekten vid gungning??annars ett intressant projekt att följa

Nog för att den är stabil som sten redan men kommer av estetiska skäl klä in hela baksidan med en skiva. :) Har ännu inte bestämt mig hur jag ska lösa luckorna.
#8 - 30 september 2010 13:22
Har spikat ett gäng fiskar du ska ha ;)
#9 - 30 september 2010 21:41
Jaså, låt höra! :)
#10 - 1 oktober 2010 21:03
Kul med ett salt här :D
Ska du borra karet eller ha någon avrinningsbox typ? Du kanske ska stoppa in ett par reglar i botten mellan de stående för att få upp sumpen från golvet, eller har du en annan plan kanske :)
#11 - 1 oktober 2010 21:46
Det lutar åt en överrinningsbox. Har aldrig borrat och vågar nog inte göra det i 12 mm glas första gången :D

Tanken var att sumpen skulle få ligga direkt på golvet då skummaren är ganska hög (62cm), Men finns det utrymme så kan man naturligtvis höja upp den lite. Men avvaktar och ser hur den är i höjd först så jag inte ångrar något senare. Vill kunna arbeta med grejerna under karet med lite marginal :)

Idag fortskred projekteringen lite. Var och köpte svart lackfärg från Jula. Valde en halvblank färg då jag tror att en helblank kan få ett för skrikigt intryck. Nu är det ju bara reglarna än så länge så det hade egentligen inte spelat så stor roll.

Ser ut som att jag kommer få köpa en ny matta :D
#12 - 2 oktober 2010 09:12
Skyddspapp har vi inte hört talas om här nej ser jag :D

Ska det stå ungefär där det strå nu? På parketten? Kanske hade varit ide att lägga någon form av plastmatta inuti ställningen så att säga, under sumpen. Sen kan man ju borra ett centimeterhål så nära golvet som möjligt, så att man ser om det läcker någonstans.
#13 - 3 oktober 2010 22:21
Kan vara en idé. Har inte tänkt på det alls. Bra tanke.

Imorrn bär det iväg och köpa spånskiva till baksidan och sedan en bit frigolit. Tror ni det behövs en skiva på bänken också? Eller räcker det med bara en skiva friggo?
#14 - 4 oktober 2010 05:46
Jag hade definitivt kört en spånskiva under frigoliten faktiskt. Better safe than sorry är och förblir mitt mantra ;)
#15 - 4 oktober 2010 09:06
Ok. Men på vilket sätt blir det "säkrare" med en skiva på bänken innan frigoliten egentligen? Försöker tänka logiskt, men är oftast svårt :D
#16 - 4 oktober 2010 09:15
Han menar nog att du får jämnare belastning då. Tycker också att du ska ha skiva under :) Men det fungerar utan. Mitt 220 salt som jag köpte hade ingen skiva under, bara 10 mm frigolit.. Men då var det ju ett ramakvarium också.
#17 - 16 oktober 2010 11:43
Skivor får det bli. I veckan ska vi förhoppningsvis flytta akvariet till mig. Nylimmat och klart.

Har även bestämt mig för att borra i akvariet efter Nixons tjatande om att det är bäst i längden. Funderade faktiskt på att borra två hål för säkerhets skull. 55 mm vardera. Frågan är ju då, vem vill borra? :D Ska till glasmästaren på måndag och höra ifall de vill ta på sig jobbet. Annars får jag ta saken i egna händer, om det inte finns någon skicklig jäkel i Norrbottensregionen som vill hjälpa till :) Jag bjuder på öl och bensin! ;)
#18 - 16 oktober 2010 13:20
Det här kommer bli ypperligt! Ring mig om du behöver hjälp med någonting någon gång, så kommer jag på stört :D

Du har en korall som väntar på dig, den bara växer och växer :)
#19 - 16 oktober 2010 14:36
Underbart johan!

