576L Sa-Jordätare

#1 - 5 april 2010 19:55
Nu är det nära start hära då mitt 375 snart e tomt:)

Tänkte starta upp mitt 576liters kar jag fick av sambon i födelsedagspresent i förskott.

Hade tänkt att köra den här setupen.

20-25st Corydoras Sterbai
8st Geophagus sp tapajos Orange head
kanske 2-3 par flaggciklid
och även nått par kurvciklider.

Det är ju iaf som ja tänkt nu kom gärna med andra försölag o tips som kan funkar det enda som igentligen är helt spikat är just corysarna och orangehead de andra fiskarna kan ändras med tiden om jag hittar nått annat intresant som kan funka ihop med dessa.

Inredningen kommer att bestå av fin sandlådesand, Endel rötter varav en jäättestor på 15-20kg :D Kommer inte bli så jätte mkt växter då ja mistänker att det mesta kommer slitas upp men en heldel välrotat vallis kommer det att bli o ganska rejält med javaorbunkar på rötterna.

Kommer att tona bakrutan med svart solfilm och sen dölja filterslangar och så i moduler för att spara så mkt bottenyta som möjligt.

Teknik då jag kommer att köra med en Eheim profesional 2229 samt ett powerhead med filterkuber i en modul och hoppas att det ska räcka annars har jag så jag kan sätta i även ett Fluval 405 ytterfilter.
Belysningen kommer att bestå utav 4x54w T8 rör måste köpa nya rör till rampen dock.

Kommer att börja lite lätt imorgon med att tvätta ur karet och så om jag orkar då ja just nu ligger med febran.

Bilder på alla grejer kommer iaf undermorgondagen :)
#2 - 6 april 2010 06:17
kommer bli skitbra :) ska du också köpa solfilm idag?
#3 - 6 april 2010 06:22
Japp lurar på det om inte alla pengar går till Medusen
#4 - 6 april 2010 06:36
Låter klockrent! Välkommen in i jordätarträsket!!:p

Jag har själv 25 sterbaier med 10 jordätare.

Flaggciklider borde väl gå väldigt bra med jordätarna.

Ska du ha några tetror?

Andra ciklider jag kan slå ett slag för är guianacara som jag tycker är vackra så det räcker. Dock gräver de en del under leken då de vill bygga en grotta under stenar eller rötter.

Om du inreder noggrant kan du ha ett hantelpar i karet, de skapar en bra kontrast med sin mörka blå/röda färg mot jordätarna som är mycket ljusare.
#5 - 6 april 2010 09:11
Dre skrev:
Låter klockrent! Välkommen in i jordätarträsket!!:p

Jag har själv 25 sterbaier med 10 jordätare.

Flaggciklider borde väl gå väldigt bra med jordätarna.

Ska du ha några tetror?

Andra ciklider jag kan slå ett slag för är guianacara som jag tycker är vackra så det räcker. Dock gräver de en del under leken då de vill bygga en grotta under stenar eller rötter.

Om du inreder noggrant kan du ha ett hantelpar i karet, de skapar en bra kontrast med sin mörka blå/röda färg mot jordätarna som är mycket ljusare.

Tack för tipsen jo jag e sugen på ett par hantlar nått speciellt man ska tänka på inredningsmässigt när det gäller dessa kommer att gå varsamt fram med inredningen o inte förhasta mig i nånting.
Tetror hade jag tänkt också och ha ett stim av någon sort vet inte riktigt vad en......

Ska precis börja skruba rent glaset på karet här nu o fota lite sen ska ja dra på solfilm och förhoppningsvis provfylla det....:)
#6 - 6 april 2010 09:30
Hantlar är ganska tuffa vid lek inte för tuffa men ändå och då är det bra om man kan skapa ett revir som de kan hålla sig bakom. Det bör ha volymen 4x4x4 dm. och de föredrar att lägga rom på en lutande yta, men plan går bra om inget annat finns. Du kan "stänga av" en del av akvariet med lutande trädgren. Ett annat tips kan vara att skapa en grotta 10cm hög med en rot framför de gillar att gömma sig av och till igrottan och leka utanför det på kanten ppå taket till ingången. Det finns många rapporter om lek på dylika ytor.
#7 - 6 april 2010 12:17
Dre skrev:
Hantlar är ganska tuffa vid lek inte för tuffa men ändå och då är det bra om man kan skapa ett revir som de kan hålla sig bakom. Det bör ha volymen 4x4x4 dm. och de föredrar att lägga rom på en lutande yta, men plan går bra om inget annat finns. Du kan "stänga av" en del av akvariet med lutande trädgren. Ett annat tips kan vara att skapa en grotta 10cm hög med en rot framför de gillar att gömma sig av och till igrottan och leka utanför det på kanten ppå taket till ingången. Det finns många rapporter om lek på dylika ytor.

Okej ska tänka på det, nått sånt går nog alltid att fixxa till roten nedan kommer bli själva grunden till övrig inredning så det ska nog gå bygga nått utifrån den isåfall fler rötter i mindre storlek ska givetvis i det också utan att ta så mkt bottenyta.

Här kommer lite bilder iaf på blandannat karet och lite annat smått o gott.
Fler biler kommer allt eftersom ja kommer vidare i projektet.
Bilagor:
#8 - 6 april 2010 13:05
Snygg rot och akvarium. Hur ska du använda aquaclearpumpen med filterpatronen? Rakt av eller i en modul eller?
#9 - 6 april 2010 13:43
Dre skrev:
Snygg rot och akvarium. Hur ska du använda aquaclearpumpen med filterpatronen? Rakt av eller i en modul eller?

Tanken är väll att placera allting i moduler även slangarna från ytterfiltret och blir det nu moduler så tänkte ja nog plocka bort själva filterpatronen o fylla modulen med filtermatte kuber istället...

Hade tänkt att bygga egna moduler men vi får se om latmasken kanske tar överhanden hehe....Blir inte så många bara precis så ja kan dölja tekniken....
#10 - 6 april 2010 13:46
Sådär nu har jag tonat ena sidorutan o bakrutan med solfilm från biltema :)
[ATTACH]29354[/ATTACH]
var inte så bökigt som ja hade befarat.
#11 - 6 april 2010 15:51
Fan vad grattis :)
#12 - 8 april 2010 12:52
Avecklingen av 375:an fortskrider nu närmar sig det riktiga starten av 576 karet.....Just nu går 4 rödmunnar o 3 kerritetror ensamma i ett ostort sett tomt 375 liter o har det bra :).....

