640 L malawi

#1 - 21 november 2007 17:26
Nu börjar det dra ihop sig!
Går här och väntar och väntar på att mina moduler ska komma nångång...gjorde beställningen i tisdags förra veckan, så jag får väl kanske räkna med att jag får dom i början på nästa vecka igen...MEN, allt annat är införskaffat! Blästersand från Biltema, (förresten, hur mycket tror ni behövs till ett 640 L kar? Vill ha ganska mycket sand så att dom har gott om det att gräva i...)
Ny armatur, ordentligt stöd under benen, silikonfogarna har jag gått över både en och två gånger, har testfyllt det, dock bara till 1/5 kanske, men ändå...frigoliten till bottenskivan är ditlagd, dock har jag inte rengjort glaset ordentligt än...[:o]

Så nu är jag väldigt ivrig att få komma igång!

Lite bilder på hur det ser ut idag kommer här! Fick två moduler på köpet, så dom har jag stoppat i redan...;)

Mvh Patrik
#2 - 21 november 2007 17:43
Det ser riktigt bra ut!
Ang sand så i ett normalt kar går det 1 säck/100 liter akvarium, men med modulerna i karet skulle jag tippa på ca 4 säckar i ditt kar.
#3 - 21 november 2007 17:49
Oj! ja, då behöver jag inte oroa mig...köpte 6 säckar...var faktiskt min kära flickvän som tyckte att det "är bättre att köpa för mycket än för lite" ;) Men, det kan juh vara bra o ha...;)

Mvh Patrik
#4 - 21 november 2007 17:50
En bra flickvän det där så var rädd om henne. Kanske du ska fråga om du får ha fler akvarium, de kan ju vara bra att ha:p.
#5 - 21 november 2007 17:54
Haha! Ja, hon släpper jag inte i första taget! ;) Hmm, ja, har iom det här karet 3 st nu...i en tvåa...så jag får nog ligga lite lågt ett tag nu...;)[:o]

Mvh Patrik
#6 - 21 november 2007 18:28
om det blir över kan du ju bara spara det till framtida bruk:)
#7 - 21 november 2007 18:35
Precis min tanke också! ;)

Mvh Patrik
#8 - 21 november 2007 19:28
Skall du måla bakrutan där inte modulerna täcker?
#9 - 21 november 2007 19:53
Det blir moduler för hela kalaset! :D Ska göra mitt yttersta för att verkligen se till att täcka ALLT! O så är min tanke att fortsätta ut på sidorna också, samt att jag ska låta modulerna gå framåt i karet också...lite svårt att förklara, men lovar o visa bilder sen när jag satt igång...men så det enda som ska synas är framrutan;) ...nåväl, vi får se hur det blir tillslut, men sån är iallafall tanken...

Mvh Patrik
#10 - 21 november 2007 20:21
Oj, en intressant tanke, blir intressant att följa...
#11 - 21 november 2007 20:55
Haha! Ja, det tycker jag med! Ska bli jättespännande att följa! ;) Nä, skämt åsido, det ska bli riktigt kul att pyssla med, har ingen färdig bild av hur det ska se ut, men har många oilka funderingar i huvet som jag vill testa. Men får försöka hålla mig tills modulerna dyker upp, är så fruktansvärt svårt att se hur dom ser ut på riktigt, så jag har faktiskt chansat ordentligt när jag gjorde mina inköp...så det är juh inte säkert att det blir ALLS som man tänkt...så utgången är på sätt och vis oviss...än så länge...

Mvh Patrik
#12 - 22 november 2007 11:26
Eftesom malawi ska ha ganska bra flås på vattnet har jag en lite fundering...Ska ha ett Fluval FX5 som blåser ut 3500L/timme, men räcker det? Ska man införskaffa sig en extra powerhead också kanske? Och ska man isåfall ha det precis bredvid filterutblåset, eller ska man sätta det i en annan del av karet? Något som funkar bättre än den andra idén?

Mvh Patrik
#13 - 22 november 2007 11:51
Jag har tre pumpar i mitt 540 - ett ytterfilter och två innerfilter. Ytterfiltret får stå för det mesta av reningen, medan innerfiltrena mest är till för att sätta fart på vattnet. Skulle tro att två powerheads (eller filter, då), skulle vara rätt lagom för dej också.
#14 - 22 november 2007 15:26
Tack för det! :D Antar att jag får prova mig fram också, men en powerhead till att börja med då...tänkte nog ändå brassa på med filtret också, men får se hur pass bra tryck det blir...Vad ska man säga om placeringen av utblåsen i karet då? Kanske en bagatell men kan ändå vara intressant att höra vad ni andra tycker...

Mvh Patrik
#15 - 23 november 2007 16:18
Inga moduler idag heller...[:-82][:-82][:-82]jag hoppades och hoppades att dom skulle kommit idag, men höll tydligen inte tummarna tillräckligt hårt...:(:( E juh så ivrig ayy få komma igång nån gång...

I vilken ände rekommenderas att börja, ska man fixa alla moduler och pussla med det innan man petar ner sanden? Rent praktiskt vore det ju smartare att börja med modulerna...men blir ju galen snart om jag inte får börja pyssla snart, så jag har funderat både en och tusen gånger på att börja skölja sand...men man vill juh inte ställa till det för sig när man väl får modulerna...[:o][:o][:o]...ÅNGEST!

Mvh Patrik
#16 - 24 november 2007 10:48
Lägg inte i sand förrän du dragit fast modulerna. Sand har en envis förmåga att alltid komma i vägen för allt!

Talat av egen erfarehet... ;)
#17 - 24 november 2007 20:47
Hmm okej, bara att hålla sig då...har funderat på om man ska blanda i nåt mer i blästersanden, för att bryta av lite...typ rådasand modell mindre eller nåt...var faktiskt och köpte mej lite korallsand i dag som jag tänkte experimentera med innan för att se hur det blir...vad tror ni om det?

Mvh Patrik
#18 - 26 november 2007 18:34
En bra powerhead?

Är det någon som har nåt tips på en bra powerhead? Som har en ganska bred stråle...har funderat på...hmm...nu kommer jag inte på namnet direkt, men det är som en propeller nästan...Hydor Koralia heter den förresten...:D Den avger ju en ganska bred stråle, och som man kan flytta utan att behöva ner o peta i karet...Är det någon som har erfarenhet av denna? Bra, dålig?

Mvh Patrik
#19 - 14 december 2007 15:31
Ojoj! Efter många turer, många mejl och telefonsamtal så är det äntligen på väg...Skulle fått mina grejer för ca 2 veckor sen, men där jag beställt det ifrån är man tydligen inte så bra på kommunikation och samarbete, så min order har tydligen förbisetts eller nåt...
Men, nu kommer prylarna med företagspaket på måndag så nu kan det äntligen börja hända saker! Snacka om att det är efterlängtat!

Mvh Patrik
#20 - 14 december 2007 19:59
bjuren skrev:
Hmm okej, bara att hålla sig då...har funderat på om man ska blanda i nåt mer i blästersanden, för att bryta av lite...typ rådasand modell mindre eller nåt...var faktiskt och köpte mej lite korallsand i dag som jag tänkte experimentera med innan för att se hur det blir...vad tror ni om det?

Mvh Patrik

Hej snyggt kar :) kommer att bli kul att föllja:)
Jag har biltemas blästersand i mitt malawi kar och det är snyggt, men jag hade också tänkt att blanda i lite annan sand också. ser lite onaturligt ut nästan helt enfärgat..

Lycka till!

Axel
#21 - 17 december 2007 15:31
Det vilar en förbannelse över mitt projekt...[:o]

Idag när Posten skulle komma med mitt paket skulle dom ringa innan så att jag var på plats på sagda adress, eftersom jag inte sitter på samma ställe hela dagarna...Men tydligen hoppade dom över att ringa, så när jag spårade paketen så stog det bara att mottagaren inte vara anträffbar vid leveranstillfället, så det kommer aviseras istället, vilket betyder att jag får åka o hämta det...förhoppningsvis imorrn...men herregud, jag undrar vad jag gjort "han däruppe" för att behöva utstå det här...:p[:o]

Mvh Patrik
#22 - 18 december 2007 15:09
Nu är allting äntligen hämtat o klart! Slet upp allting i min iver o ska genast sätta igång att planera! Känns redan nu som att jag varit aningen naiv i min uppskattning av hur många moduler jag behöver, får nog göra en och annan komplettering längs vägen, men nu är det ändå igång! Tog en liten bild på mina inköpta moduler...