:d
#20 - 16 oktober 2010 18:18
Jag kan borra ;) Ge mig en platta öl före bara så jag inte blir så skakig XD
#21 - 18 oktober 2010 17:39
Nu börjar det tunga artelleriet komma fram ;)

Dammade just av min armatur som jag tänkt använda till akvariet. 3 x 150W MH, 2 x 54W T5 och så moonlight på det.
Bilagor:
#22 - 18 oktober 2010 18:44
Gillaknappen på den du :)
#23 - 19 oktober 2010 23:04
Tack Danne ;)

Sitter och funderar på två saker som jag skulle vilja ha hjälp med.

Var idag till glasmästaren och dom kunde ta på sig att borra i akvariet så länge de slapp ta på sig något som helst ansvar över akvariet. Då är följaktligen frågan, hur stort hål bär det vara? Ett stort eller två mindre? Och var hittar man lämpliga kopplingar och röranslutningar?

Sedan funderar jag också på hur pass stark ska returpumpen vara. Eftersom det hänger ju ihop med dimensionen på hålen. Har småsneglat på eheims universalpumpar som cirkulerar 2300l/h eller 3200l/h. Någon annat märke som är kanske mer prisvärt?
#24 - 20 oktober 2010 00:42
Jag har inte salt själv men har börjat lite smått med att planera ett framtida och gällande antal hål så tänkte jag så här, två hål ifall att det skulle bli stopp i ett av dom eller att rören inte hinner svälja undan vattnet, ett hål till returen och möjligen ett hål till elsladdar för streamers och armatur. Ska du ha överrinning till hålen? Här kan du hitta PVCrör http://shop.carlen.biz/

Jag hade inte låtit glasmästaren borra i mitt akvarium om han inte tar ansvar för om det går sönder.

Jag läste att du ska ha kejsare i, betyder det att du inte ska ha koraller, för dom äter väl sådana?
#25 - 20 oktober 2010 09:17
Hur menar du hål till sladdar? Jag borrar I akvariet för avrinning. Överrinning till hålen blir det förmodar jag. Det enda sättet är väl att limma en glasbox med en något högre kant än vad rören är?

Ska ha ett par kejsare, men än så länge fungerar det med vissa koraller :)
Bilagor:
#26 - 20 oktober 2010 12:15
Istället för att dra sladdar bakom akvariet så drar man dem igenom, kanske en dum en id'e, som sagt har jag inte salt själv utan bara planerar. :)
#27 - 20 oktober 2010 12:33
Matcha returpumpens powwah med skummarns powwah. Är ju inte så värt att pumpa iväg 1000 liter vatten som skummarn inte hunnit skumma :o

Glasmästarn måste ju iaf stå för bottenglaset om han spräcker det :o Säg det. "Spräcker du bottenglaset när du borrar så fixar du ett nytt som jag kan limma." Eller så säger du "Spräcker du bottenglaset spräcker jag dig"
#28 - 20 oktober 2010 16:18
Borra själv :cool: hålsågar från Jula bara och spara inte på vatten att kyla med :)

Frågorna hade jag tagit på svg istället, eller iaf du kan leta där, det finns mängder av bra trådar för avrinning och sumpar osv.
Har några exempel som jag bokmärkt av diverse anledningar.
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409 flera olika lösningar
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17509 liten artikel
#29 - 20 oktober 2010 16:20
Saturnus80 skrev:
Istället för att dra sladdar bakom akvariet så drar man dem igenom, kanske en dum en id'e, som sagt har jag inte salt själv utan bara planerar. :)

Det där hade nog inte jag brytt mig om, man har ju ändå generellt inget täckglas så från streamers drar man sladdarna rätt ut, sedan, om man inte har typ btn så har man väl ändå någon form av baksida, plastfilm eller målat osv, då ser man ju ändå inte sladdarna bakom karet :)
#30 - 20 oktober 2010 17:36
Fråga glasmästarn om du kan få några spillbitar av 10 mm. Typ 3 st 10x10 cm. Så kan du öva lite före du borrar karet :D

Sladdarna drar du ju bara bakom som vanligt. Kom på en sak! Ska du inte prova köra en SCWD i slutet på returpumpen? :o
#31 - 20 oktober 2010 17:50
Scwd?

