60 Liter

#1 - 27 oktober 2011 15:49
Som ni läser i rubriken, så har jag ett 60 liters kar som ska göras om,
kommer att ha andra fiskar i det och behöver eran hjälp för att komma
fram till den rätta;)

Kom gärna med förslag, alla förslag är bra förslag:)
Skriv gärna någonting om fisken om ni har erfarenhet av den.

Tack så mycket.
Så fort jag vet vilken fisk jag ska ha kommer bilder att komma. Tack
#2 - 27 oktober 2011 15:53
ja har du ngn aning om vad du tänker i för vägar? SA eller asien typ?
#3 - 27 oktober 2011 15:56
Har faktiskt inte en aning, är öppen för alla förslag. haha kanske svårt för er men
har såna stora problem för att bestämma mig.
#4 - 27 oktober 2011 15:59
ngn fin dvärg ciklid hade varit kanon, sen finns det ju ven ngra fina guramis man kan ha också ^^ Ja, finns för mycket för att kunna skriva ngt ordentligt tips
#5 - 27 oktober 2011 16:00
jag postade ett förslag i din andra tråd.

kolla på grupperna i stort sett. t.ex labyrintfiskar, dvärgciklider, ungfödare osv så kanske du fastnar för någon speciell "typ" av fisk. sen kan du börja kolla närmare på vilken art :)
#6 - 27 oktober 2011 16:05
Någon sydamerikansk ciklid, dvärgciklid tror jag det blir.
Borelli kanske? =/
#7 - 27 oktober 2011 16:10
borellii är ju fina men se om du inte kan få tag i någon lite mer ovanlig kanske? lite kuriosa skadar ju inte :);)
#8 - 27 oktober 2011 16:17
freddi vad har du för fisk i ditt 60 liters?:)
#9 - 27 oktober 2011 16:21
ett par A.Macmasteri och 10 pristella tetror. Pristella Maxilis tror jag dom heter. eller något liknande.
och så en mini ancistrus. bara för att dom är grymma algätare. dom åker ut när dom blir för stora och då köper jag en ny mini :)

edit: Pristella Maxilaris.
#10 - 27 oktober 2011 16:23
haha så brutalt, köp en roligare variant av ancistrus så du kan behålla den ^^
#11 - 27 oktober 2011 16:29
asså, dom dör inte. jag säljer dom eller ger bort dom.
en fick ett nytt hem i förra veckan hos en kompis. det tog en vecka att få ut den :p

har funderat på att köpa en "fjärilsplecko" L52. den blir bara 5-6 cm men när man ser prislappen tvekar man. 500-600 kr. njaaa..
#12 - 27 oktober 2011 16:32
Freddi, är tyvärr inte guldmedlem just nu, så kan ej se information om dom osv.
Vad tycker du om dom, är dom lättskötta? vad vill dem ha osv? =) Hur många kan man ha i ett 60 liters?
#13 - 27 oktober 2011 16:33
vilka menar du nu? pleckon eller Macmasterin?
#14 - 27 oktober 2011 16:36
honungsgurami. sjuukt fin fisk och mycket livlig å rolig att titta på, plus att dom verkar lätta att få å bygga skumbo å göra barn. dock så äter dom upp barnen :P fick yngel på mina efter typ 2 månader utan att göra något speciellt alls me dom.
det är en fisk ja starkt rekommenderar. hanen är riktigt snygg i sin lekdräkt.

har även prövat dvärgguramin men den var mycke känsligare för vattenkvalitet och dylikt så tyvärr dog mitt par ganska omgående. vet iof inte om de berodde på vattnet eller om de va dålig kvalite på fisken.

lycka till.
#15 - 27 oktober 2011 16:37
Macmasteri Apisto
#16 - 27 oktober 2011 16:39
Tack MrH:)
Skippar dvärggurami då jag ser att många har haft problem med dom.
Tycker att honungsgurami honorna ser oerhört tråkiga ut:/ Får se
Denna Macmasteri ser underbar ut
#17 - 27 oktober 2011 17:10
honorna är inte lika färgglada som hanarna, men däremot tycker jag att dom har ett härligt beteende, allafall min.
de är inge snack om vem som bestämmer hos mitt par allafall ;)
#18 - 27 oktober 2011 17:11
precis som hos oss måste det vara mannen va? ;)
#19 - 27 oktober 2011 17:13
firejackan skrev:
precis som hos oss måste det vara mannen va? ;)

man kan ju tycka så men nej... mannen åker på pisk å blir bortknuffad om hon är sur... iofs, ungefär som hos oss ;)
#20 - 27 oktober 2011 17:20
enligt zoopets artbeskrivningar ska dom ha 80liter men jag har mina 1+1 i 60 och det går jättebra sålänge honan kan gömma sig för den mycket kärleksfulle hanen.
jag köpte mina på en auktion så jag "hann" inte läsa på om dom.

dom vill ha som alla andra apistos lite surt vatten och ganska lågt kh. löv och pinnar, gömmställen, mycket växter och allmännt kaos innrett kar gillar dom. det viktigasteär att dom kan gömma sig, annars blir dom lite skygga. speciellt honan måste kunna gömma sig.
dom äter vad som bjuds men gillar fryst och levande. jag tycker att man ska mata med fryst minst 5 ggr/veckan. (jag matar mina med enbart fryst. levande om jag har)
om dom får detta är dom lättskötta tycker jag, men då har man ju sett till deras behov och då trivs ju dom flesta fiskar ;)
man kan gärna ha några "slagpåsar". fiskar som tåler lite stryk ifall att hanen (främst) eller honan skulle behöva göra av med lite energi. t.ex så kan min hane jaga tetrorna lite då och då när honan är på surt humör och inte vill ge tillbaks när hanen retas, hehe :p

jag har säker glömmt något. jag tycker inte dom är så svåra, har aldrig haft problem med dom :)
#21 - 27 oktober 2011 17:22
dom har väl ett ganska intressant lekbeteende också, honungsguramierna då. hanen kan väl ibland ställa sig med huvudet uppåt mot honan för att imponera och mota henne mot skumboet?
#22 - 27 oktober 2011 17:22
de är rätt dyra, dock är de värda pengarna! :)

de kostade mig 149 kr styck.
#23 - 27 oktober 2011 17:24
jag har mina ihop med honungsgurami. Hade frisimmande yngel men åkte hemifrån ett par dagar, då blev de käk..
#24 - 27 oktober 2011 17:28
ahh, visste att jag glömmde något.
du kan gärna ha i en kokosnöt med ingångshål. mycket bra grotta för apistos :)
#25 - 27 oktober 2011 18:35
Vad tror ni om kampfisk? :P
1 hane + 2 honor?

Eller göra om hela karet till räk kar? dock vet jag inte vad jag ska göra om jag har räkor i det

Annons