Mvh Patrik
#23 - 18 december 2007 15:19
Blir helt säkert snyggt. Men tycker du ska ha Tanganyika i det istället för Malawi:D
#24 - 18 december 2007 16:37
Det blir inte lätt det här...[:o] Har planerat så mycket som det är möjligt utan att såga så mycket i modulerna...det får ju bli en hel del inpassning vad det lider...men så här ser den första (av många i raden känns det som...) grova planeringen ut...[:o]
#25 - 18 december 2007 21:17
Nu är första hörnan så gott som klar...det är mycke stånk o stön här hemma i stugan, o den som inte tror mig kan fråga min kära flickvän...[:o];)

Det är inte så lätt o passa in alla bitar med varandra har jag märkt...men är trots det rätt så nöjd...Jag hade som plan att täcka hela baksidan med moduler, men det är nog ofrånkomligt att man får lämna en o annan liten spricka i "väggen"

Nu hälsar John Blund på närsomhelst, så nu blir det till att ladda batterierna o ta nya tag imorrn!
Här kommer lite bilder iallafall...

Godnatt gott folk! ;)

Mvh Patrik
#26 - 18 december 2007 21:35
Det blir nog riktigt snyggt!
#27 - 18 december 2007 22:00
Det blir väldigt snyggt, men skall du odla kommer du att få problem med detta kar.Honorna kommer att gömma sig i alla skrevor så du kommer inte att komma åt dem.Men du kanske får några överlevande yngel i varje fall, när de kan gömma sig så bra.
#28 - 19 december 2007 15:54
Nja, tanken är nog inte i första hand att odla så mycket...tror jag...men håller helt med, kan bli stoora problem att komma åt eventuella tuggande honor och senare, yngel...men, den dagen den sorgen...det viktigaste är nog iallafall att jag lyckas få till bakgrunden på ett snyggt sätt...

Mvh Patrik
#29 - 19 december 2007 16:02
Kanske du kunde sätta matt svart papper eller blå plast på baksidan av akvariet, så märks det inte så mycket att den inte är helt täckt?
#30 - 19 december 2007 16:22
Jo, absolut! Men det får bli det allra allra sista alternativet, ska jobba järnet för att täcka så mycket som det bara går!

En lite annorlunda tanke kanske, men är det någon som har provat o stryka ett tunt lager silikon på glaset o sedan bara slänga på nån form av grus? Inget att rekommendera på några större ytor förstås, men har funderingar på om man kan göra det för att täcka små mindre ytor? :confused: Skulle det synas o bryta av för mycket måntro?

Mvh Patrik
#31 - 19 december 2007 16:52
Skulle inte se naturligt ut i ett afrikansk sjöciklid kar tycker jag...
#32 - 19 december 2007 18:44
Att strö sand på silikonet? Eller vad menar du Kjaer? Sätta en bakgrundsplansch?

Är iallafall klar med mina moduler nu...fan, jag vet inte om jag har haft för bråttom...men jag vet inte om jag är 100 nöjd...[:o] Det kommer ju säkert se ganska mycket annorlunda ut när allt annat kommer på plats med, men ändå...sitter o begrundar och funderar på om jag ska skaffa nån eller ett par moduler till...det kommer ju inte bli så mycket kvar av dom. för dom ska passas in i två "hål", men det kan det kanske vara värt...

Ska försöka ta lite bilder på hur det blev, kom gärna med åsikter, båda bra och dåliga, är alltid nyttigt o höra hur andra ser på saken...;)

Mvh Patrik
#33 - 19 december 2007 19:23
Lite pics...
#34 - 19 december 2007 21:31
jäklar vad avis jag är!! det kommer ju bli hur snyggt som helst.
får man fråga vad modulerna kostade och vart du köpte dem ?

Är också sugen på moduler men är bara en fattig 16åring =\..

Axel
#35 - 19 december 2007 23:13
axeisi skrev:
jäklar vad avis jag är!! det kommer ju bli hur snyggt som helst.

får man fråga vad modulerna kostade och vart du köpte dem ?

Är också sugen på moduler men är bara en fattig 16åring =\..

Axel

De är dyra, jag gissar på 500-900kr/st beroende på modul?
#36 - 19 december 2007 23:40
bjuren skrev:
Att strö sand på silikonet? Eller vad menar du Kjaer? Sätta en bakgrundsplansch?

Är iallafall klar med mina moduler nu...fan, jag vet inte om jag har haft för bråttom...men jag vet inte om jag är 100 nöjd...[:o] Det kommer ju säkert se ganska mycket annorlunda ut när allt annat kommer på plats med, men ändå...sitter o begrundar och funderar på om jag ska skaffa nån eller ett par moduler till...det kommer ju inte bli så mycket kvar av dom. för dom ska passas in i två "hål", men det kan det kanske vara värt...

Ska försöka ta lite bilder på hur det blev, kom gärna med åsikter, båda bra och dåliga, är alltid nyttigt o höra hur andra ser på saken...;)

Mvh Patrik

Eller köp några bitar Slimline och såga till så du kan passa in dom i hålen? Vete tusan hur det skulle se ut, dock. :confused:
#37 - 19 december 2007 23:54
Ser riktigt snyggt ut! Tycker att du ska ha en svart bakgrund bakom modulerna..Grymt snyggt! Då blir det lite mer djup så att säga.. Ruskigt bra jobbat! Ska bli kul att se fler bilder när tanken är klar med fisk och allt.. :-) Vad ska du ha för Malawi mix?? :-)
#38 - 20 december 2007 10:56
bjuren skrev:

Mvh Patrik
Jag menar att det skulle se onaturligt ut med en lodrätt "sandvägg" mellan modulerna i ett Malawikar. Tror det skulle passa bättre med en svart bakgrund:)

Är förresten jättesnyggt!
#39 - 20 december 2007 10:57
Tanken me Slimline har passerat genom mitt kontor också...men som du säger, vete tusan hur d kommer se ut...

O svart plansch...ja, d kan kanske funka...om inte annat så ett väldigt mycket bättre alternativ ekoomiskt sett, än att köpa fler moduler alltså...;)

Jag får fundera lite på hur jag ska göra...är bara så rädd att jag kommer ångra mig en massa om jag inte köper moduler o komplettera med...[:o] , o då står man där med skägget i brevlådan...med fyllt kar o allt...;)

Mvh Patrik
#40 - 20 december 2007 11:04
Tycker det räcker med moduler. Nästan hela bakgrunden är ju täckt.. Om du kan få tag på någon halvgenomskinlig plastfolie tror jag det skulle se mycket snyggt ut. Om du kollar på bilder från malawi eller tanganyikasjön ser du att det är väldigt blått i "bakgrunden"...
#41 - 20 december 2007 11:06
bjuren skrev:
Tanken me Slimline har passerat genom mitt kontor också...men som du säger, vete tusan hur d kommer se ut...

O svart plansch...ja, d kan kanske funka...om inte annat så ett väldigt mycket bättre alternativ ekoomiskt sett, än att köpa fler moduler alltså...;)

Jag får fundera lite på hur jag ska göra...är bara så rädd att jag kommer ångra mig en massa om jag inte köper moduler o komplettera med...[:o] , o då står man där med skägget i brevlådan...med fyllt kar o allt...;)

Mvh Patrik

Vad ska du ha för fiskar i karet?
#42 - 20 december 2007 15:28
Kjaer skrev:
Tycker det räcker med moduler. Nästan hela bakgrunden är ju täckt.. Om du kan få tag på någon halvgenomskinlig plastfolie tror jag det skulle se mycket snyggt ut. Om du kollar på bilder från malawi eller tanganyikasjön ser du att det är väldigt blått i "bakgrunden"...

Jo, det är helt sant som du säger...det är en hårfin balansgång där mellan att vara nöjd och att överarbeta det hela...;)...jag får fundera vidare på hur jag ska göra...men envis som jag är så är jag fortfarande inne på att sätta in två moduler till...[:o] aja, ska förstås säga att det har lite med ekonomi o göra också, så man får kolla över hushållskassan en extra gång innan jag beställer...

Ikväll blir det "sandtvätt" så det står härliga till tror jag...vet inte om jag orkar ta mig igenom alla kilo, men några ska väl armarna orka med! ;)

Mvh Patrik
#43 - 20 december 2007 15:39
AORFISH skrev:
Vad ska du ha för fiskar i karet?

