576L Diskus och SA

#1 - 8 december 2009 03:29
I går 7/12/2009 inhandlades ett 576 liters helglasakvarium med tillhörande bänk i mörkt träslag och ljusramp och lock i samma färg. Måtten är 160*60*60. Jag fick även med en back-to-nature Amazonas liknande bakgrund med nytt filtermaterial bakom och pump till, VÄLDIGT mycket vackra stenar, en plastkasse fylld med mat, en kasse fylld med nya vattentester och mediciner håvar och diverse tillbehör.

Det är meningen att det skall ersätta det 240L juwel rio kar som mina fiskar går i nu. Och med diskusar som matas mycket och ofta så växer det och dom tar ju en del plats.

Priset för allt undrar ni säkert då? Ungefär vad en vuxen [:-138] kostar. Ett riktigt kap med andra ord.

Det skall inte riktigt bli biotop (änsålänge) utan kommer husera en del av mina fiskar så som 7st Diskus, 6st fjärilsciklider, 3st pansarmalar, 5st sorters tetror ca 60 st, 2st ancistrus och 2st vilsna men vackra kampfiskar som ynglar hela tiden. Jag hade blivit hemskt glad om jag fick yngel på fjärilarna eftersom dom fjärilar jag fått tag i nu är något kopiöst biffiga och vackra jämfört med dom jag haft innan. Diskus är ju huvudämnet också men extra roligt om fjärilarna skulle vilja sig till.

Den armatur som är till karet finns det endast plats för 2*120 cm rör. Jag kommer nog flytta över min armatur från juwel karet eftersom den ser ut på samma sätt och 4 nästan nya rör borde räcka till alla växter som kommer i.

Bild på eländet: http://img5.imageshack.us/img5/6792/20091204d.jpg
Och på karet fiskarna skall flytta ifrån: http://img51.imageshack.us/img51/6981/20091201q.jpg

karet är vattenfyllt på bilden (tog 4 min med brandslang i garaget :D) eftersom det hade blivit kantstött på utsidan och jag ville försäkra mig om att det inte blivit sättningar i glaset. Det hade inte vart fyllt på 2 år efter det blev kantstött nämligen. Jag kommer förstärka den kanten med 12mm glasbiter i det hörn det där skadan är för att vara försäkrad. Kosmetiskt gör det inget eftersom bakgrunden kommer sitta över.
#2 - 8 december 2009 06:14
Det kommer att bli snyggt helt klart ju, lite mer rötter än på bilden och massa växter och med dom granna diskusarna så blir det en höjdare att glo på sen ju ;)
#3 - 8 december 2009 06:27
Blir ett kul projekt att fylla!

Alltid lika skönt att göra en bra affär! :p
#4 - 8 december 2009 06:38
Snyggt! Ska följas:)
#5 - 8 december 2009 10:30
drd skrev:
Det kommer att bli snyggt helt klart ju, lite mer rötter än på bilden och massa växter och med dom granna diskusarna så blir det en höjdare att glo på sen ju ;)

Jag instämmer. Diskus i en snygg växtbalja är kanon.:D
#6 - 11 december 2009 13:44
Nu har man fått upp åbäket i lägenheten. Jag är glad nu att jag inte köpte det 840L helglasakvariet som var tänkt från början. Det hade aldrig i h*vete gått att få upp till andra våningen i en spiraltrappa. [:o]

Jag förstärkte hörnet från insidan där det var kanstött utifrån med 2 st 25*15 cm stora glasbitar som var 10 mm tjocka. Jag funderar på att skippa "LACK-of-nature" bakgrunder eftersom det brukar bli snyggare med mer djup och växter en en plastbit. Men lagningen jag gjort kommer ju synas lite mer. Men det går nog att sätta en stor svärdplanta och ett innerfilter över allt istället.
http://img22.imageshack.us/img22/5563/20091211012.jpg

Det är fyllt med vatten nu och går med ett fluval 4+ som får ticka i en vecka eller 2. Kommer slänga i en del växter under dagen och ösa över en del vatten från det andra karet för att få igång bakterierna. Jag skippar nitrivec fastän jag har hur många flaskor som helst vid det här laget.

http://img3.imageshack.us/i/20091211018.jpg/
#7 - 11 december 2009 14:03
Snyggt kar :)
Har en kompis bredvid mig som påpekar att kattmöbeln står väldigt pedagogiskt :p
#8 - 11 december 2009 14:25
katten kommer nog simma i akvariet snart;)
kommer att bli snyggt
#9 - 11 december 2009 16:18
Är det möjligtvis någon som var man hittars 120cm rör till akvarier? tjockare varianten (T5?) Det står still i skallen nu. Rören till Juwelkaret var ju speciella 104 cm rör [:(!]
Hittar inga på zooplus hemsida.
#10 - 11 december 2009 18:08
Jag funderar på att skippa "LACK-of-nature" bakgrunder eftersom det brukar bli snyggare med mer djup och växter en en plastbit.