Den 25:e ska jag hämta 8st Geophagus sp Tapajos Orange Head ungdjur ca 9 månader gammla så dom är ca 8-10cm och dom kommer gå ensamma tills allt e klart i 576:an :)
#13 - 8 april 2010 12:58
När ska vi köra stortömning och flytt av 375an då?
#14 - 8 april 2010 13:00
Marnat skrev:
När ska vi köra stortömning och flytt av 375an då?

Så fort du har tid jag kan alltid ;) im not the toffel :p
Bilagor:
#15 - 8 april 2010 13:11
Danne_85 skrev:
Så fort du har tid jag kan alltid ;) im not the toffel :p

käften fan :D

Jag är Toffel med en krävande fru, stolt över detta är jag också haha

Nej men denna helgen ska ju du vara gris och jag har halva tjocka släkten uppe, nästa helg får vi spika helt enkelt.
#16 - 8 april 2010 13:33
Marnat skrev:
käften fan :D

Jag är Toffel med en krävande fru, stolt över detta är jag också haha

Nej men denna helgen ska ju du vara gris och jag har halva tjocka släkten uppe, nästa helg får vi spika helt enkelt.

japp det gör vi då hinner jag röjja undan i sovrummet också blir perfekt det.
Sitter på tåget mot centralen nu btw. Kommer va i Slussen 16:05
#17 - 9 april 2010 08:36
Kul med en Jordätartråd till:D
#18 - 9 april 2010 08:39
c90368 skrev:
Kul med en Jordätartråd till:D

Så oerhört vackra och intressanta fiskar :)
Hade jag bara haft större kar så skulle jag köra detsamma tror jag.

Det finns ju dock en del mindre jordätare, storlek 13-15 cm, dessa bör väl gå att köra i 375 kar med en mindre grupp dvs.
#19 - 9 april 2010 10:38
Gött e de med jordätare. Snyggaste fiskarna! Åtta stycken är en ganska stor grupp. Har du den redan eller? Om inte hade jag kanske dragit ner till fyra och skaffat en annan jordätargrupp om fyra st :) eller bytt ut något par av flaggcikliderna ;)
Kan rekommendera Gephagus sp Rio Negro eller Satanoperca(vilken som helst). Tror G.Orangehead vill ha lite dämpat ljus? Går väl att ordna med flytväxter oxå?
#20 - 9 april 2010 11:02
najs kar! kommer bli drypsnyggt!
#21 - 9 april 2010 17:39
GöranE skrev:
Tror G.Orangehead vill ha lite dämpat ljus? Går väl att ordna med flytväxter oxå?

Just orange headsen är de som accepterar ett ljusare akvarium. Man kan ju tycka att det är konstigt att jordätare som går som vuxna i öppna sandbankar där solen gassar för fullt. Men i ett akvarium skapar ett starkt ljus osäkerhet hos många jordätare. Just tapajosarna är så pass kaxiga och aktiva att det inte verkar bry sig i detta enligt mångas erfarenhet. Finns lite att läsa om detta i Weidner jordätarbok.
#22 - 9 april 2010 22:45
GöranE skrev:
Gött e de med jordätare. Snyggaste fiskarna! Åtta stycken är en ganska stor grupp. Har du den redan eller? Om inte hade jag kanske dragit ner till fyra och skaffat en annan jordätargrupp om fyra st :) eller bytt ut något par av flaggcikliderna ;)

Kan rekommendera Gephagus sp Rio Negro eller Satanoperca(vilken som helst). Tror G.Orangehead vill ha lite dämpat ljus? Går väl att ordna med flytväxter oxå?

Nä jag har dom inte men jag har en kille som ska hålla 8st till mig tills den 25:e då har jag ett kar som kommer vara inkört o klart där dom får gå tills jag är klar med 576:an det är bara ungdjur på ca 8cm... flaggciklider känner jag för tillfället att jag är ganska fast vid antingen 1par eller 2 tipsa gärna om nått mer man skulle kunna ha o gå med dom ej att förglömma plats åt ett gäng corrysar också :)

När det gäller belysningen så kan ja ju styra det lite eftersom varje rör har egen strrömbrytarknapp så jag måste ju inte öra alla 4 rören får se hur dom verkar trivas....Sen kommer jag ha en del väldigt lång vallis om den nu får va kvar för jordisarna men den tänkte jag låta växa så det kommer täcka en del av ytan.....

Men som sagt skulle man kunna ha nån mer mellan stor ciklid ihop med mina då 8 OH och då kanske 4st flaggisar???
Bilagor:
#23 - 9 april 2010 22:46
Dre skrev:
Just orange headsen är de som accepterar ett ljusare akvarium. Man kan ju tycka att det är konstigt att jordätare som går som vuxna i öppna sandbankar där solen gassar för fullt. Men i ett akvarium skapar ett starkt ljus osäkerhet hos många jordätare. Just tapajosarna är så pass kaxiga och aktiva att det inte verkar bry sig i detta enligt mångas erfarenhet. Finns lite att läsa om detta i Weidner jordätarbok.

Ska kolla upp den där boken vet du vart den kan finnas att köpa nånstans?
#24 - 10 april 2010 06:51
Danne_85 skrev:
Ska kolla upp den där boken vet du vart den kan finnas att köpa nånstans?

Den är tydligen grymt svår att få tag på nu för tiden. Jag vet några som nyligen fick tag på den som är aktiva på ciklid.se. Kolla jordätartråden där för mer info. Göran, var du inte en av dem? Dock värt att leta efter den. Mycket bra bok om man gillar jordätare, även om den tydligen innehåller endel fel (framförallt bland Gymnogeophagusarna).

/Jocke
#25 - 10 april 2010 07:05
Banderad skrev:
Den är tydligen grymt svår att få tag på nu för tiden. Jag vet några som nyligen fick tag på den som är aktiva på ciklid.se. Kolla jordätartråden där för mer info. Göran, var du inte en av dem? Dock värt att leta efter den. Mycket bra bok om man gillar jordätare, även om den tydligen innehåller endel fel (framförallt bland Gymnogeophagusarna).

/Jocke

Hittade den ganska fort efter lite googlande men då för priset av 199Dollars och då beganad fanns även en ny för 399dollar så det var en ganska dyr bok hehe...
#26 - 10 april 2010 17:03
Danne_85 skrev:
Hittade den ganska fort efter lite googlande men då för priset av 199Dollars och då beganad fanns även en ny för 399dollar så det var en ganska dyr bok hehe...

Nu kollade jag igenom Jordätartråden på ciklid.se. Tydligen fanns den i februari på Akvarieleasing i Stockholm för runt 400:-. Kanske värt att kolla med dem om de har någon kvar.

