60 liter SA

#1 - 14 mars 2011 18:25
hej

nu har jag blivit Goldmedlem :D:D:D så jag tänkte starta en ny tråd om mitt projekt att göra om mitt asien kar till et SA.
där det nog kommer att gå någon apisto eller annan dvärgciklid.

igår var jag på Jula och köpte blästersand för det är så billigt och snyggt.

men bara för att vara på det torra så lägger jag upp en bild på sanden jag köpte så jag kan vara säker på att det var rätt sand jag köpte.-inte roligt att göra några onödiga misstag som man blir straffad för senare när fisken dör ;)

är detta julasanden man ska ha?

[ATTACH=CONFIG]43033[/ATTACH]
#2 - 14 mars 2011 18:40
jag ska ha en btn slimline-röd gnejs/basalt bakgrund som jag precis beställde från zoogiganten i lomma.
han som svarade sa att han kunde ha den på Onsdag! shit vilken kort leverans.

jag ska i ena hörnan göra ett inbyggt filter bakom bakgrunden. pumpen köpte jag i tyskland och är en eheim compact 300. den är värkligen som namnet säger-compact!
[ATTACH=CONFIG]43034[/ATTACH]
till helgen ska jag börja på projektet så då blir det mycket som händer i tråden :)
#3 - 16 mars 2011 18:26
jaha då har man varit på Zoogiganten i Lomma och hämtat en BTN bakgrund + köpt lite stenar och raster :) .
det var riktigt billigt för bakgrunden om man gämför med andra butiker.

några ekkvistar jag ska ha i och bakgrunden, s-line RG/B och lite lavasten som ska bli grottor
[ATTACH=CONFIG]43084[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43090[/ATTACH]
#4 - 18 mars 2011 17:03
nu har jag startat på allvar :)

idag har jag tömmt akvariet på allt och guldbarberna och botierna har fått ett nytt hem.
jag ska ha kvar ancistrusen för den är inte så stor så den får flytta när den har växt ur karet.

en fråga: på sillicon paketen så står det att ytan som man ska limma på måste vara helt ren. hur rent är det?
räcker det med att man tvättar baksidan med vatten och gnuggar med en svamp-jag har en grov algborttagningssvamp från JBL?

eller måste man ha något rengöringsmedel, jag vet att vanligt diskmedel och sån´t är mycket giftigt så vad ska man ha om det behövs något?
glaset som jag ska limma på är helt alg fritt för ancistrusen har ätit allt :)
jag behöver svar idag för imorrgon ska bakgrunden dit! :D
#5 - 18 mars 2011 17:09
ta ett rakblad o skrapa bort allt skräp. sen tar du aceton o gnuggar rent ordentligt. så du får bort allt fett av tex fingeravtryck etc.
#6 - 18 mars 2011 17:13
ok jag her ett rakblad som är till för att ta bort alger i akvariet, den funkar nog. men aceton? då måste man skölja rent ganska noga efteråt eller?
btw är det rätt sorts sand på första bilden-är det den blästersanden från jula man kan ha?
#7 - 18 mars 2011 17:45
aceton avdunstar så det är inte så farligt. men du kommer nog använda tex diskmedel när du ska göra snygga fogar. så jag hade gjort så att när silikonet väl torkat så spolar du i karet o fyller det med vatten som du sen tömmer ut.

a det skrapan funkar nog bra. glaset ska vara helt rent.

aa det är den jag har köpt förr med så den funkar

video på när jag silikonade om ett kar.

sen när du ska göra hål för rasterna så ta en dos-borr.
så här
#8 - 18 mars 2011 17:47
o du ett tips. försäk inte att bygga grottor med stenen sen. det ser bara illa ut och "man-made". lägg de i ett stenröse bara så ser det snyggare ut och fiskarna kommer hitta o göra egna grottor.
#9 - 18 mars 2011 17:48
lite mer bilder på hru jag satte min bakgrund i min asien kub
#10 - 18 mars 2011 17:50
en annan sak. ska du ha guldbarber i 60L kar? mjaa lite för litet för dom. o vad är det för botior?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=207&SOK=1
#11 - 18 mars 2011 19:06
bra då är det inget att oroa sig för med sanden :)

aceton ska jag köpa i morgon då den enda jag hittade hemma var morsans nagellackremover. jag har läst här på zoopet att man ska ha ren aceton och inte sån till att ta bort nagellack.

guldbarberna hade jag i karet innan men när några har dött och jag inte hade så många kvar så gav jag dom till en vän som redan hade några. och sen så var de faktiskt ganska stora och såg lite "obekväma" ut i 60 karet.
det var dvärgbotier som jag också gav till vännen.

;) rasterfråga: jag hade tänkt att ha två raster ett nere vid sanden som tar det värsta av avfallet och ett lte högre upp som bara tar vattnet i allmännhet. men hur högt över sanden ska det lägsta rastert sitta så inte all sand följer med?
#12 - 18 mars 2011 19:24
stenarna är ju lavasten så de behöver man inte lägga så speciellt för att det ska bli grottor, -de är redan så gropiga.
för att fogarna inte ska synas så mycket kan man då lägga på sand på silliconet? dos borr har vi så det är inga problem.

jag hade tänkt att bygga filterhörnan såhär. hoppas bara att det går att se och förstå något [:o]

[ATTACH=CONFIG]43144[/ATTACH]jag ska om det är plats också ha doppvärmaren där. typ till vänster i "triangeln"
dom svarta ovalerna är raster
#13 - 18 mars 2011 20:03
Ser bra ut på skissen, kul att du valt sned vägg mot bakgrunden istället för kvadratisk filterhörna som många bygger vilket jag tycker ser onaturligt och konstigt ut.
#14 - 19 mars 2011 11:48
nu har jag sågat ut bitarna. men det är en sak jag funderar på, hur högt över sanden ska rasterna sitta för att det inte ska följa med en massa sand in i filtert?

bilder kommer lite senare idag. :)
#15 - 19 mars 2011 12:05
som du sser på mina bilder så har jag min säkert 10 cm från kanten på bakgrunden. o sanden är typ 6-7 cm hög längst bak i mitt kar . så jag har typ 3 cm tillgodo. funkar bra
#16 - 19 mars 2011 12:46
ja då var den stora biten på plats! silliconet torkar så det blir hårt på ca en timme men man kan inte fylla karet förrän om 24h. så nu efter ca en timme ska jag sätta dit filterhörnan.

[ATTACH=CONFIG]43203[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43204[/ATTACH]
#17 - 19 mars 2011 12:47
tack hannesc då sätter jag mina 3cm över gruset också :)
#18 - 19 mars 2011 13:10
silinkonar du längsmed sidorna med nu? så att inte fiskarna smiter in bakom
#19 - 19 mars 2011 14:12
ja jag ska göra det sist.
nu var bit nr2 på plats

[ATTACH=CONFIG]43210[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43211[/ATTACH]
det här kommer att bli bra :D
#20 - 19 mars 2011 14:15
du syftade speciellt på det lilla hålet längst ner? det ska jag fyllaigen och sen är där ju sand som täcker så jag tror inte det ska vara något problem. sidorna ska jag sillicona när jag har satt den sista biten på plats.
#21 - 19 mars 2011 14:21
jag syftade mest på sidorna.
#22 - 19 mars 2011 14:25
ja ok
jag skulle ha satt bakgrunden tätt intill glaset så jag inte skulle behöva så mycket sillicon men det var redan så!- mycket sillicon på glaset i fogarna.
#23 - 19 mars 2011 15:00
då var bit nr3 också på plats :D
[ATTACH=CONFIG]43212[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43213[/ATTACH]
#24 - 19 mars 2011 15:02
den stora glipan mellan filterhörnsbitarna ska jag fylla med sillicon och lägga sand på för att det inte ska synas. det var ett litet "misstag" ;) att det hände [:o]
#25 - 19 mars 2011 15:13
inget raster i den?
#26 - 19 mars 2011 15:42
hur menar du nu? att jag bara har ett raster eller att jag skulle ha ett raster i glipan?
jag blev nöjd, jag har alldrig gjort något liknande tidigare.
iallafall såhär blev det
[ATTACH=CONFIG]43214[/ATTACH] jag fyllde igen glipan med sillicon.
efter några veckor när det har blivit alger på bakgrunden tror jag inte det syns så mycket.
det lilla hålet högst upp ska vara utblåset.
#27 - 19 mars 2011 15:44
trodde du skulla ha ett raster högre upp på den sista biten.

