720L 1 meter upp

#1 - 1 oktober 2008 16:19
Tips om hur jag ska bygga min ställning som ska få upp karet 100cm upp.

Trä, metall?

Detta projekt
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123577

720 Liters
200x60x60
#2 - 1 oktober 2008 17:15
Jag skulle nog bygga i trä med kraftiga reglar och sex ben.
Botten platta mot glaset och regelram samt även mot golvet.
Kanske två plans system så du får stabilitet.
#3 - 1 oktober 2008 17:17
Jag har en bänkskiva jag ska ha som underlag till akvariet.
Trä kanske är enklare o hålla på med.
#4 - 1 oktober 2008 17:32
Det är nog inte fel att ta det säkra före det osäkra, och ta 8 ben.
#5 - 2 oktober 2008 12:59
Jag håller i skrivandes stund på med att bygga ny ställning till mitt 1200, men till skillnad från dig så vill jag ha ner mitt kar en bit. Den nuvarande ställningen är 85 cm hög vilket jag tycker är alldeles för högt, med tanke på att karet i sig är 70 cm högt.
Just nu står det på 11 ben (2" 4) och det är väldigt stabilt men för att vara på den säkra sidan har jag nu överdrivit en aning och kör på 16 ben:) och som ciklidcollector skrev, en regelram mot karet och mot golvet. Se bara till att underlaget du bygger på är plant så ställningen inte blir skev. Det lär ju bli lite svajigt på den höjden så sätt kryss i, eller ännu bättre, en skiva på baksidan, då kan det sldrig välta. Men vänta med att dra fast skivan tills karet står på och tynger ner det så att ställningen får "sätta" sig lite. Och se till att det inte är fuktigt där du bygger, då kan trät slå sig (hände mig...) Men man lär sig av sina misstag:)
Lycka till!
#6 - 2 oktober 2008 19:49
45*120 råplan byggde jag min bänk till för mitt 900liters.
8ben och vinkelbeslag med förstärkning samt kraftvinkel.
Själva plattan/orna gjordes av marinplywood/asfaltsboard/byggplywood(marinplywood mot bottenglaset.
Hur många vinkelbeslag o kraftvinklar du behöver är upp till dig att räkna ut.
För att få stadga så kan man ju göra en hylla med samma princip fast man har 45*45råplan och enbart byggplywood skiva.
Glöm inte att göra en ram på undersidan resp ovan sidan av 45*120 eller 45*45.

När bygget är klart så kan du ju köpa gångjärn och plywwod o fixa några snygga dörrar.

Annons