720L SA Projekt

#1 - 3 mars 2009 21:53
Ja, jakten har börjat...

Vi har beslutat oss för att vi ska köpa en 720 liters tank, vi har nämligen ett perfekt ställe i huset där det kommer att passa som hand i handske. Lite ommöblering av bokhylla sen är det klart!

Det som är bestämt är att akvariet ska ha de klassiska måtten 200x60x60. Det finns några aktuella objekt på Blocket som jag ska åka och kolla på de närmaste dagarna.

Planen är att köpa ett komplett kar utan fiskar och inredning för att jag ska kunna ha god tid på mig att inreda på ett naturtroget sätt. Inredning, sand, rötter, växter samt fisk skall vara SA, alltså en ren biotop.
Huvudfisk skall självklart vara diskus och då helst någon variant/färg som påminner om VF.

Eftrsom jag aldrig har dragit igång ett sånt stort projekt tages tips och råd tacksamt emot. Det jag känner att jag behöver mycket hjälp med är filterbiten, hur jag bygger upp ett bra och väl fungerande filtersystem som inte strömmar allt för mycket för diskus.
#2 - 3 mars 2009 22:51
Ett par eheim 2028 pro2 gör susen som filterlösning och kör man ett med strilrör och ett utan från varsin ände så blir det bra flöde i karet men inte så mycket så diskusen åker runt av det ändå.

Jag gjorde ju precis om mitt 720 och monterade in slimline btn bitar den röda modellen och det blev hur snyggt som helst.
Har ett 2028 pro 2 igång och en fluval 4+ oxå från varsin sida i karet.
Nu har jag dock inte diskus men väl skalarer och massa olika malar + ett gäng citrontetror och dom gillar det så pass att det redan leks för fullt i karet.

Jag hade förresten köpt ett gäng stendker diskus (tysk odlare) och då varianten Santarem eller alenquer som dom odlat på från viltfångade i flera generationer som e snygga.
[COLOR=#ff4400]http://www.diskuszucht-stendker.de/pages/about_us.html[/COLOR]
#3 - 4 mars 2009 20:41
Sådär, då var 720L karet köpt. Ska köra och hämta det på lördag eller söndag.

Vi kommer att sätta igång det som det är, med de fiskar det säljes med. 9 st. Scalare varav den största är 24 cm, 1 stor Discus och 2 st. 20 cm Gibbiceps malar. De får gå där så länge, flyttar över dem i ett mindre kar när ombyggnaden ska gå igång om någon månad.

Måste lägga undan lite mer pengar för att kunna köpa den 200x60 Amazon Aquaterra bakgrund jag har snöat in på. Antingen blir det den eller Back To Natures motsvarighet. De kostar nästan 5.000:- så det får vänta ett tag. Måste även kolla så att de inte stjäl alltför mycket plats i karet.
#4 - 4 mars 2009 21:02
Var också inne på Back to nature's Amazonas bakgrund till ett 720liters kar, men efter att ha sett bilder på hur mycket plats den tar så ångrade jag mig.

Vist den är RIKTIGT snygg men jag skulle nog vilja ha minst 80 djup eller mer innan jag monterar den.
Bilagor:
#5 - 4 mars 2009 21:12
LaBBaN skrev:
Var också inne på Back to nature's Amazonas bakgrund till ett 720liters kar, men efter att ha sett bilder på hur mycket plats den tar så ångrade jag mig.

Vist den är RIKTIGT snygg men jag skulle nog vilja ha minst 80 djup eller mer innan jag monterar den.

Ja, jag är väl lite rädd för det... leverantören har lovat återkomma med mått och hur många liter den stjäl i tanken.
#6 - 4 mars 2009 23:27
Låter najs med hel-SA biotop, speciellt med de naturliga diskusarna... kommer att följas strikt det här!

grattis till köpet förresten!
#7 - 5 mars 2009 08:16
Big_Sal skrev:
Låter najs med hel-SA biotop, speciellt med de naturliga diskusarna... kommer att följas strikt det här!

grattis till köpet förresten!

Tack Salle!

Det ska bli så himla najs att sätta igång en biotop, mitt senaste akvarium innan jag lade hobbyn på hyllan var just en SA-biotop. Jag har lite gamla foto på det karet som jag ska försöka få skannade och lägga in här.

Dessvärre kommer det nog att ta lite tid innan jag kan ha biotopen klar, det kostar ju på om man ska gå hela vägen med BTN bakgrund och allt. Tanken är också att bygga in ett biologiskt filter i bakgrunden, kan tänka mig att det kapar ned någon skötseltimme plus att man slipper slangar och annat fult skit i karet... Jag vill inte göra något utan att löpa hela linan ut så jag drar inte igång projektet förrän pengarna ligger i lådan.
#8 - 5 mars 2009 22:06
Ja, då har vi varit och lagt handpenning på nya karet.

Det var en riktig överraskning att se det med de fina fiskar som medföljer i köpet.
Ett lekpar Altum Scalare, hanen är ca: 25 cm hög. sju andra scalarer i varierande storlek från 10-25 cm höga.
En diskus ca: 12 cm.
Två Gibbiceptus ca: 20-25 cm långa, vet ej kön.
Två vuxna Ancistrus.

Massvis av Anubias + någon väldigt vacker långbladig växt med smala krusiga blad, ca metern långa. Kan det vara någon form av Cryptocoryne?

Flera stora och vackra mangroverötter och en massa skiffer.

Ett stort externt Eheimfilter, vet ej modell. En stor och nästan ny luftpump. 300W doppvärmare.

Ljusramp med sex lysrör.

Allt extremt välskött och snyggt med nästintill helt repfritt glas i hela karet.

Fick allt för fyratusen spänn... känns inte dyrt.. hämtar det på söndag förmiddag.
#9 - 6 mars 2009 13:48
Substratet som följer med karet är av typen Dinky-Toys, mao 5-10mm småsten... inte kul alls, så den går fetbort.

Hittade efter idogt letande en leverantör som har Rådasand på lager.. ska köpa ett par säckar på vägen hem ikväll..
#10 - 6 mars 2009 13:52
Verkar bli bra det här... Ska du behålla firrarna du fick med?
#11 - 6 mars 2009 14:03
Ja, den stackars ensamma diskusen får flytta in till våra andra diskusar. Hoppas bara att den inte blir hackkyckling.
Altumskalarerna får bo kvar liksom malarna. De andra skalarerna och de växter (framför allt en jäkla massa anubias) som inte passar i en amazonasbiotop skall troligtvis säljas.
#12 - 6 mars 2009 18:50
ska bli kul att följa! Men om scalarerna leker är det nog inte "äkta" Altum, det finns bara någon enstaka Altum-lek dokumenterad (eller är det rent av bara en endaste?), de är väldigt väldigt väldigt svårlekta tyvärr..... Men det kan ju vara tjusiga scalarer ändå!
Tyvärr så själ btn amazonas väldigt mycket plats, ett 720l är nog i minsta laget, jag skulle nog som ovanstående talare helst ha minst 80cm djup för en sån, men Aquaterras kanske är lite mindre?
Ska bli kul att följa iallafall! Jag ska som jag nämnde i en annan tråd, snart flytta mitt 720l till Höör :)
#13 - 6 mars 2009 21:01
Det är säkert som du säger, säljaren hade köpt dem som altum för 7-8 år sedan... kan ju vara en nitlott han drog. Hur ser man skillnad på altum och vanlig scalare?

Har väl redan avpolleterat den stora BTN Amazonas BG'en, den behöver minst 80 cm för att funka. Får försöka hitta en snygg liknande men mindre platskrävande, Aquaterra har en snygg som består av enbart rotmotiv, inga stenar eller lerbank.

Köpte 75 kilo Rådasand 1,2-2,0 mm idag. Får ta ett tag med sand och vattenslang i hästarnas 100L vattenho i morgon.
#14 - 6 mars 2009 21:52
Härligt projekt! på tal om bakgrund säger jag bara Slimeline FTW!!!
#15 - 6 mars 2009 22:04
Have fun man,and good luck...
#16 - 7 mars 2009 11:16
Link_Mag skrev:
Härligt projekt! på tal om bakgrund säger jag bara Slimeline FTW!!!

Slimline är ett alternativ, dock ett sista alternativ för min del. Vill gärna ha rejäl 3D effekt i karet. Jag har fått en kontakt som pysslar med Aquaterras bakgrunder, han har lovat att skicka foto så att jag kan se hur deras Amazonas 200x60 ser ut från alla vinklar.

Min idé med karet är inte att proppfylla det med fisk, snarare att skapa en bit regnskog i vardagsrummet.

Trolig besättning blir:

2 Altum(?) skalarer som medföljer karet.
6 Alenquer Diskus, alternativt VF.
2 Gibbiceps
4 Ancistrus
8-10 Sterbai
#17 - 7 mars 2009 11:16
Have fun man,and good luck...

Thnx dude..
#18 - 7 mars 2009 15:42
Altu är mycket mer utsträckta på höjden samt har lite annan täckning än vanliga. Altum och har också lite inslag av rött i fenor och kropp. Sen finns det olika vanliga scalarer som folk kallar altum typ peru altum samt leopoldi osv...

Altum:
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=12044&size=big&cat=517

Vanlig Scalare:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Leopoldi
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1308
#19 - 7 mars 2009 19:29
Högst troligt att det inte är altum, har kollat på massor av bilder och jämfört med den här dåliga bilden jag tog utan blixt när vi var och kollade på karet i förrgår.

Någon som kan avgöra vilken typ av scalare det är?
#20 - 7 mars 2009 19:55
tyckerde ser ut som en vanlig grå skalar. vad de än är e de ingen altum
#21 - 9 mars 2009 13:28
Så, då står tanken på plats. Mycket stress igår, köra 7 mil till Ystad och hämta, packa fiakr i påsar, bära in allt i bussen, köra 7 mil tillbaka hem.. Bära in allt i huset, loda in, fylla med grus, placera rötter, fylla på vatten, plantera växter, tillsätta bakteriekultur, koppla pumpar och ljus och slutligen koppa in och sätta fisken i karet.. allting gjort på fem timmar... Allt fungerade bra men väldigt nervöst att stoppa fisk i ett kar med helt nytt vatten. I morse såg allt bra ut, alla fiskar har överlevt natten.. håller tummarna.

Lite bilder tagna med mobilen så det är lite taskig kvalle..

1. Tanken precis fylld.
2. Båda karen i vardagsrummet.
3. Gibbiceps framme och kollar läget.
#22 - 9 mars 2009 13:34
Hade velat säga snyggt men de kan jag inte eftersom man inte ser ett skit :D
#23 - 9 mars 2009 13:40
Grattis till nya akvariet. Det kommer säkert bli kanon! :D Om en dryg vecka får jag hem mitt nya 750 liters. Då blir det jobba av eftersom jag ska tömma och skicka iväg mitt 600 liters samtidigt. :D
#24 - 9 mars 2009 14:32
Link_Mag skrev:
Hade velat säga snyggt men de kan jag inte eftersom man inte ser ett skit :D

Nåja, nu fick du ju iaf lägga ytterligare ett inlägg till samlingen.. ;)

[quote=Marisch]Grattis till nya akvariet. Det kommer säkert bli kanon! :D Om en dryg vecka får jag hem mitt nya 750 liters. Då blir det jobba av eftersom jag ska tömma och skicka iväg mitt 600 liters samtidigt. :D [/quote]

Tack Marisch, mycket vatten därhemma nu, hoppas att det håller tätt. :eek:
Lycka till med ditt nya kar, ska bli kul att se bilder när det är klart. :)
#25 - 10 mars 2009 10:06
Var inne om BL igår eftermiddag och köpte lite medicin till våra Sterbai som har fått någon sorts parasit..

Tog en liten stund för att titta på hans VF discus, och blev rejält sugen.. det lutar lite åt att vi stoppar ett stim VF discus i 720 när det blir klart.

Tänkt befolkning blir:
6-8 st. VF discus alternativt odlad santarem eller alenquer.
4 st. stora odlade scalarer av typen "altum" varav en 24 cm och en 15 cm redan finns i karet.
2 st. befintliga Gibbiceps (tror det är L163) en är 25 cm, den andra 22 cm.
2 st. Ancistrus, en 10 cm finns redan i karet (tror det är L144)
10-12 st. Corydoras Sterbai.

Jag har även fått in priser på några olika 3D amazonas-bakgrunder, ska bara ta ett beslut om vilken som passar bäst i karet.
#26 - 17 mars 2009 10:02
Då var bakgrunden beställd, Aquaterra Amazona 200x60.
Bara att sätta sig ned och invänta leverans...
#27 - 17 mars 2009 11:35
Ouscazz skrev:
Ja, den stackars ensamma diskusen får flytta in till våra andra diskusar. Hoppas bara att den inte blir hackkyckling.

Altumskalarerna får bo kvar liksom malarna. De andra skalarerna och de växter (framför allt en jäkla massa anubias) som inte passar i en amazonasbiotop skall troligtvis säljas.

Vill du fortfarande sälja anubias plantorna kan jag tänka mig att köpa av dig :)
#28 - 17 mars 2009 12:05
Ouscazz skrev:

Oh, kommer bli skitsnyggt!

Men hur skall du montera den i ett kar som är igång?
#29 - 17 mars 2009 14:53
ParSve skrev:
Oh, kommer bli skitsnyggt!

Men hur skall du montera den i ett kar som är igång?

Med vattenfast silicon... :D

Nä, skämt åsido.. karet skall tömmas och därefter monteras bakgrund och filter. Firrarna får flyttas till ett annat kar.
#30 - 17 mars 2009 14:57
Vill du fortfarande sälja anubias plantorna kan jag tänka mig att köpa av dig :)

Du har PM!
#31 - 17 mars 2009 16:52
Ouscazz skrev:

Bara att sätta sig ned och invänta leverans...

