600L kar till oscar

#1 - 5 december 2007 20:24
Hej

Jag undrar lite bara hur många "vuxna" oscar par det är okay att ha i ett 600L akvarium?

Om jag köper 5-6 st och sen får 2st par som går ihop fungerar det att låta dessa 2st par(4st) gå kvar i ett 600L karnär dom blivit vuxna?
#2 - 6 december 2007 17:08
Blir trångt tycker jag.
har haft oscars med en hane på imponernande 32cm.
Hade precis som du två par fast i ett 720liters och trodde det skulle funka.
När de lekte så var det strid och svall vågor i hela karet.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 december 2007 17:12
2 par tror jag inte kommer att funka.
#4 - 6 december 2007 19:00
okay, då får det bli 1st par.

vad för typer av annan fisk går fint att ha tillsamans med oscar cikliderna ?

Några malar tex?
#5 - 7 december 2007 06:23
Cintrinellum, labiatus, splendida, maculicada.
#6 - 9 december 2007 13:25
detta inlägget blev helt fel. Deletade allt,
#7 - 9 december 2007 13:27
[quote=matlo;1058087]i princip alla större fiskar går att ha med oscar ett tips är managuense. Påfågel ciklider har fått ett namn på nacken att vara bråkmakar, men det är bara när dom leker(som vilken annan fisk som helst) och det går visst det att ha flera par i ett akvarium jag har 9st fullvuxna oscar i ett 1000L ser skit snyggt när dom stimmar ihopa. Dock så får man byta vatten ofta då dom är lite smuttsiga av sig ;) Men pga ditt akvarium så ha inte mer än 4st fullvuxna tycker jag, annars blir dom ihoptryckta i växten och ser inte alls fina ut och självklart når dom inte sin fulla längd.
Lycka till med dom fiskarna, väldigt roliga och personliga. Nyfikna är dom verkligen ;) dom brukar naffsa på min hand ibland när jag ska byta vatten och det är inte en utan alla tsm ^^
#8 - 9 december 2007 13:29
vill även tillägga att oscar är väldigt lugna av sig så jag tycker personligen inte att störa det med Cintrinellum.. bara ett tips. Dom har inte fått sitt namn för ingenting (djävulsciklid)
#9 - 10 december 2007 14:53
Cintrinellum heter ju inte alls djävulsciklider...är labiatus som gör.
Jag har ett sällskaps kar i lägenheten på endast 375liter och i det går det två lekpar cintrinellum tillsammans med ett gäng zebra ciklider....
O de cintrinellum drar sig faktiskt tillbaka...
Oscars och cintrinellum hade jag förrut i ett kar på 720l tillsammans med jordätare och det funkade hur bra som helst...

Annons