720L Malawi

#1 - 21 juli 2010 20:09
Ska äntligen ta steget till dom stora grejerna =)
Ska iväg och hämta ett 720L kar imorgon och göra det till ett malawi kar.

Kommer bli BTN slimline och kommer troligen köra dubbla fluval 405 (ett på varje kortsida) och gömma isug/utblås bakom slimline bakgrunden tillsammans med doppvärmare, blir en på varje sida Hur många w och vad för märke ska jag köra på, har en jäger på 150w liggandes om den kan användas)
Sedan blir det nog blästersand blandat med lite kalksand och kommer köra med lavasten och bygga grottor med.

Om måtten stämmer så ska ytterfilterna få plats i bänken så det blir snygg draget upp bakom karet med.

Bifogar en bild på det från annonsen.
#2 - 21 juli 2010 20:21
Låter riktigt spännande, se till att uppdatera med mycket bilder bara :D
#3 - 21 juli 2010 20:23
Ja jag ska försöka fota hela processen =)
Kommer bli ett halv långt projekt, då semestern snart är slut och barnen ska ju ha sin del med utav tiden =)
#4 - 21 juli 2010 20:31
bjornsson skrev:
Ja jag ska försöka fota hela processen =)

Kommer bli ett halv långt projekt, då semestern snart är slut och barnen ska ju ha sin del med utav tiden =)

Varför inte ta detta tillfälle i akt och presentera dem för akvaristiken ;);)
#5 - 21 juli 2010 20:32
tulle89 skrev:
Varför inte ta detta tillfälle i akt och presentera dem för akvaristiken ;);)

Skulle ju vara något, men dom är ett och tre så känns som de är lite för små =)

Bifogar en bild på den tänkta designen utav slimline bitarna, återstår att se om det går att göra som jag tänkt, men något liknande blir det iaf.
#6 - 22 juli 2010 20:47
Inte bästa bilden, men får duga så länge :)
Så nu ska här städas och grejas, och gå igen alla saker som jag fick med, två ytterfilter en drös med stenar och annat smått å gott =)
#7 - 22 juli 2010 20:53
Jäklar så roligt! Här snålar vi inte med litrarna. XD
Vi vill höra mer om tankarna kring fiskval också!
#8 - 22 juli 2010 20:56
De fiskar jag kommer ha däri först är Johanni, red hongi och rödzebra. Tot 16st. De kommer från mitt nuvarande 220L
Sedan kommer det naturligtvis komma fler men om det blir fler av samma stort eller om det blir någon annan sort har jag inte bestämt ännu, vet inte hur många olika sorter man törs blanda.

BTN Slim-Line jag funderar på är Vit kalsten, men är rädd att det ska bli för ljuset när jag har vanlig blästersand i, ska försöka kolla lite på internet om någon har den monterad och se hur det kan tänkas se ut.

[SIZE=3]Edit: Blir röd gnejs =)[/SIZE]
#9 - 23 juli 2010 23:35
Jag undrar om det går att göra en sådan här modifikation utav en slimline bakgrund.
Att man skär ut som ett V på baksidan och böjer den lite försiktigt framåt och fyller med silikon i skarven så den håller sig så.
#10 - 24 juli 2010 14:47
Har städat och bytt plats på karet idag.
Köpte en svamp för keramikhällar och funkade riktigt bra.
#11 - 24 juli 2010 14:49
Det blir ju riktigt snyggt med en så stor bänk till ett alu-720, gillar höjden och att det blir lite 'möbelakvarium över det hela, ska du bygga ett eget ramp/lock?
Bilagor:
#12 - 24 juli 2010 15:14
Ja en vanlig alu ram blir så låg.
Jag funderar på att köpa en heltäckande ramp, men ska kolla efter en beg. först då de var så dyra =)
#13 - 24 juli 2010 16:09
Kommer det räcke med en Eheim 2260 Classic
Hittar denna spec på den.
[COLOR=#000000]Till Akvarium ca 1500 liter.
Pumpeffekt 1900 l/t
Filtervolym 18 liter
Effekt 50 w[/COLOR]

Plus att jag har en powerhead.

Eller ska ja komplettera med min fluval 405 och köra dubbla ytterfilter och ingen powerhead.
#14 - 24 juli 2010 16:12
bjornsson skrev:
Jag undrar om det går att göra en sådan här modifikation utav en slimline bakgrund.

