90 l minidamm

#1 - 9 augusti 2010 08:24
Jag funderar på att göra en minidamm att ställa på altanen nästa år och har hittat 90-liters foder-/vattenbaljor för kreatur. De borde vara giftfria eftersom de är godkända för kreatur, n'est pas? Måtten är Längd: 805 mm. Bredd: 565 mm. Höjd: 315 mm. Den kommer stå skyddat från den värsta solen, endast lite morgonsol kommer nå den och jag har tänkt gömma den svarta plasten genom att bygga en trä"ram" att ställa den i. Vad för växter funkar i en sådan liten damm? Och kan jag om jag förser den med ett litet filter för cirkulationens skull och kanske en doppvärmare, flytta ut mina Endler på trevlig sommarvistelse? :p
#2 - 11 augusti 2010 15:34
kanske lite hornsäv o hästsvans som växter.Sen slipper du ju tänka på o mata dem:) Hadde svärbärare ute i dammen en sommar o de växte nåt enormt o fick mycket fina färger
#3 - 14 augusti 2010 20:40
Det låter ju lovande :)
#4 - 15 augusti 2010 16:47
Dammussla!
#5 - 15 augusti 2010 18:28
Detta låter som ett roligt projekt! Jag hade tänkt något i ungefär samma stil men hade tänkt att ha det inne istället :). Ska försöka följa detta!:)
#6 - 15 augusti 2010 18:55
Mitt projekt lär inte startas förrän nästa sommar så du hinner förmodligen igång före mig :) (jag får hoppas på det, så kan jag få lite inspiration)
#7 - 15 augusti 2010 19:53
Ska du ha någon växt som kommer att växa ovanför ytan? Kan inte komma på någon växt för tillfället men det hade varit snyggt med sådana! :)
#8 - 15 augusti 2010 21:50
macke_fisk skrev:
Ska du ha någon växt som kommer att växa ovanför ytan? Kan inte komma på någon växt för tillfället men det hade varit snyggt med sådana! :)

Det är bara att gå in i en zooaffär och skriva efter sumpväxter så har dom ;) Svärdplantor kanske?
#9 - 16 augusti 2010 07:37
Ja det vore snyggt med något som går upp över ytan. Fredskalla funkar väl också (det har jag ju till och med sett säljas som akvarieväxt)? Och papyrus? Det är förresten en sådan här balja jag spanat in: http://www.lantbutiken.se/butik/849-plastbalja-rektangular-90-liter--4400008145004.html , visst borde den funka? :)
#10 - 5 september 2010 10:22
Prova vattenhyacint (flytväxt är 1 årig)
#11 - 5 september 2010 10:33
Har startat trädgårdsdamm i våras har en st näckros, flytväxter vattenhyacint en till som jag glömt namnet på + lite andra växter på kanterna. Växte och var frodiga hela sommaren men för tre veckor sedan blev växterna bruna som var kontakt med vattenytan sedan dog dom.Enda som klarade sig var vattenlijor. Koll med mätsticka har vattnett för högt ph värde. Det ändrade sig på en veckas tid, om någon kan svara på varför det blev så på så kort tid. Har satt in ph sänkande medel,funderar på att byta ut en del vatten i höst om det är bra?
#12 - 17 september 2010 12:53
Vi har liknande försöksprojekt: Köpte begagnad vintunna itusågad som använts som sommarblomsurna med borrade drän.hål i botten. Täckte insidan med presenning (billigt alternativ första försöksåret, nästa år blir det dammduk). Vi har en mininäckros och vattenklöver i med plan att utveckla växtsortimentet nästa år då det ev. blir fisk i oxå. Har i lite växtnäring, speciellt vid nystarten.
Till nästa år ska det även bli substrat för att växterna (såsom näckrosen) ska ha det bra...
#13 - 26 september 2010 09:12
haha, detta har man vart sugen på att göra på balkongen i flera år. I somras tog jag iaf beslutet att jo nu jävlar ska det göras! Då märker jag att balkongen lutar typ 5cm. Så där dog den drömmen -.-
#14 - 26 september 2010 17:36
Det är väl bara att väga upp "dammprojektet" med något under det.
#15 - 28 februari 2011 10:00
Idag införskaffade jag en balja på 90 liter, inte i polypropylen som den jag länkat ovan utan en murarbalja i LDPE. Den var märkt med en fyra och efter vad jag kan hitta ska det vara godkänt till mat? Den luktar lite skumt så jag känner mig en aning osäker, men ramsan "4, 5, 1 och 2 - resten giftigt, låt stå!" hävdar ju att den är okej och okej för mat borde vara okej för fisk? (rätta mig gärna om jag har fel, funkar den inte till damm får jag odla i den istället)
#16 - 28 februari 2011 10:37
Jag vet andra som försökt att ha fisk i murarbaljor och det har inte funkat, fisken har dött
Jag vet dock inte vilken typ av murarbaljor de har använt men det är inget som jag hade vågar prova.
#17 - 28 februari 2011 10:59
Jovisst funkar de flesta murarbaljor - ofta använt som minidammar. Själv har jag främst haft dom till uppväxt av artemia, odla moina och dra till mej diverse mygglarver. Och moinan är ju giftkänslig så att det förslår.
#18 - 28 februari 2011 11:53
Motsägelsefulla svar ;) Det lutar åt att jag helt enkelt får testa, om jag kör igång den som ren växtbalja om någon månad och låter den gå ett tag och sedan petar i ett par fiskar märker jag ju hur det går. Om jag nu har en chans att någonsin hitta fiskarna igen, det är 90 liter svart balja och jag ska lyckas få syn på dem ovanifrån.
#19 - 6 mars 2011 19:48
Ja byggde en minidamm förra sommaren som ja har på balkongen, 120liter nånting tror ja, köpte förvaringslådor som man kunde ha under sängen ifrån ikea, sen hade ja leka block under dem sen byggde jag en träram runt hela kalaset och målade den med svart utomhus bets. blev riktigt snyggt och hade lite guldfisk och en fontän i den. Tanken är att de ska få flytta ut igen då väl våren kommer.
#20 - 7 mars 2011 14:24
låter lite lockande att ha något kul i vattenväg på balkongen, men man ser väll knappast fisken i den om man nu inte har typ oranga eller röda fiskar? vad kostar en stor träbalja? blir det inte för kallt på natten i ex en murarbalja för att ha fisk i den? och ev för varmt på dagen?
#21 - 7 mars 2011 16:05
Visst kan det bli varmt när solen ligger på och kyligt mot hösten. Isen växer då även från sidorna inte bara från ytan. Stora temperaturvariationer blir det eftersom vattenvolymen är väldigt begränsad.
#22 - 8 mars 2011 08:04
wierdalien skrev:
låter lite lockande att ha något kul i vattenväg på balkongen, men man ser väll knappast fisken i den om man nu inte har typ oranga eller röda fiskar? vad kostar en stor träbalja? blir det inte för kallt på natten i ex en murarbalja för att ha fisk i den? och ev för varmt på dagen?

Njäe, jag hade inte tänkt ha fisk i den för den estetiska effektens skull, snarare att slippa mygglarver ;) Och jag skulle som jag skrev i första inlägget ha en värmare och pump i också (och skydda den från solen)
#23 - 8 mars 2011 19:07
Mina fiskar klara sig utan några problem alls och va pigga och alerta, min damm är rätt grund ca 30cm så nog såg man dem allt , sen när man stack ner handen kom alla fram och började nafsa och slingra sig runt fingrarna.

Annons