720l apisto med Altum/diskus

#1 - 30 maj 2009 10:29
Jag har börjat tröttna lite på mitt 720l kar som för tillfället befolkas av rockor och ett par jordätare och har funderingar på att istället befolka karet med apisto och Altum alt diskus. Jag tänker mig ett kar med en del växter och rötter, några apisto-arter (vet inte alls vad som kan vara lämpligt, el vad som finns att få tag på, gillar dock Bolivianska fjärilsciklider som jag hade för några år sedan), ett gäng Scalarer (helst Altum) eller några diskus, några Corydoras samt en el två arter tetror. Jag har dock för mig att jag läst någonstans att apisto ibland får svårt ihop med diskus eftersom många av apisto-arterna inte orkar med den höga tempen i längden, ligger det något i detta?
Vad bör jag tänka på när det gäller denna kombo? Vilka arter passar ihop?
Som filtrering har jag i dagsläget en Fx5 och en Eheim 2250 som är kopplad till en ytavrinningsbox som är innehåller 10l filtermatta och 10l biobollar, detta är väl kanske något överdimensionerat till ovan nämnda fisksammansättning? Och dessutom kanske för kraftig cirkulation? Min tanke är att skippa Fx5 helt och bara köra med 2250 och ytavrinningsboxen, vilket ger bra filtervolym men inte så värst mycket drag i burken. Vad tror ni om det?

Tacksam för alla funderingar!
Mattias
#2 - 30 maj 2009 12:10
Mattias,
jag har ett 600L SA-akvarie med 5 ung diskus, 2 fjäril, 2 vieijita, 20 kardinal och 2 malar. Då diskusarna är unga har jag 30 grader och karet har varit igång i snart 4 månader nu.
Än så länge är väl inte karet riktigt inkört och jag har haft lite problem med grönvatten men fiskarna trivs bra. Har först på slutet hittat ett bra sätt att hålla nere PH på en låg och stabil nivå med CO2.

Förra veckan köpte jag ett par Cakadua och ett par regnbågsciklider. De är lite mindre och de har inte riktigt funnit sin plats ännu, Viejita hanen uppvakar dessutom de andra nya honorna så jag vet inte om det var så smart att skaffa fler "apor". Får se hur det utvecklar sig. Men fjärilar, Viejita och diskus har inte varit något som helst problem och både Viejita och fjärilsparen leker med jämna mellanrum.:)
#3 - 30 maj 2009 12:19
låter väldigt spännande! Får fortsätta planera på det insllagna spåret1
Fler tankar?
#4 - 30 maj 2009 12:39
Matnil skrev:
låter väldigt spännande! Får fortsätta planera på det insllagna spåret1

Fler tankar?

En skillnad mellan ditt och mitt kar är att jag inte kör med externt filter. Jag är lite allergisk mot allt som kan läcka utanför karet...:(

Jag kör därför med en BTN-bakgrund fullproppad med små filterkuber. En rejäl pump som drar runt vattnet och dessutom en rejäl cirkulationspump inne i karet för att syresätta vattnet och ge extra cirkulation. Har även ett UV-filter som suger in bakom bakgrunden och blåser ut framför.

Men fiskarna bryr sig nog inte om vilken typ av lösning du kör så längre vattnet är OK. ;)
#5 - 1 juni 2009 09:37
Jag kör Eheim 2260 med bara makaroner i mitt 720 med VF diskus, de har inga problem med draget. Kör dessutom ett litet äldre Fluval innerfilter bakom bakgrunden för att ta bort småpartiklar från vattnet. Ett 1100l/h powerhead bakom bakgrunden sätter lite fart på ytvattnet där bak.

Allt som allt flyttar pumparna runt drygt 4000 liter vatten per timme.

För att inte riskera 700 liter vatten på golvet om något skulle gå fel med filtret är insuget bara ca 10 cm under ytan.
#6 - 1 juni 2009 16:33
hehe, jag delar inte riktigt rädslan för vatten utanför karet, körde saltvatten med ytavrinning och sump i karet innan så det är redan borrat och klart med ytavrinningsbox :)
Fler funderingar kring fiskkombon? Låter för tillfället åt diskus, vilket ju iallafall finns att få tag, man ska bara hitta "rätt", är väldigt sugen på någon av vildformerna. Sen blir det nog en del apisto, malar o dyl. Men jag vill ha lite mer tankar kring detta!
#7 - 1 juni 2009 18:40
Matnil skrev:
Låter för tillfället åt diskus, vilket ju iallafall finns att få tag, man ska bara hitta "rätt", är väldigt sugen på någon av vildformerna. Sen blir det nog en del apisto, malar o dyl. Men jag vill ha lite mer tankar kring detta!