Jag har alltid tyckt att det varit skitsnyggt med btn bakrunder och funderat på om man skullat köpa varje gång man kört till de stora akvarieaffärerna. Men varje gång jag stått med en i näven i butik har jag ångrat mig[:o] varför vet jag inte.. Istället har jag gjort en bakrund med rötter nu. Så nu är det inte lönt :d
hoppas det blir fint i ditt kar!
#32 - 19 mars 2009 20:33
13 st. VF Heckel, Symphysodon Discus är köpta idag och väntar hos handlaren tills karet är klart. :)
#33 - 19 mars 2009 20:59
Ouscazz skrev:
13 st. VF Heckel, Symphysodon Discus är köpta idag och väntar hos handlaren tills karet är klart. :)

Holy Hell, 13 stycken...! Ahh, det skall bli härligt att få se ett par bilder på dessa skönheter när du fått ordning på stuffet!:)
#34 - 19 mars 2009 21:31
Ja, gruppen består av 13 djur, det var inget att dela på... :p

Ska hälsa på dem i morgon, fotar lite då. :D
#35 - 19 mars 2009 21:33
Förresten, har några dåliga iPhone-bilder...
Bilagor:
#36 - 19 mars 2009 21:54
Vilka skönheter! Kommer bli mäktigt!
Jag föredrar helt klart vildformerna före alla odlade varianter!
#37 - 19 mars 2009 21:58
Ouscazz skrev:
Förresten, har några dåliga iPhone-bilder...

Ja, det där ser ju ut som en dröm i rosa latex... Fy fasen - ös på, det kommer att bli hur fränt som helst!:)
#38 - 20 mars 2009 08:20
Jag står väl med ett ben i varje värld, jag gillar disco discus också. Färgspelet i vårt disco-kar är helt magnifikt och fascinerande.

Men, när väl Heckel-gruppen är installerad i svartvattnet bleknar väl allt annat...

Jag har börjat labba lite försiktigt med surheten i discuskaret, vi har pH 7,6 och KH 8 direkt från brunnen och måste ha ned pH under 6, helst nedåt 5 för att hecklarna skall trivas optimalt. I förrgår stoppade jag i 20 torra eklöv och drygt ett och ett halvt dygn senare har pH sjunkit från (att ha legat stabilt på) 7.2 till 6.8, KH ca 5 trots ett stort vatten byte i går kväll.

Får förhoppningsvis bakgrunden fredagen den 3'e april, om två veckor.
#39 - 20 mars 2009 08:32
Ouscazz skrev:
Jag står väl med ett ben i varje värld, jag gillar disco discus också. Färgspelet i vårt disco-kar är helt magnifikt och fascinerande.

Men, när väl Heckel-gruppen är installerad i svartvattnet bleknar väl allt annat...

Jag har börjat labba lite försiktigt med surheten i discuskaret, vi har pH 7,6 och KH 8 direkt från brunnen och måste ha ned pH under 6, helst nedåt 5 för att hecklarna skall trivas optimalt. I förrgår stoppade jag i 20 torra eklöv och drygt ett och ett halvt dygn senare har pH sjunkit från (att ha legat stabilt på) 7.2 till 6.8, KH ca 5 trots ett stort vatten byte i går kväll.

Får förhoppningsvis bakgrunden fredagen den 3'e april, om två veckor.

Det låter spännande!
Jag har inte heller ont av "discodiscus", bara dom är fina i formen och trivs så är det OK. Men, det är ju något alldeles speciellt med de naturliga färgerna - på riktigt liksom...
:)
#40 - 20 mars 2009 10:58
MaxB skrev:
Det låter spännande!

Jag har inte heller ont av "discodiscus", bara dom är fina i formen och trivs så är det OK. Men, det är ju något alldeles speciellt med de naturliga färgerna - på riktigt liksom...

Håller med dig till fullo, så nära ursprunget som möjligt. Det är av den enkla anledningen jag vill testa Symphysodon Discus.
#41 - 20 mars 2009 11:02
Ouscazz skrev:
Håller med dig till fullo, så nära ursprunget som möjligt. Det är av den enkla anledningen jag vill testa Symphysodon Discus.

Ett bra val:p

Ska bli spännande att följa.
#42 - 20 mars 2009 21:35
Heckel
#43 - 20 mars 2009 22:34
wow 13 st! riktigt fin form på dom du :D keep up the good work
#44 - 21 mars 2009 08:51
Ska bli kul att se hur den amazonas bakgrunden ser ut i karet, se till att ta många bilder =)
#45 - 21 mars 2009 17:26
jockson skrev:
Ska bli kul att se hur den amazonas bakgrunden ser ut i karet, se till att ta många bilder =)

Ja då, jag ska ta massor av bilder med början när karet är tomt. Hela projektet skall dokumenteras i bild.
#46 - 23 mars 2009 12:28
Oj oj oj Mats! Heckel! RIIIIKTIGT FINA! Blir ju lite smått avundsjuk... Den här diskus-febern kommer att påfresta min ekonomi det är nåt som är säkert!

Men grattis i alla fall till 13 fina firrar och ett stort lycka till!
#47 - 23 mars 2009 21:02
Big_Sal skrev:
Oj oj oj Mats! Heckel! RIIIIKTIGT FINA! Blir ju lite smått avundsjuk... Den här diskus-febern kommer att påfresta min ekonomi det är nåt som är säkert!

Men grattis i alla fall till 13 fina firrar och ett stort lycka till!

Tack Salle!

Ta det lugnt med investeringarna. Bättre att köpa en mindre grupp när pengarna finns än att stoppa i en och en efter hand som pengarna ramlar in.
#48 - 23 mars 2009 21:17
jaså, först 150 hörnakvarium och nu ett 720 liter :). det går snabbt för dig nu men efter att läst tråden så kommer nog detta att blir skitmaffigt!:D. fina discusar med för den delen :D.
#49 - 23 mars 2009 21:27
macke_fisk skrev:
jaså, först 150 hörnakvarium och nu ett 720 liter :). det går snabbt för dig nu men efter att läst tråden så kommer nog detta att blir skitmaffigt!:D. fina discusar med för den delen :D.

350 hörnkar.. [:(!] ;)

Det är en nystart, det sitter i ryggmärgen trots ett längre uppehåll från akvaristiken. Jag höll diskus redan på tidigt åttiotal.

Maffigt, JA!
#50 - 23 mars 2009 21:31
Ouscazz skrev:
350 hörnkar.. [:(!] ;)

Det är en nystart, det sitter i ryggmärgen trots ett längre uppehåll från akvaristiken. Jag höll diskus redan på tidigt åttiotal.

Maffigt, JA!

aj då, menade 350 liter..sry, my bad;). aha, så tidigt och roligt att du har det i ryggmärgen trots ett längre uppehåll:).
#51 - 24 mars 2009 10:52
Liten uppdatering.

Jag köpte ett komplett 150L häromdagen som ska användas till sjuk/karantän. Karet är redan igångsatt med hälften gammalt vatten och hälften nytt och ett internt Fluval står för filtreringen, det får stå och snurra om det skulle behövas diskusvård av något slag.

Det medföljde ett nästan nytt Fluval 304 filter som jag kommer att köra parallellt med ytterligare ett filter i 720. Har dragit igång det för att testa hur det funkar i 720.

Jag får Amazonasbakgrunden på fredag i nästa vecka, 720 ska således tömmas nästkommande helg. Bakgrunden skall limmas och tekniken monteras. Sedan vattenfyller jag med kranvatten och kollar så att allt funkar, tömmer igen och sköljer samtidigt ur all eventuell monteringsskräp. Efter detta är det dags att fylla på med svartvatten... det roliga börjar!

Eftersom det till slut blev VF Heckel diskus så kommer jag att ta bort Rådasanden jag köpte och ersätta den med vit finkorning sand. VF Heckel trivs absolut bäst med denna typ av sand har jag fått lära mig.

Surt svartvatten till 720 kommer jag att "tillverka" i en regntunna som får stå bredvid tanken.

T.B.C.
Bilagor:
#52 - 27 mars 2009 07:00
Ouscazz skrev:
Liten uppdatering.

Jag köpte ett komplett 150L häromdagen som ska användas till sjuk/karantän. Karet är redan igångsatt med hälften gammalt vatten och hälften nytt och ett internt Fluval står för filtreringen, det får stå och snurra om det skulle behövas diskusvård av något slag.

Det medföljde ett nästan nytt Fluval 304 filter som jag kommer att köra parallellt med ytterligare ett filter i 720. Har dragit igång det för att testa hur det funkar i 720.

Jag får Amazonasbakgrunden på fredag i nästa vecka, 720 ska således tömmas nästkommande helg. Bakgrunden skall limmas och tekniken monteras. Sedan vattenfyller jag med kranvatten och kollar så att allt funkar, tömmer igen och sköljer samtidigt ur all eventuell monteringsskräp. Efter detta är det dags att fylla på med svartvatten... det roliga börjar!

Eftersom det till slut blev VF Heckel diskus så kommer jag att ta bort Rådasanden jag köpte och ersätta den med vit finkorning sand. VF Heckel trivs absolut bäst med denna typ av sand har jag fått lära mig.

Surt svartvatten till 720 kommer jag att "tillverka" i en regntunna som får stå bredvid tanken.

T.B.C.

ett till akvarium redan :O. här går det undan :P
#53 - 27 mars 2009 08:02
Rio Marimari Heckel Discus.
#54 - 27 mars 2009 08:24
Härligt att läsa om ditt 720L,
sitter själv och väntar på leverans av mitt - och kan ju verkligen säga att du gjort ett klipp för de pengarna.
Själv så började mitt gamla läcka, så jag bestämde mig för att köpa ett splitternytt istället för att jaga begagnat.

Kommer också köra SA tema, men med påfåglar (5st), 2 st svartbandsciklider samt två segelfenspleco.
Bra sugen på BTN amazonas - men priset är för mycket just nu.

Följer med spänning ditt akvarium och ser gärna bilder. Kommer väl själv ta lite bilder när allt kommit till sin ordning.

En fråga dock, vad anser ni vara lämplig filtrering?
Har nu en Eheim 2252, en 2048, Aquael UV-1000, samt TetraTex EX1200.
Eftersom påfåglarna inte kräver så strömmande vatten så anser jag att det räcker.
Men tar gärna emot era råd, synsätt, rekommendationer och alla andra tankar.
#55 - 4 april 2009 17:14
Mibben, :)

Igår kom bakgrunden, den är så grymt fin att man blir alldeles matt. Tack till Akvarieprofilen som hjälpte mig att fixa en så fin pjäs.

Imorgon ska 720 tömmas och bagrunden limmas in, på måndag blir det dags att vattenfylla och kolla av hur det blev. Har köpt 50kg ljus 0.2-0.7mm blästersand på Jula idag, 49:-/25kg...
#56 - 4 april 2009 19:31
Hmm endast 50 kg sand till 720 liters kar.
#57 - 4 april 2009 19:50
Hmmm'a på du....
#58 - 4 april 2009 21:30
Ouscazz skrev:
Hmmm'a på du....

Yeah,why not...
#59 - 6 april 2009 07:50
Bakgrunden är monterad, nu klarnar det kanske varför jag bara köpte 50kg. sand... :p

Silkonet skall härda 48 timmar så jag får vänta med att fylla vatten tills i morgon kväll..
#60 - 6 april 2009 09:08
Det där blir kanon. Ska du flytta karet innan vattenpåfyllningen?
#61 - 6 april 2009 09:39
Det där blir kanon. Ska du flytta karet innan vattenpåfyllningen?

Visst blir det! :d

Ja, jag ska flytta in karet i rummet bredvid ikväll. Ska trimma av lite överflödigt silikon så det ser snyggt ut i kanterna. Sen lodar jag in, vattenfyller och låter golvet sätta sig ett dygn och tömmer sedan tanken för att loda in en gång till..

Hur mår de nya firrarna då?
#62 - 6 april 2009 10:26
Det är värt att lägga tid på lodning. Men det är rätt drygt när det kliar i fingrarna och man vill sätta igång allt. 3 scalarer mår fint, men en av de i guld låg tyvärr död igår på morgonen... Blev verkligen förvånad och ledsen för den verkade pigg och inte så avvaktande som de andra vid matning. Redback honan är den som jag är mest orolig för. Ätit dåligt och har tre vita prickar på ena ögat och ett ärr i pannan (som har blivit bättre). Hon fick i sig räkor nu när jag kom hem från jobbet iallafall. Så jag slappnade av lite för den sakens skull, men prickarna håller jag verkligen under uppsikt. Saknar ni alla scalarer nu?
#63 - 6 april 2009 10:37
Åååhhh. vad trist... :(

Honan har haft prickarna i ögat länge, flera år enligt killen jag köpte dem av, så det är säkerligen inget att oroa sig för.

De är vana vid och störtgillar vanliga Tetramin jumboflingor. Honan är normalt inte den som är först fram när det vankas mat. Kan tänka att de är lite ledsna eftersom vi har delat på gruppen, märker samma sak med de fyra som går kvar hemma.
#64 - 6 april 2009 11:38
väldigt skönt att höra att de varit där tidigare :) kroppen var ju prickfri, så jag tyckte det var lite underligt. Då får jag ta och piggna till och ta mig till djuraffären. Fick en rejäl allergichock i helgen som vägrar ge med sig. Men jag har jobbat halva dagen iallafall. Ska försöka få det mörkt runt akvariet ikväll så jag kan få någon bra bild. Scalarerna funkar bra som grupp, de håller sig till min stora glädje i främre delen av karet nu och inte inne i mörkret under mangoverötterna som i fredags. Men du har nog rätt om att de är lite buttra över splittringen. Gibbisarna håller sig också mycket tillsammans faktiskt. Och det är riktigt skoj. Jag vill ju inte att de ska bråka och förstöra sina vackra fenor på varandra.
#65 - 6 april 2009 14:57
Najs... nu är alla skalarerna sålda... :)
#66 - 6 april 2009 16:18
Till butiken i Eslöv?
#67 - 6 april 2009 20:25
Till butiken i Eslöv?

Nope, privat på Blocket. :)
#68 - 7 april 2009 18:46
Gött! hade ju varit tråkigt att lämna in dem för 50 :- stycket. Blev det någon nivåskillnad när golvet satte sig i det andra rummet?
#69 - 7 april 2009 21:38
Gött! hade ju varit tråkigt att lämna in dem för 50 :- stycket. Blev det någon nivåskillnad när golvet satte sig i det andra rummet?

Ja, sant..

Vet inte ännu, har precis avslutat vattenfyllning av tanken, nu får det stå ett par dagar så att golvet får sätta sig.
#70 - 7 april 2009 21:41
Hohohooo! Det där är sjukt mäktigt!:)
#71 - 8 april 2009 05:21
MaxB skrev:
Hohohooo! Det där är sjukt mäktigt!:)

Hohoo... visst är det, jäklar vad fin bakgrunden är och sanden blev riktigt fin.. den är så ren att man inte behöver skölja den innan man häller den i tanken.

