80 liters Fiskhotell - vilka fiskar & hur många?

#1 - 15 augusti 2008 13:41
Hej alla,

Har precis köpt ett 80 liters fiskhotell till mina döttrar och mig själv, förstås :D

Har idag fyllt på med grus, vatten samt växter. Köpte följande växter efter att ha läst på lite grann här: Anubias 3 st, Vattenormbunke 3 st, Hornsäv 2 knippen. Dessa skall enligt Zoopets artiklar vara lättskötta och enkla. Min fundering är om jag har köpt för få eller för många? Ser riktigt bra ut nu, men hur mycket växer dom till sig? Enligt växt informationen så växer dom bra.

När det gäller fiskar, som kommer om ett tag, så vill barnen ha Platy. Min fundering är hur många man kan ha samt om man kan blanda olika Platy sorter? Vad händer om dom förökar sig med varandra? Fungerar det?

Skall även köpa en fem till sex Pansarmalar lite senare när allt har stabiliserat sig.

Är det nog med 6 Pansarmalar och 6 Platy eller kan man ha fler fiskar? Det är ju "bara" 80 liter och jag vill inte fylla det med fisk. Tänker mest på vattenvärden mm. Vill också bara ha småfisk, Tetror och Barber är trevliga men det är stimfiskar där man bör ha en 10-15 stycken i varje fall.

Enligt fiskaffären så är PH värdet, där vi bor (Göteborg), 7 till 7,5, så det måste man väl anpassa sig till. Platy och Pansarmal funkar fint till det.

Nån som kan tipsa om nån snäll, liten, fisk som passar till ovanstående?
#2 - 15 augusti 2008 20:03
Hej och välkommen till forumet!

Platy är väl ett utmärkt val. Man kan blanda olika sorter, det är ju samma art, så de kan para sig med varandra. Då blir resultatet blandat, kul för dina småjäntor att se. Tror också att det är roligt för dem att det blir levandefödda yngel. Platy får inte heller fullt så många yngel som t. ex guppy.
4 honor och 2 hanar är lagom att börja med, det blir automatiskt fler......

Pansarmalar vill allra helst ha finkorning sand för att trivas bäst, men det finns andra bra städare, Otocinclus och lite fina snäckor t. ex.

Du ser om det är lagom med växter (bra svar va?), om du har för glest så kommer du inte få så många överlevande yngel, har du för tätt så blir platyn inte så aktiva. De vill ha fri simyta. Du kommer få rensa bl. a hornsärven. De är bara att knipsa av med naglarna och sätta ner bredvid de gamla stänglarna.

Du behöver inte vänta längre än till i morgon lördag på att sätta ner dina första fiskar.
Det behövs fiskar för att akvariet ska komma igång, bajset gör att den bakteriekultur som ska bryta ner "avfallet" kommer igång och växer till. Det svåra är att låta det gå tillräckligt lång tid mellan fiskköpen. Samt att mata tillräckligt snålt i början. Smula sönder flingfodret fint så blir det lättare att dosera tillräckligt lite. Ta så lite som du kan och häll sedan tillbaka hälften i burken!!
Gå du med jäntorna i morgon och köp två platyhonor, och ett nitrittest. INTE stickor, utan dropptest.

Håll koll på nitritet ofta, och ligger det bra till så kan ni köpa en hanne om fjorton dagar ungefär.
Leta i trådarna på "mitt första akvarium" där finns mycket matnyttigt!

Återkom förstås gärna om du har frågor, och berätta hur det går!
#3 - 15 augusti 2008 21:52
Fiskhotell? Var ligger det? Alla pratar om det och vill gärna checka in där, där lär vara mkt fisk....
#4 - 15 augusti 2008 22:46
Fiskhotell? Var ligger det? Alla pratar om det och vill gärna checka in där, där lär vara mkt fisk....
har hört att ägarna kan ibland vara slarviga med städningen och mat serveras bara nån gång då och då och lyset slår de på tidigt på morgonen så man får aldrig sovmorgon och för att inte tala om rummet som är alldeles för litet, dessutom får du samsas med ytterligare 20st:p
#5 - 15 augusti 2008 22:58
Jag håller med Mumin om att man kan blanda olika Platy, eftersom de är av samma art.

Men enligt mitt tycke, som ni kanske inte gillar, så börja med helröda och röda med svarta fenor.