De råd jag har fått från erfarna hållare av VF-diskus är för att ha störst chans att lyckas med VF ska man blanda så lite som möjligt. Heckel för sig, gröna för sig, blåa och bruna funkar tillsammans. Helst inte blanda in fler fiskarter, förrutom de helt nödvändiga malarna. Jag har VF Heckel med Cory Sterbai, L333 samt L144, inget annat trots att jag har varit väldigt sugen på några Apistogramma Hongsloi...
#8 - 1 juni 2009 18:53
Glömde den viktigaste delen... pH-värdet... VF diskus som kommer från svartvattenflödena vill ha vatten surt som gift, helst nedåt pH 5,5 för att må riktigt bra. Jag har pH 5,3 just nu till mina Heckel men ska ned till pH 4,8 vilket är surheten i floden de kommer ifrån, Rio Mari Mari.
Det ställer stora krav på övrig befolkning i karet, svårt att hitta annan fisk som tål så surt vatten. Det går att hålla VF diskus i något högre pH, skanske uppåt 6,5 men om fiskarnas välbefinnande står i första rummet är det bara att gasa på med osmos och pH-sänkande åtgärder.
#9 - 1 juni 2009 19:21
Ouscazz skrev:
Glömde den viktigaste delen... pH-värdet... VF diskus som kommer från svartvattenflödena vill ha vatten surt som gift, helst nedåt pH 5,5 för att må riktigt bra. Jag har pH 5,3 just nu till mina Heckel men ska ned till pH 4,8 vilket är surheten i floden de kommer ifrån, Rio Mari Mari.

Det ställer stora krav på övrig befolkning i karet, svårt att hitta annan fisk som tål så surt vatten. Det går att hålla VF diskus i något högre pH, skanske uppåt 6,5 men om fiskarnas välbefinnande står i första rummet är det bara att gasa på med osmos och pH-sänkande åtgärder.

Ursäkta att jag bryter in i tråden, men det vore intressant att veta hur du håller kontroll på ditt PH.
Då du bor i skåne borde det vara svårt med det kalkhaltiga vattnet ni har där nere. Du antydde att du kör med osmoz, vad har du för KH?

/Hasse
#10 - 1 juni 2009 19:35
Ouscazz skrev:
De råd jag har fått från erfarna hållare av VF-diskus är för att ha störst chans att lyckas med VF ska man blanda så lite som möjligt. Heckel för sig, gröna för sig, blåa och bruna funkar tillsammans. Helst inte blanda in fler fiskarter, förrutom de helt nödvändiga malarna. Jag har VF Heckel med Cory Sterbai, L333 samt L144, inget annat trots att jag har varit väldigt sugen på några Apistogramma Hongsloi...

Ja ditt kar är en klar inspiration!
Jag har alltid gillat gröna, så det hade varit väldigt kul om det gick att hitta ett gäng! Men det kommer nog dröja innan det kommer diskus i mitt kar, ska ta det så lugnt och jag har dessutom en del fisk att sälja innan det ens blir aktuellt. Ev. så avvaktar jag ett tag för att min rocka-hona ska hinna få ungar först :)

Ouscazz skrev:

Jo Höör-vattnet ligger väl lite högt i ph för vf diskus.... Men jag hade hoppats slippa använda osmos (är lite trött på det efter ett par med saltvatten och ständigt osmos-slabbande.....), hur är det med torv, kottar o sånt för ph-sänkning?
Fast det är klart man behöver kanske inte använda sig av jättemycket osmos vid vattenbyte för att hålla ett ph runt 6?
#11 - 1 juni 2009 19:50
sehkn0 skrev:
Ursäkta att jag bryter in i tråden, men det vore intressant att veta hur du håller kontroll på ditt PH.

Då du bor i skåne borde det vara svårt med det kalkhaltiga vattnet ni har där nere. Du antydde att du kör med osmoz, vad har du för KH?

/Hasse

Kör med rent (100%) torvfiltrerat osmosvatten som bereds i en separat tank, KH0, konduktivitet 50µS. Håller styr på pH med avslagen Ramlösa vid svartvattenberedningen och bikarbonat som akuthjälp om pH rasar i baljan.
#12 - 1 juni 2009 19:55
Matnil skrev:
Ja ditt kar är en klar inspiration!

