720liter!

#1 - 14 december 2007 22:51
På söndag ska det hämtas ett 720liters kar med aluminumställning, pumpar, lyrörsarmatur å en massa tillbehör! =)

Hittade fyndet på Tradera. fick allt ihop för 3500kr borde vara rätt bra pris...

Det blir nog lite BTN moduler eller nåt. är inte säker än!

har inte hunnit fundera över vad det blir för fiskar i heller...
men jag är väldigt svag för dvärjsciklider och malar...
just nu har jag ett 240 liters kar med divse sällskapsfiskar...

har inte heller bestämt om jag ska ha det karet kvar eller om de ska säljas.
#2 - 14 december 2007 23:06
Tanganyika är det rätta för dig min vän, underbara fiskar som du kan sitta i flera timmar och kika på, sällsynt med folk som tröttnar hehe:). Vad mer behöver man säga!
#3 - 14 december 2007 23:09
With all respect to fredd men...

Malawi är vägen att gå! :)

Eller hmm. Sydamerikanskt kanske? Cilkider? Fast det kankse inte passar så bra med btnmoduler då...
#4 - 14 december 2007 23:32
Lyssna inte på Stew, han snackar i nattmössan hehe! hosttanganyikahost!
#5 - 14 december 2007 23:40
fredd skrev:
Lyssna inte på Stew, han snackar i nattmössan hehe! hosttanganyikahost!

Jag är klarvaken! totanongogisosfofororsosisosssosiesos

Godnatt mer er :) *donk*
#6 - 15 december 2007 00:03
Diskusar? o kanske ett stim fantomtetror? :) Lite pansarmalar på botten. Otroligt vackert att kolla på. Mycket rötter och lite växter:)
#7 - 15 december 2007 10:16
en ensam paroonhaj ... ;)
#8 - 15 december 2007 10:38
en ensam paroonhaj ... ;)

haha:p
#9 - 15 december 2007 12:51
Skulle ha valt antingen Tanganyika eller SA med jordätare, heros och scalarer. Dvärgciklider, tetror och Corydoras skulle också vara snyggt!
#10 - 15 december 2007 17:28
varför inte testa stora fiskar, 20-25cm??
Dom är faktist roligare än mindre. Man lär känna dom! hehe ;P

tips:

vieja zonata och vieja zynspila i samma akvarium..

eller kanske cichlasoma festae, och vieja maculicauda? ;O

kanske påfåglar med choklad ciklider! också väldigt fina tillsammans:)

eller ett frontosa kar?

eller managuense kar också väldigt fräckt, finns massor! jag vill att fler ska få upp ögonen till stora fiskar. Denna sidan är det kanske 90% som har små fiskar endast. Men visst dom är trevliga dom också :)
[FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1][/SIZE][/FONT]
#11 - 15 december 2007 18:10
Det är riktigt fräckt att ha små fiskar i ett stort akvarium ;)
#12 - 15 december 2007 22:18
Tackar för alla tips! kul att se vad alla har för åsikter...

har inte bestämt mig än... måste tänka ett tag till...
#13 - 15 december 2007 22:46
jag tycker du ska sattsa på "smått" :P
#14 - 16 december 2007 14:25
Nu är karet hämtat! står på vardagsrums golvet i väntan på belsut om jag ska ha heltäckande bakgrund eller några moduler. De blir maffigt stort! mycket större än man hade tänkt sig! har stått med tummstock å mätt å donat. men det är ändå svårt att föreställa sig...