jag är en såndär som alltid kör med två st raster oavsett. ifall ett raster skulle klagga igen av nån anledning eller så
#28 - 19 mars 2011 15:54
jaha du menar så. jag tyckte det tog lite mycket av intrycket från bakgrunden så det blev bara ett.
om det skulle klagga igen så rinner vattnet over bkgrunden istället för den är lite lägre än glaset.
men jag förstår vad du menar kanske skulle det vara bra med två ändå.
#29 - 19 mars 2011 19:00
Ser väldigt fint ut! Kommer bli najs det där :)

Du skulle ju kunna placera en rot eller hög växt framför den där glipan också, då kommer den ju inte synas alls.
#30 - 19 mars 2011 19:26
de här vill ja se mer av..pics till massor tack..ha en fin helg
#31 - 20 mars 2011 11:02
tack och kul att ni tycker det ser bra ut :)

idag ska jag sätta dit innredningen. jag ska kanske fylla karet också men eftersom jag inte blev klar med silliconen förrän kl 17:30 igår och det tar 24h för silliconet att torka så får jag se om jag hinner idag. annars så gör jag det imorrgon.

innreningen ska vara lavastenar som ska bli grottor, vanliga mangroverötter, och ekkvistar som ligger lite hullerombuller för att skapa ett mer värkligt inntryck.

nu ska jag gå och tvätta sand. [xx(] det är något av det tråkigaste man kan göra när man har ett kar som ska innredas ;)

bilder kommer :)
#32 - 20 mars 2011 11:07
sand är ju lätt att tvätt, o till ett så litet kar går det ju fort. gär så här!

halvfyll en spann. ner med duschslangen i botten. full spruta. rör runt. låt det stå o svämma över. gå o ta en kaffe. rör runt igen. titta på vädret. när vattnet är klart så häller du bara i sanden i karet.¨

huur enkelt som helst
#33 - 20 mars 2011 11:13
haha lätt som en plätt :D
innan har jag gjort på det lite mindre roliga sättet-ta grus i en spann, fylla med vatten, röra runt, ut med vattnet, i med mer nytt vatten, röra runt, osv, osv

jag får väll ta och testa ditt sätt mycket enklare än mitt :D:D:D
#34 - 20 mars 2011 16:56
ja då var innredningen på plats :)
tyvärr så har jag inga bilder för batteriet i kameran tog slut [:(!] imorrgon ska vattnet och växterna i, och då är batteriet fulladdat.
#35 - 22 mars 2011 15:17
igår blev allt färdigt så nu har jag fyllt karet. ikväll kommer det bilder.

igårkväll när jag hade fyllt det så hällde jag i sera nitrivec, kan jag då släppa ner ancistrusen idag? jag hade även i lite vatten från mitt lilla kar och jag hade i filtergojs och filtermatrial från det gammla filtert.
#36 - 22 mars 2011 15:19
ja det kan du.
#37 - 22 mars 2011 18:37
vad bra då åker den i nu :)
#38 - 22 mars 2011 19:25
jag tänkte på en sak, i min filterhörna ska jag ju ha både filter och doppvärmaren, kan man då sätta ner doppvärmaren och pumpen. och sen bara trycka ner massa filtermatrial?
eller får doppvärmaren inte komma i kontakt med filtermaterialet?
#39 - 22 mars 2011 19:33
Ingen fara med att filtermatrialet rör doppvärmaren. Men behövs det verklligen en doppis? Har du ett heltäckande ramp så blir nog med värme.
#40 - 22 mars 2011 19:38
jag har en doppvärmare för att det ska vara samma temp på natten som på dagen, för då är rampen ju släckt ;)

vad bra att man inte behöver oroa sig för filtermaterialet, jag har haft sånt j***a bry med att få det att stanna på samma ställe och inte komma i kontakt med doppvärmaren.
#41 - 22 mars 2011 19:43
egentligen gör det inget om tempen sänks på natten. det gör den ju i naturen med o de finns de som medvetet sänker tempen på natten för att simulera riktigt dygn
#42 - 22 mars 2011 19:48
jo, det är ju sant. jag har faktiskt så i mitt killikar men det bara för att jag vet att killis gillar när tempen sjunker på natten.
btw vad är isåfall lagom temp för ett kar med tetror och apistos? nu har jag det på ca 25
#43 - 23 mars 2011 13:21
idag har jag haft doppvärmaren avstängd och tempen
ligger på ca 25-26 grader så det funkar ju fint :)

hur lågt kan tempen få sjunka på natten om jag tar bort doppvärmaren?
och vad är bra temp för de fiskar jag har tänkt mig ska vara där? (någon apisto, pristellor)
#44 - 23 mars 2011 14:01
här kommer det minutfärska bilder :)
hoppas att ni kan se något bara ;)

[ATTACH=CONFIG]43316[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43317[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43318[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]43320[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43325[/ATTACH]
ljuset på bild nr:1 är inte rätt, det är alldeles för ljust. ljuset är rätt på de andra bilderna
#45 - 23 mars 2011 14:02
ser ju görmysigt ut :D
#46 - 23 mars 2011 14:02
fast termometern var ju inte så snygg. kan du inte lägga den i modulen?
#47 - 23 mars 2011 14:04
so ni ser så är sista bilden fel. det var inte meningen att ladda upp den.
hur gör man om man vill ongra en bild? jag hade laddat upp den från min dator och sen såg jag att det var fel bild, då klickade jag bort den med (har glömt vad tangenten heter) tangenten åvanför enter. då försvann den men den följde visst med ändå.
#48 - 23 mars 2011 14:05
jo termometern ska inte vara där. jag hade den bara på framrutan nu när jag kör utan doppvärmare.
#49 - 23 mars 2011 14:12
sähär
#50 - 23 mars 2011 14:16
växterna är inte 100% SA. den röda lotusen hade jag i när karet var ett asien och jag kunde bara inte slänga den.
lite javamossa måste man ju också ha ;)
anubiasarna var s**t billiga. den stora är faktiskt en "coffeefolia" den också s**t billig, så dom kund jag bara inte motstå :) "coffeefolia"- http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=73&SOK=1

vallisar till vänster
lite hornsärv som flyter omkring

en mycket liten och skröplig heteanthera zosterifolia som jag tror kommer att bli bättre med lite PMDD

växterna längst till höger vet jag inte vad det är. killen i affären viste inte och det satt ingen lapp på krukan så om någon vet så är det bara att skriva. jag tror det är någon cabomba :)
#51 - 23 mars 2011 14:22
ok tack innan har jag klickat på infoga bild det tar lång tid att ladda upp många då ;)
så tack för tipset
#52 - 23 mars 2011 14:25
mycket lättare sådär
#53 - 23 mars 2011 14:46
lite bilder på "den okända växten" och några
bilder på karet Utan termometer ;)

[ATTACH=CONFIG]43340[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43339[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43338[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43337[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43336[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43334[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43335[/ATTACH]
#54 - 23 mars 2011 14:58
Jag tycker "den okända växten" ser ut som Limnophilia sessiflora, gälört.

Karet ser jättemysigt ut, snyggt med grenarna!
:)
#55 - 23 mars 2011 14:59
håller med firren om sessifloran
#56 - 23 mars 2011 15:13
gälört, ok
bra att någon vet mer än personalen i dagens affärer ;)

grenarna är björkgrenar som jag hittade på marken för ett tag sedan, då när det blåste så mycket hät i södra sverige. då hade det trillat ner riktigt mycket kvistar och grenar så det var bara att gå ut och plocka.
sen så bara torkade jag dom i ungnen ett tag, och sen har de väll legat i några veckor och torkat.
#57 - 23 mars 2011 15:24
Det där med björkgrenar ska jag nog testa, tack för tipset =)
#58 - 23 mars 2011 15:28
se bara till att de är ordentiligt torkade innan du lägger i dom. dom flyter ett tag sen så sjunker dom.
efter ett tag så blir de förmodligen nedbrytna så då skulle jag byta ut dom mot nya innan de blir alltför ruttna.
#59 - 23 mars 2011 15:49
jag tror jag beholler doppvärmaren och sätter den på 23-24grader för pristellorna vill ha det minst 24grader.

så är det ok att filtermaterialet rör vid doppvärmaren? isåfall så sätter jag ner den och sen så fyller jag bara på med massa filtermatrial.
#60 - 23 mars 2011 16:16
imorgon så ska jag åka och köpa syrsor till min skäggagam Rex, kan jag då också köpa ca7 pristellor som inkörningsfiskar?
eller blir det för mycket?

kan jag också köra på med PMDD och EC nu i början?
#61 - 24 mars 2011 12:37
idag ska jag snart åka och köpa innkörningsfiskarna, ca 7 pristellor som ska få gå kvar sen också. jag ska nog också köpa en äppelsnäcka som jag ska ha som "städhjälp" den första månaden.
jag får se om den ska gå kvar sen eller om den får flytta till det lilla karet.