Tack, du får gärna komma och kolla om du har lust. :)

Matnil skrev:
Jo Höör-vattnet ligger väl lite högt i ph för vf diskus.... Men jag hade hoppats slippa använda osmos (är lite trött på det efter ett par med saltvatten och ständigt osmos-slabbande.....), hur är det med torv, kottar o sånt för ph-sänkning?

Fast det är klart man behöver kanske inte använda sig av jättemycket osmos vid vattenbyte för att hålla ett ph runt 6?

Osmos är enda lösningen om du skall sänka nedåt pH6, finns ingen genväg om du inte vill labba med fosforsyra eller liknande, KH i Höörsvattnet är helt enkelt för högt. Jag vet inte exakt vilket KH ni har i byn, jag har KH9 ur egen brunn här på landet.
#13 - 1 juni 2009 20:00
Ouscazz skrev:
Kör med rent (100%) torvfiltrerat osmosvatten som bereds i en separat tank, KH0, konduktivitet 50µS. Håller styr på pH med avslagen Ramlösa vid svartvattenberedningen och bikarbonat som akuthjälp om pH rasar i baljan.

Du måste väl ha en mindre osmoz reaktor hemma för du har ju ett antal kar?
Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?
Med KH 0 måste det vara svårt att hålla ett stabilt PH eller?

Hur filtrerar du med torv?
Stoppar du torv i ett innerfilter?
Vad använder du för torv?

Säg till om jag är för jobbig.;)
#14 - 1 juni 2009 20:11
sehkn0 skrev:
Du måste väl ha en mindre osmoz reaktor hemma för du har ju ett antal kar?

Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?

Med KH 0 måste det vara svårt att hålla ett stabilt PH eller?

Hur filtrerar du med torv?

Stoppar du torv i ett innerfilter?

Vad använder du för torv?

Säg till om jag är för jobbig.;)

Det är lugnt.. :)

Nae, har ett vanligt R/O-filter för hobbybruk.

Kör bara osmos i Heckelbaljan, byter ca 150 liter var femte dag. Kollar pH morgon och kväll och pytsar i en knivsudd bikarbonat om pH vill droppa mer än 0,2 enheter.

Har ett ytterfilter som jag fyller med högmumifierad och ogödslad trädgårdstorv (Weibulls) som håller pH4, <2µS. Vattnet får cirkulera genom detta filter tre-fyra dagar i beredningstanken innan jag byter vatten. Tempererat till samma temp som i baljan.
#15 - 1 juni 2009 20:47
Ouscazz skrev:
Det är lugnt.. :)

Nae, har ett vanligt R/O-filter för hobbybruk.

Kör bara osmos i Heckelbaljan, byter ca 150 liter var femte dag. Kollar pH morgon och kväll och pytsar i en knivsudd bikarbonat om pH vill droppa mer än 0,2 enheter.

Har ett ytterfilter som jag fyller med högmumifierad och ogödslad trädgårdstorv (Weibulls) som håller pH4, <2µS. Vattnet får cirkulera genom detta filter tre-fyra dagar i beredningstanken innan jag byter vatten. Tempererat till samma temp som i baljan.

OUSCAZZ> Jag uppskattar dina svar men det är en sak jag inte riktigt förstår. Jag kanske är trög men jag antar att du inte bara kan proppa filtret fullt med torv eller?
Lägger du torven i något som hindrar att den sprider sig i vattnet?
#16 - 1 juni 2009 21:20
:)

Jag lägger torven i dubbla nylonstrumpor inuti filtret, och vid sidan av strumpan lägger jag biomakaroner så att inte flödet genom pumpen stoppas upp av torvstrumpan. Ovanpå alltihop lägger jag ett lager filtervadd som tar bort alla småpartiklar innan vattnet går ut i tanken igen.

Andra metoden jag ska använda, när jag fått ordning på ett litet utrymme i huset där jag ska ha osmosberedning, är att låta osmosvattnet rinna genom en spann full med torv innan jag samlar upp det i en tunna där det genomluftas. Detta är en bättre metod.
#17 - 1 juni 2009 21:28
Ouscazz skrev:
Tack, du får gärna komma och kolla om du har lust. :)

Osmos är enda lösningen om du skall sänka nedåt pH6, finns ingen genväg om du inte vill labba med fosforsyra eller liknande, KH i Höörsvattnet är helt enkelt för högt. Jag vet inte exakt vilket KH ni har i byn, jag har KH9 ur egen brunn här på landet.

