Uppskattningsvis är endast 1/4 av alla arter i haven upptäckta.Speciellt i djuphaven finns många ännu okända organismer:
http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_varlden/article569342/Havets-okanda-invanare.html
Se även http://www.coml.org
<<<(^:>*
Rockdoll skrev:Skulle ju vara ganska coolt att vara först med att hitta någon art :D Döpa den efter sig själv.
Kjell Fohrman skrev:Bara som info - fiskarna döps inte utan för att kunna namnge en ny art så måste man kunna göra en vetenskaplig artbestämning av arten;)
Sedan kan man ju undra hur många "arter" som utrotas varje dag och aldrig hinner bli artbestämda innan de har utplånats
Rockdoll skrev:Skulle ju vara ganska coolt att vara först med att hitta någon art :D Döpa den efter sig själv.
Rooster skrev:Hehe ja det hade vart nått! förstår att vi skämtar lite här på tråden men kan iaf ändå tillägga att man inte får namnge en "ny" art efter sig själv, däremot kan man få namnge den efter någon annan person tex. en vän etc.
Andrém skrev:Varför är det så för? Om jag har hittat en ny art så ska väl jag kunna få välja vad den ska nämnas efter, såklart kan man inte nämna den vad som helst men om jag vill nämna den efter mig borde ju det vara ok.
Janne E skrev:Ungefär 27.000-30.000 arter från minsta organism till växter och andra djur utrotas varje år sedan några år tillbaka, säger de som vet... det är den snabbaste takten utav utrotning sedan begynnelsen.
Mvh Janne
karrokaja skrev:svart/transparanta fiskar är just så för att inte synas. stora munnar är till för att få plats med stora byten, som i sej paserr väldigt sällan. stora tänder har samma funktion.
Janne E skrev:Enligt dem som vet har den normala utrotningstakten de senaste tusentals åren legat kring ett par tusen arter per år, det är de senaste 2-3 åren som siffran stigit till 27.000-30.000 arter. Att jag nämner 27' och 30' beror på att de är inte riktigt överens om det är 27.000 eller 30.000 arter per år men i vilket fall som helst är det skyhögt över vad som ansetts normalt.
Mvh Janne
Xul skrev:Nej jag tror jag skall börja knarka.. (eller finns det ett sett att bara bli lite sinnessvag och dum, de verkar ha det så bra) tycker inte om att jag vill se allt logiskt längre, jag hör inte hemma här.
Janne E skrev:Enligt dem som vet har den normala utrotningstakten de senaste tusentals åren legat kring ett par tusen arter per år, det är de senaste 2-3 åren som siffran stigit till 27.000-30.000 arter. Att jag nämner 27' och 30' beror på att de är inte riktigt överens om det är 27.000 eller 30.000 arter per år men i vilket fall som helst är det skyhögt över vad som ansetts normalt.
Mvh Janne