90 Liter ciklider

#1 - 18 oktober 2011 11:54
Hallå!

Efter en lång tid har jag nu kommit fram till vilken fisk som ska få bo i mitt 90 liters kar.
Jag har köpt bakgrund, sand och sten och kommer självklart komma med bilder.
Fisken som kommer bo i karet är Boliviansk Fjärilciklid. Om ni har något ni vill säga om fisken gör gärna det.

Sand: Ljus finkorning sand från Biltema.
Sten: Kolsten
Bakgrund: Svart som sitter inne i karet.

Har lite frågor också.
Ska jag släppa i 4 st Bolivianska fjärilciklider 2-3 dagar efter karet har startat?:)
Kommer släppa i 5 st Otocinclus vittatus efter 3 veckor samt Melanoides tuberculatus vet faktiskt inte hur många, någon som kan ge mig ett svar på det?

Tack så mycket!
#2 - 18 oktober 2011 12:14
Bolivianer har jag haft, fina och trevliga fiskar, kommer att göra sig jättefint mot den svarta bakgunden ;) Ska du inte ta nån annan lite billigare fisk att köra in karet med typ ett litet stim tetror, dom kan ju vara kvar sen och liva upp det lite, bolivianer är rätt lugna så släpper du i dom sen när karet är ordenligt igång :)
#3 - 18 oktober 2011 12:17
Okej hur länge ska detta stim gå in sig i karet? och hur många ska de vara? :D Tack så mycket för svaret uppskattar det
#4 - 18 oktober 2011 12:22
.

1) Kan inget om snäckorna

2) Ett gäng (10-15 st) små tetror, storlek = neon, vore snyggt.

3) Bottensubstratet är inte det bästa för Bolivianer, de vill ha lite mörkare för att trivas / färga ut helt.

4) Du kan släppa ner Bolivianerna dagen efter du har inrett och tempen är OK.

5) Håll sedan koll på nitriten under 3-4 veckor

6) Sedan ner med malarna

7) Efter ytterligare 4 veckor så drattar du ner tetrorna.

.
#5 - 18 oktober 2011 12:24
Tack för svaret! :) Uppskattas
#6 - 18 oktober 2011 13:34
Bilder sen vill vi se!
#7 - 18 oktober 2011 13:56
Självklart! Bilder kommer redan ikväll :)

En fråga bara: Jag får svart kol på fingret när jag rör på kolstenen, kommer akvariet ta åt sig av detta? Eller är det bara o köra på har haft det i vatten i typ 1 timme:) Tack
#8 - 18 oktober 2011 16:35
Finns det någon annan fisk som färgar ut sig mot svart sten och bakgrund men ljus sand? :P
#9 - 18 oktober 2011 19:03
Någon som då är rätt så lättskött:)
#10 - 18 oktober 2011 19:09
lägg ner fler svarta stenar så blir det nog bra.
#11 - 18 oktober 2011 19:48
Okej, för att ni ska få en bild av hur det ser ut så tog jag en bild. Har ännu inte satt i växter eller fiskar som ni ser :)
http://imageshack.us/photo/my-images/266/90liter.jpg/

F
år nog inte i så mycket mer sten, kommer nog se ut som det är för mycket då.
#12 - 19 oktober 2011 16:42
En bild från hur akvariet ser ut idag, har köpt 5 st svarta fantomtetror.
http://imageshack.us/photo/my-images/12/akvariehela.jpg/
#13 - 19 oktober 2011 19:44
Svarta fantomtetror tycker jag är ett utmärkt val av stimfisk till boliviansk fjärilsciklid, det ultimata i mitt tycke! Det är sant att bolivianer färgar mer med mörk botten men jag skulle inte säga att det beror på att de trivs som bäst då bara för färgen utan att det beror mer på att de anpassar sig något till omgivningen. Har haft ett gäng som bott i olika kar och alltid färgat lite olika efter omgivning. Tvärtom tycker jag att sandbotten är det bästa valet eftersom de gillar att sila substrat genom munnen, något av minijordätare det där.
Så kör på du som du planerat är mitt råd. 2+3 borde funka fint i ditt 90 liters. De är urcharmiga firrar, mycket gruff och fart utan allvarliga slagsmål.
En sak jag tycker du borde göra så snabbt som möjligt nu när du startar upp karet är att skaffa stora mängder snabbväxande växter, typ hornsäv, gälört, h. polysperma osv, som gärna får ligga och flyta vid ytan. Då minskar du risken för alginvasion så här i inledningen och får snabbare bra vattenkvalitet.
Jo en sak till, så småningom när bolivianerna blir könsmogna och vill leka så föredrar de platta stenar. Kolsten är lite som trä med.sina fibrer, de delar sig gärna rakt av i en riktning. Så med en hammare och en platt amskruvmejsel kan du enkelt stycka upp en av dina stenar till flera plattare som du kan sprida ut.
#14 - 19 oktober 2011 20:28
Tack så jätte mycket för svaret, uppskattas!

Jag köpte 3 plantor vanlig vattenormbunke, behövs det mera? köper isånnafall det imorgon
Jag har även varit och kollat i 3 zoo affärer och faktiskt har jag inte fastnat för boliviansk fjärilciklid dom har alltid varit helt utan färg vilket jag tycker ser tråkigt ut. Kollade på tillexempel Fjärilsciklid som hade enormt fina färger som jag fastnade för direkt, jag vet nu faktiskt inte vilken fisk jag ska ha, vill ha en som har färg.