Det lär jag nog försöka klämma in någon dag framöver, tack för inbjudan! Har nyss flyttat, så det är lite rörigt nu, men har semester några veckor till :)

Hm, misstänkte att det var så med vattnet.... Nåja, får se hur det blir, slutar kanske med odlad diskus istället, de är ju inte så kinkiga med vattnet har jag förstått. Men samtidigt så är naturformerna så jäkla lockande....
#18 - 2 juni 2009 07:24
[COLOR=black][FONT=Verdana]Mitt bidrag till inspiration[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]
[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Som du ser har jag både Diskus och Skalar, vildfångad “Peru Altum”. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Har haft Altum tidigare men de är bara vackra att titta på, blir mer action med vanlig Skalar eftersom Altum inte leker.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Har provat med Apistogramma i detta kar men det fungerade inte. Men Chackbräden och Bågciklider verkar fungera utmärkt. Riktiga bra alternativ till Apisto.[/FONT][/COLOR]

Jag har ett Eheim 2028 och ett Fluval 404 med klippt filtermatta i. Jag vill ha två filter så att jag kan rengöra dem växelvis.

[COLOR=black][FONT=Verdana]Mer info i min tråd och fler filmer på YT.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana][COLOR=#0000ff]Akvarierum hos c90368[/COLOR][/FONT][/COLOR]
#19 - 2 juni 2009 07:30
Matnil skrev:
Det lär jag nog försöka klämma in någon dag framöver, tack för inbjudan! Har nyss flyttat, så det är lite rörigt nu, men har semester några veckor till :)

Hm, misstänkte att det var så med vattnet.... Nåja, får se hur det blir, slutar kanske med odlad diskus istället, de är ju inte så kinkiga med vattnet har jag förstått. Men samtidigt så är naturformerna så jäkla lockande....

Det finns ju några fina linjer som är odlade på avkommor till VF. Jag har mina odlade diskus i rent kranvatten och det funkar finfint.
#20 - 2 juni 2009 12:17
c90368 skrev:
[COLOR=black][FONT=Verdana]Mitt bidrag till inspiration[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Som du ser har jag både Diskus och Skalar, vildfångad &#8220;Peru Altum&#8221;. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Har haft Altum tidigare men de är bara vackra att titta på, blir mer action med vanlig Skalar eftersom Altum inte leker.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Har provat med Apistogramma i detta kar men det fungerade inte. Men Chackbräden och Bågciklider verkar fungera utmärkt. Riktiga bra alternativ till Apisto.[/FONT][/COLOR]

Jag har ett Eheim 2028 och ett Fluval 404 med klippt filtermatta i. Jag vill ha två filter så att jag kan rengöra dem växelvis.

[COLOR=black][FONT=Verdana]Mer info i min tråd och fler filmer på YT.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana][COLOR=#0000ff]Akvarierum hos c90368[/COLOR][/FONT][/COLOR]

ja ditt kar är ju verkligen kanonvackert! Har sneglat lite på det förr, men det är väl dax att försöka ta sig tid och gå genom hela din tråd!
Ni är några här med super vackra kar, som verkligen inspirerar, det är förmodligen ert "fel" att jag nu är så sugen på att byta inriktning i mitt kar, många tack för inspirationen!
Men sambon suckar lite uppgivet när jag nu kommer med nya idéer och försöker visa vilka vackra och intressanta firrar vi ska få :) Trots detta så är hon väldigt tålmodig och även hon är lite trött på rockorna vi har nu.
#21 - 2 juni 2009 20:42
hm det är två saker som gör att jag tvekar lite på diskus, dels den höga tempen de vill ha och dels erfarenheten att de funkade dåligt ihop med apisto (vilket väl egentligen också hänger ihop med den höga tempen). Jag är ganska tveksam till att dra upp tempen till 28-30, mest p g a kostnaden. Sen är ju visserligen frågan hur mycket extra doppvärmaren behöver ta om jag stänger till karet med täckglas (har det ganska öppet idag, täckglas över knappt halva karet) och kanske kör på lite mer ljus? Men det visar sig med tiden. Då känns det som scalarer är lite säkrare, men sen kan man ju göra som Maths och ha båda... Väldigt mycket som känns intressant!
Dock är jag väldigt sugen på några arter apisto! Jag har dock ingen koll på vad som finns att få tag på och vilka arter som funkar tillsammans... Jag har knappt haft några apisto alls, mer än fjärillar, bollivianska fjärilar och för tillfället ett par A.Macmasteri i ett 130l kar nere hos morsan.
#22 - 3 juni 2009 09:20
Det är helt rätt att fundera på det här med värmen innan man sätter igång.

