600 L i lägenhet?

#1 - 8 maj 2007 06:56
Har planer/drömmar om att skaffa mig ett 600 liters kar. Har hittat en plats att ha det på, men nu när "allt" är klart har jag börjat fundera på om det är praktiskt möjligt? Jag bor i en lägenhet på andra våningen, och är orolig att det kan bli för stor vikt att ha ett såpass stort kar...Har hört mig för på Länsförsäkringar om min hemförsäkring o så, och för deras skull är det inga problem, och det finns heller ingen tillägsförsäkring för detta, min fråga blir nu om det är någon som har "större" kar i sina lägenhter? Och är det möjligt?

Mvh Patrik
#2 - 8 maj 2007 07:05
Vill du vara säker ska du höra med hyresvärden så dom inte har någon begränsning på hur stort du får ha, men det brukar det inte finnas.

På frågan om det är möjligt att ha ett 600l i en lägenhet på andra våningen så kan jag säga att det går utmärkt. Naturligtvis blir det lite tungt att bära upp det i trappen, men gick det bra att få upp svägerskans 1250l till 3:e våningen så fixar väl du ett 600 ;)
#3 - 8 maj 2007 07:09
Så det är såpass lugnt ändå? Jamen det är juh alldelles lysande! :D Ja, det är det här med hyrsevärden...är juh så rädd o få ett nej av dom...;)

Muskelstyrkan är det nog inga problem med, jag får fresta polarna med att kall bira väntar däruppe i lägenheten när vi nått vårat mål! ;)

Tack för snabbt svar!

Mvh Patrik
#4 - 8 maj 2007 07:22
jag har ett 800 l , ett 400 o ett 160l i samma rum på andra våningen :D så inga problem borde det vara ;)
#5 - 8 maj 2007 07:26
Oj!!

Verkar som att jag oroat mig helt i onödan! ;) Prata du med din fastighetsägare innan eller?

Mvh Patrik
#6 - 8 maj 2007 07:52
heheh ! nej ;) men jag har haft större kar förut i lägenheten så tänkte att det borde inte vara nåra somhelst problem att ha massa kar :P;)
#7 - 8 maj 2007 08:04
Det beror på hur mycket ditt golv bär. Alla golv är inte byggda för att bära lika mycket vikt. Men 600 liter i en vanlig lägenhet borde inte vara några problem.

Ett tips, om du pratar med din hyresvärd kan du fråga om golvet kan bära ca 800 kg. Det torde ett 600 liters med inredning och vatten väga.
#8 - 8 maj 2007 09:13
hoppa på golvet, har du trä é det lite marigare, har du betong é det lungt som f.

;)
#9 - 8 maj 2007 09:58
Jag tror inte att du är skyldig att fråga fastighetsägaren gällande akvarium, har inte hört talas om någon som har gjort det. Om han ska ha förbud mot någonting tex ormar, hundar, katter eller akvarium, så skulle det förvåna mig mycket om det inte måste stå i kontraktet.
#10 - 8 maj 2007 10:11
hoppa på golvet, har du trä é det lite marigare, har du betong é det lungt som f.

;)

Ja, betong är det juh förstås! Har även en polare som tror att parketten jag har kan "ge vika" lite pga av vikten...men jag är skeptisk till det...Och i kontraktet har jag inga förbehåll alls gällande sådant, så det BORDE inte vara några problem...O andra sidan ska det bo en kille ovanför mig med en av Helsingborgs största privata samling av reptiler, så jag borde juh ligga i lä där...blir snart ett enda stort zoo i min trapp! ;)
#11 - 8 maj 2007 12:47
bjuren skrev:
Ja, betong är det juh förstås! Har även en polare som tror att parketten jag har kan "ge vika" lite pga av vikten...men jag är skeptisk till det...Och i kontraktet har jag inga förbehåll alls gällande sådant, så det BORDE inte vara några problem...O andra sidan ska det bo en kille ovanför mig med en av Helsingborgs största privata samling av reptiler, så jag borde juh ligga i lä där...blir snart ett enda stort zoo i min trapp! ;)

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Om du är orolig för parketten, utgår från att du har en benställning? I så fall lägg en skiva under så fördelar du trycket.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#12 - 8 maj 2007 13:45
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Om du är orolig för parketten, utgår från att du har en benställning? I så fall lägg en skiva under så fördelar du trycket.[/FONT][/SIZE]

Mmm...bra tänkt där...;) fan att man inte kan tänka på nåt själv...;) ja, benställning blir det juh förstås, så någon form av skiva blir nog super! Tänkte dessutom klä in ställningen OCH hela vägen runt akvariet så att man döljer den med parkett eventuellt, så det gör juh inget om man har någon plywoodskiva under. Och nej, självklart ska jag inte klä in FRAMSIDAN av akvariet! :p Märkte att det fanns utrymme för missförstånd där i min beskrivning...;)
#13 - 8 maj 2007 14:25
Det ska klara vikten, MEN
Kollar du inte med din astighetsägare och nått går fel så hoppas ja din pappa heter Kamprad för då blir det dyrt när din försäkring inte gäller o du får betala en saneringskostan o renovering av kåken.