Att man skär ut som ett V på baksidan och böjer den lite försiktigt framåt och fyller med silikon i skarven så den håller sig så.

Det går nog inte så bra... Den är för porös/skör för det!
Men det går att få till hörnen rätt bra ändå!
Det är nog dina "ytterhörn" som blir svårast att få till.
#15 - 24 juli 2010 16:16
Det går nog inte så bra... Den är för porös/skör för det!

Men det går att få till hörnen rätt bra ändå!

Det är nog dina "ytterhörn" som blir svårast att få till.

Det var som jag misstänkte då.
Får klura vidare på hur jag ska göra med bakgrunden då =)
#16 - 24 juli 2010 18:14
jag tycker faktiskt att det borde gå att böja den så. om du skär ut först på baksidan som du sa att du skulle göra, sen värmer du på så mycket du vågra med en värmepistol. Lättare om ni e 2 o gör det, en viker lite lätt samtidigt som du värmer så känner ni samtidigt när den börjar ge med sig. OBS!!! JAG VET INTE OM DETTA FUNKAR O HAR INTE TESTAT SJÄLV. Men jag tycker faktiskt de borde funka
#17 - 24 juli 2010 19:07
Kul med ytterligare ett projekt här på forumet! Fasen vad avundsjuk man blir då! (=
Är oxå lite tveksam till att "böja" bakgrunden men visst det kanske går... Men ett andra alternativ om du inte vill ha ett "vinkelrätt avslut" är ju att klippa till den så som du ritat fast du klipper av den helt och monterar den därefter vilket torde vara både enklare och "säkrare" tycker jag, fast jag är absolut ingen expert på detta.
#18 - 24 juli 2010 19:23
Det kommer bli sketasnyggt med ett så matchande kar! :D
#19 - 24 juli 2010 23:31
Vad för fiskar?
#20 - 25 juli 2010 05:21
jag tycker faktiskt att det borde gå att böja den så. om du skär ut först på baksidan som du sa att du skulle göra, sen värmer du på så mycket du vågra med en värmepistol. Lättare om ni e 2 o gör det, en viker lite lätt samtidigt som du värmer så känner ni samtidigt när den börjar ge med sig. OBS!!! JAG VET INTE OM DETTA FUNKAR O HAR INTE TESTAT SJÄLV. Men jag tycker faktiskt de borde funka

Jag har en liten bit liggande från en BTN modul som kan testa lite på. Fast den är ju lite tjockare men man ser ju om det går att modifiera den med kniv och värmepistol =)

Rooster skrev:
Kul med ytterligare ett projekt här på forumet! Fasen vad avundsjuk man blir då! (=

Är oxå lite tveksam till att "böja" bakgrunden men visst det kanske går... Men ett andra alternativ om du inte vill ha ett "vinkelrätt avslut" är ju att klippa till den så som du ritat fast du klipper av den helt och monterar den därefter vilket torde vara både enklare och "säkrare" tycker jag, fast jag är absolut ingen expert på detta.

Har även funderat på det, att skära av helt och lite snett som man gör med vanliga lister och sedan sätta ihop dom igen, och hoppas att inte skarven syns =)
Synd de ska vara så dyra att laborera med bara :P

Det kommer bli sketasnyggt med ett så matchande kar! :D

Tack tack =)

pontulf skrev:
Vad för fiskar?

I början kommer det gå Johanni, Hongi, Rödzebra Sedan får jag se vad det blir fler för sorter, men några som har samma "krav" som de jag har redan iaf =)
#21 - 25 juli 2010 07:25
Du kan ju skära av dem som en vanlig list, och silikona ihop dem och strö matchande sand i på silikonet? Då borde det inte synas att det är skarvat.
#22 - 25 juli 2010 08:31
Jim_J skrev:
Du kan ju skära av dem som en vanlig list, och silikona ihop dem och strö matchande sand i på silikonet? Då borde det inte synas att det är skarvat.