Det är nu det roliga börjar, att inreda, fixa och dona... förbereda för fiskarna.. :d
#72 - 8 april 2009 08:07
Jag håller verkligen med MaxB att "Det där är sjukt mäktigt!" Väldigt fint bakgrund kan tänka mig hur fint ska det vara med svag kväll belysning på kvällarna
Skulle du inte kunna göra några fler bilder från sidan och uppifrån så att man har lite bättre koll på hur mycket plats tar bakgrunden.
Som sagt en av dom finare bgr.. bli roligt att följa .:)
#73 - 8 april 2009 09:00
Dessa bilder är snabbskott med mobilen, jag har lite bättre bilder i systemkameran men har inte pallat tanka över till datorn. Kommer bilder i helgen.

Bakgrunden stjäl mycket vatten massa och bottenyta. Jag gissar att den stjäl runt 200 liter vatten och 50% bottenyta i 720. På bilderna har jag lagt i ca 30 kg sand och det får nog plats ca: 10-15 kg till. Sen kan Galne-Gurra sluta hmm'a..
#74 - 8 april 2009 09:43
Följer detta! :D Är, som några sagt, mäktigt!:d Kommer bli bra!:d
#75 - 8 april 2009 11:14
Kul att det gillas! :)

Bilderna jag har postat nu är några taskiga mobilkamerabilder. Jag har tagit fler bilder med systemkameran under byggets gång men har ej haft tid att tanka över dessa till datorn... jag kommer att posta bättre bilder i helgen.

De här två är från i morse innan jag åkte till jobb.
#76 - 8 april 2009 11:32
Det ser riktigt bra ut! :d
#77 - 8 april 2009 12:53
Mycket snyggt! :D
#78 - 8 april 2009 13:46
HÄftigt som fa..sen.:)
#79 - 8 april 2009 16:28
[LEFT]Snygga bilder... Dock tycker jag att ljuset är mycket snyggare till vänster än till höger... vad är det för lysrör? Detta kommer bli kanon![/LEFT]
#80 - 8 april 2009 19:32
Tack Salle.
Olika lysrör i ramperna, gult till vänster och daylight till höger.. ska inte ha de här rören när allt är färdigt.
#81 - 9 april 2009 08:03
Lite nya bilder från igår kväll..
#82 - 9 april 2009 08:12
Looking bra! :D
#83 - 9 april 2009 08:12
Det ser ju för jädra mulligt ut.
I en annan tråd, som handlade om olika bakgrunder, kritiserade jag den bakgrund du nu har i karet, och skrev att jag tyckte den såg lite flat och halvknasig ut med sitt träd och liksom en murad tegelvägg bredvid (det var en bild på bakgrunden rakt framifrån).
Jag tycker det känns enormt kul att kunna revidera min uppfattning. Bakgrunden visar sig ha ett helt fenomenalt djup och jag tycker den ser mycket vacker och välgjord ut - helt rätt!!!
Det är väldigt "härligt" på något sätt när man får en helt annan bild och uppfattning på saker och ting.
#84 - 9 april 2009 09:16
Tackar! :d

@MaxB:

Kul att höra, speciellt från en som verkligen har "ögat" för det estetiska!
Vad jag var rädd för var att bakgrunden skulle uppfattas som alldeles för stor i en 720 balja, men ack så fel jag hade... och det glädjer mig så enormt mycket.
Nu skall jag bara pussla till de lösa bitarna i inredningen, flytta, kolla, byta, ändra... tills ögonen är nöjda.

Sen åker det i ett Eheim 2080 Pro 3 filter som ska få snurr på vattnet. I med lite alkottar som färgar vattnet och sänker pH, tefärgat vatten är ju så förpipplat snyggt.. :)
#85 - 9 april 2009 09:39
Det ser riktigt läckert ut Mats !
Helt impad av dina snabba akvarietakter ;)
Nu väntar vi bara på dom läckra heckeldiskusarna oxå ?
Ska du dra ner ett gäng snygga tetror i karet me ? Typ kardinaltetror ?

Tänkte på en sak till och det hade som btn amazonas sett om än lite bättre ut med ett 80 djupt kar men det har du säkert listat ut redan ;)
#86 - 9 april 2009 09:55
Ouscazz skrev:
Tackar! :d

@MaxB:

Kul att höra, speciellt från en som verkligen har "ögat" för det estetiska!

Vad jag var rädd för var att bakgrunden skulle uppfattas som alldeles för stor i en 720 balja, men ack så fel jag hade... och det glädjer mig så enormt mycket.

Nu skall jag bara pussla till de lösa bitarna i inredningen, flytta, kolla, byta, ändra... tills ögonen är nöjda.

Sen åker det i ett Eheim 2080 Pro 3 filter som ska få snurr på vattnet. I med lite alkottar som färgar vattnet och sänker pH, tefärgat vatten är ju så förpipplat snyggt.. :)

Ja, du vet, när jag såg den där bilden på "din" bakgrund i den andra tråden så fick jag för mig att bakgrunden liksom var platt - men där var jag helt fel ute.
Jag tycker tvärtom (och detta har det ju diskuterats vida i trådarna om) att den här typen av bakgrunder, trots att de tar lite på djupet, fyller karen på ett mycket tjusigt sätt. Vad man i de flesta fall vill uppnå - speciellt när det gäller SA-kar - är ju att, så att säga, hämta ut - klippa eller skära ur - en del av miljön - som ett tittskåp eller en lucka in i Amazonasfloden, gärna i översvämningsperioden. När man då inreder ett sånt här kar sätter man ju gärna en hel del rötter och växter i bakre delen av karet och täcker ju ändå i stort sett hela baksidan.
Den bakgrund, och även BTN:s Amazonas, som du har fixar ju till en klar "standard" direkt - det behövs alltså ganska lite "garnering" för att det skall bli ett stycke översvämmad djungel.
Jag tycker att din idé med de tunna kvistarna som du placerat i baljan är klockren, som om trädets övre delar sticker ner i det översvämmande vattnet.
Hade det nu varit jag själv som inrett resten i karet så skulle jag försöka få bort den sandiga feelingen runt de rotdelar som bakgrunden utgör och där placerat små låga växter och ett gytter av torkade löv - kanske med ytterligare sådana tunna kvistdelar som du redan placerat i "luften", liggandes över de torkade (men nu blöta) löven och de låga växterna - så att man får känslan av en översvämmad del av djungel. Med andra ord att de rötter (bakgrunden) man ser sträcker sig ner i mylla och inte en naken ökensand.
Detta behöver jag naturligtvis inte "säga till" dig - du har koll på det ändå - men nu när vi ändå snackar lite inredning så nämner jag det ändå!

Ditt kar kommer att bli hur snyggt som helst - det ser redan fantastiskt fint ut!:)
#87 - 9 april 2009 11:48
Tack Matte, du får se till att ha vägarna förbi någon dag... eller så kommer jag förbi dig... Vallisneria?

MaxB skrev:
Detta behöver jag naturligtvis inte "säga till" dig - du har koll på det ändå - men nu när vi ändå snackar lite inredning så nämner jag det ändå!

Det fina i kråksången är ju just att "någon" säger någonting till mig... feedback... det är ovärderligt med just positiv och kreativ feedback, att bolla idéer med någon.

Sanningen att säga så pluttade jag för någon vecka sedan ned ca 50 torra boklöv i ett av mina andra filter. De har legat och gottat till sig där nu och jag tror att de är mogna att lyftas ur, genomblöta och tunga så de inte flyter på ytan... fixa med det ikväll..

Jag har tänkt mig något lågt och gräsliknande som du skriver, men jag är urkass på växter och vet inte vad den typen av växt heter... någon?

Och... tack igen! =)
#88 - 9 april 2009 11:56
drd skrev:
Tänkte på en sak till och det hade som btn amazonas sett om än lite bättre ut med ett 80 djupt kar men det har du säkert listat ut redan ;)

Kanske, kanske inte... när jag sätter mig framför karet känner jag att hecklarna hela tiden kommer att vara nära mig, utan att ha på något sätt dåligt med utrymme att simma på. Karet har en "nice & tight feeling", om än lite kallt men det löser sig med varmt ljus och lite svartvatten.

#89 - 9 april 2009 16:08
Hrrmmm, ja de flesta av er vet ju vad jag har för åsikter om bakgrunder...

Men jag ska inte vara så mycket motvals nu;)

Måste medge att bakgrunden i kombination med de grenar som du satt i blir riktigt snyggt! Bakgrunden i sig är ett mästerverk i att få trädkänsla.

Om man sedan gör typ som Mats (MaxB) föreslog så kommer det bli en fem plussare.

Men oavsett vad jag nu tycker så vore det intressant att få veta hur mycket volym som bakgrunden tar i karet. Som det ser ut på bilderna är det nästan halva karet, vilket skulle innebära att ett 720 kar helt plötsligt blir ett 350 - 400 liters i fråga om utrymme för fiskar, växter och rötter.

Eller är det bilderna som ger en felaktig uppfattning?
#90 - 9 april 2009 16:39
Jag kokar mina ek och boklöv innan dom åker ner i karet så slipper man hålla på att blötlägga och mecka ;)
Då sjunker dom direkt :)
#91 - 9 april 2009 20:58
c90368 skrev:
Hrrmmm, ja de flesta av er vet ju vad jag har för åsikter om bakgrunder...

Men jag ska inte vara så mycket motvals nu;)

Måste medge att bakgrunden i kombination med de grenar som du satt i blir riktigt snyggt! Bakgrunden i sig är ett mästerverk i att få trädkänsla.

Om man sedan gör typ som Mats (MaxB) föreslog så kommer det bli en fem plussare.

Men oavsett vad jag nu tycker så vore det intressant att få veta hur mycket volym som bakgrunden tar i karet. Som det ser ut på bilderna är det nästan halva karet, vilket skulle innebära att ett 720 kar helt plötsligt blir ett 350 - 400 liters i fråga om utrymme för fiskar, växter och rötter.

Eller är det bilderna som ger en felaktig uppfattning?

Tackar.. :)

Jag uppskattar att bakgrunden stjäl 200-250 liter vattenmassa för fiskarna att röra sig i och ca: 50% bottenyta. Den totala vattenmassan är ju nästan orörd iom att det befinner sig ett par hundra liter vatten på andra sidan det vackra... så karet tål lika mycket fisk som ett orört 720, rent biologiskt, men inte revirmässigt.

Att den skulle stjäla utrymme för rötter i baljan var ju ett ganska komiskt yttrande... hela jäkla bakgrunden är ju en enda stor ROT... om än artificiell... :d:d:d
#92 - 9 april 2009 21:00
Bra tips Matte!
#93 - 9 april 2009 21:21
Ouscazz skrev:
Tackar.. :)

Jag uppskattar att bakgrunden stjäl 200-250 liter vattenmassa för fiskarna att röra sig i och ca: 50% bottenyta. Den totala vattenmassan är ju nästan orörd iom att det befinner sig ett par hundra liter vatten på andra sidan det vackra... så karet tål lika mycket fisk som ett orört 720, rent biologiskt, men inte revirmässigt.

Att den skulle stjäla utrymme för rötter i baljan var ju ett ganska komiskt yttrande... hela jäkla bakgrunden är ju en enda stor ROT... om än artificiell... :d:d:d

Tack för svaret!

Förmodligen har du ett 720 kar som kommer att fungera perfekt! Framförallt om du fyller bakgrunden med väl genomströmmande filtermaterial. Troligtvis kommer det att fungera bättre än det normala 720 karet eftersom du har mycket filtermaterial och förmodligen färre fiskar, eftersom det finns mindre volym för fiskarna.

Tyvärr ser jag inte det komiska i att man inte har plats för rötter i och med att de bidrar till vattenkemin i ett SA kar. De är ju inte bara en prydnad utan de avger humusämnen, inte bara för att sänka Ph-värden utan även andra ämnen som inte är lika lätta att veta vad det är.

Suck, nu hamnade jag i en [COLOR=black][FONT=Verdana]argumentation [/FONT][/COLOR]igen, det var inte meningen[:o]
#94 - 10 april 2009 12:07
c90368 skrev:
Tack för svaret!

Förmodligen har du ett 720 kar som kommer att fungera perfekt! Framförallt om du fyller bakgrunden med väl genomströmmande filtermaterial. Troligtvis kommer det att fungera bättre än det normala 720 karet eftersom du har mycket filtermaterial och förmodligen färre fiskar, eftersom det finns mindre volym för fiskarna.

Tyvärr ser jag inte det komiska i att man inte har plats för rötter i och med att de bidrar till vattenkemin i ett SA kar. De är ju inte bara en prydnad utan de avger humusämnen, inte bara för att sänka Ph-värden utan även andra ämnen som inte är lika lätta att veta vad det är.

Suck, nu hamnade jag i en [COLOR=black][FONT=Verdana]argumentation [/FONT][/COLOR]igen, det var inte meningen[:o]

Nae, jag kommer inte att fylla bakgrunden med filtermateria.. helt enkelt för att det till slut blir en enda soppa. Jag har pratat med så många som har gått tillbaka till traditionella ytter/innerfilter med anledning av att det en dag kommer när man blir tvungen att rengöra filtermassan bakom. Dååå blir det inte roligt...

Vad jag kommer att göra är att stoppa ned en del av mina gamla rötter bakom, där får de gotta sig i det varma vattnet och avsöndra all världens nyttighter för att underhålla svartvattnet. Jag har redan märkt att det blir något varmare bakom än framför bakgrunden...

Färre fiskar... ja, det kommer inledningsvis att gå 11 st. VF heckel [SIZE=1](ja, 2 st. har fallit från de ursprungliga 13)[/SIZE] som är ca: 10-12 cm samt några mindre L-malar i baljan. Har inga planer på att stoppa i mer fisk. Förhoppningen är att gruppen om ett år eller så fortfarande är intakt eller kanske decimerad till 8-9 starka individer.

Argumentationer är bra, fortsätt bara!

Jag har lagt i mer rötter idag, samt en massa boklöv. :)
Kommer bilder ikväll.
#95 - 10 april 2009 15:42
Smart att lägga rötter bakom! Går ju även bra att hänga ner en strumpa med torv. Sen en liten propeller som vispar runt lite.

VF Heckel är inte fy skam:D
#96 - 10 april 2009 18:49
Lite nya bilder..

En ancistrus har flyttat in idag. :)
#97 - 11 april 2009 11:29
Om du behöver någon extra rot till att gona sig bakom bakgrunden, så har jag en jag la ner i källaren i tisdags. Den är rätt nyinförskaffad, så den borde färga bra. Fint som tusan förresten :)
#98 - 11 april 2009 13:08
Tack, och tack för erbjudandet men jag har en massa rötter liggande.. tror faktiskt att jag ska sälja av en del eftersom det är synd att de bara ligger till ingen nytta.

