720 liters Malawi

#1 - 25 oktober 2010 21:35
Underbaaaaaaaaaart!
Har precis vart och hämtat 2 st akvarium.
Ett på 720 liter med backtonature bakgrund och heltäckande lysramp, och ett på 600 liter. Båda med aluminiumställning. Fick även med ett ytterfilter, doppvärmare och en stor rot osv.

Tanken är att vi ska sälja vårat nuvarande 540 malawikar och istället sätta dit detta 720L.
Vi tänkte då också sälja våra malawisar men vi kunde inte med att sälja våra kära fiskar så de får flytta över till 720 istället :p.

Just nu känns det som det är kar överallt! Sedan innan har vi redan ett annat akvarium på 720, 152, 54 och ett på 17liter, och i en lägenhet på 68kv blir det lite trångt när det även står ett 540 som ska tömmas och ett 720 som ännu står mitt i vardagsrummet ;)

Vi kommer starta imorgon med att tömma 540 och om allt går som det ska så kommer 720 på plats och fylls upp med en gång! (fiskarna ska ju inte behöva trängas för länge i 152L som får vara hotell under tiden)

Här kommer några bilder! :D

Vårat nuvarande 540 som ska säljas!
[ATTACH=CONFIG]38483[/ATTACH]

Lite trångt i kärran hehe! Den gick inte att stänga helt och en ställning fick hamna på taket, lite snyggt liggandes på handdukar haha!
[ATTACH=CONFIG]38484[/ATTACH]

Tur att man har goa grannar ;)
[ATTACH=CONFIG]38485[/ATTACH]

Nya 720 :D
[ATTACH=CONFIG]38486[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38487[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38488[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38489[/ATTACH]

Vi vet inte vad bakgrunden är får någon modell, är det någon som vet något om den? Märke, namn? Vore kul att veta nått iaf! :D

Uppdatering kommer imorgon då vi börjar dra igång grejerna! =)

Frida&Tommy
#2 - 25 oktober 2010 21:55
Vet inte vad bakgrunden heter men den var riktigt shyst :) och planchen i 540karet var häftig, brukar vara motståndare mot sådana men denna gav en riktigt skön effekt. :)
#3 - 25 oktober 2010 22:03
Fan vad tjusigt! Jisses vad ni kör på då! =)
#4 - 25 oktober 2010 22:15
Tackar! :D
Ja vi gillar inte heller plancher nåt vidare, men denna gjorde sig väldigt bra i det karet tycker jag, blev ett sånt djup i det..
Men den kan ju inte riktigt mäta sig med denna BTN-bakgrunden hehe! Hoppas nu verkligen den är lika fin när den ligger under vatten och att det blir fin färg i karet. Återstå att se =)
#5 - 25 oktober 2010 22:22
fan detta ska bli intressant kör hårt tommy och frida=)
#6 - 26 oktober 2010 09:29
Vad ska det bli av 600 literaren?
#7 - 26 oktober 2010 10:20
Bakgrunden är en BTN-Malawi - och jag kan lova dig att den blir hur snygg som helst!
Här är en kort liten tråd om mitt 960-litare med en sådan bakgrund i;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
#8 - 26 oktober 2010 11:02
Ohhh nice Mats! Ser riktigt snyggt ut, får hoppas vårat blir lika bra! =)
Förövrigt var ju tråden kort ja ;)

600 litarn ska säljas, vi fick med den på köpet kan man säga. Den får stå i källarn så länge!

Nu håller vi iaf på att tömma 540, blir mååånga spänner kan jag lova!:)
Fiskarna har flyttats till 152litarn så länge och yngelerna (de vi lyckades fånga upp) till 17litarn.
Sanden ska även rengöras lite grann då det ligger skit överallt nu...

BTN-bakgrunden har också rengjorts då den är ganska sketen (begagnad) och även lite silikonrester som låg lite här o var har tagits bort.

