Hej alla,
Har precis köpt ett 80 liters fiskhotell till mina döttrar och mig själv, förstås :D
Har idag fyllt på med grus, vatten samt växter. Köpte följande växter efter att ha läst på lite grann här: Anubias 3 st, Vattenormbunke 3 st, Hornsäv 2 knippen. Dessa skall enligt Zoopets artiklar vara lättskötta och enkla. Min fundering är om jag har köpt för få eller för många? Ser riktigt bra ut nu, men hur mycket växer dom till sig? Enligt växt informationen så växer dom bra.
När det gäller fiskar, som kommer om ett tag, så vill barnen ha Platy. Min fundering är hur många man kan ha samt om man kan blanda olika Platy sorter? Vad händer om dom förökar sig med varandra? Fungerar det?
Skall även köpa en fem till sex Pansarmalar lite senare när allt har stabiliserat sig.
Är det nog med 6 Pansarmalar och 6 Platy eller kan man ha fler fiskar? Det är ju "bara" 80 liter och jag vill inte fylla det med fisk. Tänker mest på vattenvärden mm. Vill också bara ha småfisk, Tetror och Barber är trevliga men det är stimfiskar där man bör ha en 10-15 stycken i varje fall.
Enligt fiskaffären så är PH värdet, där vi bor (Göteborg), 7 till 7,5, så det måste man väl anpassa sig till. Platy och Pansarmal funkar fint till det.
Nån som kan tipsa om nån snäll, liten, fisk som passar till ovanstående?