Den punkten är faktiskt fortfarande väldigt öppen...min tanke från början var det tänkt att jag skulle ha malawi förstås...en eller ett par olika Aulonocaror, Labeotropheus trewavasae[COLOR=#0000ff], [/COLOR]kanske Pseudoropheus crabro, Metriaclima zebra...men det är långtifrån spikat än...det finns juh vissa här på forumet som försöker sälja in Tanganyika istället ;), och jag måste medge att det inte alls är omöjligt att jag halkar in på det istället för Malawi...men som sagt, först har jag tänkt bli klar med karet innan jag bestämmer mig...[:o]

Mvh Patrik
#44 - 20 december 2007 16:50
Malawisarnas färger är ju helt outstanding, men tycker nog det finns lite mera varierat och spännande beteende hos Tangayikacikliderna.. Jag hade valt Tanganyika:D
#45 - 21 december 2007 12:55
Den största delen av sanden är nerpetad...:D

Har en liten fundering, skulle man inte kunna fylla karet en del, för att se om det grumlar sig en massa, finns ju en tendens o göra det...[:o], o sen dra igång en pump i det vattnet för att få bort största delen av skitet, för att sedan fylla på med resten av vattnet? Det borde gå snabbare att få rent det då? Eller är jag ute o cyklar?

Mvh Patrik
#46 - 21 december 2007 14:08
Sitter här framför burken o funderar...till karet har jag skaffat ett Fluval FX5, men så har jag ett mindre Eheim innerfilter också, och det är väldigt bra flås på det, o man skulle ju faktiskt kunna ha det som cirkulationsfilter...kanske...? [:o] Har inte startat FX5:an än så jag vet inte hur bra ös det är i det, men det lär ju vara bra fart i det också förstås...jaja, mycket svamlande, men nu till min fråga:

Kan man ha ett innerfilter i vågrätt läge? Spelar det någon roll eller måste man ha det i lodrätt, stående läge? Tänkte att jag kanske skulle gömma filtret i en modul i såfall, men nu har jag juh monterat alla...så det blir ju lite svårt att ändra...

Mvh Patrik
#47 - 21 december 2007 16:31
Kjaer skrev:
Malawisarnas färger är ju helt outstanding, men tycker nog det finns lite mera varierat och spännande beteende hos Tangayikacikliderna.. Jag hade valt Tanganyika:D

- Men jag hade valt malawi i en så stor burk! :D

- Och det spelar ingen roll hur ett innerfilter ligger.
#48 - 21 december 2007 17:49
Jens A. skrev:
- Men jag hade valt malawi i en så stor burk! :D

- Och det spelar ingen roll hur ett innerfilter ligger.

Skönt att jag gick på min "gut feeling" då, för jag la det ner i en av modulerna...;):D

Sen vet jag inte om jag gjort bort mig...ordentligt! För att kunna gömma innerfiltret var jag tvungen att såg i modulerna, dvs dom satt redan på plats i karet...sen satte jag tillbaka bitarna jag sågat bort...så blir det problem med filtret så blir det PROBLEM...[:o] typiskt mig att inte tänka efter före...[:o]

Mvh Patrik
#49 - 22 december 2007 15:42
Jag såg en kille med ett stort (2000liter tror jag) med malawi fiskar i och det var riktigt snygg :)

Det var några blåa mindre fiskar som stimmade som jag gillade spec. Men om du väljer malawi så skulle jag inte ta så många olika varianter, det brukar bli så rörigt när det bara är olika färger överallt. Ta många små fiskar och bara några arter. Det är mitt tips :)

Snyggt kar föresten, kan man få en helhets bild? :) lycka till
#50 - 22 december 2007 21:55
RobinJ skrev:
Jag såg en kille med ett stort (2000liter tror jag) med malawi fiskar i och det var riktigt snygg :)

Det var några blåa mindre fiskar som stimmade som jag gillade spec. Men om du väljer malawi så skulle jag inte ta så många olika varianter, det brukar bli så rörigt när det bara är olika färger överallt. Ta många små fiskar och bara några arter. Det är mitt tips :)

Snyggt kar föresten, kan man få en helhets bild? :) lycka till

Håller med RobinJ.
Tror att det är risk att det ser ut som en massor med färger bara. iafall för dem som inte är fisk kunniga ;)

Axel
#51 - 23 december 2007 10:39
Ja vi får se hur jag gör...har inte ens bestämt om jag ska ha lite större eller mindre fiskar...det finns många saker som ska bestämmas...först o främs måste jag besluta om jag ska ha malawi eller tanganyika, o sen om jag ska ha stora eller mindre, o till sist hur många jag ska ha av varje....men det får bli efter nyår...får inte mina två sista moduler förrän i början på januari, och innan dess är det ingen idé att göra finslipningarna i akvariet tycker jag...

Sen måste jag köpa filtermaterial till mitt filter också, för det var tydligen inte redo att köra igång när man fick det...

Förresten, till alla er T-fantaster: vilken typ av vatten ska man ha till tanganyikor? Inte riktigt lika hårt som till malawis? Hur kommer jag till rätta med att få rätt vattenvärden till dom isåfall?

God jul på er alla [:o)]

Mvh Patrik
#52 - 23 december 2007 11:26
Har för mig att vattnet i Tanganyika är lite hårdare och mer basiskt än det i Malawi, men är absolut inte säker. Kan vara tvärtom också...:D
#53 - 23 december 2007 11:32
Kollade på ciklid.se. Jag hade rätt:) Tanganyikasjön har en pH på 8.8-9.3
och en konduktivitet på 550-600 µS medan Malawisjön har en pH på 7.5-8.5 och konduktiveten är 200-260 µS.
#54 - 23 december 2007 11:49
Hmm...är ingen expert på det området, men betyder att vattnet är "hårdare" i Malawi? Högre kalkhalt? Eller? [:o]

Mvh Patrik
#55 - 23 december 2007 11:55
Nej, tvärtom.
#56 - 23 december 2007 12:02
Aha, där ser man...så MER kalk i ett T-kar? Jag vet att jag själv svarat på den här frågan till andra förut, men hur får jag rätt balans på vattnet nu? I mitt 180L har jag ju byggt hela inredningen av akvarieberg, vilket har justerat kalkhalten av sig själv...men nu ska jag ju inte ha nåt sånt i det här karet, så hur gör jag? Har hört/läst att man kan lägga ner typ marmorkross i filtret för att få ordning på det? Stämmer det? Eller finns det andra smartare sätt? Har funderat på om jag ska gräva ner akvarieberg i sanden, men eftersom jag ska ha grävare i akvariet så vet jag inte...kanske kan pilla ner det bakom modulerna?

Mvh Patrik
#57 - 23 december 2007 13:05
Vissa blandar väl med bikarbonat, har jag för mig?

Vad får du för vattenvärden med akvarieberg? (tänkte använda just sådana till att justera KH och pH med i min balja)
#58 - 23 december 2007 13:12
Hmm...kan inte det så här på rak arm..men det kan vi absolut kolla upp! Är inte hemma för tillfället så det blir lite jobbigt...;)

Vad är det för kar du har? Malawi? I mitt kar med akvarieberg har det fungerat väldigt bra till malawi, dom trivs väldigt bra, pigga, friska, lekbeteende hela tiden hos alla arter o så en hel del ungel förstås! ;) Har haft igång det i kanske ett år nu och har fått många kullar! Så jag tror jag har mycket att tack akvariebergen! :D

Mvh Patrik
#59 - 23 december 2007 14:30
Det är tänkt att bli malawisar ja. Håller på att samla ihop alla prylar som ska till innan jag startar upp nåt...
Får helt enkelt testa med akvarieberg och kolla om det funkar då.
#60 - 23 december 2007 15:15
Ja det tycker jag absolut du borde göra. Det är ett härligt material tycker jag, man kan verkligen få till riktigt coola grottor o tunnlar med det, är väldigt tacksamt att arbeta med! Det enda lilla minuset jag kan hitta med det är att det är relativt dyrt om man ska ha mycket...vet inte hur stort kar du har, men det blir coolt om man bygger precis som en stor vägg längs hela baksidan av karet! :D

Mvh Patrik
#61 - 23 december 2007 15:59
180 liter, men kommer ha några bitar BTNmoduler som filter/värmare, så det kommer inte behövas så mycket sten.
#62 - 24 december 2007 10:15
Okej! Samma som mig då. Vet inte hur pass bra akvarieberg och btn moduler stämmer överens med varandra, men det kan säkert bli helcoolt!

God Jul!