I förra huset då karet stod i köket, stort kök! Så blev elräkningen dyr.

Huset hade en öppen planlösning och värmen kom från en frånlufts värmeväxlare. Elvärme med andra ord.

Då vi i vanliga fall har en innetemp på 19-20 grader och helt plötsligt värmde upp 400 liter vatten i köket till 30 grader så steg innertemperaturen till 21-22 grader även om vi stängde av elementen nästan helt.

Numera har jag 28,5-29,0 grader, men i och med att karet står i ett källarrum och jag inte behöver ha värmare i de andra karen i samma rum så kostar det inte alls lika mycket. Men det är inte gratis!

Innan jag hade Diskus och höll ca 25 grader i köksakvariet så påverkades varken innertemp eller elförbrukningen märkbart, så det är en väldigt stor skillnad på 25 och 30 grader.
#23 - 3 juni 2009 10:05
c90368 skrev:
Det är helt rätt att fundera på det här med värmen innan man sätter igång.

I förra huset då karet stod i köket, stort kök! Så blev elräkningen dyr.

Huset hade en öppen planlösning och värmen kom från en frånlufts värmeväxlare. Elvärme med andra ord.

Då vi i vanliga fall har en innetemp på 19-20 grader och helt plötsligt värmde upp 400 liter vatten i köket till 30 grader så steg innertemperaturen till 21-22 grader även om vi stängde av elementen nästan helt.

Numera har jag 28,5-29,0 grader, men i och med att karet står i ett källarrum och jag inte behöver ha värmare i de andra karen i samma rum så kostar det inte alls lika mycket. Men det är inte gratis!

Innan jag hade Diskus och höll ca 25 grader i köksakvariet så påverkades varken innertemp eller elförbrukningen märkbart, så det är en väldigt stor skillnad på 25 och 30 grader.

Vi har precis flyttat till hus (första huset:)) och jag har inte riktigt koll på förbrukningen, men det känns dumt att dra på sig för höga kostnader innan man fått koll på allt. Vi har också el-värme, mekanisk frånluft med återvinning och el-element samt en luftvärmepump, men det ska vara ett hyfsat ekonomiskt system. Ända till man stoppar in 700l vatten som ska hålla 28-30 grader....
Det gör att det i dagsläget känns som att jag kommer börja utan diskus och låta karet gå igång ordentligt, sen får jag väl ta en funderare till (även om jag känner på mig vart det barkar, mina akvarieplaner har en tendens att eskalera och bli mer och mer avancerade....)
Vad finns det mer som kan funka tillsammans med apisto, corydoras o tetror?
#24 - 3 juni 2009 14:38
hur är det med de odlade diskusarna, behöver de lika hög temp?
Har för mig att jag när jag hade diskus förra gången för många sedan läste mig till att de behövde högre temp när de var små och att man kunde sänka tempen lite när de vuxit till sig/blivit vuxna, eller var det tvärtom kanske?
#25 - 3 juni 2009 14:42
Matnil skrev:

Har för mig att jag när jag hade diskus förra gången för många sedan läste mig till att de behövde högre temp när de var små och att man kunde sänka tempen lite när de vuxit till sig/blivit vuxna, eller var det tvärtom kanske?

Det kan nog stämma, har också hört nåt liknande.
Mina småttingar går i 27 grader.
#26 - 3 juni 2009 15:01
Matnil skrev:

Jag håller sakta på att sänka temperaturen i båda mina diskusbaljor. Hecklarna har gått i 30 grader men går nu i 29 och skall ned till 28. De odlade har gått i 29 grader men skall ned till 27. Det får ta en tid för dem att vänja sig, jag sänker ca: 0,5 grader per vecka.
#27 - 3 juni 2009 18:49
Ouscazz skrev:
Jag håller sakta på att sänka temperaturen i båda mina diskusbaljor. Hecklarna har gått i 30 grader men går nu i 29 och skall ned till 28. De odlade har gått i 29 grader men skall ned till 27. Det får ta en tid för dem att vänja sig, jag sänker ca: 0,5 grader per vecka.

där ser man, 27 grader kan kanske acceptera ;)
det är svåra beslut det här!
Kollade lite på kommunens hemsida precis, vårt vatten håller ph 7,9 och hårdhet 9,2 (dock gh-värde, inte kh...), och kommunen använder inte klor alls :)
#28 - 3 juni 2009 19:15
Matnil skrev:
där ser man, 27 grader kan kanske acceptera ;)

det är svåra beslut det här!