Tack för tipset om stenarna också! :)
#15 - 19 oktober 2011 20:37
Vattenormbunke är en toppenväxt till nystartade kar. Den kan både planteras och låtas flyta vid ytan. Ett tips är att klippa av enstaka blad eftersom plantorna växer och sedan låta bladen flyta på ytan. Då kommer det snabbt bildas massor av småskott och vips så har du fabulösa mängder plantor. I mitt tycke den bästa växten till ett nystartat kar.

Visst är det sant att bolivianer inte är de mest färggranna fiskar även om de när de växer till får betydligt mer färg än vad de unga, stressade exemplaren oftast har i butik. Jag tycker dock att det vägs upp av att den har ett charmigt beteende, är väldigt robust (vanliga fjärilar dör som flugor) och är lättlekt.
#16 - 19 oktober 2011 20:45
Jag menar att man lätt frestas av färgglada fiskar, särskilt kanske när man är färsk akvarist. Dock är många såna fiskar, typ guppy, platy, guldfisk osv, rätt tråkiga i längden då de har ett tämligen enkelspårigt beteende. Visst är det i högsta grad en fråga om smak och tycke men jag brukar jämföra så här: vad är roligast i längden, att titta på en bunt vackra foton eller se en svartvit långfilm med fantastisk handling, otroliga skådisar och oväntade vändningar? Guppy är foto och ciklider är långfilm.. Men som sagt finns det inget rätt eller fel, det är så jag resonerar dock.
#17 - 19 oktober 2011 20:45
Okej kanske blir Bolivianer trotsallt, jag hoppas dom färgar sig lite mer iallafall :)
Skulle jag behålla alla bolivianer eller ska jag lämna tillbaks när jag fått ett par?

Eller har du någon annan fisk du rekommenderar? :P

Tack för tipset också om växten uppskattas väldigt mycket!
Tack för svaret en än gång:)
#18 - 19 oktober 2011 20:46
har du gott om cash så köp vanlig fjäril, du får fylla på med nya ganska ofta......

.
#19 - 19 oktober 2011 20:50
Haha okej det blir nog inte dom då =) tack för svaret
#20 - 20 oktober 2011 13:47
Finns det någon mat som ger boliviansk fjärilciklid bättre färg? :) Tack
Letar fortfarande efter Mayalaisisk Sandsnäcka också, hittar det ingen stans, ska iväg snart till fler affärer.

Mer bilder kommer att komma, försöker få tag i en bra kamera med.
#21 - 20 oktober 2011 13:50
röd räkmix. kör på det. :)
#22 - 20 oktober 2011 14:17
Okej tack :)
#23 - 20 oktober 2011 16:42
Luddson skrev:
Finns det någon mat som ger boliviansk fjärilciklid bättre färg? :) Tack

Letar fortfarande efter Mayalaisisk Sandsnäcka också, hittar det ingen stans, ska iväg snart till fler affärer.

Mer bilder kommer att komma, försöker få tag i en bra kamera med.

egengjord räkmix med mycket räkor brukar ge bra färg, recept finns i zoppets artiklar, men öka andel räkor lite och minska på ärtona.

varning......det är slabbigt som fasen att mixa till det.,

finns ibland färdigt att köpa på bra akvarieaffärer.

annars mycket fryst, artemia, cyclops.......dock aldrig röda mygg.....

.
#24 - 21 oktober 2011 06:05
Kensa skrev:
egengjord räkmix med mycket räkor brukar ge bra färg, recept finns i zoppets artiklar, men öka andel räkor lite och minska på ärtona.

varning......det är slabbigt som fasen att mixa till det.,

finns ibland färdigt att köpa på bra akvarieaffärer.

annars mycket fryst, artemia, cyclops.......dock aldrig röda mygg.....

.

fast röda mygg funkar ju absolut till bolivianer. men man bör beakta att man kan vara rätt allergisk mot röda mygg. gnugga dig inte i ögonen efter du matat med röda mygg. många får reaktioner av dom ( dock itne jag . mohahah)
#25 - 21 oktober 2011 07:35
jo, alla firrar äter ju röda mygg som om man slängde choklad till vilken 6 åring som helst.

men så som jag har fattat saken, så innehåller just röda mygg mest skit, löjligt dåligt näringsvärde, etc etc.

men det är bra att ge matvägrande firrar, men inte annars.

sedan kan man ju diskutera allergierna i all oändlighet,,,,,,bra är det inte iaf....

.
#26 - 21 oktober 2011 07:40
jag har aldrig reagerat på röda mygg. o jag ser det mest so godis till firrarna.
#27 - 24 oktober 2011 12:22
Kollade PH och Nitrit nyss, såg inte så bra ut.
Nitrit: 0,5 mg/l
PH: 7,6

Hur gör jag för att sänka nitrit till 0?
Jag fick av en vän Waterlife 7,2 Buffert är detta något jag borde använda? Tackar!
#28 - 24 oktober 2011 12:40
ett par täta vattenbyten. typ 50% i tre dagar typ.
#29 - 24 oktober 2011 12:48
Okej, ska göras.
Tack för hjälpen.

