720 malawi!!!!!!

#1 - 18 januari 2008 19:32
Hej!!

Kommer antagligen att få chansen att inreda och välja fiskar till ett 720L kar som ska stå på en skola i uddevalla.

akvariet som det är nu är mycket dåligt skött alger överallt och fiskarn är sletna och har sjukdommar. vet inte vilka sorter det är men tror det är några rödzebror och lombardoi men är osäker för några av dem är giganter(14-17cm!!) Akvariet har också en mörk bakgrund som de gjort själva

Jag hade tänkt att tömma hela karet och göra om det från grunden.
kommer dock inte kunna ta ut bakgrunden.
hade tänkt mig 2-3påsar biltemasblästersand en säck lite mörkare? (exempel??) och en med grova stenar (0.5-2cm) sedan hade jag tänkt att ha mycket sten ca 45cm höga stenhögar och 3-4 stycken.
Fiskvalet är jag jag väldigt glad om ni kan komma med förslag.
Det är dock viktigt att de är lättskötta

Jag har funderat på socolofi, tror det kan bli tufft med många (10-15 st) Är det för många? och sedan golden (10-12st)
sen någon sort till eller tror ni det blir för mycket?

Samanfattat:
*Vad tror ni om sanden? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

*är det en lämplig inrednin,
komm gärna med andra förslag på hur man kan göra eller inte ska göra!

*Hjälp med fisk val!

*Hur ska man få det så lätt skött som möjligt? (algätare sniglar mm)

Om ni har mer tips så är det VARMT välkomna!!!!!!

Som planeringen är nu så kommer det att tömmas nästa helg.

Mvh Axel!!
#2 - 18 januari 2008 21:21
axeisi skrev:
Hej!!

Kommer antagligen att få chansen att inreda och välja fiskar till ett 720L kar som ska stå på en skola i uddevalla.

akvariet som det är nu är mycket dåligt skött alger överallt och fiskarn är sletna och har sjukdommar. vet inte vilka sorter det är men tror det är några rödzebror och lombardoi men är osäker för några av dem är giganter(14-17cm!!) Akvariet har också en mörk bakgrund som de gjort själva

Jag hade tänkt att tömma hela karet och göra om det från grunden.

kommer dock inte kunna ta ut bakgrunden.

hade tänkt mig 2-3påsar biltemasblästersand en säck lite mörkare? (exempel??) och en med grova stenar (0.5-2cm) sedan hade jag tänkt att ha mycket sten ca 45cm höga stenhögar och 3-4 stycken.

Fiskvalet är jag jag väldigt glad om ni kan komma med förslag.

Det är dock viktigt att de är lättskötta

Jag har funderat på socolofi, tror det kan bli tufft med många (10-15 st) Är det för många? och sedan golden (10-12st)

sen någon sort till eller tror ni det blir för mycket?

Samanfattat:

*Vad tror ni om sanden? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

*Hjälp med fisk val!

Som planeringen är nu så kommer det att tömmas nästa helg.

Mvh Axel!!

Tycker du ska dra på ordentligt med EN art.. Där det skiljer ordentligt mellan hona och hane, fast ändå färgglatt. Tänker då direkt på Rödzebra... (orange honor och blå hanar)
Sen så väljer du ancistrus, dom äter alger och är ganska så anspråkslösa
#3 - 18 januari 2008 22:00
Jo det skulle vara coolt.!!

någon mer som har något att säga
Tänker då främst på *Vad tror ni om sanden? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

Mvh Axel!
#4 - 19 januari 2008 14:07
Jag hade nog hellre haft segelfenspleco, dom är ju också lättskötta men blir större.
#5 - 20 januari 2008 10:16
Sandvalet låter bra. Samma gäller stenrösen. Alternativt om du skulle vilja ha något slags kretslopp i akvariet så kör stenröse längs hela bakrutan med mindre kolsten eller liknande så du får maximalt med gångar där bakom. Du kommer då få en miljö som många yngel kan klara sig i. Minuset i det fallet är att du får svårt att kontrollera så inga arter korsar sig med varandra.