/Jocke
#27 - 10 april 2010 17:57
Japp jag köpte på akvaieleasing för det priset. Danne är redan tipsad om detta;)
Bilagor:
#28 - 10 april 2010 18:00
bör den inte gå att få tag på som E-book?
#29 - 10 april 2010 18:52
Dre skrev:
Japp jag köpte på akvaieleasing för det priset. Danne är redan tipsad om detta;)

Ah, vad bra.

/Jocke
#30 - 10 april 2010 20:08
Marnat skrev:
bör den inte gå att få tag på som E-book?

Vill icke ha E-böcker en av få saker jg inte vill ha på datorn så e det böcker :)
#31 - 11 april 2010 04:47
Danne_85 skrev:
Vill icke ha E-böcker en av få saker jg inte vill ha på datorn så e det böcker :)

din bakåtsträvare där :D
#32 - 13 april 2010 17:25
Nu har jag äntligen gjort lite frasteg igen här :) 375L karet tömde vi idag jag o Marnat lyckades a pumpen igång tills det var 1 cm vatten kvar i det.....Sen bar vi in det i sovrummet där det får stå såänge oc fyllde upp det igen och lät några tetror få gå kvar i karet så jag kan behåla alla bakterier i filtret allt gic rätt smärtfritt förutm lite vatten på golvet (slangen hoppa ur karet) o en del sand.

Nu ska jag ställa irdnong karet där det ska stå så ska ja posta bilder på hur det kommer att stå i förhållande till rummet......

Nästkommande solfilm ska på vart inte nöjd sist o slet loss hela ska köpa ny så fort kulorna rullar in igen......Efter det blir det till att tilverka moduler :)
#33 - 13 april 2010 19:22
Sådär sista e nu iordningställt där det ska stå tillsvidare när jag fortsätter....Ska upp nån tavla o så sen för att få ett bättre helhetsintryck av hela akvarie delen av rummet......
#34 - 13 april 2010 19:49
snyggt kar, kommer nog bli kanon :D och snyggt rum :D
#35 - 13 april 2010 20:12
fifan! tråååkit bra det kommer bli! :D
#36 - 13 april 2010 20:21
hannesc skrev:
fifan! tråååkit bra det kommer bli! :D

Ja för engångsskull skull känner jag från början att detta kommer att bli bra till ochmed frugan e positiv till detta nu :D passar liksom in i inredningen därför ja postade dessa bilder kommer komma fler sådanna med tiden allt utvecklar sig....

Inte långt kvar nu tills jag ska hämta mina första jordätare :D
Bilagor:
#37 - 13 april 2010 20:37
förstår att väntan är olidlig! jag får panik på att vänta på ett par räkor nu, så jag vill ju inte ens känna efter hur du skulle kunna känna nu.
#38 - 15 april 2010 15:45
Idag fick jag några minuter över på jobbet så jag passade på att såga upp lite frigolit i olika bredder till mina moduler jag tänkt bygga kom hem och upptäckte att det var en del frigolit jag sågat till hehe....Tänkte jag gör olika moduler av alltihop sen får jag se vilka jag använder om någon hehe.......
#39 - 25 april 2010 19:13
Var iväg idag och hämtade min första grupp på 10 st ungdjur av Geophagus sp, Orange Head Tapajós. Dom är ca 10 månader gammla och mellan 8-10 cm stora dom går just nu i mitt 375 liters kar och kommer att gå där i ca 1-2 veckor då jag är klar med 576:an Kommer att skippa modulerna och bara köra helt svat bakrund för att få illusionen av et störe djup samt att ge mer fri simyta för invånarna.....

Filmade lite grann precis efter inkoppningen ville ine fota för at lå dom vara ifred....

Ganska kass film men alltid något :D

" target="_blank">
#40 - 25 april 2010 19:16
Stiligt!!
Jag har en viss aning om att det kan vara syskon till 5 av mina 10.;)
#41 - 25 april 2010 20:17
Ser ut som om det här kommer att bli jättebra!!!
#42 - 25 april 2010 20:37
Dre skrev:
Stiligt!!

Jag har en viss aning om att det kan vara syskon till 5 av mina 10.;)

Av dom är jätte fina jag köpte dom av en kille i gubbängen ska loda upp o scapa lite med rötterna i riktiga karet som dom ska gå under veckan.
#43 - 26 april 2010 05:33
HHoppas jag fick upp bra exemplar till dig :) Var ju allt annat än lätt så att säga ;)
#44 - 26 april 2010 05:38
Marnat skrev:
HHoppas jag fick upp bra exemplar till dig :) Var ju allt annat än lätt så att säga ;)

Jora det ser ut att vara rätt bra uppblandning på lite mer utfärgade i lite olika strlk allt från 7-10cm.

Ja det var tur att man hade dig med :D hehe det var en upplevelese.
#45 - 26 april 2010 05:46
Danne_85 skrev:
Jora det ser ut att vara rätt bra uppblandning på lite mer utfärgade i lite olika strlk allt från 7-10cm.

Ja det var tur att man hade dig med :D hehe det var en upplevelese.

som sent ska glömmas. Jag slänger upp en bild sen från föräldrarnas kar här tänkte jag :)
#46 - 26 april 2010 06:15
gör det tycker jag det var magnifikt :)
#47 - 26 april 2010 17:02
Idag har gruppen börjat äta ordentligt men dom är fortfarande lite rädda när man kommer in i rummet men man märker att man kan komma lite närmre karet varje gång utan att dom simmar o gömmer sig....

Förhoppningsvis så får jag min nya telefon i veckan med bra mkt bättre filmkamera i en vad jag har i Iphonen så då kommer det mkt bättre filmer utan en massa slangar mitt i vägen :p
Bilder komer det också att bli så fort dom bott in sig lite.....
#48 - 26 april 2010 17:21
vill ha mer bilder:p
#49 - 26 april 2010 20:39
Bilder kommer tålmod mina vänner :) Har gjort lite framsteg idag karet dom ska gå i står nu på plats igen lodat o klart imorgonkväll blir det en till provfyllning för att säkerställa att lodningen är bra.....n jättestor rot är ligger i blöt i badkaret just nu också fick rya i till tjejen som ville dusha att hon får allt vänta tills imorn kväll för det.....Hon e ju endå ledig imorgon :)
#50 - 27 april 2010 04:04
ikväll ska vi till södermalm aight my bitch?
#51 - 30 april 2010 20:55
Har filmat lite mer på mina jordisar....Dom går fortfarande i det provisoriska karet men kommer nog underveckan starta upp 576:an på riktigt med lite inkörsfiskar....Just nu står karet fyllt med vatten har inte orkat tömma efter provfyllningen tar en jäkla tid hehe....här kommer iaf en liten matfilm på dom. Fortfarande rätt stressade o så men dom äter iaf :)

" target="_blank">
#52 - 1 maj 2010 09:34
Danne_85 skrev:
Har filmat lite mer på mina jordisar....Dom går fortfarande i det provisoriska karet men kommer nog underveckan starta upp 576:an på riktigt med lite inkörsfiskar....Just nu står karet fyllt med vatten har inte orkat tömma efter provfyllningen tar en jäkla tid hehe....här kommer iaf en liten matfilm på dom. Fortfarande rätt stressade o så men dom äter iaf :)

" target="_blank">

Tar mig friheten att göra så här, om det ok för dig.