Kolla innan så är du säker kanske fins mindre bra ställen i lägenheten 600L akvarium är endå nästan en totalvikt på 700kg om inte mer
#14 - 8 maj 2007 14:57
mayday skrev:
Det ska klara vikten, MEN

Kollar du inte med din astighetsägare och nått går fel så hoppas ja din pappa heter Kamprad för då blir det dyrt när din försäkring inte gäller o du får betala en saneringskostan o renovering av kåken.

Kolla innan så är du säker kanske fins mindre bra ställen i lägenheten 600L akvarium är endå nästan en totalvikt på 700kg om inte mer

Han har kollar med försäkringsbolaget och det var ok, begär dock skriftligt på det från dom.
#15 - 8 maj 2007 16:00
Om det är betongvalv som du säger så registreras knappt vikten från en 600. Vad gäller vikten så är det ingen faktor över huvudtaget, är du rädd om parketten kan du lägga nåt under benen för att slippa märken, annars brukar ju parkett vara stenhård.

Mvh Jari
#16 - 9 maj 2007 05:57
Som någon sa så ska nog ett förbud finnas med i kontraktet för att det ska vara juridiskt hållbart.

Ang. försäkring så täcker "din" försäkring bara själva karet och ev. inehållet.
En ev. fuktskada går på fastighetsägarens försäkring så länge du inte avsiktligt orsakat den, eller varit "oaktsam".

Parketten kan det finnas orsak att oroa sig för, men jag kan tillägga att min parkett inte tagit skada av 600kg fördelat på 6st ben med en yta av ca 1-2cm^2
#17 - 9 maj 2007 06:34
Hej, jag har 720l på andra våningen i en lägenhet, på parkettgolv. Det funkar alldeles utmärkt, har aldrig pratat med någon av mina hyresvärder om mitt akvarie heller, ska du informera nån så kan det vara snällt att informera grannen under dig och kanske även säga att du tar hans självrisk vid en eventuell olycka med din tank. Min grannes ena pump började läcka och drog ut ca 500 l saltvatten på tredjevåningen (som tur var inte över mig) men hans hemförsäkring täckte hans lägenhet sen fick grannen under ta sin lägenhet på sin försäkring, men då tog han deras självrisk så det blev inget bråk om det.
#18 - 9 maj 2007 07:13
Hmm ja, hade det varit "vanlig" ekparkett hade jag kanske inte brytt mig så mycket, men nu har jag juh en väldigt gammal fiskbensparkett, så det blir juh dessutom svårt att reparera den om det skulle bli nån liten läcka...En ordentlig plywood under benen borde göra susen också tror jag! Men hursomhelst tänkte jag ändå ta mod till mig o ringa fastighetsägaren, så att jag har ryggen helt fri om det skulle vara så att det mot förmodan händer något...better safe than sorry...
Men känner mig betydligt tryggare nu angående vikten nu när jag hört att ni därute har stora kar i era lägenheter också...

När jag ändå håller på tänkte jag höra lite vad ni tycker om val av akvarium. det blir ju antingen ett "vanligt" kar med alu ram, ELLER, ett "Basic rak"...(vet inte om det är märket som heter så??), Fördelen med alt. 2 är juh att det bara är svarta fogar och ingen direkt ram runt...vad tror ni? Vilket blir bäst?

Mvh Patrik
#19 - 9 maj 2007 07:34
Du behöver ju inte tala om hur stort kar du ska ha, fråga bara om det finns några restriktioner vad gäller akvarium.

Vad gäller vikten brukar jag alltid göra jämförelsen med människor.
Hur många människor skulle du våga ta in i vardagsrummet samtidigt, säkert fler än 20 iaf?
20 människor á 100kg = 2000kg
skulle du sedan våga säka till dom att dom ska stå på tå på ett ben? (punktbelastning)
Jag gissar på att du dessutom skulle våga be dom att hoppa, eller hur?
Tror jag fått fram vad jag menar.... ;)

Vilket kar som är "bäst" beror på vad DU tycker är snyggast, inget annat.
#20 - 9 maj 2007 07:39
Haha! Skön jämförelse! :D Har för övrigt haft 30 (!) pers i mitt vardagsrum samtidigt! Så känner mig mer o mer övertygad om att det inte är några som helst problem!
#21 - 9 maj 2007 10:54
Dessa 30 pers har säkert dansat lite också ;)
#22 - 9 maj 2007 12:46
You bet! [:-76] [:-60]

Ringde för övrigt till min fastighetsägare i förmiddags också, och det var inga problem, så nu e d fritt fält! Det blir ett 600 L i mitt vardagsrum! Beställning i dag! Wee!!
#23 - 9 maj 2007 13:28
Köp med ram, dom håller bättre. Tror jag sticker ut hakan nu, men det är min erfarenhet av akvarium i 30 år.
#24 - 9 maj 2007 16:00
bjuren skrev:
You bet! [:-76] [:-60]

Ringde för övrigt till min fastighetsägare i förmiddags också, och det var inga problem, så nu e d fritt fält! Det blir ett 600 L i mitt vardagsrum! Beställning i dag! Wee!!