Någon som vet om denna 7,2 Buffert är något man ska använda? :P
#30 - 24 oktober 2011 13:24
ingen aning om vad det är för nått.

men börja som hannesc säger med att byta vatten, tycker dock att 50% är att ta i,
30% hade jag tagit, samtidigt som du drattar i det nya vattnet, så drattar du i "nitrivec" som
du har köpt på akvariebutiken.

sedan så mäter du nitriten efter 24H, har den gått ner från 0,5 -> 0,4, så upprepa, har den gått ner mer,
så byt bara vatten.

fortsätt så tills den är nere på 0,1. sedan går det oftast av sig själv.

du kan oxå dratta ner ett par matskedar salt första dagen, det botar inte nitriten, men det botar skadan tillfälligt.
ungefär som att treo botar huvudvärken, men inte orsaken.

.
#31 - 24 oktober 2011 13:28
Okej tack för svaret, tog någonting som hette Happy life. Bytte vatten på 50% såg inte att du hade skrivit, men som sagt min visar bara om det är 0 eller 0,5, 1,0 osv, så kan inte se 0,4 0,3. hoppas det går över. Tack så mycket för svaren!
#33 - 30 oktober 2011 00:10
Kommer köra på 2 hanar och 3 honor som waving sa:) Låter det som en bra ide?
#34 - 30 oktober 2011 11:44
bump
#35 - 30 oktober 2011 14:50
Tänkte köpa fiskarna inom någondag:) Någon som vet om 2 hanar och 3 honor funkar bra i ett 90 liters? :) Tacksam för svar
#36 - 15 november 2011 18:04
2 bolivianska fjärilsciklider har flyttat in i karet, vet inte om det är en hona och en hane.
Dock har jag ett problem som jag märkt av idag:
Den ena bolivianska fjärilscikliden har knappt några färger och håller sig undan från den som har färger, så fort den kommer så drar den utan färg iväg. Ser lite ut som den med färg kommer ganska fort också som den skulle jaga den andra.
Vad kan detta bero på? :S Dom har varit i karet i 3 dagar nu.

Här är två bilder på dom båda bolivianska fjärilscikliderna:
Utan färg:
http://imageshack.us/photo/my-images/197/bolivianskfciklid2.jpg/

D
en som har färg:
http://imageshack.us/photo/my-images/442/bolivianskfjrilsciklid3.png/
#37 - 15 november 2011 19:28
bump måste ha hjälp
#38 - 15 november 2011 19:47
Köpte du dem som hon/hane?

Bild 1 ser ut som en hona, bild två hane. Hanarna kan vara på honorna som attan, se till att hon kan gömma sig ordentligt. Färgen kommer, de är stressade från flytten än, har haft mina hongsloi i en månad nu, honorna börjar äntligen få lite mer färg.
#39 - 15 november 2011 20:01
Kan vara två honor. Men svårt att se innan de har vuxit till sig lite, hanen blir större, och får större, och längre utdragna fenor, även bukfenorna blir längre på hanarna, liksom de röda fenstrålarna i stjärtfenan. Det är en bra idé att köpa i alla fall 6 stycken.
#40 - 15 november 2011 20:14
Jag håller med Mathias om att Bild 1 troligen är en hona 90%säker, bild 2 lite svårare att säga något om för kvallen på bilden lite dålig men det kan vara en hona det me.. svårt att säga och jag är inge expert men brukar inte hanen ha längre främte taggar på rygg fenan?? som sagt dom lekpar jag haft har sett ut så[:o]
#41 - 15 november 2011 20:28
Jag tänkte att individen såg mer robust ut, när jag tittar närmare så blir jag mer osäker. gonzo är inne på att det är två honor, jag får nog försiktigt hålla med.

Nu är ju jag van macmesteri och hongsloi, där är skillnaderna markanta, har aldrig haft denna fina ciklid..
#42 - 15 november 2011 22:13
Tack för svaren! Dom håller sig verkligen borta från varandra, den lite mer färgglada kommer riktigt snabbt fram till den andra så sticker den direkt och gömmer sig :/
#43 - 16 november 2011 15:27
Den fortsätter jaga den färglösa, vad kan detta bero på ;S
#44 - 16 november 2011 20:43
Den färgglada är riktigt aggresiv mot den andra stundtals
#45 - 16 november 2011 21:12
det är ciklider du har, vänj dig. Kollat upp om du ska utöka gruppen lite?
#46 - 16 november 2011 21:37
Jojo sant, alltid nojjig, kommer nog köpa 2 till så jag har 4 st.
Låter jag dom då para ut sig och behålla ett par och ge det andra till en dj​uraffär?
#47 - 16 november 2011 21:45
Hade 6 bolivianer (har behållt ett par) förut, förmodligen hade jag tre hanar och tre honor. Det var ingen som blev jagad direkt, däremot var en av hanarna glad i att simma runt och spänna upp sig för de andra. Dina ser inte så stora ut, så det gör att man inte kan vara säker på könen.
#48 - 22 november 2011 18:54
Nu är allt bra igen, den utan färg börjar bli finare och finare :) Tack för all hjälp.

