860l Projekt ( med skada )

#1 - 3 oktober 2010 05:09
Tjenare!

Nu har ja lyckats komma över ett kar på 860L, som är 180*80*60 l.d.h och fick de gratis då de är en skada på de. på ena lång sidan ner mot hörnet har de lossna en pyte pyte liten glas bit och så är de två-tre små sprickor hela skadan är la 10*10cm.

De är ett hemma gjort helglas akvarium som är byggt med 8mm glas och i botten är de två st 8mm glas som är ihop silikona. de har vart fyllt och så utan problem de sitter rejäla glas stag imellan lång sidorna.

Men nu behöver ja lite hjälp av er som kanske kan lite om de här.

Tänkte om de skulle gå och ta en liten glas skiva som är 8mm och är 25*25 cm och silikona dit.

så tänkte ja silikona om hela akvariet och ja har aldrig gjort de för, så ja är inte helt inne i de :p

men som ja har förstått de hela så är de att man ska skära bort de gamla och tvätta me t-röd. sen på med nytt.

så har ja kolla på Akvastabil silikon som dom säljer på akvarieshopen.se och tänkte om de funkar eller vet nån om något som är bättre?

bilder på skadan och på akvariet kommer under dagen :)

MvH Linus
#2 - 3 oktober 2010 05:15
Vilka bra mått på burken!! Den blir intressant att se.

Bild på skadan kan hjälpa för att kunna tiupsa om åtgärd.
#3 - 3 oktober 2010 07:51
Där är bild på karet och skadan

På hela karet
http://www.repti.net/reptile_picture/Other_87245.jpg

på skadan ( va tvungen att ha kameran på högkant när ja skulle ta kortet )
http://www.repti.net/reptile_picture/Other_87246.jpg
#4 - 3 oktober 2010 07:53
Är kortet på skadan taget från utsidan? Och var det 2 lager 8mm glas och det är det yttre lagret som spruckit?
#5 - 3 oktober 2010 08:13
japp de är taget från utsidan. där skadan är är det bara 8mm de är på botten som de är dubbla 8mm. Så där lilla glasbiten ska sitta är de hål rakt igenom
#6 - 3 oktober 2010 08:23
tror du ska byta ut hela den sidan om du endå ska passa på att omsilikonera hela karet
#7 - 3 oktober 2010 08:37
aa kanske de. men de hade varit lättare och lappa ihop de, så då behöver ja bara silikon oxå för ja har en 8mm glas skiva som är 120*80 här hemma. men ja tänkte om man sätter glas från både in och ut sidan plus att man sätter dit den lilla glas biten som ska sitta där. borde juh gå om ja tar två bitar som är 30*40 eller någe. för de splear ingen roll om de blir på utsidan av de.
#8 - 3 oktober 2010 08:41
nja men tryckfördelningen blir inte den samma späningen på rutan som är sönder går endå ut hela vägen fast du silikonerar lite i hörnan bara..

Vi hade ett kar där hela bakrutan hade spruckit och vi "orkade" inte ta bort resterna av den rutan så istället tog vi en ny och silikonerade HELA bakrutan över den som va sprucken . fast vi använde formplyfa men sak samma.

jag kan tycka att speciellt på kar som har den volymen som ditt så är trycket rätt bra på glaset så jag hade tryckt ditt en ny och inte bara översilikonerat speciellt inte i en hörna.. visst om det varit någon annan stans en liten spricka men absolut inte i ett hörn..

Detta är ju vad jag tycker andra kan tycka annorlunda.

Jag ser bra en stor risk att du får vatten i hela huset/lägenheten om det inte görs ordentligt
#9 - 3 oktober 2010 09:00
det går bra att laga. det gjorde jag med min 350L kub. titta gärna i den tråden hur jag gjorde.

om du ska silikona om något så är det viktigt att du får bort ALL silikonrester. det är det som tar lång tid o mest arbete. allt måste bort för att det nya silikonet ska fästa oredentligt.

video på hur man silikonar om en fog :)

#10 - 3 oktober 2010 09:00
Hade defenitivt bytt hela glasskivan.
#11 - 3 oktober 2010 09:01
Peter1904 skrev:
Hade defenitivt bytt hela glasskivan.