Ja det borde det ju göra, får köpa en liten bit på 10cm och testa lite =)
#23 - 25 juli 2010 20:58
Det skall nog inte behöva synas allt för mkt tycker jag. Hehe ja de där modulerna är ju inte direkt gratis. (=
#24 - 25 juli 2010 21:01
Nu har vi iofs redan snackat om detta men på BTN:s hemsida finns anvisningar på hur man monterar deras bakgrunder (slimline). Ifall du ville ha nått tips.
#25 - 26 juli 2010 17:26
Sådär, nu var en order lagd hos PWSS
Hoppas de har de mesta i lager så jag hinner få innan helgen :d

BTN Slim-Line 60 C. 20x55 R/G
Antal:4
BTN Slim-Line 60 B. 50x55 R/G Antal:1
BTN Slim-Line 60 A. 50x55 R/G Antal:2
Jäger doppvärmare 250 w Antal:2
Easy-Life FFM 500 ml
Antal:1
Easylife Easystart Bakteriekultur 500 ml Antal:1
AM Raster svart 60 mm Antal:4
Parasilico Transparent silikon 310 ml Antal:1
Fluval Flex slang till 304-404/305-405 Antal:1

Ska in till stan och fixa frigolit skiva att lägga under sand, köpa sand och kolla på lite inredning, har en massa kolsten, lavastenar och några kalkstenar och lite annan sten, men vet inte riktigt vilken jag ska köra på.

Funderar på att blanda i kalkkross/ciklidgrus (eller vad det nu heter=) i blästersanden istället för att köra med stora kalkstenar, det borde ju funka?
Och sedan bygga med lavastenar och kolstenar.
#26 - 28 juli 2010 00:59
Förresten vilken slimline var det du skulle använda, den röda gnejsen? Isf skulle jag nog använda mig av "bohusgranit" eller nått annat grå/rödaktigt, kan bli väldigt snyggt och se väldigt naturligt. Vad kalkstenarna befarar tycker jag oxå du kan skippa dem om du inte tycker att de e snygga. För att göra vattnet hårt och basiskt finns annars kemikalier som funkar bra (å man slipper kompromissa på inredningen, dessutom tar det rätt lång tid innan kalksten/grus löser sig i större skala i vattnet). En "tumregel" vid stenuppbyggnaden i karet är att det blir snyggast om man håller sig till en typ av sten, ser ofta stökigt och konstlat ut om man blandar allt för mkt tycker jag iaf. Kolla runt här å på internet i övrigt på malawiburkar så hittar du nog inspiration om du känner att det skulle behövas...
#27 - 28 juli 2010 05:02
Stämmer att det blev röd gnejs.
Tänker du på bottensanden eller stenarna jag ska bygga med i karet?
Det är bättre att köra med t.ex."Easylife PH-Buffer KH+ 300 ml" istället för kalksten då?

Jo jag har tänkt lite på det jag med att bara köra en sort, eller iaf hålla mig till stenar som har ungefär samma färg.
#28 - 29 juli 2010 09:55
jahopp, idag har man tvättat 100kg sand och mitt paket ligger i det beryktade Ånge ca 2 mil härifrån och jag får snällt vänta tills imorgon innan jag får lösa ut det, jobbigt värre =)

Inba bilder idag, men hur roligt är sandtvättning då :D
#29 - 29 juli 2010 10:09
bjornsson skrev:
Har städat och bytt plats på karet idag.

Köpte en svamp för keramikhällar och funkade riktigt bra.

Vanlig städning eller kalk på rutorna eller ??? ?
#30 - 29 juli 2010 10:10
flygrc skrev:
Vanlig städning eller kalk på rutorna eller ??? ?

Var nog mest alger jag städade bort.
#31 - 29 juli 2010 22:07
Iväntan på lite akvarieprylar så tog jag och testade att göra en räkmix, men blev en dyyyr historia.... Tog och brände upp matberedare =)
Kladdigt var det också och så luktade det skit =)
#32 - 29 juli 2010 22:08
Ser ut som cement blandat med inälvor.... ;)
#33 - 29 juli 2010 22:09
Ser ut som cement blandat med inälvor.... ;)

haha, ja lukta fan som det med, inälvor =)
#34 - 30 juli 2010 18:06
Ja idag fick man hämta ut paketet med lite BTN slimgrejer, men inte hänt så mycket mer än så, suttit i kö utanför en Teliabutik så har lekt med min nya mobil idag :p
Men ska till och festa bakgrunden nu bara barnen behagar att somna :d
Så blir nog några bilder framöver kvällen kanske...
#35 - 30 juli 2010 18:56
bjornsson skrev:
Ja idag fick man hämta ut paketet med lite BTN slimgrejer, men inte hänt så mycket mer än så, suttit i kö utanför en Teliabutik så har lekt med min nya mobil idag :p

Men ska till och festa bakgrunden nu bara barnen behagar att somna :d

Så blir nog några bilder framöver kvällen kanske...