Det lutar nog mer åt moduler nu. det sitter nämligen 2st stag på i överkant av karet. så om jag vill ha bakgrund måste jag antingen ta bort stagen eller förstöra bakgrunden. :/

annars går de med slimline.
Woodrock rätt snyggt, men de går inte för dom är för små.. bara 50 höga och maxbredd är 150-160 om man kollar på btn´s hemsida.
#15 - 16 december 2007 14:30
Kolla vad Kjell, Tanganyika experten, valde till sitt 3000 liters! Finns inget häftigare än ett välvuxet SA-kar med inte allt för stora fiskar.
#16 - 16 december 2007 14:45
kardon skrev:
Nu är karet hämtat! står på vardagsrums golvet i väntan på belsut om jag ska ha heltäckande bakgrund eller några moduler. De blir maffigt stort! mycket större än man hade tänkt sig! har stått med tummstock å mätt å donat. men det är ändå svårt att föreställa sig...

Känner igen det. Tyckte mitt 325 liter var enormt i början även fast jag visste hur stort det var och hade mätt med tumstock. Men nu tycker jag att det är jättelitet:D
#17 - 16 december 2007 19:37
Problem nummer 1...
Efter att jag har inspekterat siliconfogarna så har jag bestämt mig för att skära bort all silicon och lägga nytt...
Det gamla hade börjat släppa på vissa ställen. De höll fortfarande tätt.. men varför riskera en stoooor vattenskada i onödan...

Silicon får jag från jobbet, även en speciell spray man lägger på siliconfogarna så löses det gamla upp (det lilla som blir kvar efter kniven varit framme)
Lätt att ta bort med andra ord..
#18 - 16 december 2007 22:48
kanske idiotiskt sagt men kolla så silikonet är till akvarium och inte har anti mögel-medel i sig, nu när du sa att du får det från jobbet! vet inte vad du jobbar med så hade varit lite tradigt om du fick göra om allting för det inte var rätt silikon.
Men lycka till med ditt projekt!
#19 - 18 december 2007 15:56
Jo de har jag redan koll på... =) tack ändå!
#20 - 18 december 2007 19:01
Nu är det nya siliconet på plats! =) Väntar med spänning på om de blev tätt eller inte! :/

Tror att jag har bestämt mig för att ha slimline och bygga in ett filer i ena hörnet,
samt att gömma insug och utblås för ytterfiltret och värmestav i det andra hörnet…
#21 - 18 december 2007 19:18
Hur blev det med arterna???

Jag skulle köra på flera par av ciklider och lite större tetror...
Asså dvärgciklider och svartafantomtetor(XL), serpiatetra(XL) samt laetacara flavilabris(6st par) Nyckelhåls ciklid(3stpar), 3st flaggciklidspar, 2st multispinosa par.
Sen ett gäng gibbiceps och siamesiska algätare eller guldalgätare och sennågra kuhliålar.
Massa växter och fint blodrött grus 1-3mm.
#22 - 18 december 2007 19:54
firefox75 skrev:
Hur blev det med arterna???

Jag skulle köra på flera par av ciklider och lite större tetror...

Asså dvärgciklider och svartafantomtetor(XL), serpiatetra(XL) samt laetacara flavilabris(6st par) Nyckelhåls ciklid(3stpar), 3st flaggciklidspar, 2st multispinosa par.

Sen ett gäng gibbiceps och siamesiska algätare eller guldalgätare och sennågra kuhliålar.

Massa växter och fint blodrött grus 1-3mm.

Är det ett skämt eller?
28 ciklider i ett 720!?:confused:
#23 - 18 december 2007 20:52
Storleken på de jag nämnde är maximalt 15cm.
Dock så har jag kompenserat med färre par.
Flavilabrisen exempelvis blir max 8-10cm, Nyckelhål blir max14-16cm, flaggciklid 14-17cm, multispinosa max 15cm
Samtliga arter är väldigt lätta att ha då de tar väldigt små revir.
Aggresiva är de inte heller...
Menar jag har ett CA/SA på detta sätt och det är 720liter.
Inga bakgrundsmoduler utan fins sand och massa växter och tydligt satta revirgränser och flera trädrötter och även lekgrottor.
Två sten rösen som avgränsar två revir.
Gör man allt rätt från början så blir det inga problem.