Nu är det svartvatten i karet, har trattat i humusextrakt idag... skitsnyggt tycker jag, skitfult tycker min vackrare hälft...

Har varit hos BL och köpt ett beg Eheim 2260 ytterfilter idag, ett riktigt monster med 1" slangar... hämtar eventuellt det på måndag så då blir det fart i baljan.

Det ser ut som om hecklarna får flytta hem på onsdag kväll... :D:D:D
#99 - 11 april 2009 13:18
Härligt!
glöm inte att skicka in om adressändring till posten
#100 - 11 april 2009 13:20
Haha!!

Mindre än 2 meters sikt i vattnet... bild tagen alldeles nyss, från vänster kortsida. Lite blänk i glaset eftersom det är ljust ute..
#101 - 13 april 2009 19:00
FART I BALJAN!!

Var och hämtade filtret idag, 1" slang in och halvtum ut... flyttar 2200 liter vatten per timme, konstant... Det blev ytrörelse i 90% av karet, 50% av ytan med tämligen häftig ytrörelse. Bingo!!

Jag gjorde en ytavrinning i bakgrunden för att lugna ned vattenrörelsen längre ned i karet, funkar perfekt.

Hämtar hecklarna i morgon kväll.
#102 - 13 april 2009 19:07
Då vill jag ha bilder! :D
#103 - 14 april 2009 20:19
Äntligen Heckel i akvariet... var och hämtade 11 st. unga heckel hos BL Discus i Helsingborg nu ikväll.
Tyvärr var den minsta för svag för att klara stressen som en flytt innebär och den dog under inkoppningen.
..10 st. kvar...

De tio kvarvarande verkar må ok, iaf under omständigheterna. I skrivande stund har de varit i karet dryga två timmar och de har så smått börjat resa fenorna... håller alla tummar som går att hålla..

Jag ber om ursäkt för de dåliga mobilbilderna, mycket svartvattenextrakt i vattnet och jag vill inte störa skönheterna med blixten från systemkameran...
#104 - 14 april 2009 20:31
Super!

Kan bara säga... :D :D :DSuper på alla sätt! :d :d :d Vackra! :d :d :d
#105 - 15 april 2009 06:43
Det där ser riktigt trevligt ut! Det skall bli spännande att få se lite fler bilder senare!:)
#106 - 15 april 2009 07:22

Det kommer fler bilder vad det lider, de får vara i fred med dämpad belysning några dagar först.

I morse kikade jag in i akvarierummet och alla tio var vid liv och stod med resta fenor. :)

Jag inbillar mig att draget i 2260'n (2400l/h) är hälsosamt för firrarna, de får jobba lite för att hålla balansen om de väljer att stå där vattnet rör sig mycket. 30% av karet har stilla vatten och resten av vattenmassan rör sig tämligen mycket. Utblåset sitter i högerkant, alldeles under ytan och skapar häftig ytrörelse över nästan hela ytan och drar även ned en hel del luftbubblor som bryter ytspänningen. Huvudsakligt utflöde sker via en ytavrinning som jag har skurit ur i bakgrunden, jag inbillar mig att detta ser till att vattnet längst upp i karet rör sig häftigast. "Roten" i bakgrunden skapar brutna strömmar längre ned i vattenmassan och lugnar cirkulationen i den nedre halvan av tanken. Firrarna kan alltså själv bestämma hur mycket rörelse de vill ha i vattnet..
#107 - 15 april 2009 19:46
Hoppas att resten av gruppen håller sig vid liv nu. Så jävla trist när någon kastar in handduken.
#108 - 15 april 2009 20:17
Ser härligt ut:D

Vad har du för vattenvärden?

Vad jag förstår så är VF Heckel riktigt kräsna, eller är det lika överdrivet som alla andra "skrönor" om Diskus?
#109 - 16 april 2009 07:56
c90368 skrev:
Ser härligt ut:D

Vad har du för vattenvärden?

Vad jag förstår så är VF Heckel riktigt kräsna, eller är det lika överdrivet som alla andra "skrönor" om Diskus?

Jag höll diskus för 25 år sedan och då krävde de ej speciellt vatten, det funkade bra med kranvatten och sparsamma och ej för täta vattenbyten.

Nu tycker säkert en del diskusfolk att jag svär i kyrkan men, det är en massa skrönor och i min mening rappakalja kring diskushållning... ok, de är extra mottagliga för sjukdomar och parasiter men är i övrigt väldigt tåliga med vattenvärdena. VF heckel funkar enligt säker källa bra i vatten som håller ända upp till pH8!! Mina hecklar har sedan de kom till Sverige gått 5 månader i pH 6,4 och ser finfina ut, tjocka om pannan och allmänt välmående, just nu har jag pH7.2 i baljan.

Jag tänker hålla dessa hecklar som jag höll diskus förr om åren, vattnet får på egen hand jobba sig ned till bra värden. Det viktigaste är att vattnet är absolut rent, därför har jag satsat på en filterkanister med stor volym. Vattenbyte kommer till att börja med att ske med ~10% en gång i månaden. Osmos skall jag försöka undvika men blir kanske tvungen att skaffa ett osmosfilter om inte vattnet på egen hand når de önskade värdena. Planen är att vattnet så sakteliga skall jobba sig ned till ~pH6, tempen ligger på 30-31 grader.

Mina diskusar blir inga primadonnor...

Bild tagen igår kväll, har bara lite svagt gult ljus tänt i karet nu den första tiden.
#110 - 16 april 2009 16:36
Ska bli spännande att följa hur det går, personligen tycker jag att det är väldigt små vattenbyten, men jag har haft fel förr.

Mina odlade Stendker byter jag 1/3 på varje vecka, i övrigt gör jag inget särskilt med vattnet.

Men sen jag började byta varje vecka pga Diskus så åkte de andra karen med av bara farten och jag tycker alla kar fungerar bättre sen jag införde vattenbyten varje vecka.
#111 - 16 april 2009 19:41
c90368 skrev:
Ska bli spännande att följa hur det går, personligen tycker jag att det är väldigt små vattenbyten, men jag har haft fel förr.

Mina odlade Stendker byter jag 1/3 på varje vecka, i övrigt gör jag inget särskilt med vattnet.

Men sen jag började byta varje vecka pga Diskus så åkte de andra karen med av bara farten och jag tycker alla kar fungerar bättre sen jag införde vattenbyten varje vecka.

Jag kommer så klart, och i vanlig ordning, att hålla koll på nitrit och nitrat, och om värdena är ok ser jag ingen anledning till att byta en massa eller ens lite vatten. Någon som säger emot? ;)

Jag byter 10% varannan vecka i discokaret, funkar jättebra... mina diskus är framme vid rutan hela dagen, handmatas och kan nästan klappas på ryggen och de växer som ogräs... Jag har alldeles nyss suttit en dryg timme på golvet och monterat en mediabänk, diskusarna stod hela tiden på rad vid rutan och kollade så att jag gjorde rätt.. :D

Med risk för att på ett bollträ i nacken... jag anser att alldeles för många behandlar sina diskus som primadonnor, helt i onödan... :p
#112 - 16 april 2009 19:45
Hecklarna har käkat idag.. rena rama infernot, det märks att det är vilda djur vi har i akvariet.. :)
#113 - 16 april 2009 21:52
Ouscazz skrev:
Hecklarna har käkat idag.. rena rama infernot, det märks att det är vilda djur vi har i akvariet.. :)

Ja, det verkar vara skillnaden mot odlade kräsna fiskar som man får truga!

Det jag upplever som positivt med veckovisa vattenbyten är inte så mycket på fiskarna, de mådde bra även med varannan vecka, utan det är annat som är svårare att sätta fingret på.

Men jag upplever det som att jag har bättre kontroll på alger och att växterna ser fräschare ut. Det känns och luktar bättre helt enkelt!

Jag tillhör den gamla skolan som aldrig mäter värden i karet, förutom pH eftersom jag har en elektroniskt mätare, annars går jag på lukt och hur det ser ut.
#114 - 17 april 2009 21:23
Det låter sunt, enkelt och smart!

Lite nya bilder på juvelerna tagna i kväll. Tog med en bild på en av våra Virgin Red som går i disco-karet.
#115 - 17 april 2009 21:33
Ouscazz skrev:
Det låter sunt, enkelt och smart!

Lite nya bilder på juvelerna tagna i kväll. Tog med en bild på en av våra Virgin Red som går i disco-karet.

Vad ska man skriva? Finns liksom inte ord, får bli [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
#116 - 17 april 2009 21:41
c90368 skrev:
Vad ska man skriva? Finns liksom inte ord, får bli [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]

Tusen tack!! :)
Berusande...
#117 - 17 april 2009 21:43
Kan inte låta bli att påpeka skillnaden mellan fiskarna.

Om man tittar på bild ett och den Diskus som är längs till höger och jämför ögat i förhållande till pannan och ryggen med Diskusen från disco-burken så är det enligt mig en markant skillnad.

Dina Vf visar hur en Diskus verkligen ska se ut!
#118 - 17 april 2009 21:48
c90368 skrev:
Kan inte låta bli att påpeka skillnaden mellan fiskarna.

Om man tittar på bild ett och den Diskus som är längs till höger och jämför ögat i förhållande till pannan och ryggen med Diskusen från disco-burken så är det enligt mig en markant skillnad.

Dina Vf visar hur en Diskus verkligen ska se ut!

Mina Virgin Red har ingen vacker kropp, däremot gillar jag färgen. Kroppsformen som markant skiljer sig från ursprunget (Heckel) visar vad människan ställer till med när man odlar... och odlar... och odlar...
#119 - 17 april 2009 21:53
Ouscazz skrev:
Mina Virgin Red har ingen vacker kropp, däremot gillar jag färgen. Kroppsformen som markant skiljer sig från ursprunget (Heckel) visar vad människan ställer till med när man odlar... och odlar... och odlar...

Suck[:(!]

Och därmed behöver vi inte orda mer om det!
#120 - 20 april 2009 08:54
Lite nya bilder.

Hecklarna är skygga som bara den men annars funkar det bra i karet, de äter och ser ut att må bra...
#121 - 20 april 2009 14:00
Ouscazz skrev:
Lite nya bilder.

Hecklarna är skygga som bara den men annars funkar det bra i karet, de äter och ser ut att må bra...

Tog ett ögonblick innan man hittar dom på bilden :)
Tog en tur till "göinge" i helgen, till en affär mitt ute i ett stall i skogen. Om man inbillat sig att man måste skämma bort sina discusar så var det här raka motsatsen... Jag har aldrig sett en affär med så... äh vem fan är jag att dömma.
#122 - 20 april 2009 15:44
Tänk vad ljuset är viktikt i ett kar för att få den där sköna å verkliga känslan, vilket du har fått till skit bra, snygga platt fiskar oxå...
#123 - 20 april 2009 17:38
Tog ett ögonblick innan man hittar dom på bilden :)

Tog en tur till "göinge" i helgen, till en affär mitt ute i ett stall i skogen. Om man inbillat sig att man måste skämma bort sina discusar så var det här raka motsatsen... Jag har aldrig sett en affär med så... äh vem fan är jag att dömma.

Jag är helt inne på linjen, "if it ain't broke, don't fix it"... ett rejält filter som håller vattnet rent, lite jobb med häverten, 10% nytt vatten en eller två gånger i månaden, sen sköter det sig själv.
#124 - 20 april 2009 17:38
buffe78 skrev:
Tänk vad ljuset är viktikt i ett kar för att få den där sköna å verkliga känslan, vilket du har fått till skit bra, snygga platt fiskar oxå...

Tack, rätt ljus är viktigt... dämpat ljus är bra till vilda.. :)
#125 - 20 april 2009 18:25
Ouscazz skrev:
Jag är helt inne på linjen, "if it ain't broke, don't fix it"... ett rejält filter som håller vattnet rent, lite jobb med häverten, 10% nytt vatten en eller två gånger i månaden, sen sköter det sig själv.

Jo den filosofin är jag inte alls emot. Tyvärr var affärens akvarieavdeling riktigt usel. Discus karet såg för jävligt ut... Storvuxna fiskar i små kar osv.. Var irriterad under hela besöket (det varade inte länge)
#126 - 20 april 2009 18:39
Jo den filosofin är jag inte alls emot. Tyvärr var affärens akvarieavdeling riktigt usel. Discus karet såg för jävligt ut... Storvuxna fiskar i små kar osv.. Var irriterad under hela besöket (det varade inte länge)

Usch och örk... då vet man iaf att man inte åker dit om man skulle behöva något..
#127 - 20 april 2009 21:27
Det som skulle vara pricken över i:et nu mats det hade varit en 8 finfina altumskalarer i den baljan oxå ;)
Dom och heckel = Naaaaajs !
#128 - 20 april 2009 21:44
drd skrev:
Det som skulle vara pricken över i:et nu mats ;)

Är det sant att Ouscazz oxå heter Mats?

Tur att jag heter Maths:D

Vi kan snart skapa en en egen "Matsarnas SA klubb"
#129 - 21 april 2009 07:08
c90368 skrev:
Är det sant att Ouscazz oxå heter Mats?

Tur att jag heter Maths:D

Vi kan snart skapa en en egen "Matsarnas SA klubb"

Eller hur..?. Amatzonas Discumania... :D
#130 - 21 april 2009 07:14
måste man ha diskus för att vara med i klubben då? ;) räcker det inte med SA-tema! :)

grymt snyggt! är riktigt avis på bakgrunden! den blev perfekt i karet! :)
#131 - 21 april 2009 07:17
drd skrev:
Det som skulle vara pricken över i:et nu mats det hade varit en 8 finfina altumskalarer i den baljan oxå ;)

Mmmm... det fanns fyra fina Altum till salu på DFS för ett tag sedan... men, måste få hecklarna i balans innan jag vidareutvecklar burken.

Hecklarna rör sig nu nyfiket i hela karet, de har inga problem med draget från Eheim 2260... Färgen är ljus och fin, bara några är fortfarande lite mörka. Matade med vita mygglarver igår och det gillades skarpt.

Lite nya bilder från igår kväll..
#132 - 24 april 2009 20:55
Tillökning i baljan!

1 st. riktigt fin L333, 8 cm och 10 st. Cory Sterbai. Var i Lödde idag och köpte 15 st. Corys-yngel av drd, de andra 5 åkte ned i discokaret, finfina små firrar.