karet startade jag i måndags och sedan dess har det gått en liten ancistrus där.

jag körde i gammalt vatten, filtergojs från ett innkört filter, lite av sanden som jag hade i karet innan, och bakteriekultur-Sera nitrivec, så jag tror det inte är någon fara att köpa pristellorna nu.
#62 - 24 mars 2011 13:08
Hur resonerade du när du skall köpa 7st pristellor, jag kan tycka att det är lite för mycket fisk. Iofs har du kört i lite filtergojs från ett annat kar men var uppmärksam på nitrit framöver. Lycka till!
#63 - 24 mars 2011 13:23
jo jag vet att det kan tyckas lite mycket men eftersom jag har lagt i både sand, vatten, filter och filtergojs från ett annat kar + bakteriekultur så tyckte jag att det var ok så bakterierna får något att göra istället för att dö. och om jag bara matar var 2:an dag den första månaden så ska det nog inte vara några problem. :)
snigeln ska jag ha så att det inte blir för mycket foderrester
om fiskarna inte får i sig så mycket så skitar de inte ner så mycket ;)
#64 - 24 mars 2011 19:19
då var pristellorna innhandlade :D
dom hade inga äppelsnäckor inne så det blev inga så´na idag

här är några bilder på pristellorna, de är riktigt snabba och rädda för kameran så det blev lite sisådär bra bilder ;):p
[ATTACH=CONFIG]43374[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43373[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43377[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43376[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43375[/ATTACH]
#65 - 24 mars 2011 19:27
Du har i alla fall fått dem att fastna på bild :p Alla gånger jag försökt fota mina zebror så har det bliviet en suddig fläck med fartränder!
#66 - 24 mars 2011 19:31
hehe
ja det gäller att försöka lura dom ;):p
#67 - 24 mars 2011 19:32
Funkar inte på zebrorna, de håller sig i konstant rörelse! :D
#68 - 24 mars 2011 19:37
jag knäppte mina direkt efter utsläppet ur påsen så då var dom väll fortfarande lite chokade-[:-84]
#69 - 24 mars 2011 19:43
skickade precis iväg ett mail till haack så i början på nästa vecka har jag väll mitt PMDD.
ska börja med det nu eftersom jag har sett på andras akvarium som använder PMDD att det växer riktigt bra. nu när karet är nystartat så ska jag ge växterna en "kick" så att de tar fart med att börja växa. :)
#70 - 24 mars 2011 19:44
Hahah, säkert :)
#71 - 24 mars 2011 20:00
Nej men vilket trevligt kar jag missat!
Halvtransparenta silvriga fiskar med svarta detaljer är stiliga och underskattade.:)
#72 - 25 mars 2011 14:03
ja jag tror att många går förbi dom iaffärerna för dom ser inte så fina ut där. dom blir värkligen finare när dom trivs
#73 - 25 mars 2011 14:49
har mätat pH:t idag. det låg på ca 7.5.
jag vill sänka det så jag läggde ner några löv som jag kokt till ett annat kar men som jag alldrig använde. men då kom jag att tänka på att dom var kokade så dom har ju "tappat förmågan" att syra vattnet.

jag har några alkottar som jag skulle kunna stoppa ner, men hur många ska jag lägga i för att pH ska sänkas en viss mängd?
jag har hört att de är välldigt kraftiga så inte för många antar jag?
#74 - 26 mars 2011 14:55
tror ni det är ok med att ta in lite andmat till karet från "dammen"? den är fiskfri och ganska nedsmutsad.
#75 - 26 mars 2011 16:04
var precis och mätade lite:
nitrit:0,0mg/L
Kh:ca5-6
pH:ca7,5
pH.t är ju lite högt, vad kan man göra åt det? jag såg att jag hade slängt alla mina alkottar så jag får väll plocka nya (omdet finns några nu) imorgon.
#76 - 26 mars 2011 16:08
miliimli- hur fick du in all din andmat i ditt asienkar? tog du det utifrån eller?
man kan väll knappast köpa andmat?
#77 - 26 mars 2011 16:12
freddi36 skrev:
miliimli- hur fick du in all din andmat i ditt asienkar? tog du det utifrån eller?

man kan väll knappast köpa andmat?

Jag råkade få det från djuraffären. Skulle egentligen köpa lite ricciamossa, men fick med en par tre bla på köpet. De tre bladen har ju sedan förökat sig ganska duktigt... :p Men jag klagar inte, jag hör till de få som faktiskt gillar andmaten! :D
#78 - 26 mars 2011 16:19
japp den är snygg, som en uppochned vänd gräsmatta :p
vi har lite i dammen som har legat under isen i vinter. men nu när jag tänkte på det och gick ut och kollade fanns lite andmat kvar, grön och fin.
tror du man kan ta lite av den? man vill ju inte ha in en massa skit på köpet;)
jag har tvättat lite ganska så noga så det ska väll inte vara några problem.
#79 - 28 mars 2011 15:59
här händer det inte så mycket.
var och testade nitrit och pH- nitrit 0,0. pH fortfarande 7.5. igår så la jag ner 7 alkottar och redan idag så har vattnet blivit litet tefärgat.

kh:t är på ca 5-6, buffras då inte effekten av alkottarna?
#80 - 30 mars 2011 12:55
hur lång tid brukar det ta för att få pmdd:n?
jag beställde min i torsdags från haack, fick orderbekräftelsen på fredag och då satte jag in pengarna.
jag har inte fått det ännu. (ja, posten har kommit för idag)
#81 - 30 mars 2011 14:56
Mejla Haack så svarar han så snabbt han kan. Om han inte har tid så kan det ta någon dag extra att skicka.
#82 - 30 mars 2011 15:19
jag mailade precis så vi får se vad han säger :)
#83 - 30 mars 2011 17:03
har nu fått svar: haack mailade att pmdd:n skulle ha kommit i måndags, allra senast i tisdags, så jag har inte en aning om vart det har tagit vägen??? jag har inte fått någon post-avi (eller vad det heter) så jag kan hämta ut det på posten.

ja ja det kommer nog när det kommer...
#84 - 30 mars 2011 19:44
Det dimper nog ner i postlådan den här veckan då, om nu inte Posten får byta namn till Komposten igen. ;)
#85 - 31 mars 2011 10:48
yes! :D
nu har posten kommit för idag och jag skymtade ett grönt kuvert när brevbäraren stoppade ner posten i lådan. jag hade rätt, det var PMDD:n som kom. så nu är det bara att blanda till den och se på när växterna växer :p
#86 - 31 mars 2011 11:42
på haacks hemsida står det att man kan koka vattnet som man ska ha till att blanda K2SO4 och micro+ med. men det står också att man kan använda vanligt kranvatten. så vilket ska man göra eller kvittar det, hur gör ni?
#87 - 31 mars 2011 12:25
kör väll med kokat då. för att vara säker
#88 - 31 mars 2011 12:26
jag kör med vanligt vatten
#89 - 31 mars 2011 12:27
ok då slipper jag koka
#90 - 31 mars 2011 12:47
hur förvarar jag flaskorna? i kylen eller i akvarieskåpet?
jag använde inte all torvara och inte all micro+ för jag har så litet akvarie att det blir gammalt om jag skulle blandat allt. hur förvarar jag den oblandade micro+ och torvarorna?
#91 - 31 mars 2011 15:21
Hur utspätt gjorde du det alltså? Bara för doseringens skull.
De kan stå i rumstemperatur men helst mörkt.
#92 - 31 mars 2011 15:26
jag läste på recept på haacks hemsida hur mycket som behövdes av allt till 500ml vatten.
sen tog jag hälften av vattnet-250ml, hälften av alla torrvarorna (enligt de mått, teskedar, som stod på hemsidan)
t.ex om det var 8tsk KNO3 per 500ml så tog jag 250ml vatten och 4tsk KNO3. (jag kommer inte ihåg exakta mått)

jag ställde dom i akvarieskåpet så där är det mörkt.
#93 - 31 mars 2011 15:45
Alles gut!
#94 - 31 mars 2011 18:36
freddi36 skrev:
japp den är snygg, som en uppochned vänd gräsmatta :p

vi har lite i dammen som har legat under isen i vinter. men nu när jag tänkte på det och gick ut och kollade fanns lite andmat kvar, grön och fin.

tror du man kan ta lite av den? man vill ju inte ha in en massa skit på köpet;)

jag har tvättat lite ganska så noga så det ska väll inte vara några problem.

