65liters, vilket filter? vilka fiskar?

#1 - 14 mars 2007 21:41
Hej jag har ett 65 liters med ställning ståendes som jag tänkte inreda och ha lite fiskar i, framför allt kardinal tetror då jag har det i mitt diskus kar.

med vilket filter ska jag satsa på att köpa, innerfilter, ytterfilter, luftpump med svampfilter? hur ofta bör man göra rent de olika filtrerna?

vilka fiskar passar bra ihop med kardinaler?
#2 - 14 mars 2007 21:47
nån dvärgciklid...? :)
#3 - 14 mars 2007 21:58
ja kanske det kanske, men mitt första problem är vilken pump jag ska välja.

så vore väldigt tacksam för svar på denna fråga, vad som är bäst, tråkigt att ha en innerpump att göra ren hela tiden, frågan är om det blir okej med endast en luftpump med svampfilter?
ytterfilter känns lite väl för ett så pass litet akvarium.
#4 - 14 mars 2007 22:15
Satsa på ett innerfilter, här hittar du några att välja på
http://www.pwss.se/home.php?cat=25

Rekomenderar Tex Fluval 2+ eller Aquael Turbofilter 350
Men det finns massor att välja på.
#5 - 14 mars 2007 22:30
fluval 2+ är att rekomendera
#6 - 15 mars 2007 05:36
Med tanke på storleken på akvariet så är väl innerfilter att föredra framför ytterfilter. Ser du fått bra exempel redan på innerfilter, både Aquael och Fluval är välfungerande. Annars kanske bottenfilter kan va nått?

Hur ofta man ska göra rent filter påverkas av så många faktorer så det går inte att ge nån direkt riktlinje, mer än att det är dags att göra rent då filtret satt igen sig så att pumpen pumpar sämre.
#7 - 15 mars 2007 08:32
Eller varför inte ett ytterfilter?

Ett eheim 2213 kanske. Har själv ett sånt till mitt 40L akvarium så då borde det funka fint till 65L med. Du slipper klumpen i akvariet från innerfiltret och får grym filtervolym.

Annons