Vad kul :p
#25 - 10 maj 2007 07:42
rsoderberg skrev:
Köp med ram, dom håller bättre. Tror jag sticker ut hakan nu, men det är min erfarenhet av akvarium i 30 år.

Mmm, var juh lite min tanke oxå...känns lite tryggare med ramen...men tycker det är lite snyggare UTAN ram...känns renare på nåt sätt...Men det blir kanske trygghet före utseende till 100 % iallafall...

mvh Patrik
#26 - 11 maj 2007 16:27
Ni är ta mej fan otroliga. Dra upp nattmössan och se er omkring!
Bilagor:
#27 - 11 maj 2007 16:47
KGB skrev:

????????????????????????????????????????????????????????????????????????
#28 - 11 maj 2007 19:45
KGB skrev:

Ursäkta???
#29 - 13 maj 2007 20:49
Bor han i en trädkoja?
#30 - 13 maj 2007 20:51
Omdöme! Tänk själva.
#31 - 13 maj 2007 22:42
Heh, kom inte o snacka omdöme efter ett sånt första inlägg...
#32 - 14 maj 2007 03:08
Du förstår tydligen inte.
Vad tror du de gör för hållfasthetsberäkningar när de bygger hus i sverige?
600L ! Sen brakar golvet? :)
Skulle inte lagt mej i men kunde inte låta bli. (= punkt slut)
#33 - 14 maj 2007 04:17
KGB skrev:

Jag skulle nog inte kunna ha ett 600 liters i min lägenhet. Golvet är gjort av spånskivor som vilar på regler och det har sjunkit lite både under 310l och 250l. Jodå jag frågade fastihetsägaren innan jag skaffade 310l och fick då reda på att det skulle gå i fall akvariet står på tvären över flera regler.
#34 - 14 maj 2007 06:49
KGB skrev:

Du skulle nog inte lagt dig i. Det är ju faktiskt så att alla lägenheter inte är betongkomlex alá förorten i stockholm utan en villaägare kan renovera övervåningen t.ex och hyra ut den som lägenhet. Du bör nog börja tänka lite större än din egen nattmössa.
Punktbelastningen som typ blir av en avariebänk får nog inte bli för stor i en vanlig villa utan att man förstärker golvet först....inte regelmässigt för det tror jag nog att det håller för utan punktviktsmässigt. Stora spånskivor t.ex på golvet där bänken skall stå!
#35 - 20 maj 2007 18:51
jag har ett 600 i min lägenhet :)....
#36 - 20 maj 2007 18:57
GasseG skrev:
Du skulle nog inte lagt dig i. Det är ju faktiskt så att alla lägenheter inte är betongkomlex alá förorten i stockholm utan en villaägare kan renovera övervåningen t.ex och hyra ut den som lägenhet. Du bör nog börja tänka lite större än din egen nattmössa.

Punktbelastningen som typ blir av en avariebänk får nog inte bli för stor i en vanlig villa utan att man förstärker golvet först....inte regelmässigt för det tror jag nog att det håller för utan punktviktsmässigt. Stora spånskivor t.ex på golvet där bänken skall stå!

Samma gäller om man har en masonitskiva till golv:)
#37 - 21 maj 2007 11:28
heeke skrev:

20 människor á 100kg = 2000kg

Det är tunga klubben som har möte eller? ;)
#38 - 21 maj 2007 21:46
bah, 100kg e lättviktare ju :P
#39 - 22 maj 2007 07:34
Shagrat skrev:
bah, 100kg e lättviktare ju :P

Jo, jag ligger själv klart över 100 pannor, men sen är det ingen annan av mina vänner som kommer i närheten.

Men som svar på frågan så rekommenderar jag att man har plankor under större kar om man har parkettgolv, speciellt modell äldre.

Jag har gammal fiskbensparkett och har två brädor under ställningen. Trots detta så knarrade det lite i parketten, men akvariet har satt sig fint.
#40 - 22 maj 2007 19:57
kanotisten skrev:
Jo, jag ligger själv klart över 100 pannor, men sen är det ingen annan av mina vänner som kommer i närheten.
Alla mina vänner ligger på 100+ medan jag är en lättviktare med mina 93 kilo!

Annons