Och kanske ta dem med din nya telefons 5 megapixels kamera? ;)
#36 - 30 juli 2010 20:15
Bara 5? XP

Nåja, det får la duga - så länge vi får bilder!
#37 - 30 juli 2010 20:26
Pickles skrev:
Bara 5? XP

Nåja, det får la duga - så länge vi får bilder!

Har han suttit i kö utanför en teliabutik så är det väl nya iphone 4 han köpt? Lr är jag helt fel på det :O
#38 - 30 juli 2010 22:29
hehe, jo stämmer att det blev en fyra idag =)

Gjorde en provfilmning med nya mobilen såklart ;)
OCH några bilder :D

" target="_blank">
Bilagor:
#39 - 30 juli 2010 22:41
Myyyyycket lovande på min ära! XD

Och inte vet väl jag vad man köar på telia för - man är väl ingen sådan där mobilnörd. ; P ( räcker gott med akvarier och rollspel för att vara nördig, tack. )
#40 - 30 juli 2010 22:43
Blev ju grymt bra det där! Nästan så att det är synd att fylla upp med vatten och skit. :p

Videon var dock lite värre med, du får ju inte luras genom att radera! ;)
#41 - 30 juli 2010 22:43
Så imorgon ska jag i med sand och göra lite hål för insug och utblås, montera ytterfilter och doppvärmare. Så på söndag blir det nog en skvätt vatten så silikonet har fått härda ordentligt =)

Edit: Videon ska vara fixad [:o]

(OT: är grymt nöjd med luren, väntar på att den ska bli fulländad genom ett fungerande JB;))
#42 - 31 juli 2010 09:59
Blir intressant att följa ditt projekt med att "böja" "skära" i btn =) Har själv lite drömmar.. ;)
Om du har möjlighet så fotta gärna lite under jobbet med btn =) Vore kul att se.

Lycka till =)
#43 - 31 juli 2010 10:30
Blev varken börja eller skära utan jag satt dom i vinkel bara =)

Sedan har jag en fundering, ska jag sätta en eller två raster på varje sida?
Har nu bara borrat för en.

På ena sitter ett ytterfiler på ca 1900l/h och på andra sidan kommer ett på ca 1400l/h sitta.
#44 - 31 juli 2010 10:54
Eheim 2260? Ett sådant ska jag nog skaffa! :D
#45 - 31 juli 2010 15:06
Ser fantastiskt vackert ut!

Finns det inte en risk att det torrsuger om det "bara" är ett raster? Ingen egen erfarenhet så någon annan får gärna fylla i :)
#46 - 31 juli 2010 15:48
Så här ser första möbleringen ut.
Sedan så blev det två raster på varje sida ned till.

Ska jag ha någon typ av förfilter?

Har tills imorgon och testa lite för då ska vattnet i =)

Sedan ska det ju i lite växter också när vattnet kommit i.
#47 - 31 juli 2010 22:20
Börjar se riktigt trevligt ut, följer tråden med spänning :)
#48 - 1 augusti 2010 09:16
Började att fylla i nu på morgonen med när det nästan var fullt så upptäckte jag att det nästan inte gick att öppna dörrarna [:o]

Så var bara till att tömma allt igen och så ska jag försöka stadga upp det inne i skåpen med lite 45*45 stolp och hoppas det blir bättre :d
#49 - 1 augusti 2010 10:45
Satan vad läckert det blir.. vill med börja bygga.. får renovera kök å badrum först.. tar 4-5 veckor innan man kan börja med karet.. :-/ men du skapar verkligen inspiration =)

Hoppas det löser sig med dörrarna där!

Tommy
#50 - 1 augusti 2010 19:32
[SIZE=2]Efter tre st prövningar så gav jag upp, hittade inte vart den sviktade så dörren tar i, har reglat upp hela bänken nästan =)
Den går att öppna men gör lite trögt.