Kollade lite på kommunens hemsida precis, vårt vatten håller ph 7,9 och hårdhet 9,2 (dock gh-värde, inte kh...), och kommunen använder inte klor alls :)
Undrar om inte Höör använder Kloramin nu när Bolmen tunnlen repareras eller det går förbi kanske eller var det Eslöv som fick det möget??vill jag ha osakt annars är vattnet bra i Hörby och Höör bara lite högt Ph kanske annars är det bra:)
#29 - 3 juni 2009 19:21
Undrar om inte Höör använder Kloramin nu när Bolmen tunnlen repareras eller det går förbi kanske eller var det Eslöv som fick det möget??vill jag ha osakt annars är vattnet bra i Hörby och Höör bara lite högt Ph kanske annars är det bra:)

Höör klarar sig! :)
#30 - 3 juni 2009 19:34
"Höör med omnejd" får vatten från grundvattnet via Karlsviks vattenverk där grundvattnet är av så bra kvalitet att det används utan klorering, står det på kommunens hemsida
Bilagor:
#31 - 3 juni 2009 20:11
Kan väl kanske få på öronen nu men. chokladcikliden är en snäll favorit. Funkar jättebra med scalare och fjärilar och jordätare i min balja. Fast finns det middag är de glupska. så det skulle väl kanske vara svårt att hålla revir för mindre fisk när chokladcikliden är större.
#32 - 4 juni 2009 03:36
Matnil skrev:
"Höör med omnejd" får vatten från grundvattnet via Karlsviks vattenverk där grundvattnet är av så bra kvalitet att det används utan klorering, står det på kommunens hemsida
Det var ju bra i så fall:)
#33 - 6 juni 2009 07:55
Hej Matnil

Det verkar som om du sitter och suktar mellan flera hötappar, eller så är själva intresset för att ha akvarium något svalare just för tillfället av någon anledning?
Du återkommer till känslor som uttrycker sig som "är så sugen på att byta inriktning i mitt kar", och framför allt " Men sambon suckar lite uppgivet när jag nu kommer med nya idéer och försöker visa vilka vackra och intressanta firrar vi ska få :) Trots detta så är hon väldigt tålmodig och även hon är lite trött på rockorna vi har nu." Det sistnämnda citatet är något att verkligen att ta i beaktning.

Sitter i en liknande sits där intresset står mellan att ta upp ett gammalt diskusintresset (Sydamerika) eller att inhysa Malawi (Afrika), möjligen kan ciklidarter som Apistogramma eller kanske ett rent Mellanamerikanskt bäckakvarium komma på fråga. Tidigare i mitt liv inhystes en del reptiler och är så sugen på att bygga mig ett akvaterrarium med gecko- eller anoliödlor, kanske att några palmhuggormar får ta ödlornas plats,... vem vet? Vi får se vad som händer här, möjligheten finns att det inte blir några större investeringar runt detta. (har rödzebror idag)

Situationen är lite annorlunda för mig eftersom mina barn är mer eller mindre vuxna idag och hälften av dem är utflugna ur boet. Dock har jag kvar min äkta hälft.

Ett förslag från mig är att du lyssnar till din sambo i första hand innan du funderar över vilken inriktning du ska ha med akvariehobbyn. En överraskning kanske finns runt hörnet där - vem vet.

Mvh
#34 - 6 juni 2009 08:15
NIC skrev:
Det kan nog stämma, har också hört nåt liknande.

Mina småttingar går i 27 grader.

Hur små är dessa?
#35 - 6 juni 2009 14:37
ansjo skrev:
Hur små är dessa?
som en Snusdosa har jag för mig han har nämt i en annan tråd:)
Bilagor:
#36 - 6 juni 2009 14:47
Ok, men med bara 27 grader i karet är risken tyvärr ganska stor att resultatet inte blir kanske det bästa...

Annons