+1
#12 - 3 oktober 2010 09:03
aa de är sant de faktiskt. blir nog att göra de, men då måste de va lättast och ha kvar den som sitter där och sätta på en ny från insidan och så lägga silikon imellan skivorna och runt kanterna givetvis.

ska bli roligt då ja själv aldrig har gjort någe sånt förut :P
#13 - 3 oktober 2010 09:03
oj. tittade nu på bilden på skadan. håller nu med resterande om byte av hela rutan.
#14 - 3 oktober 2010 09:05
jag ser nu att det går inte att silikonera en ny ruta inifrån... Om jag ser rätt på bilden så ligger din ruta på utsidan av dom andra.. alltså att alla andra rutor är fogade PÅ denna rutan.. så du måste ta bort den och sätta på en helt ny . Kommer inte stödja som det behövs om du lägger på en ny inifrån då alla rutor liksom är "staplade" på denna.. Hoppas du förstår vad jag menar? Svårt att förklara
#15 - 3 oktober 2010 09:13
Jag hade bytt ruta med! Det är ju inget litet kar heller! Du har ju fått karet gratis vad jag förstod så lägg ner lite cash på att göra det ordentligt ;)

Kul tråd att följa =) Lycka till med projektet =)
#16 - 3 oktober 2010 09:23
De blir och plocka bort bakrutan nu iveckan och beställa en ny.

men ja tänkta hur ska man få tryck på de eller va man ska säga när man ska silikona dit den? har läst om att man kan tejpa rutan mot dom andra.

så nån som vet och den ska sitta slickad mot dom andra eller ska de va en-nån mm imellan glasen?

hoppas ni förstår va ja menar för någe :P :)

Tack för alla svar och tips hittills
#17 - 3 oktober 2010 09:36
det ska görna vara nån mm emellan. ta typ tandpetare som distanser.
#18 - 3 oktober 2010 10:02
Jag hade inte bytt hela rutan, Har lagat mycket värre skador :D Men så är man halvgalen oxå :p

Lycka till med karet, riktigt fina mått :)
#19 - 3 oktober 2010 10:19
nja när halva hörnan är borta så är det ju det enda rätta att byta ut hela rutan efter som det är den "vilande" hörnan som är borta alla andra sidor är ju lappade "över" denna som är trasig så den risken hade jag inte vågat ta med så många liter i vatten i karet
#20 - 3 oktober 2010 10:48
bong skrev:
Jag hade inte bytt hela rutan, Har lagat mycket värre skador :D Men så är man halvgalen oxå :p

Lycka till med karet, riktigt fina mått :)

av bara ren nyfikenhet, va har du haft för skador som lagat :) och hur skulle du göra för att laga den skadan ja har om du skulle haft den :P
#21 - 3 oktober 2010 11:19
olausson1 skrev:
av bara ren nyfikenhet, va har du haft för skador som lagat :) och hur skulle du göra för att laga den skadan ja har om du skulle haft den :P

Kolla i tråden Bong och malawifiskens odling så kan t.ex du se när vi lagar ett 312 liters. Nu tänker jag inte rekommendera dig att laga skadan eftersom det kan vålla stora skador om det skiter sig :p

Som sagts innan så har burken inte kostat dig något så satsa på en ny ruta :)
Bilagor:
#22 - 3 oktober 2010 17:52
Nu har ja fundera lite iaf blir att byta hela bakrutan, så blir de att sätta dit 10mm skiva ist för 8mm när man ändå håller på. så de blir och åka och beställa en sån skiva imorgon :)

Tänkte höra om de är nån vet om Akvastabil silikon som dom säljer på akvarieshopen.se är bra ? och hur många silikon tuber tror ni går?
#23 - 4 oktober 2010 10:59
Nu har man vart och beställt glasskivan =) och så fick ja till ett bra pris så de blir att glasmästaren ska byta skivan till mig :) så på måndag så ska de bytas.

men tänkte kolla hur länge ska de få stå innan man prov fyller de med vatten?
#24 - 4 oktober 2010 11:02
jag skulle låte det härda i ett par veckor för att vara säker. fyll upp sakta o kolla efter läckor o sen sen låt stå med vatten ett par dagar. vatten kan kryyypa sakta igenom en otät fog nämligen
#25 - 4 oktober 2010 11:12
men om de får stå till den 1/11 måste la gå. ja tänkte att fylla upp 5 cm och låta de stå i 3-4 timmar och kolla, sen på med 5 till och hålla på så tills de är klart :)
#26 - 4 oktober 2010 11:21
du kan nog gå mer än 5 cm. låt det kostant fylla hela tiden. är det en större läcka så kommer du ju märka det. det är när det är helt fullt som det är mest krititskt. eftersom då är trycket maxat. det är då det bör stå i ett antal timmar. 5 cm gör itne mycket till tryck.
#27 - 4 oktober 2010 11:46
okej får prova de. men de är ett tag kvar till dess :P men under tiden får ja köpa tekniken ja ska ha :)

Annons