600-liter

#1 - 12 mars 2008 15:55
Hej! Jag har nyss köpt ett 600-liters avkvarium (helt nytt, inte begagnat) och jag undrar om det är någon som har nåt förslag på vad man kan ha för fiskar i det? Jag läste inlägget "Roliga fiskar" och det stog att två roliga fiskar var elefantfisk och praktbotia. Det skulle kanske vara kul!? :)
Vad mer kan jag ha med dessa fiskar? eller är de inge bra??
#2 - 12 mars 2008 16:27
Elefantfiskar kan vara rätt så svårskötta. Praktbotia skulle passa fint, men man skall gärna ha dem i karantän en vecka innan man släpper ner dem i det "riktiga" akvariet beroende på att de ofta bär på vita prick-sjuka. De är dock några av de roligaste fiskar man ha.

Ditt akvarium är så stort att du kan ha nästan all fisk utom de som kallas "monsterfiskar".

Ett tips till att börja med är att använda Zoopets artbeskrivningar. Gå till "Avdelningar" - "Sötvattenfiskar-artbeskrivningar" och gör en sökning. Visa sedan resultatet som bilder, så lär du se en hel del roliga firrar.
Kolla där först och se vad du gillar, sedan kan vi prata vidare om det. Det finns så mycket fiskar man kan ha i ett 600-liters att det är svårt att säga några speciella. :)
#3 - 12 mars 2008 17:45
Okej. Tack! Kan man ha nästan vilka fiskar som helst i en 500-litare också?
Min kompis har ett tomt 500-liters.
#4 - 12 mars 2008 18:06
nästan alla.
#5 - 12 mars 2008 19:14
Jag hakar på Jensa, ett stim med 6-8 praktbotior..
#6 - 12 mars 2008 21:27
Gaffel skrev:
Jag hakar på Jensa, ett stim med 6-8 praktbotior..

Mycket fina fiskar! Dock kan de vara VÄÄÄLDIGT rovgiriga mot fiskyngel! Ingen höjdare om man vill föda upp nya generationer.
#7 - 15 mars 2008 08:39
Okej.
Kan man ha Kyss gurami och någon slags ciklid tilsammans?
Om det går, vad kan jag ha mer för fiskar då?
Tacksam för svar!

Alice

Annons