70-växtkub mot alla odds?

#1 - 3 november 2008 08:08
Nu börjar det närma sig ihopplockandet av mitt nya kar.
I hallen hade jag tidigare ett Juwel Rio 240 som jag sålde lite hastigt och lustigt för ett par veckor sedan, och detta kar ska nu ersättas:).
En 70x70x70 kub var redan beställd och detta kar ska jag nu hämta nu på torsdag. Tanken var från början att ha det som ett vanligt SA sällskapskar, men jag fick lite retsamma kommentarer att det inte funkar med ett såpass högt kar som växtakvarium och då tänkte jag att det ska vi nog bli två om:D!

Den stora nackdelen är att jag jobbar i helgen så det blir inte mycket tid till att dra igång det annat än att allt får komma på plats, och givetvis kommer jag att fota under tidens gång.
Nu är jag inte så duktig på layout med växter, utan målet med mina växtkar har hela tiden varit att ha god växtmassa och snygga växter som trivs, och det tycker jag nog att jag lyckats med:).

Jag tänkte först klä det med BTN Slimline på två sidor, men har nu övergett detta då de tyvärr bara är 55 cm som högst. Det är likadant med de vanliga hela bakgrunderna som bara funkar till 60 höga kar, jag tycker utvecklingen går mot lite högra kar och undrar när BTN kommer med bakgrunder som passar dessa kar?

Belysningen kommer att bestå av 1x250 W MH + 4x24 W T5 och växer det inte med detta så finns det snart en ramp till salu:p!
Co2 kommer att köras via en pH-controller och troligen får gasen gå via ett ytterfilter, men detta är inte bestämmt ännu. Jag har en nästan oanvänd reaktor som ligger och samlar damm, men jag tycker jag får bättre upplösning genom ett ytterfilter.
#2 - 3 november 2008 08:20
Ja, det ska la bli gôtt, det här projektet - för då kommer jag att kunna lära mig lite om växter och såna grejer!
Ser fram emot att få kolla in hur du donar med det här karet, Anders - speciellt med tanke på att jag skall vara med och bära och rodda på torsdag...:)
#3 - 3 november 2008 08:24
Tur för dig att sanden redan ligger i affären:p!
Jo det ska bli riktigt kul det här, jag har saknat ansandet av växter var vecka sedan jag bytte ut mitt 960 och kan nu börja kavla upp ärmarna igen.
Vilka växter det blir får nog komma med tiden då utbudet häromkring är ganska magert, men det är snart auktion i Göteborg och då kanske man kan hitta lite rariteter:).
Får se vad det blir för fiskar med, dessa är inte riktigt bestämda förutom några malar som ska inhandlas, L-030 http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1807 .
#4 - 4 november 2008 22:24
Har nu kanske fått tillstånd av HSB att ha även detta karet i vardagsrummet, jämte mitt 900 liters. Det skulle underlätta betydligt med både teknik och plats, men blir lite dyrare då en resa till IKEA utlovades i utbyte.
Jag får det då smidigare med vattenbyte, gömma teknik samt det är roligare att sitta i vardagsrummet och kolla på akvarium än i en hall;).
Det kostar att ligga på topp:p!
#5 - 4 november 2008 22:29
ansjo skrev:
Har nu kanske fått tillstånd av HSB att ha även detta karet i vardagsrummet, jämte mitt 900 liters. Det skulle underlätta betydligt med både teknik och plats, men blir lite dyrare då en resa till IKEA utlovades i utbyte.

Jag får det då smidigare med vattenbyte, gömma teknik samt det är roligare att sitta i vardagsrummet och kolla på akvarium än i en hall;).

Det kostar att ligga på topp:p!

Det är grabben med chokela i, det! Låter som mina takter; 960 och 600 kloss bredvid - i vardagsrum. Kan inte bli snyggare!:)
#6 - 5 november 2008 05:41
vad får man betala för en sådant kar??
#7 - 5 november 2008 10:57
2500:- betalar jag för bara karet, och det tillverkas av Jagefeldts glasmästeri i Lysekil.
#8 - 5 november 2008 11:09
Hmmm... Vi skall ju dit imorgon och hämta baljan. Lite OT här nu, sorry; men vore inte 1 000 liter iform av en kub på 1 kvadratmeter vara rätt så hårigt?
Det där är något jag spinner lite på faktiskt - rötter, Diskus... eller varför inte Altum...?

Nu har vi nåt att gagga om i bilen, eller hur?
:)
#9 - 5 november 2008 13:59
MaxB skrev:
Hmmm... Vi skall ju dit imorgon och hämta baljan. Lite OT här nu, sorry; men vore inte 1 000 liter iform av en kub på 1 kvadratmeter vara rätt så hårigt?

Det där är något jag spinner lite på faktiskt - rötter, Diskus... eller varför inte Altum...?

Jag har sett ett liknande kar på bild, dock inte inte 1 m högt utan kanske 70 cm.
Men faktiskt var det inget jag skulle vilja ha då jag tyckte det såg lite klumpigt ut, däremot mitt nästa stora kar blir kanske något liknande men med skillnaden att det blir lite längre, 1,80 eller 2 meter. Då snackar vi kar:p!

OT i denna tråden beviljas med guldstjärna i kanten:D!
Och gagga i bilen kan vi göra ändå;).
#10 - 5 november 2008 14:26
Anders var handlar du fiskar och växter. Åleds eller finns det nått i varbergs- falkenbergs regionen att rekomendera???
#11 - 5 november 2008 14:56
Det här skall bli kul att följa! :D ... och visst funkar det med växter i 70 cm höga akvarium! (Det har jag egen erfarenhet av)
#12 - 5 november 2008 15:15
MaxB skrev:

Inte ska ni väl stjäla min ide som jag har i tankarna nu ett bra tag;)
#13 - 5 november 2008 15:30
Eftersom jag gillar udda mått så ser jag verkligen fram imot utvecklingen på det hela,karet påminner om mitt badrums kar som inte är ett Växt-kar utan ett rot-Kar..Ha Ha..Kan bli hur fräckt som helt som ett växtkar med dem måtten.Ska bli roligt att se hur du kommer att placera växterna för att det ska fylla ut lite.
#14 - 5 november 2008 17:37
Fräken666 skrev:
Anders var handlar du fiskar och växter. Åleds eller finns det nått i varbergs- falkenbergs regionen att rekomendera???
Åleds är ett bra tips, och jag handlar en del i en butik i Varberg med där jag kan beställa lite vad som helst.
petnym skrev:
Det här skall bli kul att följa! :D ... och visst funkar det med växter i 70 cm höga akvarium! (Det har jag egen erfarenhet av)
Visst gör det det, men att höra att det inte skulle funka gör att man får lite blodad tand;).

Inte ska ni väl stjäla min ide som jag har i tankarna nu ett bra tag;)
Vadå, jag förstår ingenting:cool:...

Eftersom jag gillar udda mått så ser jag verkligen fram imot utvecklingen på det hela,karet påminner om mitt badrums kar som inte är ett Växt-kar utan ett rot-Kar..Ha Ha..Kan bli hur fräckt som helt som ett växtkar med dem måtten.Ska bli roligt att se hur du kommer att placera växterna för att det ska fylla ut lite.
Ja, det kommer inte att bli lätt att plantera en kub, men tiden får utvisa hur det blir...
#15 - 5 november 2008 17:39
Ska du ha karet i en hörna på en vägg?
#16 - 5 november 2008 17:45
Japp, planen lutar däråt iaf. Förhoppningsvis ger HSB med sig så flyttar jag ett skåp i vardagsrummet och då kommer karet jämte mitt 900 liters.
Att det får stå i ett hörn gör det hela lite lättare med då innerhörnet kan bli lite högre bevuxet utan att det ser dumt ut, och då kan tekniken vara i det hörnet med.
#17 - 5 november 2008 17:50
ansjo skrev:
Japp, planen lutar däråt iaf. Förhoppningsvis ger HSB med sig så flyttar jag ett skåp i vardagsrummet och då kommer karet jämte mitt 900 liters.

Att det får stå i ett hörn gör det hela lite lättare med då innerhörnet kan bli lite högre bevuxet utan att det ser dumt ut, och då kan tekniken vara i det hörnet med.
Det som är roligt med att den står i en hörna är att det förbryllar sinnen(ögat)att det ser större ut än vad det är;):)du kan inte tänka dig att bygga upp hörnet som går in mot väggen med rötter?då kan man även gömma tekniken bakom där,kan även tipsa att det är göööör:Dsnyggt med långa rötter som går upp lite ifrån karet mot väggen:)
#18 - 5 november 2008 18:07
Nja, jag är vanligtvis väldigt förtjust i rötter, men i växtkuben är risken att rötterna tar för stor plats. Men det kommer rötter i karet då malarna gillar att gnaga på dessa men inte i någon jättestor utsträckning.
Men det kanske blir så till slut ändå, det blir inte alltid som man planerar:p!
#19 - 6 november 2008 21:16
Väl hemkommen från Max.B efter en liten shoppingrunda idag på sådär en 60 mil har jag fått fyllt på fiskbeståndet en del.
Ett stim Kolglödstetra till Ap.kuben så de får lite annat att tänka på än att bara flirta omkring och försvara sitt lilla bo, men det primära var att kolla efter lite fisk till kuben som numera står i bakskuffen på bilen:).
Jag fick med mig 1+2 Apistogramma viejita och 1+2 Apistogramma panduro, 15 st Corydoras axelrodi samt ett gäng vinkeltetror.
Växter blev det dåligt med, känns lite som lågsäsong just nu men det gör inte så mycket eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska plantera karet. Kanske en liten växtbeställning från Tropica skulle sitta fint:)!
#20 - 6 november 2008 21:42
Japps - det var en lång dag och biltur, men så fort tiden gick!:)

15 toksöta pygmécorydoras blev det i räk-kuben - och en del växter... Vad hette dessa nu igen Ansjo?[:o]

Och dom där Ap. Panduro.... Ja, jädrar vad granna dom är. Det blir såna här också, lite senare!

Tack skall du ha för idag Ansjo - Trevligt och helkul, som alltid!
#21 - 6 november 2008 21:45
ansjo skrev:
Väl hemkommen från Max.B efter en liten shoppingrunda idag på sådär en 60 mil har jag fått fyllt på fiskbeståndet en del.

Ett stim Kolglödstetra till Ap.kuben så de får lite annat att tänka på än att bara flirta omkring och försvara sitt lilla bo, men det primära var att kolla efter lite fisk till kuben som numera står i bakskuffen på bilen:).

Jag fick med mig 1+2 Apistogramma viejita och 1+2 Apistogramma panduro, 15 st Corydoras axelrodi samt ett gäng vinkeltetror.

Växter blev det dåligt med, känns lite som lågsäsong just nu men det gör inte så mycket eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska plantera karet. Kanske en liten växtbeställning från Tropica skulle sitta fint:)!

allt nöjd va?!:D Mysigare hobby en Akvaristiken får man ju leta länge efter!

När jag blir stor har jag bestämmt mig för att bli som er proffsamatörer här på zoopet, basta!

fick bara impulsen att skriva det:p Ska bli kul att se lite bilder på karet när det mognat till lite?
#22 - 7 november 2008 07:51
ansjo skrev:
Jag fick med mig 1+2 Apistogramma viejita och 1+2 Apistogramma panduro, 15 st Corydoras axelrodi samt ett gäng vinkeltetror. :)!

Ap-febern sprider sig:D

Hoppas nu bara att du har fått tag på en snäll Panduro hanne, de kan vara lite stygga mot andra Ap.
#23 - 7 november 2008 15:20
c90368 skrev:
Ap-febern sprider sig:D

Hoppas nu bara att du har fått tag på en snäll Panduro hanne, de kan vara lite stygga mot andra Ap.

Det är det den gör, Ap-febern, och det är fruktansvärt trevliga fiskar det där:)!
Jaja, skulle Pandurohannen vara lite grisk så finns det några andra kar att välja mellan som de får flytta till...
#24 - 7 november 2008 15:22
allt nöjd va?!:D Mysigare hobby en Akvaristiken får man ju leta länge efter!

När jag blir stor har jag bestämmt mig för att bli som er proffsamatörer här på zoopet, basta!

fick bara impulsen att skriva det:p Ska bli kul att se lite bilder på karet när det mognat till lite?

När jag blir stor, den meningen kan jag leva länge på:D!
Bilder på karet dröjer nog några dagar då jag jobbar 12-timmars i helgen och då blir det inte myckat annat än äta, jobba och sova;).
#25 - 7 november 2008 16:36
ansjo skrev:
Det är det den gör, Ap-febern, och det är fruktansvärt trevliga fiskar det där:)!

Jaja, skulle Pandurohannen vara lite grisk så finns det några andra kar att välja mellan som de får flytta till...

... i Göteborg. Jag väntar spänt på att Pandurohanen skall bli redit' grisk!:D
Bilagor:
#26 - 7 november 2008 17:47
MaxB skrev:

:DDen historian var roligast idag, trots att varken Kal eller Ada var med:p
#27 - 7 november 2008 18:23
MaxB skrev:

Hmm, en utsocknes fattar nada:confused:
#28 - 7 november 2008 18:47
Mats gillade dessa A.panduro skarpt, och om de inte skulle funka hos mig vill han gärna adoptera dem, svårare än så är det inte;).
#29 - 7 november 2008 20:40
ansjo skrev:
Mats gillade dessa A.panduro skarpt, och om de inte skulle funka hos mig vill han gärna adoptera dem, svårare än så är det inte;).

OK, faktiskt är panduro en av mina favoriter oxå, men jag har haft en hanne som var värsta taliban, han sökte upp alla andra hannar och gick till skoningslöst anfall. Handlade inte skit om att hålla revir, var ren terror!
#30 - 7 november 2008 20:43
Han hette inte Pelvicachromis i förnamn:p?
#31 - 8 november 2008 21:29
Har många apistogramma-arter har du nu ansjo?

MVH/Freddan
#32 - 8 november 2008 21:36
Jag har bara tre än så länge:). Men det finns fler sorter som skulle kunna få flytta hem till mig det är bara platsen som saknas (än så länge;)).
#33 - 8 november 2008 21:53
Okej! Samma antal som mig då. Funderar på att skaffa apistogramma elizabathae, som då skall få gå själva i ett 60 liters kar och se om man kan få lite lek på dom.

Men vad jag förstått så kostar dom en del, eller?

MVH/Freddan
#34 - 8 november 2008 21:54
Ja, om du får tag i några;).
Jag Googlade lite på dem nu och de är väldigt lika mina VF som jag köpte på Duisburgmässan. Jag vet inte om Kaj tar med något par till auktionen i Göteborg men risken är ganska stor att de blir dyra.
#35 - 8 november 2008 22:10
Aa, dom e ganska ovanliga vad jag har hört. Hoppas kunna hitta dom, men annars så finns det ju fler häftiga apistogramma arter, och hoppas att någon/några arter får följa med hem från auktionen.

MVH/Freddan
#36 - 8 november 2008 22:15
127bubbel skrev:
Okej! Samma antal som mig då. Funderar på att skaffa apistogramma elizabathae, som då skall få gå själva i ett 60 liters kar och se om man kan få lite lek på dom.

Men vad jag förstått så kostar dom en del, eller?

MVH/Freddan

En gammal tråd med lite info, men den kanske du redan har hittat?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108827
#37 - 13 november 2008 17:19
Lite bilder på rampen som grossisten har tagit, det ska bli kul att grilla lite växter under denna elslukare:D!
[ATTACH]15179[/ATTACH]
[ATTACH]15180[/ATTACH]
Till helgen blir det förhoppningsvis igångkörning om HSB jobbar, det är alltid lättare att fixa och slabba lite om man slipper höra förmaningarna som kommer ganska lätt annars:D!
#38 - 14 november 2008 18:06
Brukar du få mycket lek på dina apistogramma då?

Har tittat lite på Panduro nu och har fastnat för att detta skall bli min 4:e sort apistogramma. Dom är riktigt läckra.

MVH/Freddan
#39 - 14 november 2008 20:00
De som jag köpte i förra veckan går fortfarande kvar i affären då jag inte vill flytta dem mer än nödvändigt. Däremot är de VF Apistorna som jag har på gång nu. Där går 2+2 men det funkar inget vidare, utan den största hannen håller på med båda honorna samtidigt och jag tror nog att där är lek inom någon vecka.
Men å andra sidan har jag trott det ganska länge nu, och hannen simmar som ett stort S ibland och har utsärrade fenor och ibland är det simning med huvudet neråt som gäller:D.

Hoppas att det funkar fint med dina Panduro, om det nu blir dessa. Eller så kanske du ska vänta tills efter auktionen, det kan alltid dyka upp lite Ap:or där med kanske...
#40 - 14 november 2008 21:16
Ja, jag har nästan bestämt mig för att skaffa 1+3 Panduro men dessa skall få gå själva i ett 65 liters kar.

Har förresten lek på g tror på mina agassizii då honan börjar få lite äggläggningsrör ochbåda har varit ganska ilskna på sistone. Kakaducikliderna har redan lekt men honan käkade som väntat upp rommen efter ett par dagar, och Borellisarna har hittat ett ställe med mycket växter och rötter som dom tatt som sitt bo. Är dock vanlig Borelli jag har inte Opal som mats.

Och ja det lär bli någon apistogramma som får följa med hem frå auktionen.

MVH/Freddan
Bilagor:
#41 - 14 november 2008 21:50
Liksom om jag räknar rätt så har helgen passerat, inga bilder på kuben än?

Just dom måtten hade passat mig perfekt, har en ledig hörna i vardagsrummet.
(tänker inte avslöja det än på ett tag, he he)
Får väl lugna mig lite eftersom jag precis startat upp ett annat kar men man måste ha sina projekt att fundera på. Jag har tråden på bevakning!
#42 - 14 november 2008 22:12
Har de ett kar med alla dessa apisto eller har du delat upp dem på flera?
#43 - 14 november 2008 22:17
127bubbel skrev:
Har förresten lek på g tror på mina agassizii då honan börjar få lite äggläggningsrör ochbåda har varit ganska ilskna på sistone. Kakaducikliderna har redan lekt men honan käkade som väntat upp rommen efter ett par dagar, och Borellisarna har hittat ett ställe med mycket växter och rötter som dom tatt som sitt bo. Är dock vanlig Borelli jag har inte Opal som mats.

Har du ett kar med alla dessa Apistos eller har du delat upp dem på flera kar?

flygrc skrev:
Liksom om jag räknar rätt så har helgen passerat, inga bilder på kuben än?

Just dom måtten hade passat mig perfekt, har en ledig hörna i vardagsrummet.

(tänker inte avslöja det än på ett tag, he he)

Får väl lugna mig lite eftersom jag precis startat upp ett annat kar men man måste ha sina projekt att fundera på. Jag har tråden på bevakning!

Du har säkert räknat rätt, men helgen som gick jobbade jag 12 timmars och då blir det inte mycket tid över, däremot blir det nog en liten tur till shoppen i morgon för att plocka hem lite sand och växter. Skulle nog tippa på att fisken får ta den vägen med:).
Det är lite lugnare som sagt att pilla med detta om inte HSB är hemma:p!
#44 - 14 november 2008 22:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Äh, skyll på jobbet, du vill bara hålla oss på halster :D[/COLOR][/FONT]
#45 - 14 november 2008 22:44
Det är ingen risk:D!
Det får nog bli ett litet race med karet i morgon, nackdelen är att det är lite svårt att få tag i vettiga växter häromkring. Men det får bli lite lättare växter nu i början så kan man alltid byta ut dem efterhand.
#46 - 14 november 2008 23:32
Jepp! Har dessa apistogramma tillsammans. Visst Borelli e väl den mesigare utav dom men dom svarar ändå upp bra mot dom andra. Därför vill jag inte störa balansen där i, så därför blir några Panduro som får gå i ett eget kar och dona lite.

MVH/Freddan

ansjo skrev:
Har du ett kar med alla dessa Apistos eller har du delat upp dem på flera kar?

Du har säkert räknat rätt, men helgen som gick jobbade jag 12 timmars och då blir det inte mycket tid över, däremot blir det nog en liten tur till shoppen i morgon för att plocka hem lite sand och växter. Skulle nog tippa på att fisken får ta den vägen med:).

Det är lite lugnare som sagt att pilla med detta om inte HSB är hemma:p!
#47 - 15 november 2008 10:40
Hello mr!
Jag kan komma över med en påse växter.
Jag vet inte om du klarar av dom, de e väldigt svåra att få förökning på men du kan ju prova.
Lemna minor heter den och e mycket svår att få tag på.
Tror jag fick den av Kaj.P han vill inte ge den till vem som helst sa han, men du kan få av mej.
#48 - 15 november 2008 11:19
Det var ju väldigt snällt, säg inget till Kaj bara:D!
Men som sagt är det inte säkert att jag klarar av den, men man kan alltid göra ett försök.....NOT!:p
#49 - 15 november 2008 16:05
Okej!
Förstår jag rätt, så bjuder du på kaffe, även om du inte får några växter.
#50 - 16 november 2008 08:18
Sitter och väntar på bilder! ;P

Läckert med 'kuber'..!
#51 - 16 november 2008 15:16
Jäpp väntar på bilder, vilket är tvunget enligt Zoopetlag §17 eller nått:D
läste jag någonstans..[:-38] selektiv syn;)
#52 - 16 november 2008 17:40
Ja, då har man kommit en liten bit på vägen nu i helgen. I går kväll såg det ut så här innan sanden åkte i karet:
[ATTACH]15275[/ATTACH]
Och efter sandan var tvättad ett antal gånger såg karet ut så här:[ATTACH]15276[/ATTACH]
Det måste vara världens dåligaste idé att sälja Engelsk sjösand som är mer smuts än grus:p? Men å andra sidan är det idioter som jag som köper den och får stå hela kvällen och tvätta sand.

Ett annat problem, eller vad man ska kalla det, är rampen. Jag trodde MH-lampan var på 10000 Kelvin, men den visade sig vara på 20 000 Kelvin och ger ett väldigt blått ljus. Jag undrar hur detta kommer att visa sig mot växterna och frågan är om jag ska köpa en ny lampa eller testa den som sitter i?

Fiskarna släppte jag i i går kväll, men det är inte planterat någonting då det ser ut som dimman i Lützen i karet, men det har förhoppningsvis lagt sig till i morgon förmiddag då jag är gräsänkling:).
#53 - 17 november 2008 17:24
Just nu ser ju det blåa ljuset riktigt snyggt ut.. men får se vilka färger fiskarna får.. :)

Prova den du har först.. vänta tills allt grums lagt sig och du fått akvariet att mogna något.. :)
#54 - 17 november 2008 17:30
Jag har nu sett på det här dj**la pissljuset i ett par timmar nu och det ser rent ut sagt inte klokt ut. Iofs gillar jag lite blåare ljus i akvarium, men det här tar priset då allt i karet får ett blåstick. Kanske skulle vara snyggt om man hade kardinaler, men nu har jag inte det och det blir inga i det karet heller:p!
Det får bli en beställning på en ny MH-lampa när affären tar hem grejer från Imazo nästa gång, och jag får vänja mig vid ljuset så länge.
Det är ingen större fara ännu då jag inte har fått fyllt min co2tub och har således inte dragit igång karet för fullt ännu.

Annars ser jag lite lektendenser på mina A.Viejita och den hannen har även flirtat med A.pandurohonorna:).
#55 - 17 november 2008 17:52
Har missat detta projekt! Ska bli kul att se vad det blir av denna kub:)
#56 - 17 november 2008 20:22
Se det så här:
Du har det fetaste månljuset på forumet;)
#57 - 17 november 2008 20:29
Gillar formen skarpt. Fan blir nog att beställa ett likadant själv. Skall vaka in och se hur det ter sig. Spännande projekt. Har på känn att det blir bra när det är en sån akvarieräv som håller i taktpinnen.

Du påstår att du tvättat sand hela kvällen, jag påstår att du skulle fortsatt en stund till :)
#58 - 17 november 2008 20:35
Ja, det bådar gott det här!
Fan jag kommer ihåg när jag tvättade engelsk sjösten till 600-baljan... Det såg ut precis sådär - men det försvinner snabbt. Ös på nu!
#59 - 17 november 2008 21:53
Se bara till att du har ett filer i så att du får cirkulation och att vadden suger i sig skiten!