Köpte även 2 st. stora Echinodorus bleheri som får tjänstgöra som NO3-ätare i karet.
#133 - 25 april 2009 06:33
Ditt kar är himla snyggt, bakgrunden gör sig verkligen bra med diskusarna.
#134 - 26 april 2009 20:41
Ditt kar är himla snyggt, bakgrunden gör sig verkligen bra med diskusarna.

Tackar, det värmer! :)

Nya bilder..
#135 - 4 maj 2009 09:38
Litet bakslag...

Jag får inte pH att sjunka överhuvudtaget... tappar pH 7,6 ur kranen vilket stiger till pH 8,1 när vattnet har luftat en halvtimme. Jag har provat att sänka pH i vattenberedningstanken med hjälp av Amtra Oak Bark Extract. Sänkte till pH 5,9 och två dygn senare var det uppe på pH 7,9 och där stannar det. Sänkte i heckeltanken till pH 7,0 och ett dygn senare var det tillbaka på pH 8,1... inte bra...

Hecklarna trivs såklart inte sådär väldans bra i alkaliskt vatten, de äter normalt men står mest och trycker och är något mörka.

Lösning på problemet... jag skall köpa ett osmosfilter idag, finns tyvärr ingen genväg... förrutom att labba med fosforsyra eller liknande, och det är helt ointressant.
#136 - 9 maj 2009 17:53
Nu har det hänt en hel del i heckeltanken..

Dessvärre har jag tappat en firre, den minsta och något mobbade slutade äta och blev snabbt svag. En kväll när jag kom hem från jobb stod den med HiH så jag flyttade snabbt över den till en karantän, tyvärr klarade den inte stressen och låg död på morgonen.

Samma kväll började jag monsterarbetet med att förändra mina vattenvärden. Bytte 95 liter vatten som bestod av en blandning av 55 liter osmosvatten och 40 liter akvarievatten. Jag blandade ut osmosvattnet tills det höll 250µS och struntade i alla andra värden. Tillsatte 60ml Amtra Oak Bark och hällde över vattnet i heckelbaljan. Konduktiviteten i h-baljan sjönk från 511µS till 464µS, pH sjönk inte något nämnvärt på kvällen men på morgonen efter mätte jag pH 6,8 vilket senare på dagen stabiliserade sig på 6,9. En skillnad mot pH 8,1 som jag tidigare mätte. KH stannade på 3.

Hecklarna vaknade till liv och började röra sig på ett sätt jag inte sett på drygt tre veckor, sedan jag hämtade dem. Inte ens hos BL rörde de sig nämnvärt.. Men nu...

Nu har jag gjort ytterligare två vattenbyten med osmosvatten, ett likadant som det första och idag har jag gjort ett med osmosvatten utblandat med kranvatten, spätt tills jag läste av KH3. Konduktiviteten hamnade då på 205µS och pH sänkte jag med Amtra till 6,1. Vattenblandningen har jag filtrerat över torv sedan i går kväll så vattnet var nästan svart...

Nåväl, över med vattnet till hecklarna som svarade med att sura en halvtimme... Därefter har det varit slagsmål hela dagen, strider om revirplatser och firrarna rör sig hela tiden i hela akvariet. Även där vattnet är mycket strömt, tvärtemot vad folk har skrivit här på forumet så bryr hecklarna sig inte det minsta om strömmen som 2260'n blåser genom karet. Vid matning liknar gruppen mest ett stim pirayor eller vildsvin som äter.. helt galna är dom.. :)

pH ligger nu på 6,7 men kommer säkerligen att sjunka ytterligare tills imorgon

Lite bilder...
#137 - 9 maj 2009 19:48
Vad roligt att du har börjat få ordning på vattnet!

Ännu bättre att du kan se att fiskarna verkar uppskatta det.
#138 - 10 maj 2009 08:04
Skönt att höra... Det ser ut som om de har blivit ännu snyggare också! Men det kommer ju i ofs med trivseln... :D
Följer din tråd med stor spänning...
#139 - 10 maj 2009 08:47
tjusigt som tusan!
Sista bilden gör en lite kaffe sugen
#140 - 10 maj 2009 16:56
Ja, det är verkligen skönt att det går på rätt håll. Just nu verkar hecklarna må alldeles förträffligt och det kom i samma minut som vattnet gick från basiskt till surt. Vattnet har stabiliserat sig på pH 6,8 nu, kommer inte lägre trots ett KH på endast 3-4. Jag gissar att GH fortfarande är för högt för ytterligare pH-sänkningar. Jag har inte mätt GH och struntar i att göra det, håller istället koll på konduktiviteten vilken just nu ligger på ca: 430µS. Konduktiviteten skall i första steget sänkas till 250µS vilket kommer att kräva ett stort antal vattenbyten. Det finns risk för att karbonathårdheten då kommer att sjunka under KH3 vilket innebär en stor risk för pH-ras, så jag har bikarbonat i beredskap.

Ska försöka filma hecklarna ikväll och posta filmen här.. Stay tuned to this Station!! :p
#141 - 14 maj 2009 08:56
Det blev inte mycket av med den filmningen...

Vattnet just nu;

Konduktivitet 379uS
pH 6,6

Hecklarna mår bättre och bättre och de svarar fint på minsta pH-sänkning. :)
#142 - 14 maj 2009 21:16
pH 6,4 nu på kvällen, sakta nedåt...

Nya bilder tagna för en liten stund sedan.
#143 - 15 maj 2009 07:16
Vackert :). Gillar verkligen diskus men blir inga för min del just nu iaf :(
#144 - 15 maj 2009 12:54
Tack! :)

Nä, du har väl fullt upp med Scalareyngel..?. :):)
#145 - 16 maj 2009 08:42
Återigen mycket vackra bilder.
Man blir riktigt sugen =)
#146 - 16 maj 2009 10:45
Återigen mycket vackra bilder.

Man blir riktigt sugen =)

Tackar! :)
#147 - 16 maj 2009 21:11
Vattenvärden ikväll efter ännu ett vattenbyte med 100 liter torvfiltrerat rent osmosvatten, pH 5,9 - 349µS.. Jäkla tid det ska ta att få ned konduktiviteten.
#148 - 16 maj 2009 22:59
Vad har du för Osmos apparat?

Funderar på att köpa en men är lit Noob i ämnet[:o]

Skickade upp en tråd med något som kanske kan var ett fynd, men jag vet inte:confused:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131045
#149 - 17 maj 2009 07:18
Riktigt vackra fiskar och snyggt kar du har! Man blir lite sugen på diskus till framtida projekt. :d
#150 - 17 maj 2009 21:28
Mitt R/O-filter är ett Aquatic Nature Antarctica.

Tack Zoooophie!

Hur lägger man in film på Zoopet?
#151 - 17 maj 2009 21:31
Ouscazz skrev:
Mitt R/O-filter är ett Aquatic Nature Antarctica.

Tack Zoooophie!

Hur lägger man in film på Zoopet?

[youtube.] [./youtube]

Emellan lägger du in http://www.youtube.com/watch?v= (14PiUL_Db68)

Det jag ringat in lägger du emellan taggarna, och taggarna ska vara utan punkter. Fan vad dålig jag är på att förklara
#152 - 17 maj 2009 21:44
#153 - 17 maj 2009 21:46
Äh, fattar inte...
#154 - 17 maj 2009 21:46
Måste först lägga in filmen på youtube, men det förstod du säkert. Sen tar du siffrorna/bokstäverna bakom = - tecknet och kopierar in den mellan taggarna. :)
#155 - 17 maj 2009 21:47
Skall jag säga/berätta/tala om hur det funkar...?
#156 - 17 maj 2009 21:50
#157 - 17 maj 2009 21:51
#158 - 17 maj 2009 21:51
Finfint! Ser toppenbra ut :)
#159 - 17 maj 2009 21:51
Tack för hjälpen!
#160 - 17 maj 2009 21:51
Jamen... OK, det fixade du ju bra!:)
#161 - 17 maj 2009 21:55
Mörkt, surt och murrigt - precis vad Hecklarna vill ha! Det ser ju helt fantastiskt fint ut!:)
#162 - 17 maj 2009 21:59
Tack!

Har fått ned pH till 5,5 idag, hecklarna trivs otroligt fint i det sura vattnet och har färgat ut på ett helt fantastiskt vis under dagen.
#163 - 17 maj 2009 22:12
Ouscazz skrev:
Tack!

Har fått ned pH till 5,5 idag, hecklarna trivs otroligt fint i det sura vattnet och har färgat ut på ett helt fantastiskt vis under dagen.

Härligt!
Har nästan lite lust att skaffa en grupp Heckel och sätta i det här karet; 70x70x120 cm. Får plocka ur Scalarerna och det andra krafset bara. I denna baljan är det mörkt och surt så det räcker!:)
#164 - 18 maj 2009 07:05
En av de finaste uppsättningarna med bakgrund och Diskus jag har sett!

Det ska bli spännande att följa hur det går. Att som jag ha Diskus i ca pH 6,5 - 7,0 massor av växter och ljus, är ju rena barnleken jämfört med ditt projekt.

Att hålla ett konstant pH ner mot 5,5 är i sig en konst, sen tillkommer det faktum att nitrifikationsprocessen inte fungerar lika bra i det sura vattnet, som i sin tur kan ge dåligt vatten på mycket kort tid.

Men snacka om att man blir sugen på att testa:d
#165 - 18 maj 2009 08:39
Snyggt som attan Mats, Hecklar i den baljan hade varit som en våt dröm.. :)

Tack Maths, det värmer! :d

Ja, det är allt lite nervöst innan man ser hur hur/om nitrifikationen funkar med så pass lågt pH. Vad jag har förstått funkar nitrifikationen ned till pH 5,0, om än nedsatt.
Det gäller m.a.o. att vara försiktig med matningen så att det inte blir kvar en massa matrester på botten. Mina tio Cory Sterbai städar något alldeles grymt och L333'an och L124'an kommer fram och kalasar på de få rester som blir kvar av oxhjärtmixen jag utfodrar Hecklarna med. Så, peppar, peppar ta i trä...
#166 - 18 maj 2009 20:39
Ser mycket snyggt ut! Vem vet, när de hålls så här kanske det till och med blir lek?

Rätta mig om jag har fel men det är inte allt för vanligt att få heckel att leka med heckel?

Heckelcross finns ju då en heckelhane lekt med en vanlig diskushona.

Eller jag kanske är helt ute och cyklar?

Jag håller tummarna i alla fall!
#167 - 19 maj 2009 07:21
Tack Salle! :)

Naeh... lek på Heckel tror jag inte på i mitt kar, då måste jag nog ned i pH under 4,0 och en konduktivitet under 20uS och det är ingen barnlek det... det innebär att fiskarna skall gå i nästintill rent osmosvatten och det är ju tämligen instabilt och kräver en enorm arbetsinsats och kunskap för att fungera mer än en dag.
Lek på heckel förekommer (även i Sverige vad jag har hört) men det är väldigt ovanligt. Heckelcross är vanligare, vet ej varför heckelhonorna är så svåra att få i lek.

Ny film från igår kväll, fler lysrör tända i karet..

#168 - 19 maj 2009 08:09
Härlig film! Underbart att se dom när de käkar - fantastiskt fina Discusar!:)
#169 - 19 maj 2009 08:14
Tack Mats! :D

Ja, det är ju inte så att de står och funderar på om de ska ta en bit till... ;)
#170 - 19 maj 2009 08:37
Ouscazz skrev:
Tack Mats! :D

Ja, det är ju inte så att de står och funderar på om de ska ta en bit till... ;)

Nä, haha:d, jag vet hur det är - de blir ju galna! Fan, jag är nästan sugen på att rigga kameran och ta en snutt när de käkar - fast inte filmat ovanför vattenytan, som jag har gjort förr, utan rakt framifrån.:)
#171 - 19 maj 2009 08:43
MaxB skrev:
Nä, haha:d, jag vet hur det är - de blir ju galna! Fan, jag är nästan sugen på att rigga kameran och ta en snutt när de käkar - fast inte filmat ovanför vattenytan, som jag har gjort förr, utan rakt framifrån.:)

Jag väntar!! :)
#172 - 19 maj 2009 08:45
Ouscazz skrev:
Jag väntar!! :)

Ålrajt! Då får det bli en liten film ikväll, när det mörknat ute!:)
#173 - 19 maj 2009 20:16
Riktigt glupska o fina är dem... Hur många är de? Jag får det till 9 när jag räknar... var de inte 13 från början?
#174 - 20 maj 2009 07:45
Salle,

De var tretton från början. Tre av dessa var svaga och jag hade ingen större förhoppning om att de skulle överleva. En av dessa föll ifrån hos handlaren, två klarade inte stressen att flyttas så de föll bort hemma hos mig. Den fjärde hoppade ur karet hos handlaren... nio starka kvar.
#175 - 20 maj 2009 11:26
vad är det för gucka som sitter högst upp på h.ö sida av akvariet på glaset???
#176 - 20 maj 2009 12:02
Nubi skrev:
vad är det för gucka som sitter högst upp på h.ö sida av akvariet på glaset???

Guckan är en rot som hänger ned från tvärstaget som täckglasen vilar på.
Filmen visar ungefär 70 cm av akvariets 200cm totalbredd.
#177 - 23 maj 2009 16:28
Nytagna bilder..
#178 - 23 maj 2009 19:21
Jag dreglar...
#179 - 23 maj 2009 22:58
Dom ser ut att må bra!

Men hur stora är dom? Svårt att få en uppfattning på bilderna.

Dessutom vet jag att det är svårt att svara på frågan:p

Men du kan väl hyfta till med något:)
#180 - 23 maj 2009 23:06
aha, en rot, det såg mer ut som en sån där gurka som lever i saltvatten *skratt*
#181 - 24 maj 2009 08:14
Salle... :)

Maths;
Ja de verkar må riktigt bra. Som sagt, det är svårt att svara exakt om storleken men det är unga fiskar enligt Heiko Bleher ca: 9-11 månader gamla och mellan 8-11cm i kroppen, mätt från nos till bas av stjärtfenan. Jag tror personligen att de är någon månad äldre än så eftersom de har varit i Sverige 6 månader.

