Storleken på de jag nämnde är maximalt 15cm.
Dock så har jag kompenserat med färre par.
Flavilabrisen exempelvis blir max 8-10cm, Nyckelhål blir max14-16cm, flaggciklid 14-17cm, multispinosa max 15cm
Samtliga arter är väldigt lätta att ha då de tar väldigt små revir.
Aggresiva är de inte heller...
Menar jag har ett CA/SA på detta sätt och det är 720liter.
Inga bakgrundsmoduler utan fins sand och massa växter och tydligt satta revirgränser och flera trädrötter och även lekgrottor.
Två sten rösen som avgränsar två revir.
Gör man allt rätt från början så blir det inga problem.
Kan väl nämna att Flavilabrisen är svår lekt så de blir inte revirhävdande förrens de bryter ut i lek.
Nyckelhålen är väldigt timid så den är skygg och backar hellre än tar strid.
Multispinosan blir lite mera aggro vid lek men de leker ofta brevid varandra så det strider mot varandra.
Flaggcikliden håller sig för sig själv och trivs enbart vid den hyllavsats jag skapat.
Hade även fyra lekpar av blå i men då var det strid....så blåcikliderna fick flytta.
Testade även med chokladciklid 1par och de tryckte bara vid hyllkanten så de fick flytta de också.
Även om 28ciklider verkar mycket så med tanke på storlek och revir och aggresivitet så funkar det hur bra som helst...dock så måste jag inskaffa lite flera tetror då en del har dött på grund av ålder.
vill även tillägga att ju mer fiskar man har, menar som i en affär i akvarium ju mindre bråk blir det för det blir överbefolkat. Så fiskarna "orkar" inte ta bort eller hinner inte med att ta bort dom från sitt revir, hade du haft t.ex. 5fiskar i ett 400l runt 15cm st så hade dom bråkat, men om du skulle haft 12st 15cm vilket är för mycket men det hade blivit jätte lungt.
Iallafall så sa flera zooaffärs ägare till mig när jag kommenterade några akvarium med på tok för många fiskar i.