Annars lär det se lika eländigt ut efter att du har planterat växterna.
#60 - 17 november 2008 22:24
Nädå, växterna planterades i morse och det var faktiskt såpass klart i vattnet så jag kunde fota lite fisk. Men det är klart, med filtrering över 2000 liter i timman borde ge resultat:D!
Den största nackdelen jag ser med karet är att den faktiskt är ännu svårare att plantera längst in mot bakrutan om jag jämför med mitt förra 960. Det karet var bara 60 högt men 80 djupt, men det blir tydligen en större nackdel att ha ett högre kar.
Sedan känns det även lite tråkigt att bara ha de "vanliga" växterna än så länge, men man kan kanske hitta lite här och lite där så man får vad man vill ha till slut;).
Bilder kommer i morgon:)!
#61 - 17 november 2008 22:28
ansjo skrev:
Nädå, växterna planterades i morse och det var faktiskt såpass klart i vattnet så jag kunde fota lite fisk. Men det är klart, med filtrering över 2000 liter i timman borde ge resultat:D!

Den största nackdelen jag ser med karet är att den faktiskt är ännu svårare att plantera längst in mot bakrutan om jag jämför med mitt förra 960. Det karet var bara 60 högt men 80 djupt, men det blir tydligen en större nackdel att ha ett högre kar.

Sedan känns det även lite tråkigt att bara ha de "vanliga" växterna än så länge, men man kan kanske hitta lite här och lite där så man får vad man vill ha till slut;).

Tack jag vet! Mitt 400 liters har en ramp på tio cm vilket innebär att det blir 70 högt. Tog bort rampen när jag "grund" planterade, men vid justering så får man stå på tå. Å då är det karet bara 40 djupt!
#62 - 18 november 2008 07:27
ansjo skrev:

Hehe..en annan har inte en chans att nå botten å då är mitt kar 50 högt. Tillsammans med bänken blir karet 129 cm högt.
Jag står på en stol men når knappt till bakkanten ändå:p

Men är man bara 153 cm så har man inte så långa armar:)

Ska bli kul att se bilder!
#63 - 18 november 2008 07:37
Det är ju mycket trevligare att ha akvariet i ögonhöjd jämfört med att ha det nere på golvet... "omöjligt" att nå botten blir det ju sällan, men man kan alltid ha nytta av en pall eller stege och en sån där lång griptång för att nå längst bak.
#64 - 18 november 2008 07:56
Håller helt och hållet med Peter, och karet ser faktiskt mycket större och mer imponerande ut om det kommer lite högre upp.
Nu har jag fuskat lite för enkelheten och lathetens skull så jag kör med vanlig alu-ställning tillmina kar, och det kanske är lite tur när man ser det så här i efterhand:).
#65 - 18 november 2008 08:07
petnym skrev:
Det är ju mycket trevligare att ha akvariet i ögonhöjd jämfört med att ha det nere på golvet... "omöjligt" att nå botten blir det ju sällan, men man kan alltid ha nytta av en pall eller stege och en sån där lång griptång för att nå längst bak.

Jag tycker att höjden ska anpassas efter betraktningshöjden.
Har man soffan bredvid så är det jobbigt att ha ett 1,8 m högt kar.
#66 - 18 november 2008 11:31
någon som kan berätta vad jag behöver för saker till c02 och vad det kan kosta ?
Vill att det ska vara smidigt att sköta,mitt kar är på cirka 500 liter ..fyra lysrör i ramp,ytterfiler sun sun med uvc lampa från Vattenliv.se vilka växter ska man börja med?
många frågor hoppas någon kan hjälpa mig.. går bra att mail mig på [EMAIL="mattiaslibert@hotmail.com"]mattiaslibert@hotmail.com[/EMAIL] någon som bor i närheten av vetlanda som man skulle kunna titta på ett växt akvarium ..?
#67 - 18 november 2008 11:42
libbe skrev:
någon som kan berätta vad jag behöver för saker till c02 och vad det kan kosta ?

Vill att det ska vara smidigt att sköta,mitt kar är på cirka 500 liter ..fyra lysrör i ramp,ytterfiler sun sun med uvc lampa från Vattenliv.se vilka växter ska man börja med?

många frågor hoppas någon kan hjälpa mig.. går bra att mail mig på [EMAIL="mattiaslibert@hotmail.com"]mattiaslibert@hotmail.com[/EMAIL] någon som bor i närheten av vetlanda som man skulle kunna titta på ett växt akvarium ..?

Det smidigaste du kan göra är att du söker och läser bland alla trådarna här på Zoopet om just detta ämne. Det kanske inte är så lätt att söka alltid, men om du provar att söka på tex koldioxid, controller, PMDD och liknande så får du en hel del träffar. Söker du med bara tre bokstäver, tex co2, så blir det så många svar så då funkar inte sökningen.
När du har lite mer kött på benen så är det bara att börja bomba med frågor:).
#68 - 18 november 2008 11:50
De som inte tycker Svart fantomtetra är snygg kan kolla på dessa bilder, det är full kalabalik i karet nu då hannarna impar på honorna och en del av dessa är tjocka som tunnor:):
[ATTACH]15314[/ATTACH]
[ATTACH]15315[/ATTACH]
#69 - 18 november 2008 11:54
De som inte tycker Svart fantomtetra är snygg kan kolla på dessa bilder, det är full kalabalik i karet nu då hannarna impar på honorna och en del av dessa är tjocka som tunnor:):
[ATTACH]15320[/ATTACH]
[ATTACH]15321[/ATTACH]
Och en bild på en av de nya Corysarna:
[ATTACH]15322[/ATTACH]
#70 - 18 november 2008 11:55
Närbild på min A.viejita hanne:
[ATTACH]15323[/ATTACH]
[ATTACH]15324[/ATTACH]
Och en av honorna:
[ATTACH]15325[/ATTACH]
#71 - 18 november 2008 11:57
Närbild på min A.viejita hanne:
[ATTACH]15326[/ATTACH]
[ATTACH]15327[/ATTACH]
Och en av honorna:
[ATTACH]15328[/ATTACH]
#72 - 18 november 2008 12:00
Snygga apistogramma. Har själv svårt att bestämma mig vilken sort som skall få gå själva i mitt 60 liters kar. Såg några riktigt läckra Hongsloi på herkules zoo för några dagar sen. Fast det är fortsatt fördel 1+2 Panduro.

MVH/Freddan
#73 - 18 november 2008 13:10
Härliga bilder! Kanske en helhetsbild också...?:)
#74 - 18 november 2008 13:21
MaxB skrev:
Härliga bilder! Kanske en helhetsbild också...?:)

Instämmer helt å fullt! :)

väldigt fina exemplar av fantomtetra! Aldris sett så fina här i västerås affärer. Kanske har missat någon på royal zoo dock :)
#75 - 18 november 2008 13:35
De brukar vara lite gråare i affärerna, men så fort de kommer i lektagen har de blivit nästan halt kolsvarta och rent ut sagt skitsnygga:p!
Bilder på hela karet kommer till kvällen:)!
#76 - 18 november 2008 13:38
ansjo skrev:

[ATTACH]15320[/ATTACH]

[ATTACH]15321[/ATTACH]

Och en bild på en av de nya Corysarna:

[ATTACH]15322[/ATTACH]

Rackarns vilken fin cory!!
Vilken sort är det?
#77 - 18 november 2008 13:39
NIC skrev:
Rackarns vilken fin cory!!

Vilken sort är det?

Corydoras axelrodi:).
Det glömde jag skriva....minnet är bra men kort.
#78 - 18 november 2008 14:01
Ska jag sitta här och stirra tills ikväll menar du alltså? ;D
#79 - 18 november 2008 14:34
Fina bilder. Är du nöjd med din Dimage A200?
#80 - 18 november 2008 15:14
Helbild! :D
#81 - 18 november 2008 15:47
JonasN skrev:
Fina bilder. Är du nöjd med din Dimage A200?

Nej, faktiskt inte[:o].
Det som den kostade när jag köpte den ny hade jag fått en bättre systemkamera, då bla. macroläget suger samt bilderna innomhus inte blir så där jättebra. Ser ofta ett blåstick på dessa bilder, och det är inte bara min MH-ramps fel;).
Jag trodde först det var en inställning som var knas, men det var det tyvärr inte och nu står en ny kamera på inköpslistan.
Men utebilderna blir faktiskt riktigt kanon:)!
#82 - 18 november 2008 15:48
Markus1984 skrev:
Ska jag sitta här och stirra tills ikväll menar du alltså? ;D

Japp:D!
Vimsa skrev:
Helbild! :D
Det kommer som sagt:p?
#83 - 18 november 2008 16:27
Snygga bilder!!!:)
En annan får ta och lära sig killens systemkamera tror jag. Lyckas inte ta några bra kort på fiskarna.
Fattar inte hur man ska få dem att stå stilla när man ska kort:p
#84 - 18 november 2008 19:42
Ser bra ut så länge men en hel bild skulle vara på plats...=)
#85 - 18 november 2008 19:44
Det är ganska kul att sitta och studera Apistogrammorna.
De båda sorterna beter sig helt olika, A.panduron ser man knappt till då de gärna simmar under alla skrymslen och bland rötterna medans de A.viejita visar sig nästan hela tiden. Det är lek på gång på de sistnämda med och det är kul att se hannen spela för sina brudar:).
Sedan är där även paret med schackbrädesciklid med, men de simmar mer planlöst omkring och bara finns till och jag får se om det blir en eventuell flytt till diskuskaret för detta paret.
Här kommer lite bilder då, och den jä**a blå färgen får ni stå ut med:p!
Bilder på karet:
[ATTACH]15348[/ATTACH]
[ATTACH]15349[/ATTACH]
Och en av malarna:
[ATTACH]15350[/ATTACH]
#86 - 18 november 2008 19:48
Sedan kan man se stor skillnad på de hannarna av Svarta fantomtetrorna som inte är i lektagen:
[ATTACH]15351[/ATTACH]
och de som är det:
[ATTACH]15352[/ATTACH][ATTACH]15353[/ATTACH]
och en av de snygga A.panduro honorna som nästan är snyggare än hannen:
[ATTACH]15354[/ATTACH]
#87 - 18 november 2008 21:03
Vad fick du betala för dina Panduro?

MVH/Freddan
#88 - 18 november 2008 21:29
riktigt mysigt akvarium..
#89 - 18 november 2008 21:44
Hur har du löst rörelsen på ytan när strilröret sitter på sugröret?
Eller det behövs inte?
#90 - 18 november 2008 22:02
Mmmmm, najs!
Jag vet ju liksom hur stort karet är... himla mäktigt!:)
#91 - 18 november 2008 23:07
127bubbel skrev:
Vad fick du betala för dina Panduro?

MVH/Freddan
Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig, men de ligger nog runt hundralappen/styck.

Markus1984 skrev:
riktigt mysigt akvarium..
Tack:)! Vänta bara tills det växt till sig.

flygrc skrev:
Hur har du löst rörelsen på ytan när strilröret sitter på sugröret?

Eller det behövs inte?
Strilröret sitter jämte insuget lodrätt som du såg. Jag vill inte ha hela havet stormar på ytan då jag ska köra med co2, och för att slippa få ner för mycket syre den vägen har jag gjort på detta viset:).
Ganska kul att se, även om jag inte är nöjd med mitt ljus så bubblar det på ganska duktigt trots att jag inte börjat med co2 i karet ännu. Det ska bli ett sant nöje när jag väl börjar med det och se sockerdricka i karet igen:D!
#92 - 20 november 2008 18:14
Lite nya invånare i karet idag:
[ATTACH]15393[/ATTACH]
Och ett par bilder på ett par av mina snygga honor, den först är en A.panduro där jag nog tycker honorna är snyggare:
[ATTACH]15394[/ATTACH]
och en bild på en av A.viejita honorna:
[ATTACH]15395[/ATTACH]
#93 - 20 november 2008 21:57
ansjo skrev:
Lite nya invånare i karet idag:

[ATTACH]15393[/ATTACH]

Och ett par bilder på ett par av mina snygga honor, den först är en A.panduro där jag nog tycker honorna är snyggare:

[ATTACH]15394[/ATTACH]

och en bild på en av A.viejita honorna:

[ATTACH]15395[/ATTACH]

Ser härligt ut!

Men jag funder på din Panduro hane, de brukar var väldigt fina, mår din inte bra?
#94 - 20 november 2008 22:04
Han har jag inte lyckats få någon bra bild på, ska försöka i helgen:).
#95 - 20 november 2008 23:19
tycker alla din bilder är fina =)

Jag vill också ha en kub :(
#96 - 21 november 2008 08:34
Markus1984 skrev:
tycker alla din bilder är fina =)

Jag vill också ha en kub :(

Tack du:).
Ja, kuber har ett riktigt trevligt mått som akvarium som jag har fallit helt för. Här är numera 4 stycken här hemma, men det på 5,5 liter räknas knappt;).
Nackdelen kan vara att de är lite svårare att plantera och planera men det får man ta.
#97 - 21 november 2008 08:52
Ja, kuberna är underbara! Du har ju verkligen lyckats fint med dom Ansjo, och den senaste stora är jag nyfiken på at få kolla nu när du har "grejer" i.
Du är för jävlig på att inreda och få till det snyggt och det är bara att gratulera till detta! Snyggt, mycket snyggt!:)
#98 - 21 november 2008 08:57
Jag är lite tveksam till de orden, ska du låna pengar:D?
Nä, skämt åsido, nu är där bara lätta växter som man kan klara av i de flesta vanliga akvarium, men dessa kommer till del att bytas ut allt eftersom jag får tag i annat, något som inte alltid är gjort i en handvändning.
Sedan gillar jag kar som det är lite ordnat kaos i, men det är svårt att få detta i en kub om man ska köra med växter och ska kunne se in i karet:).
#99 - 21 november 2008 16:54
Tjuvar in en liten off topic fråga!

Du använder vad jag har förstått Engelsk sjösten i stort sett i alla dina kar. Jag vill minnas att jag har läst att den innehåller eller eventuellt kan innehålla kalk. Vad är din erfarenhet?

Orsak till frågan är att jag sitter och funderar på mina framtida Ap kar där jag tror att karen ska ha bottenfilter typ den variant de kör med i källaren hos Åleds. Där den Engelska sjöstenen ska ligga som filtermaterial.
#100 - 21 november 2008 17:02
Då har man nästan bestämt sig vilken 4:e och sista sort apistogramma det blir och denna kommer att inhandlas imorgon. Det står mellan Nijesseni och Hongsloi, men det lutar klart åt den förstnämda.

Imorgon får ni veta vilken det blev.

MVH/Freddan
#101 - 22 november 2008 07:09
c90368 skrev:
Tjuvar in en liten off topic fråga!

Du använder vad jag har förstått Engelsk sjösten i stort sett i alla dina kar. Jag vill minnas att jag har läst att den innehåller eller eventuellt kan innehålla kalk. Vad är din erfarenhet?

Orsak till frågan är att jag sitter och funderar på mina framtida Ap kar där jag tror att karen ska ha bottenfilter typ den variant de kör med i källaren hos Åleds. Där den Engelska sjöstenen ska ligga som filtermaterial.

Off topic, finns det sådant i våra trådar;):p?
Helt riktigt, jag kör med Engelsk sjösand 2-3 mm i nästan alla mina kar och för mig funkar det bra. Jag har inte märkt något att den ska innehålla kalk, men å andra sidan brukar jag inte mäta mitt pH heller;).
Även när jag körde med co2 i mitt förra 960 hade jag det gruset, men det var aldrig några problem att hålla pH:t där jag ville.
Sådana bottenfilter kör jag med i alla mina kar, och i de större går dessa tillsammans med ytterfilter. En lösning jag har kört med ett tag nu och jag tycker det funkar alldeles utmärkt:).
#102 - 22 november 2008 07:09
127bubbel skrev:
Då har man nästan bestämt sig vilken 4:e och sista sort apistogramma det blir och denna kommer att inhandlas imorgon. Det står mellan Nijesseni och Hongsloi, men det lutar klart åt den förstnämda.

Imorgon får ni veta vilken det blev.

MVH/Freddan

Kul Freddan, då blir det ingen väntan till auktionen;)?
#103 - 22 november 2008 13:00
c90368 skrev:
Ser härligt ut!

Men jag funder på din Panduro hane, de brukar var väldigt fina, mår din inte bra?

Nja, så sjuk ser din inte ut, trots att den inte är så stor ännu, eller;):
[ATTACH]15442[/ATTACH]
#104 - 22 november 2008 14:02
ansjo skrev:
Nja, så sjuk ser din inte ut, trots att den inte är så stor ännu, eller;):

[ATTACH]15442[/ATTACH]

Se där ja, den var det ju inget fel med:)
#105 - 22 november 2008 14:16
Nu äntligen fick jag tummen ur röva och kom precis hem efter jag har varit och fyllt på min co2 tub.
Idag känner jag inte riktigt för att mecka med karet så det får vänta tills i morgon, men har karet funkat utan detta tills nu så lär det nog göra det en dag till:p! Jag har heller inte bestämmt om jag ska köra in gasen i ytterfiltret, men det lutar ändå åt det hållet.
#106 - 22 november 2008 14:24
Jo, det blir väntan till auktioen iallafall. Tänkte att det kanske dyker upp nån väldigt snygg apistogramma på auktionen, så det blev inget apistogramma köp idag. Istället fick 3 Clown Pleco följa med hem:D

MVH/Freddan

ansjo skrev:
Kul Freddan, då blir det ingen väntan till auktionen;)?
#107 - 22 november 2008 14:27
Sedär ja, de malarna har jag i kuben med, en 5-6 st:). Tänk på att du har rötter i karet bara då de gillar att knapra på dessa.
#108 - 22 november 2008 14:30
Har en jädra massa rötter i karet som dom kan knapra på. Vet inte om du vet detta men är den svårlekt i akvarium?

MVH/Freddan
#109 - 22 november 2008 14:34
Nja, lite si och så skulle jag tro. Det är nog en av de lättare L-malarna så får de bara rätta betingelser då bör det inte vara några problem.
De ser ganska kul ut när de blir vuxna, de ser ut som ett stort huvud som simmar omkring i karet med svans på:p! Könsskillnaderna är heller inte så svåra att se då hannarna får ganska kraftiga odontoder om man jämför med honorna.
Här står det mycket matnyttigt: http://www.goc.se/j/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=60
#110 - 23 november 2008 13:58
Lite uppdatering vad jag hunnit med under dagen då frugan varit på jobbet:p.
Dammsugit hela lägenheten, tvättat och häng in och upp nya kläder, diskat, lagat mat och gått en sväng med jycken.
Men det viktigaste var nog vattenbytena i de stora karen, lagt nya laddningar PMDD i påsar samt äntligen kopplat in co2 i kuben.
Så i morgon räknar jag med att göra den första rensningen av växter:D! Eller tar det längre tid än så;)?
#111 - 24 november 2008 06:55
Det tog inte mer än ett par timmar så såg det ut så här:D:
[ATTACH]15469[/ATTACH]
#112 - 24 november 2008 17:21
ansjo skrev:

[ATTACH]15469[/ATTACH]

Lägg upp bilder på din CO2lösning
#113 - 24 november 2008 17:28
ansjo skrev:

[ATTACH]15469[/ATTACH]
Sådana bubblor får man bara se på bild ,inte precis så att detta händer hos mig:(
#114 - 26 november 2008 22:13
rick skrev:
Lägg upp bilder på din CO2lösning

Jag vet inte om det är så mycket att lägga in bilder på, det går en slang från magnetventilen in i ytterfiltrets insug, så det är inte så avancerat:).
#115 - 27 november 2008 12:31
ansjo skrev:
Jag vet inte om det är så mycket att lägga in bilder på, det går en slang från magnetventilen in i ytterfiltrets insug, så det är inte så avancerat:).

Du får inte något "snark" i ytterfiltret?

Har du bara skurit ett litet hål i "gallret" framför insuget, eller?

Funderar på att testa din variant istället för den där J*kla plastskruven jag har nu.

En bild på insuget med slang kanske kan ge mig någon ide.
#116 - 27 november 2008 14:01
När jag körde co2 genom ytterfiltret fick jag bara ett evigt hostande tyvärr.. Då hade jag bara makaraoner i hela ytterfiltret.
#117 - 27 november 2008 14:04
rick skrev:
När jag körde co2 genom ytterfiltret fick jag bara ett evigt hostande tyvärr.. Då hade jag bara makaraoner i hela ytterfiltret.

Just det, mitt filter är ett Eheim II 2026 med Eheims standard filtermaterial.
#118 - 27 november 2008 15:59
Jag tror det är en nackdel att använda tex ett Eheim med filterkorgar eller Fluvals liknande ytterfilter då risken att restgas samlas mellan dessa korgar är ganska stor. Visst rapar mitt Eheim 2217 med bara makaroner och Ehfi-substrat med ibland, men det är väldigt sällan och jag tycker att gasen löser sig ganska bra.
Sedan är det givetvis beroende på hur många bubblor per sekund man kör med, jag har ca 1 bubbla/sek men dubblar man denna siffra så kommer filtret att ha svårare att lösa gasen.
Jag har bara borrat ett hål nertill i insuget och leder in slangen den vägen. Ser man i insugsröret så delas bubblorna upp redan på väg in i filtret till mindre bubblor och detta borde med göra att det inte blir lika mycket restgas.
[ATTACH]15564[/ATTACH]
#119 - 28 november 2008 15:44
Blivit någon lek på dina Apistogramma?

MVH/Freddan
#120 - 28 november 2008 17:43
det här är ett bra projekt. jag är väldigt sugen på ett 50x50x50 och ha ett lekpar scalarer i det. har bara inte råd just nu så det får vänta lite.

Under tiden har jag skaffat fjärilar till mitt 60 som jag ska försöka få lite lek på. :) Håll tummarna för mig ska jag hålla för er. :)
#121 - 28 november 2008 17:59
127bubbel skrev:
Blivit någon lek på dina Apistogramma?

MVH/Freddan

Nej, de har inte visat så många tecken för detta. Men samtidigt är det kanske inte så konstigt då de inte har så många platser att skapa revir på, jag får nog göra lite ändringar i karet när växterna tagit fart.

larsemil skrev:
det här är ett bra projekt. jag är väldigt sugen på ett 50x50x50 och ha ett lekpar scalarer i det. har bara inte råd just nu så det får vänta lite.

Under tiden har jag skaffat fjärilar till mitt 60 som jag ska försöka få lite lek på. :) Håll tummarna för mig ska jag hålla för er. :)

Jag har ett par stycken sådana kuber, ett som räkkar och ett till mina VF Apistogramma. Jag gillar dessa kuber starkt, och det är dessa kar jag sitter framför och bara spanar:).
Jag håller alla mina tummar så att det går vägen med dina fjärilar, har du inget kort du kan länka till så man kan spana in skönheterna?
#122 - 29 november 2008 22:50
Så även du har skaffat kattfisk:)

I vilket kar ska du ha lejonen:confused:
#123 - 29 november 2008 22:55
Själv gjorde jag kanonaffärer idag. Mycket räkor fick följa med hem, men mest nöjd är med det Apistogramma Panduro par jag ropade in för enbart 70 kronor.

MVH/Freddan
#124 - 29 november 2008 22:56
Nja, Lejonen ska få flytta till ett kar som jag inte har här hemma.
Men hur gick det med mitt Ancistrusfria kar tror ni:D? Släppte i 5 L-089 idag, käkar de upp svärdsplantorna skiter jag i det då jag kan ha andra växter istället.
Algerna har nu gjort sitt intåg, en ljusgrön matta på det mesta i karet för at inte tala om rutorna så nog finns det att äta för malarna:).
Jag är inte orolig alls över denna utveckling, så snart karet har stabiliserat sig så kommer algerna att ge med sig mer och mer....(förhoppningsvis:p)
#125 - 29 november 2008 22:57
127bubbel skrev:
Själv gjorde jag kanonaffärer idag. Mycket räkor fick följa med hem, men mest nöjd är med det Apistogramma Panduro par jag ropade in för enbart 70 kronor.

MVH/Freddan

Jag funderade på detta paret med, men insåg att man inte kan köpa för köpandes skull, kul att de kom hem till dig så du fick med dig lite Apistos som du tänkte:)!
#126 - 29 november 2008 23:47
ansjo skrev:
Nja, Lejonen ska få flytta till ett kar som jag inte har här hemma.

Men hur gick det med mitt Ancistrusfria kar tror ni:D? Släppte i 5 L-089 idag, käkar de upp svärdsplantorna skiter jag i det då jag kan ha andra växter istället.

Algerna har nu gjort sitt intåg, en ljusgrön matta på det mesta i karet för at inte tala om rutorna så nog finns det att äta för malarna:).

Jag är inte orolig alls över denna utveckling, så snart karet har stabiliserat sig så kommer algerna att ge med sig mer och mer....(förhoppningsvis:p)

Bulvan med andra ord!

Angående alger, det finns ett annat sätt att hålla alger och matrester borta. Jag kör med kombinationen Äppelsnäckor, Otocinclus och Kuhlii i 400 liters karet och även i före detta 180 karet. Det fungerar!
#127 - 5 december 2008 16:23
Hur går det med dina Panduro? Är dom så ilskna som folk säger? Mina är absolut inte ilskna utav sig och åker dom åker på bra med däng utav mina Borelli vilket är mycket överraskande.