Nu ska vi fortsätta jobba, bilder kommer senare ;)
#9 - 26 oktober 2010 17:41
Efter 8,5 timmars jobb är vi ÄNTLIGEN klara med att få 720 klart.

Vi har gjort rent 720, tömt 540 till mängder med hinkar, fyllt 152 med gammalt vatten och flyttat över fiskar dit, fångat upp yngel och flyttat till 17litarn, tömt 540 på sand, flyttat 540, åkt och hämtat vattenpass, svängt förbi kungälvs trä och hämtat frigolitskivor och träklossar för att ha under fötterna på 720, spraymålat klossarna svarta, ställt 720 på plats (på klossarna), mätt så det står jämt, gjort rent pumpar, gjort rent sand, klippt ut liggunderlag så den får plats längs BTN-bakgrunden, lagt i sand, fyllt på med gammalt vatten + nytt vatten, installerat pumpar, flyttat fiskar, på med täckglas och LYSRAMP!!!!! Åååååh vad nöjda vi blev :) Lite grummligt än men det lägger sig nog snart!

:D

Säkert missat mängder med saker vi har gjort men men ! Det tar verkligen längre tid än vad man tror :P

Ska iväg en sväng nu men sen kommer bilder upp! :)
#10 - 26 oktober 2010 18:12
Oj satan vad häftigt :D inte illa pinkat att lyckas klämma in allt det på 68 kvadratmeter haha!
#11 - 26 oktober 2010 18:18
Hur mycket har du/ni hemma nu? Ha ha.. Lämna lite tills oss andra också! Grymt fin bakgrund, gillar skarpt.
#12 - 26 oktober 2010 19:44
Men jävlar Hellson, inte så effektiva eller? ;) Strong jobbat av er, kanon!
#13 - 26 oktober 2010 21:00
DjTommy skrev:
Hur mycket har du/ni hemma nu? Ha ha.. Lämna lite tills oss andra också! Grymt fin bakgrund, gillar skarpt.

Hahaha, som det ser ut nu har vi:

720
720
600
540
384
152
54
17

Dock ska några säljas ;) ska bara ha igång båda 720, 54, 17 och kanske 384 litarn :P
#14 - 26 oktober 2010 21:20
Här kommer bilderna från dagens arbete :D

Ynglerna vi lyckades rädda (14 st av några olika sorter)
[ATTACH=CONFIG]38512[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38513[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38514[/ATTACH]

152 litarn fick vara hotell under tiden!
[ATTACH=CONFIG]38515[/ATTACH]

Står den verkligen rakt ?? :p
[ATTACH=CONFIG]38517[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38518[/ATTACH]

Akvariet fick stå på träklossar som vi sprayade svarta, och en frigolitskiva fick också ligga mellan ställningen och karet för att jämna ut trycket ytterligare.
[ATTACH=CONFIG]38521[/ATTACH]

Liggunderlag!
[ATTACH=CONFIG]38522[/ATTACH]

Sanden läggs i..
[ATTACH=CONFIG]38523[/ATTACH]

och så fylls det upp!
[ATTACH=CONFIG]38524[/ATTACH]

I med några lavastenar...
[ATTACH=CONFIG]38525[/ATTACH]

..TADAAAA! :D
[ATTACH=CONFIG]38526[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38527[/ATTACH]

Tyvärr jättesvårt att få bra bilder när det fortfarande är grummligt, dock ser det värre ut på korten än vad det igentligen än :P

Vi är iaf riktigt nöjda! Får hoppas att fiskarna är det också :)
#15 - 26 oktober 2010 21:24
Jag förstår att man tar av sig tröjan för att undvika bli blöt om ärmarna men byxorna?! :confused:;)

Haha ser riktigt bra ut! Grymt avis måste jag säga. Jag som tyckte mitt 310 liters var stort [:o]
Bilagor:
#16 - 26 oktober 2010 21:36
Hahah, min pojkvän är inte som alla andra :P
Men tack så mycket, tycker vi lyckats ganska bra denna gången hehe!
#17 - 26 oktober 2010 23:06
Ja det var snabba ryck som sagt! Jisses vad stort karet är!
Haha Tommy din exhibitionist... =)
#18 - 30 november 2010 23:34
Jösses vilket kar! :O nu blev man inte lite avis ;) gärna bilder på hur det ser ut nu!
#19 - 30 november 2010 23:45
Man tackar! :D
Kul att du fick liv i tråden igen... hade nästan glömt av den haha!