Mvh Patrik
#63 - 24 december 2007 13:17
BTN och akvarieberg tror jag inte blir någon lyckat kombi...
#64 - 24 december 2007 13:36
jag tycket du skall försöka att hitta stenar som är så lika btn modulerna som möjligt :)

Kommit på vad du ska ha för fisk?
#65 - 25 december 2007 11:18
Får la titta lite noggrannare på det när jag väl har modulerna i handm så att säga... men jag tror dom stenar jag tittat på går rätt så väl överens med de vita BTN.
Om inte annat får jag leta vidare.
Sen vete tusan om vi menar samma sten... Det är iaf nån sorts "schweizerost"-sten, med mycket kalk (Hornbach)... Det får heltenkelt lösa sig...
#66 - 25 december 2007 14:48
Då har karet satts igång, det mesta är på plats men väntar på två moduler till. Var så ivrig att sätta igång o testa allt, o sen självklart för att se hur det blev tillslut. Känns dock som att det kommer bli en hel del justeringar med tiden...är på nåt sätt inte helt nöjd än...

Bilder är på g, skulle behöva lite åsikter o tankar om vissa saker, så håll ögonen öppna!

Mvh Patrik
#67 - 25 december 2007 14:58
Du får du ju tömma det igen om du ska montera flera moduler...
#68 - 25 december 2007 15:10
Nix, inte helt och hållet, det är ju inte så att modulerna ska sitta nere vid botten, dom ska sitta högst upp i varsin hörna, så det är inte särskilt mycket jobb...Dessutom finns det lite småpill jag måste göra också när det inte är fullt med vatten, som jag inte såg förrän jag fyllt det, så det känns inte som något större problem...

Här kommer lite bilder på det iallafall...

Mvh Patrik
#69 - 25 december 2007 15:58
Tycker det är riktigt snyggt! Tycker inte det behövs fler moduler... Dom tre stenarna till vänster ser dock lite för "placerade" ut, tycker jag...
#70 - 25 december 2007 16:11
Kjaer skrev:
Tycker det är riktigt snyggt! Tycker inte det behövs fler moduler... Dom tre stenarna till vänster ser dock lite för placerade ut, tycker jag...

Haha! ja du har helt rätt! Dom tre stenarna ska jag inte ha där. Det blev en liten nödlösning...Har suttit en raster där som den tidigare användaren hade, jag lagade i hålet med silikon och sand, men resultatet blev inte som jag hade hoppats på, så jag fick pilla ner dom tre stenarna där...[:o] Ska försöka hitta EN sten som jag kan ha där så att det täcker den fula lagningnen...

Jag vet inte det där med modulerna...det får bli en liten följetong...;) Hur somhelst har jag beställt dom, o ska se hur det blir när jag får dom, efter det får jag ta ett beslut på hur jag ska göra, dom sa i butiken att det var helt ok att lämna tillbaka dom om jag inte tyckte det passa...så vi får se helt enkelt...

Mvh Patrik
#71 - 26 december 2007 12:28
Funderar på om jag ska ha några städare i karet kanske...nån som vet om man kan ha nån snäcka som överlever malawi eller tanganyika? Eller ska man satsa på malar istället? Nån som har koll på malar får gärna komma med förslag...jag vill inte ha någon mal som blir skitstor...finns det någon som typ inte blir större än 4-5 cm?

Mvh Patrik
#72 - 26 december 2007 14:35
Pitbull pleco blir ju inte så stor.. Lda 25 om jag inte minns fel.
Tycker absolut inte du ska peta ner några fler moduler, det är skitsnyggt so mdet är! Jag fullkomligen älskar högersidan, där du har lagt sand uppe på en modul. Hur har du lyckats med det? Alltså inte hur du har lagt sanden utan hur/vilka moduler/stenar osv... Riktigt snyggt!

/Hans
#73 - 26 december 2007 15:10
På högersidan är det en hörnmodul A som jag lagt ner o fäst den så...är verkligen nöjd med det, sen har jag juh faktiskt gjort samma sak på vänstersidan, men det syns inte lika bra...med en modul H...där har jag också lagt sand ovanpå, för att få lite olika nivåer i karet...o sen har jag fått till mindre grottor ovanpå dom liggande modulerna i varje hörn...

Mvh Patrik
#74 - 26 december 2007 15:20
Det ser grymt snyggt ut! Lycka till med fortsättningen.
#75 - 26 december 2007 15:23
Malawi är inte riktigt mitt biotop men du fick det väldigt fint väldigt bra jobbat Patrik
väldigt bra placering av Btn moduler[:-106]
Ska bli mycket kul att följa detta :)
#76 - 26 december 2007 15:57
Tack tack!

Ja, jag har suttit här o kollat på det hela dagen, gått o gjort lite småjusteringar, flyttat nån sten här, ändrat lite på sanden där...o lite så...börjar bli ganska nöjd...[:o]
Så nu ska jag bara få ordning på vattenvärdena sen är det juh faktiskt nästan dags o börja slänga ner dom första fiskarna! :D
Har dock lovat mig själv att det ska få sätta sig ordentligt och mogna ordentligt innan jag befolkar karet...så minst ett par tre veckor till får jag nöja mig med att stirra in i mitt fisklösa kar...

Mvh Patrik
#77 - 26 december 2007 16:06
bjuren skrev:

Har dock lovat mig själv att det ska få sätta sig ordentligt och mogna ordentligt innan jag befolkar karet...så minst ett par tre veckor till får jag nöja mig med att stirra in i mitt fisklösa kar...

Mvh Patrik

Du gör alldeles rät att vänta det lönar sig i längden .
#78 - 26 december 2007 16:53
bjuren skrev:
Tack tack!

Så nu ska jag bara få ordning på vattenvärdena sen är det juh faktiskt nästan dags o börja slänga ner dom första fiskarna! :D

Mvh Patrik

Det kan inte mogna några bakterier om det inte finns några "producenter", dvs. fiskar i akvariumet som ger det bakterierna behöver för att leva och frodas - avföring. Jag tycker du ska göra så att du väntar ett par, tre dagar, sen lägger du i 2-5 fiskar, matar försiktigt, kollar så att allt går bra, sen väntar du någon månad innan du köper lite fler fiskar.
#79 - 26 december 2007 20:12
Tja, kanske en bra idé, men hade tänkt jag skulle droppa ner lite Nitrivec Biostart (?) först o så...för att få igång det lite på det viset...kanske börja det hela med ett par småmalar kanske då? Finns kanske inte så mycket för dom att äta av i början dock, men dom kan man ju lätt hjälpa på traven...låter det som en ok idé?

Mvh Patrik
#80 - 27 december 2007 17:55
bjuren skrev:
Tja, kanske en bra idé, men hade tänkt jag skulle droppa ner lite Nitrivec Biostart (?) först o så...för att få igång det lite på det viset...kanske börja det hela med ett par småmalar kanske då? Finns kanske inte så mycket för dom att äta av i början dock, men dom kan man ju lätt hjälpa på traven...låter det som en ok idé?

Mvh Patrik

Det tycker jag låter bra. Annars är ju karet så stort så lite fler fiskar kan du nog allt klämma i.
Bilagor:
#81 - 27 december 2007 21:11
Hmm ja okej...jag har ju FORTFARANDE inte bestämt vad jag ska ha i karet, velar mellan malawi och tanganyikor hela tiden...får panik snart om jag inte bestämmer mig...eller rättare sagt, snart MÅSTE jag juh bestämma mig...men malar får det bli till o börja med, om jag nu kan hitta några fina småmalar...är det inga problem att köra med till exempel sydamerikanska malar? Dom är inte så känsliga för annat Ph och så?

Mvh Patrik
#82 - 30 december 2007 20:47
Beslutet har nu fallit...Jag kommer nog göra som så att jag flyttar mina malawis från 180 litarn, o sen kompletterar med någon mbuna och nån eller några Aulonocaror...

Gör 180 litarn till yngelkar ett tag, för att sedan när plånboken tillåter göra det till ett saltkar! Så får det nog bli! :D

Tror jag...[:o]

Mvh Patrik
#83 - 30 december 2007 21:23
bjuren skrev:
Beslutet har nu fallit...Jag kommer nog göra som så att jag flyttar mina malawis från 180 litarn, o sen kompletterar med någon mbuna och nån eller några Aulonocaror...