MVH/Freddan
#128 - 5 december 2008 21:39
Nej absolut inte. Än så länge iaf:p!
Hannen är inte mycket större än honorna så det finns viss risk att han kaxar upp sig om ett tag. Då är det värre med mina skalarer som jag har i karet, från början flyttade jag över 4 st från mitt 900 liters kar men en fick jag ta bort då den simmade in mellan insugsröret och rutan och klämde sig ordentligt.
Dessa skalarer gissar jag är två hannar och en hona och de har nu börjat mäta sig med varandra och jag riktigt älskar när de lägger sig på sidan gör utfall och jagar varandra:D! Jag fattar inte varför jag inte haft dessa fiskar de senaste åren....

Mina planer numera är att försöka få tag i äkta Redback, något som inte är det lättaste, och hittar jag inga så kanske jag finner ett gäng när Zoopetväst drar ner till Tyskland i februari:).
#129 - 5 december 2008 22:44
Japp, skalarer är häftiga firrar. Har ju en liten grupp på 5 st men där har nu 2 bildat på för några veckor sen tillbaka. Dom övriga 3 är inte välkommna att vara med dom längre tycker det nybildade paret.

MVH/Freddan
#130 - 6 december 2008 20:52
ansjo skrev:

jag fattar inte varför jag inte haft dessa fiskar de senaste åren....

[:-159]
#131 - 6 december 2008 20:55
Idag har jag köpt lite nya invånare till ett par av karen. Jag hade tidigare en stor hona av L-183 och har letat efter några till, men det har varit ganska stört omöjligt att få tag i. På auktionen i Göteborg förra helgen var ett gäng småttingar till salu som jag budade på, men släppte när jag tyckte de blev för dyra.
Jag var hos Kaj.P idag och handlade lite mat samt lite fisk till en affär i stan och där hade Kaj ett gäng L-183 från samma kull, och 3 av dessa fick följa med hem. Jag släppte i ett par av dem i min 70-kub medans en fick jobba i 50-kuben med Apistogramma jag har i sovrummet.
Nu har jag tagit ytterligare ett steg från vad jag lovade mig själv, så det är bara att släppa på alla hämningar hädanefter;).
#132 - 6 december 2008 21:38
Fin pandurohona Ansjo!
Kör du med öppet kar? Har du koll på hur mycket avdunstning du har?
#133 - 6 december 2008 21:39
Nope, jag hade ett 960 tidigare som jag körde öppet och där dunstade ca 7-8 liter om dagen så därför har jag numera täckglas, trots att det stjäl en del ljus.
#134 - 6 december 2008 21:42
ansjo skrev:
Nope, jag hade ett 960 tidigare som jag körde öppet och där dunstade ca 7-8 liter om dagen så därför har jag numera täckglas, trots att det stjäl en del ljus.

Funderar också att köra min kub med täckglas, kan vara värt att förlora lite ljus på det viset.
#135 - 6 december 2008 22:12
Men för min del spelar det nog inte så stor roll om jag tappar lite ljus, då jag har 350 watt rätt ner i burken:p!
#136 - 9 december 2008 14:57
Fy fan vad alger det växer dammalger på rutorna nu:p!
Men jag vet att det kommer att ge med sig om ett litet tag, men att skrapa rutorna med slangen så de sugs ur karet direkt är inte fel.

Och helt plötsligt kunde jag se in i karet igen:D!

Min A.panduro hanne har nu börjat visa de rätta takterna då en av honorna visat intresse för lek och han jagar iväg varenda fisk i närheten, trots att det kan vara en skalar som är 24458 gånger större än han själv:p! Snacka om att vara kaxig!
#137 - 9 december 2008 15:50
Häftigt om dina Panduro kunde leka. Min Panduro hona börjar faktiskt få framm ett äggläggningsrör samtidigt som hon börjar bli väldigt gul. Skall bara hannen fatta vad som är på gång också.

MVH/Freddan
#138 - 9 december 2008 22:16
Det dröjer nog då hannen inte har vuxit så mycket. Men han börjar få lite temperament och det är alltid en början:p!
#139 - 9 december 2008 23:58
ansjo skrev:

Min A.panduro hanne har nu börjat visa de rätta takterna då en av honorna visat intresse för lek och han jagar iväg varenda fisk i närheten, trots att det kan vara en skalar som är 24458 gånger större än han själv:p! Snacka om att vara kaxig!

Hmmm, vad var det jag sa....
#140 - 15 december 2008 12:59
Nu är det sorg i huset, min A.viejita hanne har gått vidare. Jag såg att ena ögat var svullet på honom för någon vecka sedan och det brukar aldrig gå vägen, och det gjorde det inte denna gången heller:(.
Jaja, det blir till att beställa en ny hanne till honorna till jul och hoppas att de inte är slut hos grossisten.
Annars händer det inte så mycket i karet, jag har ökat på ljustimmarna med MH lampan men vågar inte dra på för fullt ännu då algerna kommer ganska fort som det redan är. Jag vill även byta själva MH-lampan så jag slipper det blå ljuset och det ska snart ske.
Skalarerna visar inga mer lektendenser, däremot har jag utökat med 4 st småttingar till som är syskon med de jag redan hade:).
#141 - 15 december 2008 15:45
Synd med din viejita hanne. Du skulle ha kört med en medecin som heter Oktozin så hade han blvit frisk. Denna medecin kör jag jämt med oavsett sjukdom på fisken då detta hjälper mot nästan allt, och det hjälper mot svullna ögon. Denna medecin har räddat många utav mina firrar, så nu vet du vilken medecin jag tycker att du skall ha hemma jämt.

MVH/Freddan
#142 - 15 december 2008 21:35
Då ska jag prova den medicinen om det händer igen:).
#143 - 16 december 2008 11:12
Tycker jag att du absolut skall göra, den är utmärkt. Behandlar själv i mitt kar nu då Borelli grabben inte viljat äta på några dagar plus att han var väldigt blek i färgen. Nu lite senare är han piggare och har sina vackra färger igen och håller på med sina honor.

MVH/Freddan
#144 - 17 december 2008 22:19
Grattis till 11000 inlägg:D

Eftersom jag vet att de inte är ihopskrapade i OffTopic trådarna utan att du seriöst hjälper massor av Zoopetare så blir det dubbelt grattis:D:D
#145 - 17 december 2008 22:43
Oktozin lät spännande, en multi-medicin! ;O
#146 - 18 december 2008 00:12
c90368 skrev:

Eftersom jag vet att de inte är ihopskrapade i OffTopic trådarna utan att du seriöst hjälper massor av Zoopetare så blir det dubbelt grattis:D:D

Nja, jag har nog ett och annat inlägg där i början på min karriär med:p! Men tack ändå:)!
Markus1984 skrev:
Oktozin lät spännande, en multi-medicin! ;O
Ska nog ta en slurk nästa gång jag får huvudvärk och se om den verkligen är så bra:D!
#147 - 19 december 2008 15:14
Hur går det med dina Panduro? Håller hannen fortfarande på gång lite med honorna eller?

MVH/Freddan
#148 - 19 december 2008 16:49
Nja, han kan kaxa upp sig ganska duktigt mot de andra fiskarna, men honorna bryr han sig inte så mycket om än så länge. Han saknar storleken om man säger så:p!
#149 - 20 december 2008 16:38
c90368 skrev:

Jag får också stämma in å gratulera, men med tanke på hur gammal han e,
så borde han ha fler inlägg.[:-159]
#150 - 20 december 2008 18:47
Gammal och erfaren kanske:D? Det är tur att man inte ser ut som 17 iaf:p!
#151 - 23 december 2008 19:13
Jag kan numera titulera mig grönalgsodlare:).
Det har den senaste vecka börjat accelerera en grönalgsodling på mina rutor, men bara där konstigt nog. Men jag kan se att de små Ancistrusarna jag köpte på auktionen kan jobba, där de gått fram är det helt rent medans man knappt ser in i karet där det fått vara ifred.
Jag ska ta kort på det när jag kommer hem från jobbet och lägga in, det ser skitkul ut.
Jag ger dessa alger samtidigt ett par veckor till som de är synliga, sedan bör de vara utfasade om de inte triggas av skitljuset som jag har från min MH.

Skulle beställt en ny MH-lampa från Imazo, men det visade sig att inköpspriset var dubbelt så dyrt som en lampa kostar i Tyskland, så jag väntar tills vi ska dit i februari med Zoopetväst.
Att deras MH-lampa sedan var på 14000K gör inte saken bättre då det blir för blått ljus för mina ögon det med;).
#152 - 23 december 2008 21:04
fisk fisk!

Tjena ansjo, du får gärna kika in i min lilla tråd och trolla bort lite funderingar och frågetecken kring mitt 70L med Panduro..du är en av dom vars råd jag värderar högt på denna sida.
#153 - 23 december 2008 21:57
ansjo skrev:
Jag kan numera titulera mig grönalgsodlare:).

Det har den senaste vecka börjat accelerera en grönalgsodling på mina rutor, men bara där konstigt nog. Men jag kan se att de små Ancistrusarna jag köpte på auktionen kan jobba, där de gått fram är det helt rent medans man knappt ser in i karet där det fått vara ifred.

Jag ska ta kort på det när jag kommer hem från jobbet och lägga in, det ser skitkul ut.

Jag ger dessa alger samtidigt ett par veckor till som de är synliga, sedan bör de vara utfasade om de inte triggas av skitljuset som jag har från min MH.

Skulle beställt en ny MH-lampa från Imazo, men det visade sig att inköpspriset var dubbelt så dyrt som en lampa kostar i Tyskland, så jag väntar tills vi ska dit i februari med Zoopetväst.

Att deras MH-lampa sedan var på 14000K gör inte saken bättre då det blir för blått ljus för mina ögon det med;).

Ja God Jul på dig, det börjar ju brännas nu:)

Men på något sätt har du ett problem i din kub! Jag har använt PMDD och CO2 i över tre år och aldrig haft problem med algpåväxt på rutor, inte mer än normalt alltså.

Men orsak och verkan har jag ingen teori om:confused:
#154 - 23 december 2008 23:07
Äh, det funkar likadant vareviga gång innan det tagit fart så det är jag inte rädd för. Det är ganska kul när man läser trådar om rena panikattackerna en del får om det blir lite obalans eller alger i karet, ta det lugnt så försvinner det oftast bara karet har blivit stabilt.
När jag flyttade mitt förra 240 och drog på co2 igen så blev det likadant med algerna, men det lugnade ner sig ganska snart för att till slut försvinna. I det karet körde jag med mäsk, och som ett brev på posten kom istället toffsalgerna när co2 nivåerna blev lite ojämna.

Att du inte har haft problem med alger på rutorna kan bero på mängden ljus, i detta kar är det 1 watt/ liter:p!

Marcus1884, det var kul att höra att du tycker, lite smicker skadar aldrig och jag går till tråden direkt:D!
Bilagor:
#155 - 24 december 2008 00:16
Fan, jag som bara skulle bli glad om det fanns grönalger istället för kiselalger i mitt 540 :D Fast så går det med 72W på 540L...

Min ramp har inte kommit ännu :(

Längtar tills bilder, och följer tråden. Man lär sig alltid något nytt :)

Ps. Tror du jag kommer få problem med 408 W (2x 150W 10k MH + 2x 54W aquarelle t5) med bara PMDD och EC?
Bilagor:
#156 - 24 december 2008 10:09
ansjo skrev:
Äh, det funkar likadant vareviga gång innan det tagit fart så det är jag inte rädd för. Det är ganska kul när man läser trådar om rena panikattackerna en del får om det blir lite obalans eller alger i karet, ta det lugnt så försvinner det oftast bara karet har blivit stabilt.

!

Instämmer!

ansjo skrev:

Att du inte har haft problem med alger på rutorna kan bero på mängden ljus, i detta kar är det 1 watt/ liter:p!

!

Respekt:D
#157 - 24 december 2008 10:59
Johanski skrev:
Fan, jag som bara skulle bli glad om det fanns grönalger istället för kiselalger i mitt 540 :D Fast så går det med 72W på 540L...

Min ramp har inte kommit ännu :(

Längtar tills bilder, och följer tråden. Man lär sig alltid något nytt :)

Ps. Tror du jag kommer få problem med 408 W (2x 150W 10k MH + 2x 54W aquarelle t5) med bara PMDD och EC?

Bilder kommer i morgon, det är liksom lite stressigt nu;).
Problem med så mycket belysning, det beror hur länge det ska vara tänt. Metallhallogenen behöver inte blåsa på 10 timmar, utan det är bättre att bara ha tänt dessa några timmar och sedan öka på om det funkar:).
#158 - 27 december 2008 18:31
Då kommer de utlovade bilderna på algmassakern, och de som säger att Ancistrus inte gör sitt jobb kan jag tyvärr inte hjälpa:D!
[ATTACH]16198[/ATTACH]

[ATTACH]16199[/ATTACH]
Fördelen jag ser nu är att de inte kommer tillbaka i samma utsträckning längre, inte så speciellt tråkigt tycker jag:p!
#159 - 11 januari 2009 12:44
Så lite uppdateringar nu då...
Jag har precis lagt mitt första bud på Ebay för att förhoppningsvis ropa hem en nu MH-lampa, med frakt 21 dollar och det kan man överleva:D!
Bytte ut de 4 T5-rören i rampen idag till Philips Aquarelle och får se hur detta utvecklar sig. Det syns inte så stor skillnad i karet eftersom hela ytan och halva karet är täckt av Spikblad och Hygrophila polysperma:p. Växtligheten har nu tagit lite bättre fart och det börjar bli dags att ta fram röjsågen;).

Mätte även nitratet i karet idag eftersom det kommer lite cyano på botten, och den låg runt 10 trots att jag göder med fulldos PMDD varannan dag, så det blir att öka på dosen:).
[ATTACH]16614[/ATTACH]

Algerna har nu mer eller mindre gett upp, men trots i mina ögon jämna co2 nivåer och ett jämt pH så har det kommit lite toffsalger nere i gruset och på en del Anubiasblad.
#160 - 11 januari 2009 15:04
Så här ser karet ut nu, och som sagt skulle en rensning av växter inte vara fel:
[ATTACH]16608[/ATTACH]
Ett par bilder på skalarerna:
[ATTACH]16606[/ATTACH]
[ATTACH]16607[/ATTACH]
En av de ensamna A.viejita honorna letande efter maken kanske;):
[ATTACH]16609[/ATTACH]
#161 - 11 januari 2009 17:39
Jaha, nu var oskulden såld på Ebay, eller rättare sagt det var första gången jag budade där och som tur var vann jag det jag var ute efter:D.
10 dollar gick lampan på, och lika mycket i frakt men om man jämför vad en sådan kostar i affären kan jag köpa många innan jag är uppe i de pengarna. Nu är det bara att hoppas att den är hel när den kommer fram, men lite får man chansa här i livet. Funkar detta bra så finns det mycket annat kul man kan handla "overthere", så länge det är begagnade saker eller gåvor:p...
#162 - 14 januari 2009 11:34
Lampan är nu betald och jag hoppas den kommer hem nästa vecka:).
Jag ska även möta upp drd i Åled nästa vecka, och då kommer 4 st L-183 få flytta hem till mig, men vilket kar de får husera i har jag inte bestämt ännu.
De är ruskigt snygga då jag har 4 sedan tidigare, men tyvärr är det ganska sällan som man ser dem...
#163 - 14 januari 2009 11:41
Härliga uppdateringar Ansjo! Det ser, som alltid, mustigt och fint ut i dina kar!
Skall även bli mycket intressant att få kolla på lite bilder på de nya malarna!
#164 - 14 januari 2009 13:16
Blivit någon ny Viejieta hanne till dina honor?

MVH/Freddan
#165 - 14 januari 2009 16:53
Nej det har jag inte, men det blir antagligen på tisdag nästa vecka. Kanske det finns lite andra kul malar med, vi får se;)....
#166 - 14 januari 2009 17:40
Okej, Jag har ju som du säkert sett i min tråd utökat med Apistogramma här hemma nu med Vijieta och Nijesseni.

MVH/Freddan
#167 - 15 januari 2009 00:01
Ja det har jag sett, men efter att jag skaffat en ny Ap. hanne blir det inte fler sorters Apistos i kuben iaf, men lite kul malar får alltid plats;).
#168 - 20 januari 2009 15:46
Nu fick det äntligen flytta hem en ny hanne till mina Apistogramma viejita honor, men han känner sig ännu lite bortkommen:
[ATTACH]16819[/ATTACH]
En bild på Endlers från Asien, bilden gör dem tyvärr ingen rättvisa då jag har sagt aldrig mer Endlers, men det var tills jag fick se dessa:
[ATTACH]16820[/ATTACH]
#169 - 20 januari 2009 20:41
ansjo skrev:

En bild på Endlers från Asien, bilden gör dem tyvärr ingen rättvisa då jag har sagt aldrig mer Endlers, men det var tills jag fick se dessa:

Vilken liten juvel!

Du har väl ordentligt med honor till killen nu, så du kan dra igång din odlig igen;)
#170 - 20 januari 2009 22:00
Så du fick också tag i Viltfångade Apistogramma Anders. Baenschi är riktigt snygg men jag har aldrig sett den någonstans utan bara sett den på bilder.

MVH/Freddan
#171 - 21 januari 2009 05:48
c90368 skrev:
Vilken liten juvel!

Du har väl ordentligt med honor till killen nu, så du kan dra igång din odlig igen;)
Jepp, och jag som sa till mig själv att det ldrig blir fler Endlers:p. Men jag får trösta mig att de går inte i kuben, utan i det 6-kantiga räkkaret så länge.
Man märker mer och mer att det börjar bli lite trångt att få plats med all fisk man vill ha, men det är stopp från HSB nu då hon skulle få spader om jag föreslog ett kar till:p.

127bubbel skrev:
Så du fick också tag i Viltfångade Apistogramma Anders. Baenschi är riktigt snygg men jag har aldrig sett den någonstans utan bara sett den på bilder.

MVH/Freddan
Jepp, de hade bara dessa fyra kvar och meningen var att jag skulle ha 2+2 men det blev nu 1+3 istället. Dessa fick flytta till min räkkub så de förhoppningsvis kan dra upp lite yngel där de får vara ifred.
Till kuben fick de nya 1+1 Ap.viejita flytta samt en liten grupp Otocinclus och 15 hyffsat stora Metallpansarmalar:).
#172 - 21 januari 2009 18:02
ansjo skrev:
Jepp, och jag som sa till mig själv att det ldrig blir fler Endlers:p. Men jag får trösta mig att de går inte i kuben, utan i det 6-kantiga räkkaret så länge.

Man märker mer och mer att det börjar bli lite trångt att få plats med all fisk man vill ha, men det är stopp från HSB nu då hon skulle få spader om jag föreslog ett kar till:p.

Undrar vad HSB kommer att säga efter Tysklandsresan:p:confused:
#173 - 21 januari 2009 18:36
Något kar ska jag inte köpa i Tyskland, så det är nog lugnt...tror jag:p!

Fick idag hem den nya lampan till min MH-ramp, men tro på fan att den inte passade. Det var rätt lampa, men den var liksom vriden i glaset så kontakterna satt inte riktigt 100% rätt.
Skickade mail till nissen som sålde den och hoppas att jag får en ny.
#174 - 21 januari 2009 19:10
Så då har jag läst hela tråden ända från början, och ordentligt.
Mycket roligt nu när man sett skapelsen irl.

Man blir ju sugen på kuber. Riktigt trevlig form.
Jag blir nog mest sugen på en sån konstellation du hade med mosskaret och svartvattnet, dvs. två st brevid varann.

Hur är det med lysekil, grejar dom dessa stativ i alu som vi snackade om med.
#175 - 21 januari 2009 19:14
Jajamen, det gör de:).
Jo, kuber och även nästan-kuber är trevliga, jag kan undra vem som har satt standarden för de "vanliga" måtten som serieproduceras då det är sällan man ser de lite knubbigare karen som jag är förtjust i:).
#176 - 21 januari 2009 19:19
ansjo skrev:
Jajamen, det gör de:).

Jo, kuber och även nästan-kuber är trevliga, jag kan undra vem som har satt standarden för de "vanliga" måtten som serieproduceras då det är sällan man ser de lite knubbigare karen som jag är förtjust i:).

Ok gött.
Ja det kan man ju undra. Det blir väldigt fin rymd som du säger i kuberna.
#177 - 22 januari 2009 23:14
Jaha, så fick man svar av lampNissen och i mailet beklagade han att lampan inte var riktig, men skulle skicka en ny med en gång. Iofs lite strul, men en riktig bra säljare i ina ögon som försöker åtgärda problemet.
Men jag ska ändå kolla efter en lampa på mässan i Tyskland då det kan vara bra att ha en i reserv om de nu inte är för dyra.
Skulle även vara välbehövligt med en växtrensning nu, men jag har sparat på mig växterna då jag ska idka lite byteshandel, men detta blev lite framskjutet så det får bli som det blir.
Så det blir att kavla upp ärmarna på skjortan i helgen och dyka ner i karet, kanske man även hittar något kul på lördag när jag ska till Åleds och spana läget:)!
#178 - 24 januari 2009 22:37
Hur går det med dina nya Apistogramma Anders?

MVH/Freddan
#179 - 24 januari 2009 22:49
Jag ska göra en växtrensning i kuben nu i helgen tänkte jag, så kanske man kan få se fiskarna:p.
I räkkuben med A.baenschi har jag bara skymtat hannen idag, den ena honan var framme och spanade läget när de fisk lite artemia.
Att fota dem kan man bara fetglömma:p! Men de ska nog snart känna sig hemma, och de har inget att vara rädda för om inte räkorna nyper dem och bara jag kan hålla min nuna borta från karet;).
#180 - 24 januari 2009 23:26
Anders vet du på ett ungefär om en hel spann jättevallisneria klarar sig i 14 dagar mörker ?
Har ju hela mitt bestånd i en hink med lock under tiden det renoveras här hemma men det är kanske en dum idé och tro att dom klarar sig.....hmm
#181 - 25 januari 2009 10:42
Jag skulle tro det. Max en vecka, sedan är det tyvärr bara en sörja alltihop och det blir porslinsexpressen som gäller;).
#182 - 25 januari 2009 18:38
I dag har vi oxå varit o sett Växtkuben IRL. :D
Mycket snyggt Anders. Blir ju lite jobbigt nu med alla "vill oxå ha"[:o]
En sak är helt säkert. Tomas är i alla fall hur nöjd som helst.
Snacka om lycka. :D
Tack för en mycket trevlig dag o tacka familjen.
#183 - 25 januari 2009 18:40
Ja, det var lika trevligt som vanligt, och vi får ta fortsättningen när det går att vara utomhus:)!
Tack själv för din(tt) eminenta bak, Agneta:p!
#184 - 25 januari 2009 19:08
ansjo skrev:
Ja, det var lika trevligt som vanligt, och vi får ta fortsättningen när det går att vara utomhus:)!

Tack själv för din(tt) eminenta bak, Agneta:p!

Varsågod den bjur jag på:D
Ja du o lilltösen skulle få komma hit o jaga kaniner.
#185 - 25 januari 2009 21:24
Så kan Tomas och frugan min fixa käket under tiden:p...
#186 - 25 januari 2009 22:19
Nu har läst genom hela den här tråden med. Tar det stegvis här. Riktigt fin burk!
#187 - 26 januari 2009 09:52
Linda_A skrev:
Nu har läst genom hela den här tråden med. Tar det stegvis här. Riktigt fin burk!

Tack:)!
Som du säkert läst kommer det att bli en del förändringar med burken, jag väntar på den nya MH-lampan som förhoppningsvis kommer inom någon dag och sedan ska växterna bytas ut eftersom jag hittar lite roligare sorter.
Skulle även vilja ha något mer färgande då det är mycket i gråskalan, kanske jag byter ut det ena tetrastimmet mot något mer färggrant:p...
#188 - 26 januari 2009 11:31
ansjo skrev:
Jag skulle tro det. Max en vecka, sedan är det tyvärr bara en sörja alltihop och det blir porslinsexpressen som gäller;).

Idag så tog jag ett ryck och öppnade spannen som varit stängd i 8 dygn drygt och det luktade inte HALLON :(

Fick nog slänga 80% av plantorna men en del stora moderplantor rensade jag döa och ruttnande blad från och dom ska få testa på livet i ljus o vatten i 222:an nu några dagar och se om dom tar sig igen.