#53 - 1 maj 2010 09:53
c90368 skrev:
Tar mig friheten att göra så här, om det ok för dig.

det görs för övrigt genom att skriva
[.youtube]Z_8ObpTz1JM[./youtube]

Ta bara bort punkterna ;)

super läckra som vanligt kompis, men jag vettifan hur jag ska kunna mata dem åt dig när du glömde ge mig en nyckel :P
kan ju bryta mig in om du vill hehe
#54 - 1 maj 2010 15:18
Dannes fiskars föräldrar går i detta karet :D

Riktigt läckert enligt mig, runt 1200 liter, även om det ser mindre ut på bild. 200x80x70
#55 - 1 maj 2010 18:18
Ja du Marcus du får ta en yxa eller natt förstår du väl, nä ja glömde det men det handlar iofs bara om en dag hoppas bara pumpslangarna håller medans jag e borta, tack C massa siffror för film grejset hur får man in videon direkt på detta viset?
#56 - 1 maj 2010 18:21
Danne_85 skrev:
Ja du Marcus du får ta en yxa eller natt förstår du väl, nä ja glömde det men det handlar iofs bara om en dag hoppas bara pumpslangarna håller medans jag e borta, tack C massa siffror för film grejset hur får man in videon direkt på detta viset?

jag skrev ju det i inlägget under ;)
#57 - 1 maj 2010 19:03
Ja jag såg det nu men hur ska jag komma ihåg det efter 10 biror
#58 - 1 maj 2010 21:31
Danne_85 skrev:
Ja jag såg det nu men hur ska jag komma ihåg det efter 10 biror

Inte lätt, men hoppas du får en trevlig kväll:)
#59 - 3 maj 2010 20:07
tomt ennu men lite rötter ar kommit i :)
#60 - 3 maj 2010 20:24
Danne_85 skrev:
tomt ennu men lite rötter ar kommit i :)

Det där var riktigt jävla snyggt danne, jävligt sjysst rot till höger också :D
#61 - 3 maj 2010 20:42
Riktig snygg rot och placering. Kommer bli pefekta lekplatser.
#62 - 3 maj 2010 20:59
Maffigt värre! Det där kommer fiskarna älska. :D
#63 - 4 maj 2010 04:07
Tackar kul att ni gillar det lite bredbladig Vallos i bakbunden på det där bara så blir det vatten fyllning sen går o väntar på en beställning just nu.
Bilagor:
#64 - 6 maj 2010 18:05
Nu ar jag inrett karet o fllt upp med vatten det går för tillfället 2st ancistrus i karet pumparna ar vart igång sen länge tebax o e bara snabbt överflttade till detta karet, När tror ni jag kan koppa in jorätarna som för tillfället går i 375:an?
Jag ar även kramat ur en massa filtergojs från ett annat filter

Filmade lite grann med mobilen också :)

Ps: En av jordätarna ser väldigt ängig ut an e liksom mkt mörkare en de övriga o ligger mest på samma ställe ela tiden när övriga gruppen simmar o gömmer sig ligger an kvar
#65 - 6 maj 2010 18:25
Riktigt snygg rot. Otroligt vad en rot kan göra för ett akvarium, men dessutom har du placerat det snyggt och planterat på ett bra sätt.

Låter inte bra med jordätaren. Den är antagligen inte frisk. De är känsliga för vattenkvalitet och om jag har en fisk som är hängig så har det haft betydelse med vattenberedningsmedel efter varje byte och jag byter 2ggr per vecka om de ser lite trötta ut. Det var nog minst ett år sedan sist jag hade den situationen dock.
#66 - 6 maj 2010 18:51
Danne_85 skrev:
Nu ar jag inrett karet o fllt upp med vatten det går för tillfället 2st ancistrus i karet pumparna ar vart igång sen länge tebax o e bara snabbt överflttade till detta karet, När tror ni jag kan koppa in jorätarna som för tillfället går i 375:an?

Jag ar även kramat ur en massa filtergojs från ett annat filter

Filmade lite grann med mobilen också :)

Ps: En av jordätarna ser väldigt ängig ut an e liksom mkt mörkare en de övriga o ligger mest på samma ställe ela tiden när övriga gruppen simmar o gömmer sig ligger an kvar

Väldigt fint akvarium du har :).
#67 - 6 maj 2010 18:58
Dre skrev:
Riktigt snygg rot. Otroligt vad en rot kan göra för ett akvarium, men dessutom har du placerat det snyggt och planterat på ett bra sätt.

Låter inte bra med jordätaren. Den är antagligen inte frisk. De är känsliga för vattenkvalitet och om jag har en fisk som är hängig så har det haft betydelse med vattenberedningsmedel efter varje byte och jag byter 2ggr per vecka om de ser lite trötta ut. Det var nog minst ett år sedan sist jag hade den situationen dock.

tack kul att du gillar inredningen roten e grm :)

Okej ska testa med vattenbte imorn oc illsätta vattenberedning nån speciell som e bättre en andra?bara det bästa e gott nog till mina jordisar....
#68 - 6 maj 2010 19:33
jag kör med happylife, bromma-zoo
#69 - 6 maj 2010 20:11
ska köpa en flaska imorn ska endå dit ar desutom presentkort som jag fick när jag fllde år....Ska även köpa några fler inkörsfiskar till stora karet......
#70 - 10 maj 2010 08:59
Jag ar filmat lite grann idag igen nu börjar dom bli lite lugnare av sig o gömmer sig inte så fort man kommer i näreten....Ena jordätaren som inte var så pigg fick jag tvärr plocka upp igår då an inte verkade bli någe bättre satt o kollade länge på onom oc märkte att an var som elt stel an kunde inte använda någon fena förutom bröstfenorna så an gjorde inte så mkt annat en att låg still på botten försökte an simma uppåt eller så så välte an upp oc ner....dom 9 resterande individerna ser iaf ut att m riktigt bra pigga oc glada oc äter som dom ska även att jag matar lite snålt nu i början livrädd för nitrit nu :)

