60liter

#1 - 30 september 2007 12:52
Hej.

Jag har precis köpt 60liter akvarium, och kan bara inte bestämma vilka fiskar jag vill ha där i.

Får några stycken kampfisk plats där?
#2 - 30 september 2007 15:39
Du kan bara ha en kampfiskhane i varje akvarium. Han kan dock ha mer än en hona. Så visst får kampfiskar plats där.
Annars rekommenderar jag att du mäter hur stort akvariet är och kör sedan sökfunktionen här inne på fiskbeskrivningarna.
Annars kan jag kanske pusha lite för en mix av kampfisk, Galaxy-rasbora, och Corydoras-malar. Gärna någon mindre algätande fisk också, som Otocinclus.

Gör nu inte bara misstaget att ösa i massor med fisk med en enda gång. Läs artikeln om akvarieuppstart härinne, så undviker du massor med döda fiskar!

Lycka till! :)
#3 - 1 oktober 2007 13:29
Hej! :) grattis! :D själv har jag ett 60-L akvarium! ^^ där i har jag: Neon/kardinal tetra, svärdbärare, guppy, ancitrus, pansarmal albino :) dom verkar trivas och må bra allihopa :) men ta inte i för många! 3-5 räcker första gången! :P :D
#4 - 18 oktober 2007 15:06
Tja

Nu börjar akvarium ser ut lite som det ska. :) Det flesta fiskarna har hittat sig hem och det blev:
2 svärdbärartjejer
2 platys
2 små algätare (och jag kan absolut inte komma ihåg vad dom hette...)

Nu väntar jag bara att det ska dyka upp en snygg Kampfisk-grabbe i djuraffären som skulle passa i mitt lilla akva.

Några kommentarer om min fisksoppa? Skulle det vara plats för nån lilla platy till?
#5 - 18 oktober 2007 15:54
hmm.. varför har du inte i en svärdbärare hane? Dom e grymt vackra Och så kan det bli yngel. Men som sagt ös inte i för mkt fisk särskilt nu i början, köp nitrit och ph test om du inte redan har (OBS! köp dropptest! mätsticko e kassa) och håll koll på nitrit spiken
#6 - 18 oktober 2007 15:55
vet inte om du får i många fler fiskar annars om du ska ha kampis också
#7 - 21 oktober 2007 12:02
Nu har en väldigt snygg röd kampfiskgrabbe flytta in. Han ska ha lite koll att det blir inte alldeles för många platy-bebisar.
#8 - 21 oktober 2007 16:57
Kul! Jag hade själv en kampis för et tag sedan som hette Asterix:). Men han dog tyvärr efter en kort tid vet inte av vad[:-131]:(. Har din kampis fått något namn?
#9 - 21 oktober 2007 18:15
Uddaveka skrev:
Kul! Jag hade själv en kampis för et tag sedan som hette Asterix:). Men han dog tyvärr efter en kort tid vet inte av vad[:-131]:(. Har din kampis fått något namn?

Kalla honom för Jean-Claude..? :D
#10 - 23 oktober 2007 08:54
Så klart har kampis fått ett namn, Nemo heter han. O nu under första 3(?) dagar har jag inte märkt att han skulle vara elak mot andra fiskarna. Han bryr sig inte ett dugg att lilla platy (med väääldigt fin bakfena simmar runt honom). Kanske jag ska vänta en stund till innan jag vågar säga att min kampis är världens snällaste, men... :)
#11 - 23 oktober 2007 14:08
Kampfiskar är en av de fiskar där personligheten är mycket starkare än något man kan säga generellt om arten. Man kan få en hur cool kampis som helst, som inte bryr sig om ens guppys med stora fenor, men man kan också få en som blir gramse på blänkande neontetror. :)

Det går att få kampisar enormt tama, och jag har hört om de som lärt dom tricks, t o m. :)

Annons