Jäkligt klantigt att inte hålla mer liv i växterna men dom fick liksom inte plats nånstans igentligen.
Får väl köpa lite nytt om det skiter sig nu.
Ska plantera dom överlevande i en stor upp o nervänd kruka o sätta ner i karet som e igång och hålla koll efter nitrittopp om växterna dör helt.
#189 - 26 januari 2009 11:33
Är bara rötterna vita och bladen fast så kommer de säkert att ta sig, men det kan ta lite tid. Men det blir så ibland, och särskilt som i ditt fall och vad ska man annars göra...:)
#190 - 28 januari 2009 17:57
Fick köpt mig en ny kamera idag och slänger in lite bilder från kuben:
[ATTACH]17028[/ATTACH]

[ATTACH]17029[/ATTACH]

[ATTACH]17030[/ATTACH]

[ATTACH]17031[/ATTACH]

[ATTACH]17032[/ATTACH]
#191 - 28 januari 2009 17:59
ansjo skrev:
Fick köpt mig en ny kamera idag och slänger in lite bilder från kuben:

[ATTACH]17028[/ATTACH]

[ATTACH]17029[/ATTACH]

[ATTACH]17030[/ATTACH]

[ATTACH]17031[/ATTACH]

[ATTACH]17032[/ATTACH]

Fina bilder! Vad blidde det för kamera?
#192 - 28 januari 2009 18:03
Canon 450D:).
Visst, kameran gör inte fotografen, men det blir f*n så mycket enklare:D!
#193 - 28 januari 2009 18:07
ansjo skrev:

[SIZE=1](kameran gör fotografen en hel del, även mängden av bilder tagna..)[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
Men jag tycker nästan det är roligare att få till ett kort utan att ta 100 bilder och sen sitta och välja ut ett..
Jävligt kul med vettig kamera i alla fall, jag köpte ju ny för ett tag sen med, budgetmodellen Nikon D60 iofs!
[SIZE=1][/SIZE]
#194 - 28 januari 2009 19:28
ansjo skrev:

Näe, det vet jag väl. Du är en sopa till fotograf, det är enbart kameran som producerar dessa knivskarpa fina bilder!

Jag däremot är en superfotograf:D Men min instamatic klarar inte av att visa hur fina bilder jag tar:p

Det blir [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106] i betyg:d
#195 - 28 januari 2009 19:30
ansjo skrev:

Hrrmm, vad får man betala för att bli en så bra fotograf[:o]
#196 - 28 januari 2009 19:32
Jätte fina bilder Anders..!

Kan du få till en helhets bild på karet nu? Skulle vara intressant att jämnföra med det första bilderna.
#197 - 28 januari 2009 20:41
Visst, men det får bli i morgon;). Dagen och kvällen har ägnats av närstudie av fiskar av alla de slag och det blir nog en sen kväll med uppladdning av dessa:p!
#198 - 28 januari 2009 22:26
Härliga bilder Ansjo!!!:)
#199 - 29 januari 2009 00:06
MaxB skrev:
Härliga bilder Ansjo!!!:)

Tack, och utan photoshopping med:p!
#200 - 29 januari 2009 09:30
ansjo skrev:
Tack, och utan photoshopping med:p!

Hmm om du inte photoshoppar dina bilder, hur (med vilket program?) får du dom till rätt storlek och upplösning för att kunna publicera dom här? ;)
#201 - 29 januari 2009 09:34
flygrc skrev:
Hmm om du inte photoshoppar dina bilder, hur (med vilket program?) får du dom till rätt storlek och upplösning för att kunna publicera dom här? ;)

Bara ladda upp dom så blir dom rätt storlek + upplösning. :)

Vakna nu Anders så vi får se lite mer bilder!
#202 - 29 januari 2009 11:15
flygrc skrev:

Jag öppnar dem i Picture manager och bara väljer "redigera bilder" och där brukar jag ta "ändra storlek" och sedan "stort dokument".
Vakna nu Anders så vi får se lite mer bilder!

Jaja, det kommer, det kommer:D!
#203 - 29 januari 2009 11:32
Ett par sköna snapshots på 900-burken vore kul att få se, nu när Discusarna är borta!

(Btw - när jag lägger upp bilder, skickar jag dom bara till zoopet, utan att förändra storlek på bilderna... det ordnar sig självt på nåt sätt...[:o])
#204 - 29 januari 2009 12:29
Okidoki, då kommer lite bilder på kuben, som idag äntligen fick lite ljus över sig. Det har gått ett bra tag nu utan MH så växterna har hunnit gå ner sig ganska duktigt...
[ATTACH]17051[/ATTACH]

[ATTACH]17052[/ATTACH]

[ATTACH]17053[/ATTACH]

[ATTACH]17054[/ATTACH]
Bilder på det stora karet kommer till kvällen:).
#205 - 29 januari 2009 13:28
ansjo skrev:
Okidoki, då kommer lite bilder på kuben, som idag äntligen fick lite ljus över sig. Det har gått ett bra tag nu utan MH så växterna har hunnit gå ner sig ganska duktigt...

[ATTACH]17051[/ATTACH]

[ATTACH]17052[/ATTACH]

[ATTACH]17053[/ATTACH]

[ATTACH]17054[/ATTACH]

Now we're talkin'! Finfint i kuben!:)
#206 - 29 januari 2009 13:34
Fick tag i några krukor Pogostemon helferi idag http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=053H&mode=close och funderar på att testa det i detta karet. Ett par krukor åker ner i räkkuben så får vi se vilket kar de gillar mest:).
#207 - 29 januari 2009 17:01
ansjo skrev:

[ATTACH]17051[/ATTACH]

[ATTACH]17052[/ATTACH]

[ATTACH]17053[/ATTACH]

[ATTACH]17054[/ATTACH]

Har du inte "photoshoppat" dessa bilder??

De var OTROLIGT fina och du har en riktigt snygg kub!

Första bilden vartjag rent ut sagt chockad..!

p.s pool-blå bakrund? var det inte du som påpekade min fina blåa bakrund? ;D
#208 - 29 januari 2009 17:29
:D det är väl snyggt med pooler, om de bara var nedgrävda i trädgården:p.
Det är bara när man använder blixt som det blir den färgen, i vanliga fall är den mörkblå, nästan svart. Det är en plansch som är svart på ena sidan och blå på den andra sidan.
Inget shoppat på de bilderna inte...
#209 - 29 januari 2009 18:12
Hehe *säkert* du gillar pool-blått.

Nå väl första bilden är grymt snygg iallfall :)
#210 - 30 januari 2009 18:28
Skitbilder på det stora karet och jag får försöka lite senare. Men ett par bilder på min A.pandurohanne kan jag bjyssa på:p:
[ATTACH]17083[/ATTACH]

[ATTACH]17084[/ATTACH]
#211 - 30 januari 2009 18:42
ansjo skrev:
Skitbilder på det stora karet och jag får försöka lite senare. Men ett par bilder på min A.pandurohanne kan jag bjyssa på:p:

[ATTACH]17083[/ATTACH]

[ATTACH]17084[/ATTACH]

Oh, Man! han é allt grann den pojken!:)
#212 - 30 januari 2009 18:52
Jodå, och han blir inte fulare med stigande ålder precis:p.
Ska bli kul att se vad det blir av min A.beanschi hanne, nu är han inte så jättestilig men heller inte så gammal så det kan nog ändras med tiden:).
#213 - 30 januari 2009 20:28
ansjo skrev:

[ATTACH]17051[/ATTACH]

[ATTACH]17052[/ATTACH]

[ATTACH]17053[/ATTACH]

[ATTACH]17054[/ATTACH]

Nice, har du ansat lite nu sen jag såg den?

ansjo skrev:
Fick tag i några krukor Pogostemon helferi idag http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=053H&mode=close och funderar på att testa det i detta karet. Ett par krukor åker ner i räkkuben så får vi se vilket kar de gillar mest:).

It important to note, however, that herbivorous fish appreciate this plant as much as aquarists do..
Förbannade malar :)

Markus1984 skrev:

p.s pool-blå bakrund? var det inte du som påpekade min fina blåa bakrund? ;D

Nej det var ju jag som gnällde på det :)

ansjo skrev:

[ATTACH]17083[/ATTACH]

[ATTACH]17084[/ATTACH]

Fina apor!
#214 - 1 februari 2009 19:59
Har nu fått hem de fyra L-183 jag köpte av drd, men ingen av dessa åkte i detta karet, däremot fick en tveksam hanne samt en hona åka i min ena Ap.kub och de två andra honorna i 900 liters karet ihop med den stora honan jag redan hade i det karet.
Jag får hoppas att någon/några av mina tre andra som är ca 4 cm är hannar så det ev. kan bli lite resultat.
Helt klart en av mina favoritmalar, men tyvärr är de ganska skygga...
#215 - 24 februari 2009 14:41
Då ska vi se vad ni tror om dessa fiskar, som alla är köpta som honor...
Ursäkta de dåligt rengjorda rutorna, men jag tog kort på lite alger till en annan tråd så det fick bli ett par snabbfoto nu bara.
[ATTACH]17810[/ATTACH]

[ATTACH]17811[/ATTACH]

[ATTACH]17812[/ATTACH]
#216 - 24 februari 2009 14:55
ansjo skrev:
Då ska vi se vad ni tror om dessa fiskar, som alla är köpta som honor...

Ursäkta de dåligt rengjorda rutorna, men jag tog kort på lite alger till en annan tråd så det fick bli ett par snabbfoto nu bara.

[ATTACH]17810[/ATTACH]

[ATTACH]17811[/ATTACH]

[ATTACH]17812[/ATTACH]

Det är väl en flicka på bild nr. 3 - ser det ut som.
På bild nr. 2 skulle det kanske kunna vara en ung pojke...
#217 - 24 februari 2009 14:57
Mmm, jag tror det är två killar på de första bilderna, den sista bilden är en klockren hona, det är ett som är säkert:p.
Kan lägga upp en bild på storfar med:
[ATTACH]17813[/ATTACH]
#218 - 24 februari 2009 14:59
MaxB skrev:

På bild nr. 2 skulle det kanske kunna vara en ung pojke...

Och det tror jag är på bild nummer 1 med:p...
#219 - 24 februari 2009 15:03
Vad heter dessa rackare? Alltså inte Gunnar, Ove och Gertrud, utan deras latinska namn?
#220 - 24 februari 2009 15:06
Annars har det inte hänt så mycket, fått rensa växter några gånger och det har gjort folk glada;). Ökat på tiden på MH-lampan och dragit ner till 6,4 på pH-controllern och detta har gjort min tofsalgodling lyckligare, men det lugnar snart ner sig.
Kommer troligtvis även att byta ut tetrorna nu i veckan, till en grupp Kejsartetra samt den vitfenade rosentetran.
Den sistnämda är inte speciellt vanlig, men ack så snyg och ett flertal av utställningsakvariumen i Tyskland brukar ha dessa något som jag såg både i Duisburg och Hannover.
#221 - 24 februari 2009 15:08
MaxB skrev:
Vad heter dessa rackare? Alltså inte Gunnar, Ove och Gertrud, utan deras latinska namn?
Ser du inte det, du har väl dessa Apistogramma viejita i ditt 960:p?
#222 - 24 februari 2009 15:08
ansjo skrev:
Annars har det inte hänt så mycket, fått rensa växter några gånger och det har gjort folk glada;). Ökat på tiden på MH-lampan och dragit ner till 6,4 på pH-controllern och detta har gjort min tofsalgodling lyckligare, men det lugnar snart ner sig.

Kommer troligtvis även att byta ut tetrorna nu i veckan, till en grupp Kejsartetra samt den vitfenade rosentetran.

Den sistnämda är inte speciellt vanlig, men ack så snyg och ett flertal av utställningsakvariumen i Tyskland brukar ha dessa något som jag såg både i Duisburg och Hannover.

Ja, intressant... men vad är nu det latinska namnet på de tre Ap-rackarna?:)

Edit; du hann få in ditt inlägg innan... viejita var det ja... hmm.. en ung hane och en hona i gul pilskdräkt - måste kolla lite extra på bild ett...

Edit igen; ja, med tanke på teckningen i ansiktet verkar det väl vara en liten grabb på ettan faktiskt.
#223 - 24 februari 2009 15:10
Kolla inlägget ovanför:).
#224 - 24 februari 2009 15:42
riktigt snyggt kar du har fått till Anders.
#225 - 24 februari 2009 17:00
Link_Mag skrev:
riktigt snyggt kar du har fått till Anders.

Thax ska du ha:)!
#226 - 5 mars 2009 08:19
Mer problem....
MH-armaturen låter numera som ett tröskverk, sedan om det är drivdonet till MH eller något annat vet jag inte, men det går bara att ha på T5:orna numera.
Jag var i kontakt med Aquastyle som var leverantör av rampen och det var bland det bästa mottagandet jag fått av en firma, så det är faktiskt synd att de slutat med belysning. Eftersom det är svårt att vara utan belysning i karet någon längre tid så skickar de allt som kan vara sönder så jag får byta detta själv, men det kan det vara värt. Jag pratade med dem igår, och skulle få grejerna på posten idag eller senast i morgon, det är service det:D!
#227 - 5 mars 2009 08:46
ansjo skrev:
Mer problem....

MH-armaturen låter numera som ett tröskverk, sedan om det är drivdonet till MH eller något annat vet jag inte, men det går bara att ha på T5:orna numera.

Jag var i kontakt med Aquastyle som var leverantör av rampen och det var bland det bästa mottagandet jag fått av en firma, så det är faktiskt synd att de slutat med belysning. Eftersom det är svårt att vara utan belysning i karet någon längre tid så skickar de allt som kan vara sönder så jag får byta detta själv, men det kan det vara värt. Jag pratade med dem igår, och skulle få grejerna på posten idag eller senast i morgon, det är service det:D!

Ahh... hoppas du får fixat stuffet!:)
#228 - 5 mars 2009 08:51
Jodå, men det blir ett litet avbräck som är lite irreterande...Bara att bita ihop eller bryta ihop:p...
#229 - 5 mars 2009 09:16
ansjo skrev:
Jodå, men det blir ett litet avbräck som är lite irreterande...Bara att bita ihop eller bryta ihop:p...

Bita, röstar jag för! Men, jag vet hur det känns, ibland vill man bara slänga ut skiten genom fönstret!:)
#230 - 5 mars 2009 09:21
Det som jag retar mig mest på annars för tillfället är alla jävla toffsalger. Har lust att bara ösa ut skiten i karet, men samtidigt vet jag att det är bara att luta sig tillbaka och gilla läget då det snart kommer att stabilisera sig.
Samtidigt får man vara ganska nöjd, jag har 5 kar igång hemma, och det är inte en enda alg i de övriga karen förutom i 70-kuben:).
#231 - 5 mars 2009 09:37
ansjo skrev:
Det som jag retar mig mest på annars för tillfället är alla jävla toffsalger. Har lust att bara ösa ut skiten i karet, men samtidigt vet jag att det är bara att luta sig tillbaka och gilla läget då det snart kommer att stabilisera sig.

Samtidigt får man vara ganska nöjd, jag har 5 kar igång hemma, och det är inte en enda alg i de övriga karen förutom i 70-kuben:).

Det är som du säger; tillbakalutat läge gäller! Jag som ju är total Neanderthalare när det gäller vattenkemi, växter och teknik måste tillämpa "lut-läge" och efter en tid sätter det sig. :)
#232 - 15 mars 2009 10:50
Nu händer det kanske lite grejer i karet framöver. Det kommer troligen bli en makeover i detta kar eftersom Kaj fått hem en sändning VF diskus som jag blev lite sugen på.
Troligen kommer jag plocka ut de flesta tetror utom ett av stimmen, häva i mycket rötter och köra med lite lägre växter.
Här är en film på dessa skönheter:
&eurl=http://www.ndss.se/viewtopic.php?f=27&t=5408&feature=player_embedded" target="_blank">
&eurl=http://www.ndss.se/viewtopic.php?f=27&t=5408&feature=player_embedded
så får vi se vad det blir....
#233 - 15 mars 2009 11:44
Fint kar! :d Kul med Diskus!:d
#234 - 15 mars 2009 17:44
ansjo skrev:
Nu händer det kanske lite grejer i karet framöver. Det kommer troligen bli en makeover i detta kar eftersom Kaj fått hem en sändning VF diskus som jag blev lite sugen på.

Troligen kommer jag plocka ut de flesta tetror utom ett av stimmen, häva i mycket rötter och köra med lite lägre växter.

&eurl=http://www.ndss.se/viewtopic.php?f=27&t=5408&feature=player_embedded" target="_blank">

Skulle de vara nåt märkvärdigt:confused:...dom e ju inte ett dugg finare än dom jag har :p:D
/Tomas
#235 - 15 mars 2009 18:01
raskens skrev:
skulle de vara nåt märkvärdigt:confused:...dom e ju inte ett dugg finare än dom jag har :p:d

/tomas

:d:d:d!
#236 - 15 mars 2009 19:06
ansjo skrev:

Oj oj oj ska bli roligt att se dessa i en lugn och harmonisk miljö!

Nu pratar vi riktig akvaristik:d
#237 - 15 mars 2009 19:08
Blev så exakterad så jag glömde frågorna[:o]

Vet du var de är fångade?
#238 - 15 mars 2009 19:38
Nej, men jag ska hem till Kaj om ett par dagar när jag inte jobbar eftermiddag och då ska jag fråga:).
#239 - 19 mars 2009 16:28
Jag var idag och bokade lite fisk hos Kaj, dessa VF har bara varit i Sverige i två dagar men äter som hästar och börjar så smått färga ut:D! Jag bokade de 12 st som fanns i den storleken, och jag och MaxB kommer att dela dessa broderligt:p...
[ATTACH]18368[/ATTACH]

[ATTACH]18369[/ATTACH]

[ATTACH]18370[/ATTACH]

[ATTACH]18371[/ATTACH]

[ATTACH]18372[/ATTACH]

[ATTACH]18373[/ATTACH]
#240 - 19 mars 2009 16:33
Lite fler:
[ATTACH]18374[/ATTACH]
Och lite andra bilder på fisk, dessa Heckel var bland det bästa jag sett:
[ATTACH]18375[/ATTACH]
och lite andra diskus:
[ATTACH]18376[/ATTACH]
[ATTACH]18377[/ATTACH]
[ATTACH]18378[/ATTACH]
#241 - 19 mars 2009 17:11
gjorde du dig inte precis av med diskusar?
#242 - 19 mars 2009 17:16
ansjo skrev:
Jag var idag och bokade lite fisk hos Kaj, dessa VF har bara varit i Sverige i två dagar men äter som hästar och börjar så smått färga ut:D! Jag bokade de 12 st som fanns i den storleken, och jag och MaxB kommer att dela dessa broderligt:p...

[ATTACH]18368[/ATTACH]

[ATTACH]18369[/ATTACH]

[ATTACH]18370[/ATTACH]

[ATTACH]18371[/ATTACH]

[ATTACH]18372[/ATTACH]

[ATTACH]18373[/ATTACH]

MUUHUAHAHHAHAHAAAHHH... BWAHAAAAAHHHH!!!:D:p

Ja, nu du broder Tuck! Gjorde precis i brallan...
Som Stacka Bo sjöng en gång i tiden; Here We Go Again!
#243 - 19 mars 2009 17:19
rick skrev:
gjorde du dig inte precis av med diskusar?

Jodå, discodiskusarna;). De går hemma hos Raskens nu och har det bra, och VF har jag alltid gillat och nu när det dök upp lite snygga ex så....:p
#244 - 19 mars 2009 17:20
MaxB skrev:

Tur jag inte är i närheten nu då:p. Men HSB kanske sitter illa till:D?
#245 - 19 mars 2009 17:33
ansjo skrev:
Tur jag inte är i närheten nu då:p. Men HSB kanske sitter illa till:D?

Nja, det var dags för blöjbyte ändå!:d
Satan, det här skall bli kul alltså!:)
#246 - 19 mars 2009 17:38
Dom var snygga!:d Sådana skulle man ha... :)
#247 - 19 mars 2009 18:32
ansjo skrev:

MaxB skrev:

Grattis på er bägge två...[^][^][^][:D]

/Tomas
#248 - 19 mars 2009 18:35
Du kan ju komma hit sedan Tomas, och ta med familjen så ni får se dem IRL:)!
#249 - 19 mars 2009 18:47
ansjo skrev:
Du kan ju komma hit sedan Tomas, och ta med familjen så ni får se dem IRL:)!

RÄKNA MED DE :d:d:d
/Tomas
#250 - 19 mars 2009 18:51
Jag vill också... Vill... Hoppas... Snällas... Medmeras... ;)
#251 - 19 mars 2009 20:30
Raskens skrev:
Grattis på er bägge två...[^][^][^][:D]

/Tomas

Jomän, det är instigatorn Ansjo som vet hur en pu... slipsten skall dras. Man hinner inte nämna Discus så drämmer han i med en sån här grej! Snabba, raka slagskott bara så sitter trissan där den skall!:)
#252 - 19 mars 2009 20:31
osis skrev:
Jag vill också... Vill... Hoppas... Snällas... Medmeras... ;)

Fasen Oscar - du får dra igång ett projekt, du också!:)
#253 - 19 mars 2009 20:37
MaxB skrev:
Fasen Oscar - du får dra igång ett projekt, du också!:)

Det har han ju...
#254 - 19 mars 2009 20:38
"It will be done, my master..." (Ja, SW;))
Hoppas på ett 540-liters snart! :)
#255 - 19 mars 2009 20:39
flygrc skrev:
Det har han ju...

Var? När? Jag måste ha missat det - får kolla upp Osis-mannen!:)
#256 - 19 mars 2009 20:43
osis skrev:
"It will be done, my master..." (Ja, SW;))

Hoppas på ett 540-liters snart! :)

It's Your Destiny, Oscy!
Det är ju 110&20-literstråden - och jag har missat den - Sorry, skall genat genast läsa![:o]
#257 - 19 mars 2009 20:49
Kan man kalla det ett projekt? Hade ju gjort allt innan. :)
Men tack för att du ska läsa den! :)
#258 - 19 mars 2009 20:55
osis skrev:
Kan man kalla det ett projekt? Hade ju gjort allt innan. :)

Men tack för att du ska läsa den! :)

Klart som korvspad, Man!:)
#259 - 19 mars 2009 21:25
Now I will follow my destiny and plan this thing! ;)
#260 - 19 mars 2009 22:01
osis skrev:
Now I will follow my destiny and plan this thing! ;)

Go, young Oscwalker, let the force be with you!:)
#261 - 19 mars 2009 22:59
Ja, kör på bara och man lever bara en gång. Träfracken har heller inga innerfickor så det är bara att projektera vidare:p!
#262 - 20 mars 2009 05:43
MaxB skrev:
Go, young Oscwalker, let the force be with you!:)

May the force be with you, always

Ansjo: Det brukar inte vara innerfickor på mina kläder alls så jag kör bara på utan träfrack! ;)
#263 - 20 mars 2009 16:16
ansjo skrev:
Jodå, discodiskusarna;). De går hemma hos Raskens nu och har det bra, och VF har jag alltid gillat och nu när det dök upp lite snygga ex så....:p

Å med discodiskus menar du odlingsfärger

typ som :
<------

??
#264 - 20 mars 2009 17:44
Nja, det var mer menat som ett skämt;). Jag är väldigt förtjust i RT i olika former förutom VF, och en av de snyggaste diskusarna jag sett såg jag i Duisburg i höstas och den var en riktig discodiskus men så jä**ens snygg:p:
[ATTACH]18412[/ATTACH]
#265 - 20 mars 2009 17:51
Dom var snygga!:D
Bilagor:
#266 - 20 mars 2009 18:20
Här är lite mer Discodunka!:D
#267 - 20 mars 2009 18:25
ansjo skrev:
Nja, det var mer menat som ett skämt;). Jag är väldigt förtjust i RT i olika former förutom VF, och en av de snyggaste diskusarna jag sett såg jag i Duisburg i höstas och den var en riktig discodiskus men så jä**ens snygg:p:

[ATTACH]18412[/ATTACH]

Det är tur att smaken är lika delad som baken;)
#268 - 20 mars 2009 18:28
c90368 skrev:
Det är tur att smaken är lika delad som baken;)

Jomen... den Discusen skulle väl sitta fint ändå Maths? Tänk ett stöddigt lekpar med lite yngel runt sig, som ser ut så!:)

Edit; Jag hade då jädrar inte tackat nej iallafall!
Bilagor:
#269 - 20 mars 2009 18:39
Det där sista var snygg! :d
#270 - 20 mars 2009 18:39
MaxB skrev:
Jomen... den Discusen skulle väl sitta fint ändå Maths? Tänk ett stöddigt lekpar med lite yngel runt sig, som ser ut så!:)

Edit; Jag hade då jädrar inte tackat nej iallafall!

Men jag tackar nej, med stolthet!