Inte världens bästa kvalite ade återställt telefonen så den var tvärr inte inställt på bästa möjliga kvalite märkte jag nu när jag tittade på den...
#71 - 10 maj 2010 09:55
Danne_85 skrev:
Jag ar filmat lite grann idag igen nu börjar dom bli lite lugnare av sig o gömmer sig inte så fort man kommer i näreten....Ena jordätaren som inte var så pigg fick jag tvärr plocka upp igår då an inte verkade bli någe bättre satt o kollade länge på onom oc märkte att an var som elt stel an kunde inte använda någon fena förutom bröstfenorna så an gjorde inte så mkt annat en att låg still på botten försökte an simma uppåt eller så så välte an upp oc ner....dom 9 resterande individerna ser iaf ut att m riktigt bra pigga oc glada oc äter som dom ska även att jag matar lite snålt nu i början livrädd för nitrit nu :)

Inte världens bästa kvalite ade återställt telefonen så den var tvärr inte inställt på bästa möjliga kvalite märkte jag nu när jag tittade på den...

sjukt läckert men det vet du ju att jag tycker :)

du måste dock fixa ditt jävla tangentbord, sjukt störigt utan H kan jag meddela :D
#72 - 10 maj 2010 10:01
Marnat skrev:
sjukt läckert men det vet du ju att jag tycker :)

du måste dock fixa ditt jävla tangentbord, sjukt störigt utan H kan jag meddela :D

Jag vet väntar på papper från försäkringsbolaget vettu....
#73 - 10 maj 2010 17:42
Mycket bra, danneboy! Stående Ovationer!!!
#74 - 10 maj 2010 18:11
*applåder och busvisslingar* Kanonsnyggt Danne!
#75 - 10 maj 2010 18:23
Den där roten har du placerat helt perfekt och växterna i den är verkligen grädden på tårtan! :D
#76 - 10 maj 2010 19:10
Tackar tackar det värmer :)
#77 - 10 maj 2010 21:04
Japp där har du skaffat dig många sköna stunder av att betrakta naturens under...
#78 - 11 maj 2010 04:14
Dre skrev:
Japp där har du skaffat dig många sköna stunder av att betrakta naturens under...

Jotack jag har en fotölj jämte karet och märkte att i fredags hadeklockan sprungit iväg 4 timmar hade jag suttit o tittat på dom helt fantastiska fiskarna.
#79 - 28 maj 2010 21:57
Idag var jag och hämtade en liten grupp av Hanelciklider "red shoulders" hoss Dre imponerande kar måse jag säga :)
Hoppas på att vattnet har klarnat lite tills imorn efter att ha haft i Easy-Life så jag kan ta och fot lite....Släppte nyss ner hantlarna i kare efter nästan 1 timmes inkoppningstid.

Som sag bilder kommer imorn och ävven nått videoklipp kanske :)
#80 - 29 maj 2010 07:06
Kul,

du får väl sålla bort någon när du fått ihop ett par eller de blir för stora...;)
#81 - 29 maj 2010 08:06
Dre skrev:
Kul,

du får väl sålla bort någon när du fått ihop ett par eller de blir för stora...;)

Japp tänkte endast behålla ett par sen i slutändan... Nu tändes karet och det ser riktigt häftigt ut Hantlarna liksom stimar ihop med Geophagus gruppen så dom verka koma väldigt bra överens just nu :)ska försöka fota lite senare idag nu kom det lite främmande så man måste vara lite social en stund :)
#82 - 16 juli 2010 10:43
Nu var det länge sedan jag uppdaterade denna sida, har haft ganska mkt att stå i sista tiden, ikväll kommer jag posta 2 filmer förhoppningsvis som jag filmade imorse.

Har petat i lite mer rötter i karet och planterat en del javaormbunkar. kan också nämna att 2 av mina Geophagus la rom inatt och det är dom jag har filmat met på där dom står o vaktar, dom gör ett jätte bra jobb en så länge då inte ens malar får komma i närheten.
#83 - 16 juli 2010 14:14
Väntar med spänning!
#84 - 21 juli 2010 13:49
Ber om ursäkt för att ni har fått vänta, har vart mkt att stå i sista tiden.
Här kommer iallafall videoklippet som utlovat.

#85 - 21 juli 2010 14:07
Hur har det gått efter leken?
#86 - 21 juli 2010 14:10
c90368 skrev:
Hur har det gått efter leken?

Tyvärr gick leken inte längre en att dom började tugga o höll på med det i ca 1 dag, sen var allt som vanligt igen, men detta var dera första lek så dom får väll öva sig några ggr.

Dom 3 hannarna jag har mäter styrkan med varann varje dag nu förtillfället och flörtar med honorna.
Hoppas på ny lek inom några veckor.
#87 - 21 juli 2010 14:45
Grymt snyggt kar! Jag känner igen några andra rackare däri också. :)
Ingen som färgat ut i blått ännu?
#88 - 21 juli 2010 15:34
Dre skrev:
Grymt snyggt kar! Jag känner igen några andra rackare däri också. :)

Ingen som färgat ut i blått ännu?

Den största i gänget som jag misstänker är en hanne har börjar färga lite smått om man kollar på nära håll.....
dom andra kan man ana lite blått på om man ser på i rätt ljus, men inte mkt.
#89 - 22 juli 2010 12:53
karet är 10 gånger snyggare i verkligheten dre :D Sjukt djup i det nu.
#90 - 22 juli 2010 13:07
Väldigt snyggt. Javor gräs och mossor och rötter och sten är den snyggaste inredningen man kan ha :)
#91 - 22 juli 2010 13:09
Läckra firrar!
#92 - 26 juli 2010 22:10
Har precis lagt upp en ny film på youtube, har gjort om lite grann i karet och plockat bort en hel del växter närmre bestämt en hel icapåse.
Nu ska ja inhandla mer redmoor rötter att fylla hela bakdelen av karet med, då jag vill ha mera sjöbotten känsla i det, tror det kommer bli riktigt snyggt.

Här kommer iaf klippet hoppas nu orkar titta :)

" target="_blank">
#93 - 26 juli 2010 22:48
Här kommer lite bilder också!