Ett bra val:p
#11 - 11 december 2009 18:09
Är det möjligtvis någon som var man hittars 120cm rör till akvarier? tjockare varianten (T5?) Det står still i skallen nu. Rören till Juwelkaret var ju speciella 104 cm rör [:(!]

Hittar inga på zooplus hemsida.

Om det är de tjockare rören så är det T8 du menar, de "gamla rören".
#12 - 11 december 2009 19:25
Vad hände med bakgrunden då ? Den åkte inte i karet ?

Jäkla snyggt möbelkar ju annars :)
#13 - 11 december 2009 22:57
Bakgrunden står i garderoben just nu. Jag blev lite fundersam förut och provtestade den i karet. Den tog nästan ingen plats alls jämfört med Back-to-nature´s bakgrunder. Detta är något annan fabrikat. Iaf så hade jag redan fyllt på karet och har ingen lust att sätta i den. Jag tror fortfarande det blir snyggare än utan.

Om någon är intresserad av bakgrunden så säg till.

Just nu har jag stoppat i 3 st 150W doppvärmare av märket Rena. Dom är utan termostat och väldigt tunna. Dom är helt utmärkta att ha i växtkar och liknande därför att dom knappt syns. Har en hel flyttlåda med sådana doppvärmare som jag kom över. Hälften är 100w och resten 150. När karet är uppe i 29C så ska jag stoppa i endast 2st 100W och kolla om den håller temperaturen med dom. Får labborera lite...
#14 - 11 december 2009 23:14
Renas nya värmare är iallfall super. Sedan gillar jag Btn men vill man ha det så får man köpa kar därefter. Men plastigt har svårt o se det, och har ännu svårare o se vad som skulle kunna vara bättre om man nu skall ha bakgrund. Vilken sand har du o vilken filterkapacitet?
#15 - 11 december 2009 23:52
Renas nya värmare är iallfall super. Sedan gillar jag Btn men vill man ha det så får man köpa kar därefter. Men plastigt har svårt o se det, och har ännu svårare o se vad som skulle kunna vara bättre om man nu skall ha bakgrund. Vilken sand har du o vilken filterkapacitet?

Jag kan förstå att man gillar djupet som man får i BTN bakgrunder men hela vitsen med den försvinner när man vill ha mycket växter och rötter och kanske ett stenröse för cikliderna. Då tar jag hellre den volym den tar upp till att låta fiskarna simma där. Vill man däremot kanske ha en Amazonasbakgrund till ett helt rent kar med någon enstaka svärdplanta till ett diskuskar så är det en annan femma.

Filterkapaciteten består nu av det fluval 4+ som snurrar i. Sen kommer det Eheim pro 3 #2075 som är ikopplat till 240 karet flyttas över tillsammans med fisken. Sen kommer det förmodligen inhandlas ett till likadant Eheim så jag har 2 st. Försäkring när man byter filtermaterial i den ena eller om den andra skulle gå sönder.

Kaj är det en bågfencilkid du har som avatar?
Bilagor:
#16 - 12 december 2009 00:10
Hehe jag vet Tvingde först ner en amazonas Btn 200 i ett 720 Det han dock inte ens komma vatten i karet innan jag la ut det på blocket och köpte in ett 1120 0 80 djupt istället. Nu är det OK.
Inner filter är jag allergisk emot. Jag inte kan se ett argumet till varför man skall ha ett inner filter.
#17 - 12 december 2009 00:33
kaj.p skrev:

Inner filter är jag allergisk emot. Jag inte kan se ett argumet till varför man skall ha ett inner filter.

Innerfilter är bra när man skall hålla igång bakteriefloran snabbt i ett akvarium. Och det är billigare än att behöva köpa ett nytt ytterfilter bara för att ha till och köra in nya kar med. Men innerfilter tycker även jag inte skall användas mer än vid dessa tillfällen.

Nå Kaj, är det en bågfenciklid du har som avatar?
Bilagor:
#18 - 12 december 2009 07:22

Nå Kaj, är det en bågfenciklid du har som avatar?