Tror nog du kan ta den, du kan ju alltid skölja av den lite försiktigt. Har någon med större erfarenhet någon annan åsikt är det bara att hojta till!
#95 - 1 april 2011 14:01
den är redan i och det har inte varit några problem.den har redan böejat förröka sig så det syns
#96 - 1 april 2011 14:06
Just så, missade att du hade frågat nåt mer så det tog en stund tills svaret kom :D Men bra att du hittade! :) (och liite avundsjuk på att du kan hitta växande saker utomhus... här är det fortfarande ett tjockt snötäcke...)
#97 - 1 april 2011 14:10
dom är inte från iår, dom har legat under isen men dom såg gröna och fina ut så jag tog in ca 20st för ca en vecka sedan och nu är dom säkert 30-40 små blad som flyter omkring
#98 - 1 april 2011 14:13
Hahah, envis sort som verkar överleva allt det där :p Ingen fara om karet råkar frysa, andmaten klarar sig i alla fall! :D
#99 - 1 april 2011 14:16
ja men den blev nog ganska glad för efter några dagar så hade de ljusaste bladen börjat bli gröna och de gröna ännu grönare så den har nog haft det ganska så tufft ute i dammen.
#100 - 1 april 2011 17:33
nu när jag var och klipptebort snörena till mossan så skulle jag flytta lite på min nymphea lotus och då gick den stora brun-svarta knölen vid rötterna av. är det farligt för växten?
jag planterade knölen bredvid så ifall att den kan sätta nya skott.
#101 - 6 april 2011 13:42
lek redan ?!

på auktionen i malmö köpte jag ett apr av apistogramma macmasteri. hur ser honans lekdräkt ut?

jag tycker det är lite tidigt att mina skulle leka redan när jag bara har haft dom i 3 dagar men min hona har fått ett svart rutmönster med en svart linje över kroppen. är det lekdräkt?

kan tillägga att dom gräver som mullvadar men i mina akvarieböker står det att dom inte ska gräva, är det lekbeteende? skulle vara kul om jag fick dom till att leka men redan, tycker jag är lite otroligt.
#102 - 6 april 2011 14:30
Apistogrammor kan ibland vara ruskigt snabba på lek även vid flytt (bytte kar på några själv för nån dag sedan och de lade rom dagen därpå) så jag skulle inte vara förvånad. Honorna ser lite olika ut men i regel blir de gulaktiga med kraftigare mönster på kroppen när de leker. Kan vara svårt att hinna med på själva lekögonblicket men ett säkert tecken på att de har lekt är att honon uppehåller sig mer eller mindre permanent i den grottan hon valt att lägga ägg i. Hon kikar fram då och då och äter vid matning (ibland iaf), annars är det grottan som gäller. Ännu mer kraftigt gulfärgad när hon har ägg.
#103 - 6 april 2011 14:36
ok tack. hon har ännsålänge bara ett starkt svart mönster och är i förövrigt gråaktig.
har du något tips på något som man bör tänka på om man vill få dom att leka?-skulle vara riktigt kul
#104 - 6 april 2011 14:51
Viktigast är att ha lämpliga grottor. Ett halvt kokosnötsskal är bra eller en lite kruka. Med en liten öppning vid botten som ska vara så liten att helst bara honan ryms att komma in.

Blandad kost med mycket frys och levandefoder hjälper också, svarta mygglarver ska vara bra för äggbildningen. Lugn och ro upplever jag också viktigt, tycker det verkar som att de lätt tappar fokus om det är mycket livlig fisk runtom. Sen kan kalla vattenbyten stimulera, gärna med torvfiltrerat vatten eller osmosvatten om man har möjlighet.
#105 - 6 april 2011 16:49
kokosnöt har jag + många lavastensgrottor och det är där de tillbringar större delen av tiden.

menyn ser förövrigt ut såhär: (allt fryst) svartamygglarver 2ggr veckan, cyclops eller daphnier 1-2ggr veckan, räkmix 2 ggr veckan.
sen så får dom torrfoder, hikari chiklid gold några ggr veckan + ibland på eftermiddagarna. ett foder speciellt för syd och centralamerikanska ciklider med näring som passar den typen.
#106 - 6 april 2011 23:50
Låter bra och som att du bara behöver vänta, testa använda lite svalare vatten när du byter bara så kanske det triggar igång dem om de inte börjar snart på egen hand.
#107 - 11 april 2011 17:51
alla fiskarna mår bra här :)
men ap.macmasteri honan ändrar fär väldigt ofta, ibland är hon brungrå, ibland lite mer åt det gula hållet, och sen ändrar hon mönstret på kroppen mellan, svart linje mitt på sidorna, svart rutmönster på sidorna, och ibland har hon inget mönster alls, bara grundfärgen.
det hon har oftast är brungrå med rutmönster eller svart linje. hanen har färgat riktigt bra. han är orange på huvudet med blå prickar på kinderna, orange stjärtfena, gulaktig mage, och silvergrå kropp.
det blir bilder senare :)
#108 - 11 april 2011 18:29
senare o senare, nu ;)

bild på hela karet
[ATTACH=CONFIG]43912[/ATTACH]

bild 1 honan, bild 2 dålig på hanen
[ATTACH=CONFIG]43910[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43908[/ATTACH]

hanen som färgat ut:)
[ATTACH=CONFIG]43913[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43909[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43911[/ATTACH]

för och efter bilder på hetreanthera zosterifolian den har tagit sig bra med PMDD

[ATTACH=CONFIG]43914[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43916[/ATTACH]

en förbryllad Rex, han vet inte om det är natt eller dag när jag släcker terrariet för att kunna fota (och ändå blir fotona inte så bra;))

[ATTACH=CONFIG]43915[/ATTACH]
#109 - 11 april 2011 18:37
och jag tror att jordätande mullvadsciklid skulle vara ett bättre namn för dom gräver sjukt mycket. :pdet blir stora gropar överallt.
sen silar dom sanden genom gälarna för att htta mat, och jag tycker jag matar mycket fast det är väll som med alla fiskar, det finns praktiskt taget ingen botten i magen ;)
#110 - 11 april 2011 18:51
jättefint kar! verkligen1 de tunna grenarna o löven gör massor!
#111 - 12 april 2011 18:00
tack! är riktigt nöjd själv
det ska i lite mer löv och kanske någon gren. men var hittar man lämpliga löv nu? ;)
det ska bara till att få lek apistorna sen är allt 100:)
#112 - 19 april 2011 17:51
hur mycket vågar man öka dosen PMDD utan att det blir obalans i karet? sedan jag köpte flytväxterna som det nu blivit ett regält överskott på, så tycker jag att de andra växterna avtagit mycket i tillväxten. nu kör jag på lite mer än normal dos, typ 7ml till mitt 60liters. tror ni det är ok att öka till 8-8,5ml?
#113 - 19 april 2011 17:55
jag ska också medela att räkor tål växtnäring bra!
jag kör med normal dos PMDD+dubbel dos EC och räkorna mår prima! de får räklingar hela tiden, men tyvärr så blir de flesta av räklingarna killilunch.

(detta är i det andra karet. såg nu att jag postat detta innlägget i fel projekttråd [:o])
#114 - 20 april 2011 18:07
nu är det nog lek pågång!
hanen simmar mycket runt honan och spänner upp sig:) ibland så stannar han framför henne och liksom knuffar henne med stjärtfenan. honan har också fått ett starkt mönster, grågul med ett svart streck mitt på kroppen.

jag såg också att det var en grop in under den stora roten med mossa på. kan det vara dom som grävat det för att ha den som lekgrotta? eller är det ancistrusen som grävat den? för jag har ju ganska så många lavagrottor + en kokosgrotta så det är nog ancistrusen som grävat efter mat eller nå´t ;)

jaja vi får la se om det blir nå´t . hoppas, hoppas, hoppas.....;):D
#115 - 22 april 2011 13:13
idag när jag skulle göra vattenbyte så tog jag upp flytormbunkarna också. en var gigantisk!
den täckte typ hela ytan och det var inte så konstigt att växterna har avtagit i växandet de fick ju inget ljus.
metallstickan som ligger bredvid flytormbunken är 16 cm så växten är ju 30cm!