Har legat på litegrann på latsidan, inte när det gäller att fota för det har jag gjort en hel del på sistone,
dock inte akvariet, fick gå igenom 4 minneskort med bilder för att hitta senaste akvariebilderna.
#94 - 28 juli 2010 14:33
Riktigt läckert kar! Upplevs som betydligt större än 570 liter när man ser filmerna, bra inredning med andra ord :)

Ser fram emot fler bilder!
#95 - 28 juli 2010 15:19
Tackar fler bilder samt film på inredningen kommer framöver ska inhandla lite mer rötter bara :)
#96 - 28 juli 2010 19:37
Riktigt välplanerat. Ska bli kul att se uppdatering med fler rötter.
#97 - 28 juli 2010 20:08
Får se om jag får lov från min bättre hälft imorn när vi endå ska iväg, så kanske det blir till att handla nån ny rot till att börja med, tycker just redmooren e rätt dyra så man får köpa dom lite då o då om man hitar nån bra.

Förhoppningsvis blir det nån redan imorn.
#98 - 29 juli 2010 07:21
Lycka till med rotjakten. Jag brukar få igen de flesta köp hemma, men just rötter är svårt att förklara varför man ska betala flera hundra för lite pinnar ;) Ser fram emot ett nytt filmklipp!
#99 - 29 juli 2010 07:54
Klotte skrev:
Lycka till med rotjakten. Jag brukar få igen de flesta köp hemma, men just rötter är svårt att förklara varför man ska betala flera hundra för lite pinnar ;) Ser fram emot ett nytt filmklipp!

Haha!

Den tanken har slagit mig en gång faktiskt, jag hittade en jättesnygg redmoor men det vägde en hel del hehe, stog och funderade lite Hmmm 600:- för den här pinnen haha, så la jag tillbaka den :p
#100 - 29 juli 2010 21:04
Köpte 2 st nya rötter idag!

Karbild kommer imorn dom ligger i blöt över natten.
#101 - 30 juli 2010 07:37
Gött gött. Snygg korkodil :)
#102 - 30 juli 2010 07:55
Nice :) Ser ut som en bjässe till rot, får man fråga vad du fick ge för den?
#103 - 30 juli 2010 08:36
Ja Krokodilen e snygg :D Grabben vill inte bada utan det hehe.

Roten eller rötterna det e 2 som sitter ihop gick på 600:-

Idag ska dom ner i karet, får se om ja får fast dom på nått vis för dom flyter ganska duktigt.
#104 - 24 augusti 2010 12:02
Halloj! Av någon anledning har jag missat den här tråden - men har läst och tittat igenom hela nu. Det ser fantastiskt trevligt och snyggt ut, mycket rötter och "rörig", härlig inredning - fina fiskar å allt. Toppenläckert!:)
#105 - 24 augusti 2010 15:18
MaxB skrev:
Halloj! Av någon anledning har jag missat den här tråden - men har läst och tittat igenom hela nu. Det ser fantastiskt trevligt och snyggt ut, mycket rötter och "rörig", härlig inredning - fina fiskar å allt. Toppenläckert!:)

Tittade på filmerna igen, det var ju ett tag sedan det uppdaterades.

Det här gillar gubbarna Mats & Maths till Max;)
#106 - 24 augusti 2010 16:09
c90368 skrev:
Tittade på filmerna igen, det var ju ett tag sedan det uppdaterades.

Det här gillar gubbarna Mats & Maths till Max;)

Haha! Yo bet, Oldtimer!
#107 - 24 augusti 2010 16:44
var tänkt att jag skulle vandra över med en ny leksten åt jordisarna idag men tror det skiter sig. Tydligen ska man söka läkarvård när man skär sig och såret är längre än en cm.. fingertoppen sitter ju fast på halva fingret åtminstone.
#108 - 24 augusti 2010 16:51
Marnat skrev:
var tänkt att jag skulle vandra över med en ny leksten åt jordisarna idag men tror det skiter sig. Tydligen ska man söka läkarvård när man skär sig och såret är längre än en cm.. fingertoppen sitter ju fast på halva fingret åtminstone.

Jobbat på egen hand:p

Kunde inte låta bli...

Jo, sådant ska man lämna till proffs, kan bli tråkigt många år efter annars. Har sett resultatet av hemma läkarvård i form av frusna fingertoppar utan känsel.
#109 - 24 augusti 2010 17:10
c90368 skrev:
Jobbat på egen hand:p

Kunde inte låta bli...

Jo, sådant ska man lämna till proffs, kan bli tråkigt många år efter annars. Har sett resultatet av hemma läkarvård i form av frusna fingertoppar utan känsel.

japp har verkligen jobbat på egen hand :P har bildbevis också haha men vettifan om jag vågar posta det här :P

ringde vårdguiden iaf som sa att det nog inte behövde sys, vi får se hur det ser ut imorgon.
#110 - 24 augusti 2010 17:55
dumt att borra sig rakt igenom fingertoppen också märkte jag förra måndagen :p in genom nageln och ut på andra sidan, benet stoppade inte borret :p
#111 - 24 augusti 2010 18:03
hult87 skrev:
dumt att borra sig rakt igenom fingertoppen också märkte jag förra måndagen :p in genom nageln och ut på andra sidan, benet stoppade inte borret :p

Ajjjj...
#112 - 24 augusti 2010 18:07
c90368 skrev:
Ajjjj...

ja det är inget jag rekomenderar...
#113 - 7 september 2010 16:18
Jordätarna har nu lekt igen, rommen låg kvar imorse så jag ringde min sambo under dagen för att be henne titta till dom, och då hade den ena börjat "tugga" tyvärr var det över när jag kom hem från jobbet.

Hoppas det blir en kull snart, nu har det gått åt fanders 4 ggr och paret verkar leka ungefär 1 gång i månaden.
#114 - 12 september 2010 13:07
Kommer innom en snar framtid scapa om lite i karet, samt bygga en ny ljusramp.
Jag vill hänga upp alla redmor rötter så dom kommer uppifrån mera och belysningen hade jag tänk att köra nån form utav spottar, vet inte riktigt vilka ennu men kom gärna med tips om ni vet några som skulle funka fint...

Nya rampen kommer hängas i taket och vara en bit ifrån karet så det behöver ju inte vara värsta sortens ip-klassning.
#115 - 12 september 2010 18:06
Hade ett litet projekt för mig idag, jag drog upp varenda rot i karet under vattenbytet idag, tänkte jag skulle bygga om lite grann, det slutade med sågen i högsta hugg och jag sågade min jätterot i 2 delar och scapade om en del. här ser ni 2 videor, en på fiskarna samt en på nya scapenn :)

Bilagor:
#116 - 12 september 2010 18:17
Det där har du fått till riktigt bra[:-106]
#117 - 12 september 2010 18:54
Sjukt snyggt kar, första filmen kan jag inte se dock.
#118 - 12 september 2010 18:58
Dre skrev:
Sjukt snyggt kar, första filmen kan jag inte se dock.