En extra fråga också funderar på att uppgradera till ett 200 liters+ till jul, antingen så flyttar jag över dessa fiskar till det och skaffar andra saker, vet inte om diskus är ett alternativ kanske är för svårt är ju inte någon expert:p

Annars funderar jag på malawi och ha mina 90 liters fiskar i ett annat kar, måste man ha ytterfilter till malawi kar?
#49 - 22 november 2011 18:56
200L för diskus är lite väl litet. o hade du tänkt ha malawi i 90L så får du tänka om igen :P
#50 - 22 november 2011 19:32
diskus bör man nog inte ge sig på förrän man vet vad man sysslar med.......
#51 - 22 november 2011 19:32
Skippar som sagt diskus
#52 - 22 november 2011 19:33
Mm va det jag tänkte, därför blir det inte diskus.
Men malawi kanske skulle vara något (flyttar inte med mina firrar till malawi karet)
#53 - 22 november 2011 20:43
Men kan man köra malawi med innerfilter?
#54 - 22 november 2011 20:50
klart du kan! Kolla malawijannes kar, bara filterhusen från juwelkaret där.

Han gör det enkelt, ingen extra streamer eller någonting..
#55 - 22 november 2011 21:01
Okej tack för snabba svaret! Kanske inte blir juwel som sagt, skulle man kunna köra typ Fluval u4 1000 liter/h, eller kanske 2 såna?
och hur gör man för att inte få alger eftersom man knappt har några växter? =)
#56 - 22 november 2011 21:06
Jag skall köpa mig ett 240 juwel i mellandagarna om allt går i lås :) Blåciklider blir det här.

Alger är jag kass på, mina kom rätt ordentligt i malawibaljan, de är borta nu. Kom ihåg att algerna är din kompis, de visar hur karet mår och de sopar bort massa misstag du drar på dig :)
#57 - 22 november 2011 21:17
Dom var ju riktigt snygga :) Kanske egentligen är något sånt man borde ha, tror du dom funkar ihop med Bolivianer och Fantom tetror?
#58 - 22 november 2011 21:20
Nej, det tror jag faktiskt inte. 10-20 cm aggro funkar nog sådär..

Ska ha ett par sånna till 240 liter, ett par ancistrus blir det också men inget annat.
#59 - 22 november 2011 21:21
Okej :)
#60 - 27 november 2011 17:49
Har lite problem med matningen. Mina Fantomtetror tar allt medans cikliderna är på botten. =/ Några tips?
#61 - 27 november 2011 18:26
vad matar du med? flingor eller?

Frysfoder flyter ner bättre enligt mina erfarenheter..
#62 - 27 november 2011 18:52
testa med räkmix annars.. det borde fungera
#63 - 27 november 2011 18:55
en bild snart!?
#64 - 27 november 2011 19:33
Ska ta en bild så fort det är klart vatten, hällde i Happy life Evo vid vatten byte :) men lägger upp om 1 timme lr så.
Har dock riktigt dålig kamera. Iphone=/
#65 - 27 november 2011 19:34
Jag matar med något som heter Aquatic Nature Tropical Excel Color, enligt affären jag köpte på sa dom att detta
är riktigt foder medans ett annat är donken. Kör i lite mygglarver då och då frysta.
#66 - 27 november 2011 19:34
vad gör de kemikalierna för ditt kar då?
:=)
#68 - 27 november 2011 19:37
det är maten? vad gör happylife?
#69 - 27 november 2011 19:39
Tror det är vattenberedningsmedel osäker är kanske inte så bra när man häller
i grejer. Men den är lite gammal så ska faktiskt köpa en ny.
Ska användas vid varje vatten byte
#70 - 27 november 2011 19:40
Om du inte vet vad du häller i, är det så klokt då?

Häll bara i vatten, filtret är igång redan!
#71 - 27 november 2011 19:42
Mm, det är helt sant. Hade den i akvarieskåpet och det står att man ska hälla i vid varje byte.
Men iaf ska inte hälla i mer=)
#73 - 27 november 2011 20:44
:)
#74 - 27 november 2011 20:47
Fina bilder...:)
#75 - 27 november 2011 20:48
Tack så mycket! :)
Måste dock skaffa bättre kamera.
#76 - 28 november 2011 14:23
ser bra ut vad du än gör välj inte HTC om du vill ha bättre kamera den är fan ännu sämre:D
#77 - 28 november 2011 14:24
Haha okej! ;D
Det får nog bli en systemkamera till julen.
#78 - 8 december 2011 19:00
Fantomtetrorna käkar upp allt man släpper i, cikliderna hinner inte ta någonting
Vad ska jag göra?
#79 - 9 december 2011 16:45
bump
#80 - 9 december 2011 17:02
Bygg en matarspruta. Ta en vanlig spruta, typ 5-10ml. Sätt en bit vanlig luftslang på den, typ 30cm och viola så kan du suga upp mat i den och spruta ned mot botten där cikliderna kan frossa.
#81 - 17 december 2011 22:31
Akvariet rullar på, dom vanliga vattenormbunkarna får
nya skott heeeeeeeeeeeeeeeeeeela tiden, så nu är
hela botten fylld av nya skott:D Tack för tipset!