Med denna mix så får ni avkomma som antingen är röd eller, ja just de röd med svarta fenor.

Blandar ni in mix fägade, ja då vet ni inte riktigt vad avkomman blir:p

Skulle det bli så att de trivs så att det blir ett överskott av platy i framtiden, så är röda och röda med svarta fenor mycket enklare att avyttra.

Dessutom är de, enligt mig, mycket finare:D
#6 - 15 augusti 2008 23:21
åheim skrev:
har hört att ägarna kan ibland vara slarviga med städningen och mat serveras bara nån gång då och då och lyset slår de på tidigt på morgonen så man får aldrig sovmorgon och för att inte tala om rummet som är alldeles för litet, dessutom får du samsas med ytterligare 20st:p

Det är lugnt, bara det är 20 honor:D
#7 - 16 augusti 2008 11:01
Det viktigaste är att börja med högst 4-6 platy och låta dessa gå i akvariet en längre tid (några månader) så att bakteriekulturen kommer igång. Egentligen tycker jag det räcker med tre honor och en hane för de kommer som sagt komma igång med yngelfödandet direkt... Ofta är honorna gravida när man köper dem också...

Istället för Otocinclus, som är alltför känsliga, så skulle jag köpa en enda Ancistrus (senare) och ha den som algätande mal. En enda borde vara okej i ett 80liters och de är jättebra på att äta alger. Med tiden blir de 10-12 cm men det tar ett tag. Och det kan väl vara kul för barnen att ha ett "monster" som ligger och lurar i mörkret i en grotta eller under en växt... För de ser ju lite speciella ut, men är riktigt charmiga i mitt tycke :)

Viktigt då bara att ni verkligen köper en Ancistrus för det finns liknande "sugmalar" som blir mycket mycket större.
#8 - 18 augusti 2008 10:44
Såja, Nu har vi skaffat 5 st Platy. Det blev gula med svarta fenor, barnen fick välja.
Skall kolla Nitriten ikväll när dom har varit i akvariet ett tag.

PH värdet ligger nånstans mellan 7.5 - 8.0. Tycker det är lite svårt att avläsa. Köpte ett PH-kit där man får ett rör som fylls med vatten och sedan droppar man i fyra droppar och skakar. Bor i Göteborg, enligt akvarieaffären så skall vi ha ett PH-värde mellan just 7.5 - 8.0.

Tänker skaffa 5 Pansarmal senare när allt är stabilt. Då blir det sammanlagt 10 fiskar i akvariet. Funderar på skaffa 2 stycken Dvärg Guramis, funderar på om det blir för mycket fisk då? Akvariet är ju bara på 80 liter och jag vill inte att det skall bli för trångt åt dom. När det gäller Guramis så får nog växterna växa till sig lite först, enligt vad jag läst. Det är i dagsläget lite för kalt åt dom.
#9 - 18 augusti 2008 18:53
De flesta i Sverige som har kommunalt kranvatten har ett pH-värde som ligger däromkring. Du behöver inte tänka så mycket på pH-värdet, det går upp och ned litegrann under dygnets timmar och fiskarna bryr sig inte om det inte sjunker till extremt sura nivåer på kort tid.

Nitrit blir troligen inte ett problem, om ni matar sparsamt nu i början (göm maten för barnen och låt dem inte mata själva..) Det handlar om några flingor åt gången bara, nu i början. Och gör inte rent filtret! Det ska inte vara rent, utan smutsigt, för där bor ju alla bra bakterier som bryter ner farliga ämnen. Först när det är helt igensatt med skit så att vattenflödet minskat tydligt, kan man skölja ur det lite grann. Men allt det där vet du säkert redan :)

Låt det gå en månad eller helst mer innan du skaffar pansarmalar, så att filtret blivit bra nog för att klara en sådan fiskbelastning.

Pansarmalar äter kött (små kräftdjur) och inte alger. De behöver speciella sjunkande tabletter för sådana malar. De trivs allra bäst i finkornig sand. Deras munnar är gjorda för att sila sand i munnen och leta mat däri.

Därför tipsade jag om Ancistrus som äter alger och skulle trivas bättre i akvariet. Men men, pansarmalar blir det väl då :) Bara ta det lugnt med fiskinköpen...

Annons