10*10 kan ju faktiskt vara svårare att borra i..man vill ju inte hålla glaset med en näve och bara hålla maskinen med en. Hellre båda på maskinen :)
#32 - 20 oktober 2010 20:21
danne0301 skrev:
Scwd?

10*10 kan ju faktiskt vara svårare att borra i..man vill ju inte hålla glaset med en näve och bara hålla maskinen med en. Hellre båda på maskinen :)

Switching Water Current Director http://www.marinedepot.com/wavemakers_scwd_squid-ap.html

Jo men den sizen borde man kunna tigga till sig och man kan väl silikona den på en ram eller nånting?
#33 - 20 oktober 2010 20:36
Aha, det där såg ju himla simpelt ut för mycket effekt om man säger så...najs.

Såklart du har rätt med glaset, jag var för enkelspårig :D
#34 - 29 oktober 2010 09:34
Tjipp tjopp projektet går vidare!

Beslutade mig tillslut för att köra med en överrinningsbox. Hittade en fin modell med dubbla utgångar till ett vettigt pris. Att borra i glas må vara säkert för den som gjort det, men för min nattsömn så gillar jag inte att störa glaset, speciellt bottenrutan [:o]

Så, en Grotech "perfectReef" bidde det från Akvarieleasing som också hade igång en liknande box som var helt ljudlös! Fungerade klockrent för dom och det var väl där någonstans jag vart övertygad...:d
#35 - 30 oktober 2010 21:26
Och såhär ser skummaren ut!
#36 - 2 november 2010 15:02
Och så tillkommer såklart belysningen. Next up, the tank! :D
#37 - 2 november 2010 15:10
Ja det ser lite tomt ut mellan ramp och ställning :P
#38 - 2 november 2010 15:20
Ser ut att kunna bli mycket fint :)
Bilagor:
#39 - 24 november 2010 19:54
Tackar Jonsson!

Nu har jag även fått tag på en sump på 175 liter! Skitfult brunt ramakvarium, men det spelar ändå ingen roll till utseendet. Har skissat lite på hur facken skulle vara uppdelade. Några synpunkter?
#40 - 24 november 2010 21:35
Din biobakteria del brukar kallas för refugium :) LS räcker gott där, kan ju odla lite makroalg också, ibland har man en sandbädd fast det har jag förstått är lite knepigare och kan lättare gå fel.
Det hade inte varit fel med en bubbelfälla innan refugiumet. T.ex. 3 glasskivor som står 2-3cm isär och går omlott på höjden. Alltså första går över vattenytan och räcker inte till botten, nästa står från botten till under ytan och den sista lika den första. Så att vattnet måste ta sig ner upp och ner igen, det eliminerar mycket bubblor. :)
#41 - 14 december 2010 22:31
Tänkte på dina tankar danne med bubbelfällan, men ansåg att skummarens bubbletrap var nog pålitlig! Limmade idag klart sumpen, vart tre fack!

Första för skummaren och biopelletsreaktorn, andra får bli refugium och sista för returpump och osmolator!

Nu är the main tank limmad också så snart blir det riktig jäkla premiär! :D
#42 - 15 december 2010 17:52
Kliar i fingrarna för att få i vatten och sten nu va :D
#43 - 15 december 2010 20:33
En aning! :d
#44 - 22 december 2010 11:09
Hej man blir lite nyfiken på hur de går med bygget "
#45 - 2 januari 2011 23:34
Kul att du frågar Robin! :d

Efter allt juluppehåll så är vi på banan igen. Karet ska vara hos mig i veckan. Det bara är så.

