Jag har börjat tröttna lite på mitt 720l kar som för tillfället befolkas av rockor och ett par jordätare och har funderingar på att istället befolka karet med apisto och Altum alt diskus. Jag tänker mig ett kar med en del växter och rötter, några apisto-arter (vet inte alls vad som kan vara lämpligt, el vad som finns att få tag på, gillar dock Bolivianska fjärilsciklider som jag hade för några år sedan), ett gäng Scalarer (helst Altum) eller några diskus, några Corydoras samt en el två arter tetror. Jag har dock för mig att jag läst någonstans att apisto ibland får svårt ihop med diskus eftersom många av apisto-arterna inte orkar med den höga tempen i längden, ligger det något i detta?
Vad bör jag tänka på när det gäller denna kombo? Vilka arter passar ihop?
Som filtrering har jag i dagsläget en Fx5 och en Eheim 2250 som är kopplad till en ytavrinningsbox som är innehåller 10l filtermatta och 10l biobollar, detta är väl kanske något överdimensionerat till ovan nämnda fisksammansättning? Och dessutom kanske för kraftig cirkulation? Min tanke är att skippa Fx5 helt och bara köra med 2250 och ytavrinningsboxen, vilket ger bra filtervolym men inte så värst mycket drag i burken. Vad tror ni om det?
Tacksam för alla funderingar!
Mattias