Men nu är vattnet iaf i och pumpen är igång, men låter/vibrerar kopiöst men misstänker det beror på en massa luft för lutar man lite på den så kommer det massa luft.[/SIZE] [SIZE=2]

Ska vänta tills imorgon innan jag slår på doppvärmarna så de inte behöver jobba ihjäl sig i de 12 gradiga vattnet =)[/SIZE] [SIZE=2]

Och så ska jag i med lite [/SIZE] [COLOR=black][FONT=&quot][SIZE=2]Easylife Easystar, någon som har erfarenhet utav det?

Hur länge ska jag lugna mig med att släppa i lite fisk när jag kör det?

Kan jag göra det så fort vattnet nått rätt temp?

Blir det för mycket att köra i alla 16 malawi jag har i lilla karet, kommer flytta med deras fluval 405 också till detta kar.[/SIZE]
[/FONT][/COLOR]
#51 - 1 augusti 2010 19:55
Har du tagit vatten från det gamla karet och hällt i? Där finns nyttig bakteriekultur i den som man inte ska underskatta :)

Samma med filtert. Inte fel att hälla i lite "skit" från filtert så det kan sätta sig i det nya filtert också. Går bra mycket snabbare då.
#52 - 1 augusti 2010 22:12
Blir kanon ju! Ja precis det blir bra att du använder ett redan inkört filter. Ta gärna lit "smuts" från det andra karet oxå så att den nya pumpen kan suga upp skiten så går det oxå in sig bra. Kanske för säkerhets skull skulle mata lite sparsamt i början i vilket fall som helst.
#53 - 2 augusti 2010 04:54
Jag kommer att ta så mycket vatten jag kan och flytta över till nya karet.
Hur ska jag ta med smuts från gamla karet då?

Jo maten kommer jag vara försiktig med första veckan också.
#54 - 2 augusti 2010 08:50
krama ur filtermassan ur 405:an i nya karet. kommer se skittrist ut några dagar, men karet kommer igång väldigt snabbt. du behöver inte ta vatten från gamla karet då majoriteten av de nyttiga bakterierna sitter i substratet och filtret.
#55 - 2 augusti 2010 09:09
Ja det är så enkelt =)
Då ska jag bara invänta rätt temp på karet, tar tid att värme allt vactten från 12 till 25 grader :P
#56 - 3 augusti 2010 13:36
Idag har de äntligen fått flytta in i sitt nya STORA akvariet, de verkar trivas änsålänge =)
Kommer med bilder och någon film sedan, bara de har vågat sig fram =)
#57 - 3 augusti 2010 14:18
Så härligt! Det här ser vi verkligen fram emot att få titta på.
#58 - 3 augusti 2010 14:34
Några bilder =)

Och en film i usel kvalite... [:o]
" target="_blank">
#59 - 3 augusti 2010 15:31
Mycket snyggt :) Kanske lite mer sten och fisk?:)
#60 - 3 augusti 2010 15:45
Mer fisk kommer det att komma, men de ska få köra in det nu lite först =)
#61 - 3 augusti 2010 15:47
Okej, vad har du funderat på för sorter :)
#62 - 3 augusti 2010 15:48
Kommer köra i blå delfincikler och golden, sedan så kommer jag utöka nuvarande till runt 10-12st av varje, är johanni, rödzebra och hongi.
#63 - 3 augusti 2010 15:49
Titta bara så små och få de plötsligt ser ut! Det där kommer att bli ljuvligt!
Undrar också om det inte ska i lite mer sten, dock.
Mer sten, mer yngel? ^^
Bilagor:
#64 - 4 augusti 2010 08:02
Ja det är väldigt tomt däri, längtar tills jag får släppa i några fler =)
Men har iaf insett att man har inte haft ett riktigt akvarium förens man haft ett 720L, mitt gamla 220L ser väldigt pluttigt ut just nu :P
#65 - 4 augusti 2010 11:09
Tycker du ska fånga alla ruvande honor :) Du kan ju ta upp dom och göra så dom spottar i en yngelkasse :)
#66 - 4 augusti 2010 17:57
pontulf skrev:
Tycker du ska fånga alla ruvande honor :) Du kan ju ta upp dom och göra så dom spottar i en yngelkasse :)

Så har jag gjort, så har ett gäng med yngel i ett mindre kar just nu som ska få växa på sig och sedan ska några få flytta dit och andra ska bytas mot andra malawi =)
#67 - 4 augusti 2010 22:03
Nice! Blir avundsjuk, vill oxå ha ett 720-Malawi...
#68 - 5 augusti 2010 05:52
Igår blev det lite fler växter, ska prova få ner någon fler sten också.
Och så beställde jag två Hydor Koralia Evolution på 4000 l/h för att få lite mera snurr på vattnet[B][B].