Jag ser bakom dom vackra fiskarna hur många som inte platsat och som har gått till sopptunnan!

Dessutom vill inte jag betala pengar till en odlare som tar dessa otroligt vackra vildformer och bearbetar dom för att vi kunder ska betala mer pengar för att han har "offrat" en massa fiskar på vägen och få en icke naturlig variant.

Här ämnet som får mina horn att växa i pannan!
#271 - 20 mars 2009 20:05
c90368 skrev:

Jag ser bakom dom vackra fiskarna hur många som inte platsat och som har gått till sopptunnan!

Dessutom vill inte jag betala pengar till en odlare som tar dessa otroligt vackra vildformer och bearbetar dom för att vi kunder ska betala mer pengar för att han har "offrat" en massa fiskar på vägen och få en icke naturlig variant.

Ja... OK... jag skall hålla käft... (och det är säkert många här som uppskattar det) gôrlänge...
Jag kan alltför lite om hur det går till när de odlade "färgerna" kommer till för att uttala mig om själva hanteringen och turordningen i detta för att "försvara" att dessa Discusar skall få finnas. Min uppfattning, så amatörmässig den än är, är att om fiskarna inte har lyten och detaljer som avviker från det naturliga - så är väl just "färgsättning" kanske inte så mycket att orda om. Jag hade inte en aning om att det gick till på det här viset, att hundratals exemplar blir dödade och slängda, eller tvärt om - just för att få fram ett utställningsex och färgvarianter... Det låter ju väldigt trist...

Edit; jag skrev "hundratals" ovanför - det var fel citerat - jag menar; massor.
#272 - 20 mars 2009 20:12
c90368 skrev:

Så i princip kan du inte köpa en hund.:p
#273 - 20 mars 2009 20:22
kaj.p skrev:
Så i princip kan du inte köpa en hund.:p

Eller en svärdbärare.. ;)

Håller med i stora drag om att naturformerna borde behållas men å andra sidan så hade man samtidigt gått miste om en hel del..
#274 - 20 mars 2009 21:10
c90368 skrev:

Sorry C90, men det skulle jag vilja ha bevis för att det är så det går till. Visst är urvalsprocessen hård, men att alla fiskar på vägen till att få ett resultat som odlaren är ute efter offras tror jag inte ett dyft på.
Att få en VF till att bli som fisken på bilden jag skickade in tar ett stort antal generationer, plus att h*n måste veta vad h*n håller på med för att få det resultatet.
Att sedan en del inte gillar dessa odlade fiskar är upp till dem, men jag gillar dessa och det står jag för!
Sedan tänker jag inte ta denna diskussionen här, utan vill du diskutera detta ämne så får du starta en ny tråd.
#275 - 20 mars 2009 21:19
Jag måste tillstå att jag också står för att jag gillar dessa "färgstarka" varianter - även om jag vurmar för vildvarianterna. Några av mina finaste akvarieminnen tillägnar jag "disco"-discusarna, på bilderna några inlägg ovan...
#276 - 20 mars 2009 21:35
ansjo skrev:
Sorry C90, men det skulle jag vilja ha bevis för att det är så det går till. Visst är urvalsprocessen hård, men att alla fiskar på vägen till att få ett resultat som odlaren är ute efter offras tror jag inte ett dyft på.

Att få en VF till att bli som fisken på bilden jag skickade in tar ett stort antal generationer, plus att h*n måste veta vad h*n håller på med för att få det resultatet.

Att sedan en del inte gillar dessa odlade fiskar är upp till dem, men jag gillar dessa och det står jag för!

Sedan tänker jag inte ta denna diskussionen här, utan vill du diskutera detta ämne så får du starta en ny tråd.

Jag har medvetet försökt att hålla mina åsikter för mig själv och inte framföra dem i forumet under lång tid. Men nu var ju handsken kastad:p

Att diskutera detta är dessutom meningslöst eftersom det finns odlade varianter och det är inget lagbrott att odla fram varianter. Vilket medför att det är en fråga om tycke och smak, någonting man bara ska prata om när/om man vill bli osams.

Har dessutom inga belägg för att det går till som jag skrev, det är bara något som jag tror.

Så jag tar mina medeltida åsikter och drar mig tillbaka in i grottan och konstaterar precis som tidigare att smaken är delad!

Är väl det närmaste en pudel man kan komma;)
#277 - 21 mars 2009 00:15
c90368 skrev:

Är väl det närmaste en pudel man kan komma;)

Pudel :eek::eek::eek: :D

desa är garanterat Vf iallfall I svensk vatten ca 48 timar efter en 62 timmars tripp i en frigolitlåda. Ge dem någon månad till så ....
#278 - 21 mars 2009 06:54
Skitsnygga Kaj, tur att jag vet vart en del av dessa ska simma sedan:p!
#279 - 21 mars 2009 10:04
Mera Disco[:-83]
#280 - 21 mars 2009 17:18
Shit pommes frites, de diskusarna känner jag igen:p....
#281 - 21 mars 2009 19:13
ansjo skrev:

Nu ångrar du dig allt:d
#282 - 21 mars 2009 20:49
Nädå, jag vet att de har det bra, och som sagt får jag lite påfyllning om ett par veckor:).
#283 - 22 mars 2009 12:52
Vet du vad det är för fördelning på könen på Discusen ni köper?
#284 - 22 mars 2009 16:43
Nope, inte en aning...
#285 - 22 mars 2009 16:58
ansjo skrev:

Jag oxå lr ?
#286 - 22 mars 2009 16:59
Förresten så måste jag nog snart köpa på mig 6 diskusar eller fler igen , har ju massa käk i frysen som jag inte kan kasta :D
Dessutom e mitt 720 kar trist färgmässigt och det skulle behövas några plattfiskar där i som lyser upp lite.
#287 - 22 mars 2009 17:05
drd skrev:
Jag oxå lr ?

Skulle tro det:p!
#288 - 23 mars 2009 09:47
Tja ansjo!
Hur kommer du att göra med vattnet nu när du skall köra VF? Vanligt kranvatten eller nån form av modifikation för lågt pH samt mjukhet?
Lite nyfiken bara... :)
Sjukt snygga firrar förresten...
#289 - 23 mars 2009 11:08
Bra fråga, och som karet är nu med co2 får det även bli i fortsättningen med. Men inriktiningen är inte lika stor åt växternas välbefinnande utan mer att få ner pH:t i karet.
Att sedan växterna inte mår dåligt av det är en liten bonus;).
Tididgare har jag kört med vanligt kranvatten till mina diskus och det har funkat utmärkt, men det har iofs inte varit VF...
#290 - 23 mars 2009 11:57
ansjo skrev:
Bra fråga, och som karet är nu med co2 får det även bli i fortsättningen med. Men inriktiningen är inte lika stor åt växternas välbefinnande utan mer att få ner pH:t i karet.

Att sedan växterna inte mår dåligt av det är en liten bonus;).

Tididgare har jag kört med vanligt kranvatten till mina diskus och det har funkat utmärkt, men det har iofs inte varit VF...

Ja det är intressant det där med diskusvatten... Men odlat har du kört med vanligt kranvatten utan problem?

Undrar hur MaxB tänker köra... går nog över och frågar i hans tråd... :)
#291 - 23 mars 2009 18:06
Såg att du frågat, och får kloka svar som vanligt:).
Tidigare körde jag med vanligt kranvatten utan några tillsatser eller liknande i karet. Bytte i det stora karet 50% varje vecka, men i mitt lilla 240-kar med smådiskus som skulle upp i storlek bytte jag 50% om dagen rätt ner i karet utan problem.
Nu säger jag inte att det är så man ska göra, men det funkade för mig iaf;).
#292 - 23 mars 2009 20:53
skitsnyggt kar jag har läst hela tråden och man ser att karet bra utvecklas till det bättre!
#293 - 23 mars 2009 20:53
Har ni beställt en låda diskus som ni ska dela på eller? Har jag förstått fel? :)
#294 - 24 mars 2009 05:30
Nja, Kaj.P har gjort detta och den delen av lådan som dessa juveler befann sig i har vi konfiskerat:p!
#295 - 25 mars 2009 15:07
ansjo skrev:
Nja, Kaj.P har gjort detta och den delen av lådan som dessa juveler befann sig i har vi konfiskerat:p!

Okej häftigt! Från vilket område är dom fångade?

Lycka till med dom!
#296 - 25 mars 2009 17:06
Markus1984 skrev:
Okej häftigt! Från vilket område är dom fångade?

Lycka till med dom!

Vet inte riktigt, jag glömde fråga Kaj när jag var där. Kanske han kan svara på det om han läser detta, om inte jag frågar honom innan:).
#297 - 25 mars 2009 17:16
Nhamunda :D
#298 - 25 mars 2009 17:18
Tack mannen:D!
#299 - 25 mars 2009 18:49
Vilket namn! ;) Ska bli kul att se dem i era kar! :d
#300 - 2 april 2009 19:02
Nu vill jag ha lite bilder här! :d
#301 - 3 april 2009 10:45
Det ska du snart få, jag slängde ganska mycket växter igår eftersom ingen nappade på min annons, och ikväll blir det ett röj i karet och upphåvning av lite fisk.
Det kommer bli en makeover i karet med mycket rötter och bara ett stim tetror nu när diskusarna ska komma hem i morgon, men tills dess blir det inga bilder;)...
#302 - 3 april 2009 10:54
ansjo skrev:
Det ska du snart få, jag slängde ganska mycket växter igår eftersom ingen nappade på min annons, och ikväll blir det ett röj i karet och upphåvning av lite fisk.

Det kommer bli en makeover i karet med mycket rötter och bara ett stim tetror nu när diskusarna ska komma hem i morgon, men tills dess blir det inga bilder;)...

Härligt! Jag skall byta lite vatten i mitt kar, putsa och dona lite jag också - vi syns imorgon!:)
#303 - 3 april 2009 13:28
ansjo skrev:

Du skulle ju ge mig växterna! Det bestämde vi ju! ;););)
#304 - 3 april 2009 13:33
Tror jag inte, eller så har jag fått Alzheimers light under veckan;)...
Bilagor:
#305 - 3 april 2009 13:44
ansjo skrev:
Tror jag inte, eller så har jag fått Alzheimers light under veckan;)...

Det måste du fått! ;)
#306 - 4 april 2009 22:55
Ja, då vill jag passa på att först och främst tacka Ansjo för en helt underbar dag. Ansjo har fixat och donat in absurdum; Discusar, käk, bilresor, bärs - ja, en helt makalös service... Jag saknar ord!!!
Vad jag däremot har ord kvar att uttrycka är; Vilka fantastiska kar Ansjo har! Det kommer lite bilder här nedan. Senare kommer två filmsnuttar på Ansjos 50x50x50 cm - kuber, varav den ena faktiskt är något av det vackraste jag sett - alla kategorier!
#307 - 5 april 2009 01:01
Och här slinker jag in Ansjos kub nr. 1.
Filmen ger absolut ingen rättvis bild av hur jädra grannt det här karet är - men här är en teaser iallafall:
" target="_blank">

Bilagor:
#308 - 5 april 2009 06:14
Här är kub nr. 2.

" target="_blank">

#309 - 5 april 2009 07:13
Wow... Fantastiskt vackert! :D
#310 - 5 april 2009 10:09
Skitsnygga bilder och filmer! Mumsiga akvarium!

Ansjo: Du har ju en sån mal jag pratade om i PM:t den gröna med gula prickar, ser exakt ut som din fast dom har gula prickar enda bak på stjärten...
#311 - 5 april 2009 14:05
Jepp, L200:).
Kul att se andra lägga in bilder och filmer i tråden, tack Mats:D!
#312 - 5 april 2009 17:39
Då ska jag kontra med lite nytagna bilder på kuben med diskus, de äter som hästar och bråkar som om de aldrig gjort något annat, kanske de är för få:p....?
Kollar man in diskusarna är det ett par stycken som garanterat är Heckelkross, lite extra kul faktiskt:D!
Tack Kaj att du tog hem dessa samt att vi fick köpa dem av dig:D!
[ATTACH]18813[/ATTACH]

[ATTACH]18814[/ATTACH]

[ATTACH]18815[/ATTACH]

[ATTACH]18816[/ATTACH]

[ATTACH]18817[/ATTACH]

[ATTACH]18818[/ATTACH]

[ATTACH]18819[/ATTACH]

[ATTACH]18820[/ATTACH]

[ATTACH]18821[/ATTACH]
#313 - 5 april 2009 18:00
Dom ser riktigt vilda ut! Vad menas med heckelkross?
#314 - 5 april 2009 18:21
Ansjo i kub 1 filmen har du röda små saker som simmar, vad är de för fiskar??
#315 - 5 april 2009 18:37
Markus1984 skrev:
Dom ser riktigt vilda ut! Vad menas med heckelkross?

Att Heckeldiskus är inkorsad i någon generation tidigare. Heckel har en lite bredare stressrand mer eller mindre alltid, och den slår igenom på ett par av diskusarna:).
Nubi skrev:
Ansjo i kub 1 filmen har du röda små saker som simmar, vad är de för fiskar??

Boraras brigittae, de kommer du med att vilja ha;).
#316 - 5 april 2009 18:49
ansjo skrev:
Att Heckeldiskus är inkorsad i någon generation tidigare. Heckel har en lite bredare stressrand mer eller mindre alltid, och den slår igenom på ett par av diskusarna:).

Boraras brigittae, de kommer du med att vilja ha;).

De små röda B.brigittae är fina :)

Intressant det där med heckeldiskus, det är alltså en "annan" sorts diskus?
#317 - 5 april 2009 19:38
Snyggt! Som jag har väntat på att ni skulle få de här fiskarna... Ni lär dock ha väntat ännu mer! Hoppas de kommer trivas nu... :D
Du har dem i din 70-kub? Hur många blev det?
#318 - 6 april 2009 07:27
6 st blev det och det funkar kanon än så länge tills de vuxit till sig lite. Kanske det då blir flyttning till mitt 900 liters, eller om man beställer ett kar med lite roligare mått:).
Funderar även på att utöka gruppen något, men det få framtiden utvisa.

Att det är en "annan" sorts diskus inblandad i ett par av fiskarna är inte så ovanligt, men huhr det visar sig i utseendet har jag inte en aning om. Det finns en massa att läsa om detta samt Kaj kan en hel del om detta, så kanske han avlägger en rapport i tråden:).
#319 - 6 april 2009 07:30
ansjo skrev:
6 st blev det och det funkar kanon än så länge tills de vuxit till sig lite. Kanske det då blir flyttning till mitt 900 liters, eller om man beställer ett kar med lite roligare mått:).

Funderar även på att utöka gruppen något, men det få framtiden utvisa.

Att det är en "annan" sorts diskus inblandad i ett par av fiskarna är inte så ovanligt, men huhr det visar sig i utseendet har jag inte en aning om. Det finns en massa att läsa om detta samt Kaj kan en hel del om detta, så kanske han avlägger en rapport i tråden:).

Halloj Mannen! Ja, man vill utöka...!:)
#320 - 6 april 2009 07:33
Så snart Kaj kommer hem så:p....
#321 - 9 april 2009 18:48
Där ser man dom såg ju ut att trivas som fisken i vattnet :D
VF is the shit :D
#322 - 9 april 2009 18:59
Där ser man dom såg ju ut att trivas som fisken i vattnet :D

VF is the shit :D

Jepp, det borde ju du veta:p....
#323 - 11 april 2009 11:29
pssst! Boraras brigittae ser riktigt fina ut! aldrig sett de här i djurbutiken. Tror inte jag har lagt märkte till de tidigare, är dina ovanligt röda? Jag vill ha aaaaaaaaaaaaaaaalllt!! =P
#324 - 11 april 2009 13:26
Det är som du säger inte så ofta man ser dessa juveler i butikerna, men vet man vad man vill ha brukar det ofta gå bra och beställa dem och då kan man ibland få ett lite bättre pris med:)!
Mina är helt vanliga B.brigittae, de ser ut så när de vuxit till sig lite och färgat ut:).
#325 - 13 april 2009 15:09
Hejdär
Hur går det med dyrgriparna ?

/Tomas
#326 - 13 april 2009 15:27
Har du gått i ide ansjo? :)
#327 - 17 april 2009 14:14
Ja här sitter jag fortfarande och väntar på att nått ska hända!

Hur mår dina fiskar ansjo?

Kan du inte ta lite bilder på dina diskus, och skulle gärna se lite av dina andra kar också! Gärna lite malbilder också!
#328 - 17 april 2009 14:33
Det kommer, men vårbruket på kolonilotten har kommit lite ivägen i prioriteringslistan;).
Diskusarna mår finemang, och ett par av dem har börjat färga ut lite mer nu. De har nästan inga stressränder och börjar få en svagt röd ton över hela kroppen och dessa fiskar tror jag mycket på.
Det jävligaste är att MaxB har lika många av dessa VF, så de kommer jag nog snart att kidnappa:p!
I det stora karet växer Redback skalarerna på, och dessa 8 juveler håller sig faktiskt väldigt lugna utan revirstrider och bråk (än så länge;)). Jag kommer mer och mer närmare en makeover i detta kar, det har gått utan någonting gjort sedan i augusti förra året och jag har bara rengjort framrutan en gång under denna tiden då alger inte förekommer i detta kar:p!
Skulle vilja ha mer rötter och mindre växter i karet så det blir lite mer "trollskt" eller hur man enklast ska förklara det:).
#329 - 17 april 2009 14:39
Det låter ju jätte kul!

Det där '"trollska" du är ute efter förstår jag precis hur du menar, har liknande i mitt odlingskar för guld ancistrusrna, fast något nertonad "trollsk" stil då jag vill se lite vad som händer bland rötterna!

Ser fram emot att få se en makeover även om jag tyckte det var snyggt sist jag kollade på dina bilder....men det är ju alltid kul med "nytt!!

Skulle gärna se lite bilder på dina malar/malliknande fiskar också! Tyckte du hade en skön samling!
#330 - 17 april 2009 14:39
There man ser! :D Blir kul med en makeover!:D Kidnappningen låter som en bra plan! :p
Tror jag fattar vad du menar med "trollskt" :D
#331 - 17 april 2009 14:47
Det svåra med malarna är att fota dem, då jag har ett par sorter som inte kommer fram ens om de får käk:p.
Makeovern blir nog inte förrens lite längre fram, det får inhandlas några ton olika sorters rötter först:D...
#332 - 17 april 2009 15:02
Osså säger nån: "Väntar man på något gott...";)
Osså säger jag: "...Väntar man alltid för länge!" ;)
Kunde inte vänta! :D;)
#333 - 17 april 2009 15:04
Då säger jag "osis för dig";):p...
#334 - 17 april 2009 15:05
Och då säger jag: "Håller med!" :D;)
#335 - 17 april 2009 19:49
Snart får du faktiskt gräva fram kameran o fota lite.:d
Skulle vara kul att se discusarna nu när dom färgat ut mer.
#336 - 17 april 2009 21:34
Okidoki, då kommer det några bilder här:):
[ATTACH]19040[/ATTACH]

[ATTACH]19041[/ATTACH]

[ATTACH]19042[/ATTACH]

[ATTACH]19043[/ATTACH]

[ATTACH]19044[/ATTACH]

[ATTACH]19045[/ATTACH]
#337 - 17 april 2009 21:50
ansjo skrev:

[ATTACH]19040[/ATTACH]

[ATTACH]19041[/ATTACH]

[ATTACH]19042[/ATTACH]

[ATTACH]19043[/ATTACH]

[ATTACH]19044[/ATTACH]

[ATTACH]19045[/ATTACH]

Inte ofta jag sitter och skrattar för mig själv när jag tittar på fiskbilder, men när bild fem kom upp så kom det ett asgarv:d En av de bästa actionbilder jag har sett på länge!

Därmed inte sagt att jag garvade åt alla dina bilder, utan snarare var imponerad! Snygga bilder på jätte fina Diskus:)
#338 - 17 april 2009 21:55
Jag tyckte faktiskt att det såg kul ut, jag med:). Ett lite fel på det diskusynglet om den hade käkat sekret på diskusen:p...
#339 - 17 april 2009 22:43
ansjo skrev:

[ATTACH]19040[/ATTACH]

[ATTACH]19041[/ATTACH]

[ATTACH]19042[/ATTACH]

[ATTACH]19043[/ATTACH]

[ATTACH]19044[/ATTACH]

[ATTACH]19045[/ATTACH]

Läskigt sköna bilder! Ja, det verkar som att de här gynnarna följer samma utveckling, färgmässigt och "utseendemässigt" som mågarna här nere i götet - vackert, Ansjo!:)
Bilagor:
#340 - 18 april 2009 06:54
Vackert! :d
Bilagor:
#341 - 18 april 2009 07:29
Ska försöka skjuta lite nyare kort i kväll när det börjar bli lite mörkare ute:).
Att ta ett hyffsat kort är inte så svårt, du kasserar de andra 99 bara;). De korten jag satte in i förra inlägget är i mina ögon inte särskilt bra med reflexer och halva fiskar osv, så det är bara att träna vidare:)...
#342 - 18 april 2009 07:32
Man ser ju fiskarna! ;) Nä, tycker allt det ser bra ut! :d
#343 - 18 april 2009 17:27
ansjo skrev:
Ska försöka skjuta lite nyare kort i kväll när det börjar bli lite mörkare ute:).

Att ta ett hyffsat kort är inte så svårt, du kasserar de andra 99 bara;). De korten jag satte in i förra inlägget är i mina ögon inte särskilt bra med reflexer och halva fiskar osv, så det är bara att träna vidare:)...

Det är ju bara sätta igång att fixa till dom, du har ju gått kursen;)
Ser bra ut. Mycket fina discus det där.
#344 - 18 april 2009 17:36
Jodå, visst kan jag numera fixa och trixa lite, men det får ändå vara något hyffsat att börja med:D.
Dessa diskus blir nog något extra när de vuxit till sig och känner sig hemma, och ni är välkomna att komma och kika på dem IRL:)!
#345 - 18 april 2009 17:46
Eller kanske fota ett helt akvarium:d Snart:eek:
#346 - 18 april 2009 17:52
Lite nyare bilder på karets invånare:
[ATTACH]19065[/ATTACH]

[ATTACH]19066[/ATTACH]

[ATTACH]19067[/ATTACH]

[ATTACH]19068[/ATTACH]

[ATTACH]19069[/ATTACH]

[ATTACH]19070[/ATTACH]

[ATTACH]19071[/ATTACH]
#347 - 18 april 2009 17:53
Raskens skrev:
Eller kanske fota ett helt akvarium:d Snart:eek:

Ska jag sätta på kaffepannan;)?
#348 - 18 april 2009 18:00
Mycket lockande men det får bli en annan gång.
Men nån gång kommer det att bli.:p
#349 - 18 april 2009 18:08
ansjo skrev:
Ska jag sätta på kaffepannan;)?

Fler än jag som vill fota hemma hos dig ?
#350 - 18 april 2009 18:16
Nope, inte för tillfället. Men de har varit här några gånger förut;)....
#351 - 18 april 2009 18:16
Jätte jätte fina bilder ansjo!!
Kul att ditt kar projekt går framåt *LeR*

En liten fråga
Hur smakar discusar om man steker de med lite smör??
....någon som vågar svara?? ;-)
#352 - 18 april 2009 18:20
Jag vet en som har smakat, men har inte hört resultatet....
Men andra akvariefiskar har man ju gnagt på, ett par olika sorters gurami, Clariasmal, Tilapia och botia. Den som fick det högsta kullinariska betyget var malen om den grillas, som jag gärna äter ofta när jag är i Thailand:D!
#353 - 18 april 2009 19:42
ansjo skrev:

ni är välkomna att komma och kika på dem IRL:)!

Semester planeringen påbörjad:D

Du är ju på vägen till Götet och sen tar man en sväng förbi Åleds, kan det bli bättre:p
#354 - 18 april 2009 20:19
Ska du ner till Arnold i Åled hakar jag gärna på, och vill du se mera så bor även Kaj.P på vägen med:).
#355 - 18 april 2009 20:37
Och ska ni uppåt så kan jag fixa åtminstone 3 ställen att stanna och titta på lite odlingar, samt 2 jätte bra affärer att kika in i. :)
#356 - 26 april 2009 17:14
Lite fler bilder på juvelerna:p:
[ATTACH]19224[/ATTACH]

[ATTACH]19225[/ATTACH]

[ATTACH]19226[/ATTACH]
#357 - 26 april 2009 18:54
Ansjo lever....Hur går det med projektet?
Du, jag ångrar mig, det är inte kul med skräpsnäckor ELLER andmat....fy uuuursh!!
och jag börjar förstå förtjusningen med lite svåårare fiskar.
Endlers och mollysarna är ju babymaking mashines! *fniss*
#358 - 27 april 2009 17:14
Nubi skrev:
Ansjo lever....Hur går det med projektet?