Vad som är viktigt och ett gott tecken är att allihop är vid gott hull och kraftiga över pannan. Allihop äter dessutom med GOD aptit. De står gärna och gömmer sig på dagarna men det är säkerligen mitt eget fel, jag har ju erbjudit dem ett ypperligt gömställe bland rötter och svärdplantor. Halva karet är tätt möblerat och andra halvan är mer öppen. Om de trivs med att gömma sig får det vara så, huvudsaken är att de kommer fram omedelbart när det är matdags, och det gör de.
#182 - 24 maj 2009 08:43
Helbild på tanken, strax efter upptändning för en liten stund sedan, hecklarna sover... :)
#183 - 28 maj 2009 20:36
Make Over...

Nya Red Moore rötter, nya växter, tagit bort andra rötter och frilagt bottenyta, ny ljusramp med två T5'or.
#184 - 28 maj 2009 21:00
Så äckligt snyggt kar att du borde åka på spö!!! :d;)[:o]
Väldigt fina discus du har!
Bakgrunden ska vi inte ens snacka om...:)

Ingick själv i discusträsket för ett par dagar sedan, dock "bara" med ett par blå/turkos, som e ganska randiga än sålänge, beror det på stress elr att de inte färgat ut riktigt än? De är som en snusdosa ungefär.
#185 - 28 maj 2009 21:09
NIC skrev:
Så äckligt snyggt kar att du borde åka på spö!!! :d;)[:o]

Väldigt fina discus du har!

Bakgrunden ska vi inte ens snacka om...:)

Ingick själv i discusträsket för ett par dagar sedan, dock "bara" med ett par blå/turkos, som e ganska randiga än sålänge, beror det på stress elr att de inte färgat ut riktigt än? De är som en snusdosa ungefär.

Haha, tackar! :d

Grattis till första steget in i diskusträsket!
Är de inte större än en snusdosa dröjer det nog ett halvår innan de färgar ut. De svarta ränderna "stressbars" visar vilken sinnesstämmning diskusen har. Om allt är coolt syns inga bars.
#186 - 28 maj 2009 21:11
Hela tanken nu ikväll.
#187 - 28 maj 2009 21:13
Aahh, riktigt fint! En fröjd för ögat!:)
#188 - 28 maj 2009 21:14
Ouscazz skrev:
Haha, tackar! :d

Grattis till första steget in i diskusträsket!

Är de inte större än en snusdosa dröjer det nog ett halvår innan de färgar ut. De svarta ränderna "stressbars" visar vilken sinnesstämmning diskusen har. Om allt är coolt syns inga bars.

Ålrajt, de är ju ganska nya i karet så man kanske får ge de lite tid att vänja sig.
De har idag börjat äta ordentligt i alla fall.

Stjäl inte din bakgrund rejält mycket plats?
Karet är väl 60 djupt, kan inte bli jätte mycket bottenyta kvar på sina ställen.?
Fast med den bakgrunden så kan det väl kvitta.. :D
#189 - 28 maj 2009 21:15
Ouscazz skrev:
Hela tanken nu ikväll.

Fantastiskt!!
#190 - 28 maj 2009 21:19
Tack Mats!!

Nic, jo den stjäl mycket plats... men det kvittar, karet funkar perfekt och firrarna trivs.
#191 - 28 maj 2009 21:29
Ouscazz skrev:
Tack Mats!!

Nic, jo den stjäl mycket plats... men det kvittar, karet funkar perfekt och firrarna trivs.

Kan jag tänka mig!
#192 - 23 juni 2009 18:43
Hej! du har pm.
#193 - 2 juli 2009 08:05
Uppdatering!

Har haft lite bekymmer med en bakterieinfektion i heckelbaljan vilket har resulterat i att två drabbade heckel går i sjukkarantän sedan ett par veckor tillbaks. Hoppas på att de går att rädda. Karet verkar ha stabiliserat sig igen efter en medicinering, inga fler sjuka fiskar.

På onsdag i nästa vecka flyttar lite nya firrar in, tre stycken vuxna Altum Scalare och förhoppningsvis fyra nya småhecklar.

Jag kommer samtidigt att byta ut Eheim 2260'n mot ett Eheim 2080 Pro 3.
#194 - 4 juli 2009 14:40
Ouscazz skrev:
Uppdatering!

Har haft lite bekymmer med en bakterieinfektion i heckelbaljan vilket har resulterat i att två drabbade heckel går i sjukkarantän sedan ett par veckor tillbaks. Hoppas på att de går att rädda. Karet verkar ha stabiliserat sig igen efter en medicinering, inga fler sjuka fiskar.

På onsdag i nästa vecka flyttar lite nya firrar in, tre stycken vuxna Altum Scalare och förhoppningsvis fyra nya småhecklar.

Jag kommer samtidigt att byta ut Eheim 2260'n mot ett Eheim 2080 Pro 3.

Roligt med lite nya fiskar!

Hoppas du inte byter filter, utan att det nya få gå parallellt i några veckor!

Både ny fisk och nytt filter kan väl skapa lite problem annars!
#195 - 10 juli 2009 07:33
c90368 skrev:
Roligt med lite nya fiskar!

Hoppas du inte byter filter, utan att det nya få gå parallellt i några veckor!

Både ny fisk och nytt filter kan väl skapa lite problem annars!

Oj, har missat ditt svar Maths, sorry...

Jodå, 2080'n ska igång ikväll och det ska köras parallellt en månad innan jag stänger ned 2260'n.
Altumen funkar fint i gruppen och har fått fart på de extremt blyga Hecklarna! :)

Några bilder jag tog igår kväll..
#196 - 10 juli 2009 08:30
Helt stum av beundran!
Gud vilket snyggt kar och trevliga fiskar.
Tror jag får anlita dig som inredningsexpert den dagen jag sj skaffar ett kar i den storleken :P
#197 - 10 juli 2009 10:38
Fina bilder på fina fiskar som vanligt:)
#198 - 10 juli 2009 10:45
Tack gott folk!

Anlita mig som inredningsexpert, njae.. det är väl det egna skapandet som ger tillfredställelse? Att kopiera och sno idéer är ok tycker jag, det gör jag själv hela tiden. :)
#199 - 10 juli 2009 11:11
Härligt att se de här "stora" trådarna uppdateras med lite bilder och grejer. Vrålsnyggt, som vanligt, och kul att se lite Altum mitt upp i hela altet!
#200 - 12 juli 2009 11:12
blev du nöjd med din 2080?
Fina bilder!
#201 - 16 juli 2009 12:48
blev du nöjd med din 2080?

Fina bilder!

Tackar Mats och MetalFrenzy

Ja, det blev super med 2080'n! :)

Jag har satt ett insug bakom bakgrunden och ett "ute" i karet. Utlopp sker via ett strilrör längs hela ena gaveln, framför bakgrunden och fem millimeter under ytan. Jag fick en himla fin vattenrörelse och syresättning på det viset. Bottenskräp som tidigare låg kvar transporteras nu upp från botten och sugs in i filtret = ren bottenyta och kristallklart vatten. 2260'n går kvar bakom bakgrunden en månad tills bakteriefloran är ok i 2080'n.
#202 - 16 juli 2009 14:24
drd skrev:
Ouscazz !

När skaffade du dina läckra altum ?? Ser nästan lika stora ut som mina gamla monster jag hade för ett par år sen.

Tjena Matte!

Vi hämtade dem förra veckan, jag fick dem i födelsedagspresent av min kära sambo och min mor. De två största är runt 25cm höga och den tredje ett par cm mindre. Nästa vecka kommer det 20 Blodfenstetror och en Endlersgrupp. Blodfenorna ska jag leka av sedan åker ned i 720't så det blir lite liv och rörelse högt upp i baljan. :p

Jag har skaffat en odlingsställning med fyra 100L (50*50*40) där jag ska dra igång lite odling på L333'or, Ancistrus, Cory Sterbai, Endlers. Det kommer ett gäng unga 333'or om en månad eller två, din gamla stam. Den stammen ska jag blanda upp med min snygga hane så det blir lite nytt blod. :)

Endlers ska jag dra upp som levandefoder åt de vilda...
#203 - 16 juli 2009 14:28
Den här är rätt kul... :D
http://akvarieprofilen.se/
#204 - 16 juli 2009 15:16
Har du fått tag i yngel som jag odlat av L333:orna ? Coolt.
Vem var så snäll och sålde dom skönheterna ?
#205 - 16 juli 2009 21:16
Näe, har fått tag i nästa generation. Dina är inblandade. Hittade dem uppåt västkusten.
#206 - 17 juli 2009 09:43
om du ska odla lite till så kan du köpa hela längan med akvastabil kar inne i eslöv :) 70 kar för 12000:- de skulle byta hela rasket tydligen
#207 - 17 juli 2009 09:48
Ouscazz skrev:
Den här är rätt kul... :D

http://akvarieprofilen.se/

Snygg bild, det måste innebära ett par bakgrunder i royalty, eller:p?
#208 - 17 juli 2009 09:50
hoppas det där inte uppfattas som en annons! det var bara ett tips :S
#209 - 17 juli 2009 11:00
ansjo skrev:
Snygg bild, det måste innebära ett par bakgrunder i royalty, eller:p?

Man kan väl säga att vi har en affärsuppgörelse... ;)
#210 - 17 juli 2009 11:01
om du ska odla lite till så kan du köpa hela längan med akvastabil kar inne i eslöv :) 70 kar för 12000:- de skulle byta hela rasket tydligen

Nae... har redan ett heltidsjobb att sköta.. men 12.000kr är nog billigt, det är fina grejer de har. :p
#211 - 23 juli 2009 08:01
Lite kvällsljus hos de vilda...

I eftermiddag kommer det 20 stycken Blodfenstetror (Aphyocharax anisitsi) till den här baljan. :)
Igår köpte jag fem stycken små jättegrenmalar (Sturisoma aureum) som får gå på tillväxt (för framtida odling) i en mindre balja. När de är färdigvuxna och det förhoppningsvis visar sig att det är blandat mellan könen åker någon "överbliven" hane ner i det här karet.
#212 - 23 juli 2009 12:27
fräckt med grenmalar :)
hur många ljusramper har du totalt på det stora nu?
#213 - 27 juli 2009 11:21
Jag har två ljusramper med vardera två rör, ett med gamla T8'or för att skapa ett dunkelt ljus och ett med nya T5'or för att simulera solljus.

Den här filmen tog jag igår, endast ett T8 tänt i framkant av karet.

#214 - 27 juli 2009 14:23
wow! Hecklarna är verkligen fina, de ser ut att trivas! Hur många har du?
#215 - 27 juli 2009 18:17
en fin liten film :).
#216 - 28 juli 2009 06:36
Matnil skrev:
wow! Hecklarna är verkligen fina, de ser ut att trivas! Hur många har du?

Jo, de trivs nog. Efter lite sjukdom och manfall har jag 8 Heckel kvar. En av de som var sjuka är inte helt kry ännu och utgången är oviss för den.
#217 - 7 augusti 2009 12:13
Gick åt helvete med den stackaren också... fanken vad en sjukdom kan ta hårt på beståndet... :(

Nu har jag iaf skaffat mig ett UV-filter och en CO2-anläggning för att stabilisera vattnet. Ska koppla in allt ikväll...
#218 - 7 augusti 2009 12:27
Ouscazz skrev:
Gick åt helvete med den stackaren också... fanken vad en sjukdom kan ta hårt på beståndet... :(

Nu har jag iaf skaffat mig ett UV-filter och en CO2-anläggning för att stabilisera vattnet. Ska koppla in allt ikväll...

Vad är det dom har dött av? Trist att höra - men det brukar ju ofta vara så att några individer i en större grupp liksom tacklar av och resten blir toppen.
En av mina dog för ett tag sedan också (Ansjo fick avliva den... [:o]) - den hade matvägrat från start och blev helt knivsmal.
Hoppas resten av ditt bestånd klarar sig bra nu!!!:)
Fina bilder och filmer - en njutning att kolla på!
#219 - 7 augusti 2009 21:19
Jag fick en bakterieinfektion i karet som har tagit två hecklar. Först popeye som jag lyckades kurera med bl.a. Metronidazol, sedan fick de två en maskinfektion i buken som jag inte fick rätt på trots behandling med Piperazine. Resten av beståndet verkar ok men har haft mycket klabb med vattnet efter all medicinering och elände. Jag hoppas att UV-filtret skall hjälpa mig på traven...

Mina tre Altum verkar helt opåverkade så jag tror att vattnet är ok nu.

Trist med din firre Mats...

Och... tack och tack detsamma!
#220 - 8 augusti 2009 00:34
Ouscazz skrev:
Jag fick en bakterieinfektion i karet som har tagit två hecklar. Först popeye som jag lyckades kurera med bl.a. Metronidazol, sedan fick de två en maskinfektion i buken som jag inte fick rätt på trots behandling med Piperazine. Resten av beståndet verkar ok men har haft mycket klabb med vattnet efter all medicinering och elände. Jag hoppas att UV-filtret skall hjälpa mig på traven...

Mina tre Altum verkar helt opåverkade så jag tror att vattnet är ok nu.

Trist med din firre Mats...

Och... tack och tack detsamma!

Hmm - popeye och mask... riktigt otäckt - på discus, hoppas att det är slut nu och rsten av besättningen är OK!

Att en discus skulle stryka med var en låg kalkylering för min del - när jag köpte mina åtta vildfångade hade jag en tanke att; om jag klarar halva beståndet är jag nöjd... En dog och de andra tycks trivas ypperligt.

Jag måste säga... att jag är facinerad, och full av beundran, inför dig och många andra som har sådan koll på vattenkemin och alla de parametrar du/ni ställer iordning i ditt/era kar - jag skäms, rent av, när jag tänker på mitt kar och de absolut amatörmässiga metoder jag använder...
Men, det är det som är det roliga och härliga med forumet här - man lär sig hela tiden något nytt!
#221 - 9 augusti 2009 13:51
Mats,

Jag hade varit såååå glad om jag hade Göteborgsvatten så jag kunde luta mig tillbaka och bara titta på... lyllos dej! :)

Vårt vatten är på tok för hårt för att utan åtgärder kunna hålla VF diskus, så jag måste meka vatten hela tiden och det är såååå jäkla tröttsamt. Problemet jag har haft tror jag grundar sig att jag inte lyckats hålla en bra balans i vattnet. Jag har svårt för att producera stora mängder R/O-vatten så jag måste göra små vattenbyten och jag tror inte att Hecklarna nöjer sig med det.

