6 mån. ballongmolly parar sig?!

#1 - 12 juli 2008 09:25
Jag har en Ballongmolly som jag fött upp själv och han är ca 6 mån gammal nu. Han fick sitt gonopodium för ca 1 mån sedan och nu, försöker han para sig med sin egen mamma!? Han simmar efter henne oavbrutet och biter henne på magen, eller ja vid analfenan typ. Han gör precis som guppy-hanarna gör på guppyhonorna.
Jag undrar ifall han verkligen kan para sig, eller om han bara tror att han kan para sig.
Och hur blir ynglen isf? Blir de inte konstiga.

Jag tycker det är väldigt konstigt att han parar sig redan, eftersom han är bara ca 2 cm!! Han måste vara mycket liten till växten :O
#2 - 12 juli 2008 09:27
Eftersom fiskar inte lever lika länge som vi människor så måste dom börja väldigt tidigt för hinna föröka sig så många gånger.
#3 - 12 juli 2008 09:28
Kanske har jag fött upp en ny slags fisk: Dvärgballongmolly :p
Det kanske är därför han är så liten :D
Bilagor:
#4 - 12 juli 2008 09:30
Raggsockan skrev:
Eftersom fiskar inte lever lika länge som vi människor så måste dom börja väldigt tidigt för hinna föröka sig så många gånger.

Jaha, så han kan altså para sig redan? Coolt:p
#5 - 12 juli 2008 09:49
Kampfiskar kan det så varför inte en molly?
#6 - 12 juli 2008 10:18
Raggsockan så kan man ju inte säga. :D

Tänk om jag sagt Människor kan de inte så varför skulle molly? haha :P
#7 - 12 juli 2008 10:54
soffan96 skrev:
Jaha, så han kan altså para sig redan? Coolt:p
dem börjar tidigt med detta beteende men du får nog vänta några månader innan det ger några yngel ;)
#8 - 12 juli 2008 12:49
beerzon skrev:
Raggsockan så kan man ju inte säga. :D

Tänk om jag sagt Människor kan de inte så varför skulle molly? haha :P

Nja det var mera som så att människor lever i snitt 70 år och blir könsmogna runt 15 år (men det betyder inte att man skaffar barn för det) medan en mindre fisk lever ca 3 år och vid 6 månader så har det gått ganska lång tid. :p

Lite långsökt jag vet.

Annons