[ATTACH=CONFIG]44315[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44314[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44313[/ATTACH]

sen så var jag ute vid dammen och hittade detta, jag är 99% säker på att det är svarta mygglarver men för att vara på den säkra sidan, kan någon bekräfta att det är det?

levande svarta mygglarver är kanske precis vad som behövs för att få apistosarna till lek. jag bytte också med kallt vatten idag för det ska ju hjälpa.
[ATTACH=CONFIG]44318[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44317[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44316[/ATTACH]
#116 - 22 april 2011 13:45
Mmm, fiskgodis... aaah
#117 - 2 maj 2011 15:25
jag har skrivit många gånger att jag tror att det är lek pågång hos dvärgcikliderna, men dom har givit mig tecken på att något är pågång. men nu har honan fått en orange färg, och för att inte göra några falska uttalanden så säger jag inte att det är ett tecken på lek. ;)
då kanske dom sätter igång. ;):)

sen har jag blivit sugen på bilbukar. tror ni det kan gå bra? marmorerade tror jag det kan bli isåfall. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

jag har laggt i mer kvistar och några till ska i, ska se om jag ta några bilder sen:)
#118 - 2 maj 2011 16:24
[ATTACH=CONFIG]44550[/ATTACH]kass bild, men ni ser dom nya kvistarna

a. macmasteri hanen och honan. fin färg har dom fått:)
[ATTACH=CONFIG]44553[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44552[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44551[/ATTACH]
#119 - 2 maj 2011 20:46
Riktigt fina bilder!

freddi36 skrev:
jag har skrivit många gånger att jag tror att det är lek pågång hos dvärgcikliderna, men dom har givit mig tecken på att något är pågång. men nu har honan fått en orange färg, och för att inte göra några falska uttalanden så säger jag inte att det är ett tecken på lek. ;)

då kanske dom sätter igång. ;):)

sen har jag blivit sugen på bilbukar. tror ni det kan gå bra? marmorerade tror jag det kan bli isåfall. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

jag har laggt i mer kvistar och några till ska i, ska se om jag ta några bilder sen:)

Mina bibukar dog rätt snabbt, men det var i Dödskaret (på Aftonbladet-manér) samt att zebrafiskarna tyvärr trodde de var nya lekkamrater. Veka men ack så häftiga!
#120 - 5 maj 2011 17:48
jag har funderat på att börja med mäsksystem för jag vill ha den där härligt gröna färgen på växterna. men jag behöver lite råd och tips på hur man gör.
jag kan såklart "the basic" med jäst och allt det... men en sak jag funderar lite över är, jag har knappast plats till en pump till, som löser bubblorna från mäsken. jag vet inte om jag är helt lost nu men kan man inte köpa en reaktor som är avsedd för ett riktigt CO2 system och koppla den på slangen från mäsken? jag vet knappast hur en reaktor fungerar men om man kan ha en så´n utan att gasa ihjäl fiskarna på natten så skulle det kanske funka?
som sagt, jag vet inte om det kan funka, därför uppskattar jag tips och ideér. :)
#121 - 6 maj 2011 18:02
vad tror ni blir det bästa sättet att göra ett mäsksystem i ett kar där det inte finns så stor plats till pumpar och så´nt.
hur gör man på ett riktigt system på natten för att det inte ska bli för stora mängder CO2 i vattnet?
#122 - 8 maj 2011 11:15
någon vet väll. alla tips välkommnas.
#123 - 8 maj 2011 15:41
medans jag väntar på svar på CO2 frågan kan jag slänga in en till.
jag ska byta lysrör nu för det har gått ca ett år sedan sist. nu har jag ett aqua-glo rör och det funkar finfint. men jag skulle vilja testa något av de mer "klassiska" rören, typ aquarelle. men då ser jag att ett aquarelle rör är 45cm/15W och det jag har nu står det på paketet 46cm/15W. funkar då ett aqarelle till min ramp? eller finns det något rör som är typ samma som ni skulle rekomendera?
#124 - 8 maj 2011 16:22
På ett trycksatt system med tub använder man antingen en controler som pyttsar i den co2 som behövs eller så har man en magnetventil på en timmer som slår av gasen lite innan ljuset släcks.
#125 - 8 maj 2011 16:26
ok inget för mig alltså ;)
detta har blivit lite klurigt hur jag ska lösa det
#126 - 19 maj 2011 15:51
idag när jag kom hem hittade jag inte min A.macmasteri hona, har faktiskt inte hittat henne ännu. jag tror och hoppas att den har lagt ägg för den har varit ganska så tjock och hanen har dansat för henne.
hanen har blivit mycket mer territoriell, han simmar omkring och ger tetrorna en omgång om dom kommer för nära.
jag ska gå och leta efter honan med en ficklampa så jag kan se in i grottorna och in i kokosnöten.

igår fick jag även ett gäng med malaysiska sandsnäckor i en snusdosa av hannesc och idag kom det lite växter från miliimli. ska ta lite bilder så ni får se hur det ser ut nu.
#127 - 19 maj 2011 16:13
nu har jag hittat honan! hon var inne i kokosnöten, men jag såg inga ägg. men jag såg ju inte hela kokosnöten.
när jag matade för att se om hon skulle komma ut så kom hon inte ut, så jag tror det kan vara något pågång :D :D
#128 - 19 maj 2011 16:16
freddi36 skrev:
nu har jag hittat honan! hon var inne i kokosnöten, men jag såg inga ägg. men jag såg ju inte hela kokosnöten.

när jag matade för att se om hon skulle komma ut så kom hon inte ut, så jag tror det kan vara något pågång :D :D

japp,säkert snart små miniminifiskar i grottan:)
#129 - 19 maj 2011 16:22
kan man låta småttingarna gå kvar? skyddar föräldrarna dom så bra att dom inte blir pristella mat.
har läst att hanen också är väldigt aktiv i försvaret av bebisarna, han låter ingen av pristellorna komma i närheten av grottorna eller kokosnöten så det är nog faktiskt ägg därinne :D :D
#130 - 19 maj 2011 16:25
Kan vara något svårare för föräldrarna att hålla tetrorna borta när de blir frisimmande, tetror är ena riktiga yngelrövare, tyvärr.

Jag brukar låta mina ev. frisimmare går kvar, har aldrig flyttat yngel men jag har inte fått några överlevare heller, hoppas att någon kan svara dig bättre.
#131 - 19 maj 2011 16:30
Hoppas de klarade postgången! :)
#132 - 19 maj 2011 16:33
har ett gammalt 54 liters som jag kanske kan fixa så några som jag vill försöka behålla kan vara där. resten får gå kvar.
hanen är faktiskt ganska så aggro! så jag får se hur det går.
#133 - 19 maj 2011 16:52
[ATTACH]44811[/ATTACH] hela karet :)

[ATTACH=CONFIG]44810[/ATTACH] miliimlis växter :)
#134 - 19 maj 2011 16:58
Det ser bra ut! Karet då ;) Växterna väntar jag med att uttala mig om ett tag :p
#135 - 19 maj 2011 17:30
dom ska nog växa till sig ;) efter nästa vattenbyte och en regäl dos PMDD så ska det nog bli fart i karet nu när nästan alla flytväxter är borta, det pga att dom mindre växterna inte fick något ljus. så nu är alla flytväxter i killikaret som en matta, en snygg effect med ett "tak" av rötter.:)
#136 - 27 maj 2011 14:42
det blev inga yngel eller ägg. dom har nog blivit uppätna direkt. :(
en pristella har också dött :( sak fylla på lite på dom. ska typ ha 10 st.
är lite på jakt efter någon ytfisk, men vad finns det igentligen till ett SA kar? tror inte bilbukar kommer trivas för jag har inte så stark circulation.
#137 - 27 maj 2011 15:00
Stänktetra kanske?
#138 - 27 maj 2011 15:12
nja, den behöver större kar enligt zoopet artbeskrivning.
men kanske vinkeltetra? den blir också dock lite för stor... sydamerika behöver värkligen fler små ytfiskar ;)
#139 - 27 maj 2011 15:15
Eller så behöver du ett större kar, bara handla. :)
#140 - 27 maj 2011 16:11
Eller så behöver du ett större kar, bara handla. :)

ja, det är alltid en ursäkt ;)
#141 - 28 maj 2011 17:22
malaysiska sandsnäckor, wow.

måste bara få lägga ett gott ord för dessa små nyttodjur. jag fårstår inte dom som säger att det är värsta ohyran.
jag fick mina för ca 1-1och1/2 vecka sedan och dom har gjort ett fantastiskt jobb. nu är sanden alldrig smutsig. inget skit någon stans! (okej, kanske lite i hörnorna ändå, men en j***a skillnad mot innan)
så kort sagt, de är ingen ohyra, bara små nyttodjur som kan föröka sig som ohyra ;)
#142 - 30 maj 2011 15:36
[ATTACH=CONFIG]44950[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44949[/ATTACH]

vad är nu detta? ser ut som värsta algblommningen. kan det va det?
det är alltså en grå-grön hinna på ytan. trodde först att det bara var en proteinhinna som man får när man matat lite mycket. men sen när den börjar bli grön så fattade jag att det inte var det. kan det vara alger?
det har varait ganska så varmt i rummet där karet står.
#143 - 4 juni 2011 16:17
den äckliga sörjan på ytan var nog faktiskt algblommning. sög bort så mycket jag kunde och ökade cikulationen så nu får vi hoppas att det inte kommer tillbaka.

