800 liters akvarium

#1 - 19 augusti 2013 13:37
Hej

jag har blivit erbjuden ett 800 liters akvarium men jag har börjat fundera på om golvbjälkarna skulle klara det.
Jag har 310 liters mot vägen och fundera på 800 liters akvariumet på andra sidan vägen.

Tror ni att bjälkarna skulle klara detta?
#2 - 19 augusti 2013 13:45
Ja. Har läst nån stans s att man räknar med att varje kvadratmeter ska hålla för 2,5 ton när man bygger. Är det betongbjälklag så håller det absolut

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
#3 - 19 augusti 2013 13:52
Okej det är träbjälka men det borde hålla ändå. Jag har trägolv där jag har tänkt ställa det bör jag har någon sten/betong platta under akvariet. Vad får man tag på det
#4 - 19 augusti 2013 14:50
räcker med en massiv träskiva. är det en ställning eller bänk?
#5 - 20 augusti 2013 10:57
Nja, 2,5 ton/m² känns väldigt mycket.. Sen finns ju problemet att vem som helst kan ha spikat i hop huset och då kanske man har fuskat med spikförband eller inte räknat alls. Vad är det för hus? Hur gammalt och vem har byggt det?

Jag skulle i varje fall fega och bygga en ram av 45x120mm virke (på högkant) och ställa bänken på för att fördela lasten över flera bjälkar och därmed undvika eventuella sneda spikar och framförallt att spräcka golvspånet om man hamnar mitt i mellan två bjälkar.

Det är ingen risk att det rasar men det kan bli lokala skador kring fötterna på bänken om du har otur.
#6 - 20 augusti 2013 11:10
addo skrev:
Nja, 2,5 ton/m² känns väldigt mycket.. Sen finns ju problemet att vem som helst kan ha spikat i hop huset och då kanske man har fuskat med spikförband eller inte räknat alls. Vad är det för hus? Hur gammalt och vem har byggt det?

Jag skulle i varje fall fega och bygga en ram av 45x120mm virke (på högkant) och ställa bänken på för att fördela lasten över flera bjälkar och därmed undvika eventuella sneda spikar och framförallt att spräcka golvspånet om man hamnar mitt i mellan två bjälkar.

Det är ingen risk att det rasar men det kan bli lokala skador kring fötterna på bänken om du har otur.

Kan dessutom var värt att planhyvla den på sidorna som hamnar uppåt och neråt, sen så får man ju eventuellt schimsa i ändarna om inte golvet är vågrätt.
#7 - 20 augusti 2013 12:30
Jag ska precis till att ställa upp 2 ton på mitt golv så jag har delat dina funderingar och läst en hel del om detta nyligen.. jag kom fram till att det är hur lugnt som helst om det inte är några befintliga byggfel från början..

1 ton är inte så jäkla mycket som det låter.. jag vet ju själv hur man på jobbet staplar flytspackel, gipspallar eller kakelpallar utan att ens reflektera över det.. hur gammal är kåken, åt vilket håll är det reglat?

Annons