Angående "algätare" så rekomenderar jag ancistrus framför plecon. Pleco är mer imponerande att titta på eftersom de blir ordentligt stora. Men har erfarenheten att ju större de blir desto latare och sämre blir de på att äta alger.

Gällande arter så skulle jag tyckt det var intressant med lite mer revirhävdande arter t.ex Melanochromis Auratus eller Metriaclima Lombardoi. Alternativt båda två och sen blanda in Nimbochromis Venustus.
#6 - 20 januari 2008 10:40
Fisk val 720 L där kan du ha en massa olika:

Otopharynx lithobates, Zimbawe Rock
Labidochromis caeruleus, Golden
Melanochromis cyaneorhabdos, maingano hälst ha många
Metriaclima estherae, Rödzebra

detta skulle vara mitt val

och sanden låter bra =)
#7 - 20 januari 2008 11:38
Nu vet jag inget om hur pass krävande dom är, men Demasoni, kanske?
Speciellt om man har artakvarium... man lär väl kunna peta ner ett rejält stimm i 720 liters?
#8 - 20 januari 2008 11:47
_tösen_ skrev:
Jag hade nog hellre haft segelfenspleco, dom är ju också lättskötta men blir större.

Gibbiceps är helt klart vackra, men blir slöa på att äta alger väldigt tidigt i ålder..
Sen tycker nog jag att det är synd att stoppa ner en stor mal som tar över det visuella från fiskarna. Speciellt om funderingarna går på att ha fiskar som inte blir större än en decimeter.

Tycker att ett lite rejälare antal av rödzebror kunde vara riktigt, riktigt snyggt. Gillar stora kar med små fiskar som är av samma sort... :) Då blir det otroligt maffigt!
#9 - 20 januari 2008 12:05
okejokej..!!

vad tror ni om Pseudotropheus saulosi då får man ju en blåsvart och en gul :) också kan man ha ca 15-20st eftersom de är ganska små.
Men tror ni de kan bli för svåra att sköta för dem på skolan?

Sen funderar jag fortfarande på socolofi men det finns ju så många man kan välja till ett så stort kar.
Vill ju inte ha några som är lika varandra och jag tror på smått i stort kar.
man skulle kanske ha någon tanganyika i? eller är det inte att rekomendera?

Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm?

Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund?

Axel!
#10 - 20 januari 2008 16:13
Tror inte det ska vara några problem med mörk sand. Många av mina har färgat bättre när de haft mörkare sand.

Har ingen erfarenhet av Saulosin men det lilla jag sett av den är riktigt fin.

Annars om du vill ha en blågul kombination tillsammans med svart så kolla in Melanochromis sp. Northern blue. Den är riktigt snygg när den färgar ut. Har en grupp här hemma som färgar kanonsnyggt!
#11 - 21 januari 2008 17:02
hej igen.!

man skulle kanske ha någon tanganyika i? eller är det inte att rekomendera?

Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm?

Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund? eller blir det ful kontrasst?

Undrar också vad man ska välja för typ av filtermatrial tror det är en filterkammare och ett ytterfilter. men är inte säker om det är ytterfilter.
vad är det för för och nackdelar med olika filtermatrial?

Axel
#12 - 22 januari 2008 10:55
varför blanda med Tanganyika??? jag är själv lite anti att blanda men visst går det att blanda samma typ av vatten osv... men vilka har du tänkte dig? jag har inte haft Tanganyika nångång så kan inte säga så mycket om dom

Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm? svar du kan har ca 15 L pär fisk kan du räka på men du ska veta att fisken växer mycket snabbt i en 720

Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund? eller blir det ful kontrasst? svar det funkar det är du som ska tycka att det är snyggt