[/B][/B]
#69 - 5 augusti 2010 17:58
Awsome! Jag ska ta och beställa hem lite powerheads här också... men så länge det bara går guramis i karet känns det som overkill. De skulle flyta runt som små segel i strömmen. ^^

Hur verkar firrarna trivas med allt utrymme nu då? Mindre gnabb, eller mer?
#70 - 5 augusti 2010 18:22
Ser helt underbart ut ju =) Försöker övertala min älsklingsjävel att göra likadant som du gjort med BTN! Men det går inget vidare på den fronten :-/ Men det är riktigt kul att se ditt iaf =D
#71 - 6 augusti 2010 14:37
Pickles skrev:
Awsome! Jag ska ta och beställa hem lite powerheads här också... men så länge det bara går guramis i karet känns det som overkill. De skulle flyta runt som små segel i strömmen. ^^

Hur verkar firrarna trivas med allt utrymme nu då? Mindre gnabb, eller mer?

Just nu i början har det gnabbas lite just för de ska väl ta nya revir.
Annars är det lite skygga, men är väl ovan det nya =)
#72 - 7 augusti 2010 18:47
Har efter massa velande tömt och flyttat alla fiskar till gamla karet igen för det lutar på tok för mycket.

Felar nästan 5 mm på längden plus att det lutar framåt på 3 mm, så vågar inte låta det vara så

Så hur skulle ni palla upp bänken så den står rakt?
Bilagor:
#73 - 7 augusti 2010 19:00
Jag skulle nog vända på bänken och hyvla den!
#74 - 7 augusti 2010 19:19
åheim skrev:
Jag skulle nog vända på bänken och hyvla den!

Det skulle kunna funka, får fundera.
Jobbigt när golvet inte är riktigt rakt =)

Hur mycket är ok lutning på ett kar?
Har läst att så länge det inte typ vrider sig utan bara lutar åt ett håll så är några mm ok?

Kan man lita på att ramen på ett ramakvarie är alldeles rakt?
För mäter jag bänken så lutar den ytte pytte lite åt höger hela vägen, men mäter jag uppe på akvariet så lutar det betydligt mer än på bänken och dessutom så lutar det åt olika håll??

Mäter jag på mitten är det rakt, mäter jag på höger sida så ska jag upp med vänster sida av akvariet och mäter jag på vänster sida så är det höger sida som ska upp enligt vattenpasset :confused:
Bilagor:
#75 - 7 augusti 2010 21:03
bjornsson skrev:
Det skulle kunna funka, får fundera.

Jobbigt när golvet inte är riktigt rakt =)

Hur mycket är ok lutning på ett kar?

Har läst att så länge det inte typ vrider sig utan bara lutar åt ett håll så är några mm ok?

Kan man lita på att ramen på ett ramakvarie är alldeles rakt?

För mäter jag bänken så lutar den ytte pytte lite åt höger hela vägen, men mäter jag uppe på akvariet så lutar det betydligt mer än på bänken och dessutom så lutar det åt olika håll??

Mäter jag på mitten är det rakt, mäter jag på höger sida så ska jag upp med vänster sida av akvariet och mäter jag på vänster sida så är det höger sida som ska upp enligt vattenpasset :confused:

Ställ det på en skiva av Cellplast ;) Borde väll funka tänker jag =)
#76 - 7 augusti 2010 21:10
Tog precis bort den och då felar det "bara" 3 mm från vänster till höger sida om man mäter från vattenkanten upp till början utav ramen.

Men förstår ändå inte hur det kan luta olika om man mäter på bänken jämfört med uppe på akvariet??
#77 - 9 augusti 2010 22:23
Har efter totalt 4 tömningar äntligen fått lite rätsida på det hela, felar max 1,5mm på längden och 1 mm på djupet så det måste väl räknas som godkänt =)
Plus att nu går dörrarna att öppna som folk så det var nog lite framtungt förut så dörrarna pressades ihop lite.