Men nu till det jag skulle komma fram till, funderar på
att skaffa ett större akvarium nu till jul. Skulle gärna
höra vad ni tycker. Ska jag slå till på ett större
juwel 240 eller köra lido eller 180? + vilka firrar skulle
ni rekommendera att köra med dom jag har nu är
alltså Bolivianska Fjärilsciklider och Fantom tetror.
#82 - 18 december 2011 12:22
bump
#83 - 18 december 2011 20:11
Någon som har tips på fisk som skulle passa
med 2 st Bolivianska Fjärilsciklider, 5 st svarta
fantomtetror och 5 st Otocinclus vittatu i ett
Juwel 240 liter?

Kanske utöka antalet Bolivianska Fjärilar + mera?
#84 - 19 december 2011 15:39
Komigen hörni! :D
Kanske ett stort stim av någon tetra?
+ några till Bolvianska Fjärilar.
någon som kan ge mig tips på hur många
tetror man kan ha i ett 240L?

Kom gärna med tips på annat som går ihop
med bolivianska fjärilar ;D
#85 - 19 december 2011 15:59
Jag tycker absolut du kan utöka till en grupp bolivianer, det är charmigt att ha två hanar som ständigt tjafsar om var revirgränsen ska gå. De är rätt snälla i sina uppgörelser också så det är ingen risk för dödlig utgång.
Sen finns det fler trevliga ciklider som passar bra. Nyckelhål, kurvciklid och dorsigeraciklid är tre som inte har botten som sin region så det krockar inte med bolivianerna. Apistogrammor däremot håller sig gärna vid botten så om du skaffar fler bolivianer kan det bli trångt men om du bara kör med de du har så går det lätt in ett par apistos och där finns det många fina att välja bland.
Som alternativ till terror vill jag slå ett slag för pennfiskar som inte tar yngel och har ganska kul beteende. Jag har själv beckfordi och den som kallas brun pennfisk, kommer inte på det latinska namnet nu. Den förstnämnda är riktigt kul, hanarna håller brottningsmatcher för att mäta styrka. Smyckestetra, också pennfisk inte tetra, är fantastisk vacker och kan också vara ett alternativ.
Vanliga bottenorienterade pansarmalar är ju kul men än roligare tycker jag dvärgvarianterna är som inte heller håller sig enbart till botten. Pygmaeus, habrosus och hastatus är de tre vanliga varianterna.
Där fick du lite tips om fiskar jag har koll på, finns ju mycket mer också.
#86 - 19 december 2011 16:15
Tack för tipsen har kollat upp alla fiskar, skulle jag kunna
utöka antalet Bolivianska Fjärilar till kanske 6? Försöka
få det att bli 2+4.
Kollade på tetrorna du skrev, fastnade inte för dom faktiskt:/
men jag tittade på Neon eller Rödmun passar dom ihop med
Bolivianska fjärilar? Så dom inte blir jagade till döden alltså.
Vilken Neon stimmar bäst och hur många kan jag köra på?
60, 80?
Tittade även lite på Scalar men jag vet inte, tycker dom vanliga
svart grå/vita ser lite tråkiga ut ..

Tack!
#87 - 19 december 2011 16:24
Alla tetror funkar, bolivianer är rätt snälla. De som är bäst på att stimma är utan tvekan rödmunnar, de är i egen klass.
#88 - 19 december 2011 16:25
Härligt Härligt, hur många såna går att få i?
#89 - 19 december 2011 16:38
+ att jag sätt många har helt fullt med filtermattor
bakom sina bakgrunder, lite dum fråga men behöver
man ha det eller är det när man kör med ytterfilter?

Juwel 240 filtret lär väl räcka?
#90 - 19 december 2011 16:45
man använder utrymmet bakom bakgrunden som filter. man sätter en pumpskalle i en änden ( bakom bakgrunden) med en slang på utblåset ut i karet. i andra änden har man satt galler ( raster kallas det) där vattnet kommer in bakom bakgrunden. mellan där har man filtermatta som nu fungerar som filter. behövs inte om man kör med ytterfilter
#91 - 19 december 2011 16:48
Okej, men det ska man alltså ha när man kör innerfiltret från juwel?
#92 - 19 december 2011 16:50
nej. då har du ju innerfiltret från juwel ju. ett "bakgrundsfilter" är ett helt hemmabyggt filter så att säga.
#93 - 19 december 2011 16:56
Okej =) Tack för hjälpen Hannes!
#94 - 19 december 2011 17:00
inga problem
#95 - 19 december 2011 17:28
Hur många rödmun eller neon tetra
kan man ha i ett 240 liters med 6 st
Bolivianska fjärilar?
#96 - 19 december 2011 18:31
20 kanske?
#97 - 19 december 2011 19:00
Inte mer? :P
Tänkte mig runt 80
#98 - 19 december 2011 19:10
inte i ett sånt litet kar. har du ett 720l kar så kanske
#99 - 19 december 2011 19:11
kanske kan ha runt 35 iaf.
#100 - 19 december 2011 19:16
Jaha ofan:P
Tänkte eftersom någon sa att jag kunde ha 25 i 60 liters.

Tack för svaret Hannes!
#101 - 19 december 2011 20:18
60 st är nog lite väl mycket men 30 35 blir nog bra :)
#102 - 20 december 2011 06:34
Det kan ha varit jag som kläckte ur mig 25 tetror i ett 60 liters.

vilket är helt OK om man dels har filtrering för det, samt att det är ganska liten tetra, ex neon.

I övrigt så är jag fullt övertygad om att nedanstående recept på ett SA-kar, 240 Juwel Rio, är det ojämförligt
bästa man kan göra.