Nu har jag som en sista ytväg installerat en pH/CO2 controller för att se om jag lyckas hålla rätt pH/KH utan att behöva klabba med R/O. Jag har dessutom installerat ett UV-filter för att ta hand om eventuella basselusker, alger och annat skräp i vattnet.
#222 - 9 augusti 2009 15:20
Ouscazz skrev:
Mats,

Jag hade varit såååå glad om jag hade Göteborgsvatten så jag kunde luta mig tillbaka och bara titta på... lyllos dej! :)

Vårt vatten är på tok för hårt för att utan åtgärder kunna hålla VF diskus, så jag måste meka vatten hela tiden och det är såååå jäkla tröttsamt. Problemet jag har haft tror jag grundar sig att jag inte lyckats hålla en bra balans i vattnet. Jag har svårt för att producera stora mängder R/O-vatten så jag måste göra små vattenbyten och jag tror inte att Hecklarna nöjer sig med det.

Nu har jag som en sista ytväg installerat en pH/CO2 controller för att se om jag lyckas hålla rätt pH/KH utan att behöva klabba med R/O. Jag har dessutom installerat ett UV-filter för att ta hand om eventuella basselusker, alger och annat skräp i vattnet.
Som du säger problemet är att vi har ett så satans hårt vatten men det är bra till Saltvatten som jag kör;):Ddu nästan skrämmer Matnil nu när han också har börjat köra med Osmos för att dra ner värdena;):p
#223 - 9 augusti 2009 16:21
Som du säger problemet är att vi har ett så satans hårt vatten men det är bra till Saltvatten som jag kör;):Ddu nästan skrämmer Matnil nu när han också har börjat köra med Osmos för att dra ner värdena;):p

Jag tror inte att Matnil har samma problem som jag eftersom han med all säkerhet har bättre tryck i vattenledningarna. Mitt problem är egen brunn med en högljudd hydrofor/pump som lämnar för lågt vattentryck och därmed minskar R/O produktionen till runt 50 liter/dygn... och då okuperar jag familjeduschen tre hela dagar för att kunna göra ett enda vattenbyte. Hade jag kunnat få fram 150-200 liter R/O på ett dygn hade jag varit i en helt annan sits, då hade allt varit busenkelt.
#224 - 9 augusti 2009 17:00
Ouscazz skrev:
Jag tror inte att Matnil har samma problem som jag eftersom han med all säkerhet har bättre tryck i vattenledningarna. Mitt problem är egen brunn med en högljudd hydrofor/pump som lämnar för lågt vattentryck och därmed minskar R/O produktionen till runt 50 liter/dygn... och då okuperar jag familjeduschen tre hela dagar för att kunna göra ett enda vattenbyte. Hade jag kunnat få fram 150-200 liter R/O på ett dygn hade jag varit i en helt annan sits, då hade allt varit busenkelt.
Ok:Ddu har ett problem ser jag;):p
#225 - 9 augusti 2009 17:37
Ouscazz skrev:

Lite nervös började jag bli ;) Men jag har lite bättre tryck i ledningarna fast det kunde definitivt varit bättre... Jag får ut runt 120l/dygn pch resten av husets kranar funkar som vanligt under tiden, dock har jag min kopplad direkt på kallvatten, vilket kan förklara den lite låga produktionen. Fast det här med osmos är ett aber, men vad ska man göra....
Jag hoppas kunna köra 50/50 kranvatten/osmos och tanken är 25% vb (har ett 200l kar, men det rymmer ju inte mer än typ 180l), ev så kan man kanske "toppa upp" med mer kranvatten om det behövs större vb
#226 - 27 september 2009 07:13
Länge sedan det hände något i denna tråden... Jag gjorde en total make over och städning av karet igår.

#227 - 27 september 2009 07:38
Riktigt snyggt. Älskar din back to nature som liknar en trädrot. Känns ganska tomt i akvariet. Några planer på mer fisk eller växter?
#228 - 27 september 2009 08:45
Enola skrev:
Riktigt snyggt. Älskar din back to nature som liknar en trädrot. Känns ganska tomt i akvariet. Några planer på mer fisk eller växter?

Tack! :)

Det är en Aquaterra, inte BTN.
Karet är lagom befolkat och grönt, får inte se ut som ett tivoli i en VF-tank... Det går 6 heckel, 3 Altum, 6 L168, 2 L333, 3 ancistrus, 3 grenmalar och 10 Corydoras Sterbai i karet. Lite fler malar (3 L128 och 3 L200) ska i, men de får gå på tillväxt i en mindre balja ett tag till.
#229 - 8 november 2009 10:09
Länge sedan det hände något här...

Hecklarna är sålda. Hade massa otur med dem och tröttnade till slut.
I tanken finns nu bara tre vuxna Pterophyllum Altum, två Sturisoma Aureum, fem L128, sex L168, tre ancistrusyngel, 10 Cor. Sterbai + lite blandade Corys och några kardinal/neontetror.

Karet har ändrat inriktning mer och mer och kommer inte längre att vara ett diskuskar. Senare i veckan hämtar jag åtta nya, mindre Altum av lite blandad storlek. De kommer att gå någon vecka i ett eget 150l (se bild) för observation, sedan åker de över i 720't.
#230 - 8 november 2009 12:12
Riktigt snyggt kar.
Vart får du tag på altum?
#231 - 8 november 2009 20:24
Oj! Mäktigt med så många altum sen när de blir vuxna... Väldigt fint akvarium de ska få gå i ett tag, enkelt inrett men mycket snyggt... :)

Hur lätt är det att kränga ett "dussin" hecklar?

Ser fram emot fortsättningen på detta...

Lycka till
#232 - 9 november 2009 14:05
Altum finns på en del ställen i landet just nu, fångstsäsong i sydamerika. Mina nya kommer från Colombia, Rio Orinoco.

Tack Salle!
Det tog ett tag innan jag fick sålt hecklarna, det är ju svår fisk = få köpare.. sålde dem riktigt billigt till slut.

Hämtar hem de nya Altumen imorgon.
Några nytagna bilder på mina tre vuxna Altum.
#233 - 9 november 2009 16:15
du är en grym fotograf!!!
#234 - 9 november 2009 17:19
Snygga bilder. Vad har du för sand? Den ser finkorning ut.
#235 - 9 november 2009 17:54
ASCOOLT!!!! jag vill bo i ditt akvarium
#236 - 9 november 2009 18:40
JacobT skrev:
du är en grym fotograf!!!

Tack Jacob, det värmer i en halvgammal mans hjärta. [:-79]
#237 - 9 november 2009 18:42
Dre skrev:
Snygga bilder. Vad har du för sand? Den ser finkorning ut.

Tack!

Det är Brogårdsand 0,2-0.7mm. Säljes som blästersand i Jula-varuhusen.
#238 - 9 november 2009 18:44
karrokaja skrev:
ASCOOLT!!!! jag vill bo i ditt akvarium

Eeeerrrhhhmmmm...... Nä! [:-92]

Tack du... :)
#239 - 9 november 2009 19:15
Ouscazz skrev:
Tack!

Det är Brogårdsand 0,2-0.7mm. Säljes som blästersand i Jula-varuhusen.

Det har ju snackats en del om sand på forumet och en del har problem med för tät sand som leder till att växterna inte växer bra pga av syrebrist i sanden samt att näringsämnen inte tränger ned till rötterna. Kanske andra problem också.

Hur ser du på det? samt har du haft liknande problem?
#240 - 9 november 2009 19:22
Ouscazz skrev:
du är en grym fotograf

Skönt med fiskar som inte simmar så fort på äldre dar..... :D
#241 - 9 november 2009 19:54
drd skrev:
Skönt med fiskar som inte simmar så fort på äldre dar..... :D

Eller sitter inne med en riktig fullformatkamera som klarar korta slutartider, stor bländare och höga ISO-tal utan brus.. sug på den du!
#242 - 9 november 2009 20:00
Dre skrev:
Det har ju snackats en del om sand på forumet och en del har problem med för tät sand som leder till att växterna inte växer bra pga av syrebrist i sanden samt att näringsämnen inte tränger ned till rötterna. Kanske andra problem också.

Hur ser du på det? samt har du haft liknande problem?

1. Om det påståendet skulle stämma så snälla, berätta inte det för mina växter, de känner inte till det... ;)

2. Växter producerar syre...
#243 - 9 november 2009 20:22
han kanske menar att bakterierna i sanden som omvandlar nitrit till nitrat som växterna sedan tar upp får syrebrist??

Är snden då för tät och blir syrefattig så dör bakterierna= Sämre nitrat tillförsel?
Men då skulle egentligen hela akvarie balansen rubbas och det tror jag inte på...
#244 - 9 november 2009 20:39
Ingen aning om vad jag menar, men jag själv har 1mm sand i mina 112 liters kar från akvarielagret och jag har aldrig haft så fina växter. Jag letar nu sand till 936liters karet och denna sand ligger högt på listan, den ser mycket snygg ut. Borde passa corydoras och jordätare.
#245 - 9 november 2009 21:27
Dre skrev:
Ingen aning om vad jag menar, men jag själv har 1mm sand i mina 112 liters kar från akvarielagret och jag har aldrig haft så fina växter. Jag letar nu sand till 936liters karet och denna sand ligger högt på listan, den ser mycket snygg ut. Borde passa corydoras och jordätare.

49:-/25kg... gör ju inte ont
#246 - 9 november 2009 23:49
Ouscazz skrev:
1. Om det påståendet skulle stämma så snälla, berätta inte det för mina växter, de känner inte till det... ;)

I second that! :)
#247 - 10 november 2009 06:14
Jag köper idag!!!
#248 - 10 november 2009 19:07
Smått hemma!
De stoppade i sig D50+ flingor efter en halvtimme. :)
#249 - 10 november 2009 19:48
Ouscazz skrev:
Smått hemma!

De stoppade i sig D50+ flingor efter en halvtimme. :)

D50+ verkar fungera på alla Diskus!?
#250 - 10 november 2009 20:53
c90368 skrev:
D50+ verkar fungera på alla Diskus!?

Ja, och på Altum... alla mina diskus och Altum äter D50+
#251 - 10 november 2009 22:52
Snygga altumzz män!
#252 - 11 november 2009 08:54
Ouscazz skrev:
Eller sitter inne med en riktig fullformatkamera som klarar korta slutartider, stor bländare och höga ISO-tal utan brus.. sug på den du!

Ohh snap!

Förresten så tycker jag det är trevligt att det verkar vara lite blandad ålder/storlek på den nya gruppen, tycker det ser mer naturligt ut när en grupp fiskar inte är helt homogen, med avseende på storleken... Om man jämför t.ex ett abborrstim man ser på sommaren brukar de gå i varierande storlek... Mycket fint!
#253 - 11 november 2009 10:08
Big_Sal skrev:
Förresten så tycker jag det är trevligt att det verkar vara lite blandad ålder/storlek på den nya gruppen, tycker det ser mer naturligt ut när en grupp fiskar inte är helt homogen, med avseende på storleken... Om man jämför t.ex ett abborrstim man ser på sommaren brukar de gå i varierande storlek... Mycket fint!

Håller med dig Salle!
Kommer att bli så himla snyggt när de kommer över i det stora karet. Tänk om ett år eller så, 11 stora Altum.... ujujuj... :d

De minsta i den här gruppen är inte många månader gamla. Längden SL ligger nog mellan 4-6 cm, ganska små alltså. Firrarna är pigga som attan, de står redan vid kortsidan och väntar otåligt när man kommer in i akvarierummet, och de små skitarna kastar sig över maten när man utfodrar dem. Verkar vara bra fisk, hoppas de håller sig friska.
#254 - 11 november 2009 10:50
Såg som några har dragits med lite fenröta mats ?
Typiska likheter med dom som brukar drabbas av den roliga skiten altum ofta får när dom kommer hit hos grossisterna så håll koll på det ;)
Men det fixar sig säkert i 4.5 ph eller nåt sånt :)
#255 - 11 november 2009 11:04
drd skrev:
Såg som några har dragits med lite fenröta mats ?

Typiska likheter med dom som brukar drabbas av den roliga skiten altum ofta får när dom kommer hit hos grossisterna så håll koll på det ;)

Men det fixar sig säkert i 4.5 ph eller nåt sånt :)

Matte,

Mina Altum har gått i karantän nästan två månader innan de släpptes, inte ett spår av fenröta på dem! Du tror väl inte att jag är så jävla dum att jag hade köpt fisk för flera tusen kronor om jag misstänkte att de var sjuka?

Hur hade det varit om du för en endaste gång gladdes åt någon annans fisk och inte bara din egen. Många dryga nedslående kommentarer och förhärligande av dina egna gamla fiskar som du inte längre äger eller har tagit livet av och spammande med bilder i massor av trådar, både på zoopet och andra forum... man blir lite småsur och ruttnar på det efter ett tag! :mad:
#256 - 11 november 2009 11:07
Trevligt det där lät då....?
#257 - 11 november 2009 12:25
Anders, avundsjukan har många ansikten och det här var andra gången drd höll förmaningstal till mig om mina nya Altum... jag ruttnade, och är fortfarande rutten!
#258 - 11 november 2009 12:36
Ouscazz skrev:
Matte,

Mina Altum har gått i karantän nästan två månader innan de släpptes, inte ett spår av fenröta på dem! Du tror väl inte att jag är så jävla dum att jag hade köpt fisk för flera tusen kronor om jag misstänkte att de var sjuka?

Hur hade det varit om du för en endaste gång gladdes åt någon annans fisk och inte bara din egen. Många dryga nedslående kommentarer och förhärligande av dina egna gamla fiskar som du inte längre äger eller har tagit livet av och spammande med bilder i massor av trådar, både på zoopet och andra forum... man blir lite småsur och ruttnar på det efter ett tag! :mad:

Hoppsan hallå [:(!]

Inte alls min mening att kasta eld på brasan.
Hoppas dom kommer att trivas kanon hemma i ditt bautakar så småningom.
Så här får vi ta det lite lugnt med pajkastandet tycker jag.

Hade som sagt hemskt gärna haft dom simmandes här om börsen tillåtit det men men.....

Dessutom tror jag inte alls att du hade varit så korkad att du skulle köpt dom om dom hade fenröta men förklara då för mig som antagligen inte har en aning om det men varför är fenorna onormalt korta på några ??
#259 - 11 november 2009 12:36
ansjo skrev:
Trevligt det där lät då....?

Lite överreagera kanske ?
Inte sålt så många moppar idag :D
#260 - 11 november 2009 12:39
Men du har nog rätt förresten....lite avundsjuk e jag nog men för det behöver du ju inte gapa och kasta all möjlig skit tillbaks bara för några meningar om kortfenade fiskar ?