Men nu är alla igång igen och jag väntar på de två cirkulationspumparna från tysklad =)
#78 - 10 augusti 2010 07:15
Gissa om jag blev förvånad när det knackade på dörren imorse, kom snälla postlastbilen med paket från Tyskland :d

Blev bra snurr på vattnet och vad jag hörde så hörs dom inte ett knyst :)
#79 - 10 augusti 2010 08:28
roligt att du fått iordning på det hela :D
#80 - 10 augusti 2010 09:05
hult87 skrev:
roligt att du fått iordning på det hela :D

jepp =D

Nu längtar jag bara tills jag kan skaffa lite mera fisk =D
#81 - 10 augusti 2010 11:03
Gött jobbat =) Men nu blev ja glite nyfniken på de pumparna =) Vad är detta för något då?? Vad fick du ge för dem? länk kanske?

Hoppas på mer fisk nu då =)

Tommy
#82 - 10 augusti 2010 15:17
Hellsson skrev:
Gött jobbat =) Men nu blev ja glite nyfniken på de pumparna =) Vad är detta för något då?? Vad fick du ge för dem? länk kanske?

Hoppas på mer fisk nu då =)

Tommy

Pumparna är två st "Hydor Koralia Evolution 4000"
Köpte de via ebay från denna affär, kostade totalt 1444kr inkl frakt och leverans hem till dörren via posten.
Verkar vara bra grejer, men för tidigt att säga egentligen då jag bara haft de i knappa 12 timmar :D

Jepp, måste bara köra in filterna ordentligt så, har nu 16 malawi + 2 malar men ska in med iaf runt 40 malawi till :D
#83 - 10 augusti 2010 19:19
bjornsson skrev:
Pumparna är två st "Hydor Koralia Evolution 4000"

Köpte de via ebay från denna affär, kostade totalt 1444kr inkl frakt och leverans hem till dörren via posten.

Verkar vara bra grejer, men för tidigt att säga egentligen då jag bara haft de i knappa 12 timmar :D

Jepp, måste bara köra in filterna ordentligt så, har nu 16 malawi + 2 malar men ska in med iaf runt 40 malawi till :D

Okej skall genast kasta mig in å läsa om dem =)
Jädra lyx med leverans till dörren ;)
#84 - 10 augusti 2010 21:24
Hellsson skrev:
Okej skall genast kasta mig in å läsa om dem =)

Jädra lyx med leverans till dörren ;)

Fastnade på Ebay i typ 2 timmar ;)
#85 - 10 augusti 2010 21:44
Hellsson skrev:
Fastnade på Ebay i typ 2 timmar ;)

haha, ja ebay är farligt =)
#86 - 20 augusti 2010 18:26
Har lagt upp en ny film nu, börjar bli lite alger på bakgrunden så den ser lite mer "äkta" ut och så ser man ungefär hur mycket fart det är på cirkulationen med de två pumparna också.

Nu börjar även hongin färga ut lite med det går trögare för johanni hanarna då det är bara en som färgat ur ordentligt än .

" target="_blank">

Spara med att kolla in filmen tills den går att kolla på i 720P HD upplösning =)
#87 - 3 oktober 2010 20:32
Var längesedan jag skrev något här, kan vara för att det inte har hänt så himla mycket tills för några dagar sedan =)
Har skaffat ett gäng Golden och ett gäng rödzebra OB, kom i kontakt med en kille som hade en drös med såna yngel som vill byta lite.

Bilder kommer imorgon på dom nya små då jag släckte ner ganska direkt efter att jag släppt ner dom =)
#88 - 27 oktober 2010 10:32
Här kommer ett litet filmklipp, börjar äntligen se lite befolkat ut i karet nu :)

&feature=youtube_gdata" target="_blank">
&feature=youtube_gdata
#89 - 25 januari 2011 13:54
Nu är detta projekt avslutat och karet sålt. Men där ett projekt slutar tar ett nytt vid :)
#90 - 25 januari 2011 14:18
bjornsson skrev:
Nu är detta projekt avslutat och karet sålt. Men där ett projekt slutar tar ett nytt vid :)

Det ser vi fram emot :) vad blir det nu då?
#91 - 25 januari 2011 14:22
Oj, det kom plötsligt! :p
Ja, vad blir det?
#92 - 25 januari 2011 17:21
Förra veckan tog jag och köpte ett 375 och flyttad det mesta till, fisk och teknik m.m.

Så det projektet är snart klart iofs, se länk i signatur.

Men ska även försöka övertala här hemma att få köpa ett till på runt 200L och bygga ett SA :)

Annons