60L för Fjärilslek

#1 - 15 januari 2011 13:56
Har fjärilar som lägger ägg men som blir av med dom av malarna i stora akvariumet, så jag stack och köpte ett 60L kar.

Nu har jag fått i vatten. En rot, och någon växt.
Hade inga mindre rötter hemma så det blev en... stor haha.. Gillar det samtidigt som jag tycker att den är för stor! Massor med plats att lägga äggen på dock för mina fjärilar.
Karet står i sovrummet, pumpen aningen för högljud så jag kommer ev. köpa ny pump.
Funderar också på om denna lilla Eheim innerpump som följde med i 400krs paketet jag köpte kommer räcka till för att hålla vattnet klart. Just nu är det ganska grumligt men samtidigt är det bara några timmar gammalt så..

Vad tror ni?

[ATTACH=CONFIG]41230[/ATTACH]
#2 - 15 januari 2011 14:16
Lägg i lite platta stenar på boten också, gärna med någon eller några växter runtom så de har lekplatser de känner är trygga.
#3 - 15 januari 2011 14:29
Tjenare!
Tänkte så om stenarna först, men mina fjärilar har alltid valt att lägga på rötter. Valde därför att skita i stenarna ju nu.
Bakom växten till vänster finns en kanonplats att lägga ägg, jättefin slät yta, så jag hoppas att dom väljer den platsen.
Annars så är det Cabomba till höger som växer som ogräs. Tänkte använda det sen till att gömma lite fler platser.
Finns även som en tunnel i roten med en fin slät plats inuti. Eventuellt kan den också bli skysst lekplats, lite växtlighet där också som skydd kanske.

Det som oroar mig mest just nu är faktiskt pumpen. Det är inte Eheim som jag sa, men en Vita Tech, antar att det är Eheim som gör dom?
Ser ut så här:
[ATTACH=CONFIG]41231[/ATTACH]

Filtermattan som sitter i är ju inte direkt stor =) Men jag har noll erfarenhet av så här små kar. Kanske är det tillräckligt för 60L?
#4 - 15 januari 2011 14:50
Det filtret borde räcka till ditt 60 liter och du bara ska ha fjärilarna i där eller ska du ha någon "städfisk" med?
#5 - 15 januari 2011 14:56
Hmm.. vågar inte ha in några malar då de gav sig på äggen tidigare. Sniglar kanske?
Tips på andra städfiskar som inte stör fjärilarna men ändå kan hjälpa till att hålla rent?
#6 - 15 januari 2011 15:08
Otocinclus är ju som standard till sånt...
#7 - 16 januari 2011 18:03
Kan vara en ide! De ger sig inte på äggen från Fjärilarna då?
Fick direkt infusorer. Inhandlade Unifilter 500 med UV idag. Får se om det duger. Har svårt att tro på UV led.. men man vet ju aldrig =)

Fjärilarna verkar må bra.. men av någon anledning så reflekterar insidan sig så jäkla mycket?? De tillbringar all tid till att jaga sin egen spegelbild!
#8 - 16 januari 2011 18:35
Det ska de inte göra vad jag vet. De var helt ointresserade då jag hade bolivianer med ägg.
Infusorer kan utgöra bra mat till yngel så känn lugnet. Att de jagar spegelbilden är säkert bara för att de inte vant sig vid karet och dess gränser, blir nog bra på några dagar.
#9 - 23 januari 2011 00:49
Nu är det kristallklart.
Så ska man försöka trigga igång lek. Några tips? ;)

Annons