Hade DAHLBERG på besök i veckan och då passade han på att ta upp den levande sten som jag köpt av honom. Uppskattningsvis 15-20 kg plus en hel del levande sand också. Körde igång ena helglaskaret som tillfällig förvaring tills akvariet är på plats.
Bilagor:
#46 - 9 januari 2011 21:30
[COLOR=#006600]Säger som Gert Fylking - Äntligen![/COLOR]

100 dagars jubileum och vad passar inte bättre än att få hem akvariet? Nu är det på plats och står pall på bänken. Dock kände jag att den blev lite vinglig av tyngden. Så till veckan blir det att köpa spånskivor till att klä in bak och kortsidorna så det blir lite mer stabilitet.

Annars är jag helnöjd. Niklas tog verkligen tid på sig att få fina lister och kanter, ser verkligen fabriksgjort ut. Han la även till ett mittstag som stöd för säkerhets skull.

Nu drog vi fram både bänk och akvarium lite från väggen då jag tänkte måla baksidan i någon lämplig färg. Funderade på ljusblått. Vilken typ av färg ska man använda?

Så inom någon vecka skall det vara i drift!
#47 - 26 januari 2011 22:56
Nu är det då i drift, om någon är intresserad :) Det enda som behövs nu är ett par snygga luckor till framsidan. Några tips?
#48 - 26 januari 2011 23:06
Vad ska man säga?
#49 - 27 januari 2011 16:15
Stiligt!

Angående luckor är vad som helst bättre än utan ;)
#50 - 27 januari 2011 16:24
Naaajs :D
Är det ett refugium med LS under eller är det biobollar eller vad? Arbetsbelysning eller LS-belysning? Funkar det bra utan någon streamer till höger? Eller ser man den inte bara :)
#51 - 27 januari 2011 16:36
Tror han har returutblåset till höger :o
#52 - 27 januari 2011 17:54
Ikea gör fina luckor som mången saltis har använt sig av under åren, kolla bara på deras köksdel o se om du hittar nåt lämpligt.
Mycket bra val när det kommer till boxen, en av dom få man kan få helt tyst och kvaliten är inte så pjokig heller.
Nu är det bara att börja fundera ut vad du skall fylla burken med, vad har du för planer?
Tråkigt dock att du har ett stag precis under den mittersta mh lampan, eller ser jag fel på bilderna?

//NiXoN
#53 - 31 januari 2011 22:00
Tackar för responsen. Boxen har jag inte riktigt blivit vän med än. Tycker mig se att det samlas luftfickor som växer allt eftersom, men det ger med sig med tiden skulle jag tro.

Jag vill ändå försöka få till ett litet revkar. Även om min kejsare dominerar i akvariet så har han hållit sig relativt lugn tidigare gällande polypsnaskande. Har beställt idag ett par frökenfiskar, Dascyllus aruanus. Sedan har jag ett gäng euphyllior hos en kompis som jag ska återta efter att ha varit "fodervärd" åt dem under ett par månader. :D

Angående mittstaget så är det värre på bilden än irl. Tänker faktiskt inte alls på det!
#54 - 31 januari 2011 22:58
Vackert gjort, Alexander! Se till att hålla mittstaget rent bara så blir det nog inga problem ;)
Bilagor:
#55 - 1 februari 2011 10:47
Mittstag rent? Vad har jag nu missat?

Snyggt! :-)
#56 - 13 februari 2011 18:25
Känns som att Dalleballes Paludariumtråd är lite hetare än min. Det är i och för sig min förtjänst då bara min blotta närvaro så blir aquafilsinnet på max i skeå ;)

Här kommer några oredigerade mobilkamerabilder från ikväll. Är det bara jag som tycker att det är lika upphetsande med bilder på sumpen som på själva karet? :D
#57 - 13 februari 2011 19:24
Väldigt fina bilder :D. keep up the good work!
#58 - 13 februari 2011 23:53
Tack tack! :)

Annons