Här är den, han var lite snabb med att lägga upp den efter överföringen.

Den är riktigt bra:)

#119 - 12 september 2010 19:18
Tackar! :D

Kul att ni gillar det, funderar dock på ifall jag skulle ha nån till rot som hänger ner från mittstaget lite mer i framkant.
Sen tror jag det kommer bli bra med nya belysningen jag ska fixxa så småning om.
#120 - 13 september 2010 05:16
Det lönar sig verkligen att ha stora rötter och du har lyckats placera dem på ett riktigt bra sätt. Där kommer du att få många lekar.

Ser att hantlarna inte färgat ut ännu, men de har ändå vuxit på sig en hel del.
#121 - 13 september 2010 16:29
Dre skrev:
Det lönar sig verkligen att ha stora rötter och du har lyckats placera dem på ett riktigt bra sätt. Där kommer du att få många lekar.

Ser att hantlarna inte färgat ut ännu, men de har ändå vuxit på sig en hel del.

Den största av dom har börjat färga lite grann men inte så mkt, sen var dom väll lite blekare en vanligt när jag filmade, efter ha haft en massa rötter sen inga alls och halvfullt kar bara och sen en massa igen 40 minuter senare :)
Hoppas färgningen kommer igång ordentligt snart.

Hur stora är hantlarna när dom är könsmogna ungefär?

Hoppas Jordätarna fortsätter att leka 1 gång i månaden trots jag gjort om en hel del nu bara, har inte haft nån lyckad lek ennu, går alltid åt skogen under tuggperioden :(
#122 - 13 september 2010 16:47
8cm så var min hanne könsmogen, då var han hälften så stor som honan. Jag tror normalt att de brukar vara lite äldre, men när jag ser ditt kar så tror jag de kommer att uppskatta alla mörka gömslen där de kan hitta ett litet revir. Ett tips kan vara att när de har ett revir kan du flytta rötterna och på så sätt minska storleken på reviret, vilket brukar bestå av öppen yta bakom rot.

Jag har samma problem med mina jordätare, just nu är värsta problemet att någon mal tuggar i sig äggen nattetid.
#123 - 13 september 2010 17:10
Okej där ser man.. Min största Hantel är väll runt 11cm nu och det är en hanne dom resterande är lite svårt att se könet på ensålänge, man får väll hoppas att där finns nån hona som är villig, så småning om.....
Vart väldigt sugen på ett par eller 2 av dina Guianacara geayi, hur stora är dina yngel och hur länge tror du att du har några kvar?
Funderar på om man skulle kunna ha 1-2 par av dom tillsammans med "Orange headsen" när jag fått ett hantelpar av dom 6st jag har, tänkte bara spara 1 par.
#124 - 13 september 2010 18:37
Det verkar som rescapen gjorde gott hoss Jordätarna nu är dom på väg att leka igen, samma par som tidigare, dom verkar dock inte kunna bestämma sig för vilken sten dom vill leka på då dom putsar lite på 2 stenar omvartannat.
Filmer kommer så snart jag fått upp dom på Youtube.
:D
#125 - 13 september 2010 19:23
Här kommer videoklippet:

#126 - 13 september 2010 19:27
Guianacarsen är riktigt läckra. jag har ett rejält gäng kvar nu men flera bokningar. De största är 5 cm inkl stjärtfena och de minsta 3 cm. Variationen tror jag är könsrelaterad (?!). Jag tror de skulle fungera utmärkt med de fiskar du har.

Jag ska sätta in BTN bakgrund i det karet så jag vill hellst tömma så snart som möjligt sedan ska föräldrarna få flytta in tillsammans med lite annat. Men det kommer att ta ett tag så antagligen får de mellalanda i en par hinkar några dagar. Problemet är att i samma kar som ynglen går har jag ett par sajicaciklider som har 40 frisimmande yngel som de sköter själva, vet inte riktigt vad jag ska göra av dem sedan men tråkigt att flytta dem till hink och riskera att de dör.
#127 - 13 september 2010 19:30
Ser att du har apistogrammas med jordätarna, hur fungerar det? Hinner de få i sig käk eller räcker resterna?
#128 - 13 september 2010 20:11
Dre skrev:
Ser att du har apistogrammas med jordätarna, hur fungerar det? Hinner de få i sig käk eller räcker resterna?

Jo jag har haft 1 par kakadua och ett par Hongsloi, det har fungerat jätte bra det vart så efter att jag vart tvungen att tömma dom karen som dom gick i.....Nu är det bara kakadua hannen och hongsloi hannen kvar.
Men jag ska hitta nått annat till dom så småning om tycker inte de riktigt passar in i den här burken.....
#129 - 29 september 2010 18:24
Var och hämtade 4st Guianacara geayi igår hoss Dre, riktigt fina måste jag säga, dom verkar gå riktigt bra ihop med mina Geophagus, hoppas det fortsätter så.

Filmade lite idag efter att ja tvättat rutan lite grann.

Funderar på att plantera en del Windellöv på stora roten till höger i karet, vad tror ni om det?

#130 - 29 september 2010 18:38
Jag tycker du har ett helsnyggt kar. Bra kombo överhuvudtaget.
Kul att se småttingarna simma lite mer i fred också. Vore kul att se när de blir lite äldre.
#131 - 29 september 2010 18:47
Jag trodde dom skulle vara lite blygare, men dom tar för sig ganska bra i karet och är inte alls blyga för de större individerna, dom var framme och åt sida vid sida med både Hantlar och Gephagusarna idag.
Kul att du tycker det är snyggt, är hyffsat nöjd faktiskt, men funderar dock på lite mer växter som inte är speciellt ljuskrävande.
#132 - 29 september 2010 19:09
Här kommer ett till liten videpklipp på mina guianacarer samt mitt lilla stim av rosentetror, några vanliga svartfenade samt några vitfenade som jag fick tag på idag :)

Bilagor:
#133 - 30 september 2010 20:48
Mina Geophagus sp.Orangehead lekte ikväll, hoppas det går bättre denna gång, lyckades tillochmed filma lite under själva rom läggningen som jag har missat varje lek hitills.

