enligt zoopets artbeskrivningar ska dom ha 80liter men jag har mina 1+1 i 60 och det går jättebra sålänge honan kan gömma sig för den mycket kärleksfulle hanen.
jag köpte mina på en auktion så jag "hann" inte läsa på om dom.
dom vill ha som alla andra apistos lite surt vatten och ganska lågt kh. löv och pinnar, gömmställen, mycket växter och allmännt kaos innrett kar gillar dom. det viktigasteär att dom kan gömma sig, annars blir dom lite skygga. speciellt honan måste kunna gömma sig.
dom äter vad som bjuds men gillar fryst och levande. jag tycker att man ska mata med fryst minst 5 ggr/veckan. (jag matar mina med enbart fryst. levande om jag har)
om dom får detta är dom lättskötta tycker jag, men då har man ju sett till deras behov och då trivs ju dom flesta fiskar ;)
man kan gärna ha några "slagpåsar". fiskar som tåler lite stryk ifall att hanen (främst) eller honan skulle behöva göra av med lite energi. t.ex så kan min hane jaga tetrorna lite då och då när honan är på surt humör och inte vill ge tillbaks när hanen retas, hehe :p
jag har säker glömmt något. jag tycker inte dom är så svåra, har aldrig haft problem med dom :)