Du, jag ångrar mig, det är inte kul med skräpsnäckor ELLER andmat....fy uuuursh!!

och jag börjar förstå förtjusningen med lite svåårare fiskar.

Endlers och mollysarna är ju babymaking mashines! *fniss*

Det var det jag sa från början juh:p!
#359 - 28 april 2009 12:38
Det ver jag väl!! :P
Jag måste lära mig av mina misstag för att aldrig göra om det ;-)
#360 - 1 maj 2009 19:49
Nu har jag lärt mig och kommer aldrig att göra om det....men jag vet inte riktigt vad för FEL jag gjorde....
Skönt nu med långledighet :). Inte ett dugg avis ;)
#361 - 10 maj 2009 16:27
Tack för en mycket trevlig dag Anders. Det var riktigt roligt att få komma o titta på avkvariena dricka kaffe o tjöta lite.:d
Tack även för växterna.:)
Agneta o Tomas
#362 - 10 maj 2009 16:43
Och jag tackar för det goda kaffebrödet, som vanligt:D!
Synd att ni missade kameran men det blir fler tillfällen, och vi kommer snart och våldgästar er istället:p!
Hur gick det i zooaffären?
Bilagor:
#363 - 10 maj 2009 17:26
Denna gången blev det bara hö o grisöron. Himla fräsch affär var det.
Är det du som håller ordning?
Sitter här o käkar kärleksmums o undrar varför dom är här?:confused:
Dom var ju till er.
#364 - 10 maj 2009 17:38
Aha, det missade jag. Skit också då dessa är en klar favorit hos mig med ett glas mjölk:p.
Nope, det är tyvärr inte den affären:). Jag ska villigt erkänna att jag har inte varit där och kollat in ännu, men det kommer;).
#365 - 11 maj 2009 11:50
hur går det med karet!?
känns det skönt att vara gräsänkling och långledig :) ?
#366 - 11 maj 2009 12:00
Jo det känns fint, men med karet hinns inte mycket mer med än de vanliga vattenbytena...Det är först när båset är tomt som man saknar kon:p!
#367 - 12 maj 2009 12:12
Hahaha!
R åkte iväg igår och jag fick LOVA honom att inte köpa något innan han kom hem, eller så var jag tvungen att ta det genom honomn *asg*!!
Han tror att han ska komma hem till en lgh med 10000 små akvarium
#368 - 14 maj 2009 06:51
lite bilder på karet vore väl trevligt??
har glömt bort hur det ser ut
#369 - 14 maj 2009 14:05
Det kommer så fort jag installerat den nya datorn. Fick spel idag på datorn och stack istället och köpte en ny dator som förhoppningsvis startar när man trycker på knappen;).
#370 - 14 maj 2009 20:56
vad vart det för dator!?!?
#371 - 14 maj 2009 20:58
En sån där kantig för 6000:- som står på golvet:p...
#372 - 14 maj 2009 21:01
hahaha, för jobbigt att ha i knät eller ;)
#373 - 14 maj 2009 21:04
Det beror på vad man gör:D...
#374 - 14 maj 2009 21:08
Något....
#375 - 14 maj 2009 21:20
Är du hemma på söndag :).....vem vet, kanske kommer med påse bullar och kikar på dina kar :)
Lova att låsa in de dära tvåbenta sakerna ;)
#376 - 14 maj 2009 21:38
Jodå, jag lovar! Men bullarna behöver du inte ha i påsar:p....
#377 - 14 maj 2009 21:58
Nu ska vi tala om växtkaret och inte princess leia bullar inte :P
#378 - 15 maj 2009 15:55
ansjo skrev:
En sån där kantig för 6000:- som står på golvet:p...

Du är ingen spelare med andra ord, köpte en till sonen för ett år sedan, den kostade 12 000:-
#379 - 15 maj 2009 16:22
Nej, spel är totalt ointressant för mig men inte för pojken min och han fick en ny dator i julas.
Däremot vill jag kunna greja med filmer och bilder utan att den hänger sig, som den gamla gjorde stup i kvarten:(.
Nu har jag kört igång datorn och det är lite ovant med Vista, men det vänjer man sig snar tvid. Nackdelen med ny dator är att man får installera alla program som man är van vid, och det är kanske inte det roligasate jag vet;).
#380 - 15 maj 2009 20:45
ansjo skrev:
Nej, spel är totalt ointressant för mig men inte för pojken min och han fick en ny dator i julas.

Däremot vill jag kunna greja med filmer och bilder utan att den hänger sig, som den gamla gjorde stup i kvarten:(.

Nu har jag kört igång datorn och det är lite ovant med Vista, men det vänjer man sig snar tvid. Nackdelen med ny dator är att man får installera alla program som man är van vid, och det är kanske inte det roligasate jag vet;).

Starta upp ny dator är bland det tråkigaste som finns, framförallt att komma ihåg att hämta hem alla dessa gratisprogram som man nästan bara måste ha, som WinZip, Adobe mfl.

Jag använder fem olika datorer, inte varje dag, men varje vecka, en av dom har Vista och Office XX och jag kommer inte överens med den. Men jag är väl för gammal numera. Förr så hängde man på låset för att ladda ner nya Windos och Office. Numera skapar dom bara mer arbete...
#381 - 15 maj 2009 20:55
ansjo skrev:

Föresten med Vista, sonen har Vista och jag har det på den bärbara.

Om du tar bort allt lullull i form av in zomade fönster och fan vet vad så kan du få betydligt bättre fart på den.

Jag som jobbar framför en dator hela dagarna försöker alltid få bort allt krafs som inte tillför mitt arbete något. Vista är det system som det finns mest onödiga finesser att stänga av på.

Till att börja med ska man ta bort den där jäkla saken till höger som visar klockan och lockar en till en massa webbtjänster som suger bredband och processor hela tiden. Dessutom får man mer plats på skärmen med det man ska jobba med!

Ja, ingen Vista fan är jag direkt, mina jobbarkompisar som ser min bärbara frågar om jag kör XP fortfarande! Nej, jag kör bantad Vista brukar jag svara:D
#382 - 15 maj 2009 22:10
Jag fattar dig, men dels jämför jag med den gamla datorn och dels är den nya datorn nog inte så usel, så jag tycker nog att det är ett ganska bra ös i den här burken:).
#383 - 15 maj 2009 22:19
ansjo skrev:
Jag fattar dig, men dels jämför jag med den gamla datorn och dels är den nya datorn nog inte så usel, så jag tycker nog att det är ett ganska bra ös i den här burken:).

Jo det brukar var så det första halvåret;)

Men varför elda för kråkorna när man kan få kraften till sig själv!
#384 - 15 maj 2009 22:40
ansjo skrev:

Annars finns det alltid Ma...
Nej, jag skall inte go there - det är som att säga till en kristen att bibeln bara består av papper och trycksvärta...;):D:)
#385 - 19 maj 2009 13:12
HAhahaah!!! Goodie goodie
MaxB skrev:
Annars finns det alltid Ma...

Nej, jag skall inte go there - det är som att säga till en kristen att bibeln bara består av papper och trycksvärta...;):D:)
#386 - 11 juni 2009 09:46
Anders! hur går det med karet? När kommer bilder :D
#387 - 11 juni 2009 11:44
Snart, det är en make-over på G igen då jag inte tycker diskusarna får det utrymmet de bör ha. Ska flytta ihop dem med skalarerna i mitt 900 liters, och troligen blir det en överraskning för en del vad som troligen kommer i det karet istället:p.
#388 - 11 juni 2009 12:15
ansjo skrev:
Snart, det är en make-over på G igen då jag inte tycker diskusarna får det utrymmet de bör ha. Ska flytta ihop dem med skalarerna i mitt 900 liters, och troligen blir det en överraskning för en del vad som troligen kommer i det karet istället:p.

Tror det blir hur bra som helst!:)
...och jag blir verkligen spänd på vad du skall ha i kuben!;):)
#389 - 11 juni 2009 13:17
Ha, ett par av fiskarna vet du om din spjuver:p!
#390 - 11 juni 2009 15:38
ansjo skrev:

Väntar ivrigt!

Känner att jag behöver nya friska ideer.
#391 - 11 juni 2009 21:42
Ja, det känner jag med och får då söka i andra världsdelar:p.
Det lustiga är att man har ideerna i skallen men hur det blir i verkligheten är en annan femma:). Men det ska bli kul att fixa och dona nu på ledigheten med detta, då det är två kar som ska bli stor make-over på:D!
#392 - 11 juni 2009 22:48
ansjo skrev:
Ja, det känner jag med och får då söka i andra världsdelar:p.

Det lustiga är att man har ideerna i skallen men hur det blir i verkligheten är en annan femma:). Men det ska bli kul att fixa och dona nu på ledigheten med detta, då det är två kar som ska bli stor make-over på:D!

Är du äntligen ute ur SA-träsket och börjar med riktiga firrar? ;)
#393 - 11 juni 2009 22:52
Nja, SA kommer jag aldrig att lämna för några tråkiga sjöciklider:p;).
Däremot blir det troligtvis rätt kontinent för dina gissningar, men ganska snarlika fiskar som från SA. Några ciklider blir det säkert av ett par sorter, samt ett hyggligt stim med <kongotetror.
Detta är planen, men den kan ändras lika fort som det kommer regn på västkusten, och det är snabbt det:p!
#394 - 12 juni 2009 06:47
ansjo skrev:
Nja, SA kommer jag aldrig att lämna för några tråkiga sjöciklider:p;).

Däremot blir det troligtvis rätt kontinent för dina gissningar, men ganska snarlika fiskar som från SA. Några ciklider blir det säkert av ett par sorter, samt ett hyggligt stim med <kongotetror.

Detta är planen, men den kan ändras lika fort som det kommer regn på västkusten, och det är snabbt det:p!

Helt rätt Ansjo! Ös på! Det är väl gôtt att sprida gracerna lite? Själv tänker jag inte ens i "träsk"-banor utan hoppar glatt mellan kontinenterna!:)
#395 - 12 juni 2009 07:14
Västafrika med en transvestitisk ciklid ? Då måste du ju ha någon killi också :)
#396 - 12 juni 2009 07:25
Där sa du något Guy, det är faktiskt en fisk som jag aldrig har haft:). Hur funkar de med lite högre kar, ett gäng Kongotetror samt N.transvestitus och någon mer ciklid? Jag ska troligen inte leka av dem, men som något mer i karet vore det kul att testa:)...
Är det någon speciell sort som är lättare/bättre än någon annan?
#397 - 12 juni 2009 07:35
En art som jag tror skulle funka är någon av de många olika stammarna av
Fundulopanchax gardneri gardneri. Jag har själv tre par i mitt 50 cm höga kar och de håller sig mest bland växterna i nedre delen av akvariet, om du vill ha någon som håller sig högre upp så får det bli någon Epiplatys-art.
#398 - 12 juni 2009 07:40
Tack Guy, detta tror jag kan bli en ny kul bekantskap för mig:).
Kan man ha fler än en art i karet eller är de såpass revirhävdande att det bara är en dum idé?
#399 - 12 juni 2009 07:46
Så länge som du inte har allt för närbesläktade arter så är det inga problem. Jag har fyra olika arter från olika släkten tillsammans utan några som helst problem.
Kommer inte ihåg om du har täckglas på akvariet annars så blir det problem.
#400 - 12 juni 2009 08:02
Jodå, det är tackglas på karet och de små öppningarna som är får jag täcka med något:).
Jaja, då är det bara att kolla vad som finns hemma i Killiväg nästa gång det blir fiskköp om två veckor:D.
#401 - 12 juni 2009 08:05
Annars så får vi ta en tur till Alf och Anita
#402 - 12 juni 2009 12:43
Det låter intressant, dit kan man åka ändå:p;)!
#403 - 16 juni 2009 21:20
Har d uhamnat i killi träsket nu Ansjo!! Det är som att göra en U sväng i 200 blåst ;)
Kul!
#404 - 17 juni 2009 15:48
Det vet du väl hur det är, du har ju Volvo du med:p!
Lite mer än en vecka kvar:D......Ska flytta över diskusarna i helgen så de får fira midsommar i 900-burken:).
#405 - 17 juni 2009 17:56
ansjo skrev:
Det vet du väl hur det är, du har ju Volvo du med:p!

Lite mer än en vecka kvar:D......Ska flytta över diskusarna i helgen så de får fira midsommar i 900-burken:).

Jojo, nu skall de få sträcka ut lite - fasen vad spännande att få se när de går i storskålen!:)
#406 - 17 juni 2009 18:26
Och jag hoppas fortfarande att den som står i hörnet och trycker ska komma igång snart, om inte när han får öva lite bättre på sina simkunskaper:D!
#407 - 18 juni 2009 14:27
Bilder på Plattfiskarna får du inte missa att lägga upp *fniss* Ska bli kul och se vad det blir för tema i dina kar :) Nu när du fått insp. från andra sidan jordklotet och allt :)
(Jag är såå nöjd med min volvo! Idag kommer hundgrinden som jag best. ända från Karlstad.)
#408 - 18 juni 2009 23:00
Stackars akvarium, dags för en make-over igen i morgon.
Nu kommer det inte att vara så mycket fisk kvar på någon vecka, då diskusarna och tetrorna åker över till mitt 900 liters, men mina L-89 och L-183 får gå kvar i det karet trots att det blir "fel" världsdel. Har inte bestämt mig hur jag ska göra med pansarmalarna, men troligen får de följa med diskusarna...
#409 - 18 juni 2009 23:24
ansjo skrev:
Stackars akvarium, dags för en make-over igen i morgon.

Nu kommer det inte att vara så mycket fisk kvar på någon vecka, då diskusarna och tetrorna åker över till mitt 900 liters, men mina L-89 och L-183 får gå kvar i det karet trots att det blir "fel" världsdel. Har inte bestämt mig hur jag ska göra med pansarmalarna, men troligen får de följa med diskusarna...

Låt dom följa med - mina pansarkillar får gå med från 600-litaret till det stora - sedan börjar du om i kuben, byter världsdel och innevånare - jag har suttit och hårdstuderat de två rackare som skall gå i ditt kar, här ikväll - de är mycket leksugna... behöver jag säga att det kommer att säga "ägg-pang" i din kub om drygt en vecka...?
#410 - 19 juni 2009 05:55
Jo det blir säkert så. Risken att de får en del stryk är annars ganska övehängande, något som känns lite onödigt om man kan göra något åt det.
#411 - 19 juni 2009 09:23
Fan vad kul med makeover i ett större kar!
En fråga "70-växttub" Vart det inte växttub trotts allt ;-)

Ansjo! behöver lite insp. och hjälp med 150l. Endlers och mollysarna flyttar snart. Då blir det döspace i akvariet. :) Tips tips! :D
#412 - 19 juni 2009 10:48
150 liter tomt akvarium, då skulle jag nog suga på den karamellen ett tag innan jag bestämmer mig. Se bara till att inte karet står tomt utan att du har lite fisk som går där och grisar ner så bakterierna får lite underhållning:p.
#413 - 19 juni 2009 11:52
Ingen som känner för att håva in gråfärgade livrädda rödmunstetror i humusvatten:p? De som gnäller över snabba fiskar har nog aldrig haft dessa, det skulle varit lag på att alla skulle se ut som Kardinaltetror så vore allting mycket lättare:D:p!
#414 - 19 juni 2009 21:14
Det blev inte så mycket tid över idag för kuben, men fiskarna som skulle flyttas har nu gjort detta utom en Kejsartetra som lyckades gömma sig:p.
Får hämta lite mer sten i morgon då det gick mer än vad jag tänkte till mitt stora kar, men den kostar gratis så det är inga problem:). Rötterna ligger i en balja över natten och det blir fortsättning i morgon på detta kar.
#415 - 19 juni 2009 22:36
Detta följs storögt! :)
Kommer ihåg när jag skulle fånga silverhajar i liknande vattenförhållande........
#416 - 19 juni 2009 22:42
Men jag fick upp dem till slut, men jag fick låta vattnet klarna först:p!
#417 - 19 juni 2009 22:47
ansjo skrev:
Men jag fick upp dem till slut, men jag fick låta vattnet klarna först:p!

Tålamod ger resultat! ;):p
#418 - 20 juni 2009 17:36
Bilder bilder biiilder!!
150l står inte tomt. Det ser tomt ut :) (du får väl läsa min tråd :P )
#419 - 23 juni 2009 15:28
I morgon blir det uppstart av även detta karet om jag får tid, växterna är nästan helt klara då jag fick en sändning Blyxa japonica av Johanski idag och javaormbunkarna är fixade sedan tidigare.
Någon Aponogeton ska nog i karet med, men denna får jag ordna på fredag när Mats och jag har vårt lilla race:D!
#420 - 23 juni 2009 15:35
Tänk på att sprida ut blyxan om du vill ha den över ett lite större område. Den kommer snabbt skicka sidoutlöpare och varje skott kommer bli enormt och buskigt och fint. Det ser fult ut ett tag men sen blir det en fröjd för ögat. Sen efter några veckor provar du dra upp ett skott så ser du hur snabbt den växer :)

Uppdatera med bilder så snart du kan, alltid kul att se var ens växter hamnar
#421 - 23 juni 2009 15:40
Jepp, bilder kommer garanterat:D! Tror det kommer att bli riktigt snyggt då jag tänkte peta ner en planta mellan stenarna och rötterna där det får plats:).
#422 - 25 juni 2009 18:20
Nu har jag precis blivit färdig med karet och planteringen och det ser ganska OK ut:). Fotade lite men då det är lite för ljust ute och i lägenheten, blev det bara kattskit med bilderna och jag får vänta tills det mörknar på istället.
I morgon flyttar det in lite fisk och det ska bli intressant vad man kanske hittar, men inriktningen är klar iaf.
#423 - 25 juni 2009 18:47
Vad ska det bli för stimmfiskar??
#424 - 25 juni 2009 21:11
Kongotetror tänkte jag, en 20-25 st sådär:)!
#425 - 26 juni 2009 11:38
Kul att du ska köra afrikatema istället för sa som tycks vara populärast just nu...

Afrikansk långfenstetra kanske skulle kunna vara ett alternativ till kongotetra, säkert lite knepigare att hitta förstås och den kanske är lite tuff mot växterna.

Micke på ciklider.se har ju skrivit denna artikel om den:

http://www.ciklider.se/artiklar/mp_brycinus_longipinnis.shtml

Det blir nog bra hur du än gör, du verkar ha bra koll och känsla.

Daniel
#426 - 26 juni 2009 14:50
Tack för det Broddan:).
Ja, några Afrikansk långfenstetra blev det inte, däremot 25 Kongotetror och lite annat, kommer bilder när de väl kommer ner i karet:D!
#427 - 26 juni 2009 15:37
Tack för idag Anders, det var en helt fantastiskt trevlig och kul dag!
Fiskarna är isläppta och allt verkar finfint!:)
#428 - 26 juni 2009 15:59
Samma här, men de är något bleka än så länge...och tack själv:D!
#429 - 26 juni 2009 16:21
Ett par bilder, kanske inte så bra, men det var vad jag kan erbjuda just nu...:
[ATTACH]20645[/ATTACH]

[ATTACH]20646[/ATTACH]

[ATTACH]20647[/ATTACH]
#430 - 26 juni 2009 16:56
Jag är lite nyfiken på hur Transorna betedde sig när de kom i karet?
#431 - 26 juni 2009 17:13
De såg jag inte då de var snabbare ner till bottenregionen än ansjo:s möte med frugan nyss hemkommen från fiskesemester i en vecka:p.
#432 - 27 juni 2009 18:28
Du har väl rätt ljust i din kub, eller hur? Skippa blixten då så blir det lite behagligare ljus!

Snygg Blyxa förresten ;)
#433 - 27 juni 2009 18:32
Kongotetran är en av mina favoriter och kommer lätt införskaffas. Är det svåra att håla? Hur många ska man helst ha tillsammans?
#434 - 27 juni 2009 21:09
Johanski skrev:
Du har väl rätt ljust i din kub, eller hur? Skippa blixten då så blir det lite behagligare ljus!

Snygg Blyxa förresten ;)

Nej, ljuset är ganska dåligt än så länge då jag inte bytt ut grejerna som låter som ett tröskverk i MH, därför är jag mer eller mindre tvungen att köra med blixt...annars blir det väldigt mörka bilder samt att fisken blir suddig...eller nåt:p!
#435 - 27 juni 2009 21:11
MissB skrev:
Kongotetran är en av mina favoriter och kommer lätt införskaffas. Är det svåra att håla? Hur många ska man helst ha tillsammans?

Det är en av de snyggaste tetrorna i mitt tycke, men den blir hyffsat stor så den passar inte så bra i mindre kar.
Du bör ha minst ett 10-tal så de trivs, men man behöver inte köpa alla på en gång om man tycker de är dyra:).
#436 - 29 juni 2009 16:13
Kongo tetror är en stor favorit hos mig. Har haft dem flera gånger.

Men jag ärligt talat är jag lite undrande över om de kommer att trivas i en 70 kub. De om några brukar behöva långa kar för att kunna sträcka ut. Senast jag hade dem var i min 400 burk på 1,5 m och det tyckte jag var i minsta laget. Dessförinnan hade jag dem i 2 m burk och då verkad dom trivas bra.
#437 - 29 juni 2009 19:27
Det får framtiden utvisa, och det var lite min tanke med. Dels får jag se till att ha bra fart på vattnet, och dels är de inte så stora ännu så det tar nog ett litet tag innan de bor för trångt.
Shit, jag får nog kanske utöka med ett lite störra kar snart:p....
#438 - 29 juni 2009 19:54
ansjo skrev:
Det får framtiden utvisa, och det var lite min tanke med. Dels får jag se till att ha bra fart på vattnet, och dels är de inte så stora ännu så det tar nog ett litet tag innan de bor för trångt.

Shit, jag får nog kanske utöka med ett lite störra kar snart:p....

Ummmm... tänk när flyttlasset går någon gång i en, förhoppningsvis, snar framtid, och 960- och 600-baljan skall slumpas bort...:rolleyes:
#439 - 30 juni 2009 04:43
Jepp, och du vet läget:p!
#440 - 30 juni 2009 10:36
MaxB skrev:
Ummmm... tänk när flyttlasset går någon gång i en, förhoppningsvis, snar framtid, och 960- och 600-baljan skall slumpas bort...:rolleyes:

Pax för 600 karet:d
#441 - 30 juni 2009 10:54
Då var saken klar:D!
#442 - 30 juni 2009 12:49
Ansjo vad är det för fisk på inlägg 424 första bilden?
fint som satan :)
#443 - 30 juni 2009 12:57
jarecki68 skrev:

Halloj Jarecki! Ansjo är ju inte inne just nu, så jag svarar lite lätt...
Det är en typ av killi. Jag och Anders köpte båda två varsina grupper av dessa gula och även en rödprickig variant. Jag kan tyvärr inte namnet på dom, trots att Guy har skrivit namnen i min Subocellatus-tråd.
Så här ser de röda ut, hane och hona;
#444 - 30 juni 2009 13:10
Tack MaxB väldigt fina båda två varianterna.
Bilagor:
#445 - 30 juni 2009 13:15
jarecki68 skrev:
Tack MaxB väldigt fina båda två varianterna.

Ja, jag har aldrig haft killi innan och jag måste säga att de är otroligt fina att titta på, och de har ett intressant beteende. Nu har jag börjat läsa massor om olika typer av killi och är dödssugen på att starta upp ett eller flera mindre killi-kar.
#446 - 30 juni 2009 13:41
avundsjuk på alla som har plats för flera akvarium:)
#447 - 30 juni 2009 16:33
jarecki68 skrev:

Den heter Epiplatys sexfasciatus (Sexbandad tandkarp guld) och är riktiga snyggingar:). Som tur är så kommer båda killisorterna från Afrika då karet är inriktat åt det hållet, mer eller mindre;)!
Den andra heter Aphyosemion gardneri.
#448 - 30 juni 2009 16:43
jarecki68 skrev:
avundsjuk på alla som har plats för flera akvarium:)

Man får göra sig plats;). Men jag ska inte säga för mycket, skulle jag sätta upp ett 960 jämte mitt 900 liters skulle nog tom min fru få spader trots att hon är världens snällaste.
Däremot har inte morsan något akvarium hos sig;):p!
#449 - 30 juni 2009 17:54
Lite nya bilder:
[ATTACH]20729[/ATTACH]

[ATTACH]20730[/ATTACH]

En sliten hona:
[ATTACH]20731[/ATTACH]
#450 - 30 juni 2009 17:56
Är den översta bilden från ett akvarie? Jisses vad snyggt isåfall!
#451 - 30 juni 2009 17:58
Tack du, jo den är precis nytagen på 70-kuben jag gjorde iordning i torsdags.
#452 - 30 juni 2009 20:57
Santana & Perkele - Det karet är ju bara så fint nu alltså! Toppensnyggt!:)
#453 - 30 juni 2009 20:59
Men det skulle varit 2 meter långt det med:p!
#454 - 30 juni 2009 22:39
MissB skrev:
Är den översta bilden från ett akvarie? Jisses vad snyggt isåfall!