Mvh Patrik

Grattis till ett mycket bra val! :D

Tror det blir kanon med Malawi i ett större kar! ;)

Ser fram emot att få veta hur det gick! Bilder tycker vi om! ;)
#84 - 31 december 2007 10:55
Koksalt skrev:
Grattis till ett mycket bra val! :D

Tror det blir kanon med Malawi i ett större kar! ;)

Ser fram emot att få veta hur det gick! Bilder tycker vi om! ;)

Ja, jag tror på det också! Har länge länge funderat på vad jag ska ha, har till och med varit inne på att göra mig av med mina malawis helt och hållet...men juh mer jag tänkte på det desto mer kände jag att jag inte kunde släppa dom...o eftersom dom börjar växa ur 180 litarn så ska dom få flytta till ett större hus...lovar att lägga in bilder så fort jag kan, men just nu e jag nere i Malmö hos tjejen så det får bli nån dag in på det nya året dom kommer...;)

Gott nytt på er alla! [:-76][:-76][:-76]

Mvh Patrik
#85 - 31 december 2007 19:43
Neeeeej! Du ska ha Tanganyika:D
Jaja, malawi blir nog fint det med;)
#86 - 1 januari 2008 11:30
Haha! Jag tror det får bli lite malawis...Orsaken till det är att för det första så börjar några växa ur 180 litarn...fler o fler vill skydda sina revir och det börjar tyvärr bli lite kollisionskurs...[:o] och för det andra så har jag inte mage o göra mig av med dom...trodde inte det skulle vara några problem, men jag har nog fäst mig mer vid dom än vad jag trodde...[:o]

Mvh Patrik
#87 - 2 januari 2008 21:17
Dom första fiskarna har idag fått ta steget från en liten etta på 180 L till min paradvåning på 640...;) flyttade dom minsta individerna först...två golden och två Cynotilapia Afra...har gått 5 timmar sen dom flyttade och dom ser ut att trivas alldelles förträffligt, vilket för mig är goda nyheter!

I mellandagarna har det även gått tre st malar i karet, art vet jag tyvärr inte, dom är brungråa med ett svart streck längs hela sidan, samt en svart fläck på stjärtfenan...mitt krux e nu att få dom att överleva när dom större pojkarna och flickorna flyttar in...är rädd för att dom inte får så många timmar...korkat o inte tänka på det...[:o]

Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag fyller på med mer fisk? Ska jag flytta dom jag har eller ska jag vänta med dom tills efter jag köpt nya?

Mvh Patrik
#88 - 3 januari 2008 12:15
En liten uppdatering: har flyttat en del fisk till...det är samtliga som inte är fullt så stora som dom allra största jag har, tänkte att jag väntar med dom till sist...i mitt 180 L har jag en hona som tuggar, och det är nog inte många dagar kvar...men hursomhelst tänkte jag vänta med att flytta resten tills hon har spottat, så att hon inte kommer sist av alla, för då finns risken att hon kommer bli mobbad...

Tänkte att jag slänger in lite bilder på hur det nu ser ut när det börjar ordna upp sig...

Mvh Patrik
#89 - 3 januari 2008 13:23
bjuren skrev:
Dom första fiskarna har idag fått ta steget från en liten etta på 180 L till min paradvåning på 640...;) flyttade dom minsta individerna först...två golden och två Synotilapia Afra...har gått 5 timmar sen dom flyttade och dom ser ut att trivas alldelles förträffligt, vilket för mig är goda nyheter!

I mellandagarna har det även gått tre st malar i karet, art vet jag tyvärr inte, dom är brungråa med ett svart streck längs hela sidan, samt en svart fläck på stjärtfenan...mitt krux e nu att få dom att överleva när dom större pojkarna och flickorna flyttar in...är rädd för att dom inte får så många timmar...korkat o inte tänka på det...[:o]

Hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag fyller på med mer fisk? Ska jag flytta dom jag har eller ska jag vänta med dom tills efter jag köpt nya?

Mvh Patrik

Vad är det för malar? L-malar brukar inte malawis bry sig ett dugg om. För att undvika allt för mycket revirstrider är det bra att vänta med att fylla på fisk tills akvariet är i full schvung med bakterier och allt. Sedan drar man i alla fiskar inom kort tidsperiod- då blir det för mycket att hålla reda på för de som redan bor i karet.

Rackarns snyggt akvarium, förresten. :D
#90 - 3 januari 2008 13:31
Ja, det är precis min tanke också, det smartaste jag kunde komma på var just att slänga i dom minsta individerna först...sen får dom större vänta lite...

Tänkta komplettera med lite fler arter, vad tror ni om det? Eftersom jag släppt idén med att odla i det här karet så skulle jag vilja ha två olika Aulonocaror samt Labeotropheus trewavasae och eventuellt några demasoni...tror ni det blir för mycket då? jag vill ha någon eller några nya arter, men samtidigt vill jag inte överbefolka...Jag har i dagsläget runt 20 st...uppdelat på golden, Lab. freibergi och Cyn. afra...

Mvh Patrik
#91 - 3 januari 2008 13:51
Det har verkligen blivit snyggt Enda som är lite störande är insuget höger sida...
#92 - 3 januari 2008 13:58
Kjaer skrev:
Det har verkligen blivit snyggt Enda som är lite störande är insuget höger sida...

Haha! Då vann jag över dig tillslut! Du som inte tyckte jag skulle ha fler moduler ;) Där, min herre, ska det sitta en liten bit modul, så jag kan gömma det! ;) Moahaha!

Mvh Patrik
#93 - 3 januari 2008 19:53
Fy satan va bra det bidde:)

Hur ska du kunna få fast en modulbit i ett vattenfyllt kar? Eller ska du tömma det igen?

/Hans
#94 - 3 januari 2008 20:34
Ja, jag får tappa ut lite vatten....men i och med att modulen ska sitta högst upp i hörnet så ska det inte behövas tömmas på så himla mycket tycker jag...bara kanske 200 liter...[:o] Men samtidigt ska jag fixa lite andra små saker som jag inte kan göra utan att tömma lite vatten också, så det var tvunget iallafall...

En sak som jag måste fixa är att flytta ner utblåset till mitt eheimfilter i högra hörnan lite grann...jag måste antingen göra ett nytt hål längre ner eller förstora det befintliga hålet o sen täppa igen resten med silikon...

Sen ska det sättas två raster på den stora modulen i mitten, en på var sida. I den har jag min doppvärmare och det vattnet måste få lite större chans att komma ut i karet än dom små hål som jag borrat...s

Så det är lite pill här och lite pill där innan jag blir nöjd.

Förresten, tänkte jag skulle försöka mig på att bygga ett litet röse nånstans, så jag får lite mer gömställen...vet bara inte VAR jag ska göra det. Det känns lite som att det får bli antingen nere i högra eller i vänstra hörnan...va tror/tycker ni? Vilket blir bäst?

Mvh Patrik
#95 - 3 januari 2008 20:47
Förresten, ingen som har nåt att säga om mina tankar om "nya" fiskar? Blir det för mycket tror ni?

Bu? Bä?

Mvh Patrik
#96 - 6 januari 2008 11:16
En liten grejj jag tycker du ska göra är att antingen måla bakrutan svart eller fästa någon svart film eller plastpåse för att ge akvariet mer djup emellan modulerna. Jätte snyggt akvarium i övrigt! :)
#97 - 7 januari 2008 15:42
Jo, så blir det absolut! Tror det blir svart plastfilm på dom små ställena som inte täcks, inte så många ställen när det tillsut blir helt klart, men det är det lilla som gör det...;) har testat med blå film också, men tyckte det skar sig lite för mycket...

Det börjar för övrigt att komma lite alger på modulerna nu, vilket är trevligt, så det inte ser så "nytt" ut...
En liten grej som oroar mig dock är att idag när jag kom hem så var det som en tunn tunn hinna på vattenytan, såg nästan lite oljigt ut...eller typ som bensin ser ut när det kommer i vatten...vad i hela friden kan det vara? :confused:

Mvh Patrik:p
#98 - 7 januari 2008 17:14
Kan vara bakterier. Om ytvattnet har för dålig cirkulation så kan det bli en hinna på ytan, höj utblåset från pumpen så att du får mer schvung på ytan så försvinner det.

MVH/kkk
#99 - 7 januari 2008 19:43
Hmm ja okej, har två filter igång, ett från varsitt håll i karet...men jag ska kolla upp möjligheterna om att öka trycket, får sätta mig ner o läsa om det går att öka trycket på filtret...nån som vet om det finns ställbar fart på en fx5:a?

Mvh Patrik
#100 - 7 januari 2008 20:21
Jag gillar vanligtvis rejält planterade kar bäst. Men, det här, det är riktigt BRA!

MVH
#101 - 7 januari 2008 20:37
issus skrev:
Jag gillar vanligtvis rejält planterade kar bäst. Men, det här, det är riktigt BRA!

MVH

Tack ska´ru ha! Ja, men det blir juh lite "krock" o ha för mycket växter om man ska ha malawi...ska ju inte ha några alls egentligen, men nån lite grönsak måste man ju trots allt ha ;)
Nu har det kommit in lite mer sten också, lite mer gömställen, vet inte om jag är nöjd eller inte, men kändes nästan tvunget att ha lite mer, så flera kan få¨chansen till ett eget revir...[:o]
Imorrn kommer även min restade modul som jag ska ha i höger hörna, så då är det inte omöjligt att det dyker upp lite fler bilder...