Videoklippet ligger fortfarande i telefonen och jag kommer ladda upp det här imorgon.
#134 - 1 oktober 2010 20:43
Det är i morgon nu i högsta grad! Snart är det i övermorgon;)
Bilagor:
#135 - 1 oktober 2010 20:45
Grymt snyggt kar och fina Jordätare!!!

Tycker dock det är lite synd att du satta sågen i roten. Tycker riktigt stora rötter ger en härlig känsla i karen!
#136 - 1 oktober 2010 20:55
Satte sågen i roten för att få ut mer av bottenytan, då jag har hämtat en ny grupp Jordätare.
Jag hade glömt att jag skulle på 90 års baluns idag därför har inte klippet kommit upp ennu, men jag lovar att det kommer upp under morgondagen, nu måste jag sova sambon jobbar imorn så jag måste upp med grabben.
#137 - 2 oktober 2010 08:58
Här kommer videon,

#138 - 2 oktober 2010 12:34
Ser jättefina ut!

Verkar vara riktigt lugna, trots att de är mitt i en lek.
#139 - 2 oktober 2010 13:28
Snyggt, det roliga med dessa är att de gärna leker mitt framför framrutan där det är som ljusast. Det skulle aldrig falla min hantlat in, de vill snarare ha dolt och mörkt ochvill vara ifred. Det blir kul att höra om du kommer förbi tuggandet och får frisimmande.

Leken liknar väldigt mycket det jag ser hos mina. Jag har 3 lekpar ännu så länge men jag tror det kommer att stanna vid 4. Några behöver växa på sig lite
Bilagor:
#140 - 2 oktober 2010 13:38
Den här leken gick tyvärr åt pipsvängen då Ancistrussen var ifarten inatt, dom har klarat av nätterna förut men ni börjar malarna växa på sig mer också, ska prova med nattlampa vid nästa lek.
Det var kul att man lyckades fånga det på film iaf.. :)
#141 - 2 oktober 2010 13:56
Synd!

Stora ancistrusar ställer ofta till det tyvärr.
#142 - 2 oktober 2010 15:29
Då vet du vad jag snackade om sist du var och hälsade på. Jag har försökt fånga min rackare ett bra tag, men jag misstänker också min L191:a.

Nattljus fungerar väldigt bramen det krävs 2 nätter och föräldrarna blir rätt trötta inbillar jag mig...
#143 - 2 oktober 2010 20:35
Nu verkar det som att vi fått ny lägenhet och ska flytta innan jul.....Då kommer det bli en liten omstart och då kommer ancistrusarna inte få bo i samma kar :) och förhoppningsvis så kommer det då att bli ett mkt större kar också till Jordätarna nånstans kring 1200Liter hade jag tänkt mig då.

Blir det lek om 14dar igen så får det ta och bli nattlampa.

Frustrerande att det ska gå åt skogen pga av en romtjyv.
#144 - 3 oktober 2010 06:33
De kommer snart fixa det tror jag :) Efter flytten så kommer det bli rocknroll i karet så det står härliga till tror jag ;)
#145 - 3 oktober 2010 07:06
1200 liter!! Vilka mått siktar du på? Nytt kar eller vad du kommer över på blocket?
#146 - 3 oktober 2010 07:49
Kommer nog att satsa på ett kar med måtten, 2500*80*60, får se då vad som finns på blocket annars blir det till att spara och beställa ett nytt, planerna då är att ha 3 grupper jordätare.

Om vi nu tar lägenheten, vi ska i nästa vecka titta på en som vi har fått erbjudande om, en etagelägenhet på 6rum och kök på 160kvm. alltså dubbelst så stort som vi bor ni :) och 2 till stora kar plus ett odlingsrum har jag redan fått tillåtelse för :)

Så hoppas på det bästa kan bli en spännande men dyr vår/sommar :p
#147 - 3 oktober 2010 07:55
Ska du beställa nytt så skulle jag själv satsa på något i stil med 200x100x60. Djupa kar är läckra och kan du få upp måtten till 2 meter i bredd räcker det rätt långt. Det är klart 80cm djupt är inte fy skam det heller...
#148 - 3 oktober 2010 08:12
Nått i den stilen kommer det bli iaf, man får se hur lägenheten ser ut och hur möblerna ställs o sen måtta utifram det men nånstans mellan 2000-2500 kommer det bli iaf och mellan 80-100 i djup.

Snart kommer det desutom upp ett nytt Videoklipp på dom små Guianacarerna som redan nu håller på och över för framtida lek :) ser riktigt kul ut.
#149 - 3 oktober 2010 08:25
Här kommer ett litet klipp på Guianacarerna, Ser precis ut som dom håller på och tränar inför vuxenlekarna om ett år eller så :)

Kul att min Son på 1,5 år är med o skriker på fiskarna lite Shciskar säger han till dom hehe....Han kommer nog bli akvarist han me :)

#150 - 3 oktober 2010 08:26
Får ursäkta kvalitén, nån har vart o petat i telefonen och ställt ner kvaliten till 480 bara, jag tror jag vet vem det kan vara.

Redigerat: Jag var bara lite för snabb tydligen, nu funkar 720 iaf.
#151 - 3 oktober 2010 08:46
Danne_85 skrev:
Här kommer ett litet klipp på Guianacarerna, Ser precis ut som dom håller på och tränar inför vuxenlekarna om ett år eller så :)

Det ser ut som äkta tonårskärlek:D

Om några år lär du få bra tillfällen att prata om blommor och bin med sonen framför akvariet:p
#152 - 3 oktober 2010 10:42
De ser ut att trivas som... fisken i vattnet.
#153 - 3 oktober 2010 11:15
Dom verkar trivas bra, som sagt.

Har vart ute på förmidagen och köpt mig lite javaormbunke som ja tänkte placera nånstans på roten till höger om karet men har inte riktigt bestämt vart ennu...Så för tillfället ligger dom i karet med krukorna kvar, får se ikväll om ja ska ta tag i dessa eller om jag väntar till nästa vattenbyte.
#154 - 3 oktober 2010 19:21
Sådär då har man börjat plantera lite Javaormbunke på ena roten, känner väll att jag vill ha några fler uppåt roten.

#155 - 3 oktober 2010 19:38
Ikväll har jag även fått se 2 av mina Hantlar stå och piska med stjärtfenorna mot varandra, vilket var riktigt kul och se då jag går och väntar på att få 1 Lekpar av dom 6 st jag har nu, hoppas på 1 lekpar ganska snart då karet börjar kännas trångt för alla.

Guianacarerna simmar runt som galningar i cirklar med varrandra, ser riktigt skoj ut. =)

Annons