mitt lysrör har blivit gammalt och det är dags att byta. nu har jag ett aqua glo. hade tänkt byta till ett aquarelle men sen när jag hittade denna hemsidan och kollade på life glo så tyckte jag att färgerna på växterna blev väldigt fina och liksom "värkliga".
är det någon som vet för/nackdelar med detta rör? är det bra för växterna?
http://saurama.aqua-web.org/pages/22_HagenLifeGlo.htm
#144 - 4 juni 2011 17:47
idag har jag köpt några nya pristellor för av de 7 som jag hade som inkörningsfiskar så var det 6 som klarade sig. nu går det 11 st i karet. jag hade tänkt 10 men när han i affären skulle fånga dom så såg han att det blev 5 när han redan hade knutit påsen. 4 eller 5, inte så stor skillnad tycker jag :)
några nya växter blev det också. någon typ av cryptocoryne.

jag har också gjort om i karet. såhär ser det ut nu:
[ATTACH=CONFIG]45050[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45048[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45049[/ATTACH]
#145 - 5 juni 2011 09:49
ingen som kör med life glo?
#146 - 5 juni 2011 16:29
Jag har 2 life glo, tycker det har ett väldigt trevligt ljus, åt det varma hållet utan att vara för gult. Växterna verkar gilla det också.
#147 - 5 juni 2011 17:16
ok :)
då blir det att innhandla ett sådant :)
#148 - 9 juni 2011 18:12
[LEFT]nu har jag köpt ett nytt lysrör, ett Life Glo. tycker det ger ett bra och "naturligt" ljus. får se om växterna nu tar lite fart i växandet. det gammla lysröret var ju ganska så gammalt.[/LEFT]
[CENTER]
[/CENTER]
[LEFT]en före och en efter bild på karet. till höger är med det nya lysröret.[/LEFT]
[CENTER]
[ATTACH=CONFIG]45139[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45131[/ATTACH]
[/CENTER]
[LEFT]lite bilder fler bilder. håll till godo :)[/LEFT]
[CENTER]
[ATTACH=CONFIG]45135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45132[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]45138[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45137[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45136[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]45133[/ATTACH][/CENTER]
#149 - 9 juni 2011 18:30
om ni undrar vad det är för "dimma" på bild nr 5 så är det några pristellor som simmar förbi i jäkla fart. :p
#150 - 10 juni 2011 16:25
hanen har börjat att dansa för honan!
han dansar och vikkar på kroppen, sen buffar han på honan i mellanåt.
men honan ger inget svar, hon bara ignorerar honom helatiden. men det kan man väl inte göra så mycket åt, bara låta dom va och se om honan också blir leksugen?

hoppas det blir något nu. förra gången så vet jag inte vad som hände, honan var inne i en grotta i 2-3 dagar och hanen var jätteagro. men sen en dag var allt som normalt så jag vet ej om dom la några ägg. men jag tror det för hanen dansade då också, äggen kanske bara blev dåliga eller uppätna.
#151 - 10 juni 2011 18:55
freddi36 skrev:
[LEFT]nu har jag köpt ett nytt lysrör, ett Life Glo. tycker det ger ett bra och "naturligt" ljus. får se om växterna nu tar lite fart i växandet. det gammla lysröret var ju ganska så gammalt.[/LEFT]

[LEFT]en före och en efter bild på karet. till höger är med det nya lysröret.[/LEFT]

[CENTER][ATTACH=CONFIG]45139[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45131[/ATTACH][/CENTER]

[LEFT]lite bilder fler bilder. håll till godo :)[/LEFT]

[CENTER][ATTACH=CONFIG]45135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45132[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45138[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45137[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45136[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45133[/ATTACH][/CENTER]

Härligt fina fiskar:)
#152 - 15 juni 2011 16:16
jag är nu ganska så säker på att den konstiga ytan på vattnet är någon form av algblommning. det ser ut som en grön-grå beläggning med små små prickar i. det kommer när det blir varmt.
jag försöker suga upp så mycket som möjligt när jag gör vattenbyte men det kommer tillbaka.
någon som har något förslag på hur jag lätt får bort det?
#153 - 6 juli 2011 10:18
det händer inte så mycket här... karet tuffar på i sin egen takt, fiskarna mår bra, växterna växer (vissa mer än för mycket).

algskiten på ytan har försvunnit och jag hoppas absolut att den inte kommer tillbaka.

en rolig grej är att på auktionen i malmö i början på april (den 7 april tror jag) köpte jag en påse med flytormbunke, Ceratopteris pteridioides. på en av plantorna måste det ha funnits lite riccia för nu har jag en fin matta på ytan som är ca 10*7 cm. jag hittade en bit som var stor som en 50 öring i karet en dag sen har den växt till denna storleken. kul med överraskningar :)

inget kul att uppdatera med mer så detta får duga för att hålla någon form av liv kvar i denna tråden..
#154 - 7 juli 2011 15:14
[ATTACH=CONFIG]45703[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45704[/ATTACH]
idag så släppte jag ner 2 st rosa randiga äppelsnäckor i SA karet.

[ATTACH=CONFIG]45705[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45706[/ATTACH]
och 2 st vita i killikaret. den ena killi honan var direkt på dom och kollade läget.

snäckorna har jag köpt av Jens.A här på zoopet. när jag fick dom var dom väldigt små så dom har gått i en 5liters plast kar i några veckor. dom har minst dubblat sin storlek på några veckor så dom har vuxit väldigt fort.
#155 - 7 juli 2011 17:44
mina äpplen åt upp riccian för mig. Kanske har du bätttre tur.
#156 - 10 juli 2011 12:04
blandade en ny dos PMDD idag. denna gången blandade jag micro näringen för sig själv i en egen flaska. ska man ha den flaskan i kylen eller är det flaskan med K2SO4 som ska stå i kylen? innan så hade jag ju dessa blandade och då har man den flaskan i kylen.

ska se om jag tar lite bilder senare så ni kan få se hur allt har växt med nya lysrör och PMDD :)
#157 - 10 juli 2011 15:05
här kommer lite bilder :)

[ATTACH=CONFIG]45764[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45763[/ATTACH]
gämför med bilderna högre upp på sidan. växterna har vuxit mycket.

[ATTACH=CONFIG]45761[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45762[/ATTACH]
några dåliga foto på A.macmasteri hanen och honan. honan har fått fin färg :)
någon pristella finns också i bakgrunden.
#158 - 11 juli 2011 14:41
har sett en lite underlig sak i mitt kar. jag har både physa och små posthornssnäckor i min filterhörna. det konstiga är att dom stannar där för jag har inte hittat en enda i karet.
#159 - 28 juli 2011 16:10
bara för att skriva något så; fy vad det växer!!

jag har inte ansat i karet på 2 veckor och nu syns följderna! växterna har vuxit sjukt mycket men man ser det inte om man inte kollar på gammla bilder.

på bilderna 2 innlägg upp syns ett liitet valleskott nere till vänster framför den lilla lava stenen. den är nu ca 40 cm lång och har skickat ut ytligare 4 rotskott!
H. zosterifolian har blivit 3ggr så stor!
och flytormbunkarna har tagit över ytan i 2 lager!

jag rensade lite i går och det skickade jag till någon som behöver det mer än jag. imorgon ska jag klippa ner det andra till rimliga nivåer :)
#160 - 30 juli 2011 08:53
efter en regäl rensning så har fiskarna fått ny yta att simma på :)

min A.macmasteri hane är helt klart lekvillig men honan nobbar honnom hela tiden. hanen simmar fram framför honan och sen slår han med stjärtfenan mot henne. som att han försöker putta honan med stjärtfenan. honan bara simmar iväg och då simmar hanen efter och puttar på henne med nosen. då simmar honan iväg och gömmer sig när hon tycker hanen blir för jobbig.

vad kan jag göra för att få honan i lekstämmning också??
#161 - 2 augusti 2011 14:14
någon som har lite kärlekstips till mina A. macmasteri?
#162 - 2 augusti 2011 18:53
Mata först upp dem ordentligt med blandad mat, mycket levande om du har annars fryst. Sedan gör du ett större vb med torvfiltrerat kallare vatten och byter samtidigt kost till något du inte gett tidigare och ger bara det ett tag. Förslagsvis svarta mygglarver.
Funkar inte det kan du möblera om lite så honan kanske hittar en grotta hon är mer nöjd med.
#163 - 15 augusti 2011 07:49
då har jag matat upp dom med artemia/mysis/cyklops/daphnier i lite mer än en vecka nu :)

idag ska jag göra ett 40 % vattenbyte och börja mata med endast svartamygglarver ett tag. i vanliga fall gör jag bara 20% vattenbyte så 40% är väl stort nog?