Undrar också vad man ska välja för typ av filtermatrial tror det är en filterkammare och ett ytterfilter.svar jag körde med filtermatta och i filterkammaren och sedan har jag ytterfilter som har i filtermatta, Eheim Ehfimech, Krossad Rödlava och ingen mera funka hur bra som hälst för den delen har jag dom till mina diskusar också idag det funkar
#13 - 22 januari 2008 14:21
varför blanda med Tanganyika??? jag är själv lite anti att blanda men visst går det att blanda samma typ av vatten osv... men vilka har du tänkte dig? jag har inte haft Tanganyika nångång så kan inte säga så mycket om dom

Hur många fiskar skulle man kunna ha i ett 720L om alla är under 10cm? svar du kan har ca 15 L pär fisk kan du räka på men du ska veta att fisken växer mycket snabbt i en 720

Vad tror ni om sanden då? kommer det funka trotts att det är svart/mörk bakgrund? eller blir det ful kontrasst? svar det funkar det är du som ska tycka att det är snyggt

Undrar också vad man ska välja för typ av filtermatrial tror det är en filterkammare och ett ytterfilter.svar jag körde med filtermatta och i filterkammaren och sedan har jag ytterfilter som har i filtermatta, Eheim Ehfimech, Krossad Rödlava och ingen mera funka hur bra som hälst för den delen har jag dom till mina diskusar också idag det funkar

Okej. du skriver att fiskarna växer fort i ett 720. de blir vell inte större änn vad fullvuxna blir eller? dvs att tex socolofi blir vell inte mycket större än 7-8cm trotts att det är stort kar? :confused:

och om 15L per fisk stämmer så kan jag asså ha 48 st :O :):)

När jag skrev tanganyika tänkte jag främmst på snäcklekare, (Lamprologus Multifasciatus) de är ju lättskötta och ha ungifär 8-10st :) vad tror ni om det?

och filtermatta, det viktigaste är ju att det ska filtrera bra men också inte behöva göras rent ofta.! funkar bara biobollar då? eller ska måste man ha något som tar upp partiklarna?
#14 - 22 januari 2008 14:27
Jag kan varmt rekomendera at ha Metriaclima sp. "msobo", Vakra orangegula honor och tuffa blåsvarta hanar, samt mycket lättskötta enligt min erfarenhet. Kan även vara kul att ha några bottenlevande fiskar, t.ex. Synodontis njassae. Även denna är lättskött och borde klara sig bra på en skola

/Caroline
#15 - 22 januari 2008 14:52
axeisi skrev:
Okej. du skriver att fiskarna växer fort i ett 720. de blir vell inte större änn vad fullvuxna blir eller? dvs att tex socolofi blir vell inte mycket större än 7-8cm trotts att det är stort kar? :confused:

och om 15L per fisk stämmer så kan jag asså ha 48 st :O :):)

När jag skrev tanganyika tänkte jag främmst på snäcklekare, (Lamprologus Multifasciatus) de är ju lättskötta och ha ungifär 8-10st :) vad tror ni om det?

och filtermatta, det viktigaste är ju att det ska filtrera bra men också inte behöva göras rent ofta.! funkar bara biobollar då? eller ska måste man ha något som tar upp partiklarna?

Om du läser artbeskrivningen så gäller 7 cm i naturen

" sjön blir de bara max. 7 cm, akvarieodlade exemplar kan bli betydligt större. "
Det gäller i regel för alla arter. Eftersom andra förhållanden gäller i akvariiet när det t.ex. gäller att få mat så kommer de växa snabbare.

Rent förenklat kan man säga att det funkar med 15 liter per fisk men tänk också på att de både kan bli större och aggresivare så att du har det i åtanke när du planerar in vilka som ska gå där.

Jag hade inte blandat in tanganyika i ett malawikar, men det är jag det.
Har inge erfarenheter av det, men kan tänka mig att mindre snäcklekare lätt kan bli störda av snabba och något aggresiva mbunas.
#16 - 22 januari 2008 14:53
mizzpuffy skrev:
Jag kan varmt rekomendera at ha Metriaclima sp. "msobo", Vakra orangegula honor och tuffa blåsvarta hanar, samt mycket lättskötta enligt min erfarenhet. Kan även vara kul att ha några bottenlevande fiskar, t.ex. Synodontis njassae. Även denna är lättskött och borde klara sig bra på en skola

/Caroline

Är snäcklekarna i botten skiktet?
#17 - 22 januari 2008 14:56
Synodontis är ingen snäcklekare.
Hade själv just två st synodontis njassae och såg i princip aldrig av dom annat än
när man möblerade om på två år.
#18 - 22 januari 2008 15:03
Det vore roligt om du kunde lägga upp bilder sen, så vi får se hur det blev. :-)

Jag tycker att du har valt ett bra bottenmaterial.