Bottenmatrial:
Fin engelsk sjösten (max 2mm) eller blästersand

Blommor:
Jättevallisar till höger för att dölja filtret så mycket söm möjligt
Ett par feta anubias till vänster
Lite gälört längst bak i mitten
Bra gäng med cryptos främför de övriga blommorna

Rötter:
Naturligtvis en fet, eller många små rötter i mitten mellan gälörten och cryptos

Grottor:
1-2 st gömda lite bland blommor och rötter

Bottenfisk 1
2-3 vanliga ancistrus

Bottenfisk 2
Mindre grupp dvärgciklid (helst då bolivianer), eller mindre grupp corymalar (panda kanske ?)

Mittenfisk 1
5-6 små scalarer som får växa upp och para ut, ge tebax alla andra än lekparet efter första leken

Mittenfisk 2
8 Colombiatetra

Om budget så tål det, så BTN slimine (nya versionen) där vi klär in sidor + filter + baksida.

Annars svart solfilm på baksidan.

Det är inte alls så att jag har lite nostalgiångest från mitt gamla 240 literskar....näääädå...inte alls....[:o]

.
#103 - 20 december 2011 16:41
:) Tack för alla tips!

Bolivianeska Fjärilar 2+4
35-40 Neon / Rödmun tetror
Scalar kanske? Kan inget om dom dock

Växter blir förmodligen:
Javaormbunkar
Anubias
Vanligvattenormbunke (bara i början, hur mycket som helst)

Ska jag köra PMDD + EC eller vad säger ni? :D
#104 - 20 december 2011 16:54
scalarer behöver ett kar som är 50 högt helst. så kanske inte sånna, möjligen spetsnos-scalarer.

tycker du ska köra PMDD o en egen mäsk. EC måste du dosera varje dag. vilket är jäkligt jobbigt. Mäsken gör du 1-2 ggr varrannan vecka.

sen är det viktigt att ha bra ljus. nu har du iof valt växter som inte kräver kanonmycket ljus o det är ju bra om man nu inte har så mycket ljus att tillgå :P men reflektorer på rören tycker jag absolut du ska ha.
#105 - 20 december 2011 17:12
Blir väl bara Bolivianska fjärilar och Neon eller röd mun kanske gå upp i stim på 50 ^.-
Vilken sort PMDD kör man då Micro+ Profe eller Micro+?
#107 - 20 december 2011 17:26
Okej najs! :D

En till fråga eftersom jag redan har 5 st Otocinclus vittatus. Ska jag som städ patrull öka antalet eller ska jag skaffa någon annan sort?
Mina Otocinclus vittatus måste hänga med :p
#108 - 20 december 2011 17:43
sandsnäckor kör jag på
#109 - 20 december 2011 17:47
Jo det ska jag också göra men tänkte på andra ställen en sanden.
#110 - 20 december 2011 17:51
Otocinclus blir bra. Vill du att bolivianerna ska få behålla ägg är de bra och då ska du undvika ancistrus som kan vara envisa på att småskalighet i sig. Dock tar nog både terror och scalarer ynglena så det kanske inte spelar dig nån roll.
#111 - 20 december 2011 20:13
hannesc skrev:
scalarer behöver ett kar som är 50 högt helst. så kanske inte sånna, möjligen spetsnos-scalarer.

tycker du ska köra PMDD o en egen mäsk. EC måste du dosera varje dag. vilket är jäkligt jobbigt. Mäsken gör du 1-2 ggr varrannan vecka.

sen är det viktigt att ha bra ljus. nu har du iof valt växter som inte kräver kanonmycket ljus o det är ju bra om man nu inte har så mycket ljus att tillgå :P men reflektorer på rören tycker jag absolut du ska ha.

men snälla nån, ett juwel rio på 240 liter är ju 55 högt !!!!!

är ju nästan designat för att hålla höga firrar som scalarer och liknande.

#112 - 20 december 2011 20:42
Dock, så tycker jag scalar ser tråkig ut iaf dom vanliga svartgrå vita.
Finns det att köpa lite ballare scalare såg någon på forumet som hade lite brun aktiga såg lite tiger aktiga ut.
#113 - 20 december 2011 21:11
Behöver lite indredningstips

Vilken tycker ni jag ska använda till mitt SA kar på 240L:
Alternativ 1:
http://www.pwss.se/product.php?productid=13997&cat=1256&page=1
e
ller
Alternativ 2:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3684&cat=1256&page=2
#114 - 20 december 2011 21:14
Red back är ju rätt läckra men annars är de flesta naturformer mestadels gråsvartrandiga med olika variationer. Vilket känns rätt för många. Vill man ha lite mer färg är det avlade som gäller. Finns lite olika, alla sorters marmorerade tycker jag är gräsliga, de som faktiskt är tjusiga är guldscalarerna som går i cleant vitgult. Googla på det.
#115 - 20 december 2011 21:22
Aa det finns ju vissa som är riktigt snygga, får ta mig en titt i någon affär,
så kanske man fastnar för någon =)
#116 - 20 december 2011 21:24
Personligen tycker jag att vildformerna är snyggast (inte bara bland scalarer), de har helt enkelt en naturlig skönhet som odlingsformerna saknar. En vuxen gråscalare, med röda ögon, skarpa svarta ränder, bronsfärgad rygg, och en kraftig panna är en vacker syn. Odlingsformerna kan ju vara fina de också, men saknar den naturliga skönheten. Men en fullvuxen guldscalare är en favorit bland odlingsformerna.
#117 - 20 december 2011 21:38
Det var någon som hade några scalare som var lite brun/guldiga med svarta ränder, kan dock inte hitta inlägget här på zoopet.
Vart får man tag i vildfångade? ;p
#118 - 20 december 2011 21:59
Kensa skrev:
men snälla nån, ett juwel rio på 240 liter är ju 55 högt !!!!!