Här kommer nyare bilder på hur de ser ut:
(Första bilden är innan vi fyllde på med mer lavasten i lördags)

[ATTACH=CONFIG]39746[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39747[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39748[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39749[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39750[/ATTACH]

Ganska nöjd faktiskt :p
#20 - 1 december 2010 10:11
amen så jäkla mysigt! dösnyggt malawi-kar :D
#21 - 1 december 2010 13:04
Ja jag har säkert sagt det förut men det är bara att stämma in med föregående inlägg. :)
#22 - 1 december 2010 14:46
Tack för komplimangerna =) Vi är riktigt nöjda med karet =) Upptäckte idag att Kent i Nol har den bakgrunden vi har i sitt underkar vid kassan ;)
#23 - 1 december 2010 16:21
Hur snyggt som helst!!
#24 - 1 december 2010 17:10
Tack! :)
Har bara tänt 2 ljusrör på bilderna...finns plats för 4.
Ska dock sätta i ett 3e lite senare idag (längst bak), ska bli spännande o se skillnaden :)
#25 - 1 december 2010 17:17
Fisklista på vad som finns i nu:

Golden 3+3
Maison Reef 1+3
Röd Zebra 1+4
Demasoni 2+2
Firefish 2+3
Livingstonii 1+3
Hongi 1+2

Gibbiceps 3st
Ancistrus 3st ??
Gula Ancistrus 3st
L239 Blue Panaque 1st

Tror det ska stämma :)
#26 - 1 december 2010 21:13
är själv otroligt sugen på malawikar igen! är riktigt fäst vid Golden som jag tidigare haft, och socolofi och saulosi :) Skulle vilja ha ett kar med endast dom tre arterna!
#27 - 2 december 2010 23:39
Riktigt snyggt
Blir ju inte mindre sugen på att bygga om när man ser erat 720 med malawi.
#28 - 3 december 2010 12:24
Jag tycker att Malawikar passar sig ypperligt i vardasgsrummet! Det händer saker hela tiden, Mycket färger att kombinera, De leker ofta... ett mycket intressant kar helt enkelt :)
#29 - 3 december 2010 13:47
Akvarier är överhuvudtaget en överlägsen vardagsrumsmöbel - och har man ett lika tjusigt som erat kan man lika gott rulla ut TV'n! XD

Ska ni inte köra med lite större grupper av firrarna? Eller väntar ni på att ynglen ska växa till sig?
#30 - 3 december 2010 14:11
Pickles skrev:
Akvarier är överhuvudtaget en överlägsen vardagsrumsmöbel - och har man ett lika tjusigt som erat kan man lika gott rulla ut TV'n! XD

Ska ni inte köra med lite större grupper av firrarna? Eller väntar ni på att ynglen ska växa till sig?

Njaa vi har nog tänkt ha det som det är nu.. Blandat ganska friskt.. men det beror mestadels på att vi ville ha olika färger på fiskarna.. Yngel får vi ju såklart.. men många har tidigare strykt med.. Nu har vi lite mer gömställen till dem i form av Lavastenar.. så vi får la se många som klarar sig nu.. har ett yngel kar med lite blandad kompott som går på tillväxt...
#31 - 3 december 2010 14:20
Klart det är fint när det är färgglatt! Det var bara en hastig iakttagelse att grupperna verkade vara ganska små i ett sådant bamsekar. Å andra sidan har ni ju ett par sorter, och det är trevligt om ett par yngel också får plats... så får man se vilken grupp som naturligt tar befälet. ; )