Fiskar har du fått många bra förslag på ovan. Malar skulle jag nog välja de harmlösa snälla ancistrus'en. och kanske ett stim med neontetror, då de är enklare än kardinaltetrorna :-)
#19 - 22 januari 2008 15:17
Där har du definitivt en idè.
Har alltid haft en önskan att ha ett stort akvarie och köra stora stim av tetror. Dessvärre ser man dom mest i något 10-20 tal men jag vill ha hundratal av dom för att se ordentliga stimbeteenden.
#20 - 23 januari 2008 15:27
Sacrium skrev:
Synodontis är ingen snäcklekare.

Hade själv just två st synodontis njassae och såg i princip aldrig av dom annat än

när man möblerade om på två år.

Man ska helst ha minst 5 st el fler är min erfarenhet, annars blir dem väldigt skygga. Men har man ett litet stim är dem riktigt roliga :)
#21 - 23 januari 2008 16:36
axeisi skrev:
Är snäcklekarna i botten skiktet?

ojj vad fel det kan bli :P menade "Är snäcklekarna inte vid botten skiktet" :p

Har läst lite på Lamprologus multifasciatus nu och de verkar falla mig i smaken ganska bra, undrar bara hur de ska få tag i maten? hade nämligen tänkt att föreslå pellets till foder då det är enkelt och inte kletigt eller något sånnt.Multifasciatus är vell botten fiskar som borde funka med ganska små malawi?
#22 - 24 januari 2008 15:42
??
#23 - 24 januari 2008 15:56
Joo snäcklekarna håller till vid botten.
#24 - 24 januari 2008 17:31
tror ni det kan funka då?
#25 - 24 januari 2008 17:35
Jag hade inte blandat snäcklekare med malawi, men därmed inte sagt att det inte skulle fungera.
#26 - 24 januari 2008 18:08
okej.. men tror ni de kommer kunna få tag i mat om man kör med pellets?
#27 - 24 januari 2008 19:29
Jag skulle tro att d får tag i den maten de behöver. Men jag håller fortfarande fast vid att hålla tanganyika med tanganyika och malawi med malaw.
#28 - 25 januari 2008 07:28
en väldigt fin och ganska liten malawi är demasoni, de är väldigt fina och mina är i alla fall inte aggresiva, jag har dem tillsammans med golden och det fungerar bra.

//colin
#29 - 25 januari 2008 14:52
okej..

såhär är planerna angående fiskval

13 saolusi 11 socolofi 9 multifasciatus 6 ancistrus och malaysiska sandsnäckor.

Alltså 39 fiskar?
låter det som en bra mix?
#30 - 25 januari 2008 15:37
axeisi skrev:
okej..

såhär är planerna angående fiskval

13 saolusi 11 socolofi 9 multifasciatus 6 ancistrus och malaysiska sandsnäckor.

Alltså 39 fiskar?

låter det som en bra mix?

Det låter ok, och så finns det även plats för att att du skall kunna driva upp lite yngel. :)
#31 - 26 januari 2008 00:40
va bra då blir det fixa i morgon:)
#32 - 26 januari 2008 00:43
Ser fram emot bilder :D;)
#33 - 27 januari 2008 10:02
dåliga nyheter. kommer inte bli något fixande i dag, möjligtvis lite inköp av sand osv.

