65L Aquael Ultrascape

#1 - 20 maj 2023 11:58
Tjo!

Kör en tråd kring uppstart av mitt nya kar, beställt på Dogman Helsingborg. Det är ett Aquael Ultrascape på 65L i färgen ’Forest’. Finns även i vitt och i storleken 80L.

Tanken är att det ska bli asiatisk inriktning, åtminstone på fiskarna. Är inte lika petig med växter.

#2 - 21 maj 2023 05:58
Jättefint akvarium, gillar trä-imitationen och tycker att du borde ställa det på display istället för att gömma det i ett hörn[:)] tycker det ska vara i centrum och med stora växter omkring så det känns som en del av naturen... och är i blickfånget hela tiden...
Du drog på rejält med filter[}:)][:D]
Finns det inga lister eller täckglas på karet?
Eftersom det inte finns kontroller till lyset så tycker jag det var smart att det finns en separat kontakt till varje lysrör för då kan du sätta timmer till varje rör, men förstår att det blir lite mycket sladdar att hantera:confused:
#3 - 21 maj 2023 14:16
Tycker dessa kar är väldigt snygga och håller hög kvalitet trots relativt lågt pris. Har själv ett men 243-liters dock med annan belysning, placerat i källaren. Att fötterna på bänken är justerbara inifrån skåpet är ett plus. Där har Juwel lite att lära :). Attachment
admin
Christian Alfredsson
#4 - 21 maj 2023 18:58
Hur ser bänken ut på baksidan? Skulle man kunna ha det som rumsavdelare med kortsidan mot en vägg?
#5 - 21 maj 2023 22:14
Det var en lite småseg tråd.... som brevväxling ungefär...
#6 - 22 maj 2023 06:18
[QUOTE=admin;n2439440]Hur ser bänken ut på baksidan? Skulle man kunna ha det som rumsavdelare med kortsidan mot en vägg?[/QUOTE]

Den är svartmålad på baksidan samt att det är två hål för slangar etc. Så den passar inte som rumsdelare som den är.
#7 - 24 maj 2023 14:39
[QUOTE=admin;n2439440]Hur ser bänken ut på baksidan? Skulle man kunna ha det som rumsavdelare med kortsidan mot en vägg?[/QUOTE]

Fötterna var smarta, det får jag ändå erkänna!

Min har bara en ”halv” baksida så den är alltså helt öppen på ena sidan, = ful rumsavdelare.
#8 - 24 maj 2023 16:36
Ser lovande ut! Kan rekommendera att bara köra med två LED-rör i början för att minska risk för alger, rätt mycket kraft i den armaturen.
#9 - 25 maj 2023 09:03
[QUOTE=Sleaper;n2439472]Ser lovande ut! Kan rekommendera att bara köra med två LED-rör i början för att minska risk för alger, rätt mycket kraft i den armaturen.[/QUOTE]

Sant, ska göra så!!
#10 - 2 juni 2023 07:20
Tjusigt!
Snyggt speciellt bladen som ligger på ytan. [:-106]
#11 - 2 juni 2023 09:33
Fint! Prova att fylla med vatten ända upp till kanten. Det dunstar ju snart, så glädjen är kortvarig [:)]. Men det blir väldigt snyggt.
#12 - 25 juni 2023 16:55
Najs! Gillar den triangulära formen eftersom man också se in från ena kortsidan, samt val av stenar, rötter, flora & fauna. Alger dyker ofta upp i början. Man kan försöka bekämpa dom mekaniskt på inredningen med en liten borste och starta med kortare belysningstid, veckovisa delvattenbyten med 50% samt vara lite sparsam med flytande näring. Mer snabbväxande växter minskar naturligtvis också risken för större algangrepp.
#13 - 26 juni 2023 08:27
Tack! Ja det är ju så, ser det som normalt! Borde haft i fler snabbväxande plantor från början😅
#14 - 26 juni 2023 08:58
Jo, mycket plantor direkt från start är en stor fördel.
"" target="_blank">NO MORE ALGAE With These SIMPLE Tricks - YouTube
#15 - 30 augusti 2023 15:32
Vad fint! Det ser ut att växa bra!
#16 - 25 september 2023 18:07
Hej
Så fint kar du har, gillar att det är mycket växter, ser super nice ut.
Har du fler akvarium eller bara detta?
Såg att du har Dario myanmar coolt, jag är själv intresserad och nyfiken av Dario tigris och Dario dario, tycker dom verkar vara trevliga fiskar.
#17 - 28 december 2023 12:47
Har 4 kar igång just nu men försöker minska på antalet… Ja dom är riktigt bra nanofiskar, lite aggressiva och revirbildade dock så har delat upp dom. Föredrar levandeföda, tar en del fryst men vägrar torrfoder i alla former.

Annons