Mvh Patrik
#102 - 7 januari 2008 20:39
Jag själv har startat om mitt kar för 5 dagar sen och haft en hinna på ytan som du beskriver. Men nu idag upptäckte jag att den försvunnit nästan helt och hållet. Så med lite tur försvinner nog din också av sig själv, och kraftig cirkulation tror jag påskyndar det...
#103 - 7 januari 2008 20:44
Ja, vet inte exakt hur många dagar jag haft igång det nu, kanske 1-2 veckor...och ja, jag tror också det försvinner, blev bara så paff när jag såg det idag...Men fiskarna är pigga o glada precis som vanligt och dom har inte betett sig konstigt alls så jag är inte speciellt orolig, men man kanske ska vara lite på sin vakt dom närmaste dagarna ändå...

Mvh Patrik
#104 - 9 januari 2008 12:43
Halloj Patrik!
Nu har jag kollat igenom hela tråden - har inte gjort det tidigare i och med att jag inte är så hemma på just Malawi...[:o]

Men jag säger bara det...!!! JÖSSES - vad snyggt du har fått till det med de där modulerna!:)
En sak som jag tycker du har gjort jädrigt bra (och som jag skulle ha velat gjort i mitt eget "lilla" T-kar) är det sätt du har byggt modulerna på sidor och botten - detta ger ett fenomenalt fint 3D-intryck.
Sedan har jag förstått att du skall fixa till "gliporna" mellan modulerna, så jag nämner inte detta mer - kommer att bli sketabra.
Det skall bli jättekul att få kolla in fortsättningen med dina Malawis!:)
#105 - 9 januari 2008 19:34
MaxB skrev:
Halloj Patrik!

Nu har jag kollat igenom hela tråden - har inte gjort det tidigare i och med att jag inte är så hemma på just Malawi...[:o]

Men jag säger bara det...!!! JÖSSES - vad snyggt du har fått till det med de där modulerna!:)

En sak som jag tycker du har gjort jädrigt bra (och som jag skulle ha velat gjort i mitt eget "lilla" T-kar) är det sätt du har byggt modulerna på sidor och botten - detta ger ett fenomenalt fint 3D-intryck.

Sedan har jag förstått att du skall fixa till "gliporna" mellan modulerna, så jag nämner inte detta mer - kommer att bli sketabra.

Det skall bli jättekul att få kolla in fortsättningen med dina Malawis!:)

Tjena Max!

Trevligt att du titta in! Följer ju din tråd slaviskt som du kanske vet...[:o] Så det är trevligt med finbesök! :D

Ja, nu är gliporna täckta, sista bitarna moduler silikonade, och filterinsuget gömt, så i skrivande stund porlar vattnet från trädgårdsslangen för att fylla upp burken igen! :D Känns skönt att slippa se det där jädra insuget till filtret...det jag dock inte kunde göra nånting åt hur jag än vände o vred på det är utblåset, drömde att jag skulle kunna gömma det i en modul också, men icke!

Har, som jag nämnt tidigare, slängt i lite mer sten också, så ikväll ska jag ta lite bilder på hur det ser ut nu...

Åsikter tas tacksamt emot! Kan säga redan nu att jag inte är jättenöjd med stenarna, men får se, ska ge det en chans nu så får vi se om jag möblerar om i ett senare skede...

Mvh Patrik
#106 - 9 januari 2008 19:48
Skall bli spännande att få kolla bilderna!

Utblås och kanske till och med insug bakom moduler med vissa öppningar... hmmm... hmmm... nu fick jag något att tänka på...
#107 - 9 januari 2008 20:02
MaxB skrev:
Skall bli spännande att få kolla bilderna!

Utblås och kanske till och med insug bakom moduler med vissa öppningar... hmmm... hmmm... nu fick jag något att tänka på...

Inte? [:o]

Tror du det kan hämma cirkulationen? Den tanken har iallafall slagit mig...men så länge man har tillräckligt med hål och raster där vattnet kan sugas in så BORDE det inte skapa problem...jag har 3st 50mm hål i den modulen där insuget sitter...det måste bara räcka...

Mvh Patrik
#108 - 9 januari 2008 20:35
Så, lite bilder på hur det tillslut blev, åtminstone med modulerna...så får vi se hur jag gör med resten av inredningen...stenar, växter o så...

Kolla stenen på en av mittenbilderna...algerna har formligen exploderat på den, OCH på modulerna bakom...är det nåt jag behöver oroa mig över? Alltså att det har kommit så snabbt, inom loppet av två dagar mer eller mindre...

Mvh Patrik
#109 - 9 januari 2008 21:15
bjuren skrev:
Inte? [:o]

Tror du det kan hämma cirkulationen? Den tanken har iallafall slagit mig...men så länge man har tillräckligt med hål och raster där vattnet kan sugas in så BORDE det inte skapa problem...jag har 3st 50mm hål i den modulen där insuget sitter...det måste bara räcka...

Mvh Patrik

Jodå för fasiken!
Jag menade just att det är en ypperlig idé med moduler som täcker de fula gröna rören. Så, nu har jag fått nåt att fundera på - alltså hur jag skall kunna applicera ett par fräna moduler i mitt kar!:)
#110 - 9 januari 2008 21:20
Bilderna! Detta ser ju rent förbannat bra ut!!!:)
Det finns säkert dom som kommer att tycka att blandningen lite kantig sten i bakgrunden kontra ganska runda stenar runt omkring, är lite "skev" - men jag tycker det ser toppen ut.
Jag vet ju inte riktigt hur malawisarna vill ha sina stensättningar men i de flesta fall ser man just de här lite rundare stenarna.
Jahapp, jag tycker iallafall att det blev förjävla bra!:)
#111 - 9 januari 2008 21:42
Ja jo jag vet det där problemet med stenarna...just det jag inte vet om jag är så nöjd med...
har flängt runt här nere i Helsingborgstrakten, längs strand och i skog, för att försöka hitta passande stenar, men det blev inte bättre än så här...vet inte om du kommer ihåg det, men frågade just om detta i din tråd, vad du hade för stenar och var du fått tag på dem, gillar verkligen det lite kantigare utseendet du har i dit kar, med lite skarpare kanter på stenarna, och det är ju just det jag skulle vilja komma åt också....så jag får slita vidare o se om jag kan hitta det här i närheten...

Mvh Patrik
#112 - 9 januari 2008 22:27
Jaaa... det är ju jädra synd.... och liiiite konstigt att du inte skall kunna hitta lämplig sten.
Fan, jag tycker det dräller av bra sten häromkring, men det är klart, man får ju gräva runt och böka lite. Man får helt enkelt ta sig ut i "naturen", om du förstår vad jag menar:). Skitgörat blir hemmavid när man skall tvätta av allt.

Jaja, har du vägarna förbi Götet någongång så skicka ett PM så skall jag visa dig en helsikes massa bra sten! Bara att lassa bilen full!:)
Bilagor:
#113 - 9 januari 2008 22:46
GRYMT.....
får man fråga hur det ser ut på kortsidorna av karet? har du satt svart film på sidorna nu nä det sitter moduler där?
Vart ifrån beställde du dina moduler? Än en gång så blev det djävligt bra....det karet kan du va stolt över....
#114 - 9 januari 2008 22:48
vad är det för något du har i den vänstra modulen näst högst upp? den med två raster i?
#115 - 9 januari 2008 23:36
MaxB skrev:
Jaaa... det är ju jädra synd.... och liiiite konstigt att du inte skall kunna hitta lämplig sten.

Fan, jag tycker det dräller av bra sten häromkring, men det är klart, man får ju gräva runt och böka lite. Man får helt enkelt ta sig ut i "naturen", om du förstår vad jag menar:). Skitgörat blir hemmavid när man skall tvätta av allt.

Jaja, har du vägarna förbi Götet någongång så skicka ett PM så skall jag visa dig en helsikes massa bra sten! Bara att lassa bilen full!:)

Haha ja, jag kanske har varit för hemmakär...kanske får utöka min sökradie lite mer...men ni har juh mer sten i Götet, fan, hela stan ligger väl på en stor sten? ;)

Lovar att höra av mig om jag ger upp "stenvältandet" i skånes skogar...;)
Men än ger jag inte upp! Det får bli ett "projekt stenlet" ;)

Mvh Patrik
#116 - 9 januari 2008 23:38
buffe78 skrev:
GRYMT.....

får man fråga hur det ser ut på kortsidorna av karet? har du satt svart film på sidorna nu nä det sitter moduler där?