Jäklar i mig, det är stenarna som gör det!

Det är bara att ta av hatten och backa tillbaka till åttitalet
#455 - 30 juni 2009 23:04
Verkligen kanonsnyggt Ansjo! Precis som en kub ska inredas :)

Rör sig Blyxan?
#456 - 1 juli 2009 06:26
c90368 skrev:
Jäklar i mig, det är stenarna som gör det!

Det är bara att ta av hatten och backa tillbaka till åttitalet

Ja, men layouten är inte riktigt 80, bara stenarna:p!
#457 - 1 juli 2009 06:28
Johanski skrev:
Verkligen kanonsnyggt Ansjo! Precis som en kub ska inredas :)

Rör sig Blyxan?

Ja, det blev ganska hyffsat:D.
Jag lagade MH för bara några dagar sedan och kör bara med ett par timmar om dagen än så länge, tiden ska ökas på allt eftersom men den har inte gått ner sig iaf:).
#458 - 4 juli 2009 16:50
Lite uppdateringar här med:).
Mitt par transvestitus går ihop hela tiden och visar inga som helst aggressioner mot varandra, och honan korvar sig hela tiden för hannen under roten som de sett till som deras.
Sedan har min ena sub.hona färgat ut ganska ordentligt, och det knallgula fält som går över honan och den violetta buken gör henne skitsnygg, och växer bara fenorna till sig så kommer hon snart att fastna på bild hon med:).
Tetrorna äter på bra, och numera vet de var maten kommer ner i karet och där blir samling vid pumpen när man närmar sig.
Det fattas heller inga av Killina, något som jag hört kan vara risken med dessa invånare:p!
#459 - 4 juli 2009 18:16
ansjo skrev:
Lite uppdateringar här med:).

Mitt par transvestitus går ihop hela tiden och visar inga som helst aggressioner mot varandra, och honan korvar sig hela tiden för hannen under roten som de sett till som deras.

Sedan har min ena sub.hona färgat ut ganska ordentligt, och det knallgula fält som går över honan och den violetta buken gör henne skitsnygg, och växer bara fenorna till sig så kommer hon snart att fastna på bild hon med:).

Tetrorna äter på bra, och numera vet de var maten kommer ner i karet och där blir samling vid pumpen när man närmar sig.

Det fattas heller inga av Killina, något som jag hört kan vara risken med dessa invånare:p!

Håhåjaja - det är la för jävla gôtt när det bara tröskar på!:)
Mina subbar har ätit upp (jagat ihjäl) fyra av de röda killina - de gula är kvar...
De håller nu på att gräva ur en kokosnöt i aquaclay-substrat - ett utgrävt "ac-korn" betyder femton nya där det grävdes - hmmm...:)
#460 - 6 juli 2009 13:16
Lite sorg idag, honan av Transvestitusarna låg idag och flöt vid ytan.
Troligen har den kommit för nära Sub.paret då hannen är en av de värsta marodörerna jag någonsin ägt:p. Jaja, det blir att leta en ny madam till hanen, eller så får sub.paret helt enkelt gå själva i bottenregionerna....
#461 - 6 juli 2009 13:57
Det var en ny fin avatar, men hur länge tror du det tar att lära sig att det = Ansjo när man skummar en tråd:confused:
#462 - 6 juli 2009 14:08
c90368 skrev:
Det var en ny fin avatar, men hur länge tror du det tar att lära sig att det = Ansjo när man skummar en tråd:confused:

Jag har en ny på G, så det är bara ett mellanspel:p!
#463 - 6 juli 2009 14:55
Fångade lite fisk med kameran idag, Kongotetrorna börjar färga ut nu och Killina är inte fula de heller;)!
[ATTACH]20793[/ATTACH]

[ATTACH]20794[/ATTACH]

[ATTACH]20795[/ATTACH]

[ATTACH]20796[/ATTACH]

[ATTACH]20797[/ATTACH]

[ATTACH]20798[/ATTACH]
#464 - 6 juli 2009 15:13
ansjo skrev:
Fångade lite fisk med kameran idag, Kongotetrorna börjar färga ut nu och Killina är inte fula de heller;)!

Kan bara instämma[:-106]
#465 - 6 juli 2009 18:27
Satiken vad synd på transorna Anders...
Men subbarna är överjävliga - mina har ätit upp nästan alla killis, har bara tre kvar nu...
#466 - 6 juli 2009 19:36
MaxB skrev:

Men subbarna är överjävliga - mina har ätit upp nästan alla killis, har bara tre kvar nu...

Uppenbarligen har jag missat något tidigare i era trådar?

Dessa subbar, vad är det för filurer?
#467 - 6 juli 2009 20:03
c90368 skrev:
Uppenbarligen har jag missat något tidigare i era trådar?

Dessa subbar, vad är det för filurer?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132035 hur i allasinadar har du kunnat missat detta:p?
#468 - 6 juli 2009 21:43
Maths! Kollar du "inlägg sedan senaste besöket" när du går in på forumet...? Jag gör alltid det och kollar av vad som har hänt sedan jag sist var inne!:)
#469 - 7 juli 2009 07:48
MaxB skrev:
Maths! Kollar du "inlägg sedan senaste besöket" när du går in på forumet...? Jag gör alltid det och kollar av vad som har hänt sedan jag sist var inne!:)

Brukar göra det minst en gång om dagen. Men ibland när man inte har så mycket tid blir det bara till att kolla av inkommande mail från trådar jag varit aktiv i.
#470 - 10 juli 2009 22:12
Inga bilder ikväll, men lite info om karets invånare:).
Tetrorna gillar skarpt diskusfodret jag kör med, de har fyrkantiga magar varje dag och det syns nästan så fort de växer. Det ska bli kul när de växt till sig och färgat ut då jag gillar dessa fiskar skarpt.
Subbarna har nu repat sig, men jag har en hona över som nog bör flytta då paret jagar undan henne konstant. Får nog skaffa en hanne till henne och göra som Mats gjort, flytta dem till ett eget kar:). Hmm, jag har inget kar ledigt och frugan har sagt stopp...jaja, den dagen den sorgen;)!
Mina Killi är där de är, skitsnygga och håller till i de övre regionerna och det är säkert det som har räddat dem. Skulle karet varit 20 cm lägre så hade de kommit närmare bottenregionerna där paletterna håller till, och då hade det nog varit klippt...
#471 - 10 juli 2009 22:20
Du har rätt! Min sketkub är på 50 och din är på 70 - stor skillnad, och anledningen till att de klarat sig!
#472 - 13 juli 2009 06:40
Lite nya bilder även här:
[ATTACH]20968[/ATTACH]

[ATTACH]20969[/ATTACH]

[ATTACH]20970[/ATTACH]

[ATTACH]20971[/ATTACH]
#473 - 13 juli 2009 15:02
Aaaah - nya bilder - ny glädje!:)
#474 - 13 juli 2009 15:25
Det var nog tur att det bara är en sub.hane i karet då det skulle vara slagsmål 24/7 annars, men jag ska nog skaffa en hanne till den ensamna honan så snart som möjligt och flytta dessa till något annat lämpligt kar:).
#475 - 13 juli 2009 20:01
Vilka fina Killis! bilder du har tagit. Härlig färg :)
#476 - 13 juli 2009 20:29
Nubi skrev:
Vilka fina Killis! bilder du har tagit. Härlig färg :)

Tack, synd bara att bakgrunden kanske inte är den bästa, så det blir lite rörigt....
#477 - 13 juli 2009 20:31
bakgrunden tittade jag inte på mr pedant :P
#478 - 16 juli 2009 16:57
baaahh!!! Fan va fint! riktigt ap-vackert!!! sheisse kartoffel ansjo!! hur gör du??
#479 - 16 juli 2009 18:26
Med potatisen? Eller vad;)?
#480 - 16 juli 2009 18:31
ja när du lagar mat... hur kokar du potatis i akvariet?
#481 - 16 juli 2009 18:32
Inte i akvariet, utan med akvarievatten:D!
#482 - 16 juli 2009 18:38
jaha?? intressant, infusier buljong? smarrigt. måste jag pröva.
Göra lite sallad av anubias oxå;)
#483 - 23 juli 2009 14:41
Idag fick jag ett spel på karet, jag köpte en ny MH-lampa för ett tag sedan som var på 10000K, men det vete tusan om den verkligen är mer än 6000K. Detta pissgula ljus har jag retat mig på så ininorden och gick ut på Ebay för att kolla vad det fanns. Köpte en ny 250W MH-lampa på 14000K och hoppas att detta ljus är lite bättre i färgen av vad jag vill ha.
Blyxian jag fick från Johanski vill inte riktigt ta sig, några har tynat bort medans några har tagit sig ganska bra men nu så f*n ska det nog bli bra....:D!
#484 - 26 juli 2009 11:49
Nu är jag tämligen övertygad om att paletterna lekt, de har ett revir som inte knappt en snäcka kommer in i. Lite bilder från idag med:):
[ATTACH]21395[/ATTACH]

[ATTACH]21396[/ATTACH]
#485 - 26 juli 2009 14:29
Ahh, dom där går ju inte av för hackor, alltså! Snyggt!:)
#486 - 26 juli 2009 15:25
En fråga
När honorna är röda om magen är det tecken på att lek kanske är på gång?
Gäller det generellt alla ciklider?
#487 - 26 juli 2009 15:29
Nej, men det syns ganska tydligt på paletter.
Du ser även resterna på äggläggningsröret på honan på bilden, och jag skulle tippa på att de lekte igår:).
#488 - 28 juli 2009 05:43
Nu har Kongotetrorna börjat växa till sig och färga ut, men vad är oddsen att det blir 23 honor och två hanar:p?
#489 - 28 juli 2009 06:24
Lite nya bilder från kuben:
[ATTACH]21452[/ATTACH]

[ATTACH]21453[/ATTACH]

[ATTACH]21454[/ATTACH]

[ATTACH]21455[/ATTACH]
#490 - 28 juli 2009 06:25
åhh kongotetrta :)
Gillade även den gula fisken.
Är det killis?
#491 - 28 juli 2009 06:38
Jajamensan, det är det:).
Hannen av Aphyosemion gardneri "gold" är på bild nr 2 och honan på bild nr 3:).
#492 - 29 juli 2009 20:47
Super fina Killis bilder! Hanen är ju riktigt snygg!
Vad har du för temp i karet?
#493 - 30 juli 2009 04:32
Jag har dragit ut sladden till doppvärmaren, så tempen ligger på runt 24 grader. Lite för kallt om man jämför med badkaret som står jämte, men å andra sidan ska jag inte bada:p.
#494 - 30 juli 2009 06:03
Om du någongång säljer det karet så säg till :)
#495 - 30 juli 2009 20:04
Nja, tyvärr lär det nog aldrig hända och eftersom karet är lite special samt har en MH ramp så skulle det även vara svårt att få ut det pris man då vill ha.

Jag fick hem den nya 14000K MH-lampan i förrgår och den åkte på plats fortare än Kjell hinner säga akvariefisk. Nu äntligen ser det inte ut som ett mösadrag i karet och jag gillar denna färgen på lampan betydligt bättre. Ökade även på tiden som MH lyser, och är nu uppe i lite över 4 timmar om dagen. Inga större algodlingar i sikte, peppar peppar...
#496 - 30 juli 2009 20:39
Det där måste jag få kolla in!

(skall du ha mig till att skaffa likadan armatur nu också...?:D)
#497 - 30 juli 2009 20:42
Ja du jä*lar vilket ljus det är. Det fräcka med MH är spelet i skuggorna man får om man vill, du vet som i saltvattenskar. Nu kör jag iofs med 4 T5 samtidigt så jag ser inte så mycket av detta, men det finns att tillgå om jag vill...
Så du är tillbaka på plan igen?
#498 - 30 juli 2009 21:09
ansjo skrev:
Ja du jä*lar vilket ljus det är. Det fräcka med MH är spelet i skuggorna man får om man vill, du vet som i saltvattenskar. Nu kör jag iofs med 4 T5 samtidigt så jag ser inte så mycket av detta, men det finns att tillgå om jag vill...

Så du är tillbaka på plan igen?

Jag är tillbaka litegranna, änna... Vi spelar in plattan, så du vet... ett något annat fokus just nu...
Sedan får jag underhålla "communityt" på YouTube som vill veta en massa om burkarna - de vill veta allt man kan tänka sig - och jag försöker vara till lags...
#499 - 31 juli 2009 06:53
:)Samma gamla snälla Mats;). Så får du skriva på engelska med....kan bli en bra låt om detta:p.
#500 - 21 augusti 2009 19:03
Så är det nu bekräftat, 23 honor och endast två hanar av Kongotetrorna. Hur f*n detta nu kan ha gått till, jag trodde inte att man kunde få det oddset ens på Betson:p!
Annars går det sin gilla gång, paletterna har troligen lekt för andra gången men resultatet blev samma som sist -nada!
Men det gör inte så mycket fast det skulle varit kul att se dem valla runt ett gäng småttingar:). Skam den som ger sig...
#501 - 21 augusti 2009 19:51
Jo, visst är det synd för det estetiska.

Men, jag har haft Kongotetror med 50% av varje kön.
Det var väldigt stökigt!
Hanarna är väldigt ettriga på honorna och slåss sins emellan så det blir ingen ro i karet.

Men din fördelning var väl liiite orättvis.

Men du kommer förmodligen att få två hannar som slår det mesta i prakt!
#502 - 21 augusti 2009 20:39
Skulle tro det, ungefär som om du och jag skulle gå ut på krogen:D:p!
#503 - 21 augusti 2009 20:51
Jag hänger med på krogen och kan vara skäggiga damen!
#504 - 21 augusti 2009 20:53
ansjo skrev:
Skulle tro det, ungefär som om du och jag skulle gå ut på krogen:D:p!

Syftade på första eller andra stycket;)
#505 - 21 augusti 2009 20:57
MaxB skrev:
Jag hänger med på krogen och kan vara skäggiga damen!

Du är inte ensam numera!

Har odlat stålull sedan nyåret:p

Hörde på radion häromdan (P1) att skägg är senaste inne grejen:d

För en gångs skull är jag tydligen "inne" dock utan att veta om det;)
#506 - 21 augusti 2009 21:01
Åhå, ett svinto till! Då är det bara Ansjo kvar då - ett litet peach-fuzz skall han väl kunna genererera!
Vi måste ju upp i Kjelle och Lasses liga - skäggmässigt, that is!:)
#507 - 21 augusti 2009 22:17
Säger bara en sak zz top:d
#508 - 21 augusti 2009 22:48
c90368 skrev:
Säger bara en sak zz top:d

Då får det bli; ZZ AM Top. :d

http://www.pwss.nu/home.php?cat=598
#509 - 30 augusti 2009 08:45
Är det get-stålull ni grabbar odlar eller bara Wild-ull??
För Get-ullet är inte inne.
vem lyssnar på p1? Det är p3 som gäller ;)
#510 - 30 augusti 2009 08:47
P3? Nä, Mix Megapol är det som gäller:D! Och jag kör med tredagars, trimning av skalle och haka samtidigt;)...
#511 - 4 september 2009 14:37
Kör du samma aparat för övre och nedre delen...av skallen? Måste skriva TYDLIGT så du inte missförståd :P
#512 - 4 september 2009 15:50
Jepp, av HUVUDET som sitter ovanför axlarna:p!
#513 - 4 september 2009 17:13
Psst! bilder vill jag se :) på din kup. Fisk kuben och ingen annan kub :P
#514 - 4 september 2009 17:14
OK. Ska se vad jag kan göra...;)
#515 - 4 september 2009 17:41
ansjo skrev:
Lite nya bilder:

[ATTACH]20729[/ATTACH]

[ATTACH]20730[/ATTACH]

En sliten hona:

[ATTACH]20731[/ATTACH]

wow. den översta bilden ger en härlig blick av höjden på akvariet. Det här snyggt att fylla ut på höjden. Du har gjort ett riktigt snyggt jobb. Får se hur jag får till det i min 375:a. Nu är ju det bara 50 högt och 150 långt men jag vill bygga på höjden ändå ( blir lätt att man bara inreder på bredden i ett sådant akvarium.)
#516 - 4 september 2009 19:33
Ett bra tips är Redmoore rötter som du kan fästa med ett buntband runt ett stag eller liknande så får du lite känsla av att det finns något även ovanför vad man ser:)....
#517 - 4 september 2009 19:35
Tack för tipset :D
#518 - 16 september 2009 22:03
Ansjo, hur ska man kunna ha en sådan redmoore rot när man har täckglas??
#519 - 17 september 2009 11:27
Det är inga problem, borrar du ett hål i den tjockaste delen som ska vara uppåt och drar ett buntband genom hålet så fäster du roten i tex mittstaget. När du lägger täckglaset över detta buntband så tar inte detta så mycket plats att det ser konstigt eller ovarsamt ut:)...
#520 - 17 september 2009 12:36
ansjo skrev:
Det är inga problem, borrar du ett hål i den tjockaste delen som ska vara uppåt och drar ett buntband genom hålet så fäster du roten i tex mittstaget. När du lägger täckglaset över detta buntband så tar inte detta så mycket plats att det ser konstigt eller ovarsamt ut:)...

Du är så jääääääävla smart!! :) Det skulle se coolt ut med redmoore rot i mitt 225 l :D
#521 - 17 september 2009 12:45
Prova:)!
De är lite dyra, men det är skitsnyggt att låta rötterna komma uppifrån/bakifrån då det är ett ganska dött ställe annars.
Jag har inte detta i kuben, men väl ett gäng i mitt 900 liters kar:).
#522 - 17 september 2009 12:47
Jag ska bara hitta en snygg rot :) kosta vad det kostar vill =) vill man ha ett snyggt kar så får man äta mindre nästa månad ;)
#523 - 19 september 2009 15:30
Så har jag tillfört ett par fiskar i karet och hoppas att de får vara ifred för Subbarna, nämligen ett par av nubis favoriter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=141&SOK=1 :p.
Jag tänkte ta det paret som dragit upp en kull i affären, men hannen såg lite tråkig ut med en massa småsår som kommit av någon anledning, så den fick jag ta bort istället och ta en av de mindre hannarna och således mindre pannpuckel:(.
Men de växer fort så den kommer förhoppningsvis att snart vara lika läcker som den dominanta hannen var:).
Bilder kommer så snart de kommer fram:D.
#524 - 19 september 2009 15:35
ansjo skrev:
Så har jag tillfört ett par fiskar i karet och hoppas att de får vara ifred för Subbarna, nämligen ett par av nubis favoriter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=141&SOK=1 :p.

Jag tänkte ta det paret som dragit upp en kull i affären, men hannen såg lite tråkig ut med en massa småsår som kommit av någon anledning, så den fick jag ta bort istället och ta en av de mindre hannarna och således mindre pannpuckel:(.

Men de växer fort så den kommer förhoppningsvis att snart vara lika läcker som den dominanta hannen var:).

Bilder kommer så snart de kommer fram:D.

Jäklar vad gott vi hela tiden snurrar runt fiskarna! Nu har du lejon också - och Gracilis. Och jag har dina discusar! Fram med lite bilder nu bara!:D
#525 - 19 september 2009 15:37
Jepp, och hur funkar det för mina andra ex. Kolglödstetrorna:D?
#526 - 19 september 2009 15:46
Kul:d

Jag får väl nöja mig att titta på bilder av dina när det nu inte blev några Lejon hos mig:p

Men jag har inte gett upp ännu, behöver uppenbarligen ett akvarium till har jag kommit fram till!
#527 - 19 september 2009 15:47
ansjo skrev:
Jepp, och hur funkar det för mina andra ex. Kolglödstetrorna:D?

Dom är ju helt ofattbart snygga! Jag skulle köpt 200 sådana istället för de jag har i 960-burken... det hade varit mumma!
#528 - 19 september 2009 15:49
c90368 skrev:

Jag får väl nöja mig att titta på bilder av dina när det nu inte blev några Lejon hos mig:p

Men jag har inte gett upp ännu, behöver uppenbarligen ett akvarium till har jag kommit fram till!

Aha, jag fick för mig du hade plockat hem ett par lejon - ja, en ny burk till är aldrig fel!

Edit; jahopp - och MaxB har risgrynsgröt i skallen uppenbarligen - svarar till fel snubbe. Sorry!
#529 - 19 september 2009 15:53
Du får skylla på att det är lördag:p....
#530 - 19 september 2009 15:54
c90368 skrev:

Troligen, det är alla akvaristers dilemma tycker jag:p. Men ett....;)?
Jaja, ska du ha tag i dessa lejonskallar så hör av dig då jag vet var de bor:p.
#531 - 19 september 2009 15:55
ansjo skrev:
Du får skylla på att det är lördag:p....

Pssscchhhtt... och där öppnades ytterligare en ölburk...:p
#532 - 19 september 2009 16:02
Hmmm, fest eller? Var är brudarna:p?

Om jag går tillbaka till kuben igen så har det kommit en massa alger de senaste två veckorna, trådalger och toffsalger utan att jag förstår riktigt varför men hittade orsaken idag när jag skulle kalibrera min pH-controller. Den var inställd på 5,6 och är något som den aldrig kommer ner till så det har varit ett ganska duktigt bubblande på gasen den senaste tiden.
Hur den blev inställd på detta är mig en gåta, men kanske det blev något galet vid förra kalibreringen. Hoppas att algerna går tillbaka sakta med säkert nu när det blivit ordning på torpet igen:D!
#533 - 20 september 2009 13:12
Här är ett par bilder på doldisarna, förhoppningsvis blir det bättre bilder när de känner sig mer hemma:).
[ATTACH]23198[/ATTACH]

[ATTACH]23199[/ATTACH]
Och ett par kort på en av mina 3 finingar, Ancistrus sp. L-089:D:

[ATTACH]23200[/ATTACH]

[ATTACH]23201[/ATTACH]
#534 - 24 september 2009 13:09
Ja, inte är det Subbarna som bestämmer i detta karet iaf, lejonskallarna är faktiskt bossarna numera.
Men faktum är att det är väldigt lugnt i karet trots att de har sina revir ganska nära varandra, och jag hoppas innerligt att de fortsätter på den lugnt inslagna vägen:)...
#535 - 9 oktober 2009 05:03
Lite uppdatering sedan sist. Trådalgerna är numera inget hot och har blivit borta. Men däremot har det kommit en hel del toffsalger, trots jämnt pH och PMDD, och jag anar starkt att det är belysningen som är boven i dramat.
Det blir troligen en liten make-over i detta kar snart med lite snabbväxare som kan konkurrera ut algerna i längden...
#536 - 12 oktober 2009 09:07
släng ner vattenpester :) Eller de där fiskarna vi pratade om :)
#537 - 12 oktober 2009 10:10
Jag får se hur jag gör och isf när jag gör det:).
Jag har lärt mig att det är ett långsiktigt kar som ger bäst resultat, och att greja med karet för mycket bara skapar obalans.
#538 - 15 oktober 2009 21:08
Nu är jag 100% säker på att mina subbar har lekt igen. De försvarar sin lilla grotta något helt otroligt, och nåde den fisk som råkar komma i närheten. Släppte i lite frysfoder och detta råkade komma ner framför hannen som gick loss på fodret som den värsta hulliganen på en Englandsmatch i fotboll:p!
Sedan om han var extra hungrig eller om han såg det som en inkräktare vet jag inte, men kul såg det ut:D!
#539 - 15 oktober 2009 21:09
Läckert Anders....glömt denna tråd litegrann :D
#540 - 15 oktober 2009 21:11
Jo, man får uppdatera trådarna själv då många läser men inte skriver, så de hamnar lite offside i trådträsket;).
MaxB är duktig på att hålla sina trådar vid liv, då han gillar att filma men själv är jag mer åt fotohållet:).
#541 - 15 oktober 2009 21:15
ansjo skrev:
Jo, man får uppdatera trådarna själv då många läser men inte skriver, så de hamnar lite offside i trådträsket;).

MaxB är duktig på att hålla sina trådar vid liv, då han gillar att filma men själv är jag mer åt fotohållet:).