är ju nästan designat för att hålla höga firrar som scalarer och liknande.

haha aaa okeeej då. jag har inte koll på sånna där juwel kar. sorry sorry :P

Luddson skrev:
Dock, så tycker jag scalar ser tråkig ut iaf dom vanliga svartgrå vita.

Finns det att köpa lite ballare scalare såg någon på forumet som hade lite brun aktiga såg lite tiger aktiga ut.

jag håller med anamaniac här. det är ju den grå med svarta ränder som är snyggast. de här marmor/guld/svarta scalarerna har jag inte mycket för. framodlade varianter. sånna hittar du inte som vildfångade. o vildfångade scalarer är rätt dyra. jag köpte mina Honey Blue som är F1 or. ( dvs första generationen odlade av vildfångade) o de kostade drygt 400:- st.

Luddson skrev:
Behöver lite indredningstips

Vilken tycker ni jag ska använda till mitt SA kar på 240L:

Alternativ 1:

http://www.pwss.se/product.php?productid=13997&cat=1256&page=1

e
ller

Alternativ 2:

http://www.pwss.se/product.php?productid=3684&cat=1256&page=2

alternativ 1 utan tvekan

Luddson skrev:
Det var någon som hade några scalare som var lite brun/guldiga med svarta ränder, kan dock inte hitta inlägget här på zoopet.

Vart får man tag i vildfångade? ;p

det går inte som sagt. det är framodlade färgvarianter. enligt mig är de fula som stryk. vildformen ska det vara som jag skrev tidigare :)

bild på mina
#119 - 20 december 2011 22:24
Asså tror ni det kommer kännas tomt att ha ett jätte stim med neontetror och Bolivianska fjärilar?
Är dom båda nere på botten eller?
#120 - 20 december 2011 22:24
Aa tycker också den bakgrunden är snyggare men jag undrar om det kommer bli svårt att få den att passa in, den andra är väldigt neutral och inga mönster osv
#121 - 22 december 2011 15:36
Är både Neontetror och Bolvianska fjärilar nere på botten? Neoe rör sig väl lite överallt?

Belysningen i ett helt nytt 240 rio juwel lär väl vara fullt tillräckligt för enklare växter,
anubias, javaormbunkar mm ?
Vilken bottensubstrat skall jag köra räcker det med blästersand eller ska jag köra i
någon soil?

sist men inte minst. Vilken "matta" kan jag köra, är nålgräs för krävande eller finns det
annan?

Tack! ;)
#122 - 22 december 2011 15:54
Ja neoner är mest på den nedre halvan ofta ganska utspridda. Bolivianer mest längs botten. Det vet du ju för du har ju redan såna.
Med enklare växter behöver du inge tjafsa med någon plantsoil nej, så blästersand blir bra. Lyset likaså, duger till lätta växter.
Nålgräs räknas till en av de lättaste marktäckarna, marsilea hirsuta en annan lätt.
Om du kör nålgräs, tänk på planteringen. Gör inte som jag sett en del göra att trycka ned hela tuvan på ett ställe. Blir alldeles för tätt mellan rötterna och tar en evighet för den att sprida sig. Lägg busken i en bunke och ta en pincett eller liknande och dra isär den. Du kommer att märka att du kan dela upp den i oerhörda mängder småplantor. Dessa planterar du sen med ca 2cm mellanrum på botten så kommer de snabbare att växa ut till en matta.
#123 - 22 december 2011 16:18
Behövs det då någonting som är högt upp i karet, så det inte ser helt tomt ut?
+ räcker det med en dos pmdd i veckan?
#124 - 22 december 2011 16:21
Det är väl upp till dig själv men jag har redan tipsat om pennfiskar. Bilbukar är ett annat alternativ. Inget illa ment men börjar det inte vara dags att tänka själv lite, det är ditt akvarier och du som väljer vad du tycker passar efter din egen smak.
#125 - 22 december 2011 16:24
Om pmdd. Ja om ens det. Har man inte oerhörda mängder växter och kör koldioxid och massor av ljus så räcker det med den näring som bildas från nedbrytningen av fiskbajs och mat.
#126 - 22 december 2011 16:35
Mm, det är sant ..

Tack för hjälpen!
#127 - 25 december 2011 14:37
Ytan är helt grön i 90 liters karet, vad beror detta på? sökt runt men hittar ingenting
#128 - 25 december 2011 14:46
Cyano :D
#129 - 25 december 2011 17:50
Okej, räcker det att ha släckt eller ska jag lägga en filt över hela akvariet?
#130 - 25 december 2011 17:50
och hur länge?
#131 - 25 december 2011 21:36
Så mycken filtar och lakan du kan uppbringa, ska inte komma in en enda liten strimma ljus. 4 dagar.
#132 - 25 december 2011 22:51
okej, härligt :)
#133 - 26 december 2011 17:05
nu tar vi det lugnt......

cyano på ytan ??????

har jag aldig varit med om.