Vart ifrån beställde du dina moduler? Än en gång så blev det djävligt bra....det karet kan du va stolt över....

Ja, på kortsidorna sitter det svart plastfilm, men det gjorde det redan när jag köpte det så det har jag inte behövt bry mig om, har haft huvudbry så det räcker ändå så...;)

Jag beställde mina moduler från pwss...har bäst priser iallafall...alltid nåt...

Mvh Patrik
#117 - 9 januari 2008 23:45
buffe78 skrev:
vad är det för något du har i den vänstra modulen näst högst upp? den med två raster i?

Där har jag ett innerfilter, Eheim av lite äldre modell tror jag, men ett herrejösses tryck i, så den har jag på för fullt, så jag får bra fart på vattnet från varsitt håll! Tror till och med att utblåset finns med på nån bild också, det sitter högst upp ända framme vid framrutan...men det är inte bara i den modulen jag satt raster, även i den som sitter på sidorutan på vänster sida sitter det två raster, bara för att eliminera risken att filtret ska tömma modulerna på vatten...

O kul att du gillar bygget förresten! :D

Mvh Patrik
#118 - 10 januari 2008 08:08
Oförskämt snyggt, är det enda jag kan säga.
#119 - 10 januari 2008 11:01
Det är det snyggaste karet jag har sett i år! Du kan vara hel nöjd!! :-)
#120 - 10 januari 2008 11:39
bjuren skrev:
Haha! Jag tror det får bli lite malawis...Orsaken till det är att för det första så börjar några växa ur 180 litarn...fler o fler vill skydda sina revir och det börjar tyvärr bli lite kollisionskurs...[:o] och för det andra så har jag inte mage o göra mig av med dom...trodde inte det skulle vara några problem, men jag har nog fäst mig mer vid dom än vad jag trodde...[:o]

Mvh Patrik

Hej! Jag är nygammmal inom akvaristik och har precis skaffat ett 180l Juwel Vision. Hade planerat att köra c:a 15 Malawi men när jag läste dittt inlägg undrar jag om de kanske blir för stora och jag skall köra med Tangayika istället. Vad skulle du rekommendera? Vidare, tror du innerfilter på 700l är tillräckligt för Malawi? Sista frågan gäller frigolit. Något speciellt man skall tänka på när man lägger i den? vilken tjocklek kör du?

Nils
#121 - 10 januari 2008 15:46
nili01 skrev:
Hej! Jag är nygammmal inom akvaristik och har precis skaffat ett 180l Juwel Vision. Hade planerat att köra c:a 15 Malawi men när jag läste dittt inlägg undrar jag om de kanske blir för stora och jag skall köra med Tangayika istället. Vad skulle du rekommendera? Vidare, tror du innerfilter på 700l är tillräckligt för Malawi? Sista frågan gäller frigolit. Något speciellt man skall tänka på när man lägger i den? vilken tjocklek kör du?

Nils

Tjena!

Och kul att du fått upp intresset igen! :D

Det beror ju lite på vilka arter du tänkt dig, och hur pass mycket du matar dom, dom flesta av mina håller ju fortfarande lagom storlek, men det är en 5-6 st som har sprungit iväg ordentligt...Tanganyika var jag också inne på ett bra tag, och det finns ju kanske lite större utbud som passar i ett 180 L...men vill du ha malawi tycker jag du ska satsa på det!
Har du gott om gömställen ska det inte vara några större problem tycker jag...15 st? Jag började med 30...[:o] Så 15 behöver du inte oroa dig alls för! :)

Filtret är det inga problem med heller...men har du inte ett Juwel vision? Där är det väl integrerat i karet? Det har jag i mitt, och är det just det filtret du menar behöver du inte oroa dig för det heller! Jag har bara kört med "standardfiltret" och det har fungerat hur fint som helst!

Angående frigoliten säger vissa att man ska silikonera fast den och vissa säger att man INTE behöver göra det...Jag gjorde det inte för jag ser ingen anledning till det, man har sand och sten ovanpå så...Jag tog 10mm frigolit, tror måtten var 600*1500mm...köpte på Beijer för typ ingenting alls!
Vare sig du väljer malawi eller grävande Tanganyika så tycker jag du ska ha frigolit i botten, som en extra försäkring OM olyckan skulle vara framme, dom har ju en tendens att verkligen underminera stenarna, dom små liven! ;)

Hoppas du fått hyfsade svar!

Mvh Patrik
#122 - 10 januari 2008 15:48
AORFISH skrev:
Det är det snyggaste karet jag har sett i år! Du kan vara hel nöjd!! :-)

Tackar för det! Nu är det juh i och för sig bara den 10/1...men ändå...;)

Mvh Patrik
#123 - 10 januari 2008 15:56
bjuren skrev:
Tackar för det! Nu är det juh i och för sig bara den 10/1...men ändå...;)

Mvh Patrik

Hahaha..Tänkte inte på det..Får räkna med förra året också..:p
#124 - 10 januari 2008 15:57
tycker det ser skit bra ut:D
#125 - 10 januari 2008 16:05
AORFISH skrev:
Hahaha..Tänkte inte på det..Får räkna med förra året också..:p

Haha! då var det en annan femma! ;)

Vad tror du om lite Aulonocaror också? Kanske några Baenschi?;) Och antingen ett gäng Stuartgranti eller Strawberry red?

Mvh Patrik
#126 - 10 januari 2008 16:27
Tjena Patrik

Stort tack för detta! Precis vad jag behövde veta.

Grymt snyggt akvarium du har för övrigt! Klar inspiration till mig även om jag bara har 1/3 så stort ;-)

Kom på två frågor till: Vad skall jag tänka på när det gäller val av sand och stenar? Jag kommer köra med en BTN Rocky Juwel och vill gärna ha sten som matchar den.
#127 - 10 januari 2008 18:27
nili01 skrev:
Tjena Patrik

Stort tack för detta! Precis vad jag behövde veta.

Grymt snyggt akvarium du har för övrigt! Klar inspiration till mig även om jag bara har 1/3 så stort ;-)

Kom på två frågor till: Vad skall jag tänka på när det gäller val av sand och stenar? Jag kommer köra med en BTN Rocky Juwel och vill gärna ha sten som matchar den.

Det där är helt en fråga upp till dig själv! Dock ska du tänka på att ha ganska finkornig sand, så att dom har lätt att gräva o fixa. Blästersand från Biltema kör jag med och det blev väldigt bra tycker jag, och gillar du inte den kan du juh kanske köra med Rådasand modelll mindre.
Angående stenar så kan jag bara råda dig att försöka hitta stenar som efterliknar din bakgrund, kanske inte rätt man att säga det eftersom jag inte lyckats så himla bra i mitt kar, men jag ska ut och jaga nya stenar så småningom tänkte jag, dels för att jag vill hitta lite "naturligare" stenar och dels för att jag vill möblera om i karet när jag skaffat nya fiskar, så att alla individer får börja om från början. I annat fall kan det vara så att dom "nya" blir undanskuffade av dom som redan gått i karet en tid, som hittat sina egna revir osv...

Och när man ska bygga med fler lager sten ovanpå varandra, så brukar jag faktiskt börja med någon/några större i botten, o sen bygga vidare med många mindre runtomkring och ovanpå...men det kanske säger sig själv...;)

Mvh Patrik
#128 - 14 januari 2008 21:31
Idag har så dom sista fiskarna flyttat från 180 litarn till det lite större karet, det tog inte många minuter för dom att känna sig som hemma, dom kände nog igen sina gamla vänner...:)
Det börjar bli ordentligt "inkört" nu vilket känns riktigt kul!

Dock en sak som förbryllar mig lite är hur ojämnt, eller snarare jämnt algerna växer, det går som en spikrak linje 25-30 cm upp från botten på bakgrund och stenar...vad kan detta bero på? Kan det vara att det är sämre cirkulation nere vid botten tro?

Mvh Patrik
#129 - 16 januari 2008 15:53
Lite nya bilder...

Mvh Patrik
#130 - 16 januari 2008 19:27
Megafint! :P
#131 - 12 februari 2008 21:33
Undra hur det går med det GRYMMA karet????:)
#132 - 8 mars 2008 23:19
Ja hur går det?, detta e ett av de snyggaste jag sett
#133 - 9 mars 2008 10:38
grymmt malawi-kar!
#134 - 10 mars 2008 08:55
Hej alla glada!

