60 liter - tips & råd

#1 - 2 mars 2011 16:17
hej alla

jag har ett 60 liters kar som har varit ett asienkar men nu vill jag testa något annat.

jag ska om ca en och en halv vecka åka till tyskland och köpa lite akvariesaker.
när jag kommer hem ska jag nog uppgradera till gold medlem och detta kommer att bli en liten projekt tråd.

nu är allt som behövs lite ideér och tips, som jag nog vet var jag kan få ifrån ;):D
#2 - 2 mars 2011 16:19
innan hade jag i karet :

1 ancistrus ( vet att den inte tillhör asien )
3 dvärgbotior
6 guldbarb
och en kampfisk

nu har jag kvar botierna och ancistrusen och tänkte göra om karet till ett SA med tre botior i ;)
jag tror jag ska några, 6-7 st pristellor också
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=479&SOK=1

när jag tittat på era akvarier i trådarna och på zoopets artbeskrivningar så har jag tänkt- hmm kanske några dvärgciklider?
men tror ni det funkar?
och i såfall vilken art?

om inte, får ni gärna komma med andra förslag:)
#3 - 3 mars 2011 17:00
någon som har erfarenhet av dessa? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195&SOK=1
de ser fina ut och inte allt för svåra.

tanken är att jag ska göra ett kar med mycket rötter och växtdelar i. som t.ex kvistar från ek eller björk som hänger ner åvan ifrån så det ser ut som ned fallna kvistar som flyter på ytan.
jag ska ha mycket rötter på botten så det blir många gömställen till cikliderna och botierna.
#4 - 5 mars 2011 09:32
Ancictrusen behöver ett större akvarie (minst 100 liter), de kan bli rätt så stora. Dvärgbotiorna behöver också omkring 100 liter. Om jag var du skulle jag göra mig av med ancistrusen och botiorna, och som algätare eventuellt skaffa otocinclus istället, om det inte blir för trångt med dvärgciklider och tetror.

Jag har själv Nannacara Anomala i mitt 150-liters och de är väldigt fina, dock ganska tuffa. Jag har inte fått lek på mina ännu, men om dina leker kommer honan mest troligen att mer eller mindre jaga ihjäl hanen, eftersom akvariet är så pass litet. Så om du skaffar Bågfenor vore det nog bra om du har möjlighet att flytta hanen om det behövs. Men som sagt, de är väldigt fina :)
#5 - 5 mars 2011 10:01
ok
kanske är best som du säger, att ta bort botierna och ancistrusen.
men tror du det funkar med typ 2-3 st av cikliderna och 6 pristellor?
#6 - 6 mars 2011 17:25
Jag tror inte du ska ha Nannacara Anomala i ett så pass litet akvarium om du inte har möjlighet att kunna flytta hanen om det skulle bli nödvändigt. Mina har inte lekt ännu, men de är tuffa mot varandra och jag kan tänka mig att honan kan terrorisera hanen om hon vill.

Men någon annan dvärgciklid och några tetror tror jag går jättebra. Jag är inte direkt någon expert (snarare nybörjare i jämförelse med alla som har hållit på så länge här ;)), men ja.
#7 - 6 mars 2011 17:34
ok bra att veta :)
då kanske det är bättre med någon annan dvärgciklid, typ apistos eller nå´t.
#8 - 6 mars 2011 18:35
alla ni som kan det här med dvärgciklider- vad kan man ha i ett akvarium på 60liter och med ca 7 pristellatetror. då det nog inte kommer att bli bågfenor som jag hade tänkt från början :)
#9 - 7 mars 2011 09:35
Jag har lite vaga planer på att skaffa ett 54l med Apistogramma Borellii och Otocinclus, och jag tror att 2 eller 3 dvärgciklider (beroende på om de är par- eller haremslekare) skulle gå bra tillsammans med tetrorna. Det finns mycket att hämta i artbeskrivningarna och om man söker på forumet :)
#10 - 7 mars 2011 15:37
jag har hittat en apisto i akvariets lexikon som heter apistogramma macmasteri.
den är en apisto som man kan hålla i par och med många honor.

här på zoopet så är den en artbeskrivning för goldmedlemmarna så jag kan inte läsa den-än ;)
men den värkar som den skulle funka :)
mycket fin, blåtonad med röda stjärtfenskanter.
#11 - 7 mars 2011 15:56
Enligt zoopets artbeskrivning ska de ha 80 l, du har inte funderat påt.ex Apistogramma viejita, Apistogramma borellii eller Apistogramma cacatuoides?
#12 - 7 mars 2011 16:02
kackaduan blir ju inte så gammal men borellin är fin.
jag ska bli goldmedlemm så då kan jag kolla på lite fler :)
#13 - 7 mars 2011 16:07
Tycker själc mycket om borelliin :) Har inte haft några men den skulle passa fint i mitt 54 l om det blev permanent och jag av någon anledning inte gjorde det till ett svartvattenskar med chokladguramis ;)
#14 - 7 mars 2011 16:34
hur många honor ska man ha till en borellii hane räker det med 2-3, eller finns det någon som man inte behöver allt för många honor till?
#15 - 7 mars 2011 16:46
2-3 honor låter bra i mina öron. Är inte någon expert på ciklider så det kan säkert någon annan svara på, men enligt mig borde 2-3 honor funka bra. Vill du inte ha flera honor? Alltså, vill du hellre ha ett par - 1 hane + 1 hona än ett harem på 1 hane + 2-3 honor?
#16 - 7 mars 2011 16:46
Jag skulle skaffa cacaduacikliden med fördelningen 1 hane & 3 honor. Alt, 2/5 då de är lite harembetingade. Jag tycke att de kan bli mycket vackra
#17 - 7 mars 2011 17:48
[INDENT]
[INDENT]2-3 honor låter bra i mina öron. Är inte någon expert på ciklider så det kan säkert någon annan svara på, men enligt mig borde 2-3 honor funka bra. Vill du inte ha flera honor? Alltså, vill du hellre ha ett par - 1 hane + 1 hona än ett harem på 1 hane + 2-3 honor? [/INDENT]

jag tror inte jag vill ha flr än tre honor-blir nog lite många i ett så litet kar.
[/INDENT]
#18 - 7 mars 2011 18:56
Nej det är ju självklart. Jag undrade bara om du tyckte 2-3 honor var för mycket :)
#19 - 11 mars 2011 16:37
jag har köpt en skifferplatta som jag har brutit i några mindre bitar som jag ska bygga grottor av till cikliderna.
men när jag kom hem såg jag att det var rost på den ena brytsidan-inte en sida som jag har brytit själv utan på en av sidorna som den var bruten på när den var i affären.
kan detta vara farligt? sidan är kanske 20cm lång och ca 1-1.5 cm tjock.
jag ska lägga den i vatten så ser jag om det rostar mer i vattnet, men kan det vara farligt med rosten?

(om ni vill kan ni få bilder när jag blivit Goldis:D) - den ska inte i akvariet förren om en vecka.
#20 - 12 mars 2011 09:59
Jag tror jag har läst någonstans att det ska vara farligt, men jag är inte helt säker. Blanda inte ihop skiffret med några fiskar innan du fått några andra svar för säkerhets skull!

Annons