Kan väl nämna att Flavilabrisen är svår lekt så de blir inte revirhävdande förrens de bryter ut i lek.
Nyckelhålen är väldigt timid så den är skygg och backar hellre än tar strid.
Multispinosan blir lite mera aggro vid lek men de leker ofta brevid varandra så det strider mot varandra.
Flaggcikliden håller sig för sig själv och trivs enbart vid den hyllavsats jag skapat.

Hade även fyra lekpar av blå i men då var det strid....så blåcikliderna fick flytta.
Testade även med chokladciklid 1par och de tryckte bara vid hyllkanten så de fick flytta de också.
Även om 28ciklider verkar mycket så med tanke på storlek och revir och aggresivitet så funkar det hur bra som helst...dock så måste jag inskaffa lite flera tetror då en del har dött på grund av ålder.
#24 - 18 december 2007 21:22
Jaha... Jag skulle aldrig ha så många SA ciklider i ett 720 l.
Tycker det är väkdigt fult och "stökigt" med så många olika ciklider och desutom är jag mycket tveksam till att fiskarna kan visa ett någorlunda naturligt beteende i ett så (över)fullt kar... Men det finns ju olika sätt att hålla fisk.
#25 - 19 december 2007 06:04
Om du tänker typ på rio negros flodsystem.
Så finns det bitar av den som blir vattenpölar under cirka 8månader...där fisken trycks ihop...när de drog not i en sådan vatten ansamling så fick de genomsnittligt 15arter och fanns mer än 12par av vardera...vattenpölens yta var knappt 2kbm.
Så det var naturligt...
#26 - 19 december 2007 09:08
Det kan väl inte vara själva huvudfloden som blir till vattenpölar? Var det inte fiskar som har blivit fångade när vattnet har dragit sig tillbaka efter regnsäsongen? Hursomhelst lever dom absolut inte så hela året och speciellt inte när dom ynglar:) Man behöver ju inte ge fiskarna dom värst tänkliga förhållanden även om vissa av dom kan råka ut för sådant i naturen... Vore det samma som om killioter torkade ut deras akvarier med anuella killis bara för att det är så i naturen;)
#27 - 19 december 2007 13:14
Men om man backar o kör med tetror, vf flavilabris, flaggciklider...o sen lite bottenätare o några algätare...
#28 - 19 december 2007 14:50
firefox75 skrev:
Storleken på de jag nämnde är maximalt 15cm.

Dock så har jag kompenserat med färre par.

Flavilabrisen exempelvis blir max 8-10cm, Nyckelhål blir max14-16cm, flaggciklid 14-17cm, multispinosa max 15cm

Samtliga arter är väldigt lätta att ha då de tar väldigt små revir.

Aggresiva är de inte heller...

Menar jag har ett CA/SA på detta sätt och det är 720liter.

Inga bakgrundsmoduler utan fins sand och massa växter och tydligt satta revirgränser och flera trädrötter och även lekgrottor.

Två sten rösen som avgränsar två revir.

Gör man allt rätt från början så blir det inga problem.

Kan väl nämna att Flavilabrisen är svår lekt så de blir inte revirhävdande förrens de bryter ut i lek.

Nyckelhålen är väldigt timid så den är skygg och backar hellre än tar strid.

Multispinosan blir lite mera aggro vid lek men de leker ofta brevid varandra så det strider mot varandra.

Flaggcikliden håller sig för sig själv och trivs enbart vid den hyllavsats jag skapat.

Hade även fyra lekpar av blå i men då var det strid....så blåcikliderna fick flytta.

Testade även med chokladciklid 1par och de tryckte bara vid hyllkanten så de fick flytta de också.