Härhemma är de väldigt duktiga på att äta yngel.. men jag tror faktiskt att synodontisarna är de största bovarna. Snacka om firrar som kan ta sig in i alla skrymslen och vrår!
#32 - 3 december 2010 14:36
Pickles skrev:
Klart det är fint när det är färgglatt! Det var bara en hastig iakttagelse att grupperna verkade vara ganska små i ett sådant bamsekar. Å andra sidan har ni ju ett par sorter, och det är trevligt om ett par yngel också får plats... så får man se vilken grupp som naturligt tar befälet. ; )

Härhemma är de väldigt duktiga på att äta yngel.. men jag tror faktiskt att synodontisarna är de största bovarna. Snacka om firrar som kan ta sig in i alla skrymslen och vrår!

Jo de där (satans) synodontisarna är trevliga på sitt set :P (Har haft tre sorter, men de lever nu mer i ett rovkar hos en kompis)
Asså jag tycker våra "dominanta" hanar av olika sorter klarar av reviren ganska bra.. tror det är när de "byter" revir som det brukar kunna smälla lite ;) Men det går fort över, så är de lugna igen :)
Jag gillar lavastenen för det finns ganska mycket skrymslen som de kan gömma sig i de små liven :)
#33 - 4 januari 2011 18:09
Tänkte det var dax att köra en liten uppdatering igen!
Ynglerna som vi hade på tillväxt i ett yngelkar (flytta dit dem när vi starta upp detta 720 från 540) släppte vi i igen för ett tag sen... månad sen kanske.
Riktigt kul för alla verkar klara sig och de växer som sjutton! Vissa är framme hela tiden och har blivit accepterade av de andra invånarna. :)
Sen har vi en satans massa nya yngel som vi kan se gömma sig i hålorna i lavastenarna!

En tråkig nyhet är att vi fick vårt allra första dödsfall i karet för nån vecka sen. Vår hongihanne var väldigt sleten och ville knappt äta under en längre period.
Tillslut tog vi ur han då han inte alls såg ut att må bra.
Så nu går honorna utan en hanne så det får bli till att köpa en ny snarast! :p

Lite bilder:

Maison hanne
[ATTACH=CONFIG]40884[/ATTACH]

Livingstonii med yngel
[ATTACH=CONFIG]40885[/ATTACH]

Maison yngel
[ATTACH=CONFIG]40886[/ATTACH]

Mamma till höger
[ATTACH=CONFIG]40887[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40888[/ATTACH]

Rödzebra
[ATTACH=CONFIG]40889[/ATTACH]

Hongi
[ATTACH=CONFIG]40890[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40891[/ATTACH]

Våran störta gibbiceps. Så fina mönster!
[ATTACH=CONFIG]40892[/ATTACH]
#34 - 13 februari 2011 21:42
Igår blev det en ny invånare i karet.
Det blev en ursnygg hongi hanne som honorna blev som tokiga i ;)
De har gått utan hanne ett tag så detta gör dem nog gott.

En pilnäbbsål på ca 25-30cm flyttade även in för någon månad sen. :)
Sen dess har vi inte ett enda miniyngel kvar. :P den går och letar hela dagarna i hålorna på lavastenarna efter yngel... Men det är nog lika bra för vi så det inte blir överbefolkat! Har flera yngel som växt till sig riktigt bra.

Gjorde vattenbyte idag med (och våra andra 7 kar)... hittade då ett par yngel bakom Btn bakgrunden. Synd bara att de aldrig kommer gå att få tag på! :( Tips nån ??
Ett maison reef, rödzebra och ett livingstonii yngel fanns där. Riktigt kul att se att ett livingstonii hade klarat sig då vi inte har några andra på den "rätta" sidan! :)

[ATTACH=CONFIG]42282[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42283[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42284[/ATTACH]

/Frida
#35 - 13 februari 2011 22:05
Ser bra ut lite små grupper kanske som någon nämnde tidigare.

Annons