Det är en Apistogramma borelii.

http://naturline.pt/fichas/apistogramma.borelii.gif
#19 - 12 december 2009 13:50
Ah! Snygg! Min skärmkabel är lite defekt så färgerna på skärmen stämmer inte till 100% Har därför svårt att se vissa färger som ljusblått och ljust rött.

Lite uppdatering om karet. Jag körde som sagt med 3 st 150W värmare som fick värma upp karet till 29 grader. Sen efter det så tog jag ur 2 utav dom och stoppade i en 100W tillsammans med den 150W som var kvar. Det visade sig vara helt perfekt eftersom nu idag så ligger temperaturen på stabila 30 C :) Man kan väl då dra slutsatsen att 250 är utmärkt för att värma 600L vatten till diskus.

Jag slängde även över en del växter och tetror. Tetrorna har nog aldrig mått så bra. Simmar som fasen runt omkring, det var aldrig sån fart på dom i det andra.
#20 - 12 december 2009 14:08
När du kör med dessa värmare utan termostat får du se upp när det blir varmare/kallare i rummet. På sommaren kanske det kan bli ett problem?
#21 - 12 december 2009 14:24
Broddan skrev:
När du kör med dessa värmare utan termostat får du se upp när det blir varmare/kallare i rummet. På sommaren kanske det kan bli ett problem?

Ja självklart! Jag tänkte kolla om det går att få ner temperaturen för den är nästan på 31. Tänkte om man går ner 50W och har bara 2*100w så den kanske kommer ner på 29. Jag har 300w doppvärmare med termostat men jag vill inte råka ut för termostathäng och koka fisken.
#22 - 30 december 2009 00:07
Nu har jag endast 1 st 100 Watts doppvärmare som håller karet på konstant 28,5 grader. Har satt i en doppvärmare med termostat som går igång vid 27,5 grader så om den lyser så vet jag att det är dags att sätta i en ny 100 wattare (har 36 st).

Nu till karet, jag har tömt det efer mycket grubblande och silikonat på bakgrunden. Detta efter att hört mycket fördelar med att ha ett stort biologisk innerfilter och att bakgrunden faktiskt inte tog så mycket plats som en BTN bakgrund. Den är faktiskt bara 8 cm som djupast och 4 overall.
Så ny sitter det 1,5 m2 filtermatta bakom med pump som suger in på ena sidan längs ner och går med slang till andra sidan längst upp och blåser ut. Detta för att öka cirkulationen.

Jag väntar på att mina redmoorerötter någongång ska börja sjunka, om dom nu gör det? Någon som vet kan ju få informera om hur lång tid det tar.
Efter dom gjort det kan jag börja möblera så som det skall vara.
Nu är allt bara provisoriskt för att vattnet skall sätta sig och rötterna få suga i sig vatten.

Lite uppföljande bilder:
http://img696.imageshack.us/img696/9458/dsc0206v.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/3426/dsc0209j.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/3286/dsc0210v.jpg
http://img42.imageshack.us/img42/6793/dsc0211zv.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/1576/dsc0212p.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/6692/dsc0214s.jpg
#23 - 30 december 2009 02:21
ser ut att bli läckert. Dock ser jag inte red moor som flyter? det gör däremot mina tyvärr... vad är det för växter/mossa du har på red mooren?
#24 - 30 december 2009 08:30
Kan nog bli ganska najs så småningom det där ju :)
#25 - 30 december 2009 09:49
kommer att bli snyggt:D
#26 - 30 december 2009 16:04
ser ut att bli läckert. Dock ser jag inte red moor som flyter? det gör däremot mina tyvärr... vad är det för växter/mossa du har på red mooren?

Det syns inte så bra på bilderna men det ligger sten på varje rot som håller ner dom. Sen är det javamossa på rötterna.
#27 - 30 december 2009 22:50
Det syns inte så bra på bilderna men det ligger sten på varje rot som håller ner dom. Sen är det javamossa på rötterna.

Jaså är det bara vanlig javamossa. Bundit fast med fisklina eller?
Ser snyggt ut iallafall
#28 - 3 januari 2010 17:22
Nu har jag endast 1 st 100 Watts doppvärmare som håller karet på konstant 28,5 grader. Har satt i en doppvärmare med termostat som går igång vid 27,5 grader så om den lyser så vet jag att det är dags att sätta i en ny 100 wattare (har 36 st).

Varför inte göra tvärtom och sätta termostaten på 29,0 grader? Hur många watt är den på, den med termostat? Om den är lämpligt effektsvag/stark så kommer du ju inte att kunna koka dina fiskar ändå...

:)

Annons