Även om 28ciklider verkar mycket så med tanke på storlek och revir och aggresivitet så funkar det hur bra som helst...dock så måste jag inskaffa lite flera tetror då en del har dött på grund av ålder.

vill även tillägga att ju mer fiskar man har, menar som i en affär i akvarium ju mindre bråk blir det för det blir överbefolkat. Så fiskarna "orkar" inte ta bort eller hinner inte med att ta bort dom från sitt revir, hade du haft t.ex. 5fiskar i ett 400l runt 15cm st så hade dom bråkat, men om du skulle haft 12st 15cm vilket är för mycket men det hade blivit jätte lungt.
Iallafall så sa flera zooaffärs ägare till mig när jag kommenterade några akvarium med på tok för många fiskar i.
#29 - 19 december 2007 15:40
firefox75 skrev:
Men om man backar o kör med tetror, vf flavilabris, flaggciklider...o sen lite bottenätare o några algätare...

Det låter bättre:) Men VF flavilabris är nog inte sådär jättelätt att få tag på...

Om de var mitt kar hade jag nog valt Geophagus "Orange Head Tapajós" eller altifrons, scalarer, heros och några L-malar.
#30 - 20 december 2007 20:25
Flavilabris VF finns att få tag på..dock så verkar jag vara den ända i östergötland som har VF av dem.
Har yngel på "G" iallafall så om allt gå som det ska så finns det fin fina F1 av Flavilabris att köpa om typ några månader.
Dock så är Flavilabris rena rama yngelätaren och ett par som gick med både blå, nyckelhål, multispinosa åt upp alla deras yngel.
#31 - 20 december 2007 20:29
Så det paret går nu själva i 250liter med några kuhliålar och ancistrus samt siamensiska algätare.
Vid dova belysning så visar sig tyvärr inte flavilabris alla fina färger...blå på buken, orangeröd ryggfena, gul analfena...och bakom huvudet lila...väldigt dovt markerade och inga tydliga övergångar i färger...lite ränder.
Har man btn bakgrund typ rock eller amazonas så smälter nästan fisken in.
http://hem.passagen.se/rawen/flavilabris.jpg
Är min ena Flavilabris hane från det par som går i ett sällskaps akvarium på 250liter.
#32 - 20 december 2007 21:20
Så man ska altså ha kraftig belysning för att den ska visa färgerna? Verkar vara en snygg fisk!
#33 - 20 december 2007 21:28
Har nog bestämt mig för Sydamerika... med vi får se... väntar ihärdigt på att siliconet ska genomhärda... blir provfyllning efter jul nångång... Åker bort nu!

så GOD JUL på er alla!
#34 - 21 december 2007 17:34
Kjaer- jepps lagom belysning.
De är faktiskt riktigt snygga vid rätt belysning.
Ska uppgradera min lysramp till t5 efter jul och då blir det ljusare:D
#35 - 29 december 2007 20:14
Tillbaka efter all julskinka å överig julmat...

Nu är jag i fullfärd med att provfylla karet.. =) inte blött på golvet än så länge iaf! =)
#36 - 29 december 2007 20:32
När det gäller cikliderna så är jag själv rätt såld på Nyckelhålen, men även Flaggciklider (dock aldrig haft några). Jag skulle valt några par av de två i första hand :p

För övrigt blir det väldigt kul att följa projektet :)
#37 - 1 januari 2008 21:28
Tack!

Nu har iaf karet stått några dagar med vatten i. inte en droppe kom ut! :D
´
Ska beställa slimline nu.. fibermatta och två cirkulations pumpar... åter kommer med bilder när jag har fått grejerna.
#38 - 24 februari 2008 21:28
Tillbaka efter lång tid.

Köpte 150kg sand på Jula idag. =)
Samt att jag har beställt slimline och flitermatta och pumpar.

