Hej! Jag är nygammmal inom akvaristik och har precis skaffat ett 180l Juwel Vision. Hade planerat att köra c:a 15 Malawi men när jag läste dittt inlägg undrar jag om de kanske blir för stora och jag skall köra med Tangayika istället. Vad skulle du rekommendera? Vidare, tror du innerfilter på 700l är tillräckligt för Malawi? Sista frågan gäller frigolit. Något speciellt man skall tänka på när man lägger i den? vilken tjocklek kör du?
Nils
Tjena!
Och kul att du fått upp intresset igen! :D
Det beror ju lite på vilka arter du tänkt dig, och hur pass mycket du matar dom, dom flesta av mina håller ju fortfarande lagom storlek, men det är en 5-6 st som har sprungit iväg ordentligt...Tanganyika var jag också inne på ett bra tag, och det finns ju kanske lite större utbud som passar i ett 180 L...men vill du ha malawi tycker jag du ska satsa på det!
Har du gott om gömställen ska det inte vara några större problem tycker jag...15 st? Jag började med 30...[:o] Så 15 behöver du inte oroa dig alls för! :)
Filtret är det inga problem med heller...men har du inte ett Juwel vision? Där är det väl integrerat i karet? Det har jag i mitt, och är det just det filtret du menar behöver du inte oroa dig för det heller! Jag har bara kört med "standardfiltret" och det har fungerat hur fint som helst!
Angående frigoliten säger vissa att man ska silikonera fast den och vissa säger att man INTE behöver göra det...Jag gjorde det inte för jag ser ingen anledning till det, man har sand och sten ovanpå så...Jag tog 10mm frigolit, tror måtten var 600*1500mm...köpte på Beijer för typ ingenting alls!
Vare sig du väljer malawi eller grävande Tanganyika så tycker jag du ska ha frigolit i botten, som en extra försäkring OM olyckan skulle vara framme, dom har ju en tendens att verkligen underminera stenarna, dom små liven! ;)
Hoppas du fått hyfsade svar!
Mvh Patrik