jag har mycket grottor i karet eftersom jag har ett regält lavastensstenröse längs hela bakgrunden så jag tror att hon har nog med grottor att välja bland :)
#164 - 16 augusti 2011 14:33
idag blev vattenbytet gjort. ca 40 % kyligt vatten.
nu ska dom enbart få svarta mygglarver en tid så får vi se om det blir någon lek :)
#165 - 27 augusti 2011 11:20
lite bilder från 2 av mina akvarium :)
[ATTACH=CONFIG]46626[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46627[/ATTACH]
idag när jag gjort vattenbytre och ansat växterna så fick jag en massa riccia över. jag testade att binda en liten bit på en bit sten för att se om det klarar sig :)

den andra mossan, javamossa, växer inte fort men på ett fint vis :)

[ATTACH=CONFIG]46628[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46629[/ATTACH]
mossan i killikaret växer inte heller så fort men fortare än den i 60karet. nu när jag har ökat dosen PMDD lite så har den börjat släppa syrebubblor :)

killisarna är jättesvåra att fota men jag fick en hyffsad bild på en av honorna. jag tror även att dom leker lite då och då för hanen är nästan alltid på honorna och "lägger" sig på dom och försöker trycka ner dom. speciellt efter vattenbyte.
#166 - 7 september 2011 14:44
igår gjorde jag ett större vattenbyte med kyligt vatten igen. jag möblerade även om lite bland växterna och satte i en halv kokosnöt.
nu har jag även börjat mata med endast svarta mygglarver.

idag såg jag att ap hanen hade flyttat in i kokosnöten. kanske inte det jag hade tänkt (var menat att honan skulle ha den) men hoppas att honan också blir sugen nu när det finns en så bra grotta till dom :)
#167 - 16 september 2011 16:18
[ATTACH=CONFIG]47255[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47256[/ATTACH]
någon bild för att liva upp det hela.
#168 - 16 september 2011 19:48
Snyggt!
#169 - 16 september 2011 19:51
Helmysigt! Ev kanske du kan minska storleken på kokosgrottan och göra mindre ingång. Man brukar prata om att det är bra om bara honan ryms att komma in och mina kokosgrottor där samma art leker regelbundet är betydligt mindre. Men det är bara ett tips, börja så och se om de kommer igång.
#170 - 17 september 2011 07:35
dreas skrev:
Snyggt!

Helmysigt! Ev kanske du kan minska storleken på kokosgrottan och göra mindre ingång. Man brukar prata om att det är bra om bara honan ryms att komma in och mina kokosgrottor där samma art leker regelbundet är betydligt mindre. Men det är bara ett tips, börja så och se om de kommer igång.

tackar :) är väldigt nöjd själv.

Ok. då ser jag om jag kan hitta en mindre grotta.
#171 - 17 september 2011 07:51
Som sagt kan den där säkert funka så testa först. Annars är det bara att ta fram sågen.
#172 - 17 september 2011 10:29
jag har ju lite plats på högra sidan så jag lägger i en mindre där och låter den stora va kvar.

jag va och köpte slang och kopplingar precis. det fanns ingen slang som det inte stod "anti alge" på men jag köpte en endå eftersom Mats och Ansjo sa att dom alltid hade haft trädgårdsslang :)
#173 - 18 september 2011 08:50
Riktigt snyggt akvarium :). Det ser väldigt stort ut på bilderna :).
#174 - 18 september 2011 09:41
macke_fisk skrev:
Riktigt snyggt akvarium :). Det ser väldigt stort ut på bilderna :).

tack! :)

gjorde det första vattenbytet med slangen idag, jösses vad smidigt! kan inte fatta hur jag årkade göra det med hinkar innan :p

A.m honan har varit försvunnen hela morgonen så hon har kanske flyttat in i den nya kokosnöten :)
denna nöten gjorde jag genom att såga itu en kokosnöt i en stor och en liten bit. den lilla biten borrade jag ett hål i istället för att såga. tror jag tog 15 mm borr.
#175 - 18 september 2011 16:24
kollade Ph och kh värdena idag också (något jag aldrig gör) Ph var 7,2 och kh 6,1. dvs lite för höga båda två så jag ska se om jag kan hitta någon torv och lägga i för att få ner Ph till 6,5 eller så och kh till 4.
apistos och tetror vill ju gärna ha lite lägre värden :)
#176 - 18 september 2011 16:40
Vilket fint kar du fått till freddi:)

//Inger
#177 - 18 september 2011 17:14
gullefjun skrev:
Vilket fint kar du fått till freddi:)

//Inger

:)
#178 - 19 september 2011 17:13
freddi36 skrev:
tack! :)

gjorde det första vattenbytet med slangen idag, jösses vad smidigt! kan inte fatta hur jag årkade göra det med hinkar innan :p

A.m honan har varit försvunnen hela morgonen så hon har kanske flyttat in i den nya kokosnöten :)

denna nöten gjorde jag genom att såga itu en kokosnöt i en stor och en liten bit. den lilla biten borrade jag ett hål i istället för att såga. tror jag tog 15 mm borr.

Det återstår och se om hon har gjort det eller inte ^^. Håller tummarna för att hon har.
#179 - 19 september 2011 19:14
Att honan "försvinner", dvs trycker i en grotta brukar vara ett säkert tecken på ägg, hoppas bara de kläcks nu när du väntat så länge! :)
#180 - 19 september 2011 19:37
Håller tummarna för att det är tillökning i nöten!:)
#181 - 20 september 2011 10:30
honan var borta två dar i sträck. men idag var hon framme igen. utan småttingar.
jag tror hon la ägg men att dom inte kläcktes.
hon är även mycket mer tollerant mot hanens uppvaktande nu.
#182 - 29 september 2011 16:10
hanen har blivit ännu "kärare" i honan så han är på henne och uppvaktar henne hela tiden. honan ser ganska stressad ut så jag tänkte köpa en hona till.
vad tror ni om det?

den enda affären som jag har sett säljer macmasteri är Hornbach. är det ett bra ställe att köpa fisk på? jag menar det är ingen djuraffär utan en bygghandel så kan man räkna med att fiskarna mår bra?
#183 - 29 september 2011 17:39
Ja de kan vara intensiva hanarna. Jag har 1+2 i en 112:a och där är hanen väl tuff mot den honan han gillar mindre. Har hänt att han lekt av båda samtidigt men mest ger han den mindre populära honan stryk. Så jag vågar inte påstå att det funkar i ett mindre kar men å andra sidan är fiskar, särskilt ciklider, högst personliga så man vet aldrig...
#184 - 29 september 2011 17:43
Hade jag varit du hade jag haft tålamod med uppvaktandet. Honan tål en hel del och när hon är redo, mina leker ibland redan 2 veckor efter kull, bjuder hon till. Fortsätt bara ge bra käk så ligger hon snart och trycker i grottan igen, denna gång med mer erfarenhet så kanske blir det småttingar då. :)
#185 - 29 september 2011 19:13
ok
detta är mina första dvärgciklider så jag är lite novis på deras olika beteenden :)
men det kan nog bli lite trångt med två som du säger. ibland svansar hon efter hanen lite nyfiket men när hanen går på henne sticker hon iväg in bland grottorna.
det hade varit kul med en kull som klarat sig :)

dom får väldigt blandat med mat
svarta m
cyklops
daphnier
artemia
mysis
flingor
och ciklid pellets
#186 - 29 september 2011 19:45
Så länge hon kan smiter undan bland inredning och växter är det ingen fara och du har ju ett tätt och fint kar så det är lugnt. Låter som en kanondiet, de är nog snart på g ska du se!
#187 - 14 oktober 2011 16:11
idag gjorde jag ett vattenbyte på ca 30% som vanligt.
slängde även i ett 10-tal stora eklöv. inte dom där lite mindre med rundade taggar utan stora med spetsiga taggar.

sen tog jag även ut båda kokosnötterna och satte i en ny med borrat ingångshål en bit åvenför gruset.
den ena av dom gammla nötterna var för liten och hade ett för litet ingångshål och den andra var hanens palats som honan inte fick komma in i. den nya nöten är även mer "hårig" och mörkare vilket också är snyggare :)
så nu hoppas jag att dom får lite och tänka på hur dom ska göra med den nya nöten. kanske kan honan bli lite kaxigare och flytta in först :)

löven vill jag ska hjälpa till att sänka pH:t till lite under 7. nu är det lite mer än 7. sen blir dom nog både snygga och bra gömmställen till aporna :)
#188 - 14 oktober 2011 19:21
Hur länge klarar sig löven i akvariet ungefär?