Då hinner jag fundera ännu mer på fiskvalet:P
Har funderatt lite på Cynotilapia afra, Nkhata Bay också de är ju snygga.
Men vet inte hur man ska hålla dem i akvarium.
ska man hålla dem parvis eller i stor grupp? har funderatt om det kan funka med nkhata bay 1+2 bara.? eller är det stor risk att de blir mobbade av de andra då? möjligtvis 2+4 men honorna är vell inte så snygga eller?

sammanlagt blir det då 42 respektive 45 fiskar?

Jusste eftersom skolan är ett företag så borde vell dom kunna köpa hos grossist eller?
Vart finns isåfall en grossist inärheten av uddevalla? och vad tror ni respektive art skulle kosta?

MVH Axel!!
#34 - 27 januari 2008 10:18
Det beror ju på vad du prioriterar. Om du bara vill ha dom för att titta på så kan du väl köra 1+2 om du vill ha så lite honor som möjligt.

Vet inte var närmstade grossist finns i närheten faktiskt.
Du har ju aquarium malawi i örebro som har fina fiskar annars, även om dom inte är i närheten. Dom brukar kunna skicka om jag inte minns fel.
#35 - 27 januari 2008 10:34
Det finns även en grossist i Filipstad, Akvarie-Teknik, tror jag de heter.
#36 - 27 januari 2008 11:04
okej.. tack för snabba svar:)
#37 - 6 februari 2008 20:17
Uppdate:

Har inte hänt mycket på akvarie fronten inte, Har kommit saker i vägen helatiden men äntligen ser det ut som om det ska bli nått. var och pratade med akvarie ansvarige idag och vi skulle ses igen på fredag för att ta fram lite prylar så jag kan komma igång någon gång:).

kollade också vilke fiskar det gick i karet nu, men kommer inte ihåg alla, men det var gasanterat socolofi och rödzebror. kommer inte ihåg namnen på de andra så tänkt se om någon har kanske kan. (ska försöka beskriva så gott jag kan)
det var en gul sort väldigt klar gul, ganska hög och kort och hade inga äggfläckar eller svart på fenorna, han som var akvarie ansvarig sa att de igentligen skulle ha svart på fenorna men att de var bort avlat? sedan var det en som var nästan helt svart, men den skulle igentligen vara mörkblå men rödrygg fena??
sen var de massa OB färgade troligtvis rödzebror men är inte helt säker där heller.

Sedan fans det också ett flertal yngel mellan 1-3cm vilket var överraskande, hoppas det är några scolofi man kan ta med sig hem:) hehe.

Men tillbak till inredningen.
Det fanns också massor med kolsten så det blir nog inte att hämta nya stenar ändå :)
Men då har jag börjat grubbla igen. vet inte hur det kommer se ut med ljus botten och svarta stenar och svart bakgrund? också så blev jag rekomenderad att INTE välja sand utan att jag skulle välja grus (3-5mm) för att de inte skulle gräva så mycket :S?

Men vad jag vet så är det vell tvärt om? eller de gräver inte mindre med sand men sanden trillar tillbak på ett annat sätt, Hur är det igentligen?

sedan så tyckte dom att jag inte skulle ha bara nya firrar utan att ha kvar de gammla (ca 15st) och bara köpa fler? Men om det nu blir så? ska jag ta bort de absolut största?
(rödzebror 15-19cm!!) och köpa ny av de sorter som redan finns? och kanske bara köpa snäcklekare som ny art? va tror ni?

Men viktigaste frågan är hur det är med sanden!

Mvh Axel
#38 - 18 februari 2008 21:13
Hejigen.. Tänkte uppdatera igen.

ska Till nol nu på torsdag och köpa fisk:)
Blir följande:
de 15 fiskar som går där nu
14 saulosi
5 socolofi

då blir det 34 fiskar så det borde allt bli bra:)

Bilder kommer när jag släppt i fiskarna:)

Axel
#39 - 18 februari 2008 21:49
Bara 34 firrar i 720 liter? Då har de sannerligen svängrum. :P
#40 - 20 februari 2008 14:16
sant. men med tanke på att vi har yttligare 10 yngel som ska tillbak när de har fått lite storlek så tror jag det blir bra, på gränsen till för många nästan...

Annons