7st ancitrus:D

#1 - 19 mars 2008 19:06
Hej!

Jag har 7st Ancitrus malar och dom ser ut och triva men om dom skulle få ägg vad ska jag göra?
Jag har hört att man ska låtta äggen va och hanen vaktar dom
Men sen när äggen kläcks och det är yngel äter inte fiskarna och malarna upp ynglerna eller försvar dom dom.

Jag har 3st black mollys 2 stora 1 liten 5 platys
#2 - 19 mars 2008 22:30
Baf2 skrev:
Hej!

Jag har 7st Ancitrus malar och dom ser ut och triva men om dom skulle få ägg vad ska jag göra?

Jag har hört att man ska låtta äggen va och hanen vaktar dom

Men sen när äggen kläcks och det är yngel äter inte fiskarna och malarna upp ynglerna eller försvar dom dom.

Jag har 3st black mollys 2 stora 1 liten 5 platys

Du kan ha en hane och två honor (el en),men beror på hur många hanr du har oxå.Du får se upp med de andra fiskarna så de inte äter upp äggen,för de gjorde dem hos mig.Skaffa ett litet x-tra kar för ett par malar.Det gjorde jag dem går för sig själva nu så att de kan vara i fred för de andra fiskar.
#3 - 20 mars 2008 06:25
tack jag ska väll släppa i pappan i yngelkassen med äggen i eller anars blir väll han orolig
#4 - 20 mars 2008 06:26
Har inget extra kar...
#5 - 20 mars 2008 08:16
Baf2 skrev:
Har inget extra kar...

du kan ha honan och hanen i ett kar eller så får du hålla koll så de inte äter dem.Jag har 4 kar 17l med mitt par(honan o hanen)malarna,30l med ynglar från mollys,guppys,54l med molly, guppy, platys,svärdbärare och tre malar,200l med palettciklider,fjärilsciklider,scalarer och malar.:)
#6 - 20 mars 2008 08:56
Jag har ett par i 2 av mina kar & det går jättebra. Hanen sköter allt själv. Tyvärr så klarar aldrig mina bebbar sig så fort dom lämnar grottan då jag har praktbotior i samma kar.

/Eva
#7 - 20 mars 2008 09:10
Jag har ett ancistruspar i mitt sällskapskar och det går bra, är inne på andra kullen nu som snart ska flytta till zooaffären.Jag satte in en upp o nervänd kruka till de med hål så de kommer in då överlever ynglen bättre och de andra fiskarna tar inte äggen lika lätt.
#8 - 20 mars 2008 17:16
I början är det alltid kul med ancistrus yngel, men efter var 3 vecka med nya kullar hela tiden, så har jag börjat mata mina diskus med dem (cruella devil.. typ :-P)

Men du kan ju skaffa sånna där yngelpåsar för va 30kr och hänga i samma akvarium så riskerar du inte att få dem uppätna. men ha dom då inte där allt för länge, för när dom växer och blir större vill dom också ha större, annars kan de fastna i växten, knasigt nog.

Annons