Tänk att det har hänt MASSOR sen jag skrev sist! Tidigare stog karet i min lägenhet i Helsingborg...men nu har man gått och blivit sambo vilket medfört att det bara var till o tömma hela kalaset igen och transportera det till Bunkeflostrand strax söder om Malmö...det var en pärs kan jag meddela...

Så igår drog jag igång allt igen, ca 70 sparade liter "från förr" åkte i för att påskynda allt, plus att jag drog igång mitt ytterfilter som va fullt med "gammalt" vatten också...så får se när jag är mogen att flytta ner fiskarna, som jag för övrigt har i mitt 180 liters i min gamla lägenhet, och som i sin tur medför att jag får åka dit varje dag för att mata dom små liven...[:o] Som tur är jobbar jag fortfarande i Helsingborg, så i veckorna är det juh ingen fara, men på helgerna är det lite jobbigare...

Ska se om jag kan ta lite bilder på hur det ser ut nu i dagarna...tänkte jag skulle ändra lite på designen, lite andra kantigare stenar, lite mer "strandsten" och lite andra växter...vi får se...

Bilder kommer inom kort!

Mvh Patrik
Bilagor:
#135 - 18 mars 2008 08:29
Det var inte lätt det här...verkar som att alla problem varit förgäves...Jag har kommit till insikt om en FRUKTANSVÄRD sak...trot eller ej, men akvariet passar inte in i lägenheten...Det är FÖR stort...

Vi har en väldigt öppen planlösning med alldelles för få långa väggar i lägenheten, vilket gör att vi får ha akvariet framför fönstrena...:( Vad i hela friden ska man ta sig till??

Det verkar faktiskt att jag får försöka sälja det...[:-82][:-82][:-82][:-118][:-118][:-118]
Känns tungt efter att ha lagt ner så otroligt mycket tid och pengar på det...men får försöka skaffa mig ett liiite mindre....

Nån som är intresserad? [:o]

Mvh Patrik
#136 - 18 mars 2008 18:00
Fan vad synd. Det var asnice.
#137 - 26 mars 2008 08:32
För att återuppta tråden lite så har nog vi beslutat oss för att behålla karet trots allt, jag får bygga in det lite med lite schyssta grejor så att det ser ut lite mer som en möbel.

Så nu ska det nog kompletteras med lite ny/mer fisk tror jag...Vet inte riktigt vad jag ska peta ner för nåt...nån som har nån idé? Gärna nån eller ett par olika Aulonocaror....

Mvh Patrik
#138 - 26 mars 2008 10:32
bjuren skrev:
För att återuppta tråden lite så har nog vi beslutat oss för att behålla karet trots allt, jag får bygga in det lite med lite schyssta grejor så att det ser ut lite mer som en möbel.

Så nu ska det nog kompletteras med lite ny/mer fisk tror jag...Vet inte riktigt vad jag ska peta ner för nåt...nån som har nån idé? Gärna nån eller ett par olika Aulonocaror....

Mvh Patrik

Får man komma med lite kritik? Karet är grymt snyggt..Ser inte alls ut som andra Modul kar..men med alla små stenar ser det allt för plåttrigt ut, även med så mycket växter.
Tycker du ska utnyttja dem grymt snygga "hyllorna" du gjort på båda sidorna som skulle kunna bli dem perfekta lekplatserna för både mbunas med hade passat ännu mer perfa med någon sandlekare eller Copadichromis som bygger lite mer av en krater..hade varit en fröjd för ögat.

Fast det är ju bara min smak:9 lycka till med karet iallafall:)
#139 - 26 mars 2008 11:11
palleh skrev:
Får man komma med lite kritik? Karet är grymt snyggt..Ser inte alls ut som andra Modul kar..men med alla små stenar ser det allt för plåttrigt ut, även med så mycket växter.

Tycker du ska utnyttja dem grymt snygga "hyllorna" du gjort på båda sidorna som skulle kunna bli dem perfekta lekplatserna för både mbunas med hade passat ännu mer perfa med någon sandlekare eller Copadichromis som bygger lite mer av en krater..hade varit en fröjd för ögat.

Fast det är ju bara min smak:9 lycka till med karet iallafall:)

Självklart får du komma med kritik! :) Det är bara bra, jag behöver sånt! Nu är det så här att det ser inte riktigt ut idag som det gjorde på senaste bilderna, har ändrat om lite i inredningen vad det gäller stenar och växter, dom lite mer "mjuka" stenarna har fått ge plats till lite mer "hårda" och kantiga stenar...men man kanske ska slänga ut dom igen då...för din idé är verkligen intressant får jag säga...anledningen till att jag har en hel del sten är juh förstås att det leks så det står härliga till i karet, och hade varit kul om nåt eller några yngel fått överleva till vuxen ålder...o så självklart för att skapa en form av trygghet till mina vuxna fiskar...men jag ska absolut ge din idé en extra tanke! :D

Mvh Patrik
#140 - 26 mars 2008 11:36
bjuren skrev:
Självklart får du komma med kritik! :) Det är bara bra, jag behöver sånt! Nu är det så här att det ser inte riktigt ut idag som det gjorde på senaste bilderna, har ändrat om lite i inredningen vad det gäller stenar och växter, dom lite mer "mjuka" stenarna har fått ge plats till lite mer "hårda" och kantiga stenar...men man kanske ska slänga ut dom igen då...för din idé är verkligen intressant får jag säga...anledningen till att jag har en hel del sten är juh förstås att det leks så det står härliga till i karet, och hade varit kul om nåt eller några yngel fått överleva till vuxen ålder...o så självklart för att skapa en form av trygghet till mina vuxna fiskar...men jag ska absolut ge din idé en extra tanke! :D

Mvh Patrik

Det är bara en egen tanke..gillar lite mer "cleana" kar med.
Tänkte mest med att många malawis som gör sandbon i sjön gör det även på en sten. Alltså flyttar upp sand till stenen om det inte redan finns och gör sig en lite krater. En krater i varsitt hörn i det karet hade varit riktigt coolt.
#141 - 26 mars 2008 20:55
Det var faktiskt min tanke med, att dom skulle skapa sina revir i hörnorna ovanpå modulerne, men så har det inte blivit, alla som har grävt sina gropar har varit nere på "riktiga botten", så där är det faktiskt en liten besvikelse...men det kanske kommer så småningom...

Din idé med några Copadichromis har jag funderat lite på också...jag gillar idén men jag tror inte den blir så lyckad o genomföra, dels då dom blir en del större jämfört med dom jag har i karet nu, och sen vill jag försöka hålla det ganska koncentrerat med inte alltför många arter...känns som att det kan bli lite stressigt och rörigt då bara, men ska fortsätta fundera, än har jag inte gett upp tanken, det finns juh några av dom som är riktigt riktigt fina faktiskt! :)

Mvh Patrik
#142 - 4 april 2008 17:52
tycker att ditt kar är topp 3 på Zoopet (av vad jag sett iaf..=)
och när jag väl får igång mitt kommande 375liters så ska jag använda lite idéer och inspiration från dig!
#143 - 4 april 2008 18:49
Ang. fler fiskar har jag ingen aning på malawi. En fisk som jag i alla fall tycker är grymt fin är demasoni. Har dock ingen aning hur dom fungerar med dom andra samt hur "fullt" du har för tillfället:) Är själv på G att göra ett mini tangnykan:D
#144 - 15 maj 2008 10:31
Vet inte riktigt hur jag ska göra med fiskval, men demasoni är absolut med i bilden! :) Sen blir det nog någon Aulonocara också tror jag! OM det nu inte blir så att jag säljer det i höst...och då är frågan om det blir mer attraktivt ju fler arter man har eller ju färre arter man har...så det hela ligger ganska mycket på is för tillfället....

Mvh Patrik
#145 - 10 augusti 2008 22:45
Hur går det med din "tank" i nuläget? :)

bjuren skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska göra med fiskval, men demasoni är absolut med i bilden! :) Sen blir det nog någon Aulonocara också tror jag! OM det nu inte blir så att jag säljer det i höst...och då är frågan om det blir mer attraktivt ju fler arter man har eller ju färre arter man har...så det hela ligger ganska mycket på is för tillfället....

Mvh Patrik
#146 - 2 december 2008 17:47
Längesen det hände ngt på denn atråden...

Har du kvar karet eller sålt det?

Annars hur ser det ut idag??
#147 - 23 februari 2010 08:57
Fint kar, gillar speciellt modulhyllorna...

Men som sagt nu har det gått ett bra tag, vad hände sen?

Nicke
#148 - 23 februari 2010 20:01
Ja det såg ju riktigt lovande ut! men hur ser det ut nu....?

Annons