.
#134 - 26 december 2011 17:13
dessutom, mörkläggning borde vara näst sista utvägen.

börja med att får karet i balans, så har man inga cyano att tampas med.

om man börjar med att mörklägga så får man nog fortsätta med det
var tredje vecka.....=....väldigt tråkigt liv för alla invånare....

.
#135 - 27 december 2011 01:56
Kensa skrev:
dessutom, mörkläggning borde vara näst sista utvägen.

börja med att får karet i balans, så har man inga cyano att tampas med.

om man börjar med att mörklägga så får man nog fortsätta med det

var tredje vecka.....=....väldigt tråkigt liv för alla invånare....

.

Att få karet i balans, nitriten har legat på 0 sågott som hela tiden. PH har väl varit lite för högt men börjat gå ner.
Något annat jag behöver hålla koll på?

Matar sparsamt och belysningen är 10 timmar om dagen.
Har haft karet mörkt idag .. Ska jag ha det tänt istället då?
#136 - 27 december 2011 08:03
har du börjat med mörkläggningen så får du nog fortsätta med den....denna gången.

men tillbringa gärna de närmaste 1-2 dagarna med att söka här på zoopet eller på plantswap
om andra sätt att bekämpa alger än mörkläggning.

säger det igen,,,,tror inte på cyano om det ligger på ytan....cyano flyter inte omkring, vad jag vet iaf.

.
#137 - 27 december 2011 12:09
Alright, tack!
#138 - 27 december 2011 19:00
Fiskarna klarar sig utan mat under mörkläggningen va?
#139 - 27 december 2011 19:04
om dom är välgödda innan
#140 - 31 december 2011 12:31
Flyttar över fiskarna till 240 liters om några dagar, karet är hemma nu iaf =)
En fråga angående rötter. Kan man gå ut i skogen o hämta olika rötter, något
man ska tänka på? eller något man ska göra när man kommer hem?
#141 - 31 december 2011 12:44
Luddson skrev:
Flyttar över fiskarna till 240 liters om några dagar, karet är hemma nu iaf =)

En fråga angående rötter. Kan man gå ut i skogen o hämta olika rötter, något

man ska tänka på? eller något man ska göra när man kommer hem?

förr i tiden hämtat mycket rötter från en lokal göl här i närheten.. jag gjorde som så, att jag skurade, sköljde och de som fick rum i största grytan kokade jag av lite... sedan plums i karet. funkade hur bra som helst och dom färgade inte vattnet så mycket som dagens man köper.. fast om du hämtar i skogen så flyter dom nog bra och länge.. från gölen va dom redan genomdränkta... lycka till och gott nytt år..
#142 - 31 december 2011 12:54
Okej ! Tack :D

Gott nytt år!
#143 - 31 december 2011 14:29
se nu bara till att inte dratta ner några rötter från barrträd.

även om dom har legat i vatten så kan de innehålla en massa terpentin.....

barrträdsrötter som har legat i en mosse i 12456954 år är det ingen fara med.....

.
#144 - 3 januari 2012 16:17
Algerna är kvar och har tagit en bild på dom riktigt dålig kvalite hoppas ni kan se vad det är för alg ..
http://imageshack.us/photo/my-images/710/alger.jpg/
Det är på ytan alltså
#146 - 4 januari 2012 12:07
Någon som vet?
#147 - 4 januari 2012 22:15
bump:(
#148 - 4 januari 2012 22:45
kan vara en blandning protein från maten blandat med någon alg pröva med att lägga ett tidningspapper och låt detta suga upp blasket några sekunder,, ta sedan bort tidningen kan hjälpa, värt ett försök kanske[:o]
#149 - 4 januari 2012 22:58
Tidningspapper är ett bra tips. När jag får proteinhinna så löser jag det med en luftpump och syresten, helt oslagbart! ;)
#150 - 4 januari 2012 23:05
Tidningspapper är bra, även till cyanohinna på ytan. Om det är något som ständigt återkommer pga att man har hög belastning på karet utifrån matningen så kan ett överrinnigs- /ytavrinningsfilter var smidigt!!
#151 - 13 januari 2012 15:15
Tack för hjälpen funkade perfekt, men nu har dom kommit tillbaka på ytan.

Detta har också kommit, någon som vet vad det är kan det vara staghorn?
http://imageshack.us/photo/my-images/502/algett.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/830/algtva.jpg/

Ursäkta bildkvaliten ;p
#152 - 14 januari 2012 13:39
bump någon som vet va detta är för alger?
#153 - 14 januari 2012 14:28
Lär dig att tycka om dem. Göder du med PMDD nu?
#154 - 14 januari 2012 16:05
Nepp göder inte med PMDD nu, detta kar ska så småning om läggas ner då jag startar mitt nya Malawi kar.
Vill inte att det växer igen eller så, tänkte vrida ut filtermattorna i malawikaret.

Skulle vara bra att veta va det är så man kan få bort det;p
#155 - 14 januari 2012 16:34
äh, låt dem vara :) de försvinner själva efter en stund..

Annons