Lite kort så här i efterhand på en tråd som tyvärr spårade ut lite nyss !

Ursäkta mig och mitt klumpiga fingerpekande om det nu uppfattades så illa som det tydligen gjorde så kort o gott.
Sorry man och grattis till ett nöjt köp av nya snygga firrar Matsen :)
#261 - 11 november 2009 16:41
Jag tyckte med de såg slitna ut i fenorna men har de kommit ända från Colombia så är det kanske inte är så konstigt.
Nåväl de är både ståtliga och snygga redan och med tiden när fenorna kommer i kapp blir de kungar i karet:)
Bilagor:
#262 - 19 november 2009 14:54

#263 - 19 november 2009 15:21
Grymt snyggt bakgrund! :) stjäl den mycket plats på bakre delen av karet?
#264 - 20 november 2009 16:20
Ouscazz skrev:

Att komma hem på fredagskvällen, efter en fruktansvärt krävande vecka då man bara hunnit med jobba, sova, äta och skita, och titta på denna film och framförallt lyssna till den ljuva musiken, är ren bomull i själen:D

Känner att jag börjar landa!
#265 - 20 november 2009 16:27
Kan bara hålla med om att det ser för jäkla grannt ut med alla simmandes, men Mats ! Snälla byt musik :D :D

Jag är überförtjust i den bakgrunden i din balja.
Var den galet dyr som btn bakgrunderna eller lite billigare ?
#266 - 20 november 2009 16:43
drd skrev:
Kan bara hålla med om att det ser för jäkla grannt ut med alla simmandes men Mats ! Snälla byt musik :D :D

Ditt problem är att du inte är tillräckligt sönder stressad för att upskatta musiken;)
#267 - 20 november 2009 17:25
c90368 skrev:
Ditt problem är att du inte är tillräckligt sönder stressad för att upskatta musiken;)

Självklart är det så ;)

Ska se om filmen igen lite senare om det står 4-3 till MIF mot bofors ikväll med 25 sekunder kvar på matchen :D :D :D

Följ den här http://match.everysport.com/sport_game.html?eventId=8673679#sport_game_memberInfo_container:sport_game_memberInfo_presentation.html_q_memberId_e_379653
#268 - 21 november 2009 07:55
c90368 skrev:
Känner att jag börjar landa!

Det glädjer mig! [:-45]

Musiken.. ja, man kan tycka vad man vill om den. Egentligen gillar jag inte musik som lagts på hemvideos i efterhand. Jag ville testa Youtubes tjänst AudioSwap och hittade det här stycket... det blev helt ok tycker jag.

Bakgrunden är något billigare än BTN tror jag. Jag kollade aldrig pris på BTN eftersom jag tycker att den här från Aquaterra är mycket snyggare. Kostar ca: 6000:- i butik tror jag.
#269 - 25 november 2009 12:43
Det fanns en del tvivlare som trodde att mina nya Altum inte var helt ok när jag köpte dem. Fenorna hade fått en hel del stryk på vägen från Colombia och hem till Höör och de såg lite tråkiga ut. Nu, nästan tre veckor senare har fenorna vuxit ut bra. Den som såg värst ut har lagt på ca 10-15mm på både ryggfena och analfena. Alla pH-skador är borta. Fiskarna går nu i pH7,2 och har aklimatiserat sig alldeles utmärkt, pigga, glada och omåttligt hungriga.
#270 - 25 november 2009 12:51
Gott, och glädjande att höra:)!
#271 - 25 november 2009 12:51
Ouscazz skrev:
Det fanns en del tvivlare som trodde att mina nya Altum inte var helt ok när jag köpte dem. Fenorna hade fått en hel del stryk på vägen från Colombia och hem till Höör och de såg lite tråkiga ut. Nu, nästan tre veckor senare har fenorna vuxit ut bra. Den som såg värst ut har lagt på ca 10-15mm på både ryggfena och analfena. Alla pH-skador är borta. Fiskarna går nu i pH7,2 och har aklimatiserat sig alldeles utmärkt, pigga, glada och omåttligt hungriga.

Trevligt att höra, finns inget bättre än när man verkligen ser en dålig fisk som har återhämtat sig :) Fixa gärna några bilder på h*n
#272 - 25 november 2009 13:04
Kul att höra Mats ;)

Hoppas dom växer ut helt på dom som såg lite naggade ut så kommer det bli en supergrupp så småningom.
Keep up the good work :)
#273 - 25 november 2009 14:36
De minsta är inte stort mer än som en dryg femkrona i kroppen så de har tid på sig att växa ut. Får se om alla får plats när de har vuxit till sig, det blir kanske lite för mycket med elva stora Altum i mitt kar.
#274 - 25 november 2009 14:42
Jag tror du har gjort helt rätt i att ha ett ganska stort antal då jag vet av erfarenhet att en del trillar av pinn under uppväxten och de är väldigt lika diskus i sättet med flagellater och annat oönskat...
#275 - 25 november 2009 15:41
ansjo skrev:
Jag tror du har gjort helt rätt i att ha ett ganska stort antal då jag vet av erfarenhet att en del trillar av pinn under uppväxten och de är väldigt lika diskus i sättet med flagellater och annat oönskat...

Mm, vet... Jag är väl förberedd med Prazikvantel, Metronidazol och Piperazin i sjukskåpet.
#276 - 25 november 2009 15:43
Låter mumma en fredagskväll:p...om man är fisk;).
#277 - 25 november 2009 15:49
:D

Ett måste för diskusfolk... tyvärr.
#278 - 28 november 2009 21:22
Nytagna bilder.
#279 - 28 november 2009 21:44
Fantastiska bilder!

Sista var hur cool som hellst. Bra bakgrundbild på datorn!
#280 - 28 november 2009 22:35
Snyggt!
#281 - 28 november 2009 22:41
Dre skrev:
Fantastiska bilder!

Vad har du för upplösning på skärmen?
#282 - 28 november 2009 22:42
1280x800 på laptopen. :)
#283 - 28 november 2009 22:50
Fixar en högupplöst, ska se om jag hinner imorrn...
#284 - 28 november 2009 22:51
Super!
#285 - 28 november 2009 22:51
c90368 skrev:
Snyggt!

Thnx Maths! :)
#286 - 28 november 2009 23:11
Snygga bilder gamling :D

Den första är grymt snygg form och skärpa på ju ;)
#287 - 29 november 2009 11:45
drd skrev:
Snygga bilder gamling :D

Den första är grymt snygg form och skärpa på ju ;)

Tack Matte!

Svårt att få 100% skärpa utan blixt så den där bilden fick en omgång i ett känt bildbehandlingsprogram.

Jäkla fin form på de små, ja. Och växer gör de så det knakar, ser redan att de har blivit större.
#288 - 29 november 2009 12:50
Misstänkte det Ouscazz ;) :D
#289 - 29 november 2009 12:55
Ser sjukt häftigt ut med hela gruppen tillsammans. Funderar själv på att köpa några fler skalarer till de fem jag har men är lite rädd att det kan bli rejält bråkigt om de börjar leka (vilket är rätt troligt).
#290 - 29 november 2009 13:28
drd skrev:
Misstänkte det Ouscazz ;) :D

Lätt att fuska till dåliga bilder... ;)
#291 - 29 november 2009 13:37
myslas skrev:
Ser sjukt häftigt ut med hela gruppen tillsammans. Funderar själv på att köpa några fler skalarer till de fem jag har men är lite rädd att det kan bli rejält bråkigt om de börjar leka (vilket är rätt troligt).

Hur stort kar har du?
Altum leker inte i fångenskap men bråkar en del om revirplatserna.

De här ska flyttas till ett 540L som jag har köpt. 540't ska byggas upp som en riktig svartvattenbiotop utan konstjord bakgrund, bara sand, grus, sten, grenar, rötter och någon flytväxt. De kommer de att få mer plats att simma i det mindre karet eftersom monsterbakgrunden i mitt 720L stjäl väldigt mycket plats för fiskarna att röra sig på.
#292 - 29 november 2009 13:51
myslas skrev:

Är det vanliga skalarer så är det ett ganska troligt scenario, är det däremot Altum du har så är det bara att köra på(om karet är stort nog dvs;)).
#293 - 29 november 2009 13:52
Jäklens vad snygga dina vuxna Altum är Ouscazz, de är helt olika de jag hade för ett par år sedan...
#294 - 29 november 2009 13:53
Nej precis, det blir som sagt enklare att göra med Altum eftersom de inte leker. Mitt kar är på 420 liter och de skalarer jag har nu köpte jag på Åleds i början av augusti. De ska vara F1 odlade på VF fångade i Colombia. De har växt väldigt mycket sedan jag köpte dem men de håller fortfarande helst ihop i en grupp även om de smågnabbas ibland om vem som ska vara herre på täppan. :)
#295 - 29 november 2009 13:56
ansjo skrev:
Är det vanliga skalarer så är det ett ganska troligt scenario, är det däremot Altum du har så är det bara att köra på(om karet är stort nog dvs;)).

Precis, det är vanliga skalarer. Altum är lite för dyrt för mig (mest beroende på att jag lägger en alldeles för stor del av min lön på skivor och filmer :) ).
#296 - 29 november 2009 14:01
ansjo skrev:
Jäklens vad snygga dina vuxna Altum är Ouscazz, de är helt olika de jag hade för ett par år sedan...

Tackar!
På vilket sätt skiljer de sig åt?

Det säljs tyvärr en massa oäkta "altum" i butikerna i Sverige. Häromdagen var jag hos en känd diskushandlare och kollade på en nyimporterad "altumgrupp" som jag var intresserad av att köpa några djur från. Jag gick därifrån utan att köpa någon fisk. Hans fiskar är med allra största sannolikhet inte äkta Pterophyllum Altum utan såg mer ut som helt vanlig VF Pterophyllum Scalare.
#297 - 29 november 2009 14:16
Mina hade inte riktigt samma teckning samt hade högre fenor, men ärligt talat och det är inte för att fjäska, är dina några strå vassare i mina ögon iaf:)!
Här är ett par bilder på dem:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=800904
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=800917
#298 - 29 november 2009 14:35
Tycker att dina ser yngre ut än mina stora. Mina är ca tre år gamla. Om jag har förstått allting rätt blir förhållandet mellan kropp och fenlängd mer utjämnat med åldern. Mina ungfiskar har också extremt långa fenor, precis som de på dina bilder. De har också en brunare teckning vilket verkar växa bort när fisken blir riktgit vuxen... vet ej helt säkert men det är iaf vad jag har kunnat läsa mig till.

Dina var också riktigt snygga!
#299 - 29 november 2009 14:41
Skulle kunna vara så, på bilderna har jag nog haft dem ca 1,5 år plus-minus moms:p.
#300 - 29 november 2009 16:02
Ouscazz skrev:
Hur stort kar har du?

De här ska flyttas till ett 540L som jag har köpt. 540't ska byggas upp som en riktig svartvattenbiotop utan konstjord bakgrund, bara sand, grus, sten, grenar, rötter och någon flytväxt. De kommer de att få mer plats att simma i det mindre karet eftersom monsterbakgrunden i mitt 720L stjäl väldigt mycket plats för fiskarna att röra sig på.

Låter spännande, har själv funderat på denna variant. Men jag skulle vilja seriekoppla ett sådant akvarium med ett som har överdrivet mycket växter. Jag lever i tron om att växterna bidrar mycket till bra vattenkvalite.

Sen får jag väl säga, "vad var det jag sa" om bakgrunden;)
#301 - 29 november 2009 18:14
c90368 skrev:
Låter spännande, har själv funderat på denna variant. Men jag skulle vilja seriekoppla ett sådant akvarium med ett som har överdrivet mycket växter. Jag lever i tron om att växterna bidrar mycket till bra vattenkvalite.

Sen får jag väl säga, "vad var det jag sa" om bakgrunden;)

Jag tror att flytväxterna kommer att göra jobbet, gäller bara att välja rätt.

Bakgrunden... nja, ger dig inte rätt där för den funkar bra med diskus som jag byggde karet till. Altum kräver mer plats. ;)
#302 - 29 november 2009 20:33
Ouscazz skrev:
Hur stort kar har du?

Schysst!
Man brukar nog pilla i överdrivet mycket prylar i karen, men ofta är det de enkla lösningarna som är vinnarna. Ser fram emot att se detta karet när det är färdigt!
#303 - 29 november 2009 22:44
låter som en intressant plan, kan bli hur coolt som helst!
Men vad ska du då ha i 720-karet?
#304 - 30 november 2009 08:28
Tänkte gå igång med nya karet efter Jul.

Planen för 720 är nog att köra det som ett High Tech växtkar med malar, ett riktigt stort stim tetror och några Apistogramma. Inga stora fiskar. :)
#305 - 30 november 2009 09:28
Älskar bildserien du la upp på förra sidan... (Skulle också vilja ha den sista som bakgrundsbild). Din idé om 540 resp det "nya" 720 är super. Skönt att det finns människor som utför mina "drömmar" och delar med sig av dem haha... Hade jag själv försökt sig på så många fina projekt hade jag blivit fetutkastad på gatan :)

Keep it up!
#306 - 30 november 2009 13:20
Big_Sal skrev:
Älskar bildserien du la upp på förra sidan... (Skulle också vilja ha den sista som bakgrundsbild). Din idé om 540 resp det "nya" 720 är super. Skönt att det finns människor som utför mina "drömmar" och delar med sig av dem haha... Hade jag själv försökt sig på så många fina projekt hade jag blivit fetutkastad på gatan :)

Keep it up!

Salle :) !

Jag hann inte med det igår men lovar att jag ska fixa en högupplöst kopia av bilden som jag postar i mitt Flickr-album www.flickr.com/ouscazz ...ser hur tiden räcker till i kväll... eller någon annan kväll... ;)
#307 - 30 november 2009 21:25
Dre skrev:
Fantastiska bilder!

http://farm3.static.flickr.com/2630/4148426670_83fe53b43f_o.jpg

Bara att ladda hem!
#308 - 30 november 2009 22:12
Så j-kla bra!
#309 - 2 december 2009 01:07
Sweet!!!
#310 - 2 december 2009 06:52
snyggt!!!
#311 - 2 december 2009 08:19
Enjoy! :)
#312 - 6 december 2009 22:53
Vad kul, jag tänkte precis på att det skulle bli snyggt med ett stort stim tetror i ditt 720, och så hade du samma tanke =) ser verkligen fram emot att se om det blir lika snyggt som jag tänker mig =).
Har du några funderingar på vilken/vilka sort(er)?

Annons