Ja, jag gillar såklart max's filmer men bilder vill jag nog oftast ha.
#542 - 16 oktober 2009 06:24
Jag tror att flertalet föredrar foton. Jag har läst en del "artiklar" om just detta i bloggvärlden och liknande. Trots att man idag klistrar in en filmsnutt i en blogg eller forum så upplever många att det är jobbigt att klicka på filmen och spendera några minuter just där. De flesta vill ha den snabba information som en bild ger, utan "effort" så att säga. Jag är ju rysligt gammaldags och gillar långa texter (böcker), filmer som tar god tid på sig - där scenerna är långa och liksom kramar ur innehållet (Bergman är en favorit... nä, inte Marit!) - och för min del, i mina trådar, är det så att det ledsamma faktum att jag är en helt värdelös fotograf gör att jag hellre filmar - liksom regisserar en lång bild!:)
#543 - 16 oktober 2009 06:55
MaxB skrev:
Jag tror att flertalet föredrar foton. Jag har läst en del "artiklar" om just detta i bloggvärlden och liknande. Trots att man idag klistrar in en filmsnutt i en blogg eller forum så upplever många att det är jobbigt att klicka på filmen och spendera några minuter just där. De flesta vill ha den snabba information som en bild ger, utan "effort" så att säga. Jag är ju rysligt gammaldags och gillar långa texter (böcker), filmer som tar god tid på sig - där scenerna är långa och liksom kramar ur inehållet (Bergman är en favorit... nä, inte Marit!) - och för min del, i mina trådar, är det så att det ledsamma faktum att jag är en helt värdelös fotograf gör att jag hellre filmar - liksom regisserar en lång bild!:)

Jag gillar både och....tex underbart att få se yngel som simar runt sina föräldrar eller en argsint ap. hona som försvarar sitt revir....dom är tråkiga att fånga på bild...Men jag gillar helhetsbilder på akvarier och 1fisk eller ett par , ja du förstår. :)
#544 - 16 oktober 2009 07:03
Markus1984 skrev:
Jag gillar både och....tex underbart att få se yngel som simar runt sina föräldrar eller en argsint ap. hona som försvarar sitt revir....dom är tråkiga att fånga på bild...Men jag gillar helhetsbilder på akvarier och 1fisk eller ett par , ja du förstår. :)

Sorry Ansjo att vi OT:ar lite!
Jo, jag gillar ju bilder otroligt mycket jag också - slänger ju ofta in helhetsbilder på burkarna och så där - inget utesluter det andra! Jag hajar precis vad du menar!:)
#545 - 16 oktober 2009 08:41
Vadå OT, det vet du att det brukar alltid gå åt det hållet i våra trådar förr eller senare ändå. Sedan tycker jag detta har att göra med tråden i allra högsta grad:D!
Jag håller med Markus, men jag förstår även vad du menar Mats.
Ibland tittar man på filmerna bara en kort snutt medans man ibland vill att de inte ska ta slut. Sedan beror det på många anledningar och den största är givetvis om man är intresserad av innehållat av filmen.
Ser man däremot en bild så kan man snabbt se om den är värd att klicka på för att titta närmare på, eller om man bara gluggar på den och tänker, jaha.

Gillar du Bergman Mats, så skriver jag inte mer här trots att inlägget egentligen är två sidor nu, tänk på Tystnaden:D;)!
#546 - 17 oktober 2009 09:21
Var är bilderna vill se T-ciklider å sten nu. Bilder på work in progress, vi har ju pratat om detta du måste släppa stenarna ibland och greppa kameran.[}:)]
#547 - 16 november 2009 23:20
Upp med armarna ut akvariet! ta fram kameran och tyck på press! :)
#548 - 16 november 2009 23:31
Bägge Gracilishonorna kom ut med varsin kull yngel häromdagen och de ser ut att vara precis lika gamla. En duktig hanne som kan hålla koll på två brudar samtidigt:p!
Fotade lite häromdagen faktiskt, men det vart lite mycket jobb den senaste veckan så det har fått stå tillbaka lite, men det kommer:).
#549 - 17 november 2009 08:15
ansjo skrev:
Bägge Gracilishonorna kom ut med varsin kull yngel häromdagen och de ser ut att vara precis lika gamla. En duktig hanne som kan hålla koll på två brudar samtidigt:p!

Fotade lite häromdagen faktiskt, men det vart lite mycket jobb den senaste veckan så det har fått stå tillbaka lite, men det kommer:).

Fasen vad spännande Anders! Tryck in lite bilder när du får tid!:)
Mycket yngel blir det... tänk sedan när ynglen bildar par och dom i sin tur leker och föräldrarna tillåter det... håhåjaja!
#550 - 17 november 2009 13:26
Jo, det är lite det som är tjusningen med dessa:).
Skulle även vara kul att få speciosusen i lek med, men det är bara att vänta och se...foto kommer så snart det lugnat ner sig, GöranE kommer hit i kväll med på en fika innan jag slaggar innan nattjobbet så det är nog tveksamt att det blir idag.
#551 - 17 november 2009 13:34
ansjo skrev:
Jo, det är lite det som är tjusningen med dessa:).

Skulle även vara kul att få speciosusen i lek med, men det är bara att vänta och se...foto kommer så snart det lugnat ner sig, GöranE kommer hit i kväll med på en fika innan jag slaggar innan nattjobbet så det är nog tveksamt att det blir idag.

Som sagt, ta det när du får tid! Det var fasen vad Göran är på hugget - han kommer hem till mig på torsdag och skall plocka famnen full av mangrove.:)
#552 - 17 november 2009 13:45
Se där ja, du får gärna spara ett par drivvedsbitar till Varberg med;)...
#553 - 17 november 2009 13:52
ansjo skrev:
Se där ja, du får gärna spara ett par drivvedsbitar till Varberg med;)...

Tror tusan det! G får inte med sig all den bröten!:)
#554 - 17 november 2009 14:02
Hörru ansjo, tofsalger triggas av ojämna co2-nivåer primärt. Nu har jag inte följt med här på ett tag, men du kör med co2 va? http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=913&sid=88333039dc27cf7abd5ad9420ac08b05
#555 - 17 november 2009 14:10
Johanski skrev:
Hörru ansjo, tofsalger triggas av ojämna co2-nivåer primärt. Nu har jag inte följt med här på ett tag, men du kör med co2 va?

Jo det gjorde jag, men eftersom jag fick ett erbjudande på mina Kongotetror som jag inte kunde motstå plus att T-cikliderna var lite trångbodda i den lilla kuben, fick det bli en liten rockad för ett litet tag sedan mellan dessa båda kar.
Nu har jag flaskan till min Dennerlekub istället, och med 4 bubblor/minut lär den inte ta slut i första taget:p...
Jag körde med controller på co2, men fick faktiskt ganska stora problem med toffsalger. Jag vet att dessa alger hade gett sig med tiden, men det blev en make-over istället.
Nu kör jag med bara T5 belysningen från MH-rampen och det känns lite som att kasta pärlor till svin att den ska hänga där och kommer troligen att säljas för att ge plats för en "vanlig" ramp istället.
#556 - 17 november 2009 16:43
Psst! tack för inspirationen igår :)
bilder bilder bilder
#557 - 3 december 2009 15:05
Liten kort uppdatering, Gracilisarna kom fram med en ny kull yngel igår, och nu börjar det bli ganska många:p...bilder kommer någon dag när fotolusten faller på mig;).
#558 - 3 december 2009 19:37
ansjo skrev:
Liten kort uppdatering, Gracilisarna kom fram med en ny kull yngel igår, och nu börjar det bli ganska många:p...bilder kommer någon dag när fotolusten faller på mig;).

Njaahh - sälj den där kameran till mig, alternativt att jag flyttar in hos dig (är så trött på torslanda) så kan jag fota lite i dina baljor. Vad sägs?:d
#559 - 3 december 2009 21:00
Du är så välkommen så...kanske en liten snabbkik på karen innan vi åker till Raskens den 12:e?
#560 - 5 december 2009 15:20
Lite bilder kanske...en av snäckorna har även blivit ockuperad, men inte av den som det var tänkt:p.

[ATTACH]25471[/ATTACH]

[ATTACH]25474[/ATTACH]

[ATTACH]25475[/ATTACH]
#561 - 5 december 2009 15:44
Vilka läckra bilder på läckra fiskar!
Det verkar onekligen som om det kan bli lite trångbott i snäckorna om resten av lé denizens också får för sig att flytta in, vad? XD
#562 - 5 december 2009 16:01
ansjo skrev:
Lite bilder kanske...en av snäckorna har även blivit ockuperad, men inte av den som det var tänkt:p.

Detta är väl tjusningen med akvarier, det går aldrig som man har förutsatt!
#563 - 5 december 2009 16:31
Precis, men samtidigt är de riktiga bastarder i ett T-kar, men malarna har inte sagt något om det (ännu iaf:p).
#564 - 5 december 2009 17:43
Och en helbild:
[ATTACH]25477[/ATTACH]
#565 - 5 december 2009 19:09
Kanonsnyggt Anders! Var värt att vänta på bilderna så länge ;)
Vad är det för snäcka?
#566 - 5 december 2009 19:11
ja riktigt snyggt var det :)
#567 - 5 december 2009 22:49
De stora snäckorna är från frysdisken på ICA, innehållet tog min fru hand om:p...
#568 - 6 december 2009 19:12
ansjo skrev:
De stora snäckorna är från frysdisken på ICA, innehållet tog min fru hand om:p...

bläää, grose! äter man sånt i Thailand ;)
Jag menade snäckan som är i snäckan, är det en A helena?
#569 - 6 december 2009 22:41
Jepp, det är en av A.helenorna i karet:)...sniglar käkar även fransmännen:p.
#570 - 7 december 2009 14:25
fina bilder ansjo
#571 - 7 december 2009 17:58
Tack:)!
#572 - 7 december 2009 21:28
ansjo skrev:
Jepp, det är en av A.helenorna i karet:)...sniglar käkar även fransmännen:p.

Ahahahaha!! inte bara fransmännen, Marockaner med ;)
Du är väl inte snigelätare....eller är du?
#573 - 8 december 2009 15:07
Nope, verkligen inte...bara guramiätare:p!
#574 - 8 december 2009 15:21
ansjo skrev:
Nope, verkligen inte...bara guramiätare:p!

Hehehehe ! :p
#575 - 11 december 2009 17:04
Vill passa på och OT:a mig lite, och säga tack till Ansjo för dagens formidabla zoo-rejs! Alltid lika kul att träffa dig Mannen - vi syns imorgon på träffen!:)
#576 - 11 december 2009 17:21
Tack själv mannen, kanske det kommer en ny tråd snart:p?
Till detta karet blev det inga nyheter, men det finns fler kar här hemma som kanske får lite tillökning....
#577 - 11 december 2009 21:16
ansjo skrev:
Tack själv mannen, kanske det kommer en ny tråd snart:p?

Till detta karet blev det inga nyheter, men det finns fler kar här hemma som kanske får lite tillökning....

Jo, det blev ju tillökning i 960-baljan och i 600-karet - och jag vore ju cirkus-crazy om jag inte gjorde en tråd om detta snart - som vanligt... fwiw...
Jag får ju se dina kar imorgonbitti - det skall bli spännande att se hur nyförvärven tar sig!
#578 - 11 december 2009 21:56
Sådär får ni inte hålla på. En annan e ju nyfiken av sig, fast bara lite. Not.
#579 - 12 december 2009 23:24
Och i kväll kom det fram ett par nya kullar yngel från Gracilisen, tur att snäcklekarna tar sig ett och annat emellanåt trots att de blir ganska hårt ansatta.
Blir till att flytta på dem innan de blir allt för få och Gracilisarna får istället ha hela karet för sig själva...
#580 - 13 december 2009 18:28
Kommer det upp bilder på fiskarna?? :)
#581 - 13 december 2009 18:28
Lite bilder på skönheterna kanske....:
[ATTACH]25702[/ATTACH]

[ATTACH]25703[/ATTACH]

[ATTACH]25704[/ATTACH]
Och en bastard, Redbackskalaren från karet bredvid ville vara med på ett hörn med:p....
[ATTACH]25705[/ATTACH]
#582 - 13 december 2009 18:29
Nubi skrev:
Kommer det upp bilder på fiskarna?? :)

Två själar-samma tanke:p. Kolla tiden på inläggen:D.
#583 - 13 december 2009 18:33
Vad snygga de där småttingarna är!
Är du inte rädd att de andra invånarna i karet (bild nr 1) ska äta upp de små?

*viskar* [SIZE=1]om jag ska ha scalarer ska jag ha sådana snygga som du har Röda mowhaks scalarer ;)[/SIZE]
#584 - 13 december 2009 18:33
ansjo skrev:
Två själar-samma tanke:p. Kolla tiden på inläggen:D.

Hahaah Creapy! :D
#585 - 13 december 2009 18:35
Nope, det är föräldrarna och det är detta som är det intressanta med dessa ciklider. De drar upp yngel på löpande band och när sedan de lite äldre ynglen vuxit till sig hjälper de till att "passa" sina småsyskon.
Även när dessa sedan blir såpass stora att de kan leka gör de detta och det blir en stor familjekolloni till slut:).

Köp sådana skalarer i Tyskland vetja, det gjorde jag:p.
#586 - 13 december 2009 18:37
ahaa :) jag trodde du hade dina "Mollysar" i det karet :) Mycket snygga speciellt när de skiftar så där i blått :)

Nee måste passera 30 sträcket innan jag köper scalarer ;)
Bilagor:
#587 - 25 januari 2010 23:11
Så avundsjuk på dessa eleganta Scalarer!!!

Prinsessor och snäcklekare (Lamprologus multifasciatus) ska det bli här hemma så fort jag få rett jobb (vilket nog dröjer..... :-S men men skam den som ger sig..)

Tänkte att de skulle få gå tillsammans med mina 3 stora Glyptoperichtys gibbiceps

Nu lite OT: Är det så att man kan "välja" pH-Värde om man har en pH-Controller? Ex. om jag har fiskar som vill ha 7.8-8.5 pH-värde kan jag då ställa controllen på önskat värde och sedan dra upp vattnet till detta värde för att det sedan ska hålla sig stabilt där...?

Nicke
#588 - 26 januari 2010 01:06
Det finns PH kontroller som höjer PH med syra men det det vanligaste är att man sänker den och använder en Co2 tank med en mätare som känner av ditt PH värde och är det för högt så ger den ut mer Co2. Men dock går det inte att sänka det allt för lågt med Co2.
#589 - 26 januari 2010 14:39
Det finns PH kontroller som höjer PH med syra men det det vanligaste är att man sänker den och använder en Co2 tank med en mätare som känner av ditt PH värde och är det för högt så ger den ut mer Co2. Men dock går det inte att sänka det allt för lågt med Co2.

känns konstigt att höja pH med syra?
#590 - 26 januari 2010 15:36
Big_Sal skrev:
känns konstigt att höja pH med syra?

So might be it. Men många använder natriumvätekarbonat för att höja PH i sina kar.
#591 - 26 januari 2010 15:38
So might be it. Men många använder natriumvätekarbonat för att höja PH i sina kar.

det han syftade på var ju att du skrev att man höjer ph med syra, vilket blir svårt då syror har ett lågt ph ;)
#592 - 26 januari 2010 17:18
Ah fel av mig! :rolleyes:
Man kan sänka PH med hjälp av salter då.
Back to topic
#593 - 3 mars 2010 19:12
Lite update, det kom fram en ny kull yngel i går, gissningsvis 150 st så det är en redig svärm runt föräldrarna nu. De är så små och svåra att se på bild, men jag ska göra ett försök innan helgen.
Är även på G att sälja MH-rampen till detta kar då jag inte utnyttjar MH-belysningen utan bara kör med T5, så det blir att köpa en ny "vanlig" ramp med 4 T8:or istället. Passar bra i tiden med eftersom en make-over är på gång i vardagsrummet, så det blir att flytta även detta kar...
#594 - 3 mars 2010 20:51
ansjo skrev:
Lite update, det kom fram en ny kull yngel i går, gissningsvis 150 st så det är en redig svärm runt föräldrarna nu. De är så små och svåra att se på bild, men jag ska göra ett försök innan helgen.

Är även på G att sälja MH-rampen till detta kar då jag inte utnyttjar MH-belysningen utan bara kör med T5, så det blir att köpa en ny "vanlig" ramp med 4 T8:or istället. Passar bra i tiden med eftersom en make-over är på gång i vardagsrummet, så det blir att flytta även detta kar...

Lite i den här stilen kanske... (det är ju samma föräldrar...):)
#595 - 4 mars 2010 07:05
MaxB skrev:
Lite i den här stilen kanske... (det är ju samma föräldrar...):)

Jo, om man tredubblar mängden med spermier:p...
#596 - 4 mars 2010 08:39
ansjo skrev:
Jo, om man tredubblar mängden med spermier:p...

Jo, jag minns hur de höll på...

#597 - 4 mars 2010 14:05
Trevligt, trevligt:D!
#598 - 4 mars 2010 14:22
ansjo skrev:
Trevligt, trevligt:D!

Lite gamla pissfilmer - bara för att trigga dig att slänga in några goa fräna bilder på hur det ser ut nu, i ditt kar! Jag är vrålnyfiken!:)
#599 - 4 mars 2010 14:22
Puh..nu har gått igenom hela tråden..det tog en stund men det var kul:)
#600 - 4 mars 2010 14:38
Jaja, bilder är alltid trevligt det håller jag med om. Ska gå med tösen till simskolan snart, så kanske blir det ikväll:).
#601 - 4 mars 2010 14:43
ansjo skrev:
Jaja, bilder är alltid trevligt det håller jag med om. Ska gå med tösen till simskolan snart, så kanske blir det ikväll:).

Javafan, det blir ju kanonbilder med din kamera - bara att knäppa på, mannen!:) Dräm av ett par shots på 900-burken också, så får vi kolla hur det ser ut nu innan röjet!
#602 - 7 mars 2010 16:00
Kommer lite bilder från kuben, kanske inte de bästa men det går nog att se vad det är:
[ATTACH]28401[/ATTACH]

[ATTACH]28402[/ATTACH]

[ATTACH]28403[/ATTACH]
#603 - 13 mars 2010 19:29
Så är då denna kuben på väg att avvecklas.
Rampen ska till Jönköping på tisdag och karet till Hisingen på torsdagen, medans fisken åker ner till affären i ett eget kar där.
Lite tråkigt att göra sig av med karet, men eftersom regeringen fastställt att vi ska omstrukturera i vårt vardagsrum blir det trångt med denna kuben med, och därför väljer jag att skicka den vidare.
Jag lade in mitt veto, så det blir troligen en slags hylla i hallen istället med nanokuber, bara jag hittar en bra snygg hylla, samt kommer ner till Tyskland och kan köpa fler Dennerlekuber.
#604 - 13 mars 2010 19:48
hade ett par saftiga nano kar, inte kuber dock, på hornbach;) dom var väl på en 10-15 liter typ 300 soänn tror jag... ett gäng såna i en hylla:)

Ta en Expedit från ikea och förstärk den lite så har du världens snyggaste nanohylla:)
#605 - 13 mars 2010 19:51
Räknas inte det som kidnappning då? Deras expiditer gillar nog inte om man bara tar hem de så där, inte min fru heller skulle jag tro:p:D...

Men det får nog bli något sådant, men där de ska stå är inte så stort heller så det får vara bra passform på ställningen/hyllan.
Sedan vill jag hålla mig till Dennerle då jag tycker de har snygga nanokar, synd att de inte går att köpa i Sverige bara:(.
#606 - 13 mars 2010 19:57
ansjo skrev:
Räknas inte det som kidnappning då? Deras expiditer gillar nog inte om man bara tar hem de så där, inte min fru heller skulle jag tro:p:D...

AJ!! FAN anders min mage!! HAHAHAHAAAA!!! o herregud den satt som!!! hahaha:D:D:D

ansjo skrev:

Men det får nog bli något sådant, men där de ska stå är inte så stort heller så det får vara bra passform på ställningen/hyllan.

Sedan vill jag hålla mig till Dennerle då jag tycker de har snygga nanokar, synd att de inte går att köpa i Sverige bara:(.

Var det inte typ ett sånt jag köpte??
Det fanns ju jätte många såna i tyskland! varför köpte du inte där???!!
Det är ju bra att dom inte kommer till sverige! för här blir dom så dyra! i tyskland är dom väl bra mkt billigare??
#607 - 13 mars 2010 20:01
Nope, Dennerle är ett lite dyrare märke inom nanokar, och de har även allt till dessa kar som tex belysning, co2 osv. Ett sådant 30 liters går på ca 1000:- med lite tillbehör...
#608 - 13 mars 2010 20:16
ansjo skrev:
Nope, Dennerle är ett lite dyrare märke inom nanokar, och de har även allt till dessa kar som tex belysning, co2 osv. Ett sådant 30 liters går på ca 1000:- med lite tillbehör...

haha Opps:p har ingen koll hehe...:p:D
#609 - 13 mars 2010 20:17
Nä, en kan inte hålla reda på allt:p...bara nästan.
#610 - 13 mars 2010 20:22
skaru ha co2 till dom också?? typ hur många ska du ha? 30? eller kanske 4?

skaru ha såna där gula räkor du köpte? fick aldrig se dom:(
Bilagor:
#611 - 13 mars 2010 20:25
Jag har det nu till den Nanokuben jag köpte i höstas, men blir det en hylla så kör jag troligen utan. Det blir nog tre st. 30 får tyvärr inte plats...
Vad som blir innehållet vete tusan, men räkor blir det men vet inte vilka. Är lite sugen på att prova Kardinalräkor igen...:)
#612 - 13 mars 2010 20:46
ansjo skrev:
Jag har det nu till den Nanokuben jag köpte i höstas, men blir det en hylla så kör jag troligen utan. Det blir nog tre st. 30 får tyvärr inte plats...

Vad som blir innehållet vete tusan, men räkor blir det men vet inte vilka. Är lite sugen på att prova Kardinalräkor igen...:)

30 stycken hade ju vart fint:p men det är en dröm kanske.. eller om man vinner på lotto;)

Kardinalräkor dom där små söta med prickar på??
Dom som var hos räkodlarn?
Dom var skitsöta... men dom är high-advnced att hålla va?
#613 - 13 mars 2010 20:48
Ja, de röda med små vitblå prickar på:). Jag tror nog att de inte är lika trixiga längre eftersom de har odlats häromkring några generationer nu.
De som kom i början från Sulawesi och var VF var ganska känsliga men förhoppningsvis har detta lugnat sig nu...
#614 - 13 mars 2010 20:56
ansjo skrev:
Ja, de röda med små vitblå prickar på:). Jag tror nog att de inte är lika trixiga längre eftersom de har odlats häromkring några generationer nu.

De som kom i början från Sulawesi och var VF var ganska känsliga men förhoppningsvis har detta lugnat sig nu...

Aha häftigt ju!!
Ska du odla på dom??
Köper man dom i affär eller från provata odlare??
Jag vill också ha såna men om dom är känsliga så dör dom ju hos mej...
Jag måste ha råbarkade norrlandsräkor:D:p
#615 - 13 mars 2010 20:57
Nja, jag har bara lagt upp lite planer, sedan hur det blir är en annan sak...
Du kan köpa dem både från Tyskland, privata odlare och från affärer så det är bara att välja:p.
#616 - 13 mars 2010 21:02
ansjo skrev:
Nja, jag har bara lagt upp lite planer, sedan hur det blir är en annan sak...

Du kan köpa dem både från Tyskland, privata odlare och från affärer så det är bara att välja:p.

Känner jag dej rätt så kommer det att spruta räklingar om det karet:p
Frugan kommer ha dom i woken!

råbarckade norrlandsräkor?? jaså är dom SÅ vanliga :p
#617 - 13 mars 2010 21:04
Jodå, de brukar växa på träd, Norrlandsfur om jag inte minns fel;).
#618 - 13 mars 2010 21:22
karrokaja skrev:

Ta en Expedit från ikea och förstärk den lite så har du världens snyggaste nanohylla:)

ansjo skrev:

Mycket roligt! hihihi..:d
#619 - 17 mars 2010 18:47
Så var denna saga all:).
Rampen har flyttat till Jönköping där jag hälsade på den mycket trevliga Hannesc, som ska ha rampen till sin 70-kub. K
aret plockade jag ur igår och fisken kommer att få ett eget akvarium i en affär här i Varberg, samt karet får åka med mig till MaxB i morgon när jag ska hämta mitt nya kar hos honom:).
Om jag känner Mats rätt så kommer det säkert en ny tråd om detta när han flyttat och fått igång karet:p...
#620 - 18 mars 2010 14:56
tack för senast Ansjo! Mycket trevligt kort besök!
Det var det jä***ste vad den lyste du. ska sätta upp den idag är tanken. kommer bli kanon!
#621 - 18 mars 2010 19:31
Tror jag säkert, men se nu till att inte flåsa på med för många timmar nu i början utan ta det lugnt och öka dessa om behov uppstår:)!

Annons