Jag har inte läst hela tråden, men har du bara dessa ap i karet eller har du mer fiskar?
#189 - 14 oktober 2011 20:05
vet inte riktigt. ett bra tag iallafall.
det är två apistogramma macmasteri och 10 pristella tetror där i nu. + en ancistrus som jag inte har lyckats fånga ännu.
#190 - 14 oktober 2011 20:37
Haha okej :)

Okej, om du ska ta bort ancistrusen, skaffar du någon annan algätare eller kör du utan?
#191 - 15 oktober 2011 09:34
jag har spanat in en mycket fin liten ancistrusunge på 3 cm i affären. hoppas att den är kvar när jag har fångat den stora annars får jag be dom reservera den åt mig. den är helt sandfärgad. syns knappt när det sitter på sanden. bara två små svarta prickar (ögonen) syns, men sen när man tittar närmare ser man att det är en liten ancistrus :)

många av löven har redan sjunkit. det blev mycket bar :)
tar några bilder senare :)
#192 - 20 oktober 2011 18:19
här kommer bilderna :)
hade glömmt det men bättre sent än aldrig :);)

[ATTACH=CONFIG]48461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48463[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48464[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48465[/ATTACH]
först lite bilder på en ståtlig kille :)

[ATTACH=CONFIG]48462[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48467[/ATTACH]
lite bilder på karet :)
#193 - 22 oktober 2011 15:08
då var malen ute! :)
fick göra på det jobbiga viset, ta ut några stenar och sen ta han med håven. när jag satte tillbaka stenarna (tog ut 2 st) så blir det ju inte som det var innan utan nu blev det några nya grottor till apistosna istället :)
#194 - 22 oktober 2011 15:36
Freddi fint kar, vad är det för apisto på senaste bilden? :D
#195 - 22 oktober 2011 15:43
tack :)
A.Macmasteri är det jag har :)
#196 - 22 oktober 2011 16:01
Okej, den var väldigt snygg:)
#197 - 23 oktober 2011 10:37
den lilla sandfärgade ancistrusungen finns nu i mitt kar :)
omöjlig att få på bild.
färgen är precis som julas blästersand. den syns knappt!
#198 - 23 oktober 2011 14:26
eftersom löven jag la i inte har gjort så mycket som jag ville med vattnet så slängde jag i en handfull till idag.
ska också ut och leta efter fler kvistar att ha till höger om kokosnöten så fiskarna får lite mer att simma mellan och gömma sig under :)
#199 - 23 oktober 2011 15:39
Hehe, snart får du inte plats med händerna när du ska rota runt :p.
#200 - 23 oktober 2011 15:49
precis vad fiskarna vill med andra ord ;):)
#201 - 23 oktober 2011 15:50
freddi36 skrev:
eftersom löven jag la i inte har gjort så mycket som jag ville med vattnet så slängde jag i en handfull till idag.

ska också ut och leta efter fler kvistar att ha till höger om kokosnöten så fiskarna får lite mer att simma mellan och gömma sig under :)

Jag har sagt det förrut - mycket snyggt kar - men nu ännu snyggare:)

//Inger
#202 - 23 oktober 2011 15:56
tack så mycket alla :)
är riktigt nöjd själv.
#203 - 7 november 2011 16:29
Riktigt snyggt kar freddi, snygga macmasteri med;)
Har inte fattat detta med PMDD, blandar man det själv eller köper du och häller i? Vad är det egentligen?
#204 - 7 november 2011 16:36
tack :)

PMDD är en växtgödning som du blandar själv. du köper "torrvarorna" på nätet. googla "haack´s PMDD" så får du upp en sida som heter något likande. där kan du köpa torrvarorna. basic receptet är 4 ingredienser olika som du blandar i halvlitersflaskor med vatten. när det är blandat håller det endast 6 månader så för att mitt inte ska bli gammalt (har ju bara två mindre kar) så blandar jag 1 dl åt gången.
instruktioner på hur du blandar finns på hemsidan.
det är väldigt billigt, 30 spänn för 1 "singlepack". det räcker till 5000 liter akvarievatten.
#205 - 7 november 2011 16:38
Vad är fördelen med att använda det? Mår växterna bättre eller växer dom bara snabbare?
#206 - 7 november 2011 16:43
växterna blir framförallt såå mycket grönare och finare. det visar ju också att växterna mår väldigt bra.
sen kommer dom växa snabbare med. med PMDD får du allt som växterna behöver så därför mår dom bättre än om du använder gödningar som du köper i affären. t.ex easylife serien är ju också en växtnäring men för att få samma effect som med PMDD måste du köpa alla "delarna". en flaska på 250 ml kostar ju 100 spänn så det blir ju väldigt dyrt.
#207 - 7 november 2011 16:51
här kan du köpa: http://www.haack.se/pmdd/
#208 - 1 december 2011 19:01
tjohoo!!! :D

nu har apistogrammorna lekt, det är jag 99% säker på!

honan har varit inne i en grotta i ca 3 dagar nu. hon kommer inte ut mer än knappt vid matning.
när hon väl är framme är hon ljus med mörka/svarta markeringar.

hanen simmar runt grottöppningen och "vaktar" och ibland dyker han in för att komma ut några sekunder senare :)

jag kan inte se om det finns några ägg för grottan går in en liten bit sen snävt åt vänster. så jag kan inte se in där i dom djupare delarna.

hur lång tid går det ungefär från det att äggen läggs till att det är frisimmande yngel?
#209 - 2 december 2011 00:05
Inte helt säker men kanske runt 5 dagar. Hon borde komma ut med ynglena ganska snart med andra ord. Kul och grattis! Läge att börja kläcka artemia nu om du inte redan gör det.
#210 - 2 december 2011 15:08
ska göra det nu :)

honan var ute en liiten stund nu när jag kom hem. hon såg rätt matt ut. färgen var fortfarande ljus med svarta markeringar vilket jag förstått är lekfärgen :)

ser ut som att hanen är väldigt delaktig i ägg/yngelvården för han har också varit borta längre stunder. idag stod han i grottan medan honan var ute och tog en paus.
#211 - 30 december 2011 16:40
skriver bara som minnesanteckning åt mig själv.

för ett tag sedan klippte jag av topparna på mina två anubiaser för dom fick inga nya blad eftersom dom mer eller mindre brann upp i lysrampen. nu har båda två fått 3 nya skott på stammarna! varför säger alla att man ska klippa anubiaser bakifrån och absolut inte frammifrån? nu får jag ju 3 nya skott på var planta som jag sedan kan klippa av och ersätta dom gammla plantorna med eftersom dom börjar se lite dåliga ut. topparna satte jag i killikaret och dom ser också gladare ut. nu får dom behålla bladen :)

ser ut som att apistogrammorna gör ett nytt försök igen snart. hanen dansar och honan följer :)

nästa år så blir det kanske en "makeover" av detta karet. mer rötter och mindre sten. får se, nu är det terrarieprojektet som tar tid och pengar.
#212 - 30 december 2011 17:37
Mycket snyggt apistokar. Önskar att jag själv kunde hålla ett rent apistokar, men har inte haft tålamod eller plats än. Har också ett par macmasteri tillsammans med mina brädor.
#213 - 2 februari 2012 17:03
länge sedan något skrevs här..

här kommer några bilder från förra året där man kan se utvecklingen av karet.

[ATTACH=CONFIG]51179[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51180[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51181[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51182[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51183[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51184[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51185[/ATTACH] här tror jag att jag tyckte det var som finast. tyvärr är väl zosterifolian som var så fin död nu :(
[ATTACH=CONFIG]51186[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51187[/ATTACH]

sen dog ju macmasteri hanen för någon vecka sedan i "locked jaw". jag sörjer honom fortfarande kan jag säga utan att överdriva :(
några bilder på honom.
[ATTACH=CONFIG]51188[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51189[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51190[/ATTACH]

har ingen bild på hur det ser ut nu.
jag tror jag får ta och fixa till detta karet sen när jag är klar med terrarieprojektet.
#214 - 2 februari 2012 19:06
Den firren va väldigt vacker, beklagar förlusten.

Ett väldigt fint akvarium i övrigt med, vad simmar runt där nu då? :)
#215 - 3 februari 2012 14:51
nu har jag 10 pristella tetror och en macmasteri hona.
ska försöka hitta en ny hane.

Annons