Jag har troligtvis bestämt mig för att ha Diskus, kanske även en rocka... =) men jag kommer att börja med nått stim av nån sorts tetra.
#39 - 24 februari 2008 21:44
Solid skrev:
När det gäller cikliderna så är jag själv rätt såld på Nyckelhålen, men även Flaggciklider (dock aldrig haft några). Jag skulle valt några par av de två i första hand :p

För övrigt blir det väldigt kul att följa projektet :)

Flaggciklider är så sjukt läckra om man drar upp dom i bra storlek samt får dom att trivas. Jag har en hane på ca 12cm som konstant lyser silverfärgat, blått och gult..och knallröda ögon.. en riktig fröjd för ögat... håller på att dra upp 4 mindre också som ska få leka lite med hanen när de blivit större.. så får man hoppas på mini flaggisar
#40 - 12 mars 2008 15:25
Mycket kan man säga om pwss, men sabb är dom inte iaf.

Väntar otåligt på prylar. men dom borde iaf komma den här veckan. har stått helt still annars. Dö trist!
#41 - 19 mars 2008 21:10
Nu har det ÄNTLIGEN kommit paket från PWSS.

Har knåpat lite under kvällen... kan kasta upp lite bilder undertidens gång.
#42 - 26 mars 2008 16:00
Har monterat bakgrund, lagt i sand, å kopplat in pumpar, doppvärmare å har fyllt nästan ända upp med vatten, å har 6 små fiskar i för inkörning av karet... har även tagit ett innerfilter som leagat i ett inkört kar nån månad för att fortare få igång det här.

Fler bilder kommer sen när jag fått tillbaka min kamera... den är utlånad.
#43 - 29 mars 2008 19:55
Lite tomt än så länge. är på jakt efter en stor rot.

Har några scalarer, några koppartetor och några svarta neonteror.

om några veckor blir de diskusar oxå...
#44 - 29 mars 2008 20:52
bra val med diskus. va blir de för diskusar? egen erfarenhet e att skalarer brukar sno mästa maten om man köper för små diskusar. tvungen att handmata mina för att inte skalarena inte ska ta all mat, och mina e stora.
#45 - 30 mars 2008 10:48
Har inte bestämt mig för vad de blir för diskus än... men det troligaste är att de blir nån vanlig sort..

Okej. jag hoppas att inte mina skalarer tar all mat. får göra mig av med dom i så fall...

Funderar på att sätta in en automat mating till karet. sen koppleterings mata med frysfoder då å då.
#46 - 13 augusti 2008 21:01
Diskusar

Har inte skrivit så mycket på bra länge nu...

Karet har varit igång ett bra tag nu. har inte haft några problem alls..

har köpt ett gäng diskusar som äter mycket bra! är snabbare än skallarerna på att ta maten.

har nu. Koppartetror, svarta neontetror, skallarer, diskusar, sydamerikanska silverhajar, några olika malar.
#47 - 13 augusti 2008 21:38
kardon skrev:
Har inte skrivit så mycket på bra länge nu...

Karet har varit igång ett bra tag nu. har inte haft några problem alls..

har köpt ett gäng diskusar som äter mycket bra! är snabbare än skallarerna på att ta maten.

har nu. Koppartetror, svarta neontetror, skallarer, diskusar, sydamerikanska silverhajar, några olika malar.

Lär inte vara någon risk för att någon rom från Skalarer eller Discus blir långlivad i det karet.

Men det kanske inte är meningen!
#48 - 13 augusti 2008 21:43
Får du behålla alla tetror med den ganska stora Synodontisen i karet?
Det är inte menat som dålig kritik utan som en upplysning då jag själv gjort det misstaget en gång och jag undrade var alla mina tetror tog vägen:).
#49 - 14 augusti 2008 16:19
Synodontisen?

Jorå får behålla tetrorna...
#50 - 14 augusti 2008 16:24
kardon skrev:
Synodontisen?

Bild nummer 4:).
Bilagor:
#51 - 15 augusti 2008 11:51
Okej. =) nä, han är inte så jätte stor... sydamerikanska silverhajarna är större...

den där rackarn är bara väldigt tjock om magen :P

Annons