960 CA inredning?!?

#1 - 3 november 2007 11:23
Nu har jag bestämt mig för att ha centralamerikanska ciklider i mitt stora kar.
Har varit och beställt fisken och växterna.

Till problemet, hur ska jag inreda egentligen, är inte alls bra på inrednings-biten.
Hur/vilka, stenar/rötter ska jag använa för att det ska bli så biotopriktigt som möjligt?

Länka gärna bilder.

Mvh Rickard
#2 - 3 november 2007 11:29
vilka fiskar är det du ska ha i har du tänkt?
#3 - 3 november 2007 11:35
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55488
kolla dne tråden, dock mest bilder på CA fiskar men några akvarie bilder
#4 - 3 november 2007 13:23
fredd skrev:
vilka fiskar är det du ska ha i har du tänkt?

Salvini, multispinosa, nicarguense(stavning?),
#5 - 3 november 2007 13:36
okok, det är ju rätt stora grabbar så du får försöka anpassa inredningen till storleken på dem. I mina ögon är ett CA kar med stora gossar inrett med en del rötter och stora tåliga växter:)
#6 - 3 november 2007 13:52
fredd skrev:
okok, det är ju rätt stora grabbar så du får försöka anpassa inredningen till storleken på dem. I mina ögon är ett CA kar med stora gossar inrett med en del rötter och stora tåliga växter:)

Har precis varit vid vättern och plockat ihop lite rötter.
Sitter nu och letar info i forumet om jag vågar använda dom.
Schysst länk innan!
#7 - 3 november 2007 15:15
det fanns en typ danks eller norsk sida men en jävla massa akvarier, dvs folk som lagt upp sina akvarium. Men den sidan verkar ha slagit ihop sig med en annan så nu har dom inte kvar den listan:s
#8 - 3 november 2007 16:50
Fintgrus eller sand.
Rotparti i mitten och på ena gaveln.
Stortstenröse vid andra gaveln omgivet av några jättesvärdsplantor.
Stenröset kan du ju bygga ovan på några 12-14cm diameters tegelrör så ser det snygg ut.
Dock så tror jag att om salvinin och nicaraquensen börjar leka så kommer dina multispinosa bli kort livade...

Jag skulle för fiskbesättning valt Kuba-ciklid, Zonatumciklid, Zebraciklid, Ellioti-ciklid.
Har man bra inredning med bra avgränsningar av revir...iform av skifferplattor eller rötter eller kanske en stor växt så kan du kanske ha flera arter.
#9 - 3 november 2007 17:30
fredd skrev:
det fanns en typ danks eller norsk sida men en jävla massa akvarier, dvs folk som lagt upp sina akvarium. Men den sidan verkar ha slagit ihop sig med en annan så nu har dom inte kvar den listan:s

Det ær nog cichlids.dk du menar. Den heter nu cichlids.akvariefisk.dk. Funktionen dær man kunde lægga upp akvarier kommer snart igen.

Ang. inredningen hade jag køpt några riktigt stora røtter typ en sådan hær http://akvariesiden.akvariefisk.dk/storage/debat/016F3252-F951-58A6-A5C3D8BA35201CE5.jpg
Sand och några avrundade stenar.
#10 - 3 november 2007 18:03
firefox75 skrev:
Fintgrus eller sand.

Rotparti i mitten och på ena gaveln.

Stortstenröse vid andra gaveln omgivet av några jättesvärdsplantor.

Stenröset kan du ju bygga ovan på några 12-14cm diameters tegelrör så ser det snygg ut.

Dock så tror jag att om salvinin och nicaraquensen börjar leka så kommer dina multispinosa bli kort livade...

Jag skulle för fiskbesättning valt Kuba-ciklid, Zonatumciklid, Zebraciklid, Ellioti-ciklid.

Har man bra inredning med bra avgränsningar av revir...iform av skifferplattor eller rötter eller kanske en stor växt så kan du kanske ha flera arter.

Okej låter bra. Har 2-4 mm grus funderar på att blanda i finare sand i det.
Fast jättesvärdplantor är uteslutet.
Tack för tipsen.
#11 - 3 november 2007 20:16
Anubis är bra. kanske någon crinumlökar längsbak.
Jo blanda 2-4mm med sand typ råda sand eller blästersand.
Kör blandningen 40% grus och 60% sand.
#12 - 4 november 2007 00:15
[quote=Kjaer;1042296]Det ær nog cichlids.dk du menar. Den heter nu cichlids.akvariefisk.dk. Funktionen dær man kunde lægga upp akvarier kommer snart igen.
quote]

najs! tack:D
#13 - 4 november 2007 04:46
Nu har jag bestämt mig för att ha centralamerikanska ciklider i mitt stora kar.

Har varit och beställt fisken och växterna.

Till problemet, hur ska jag inreda egentligen, är inte alls bra på inrednings-biten.

Hur/vilka, stenar/rötter ska jag använa för att det ska bli så biotopriktigt som möjligt?

Länka gärna bilder.

Mvh Rickard

Tjena

Kul att du vill prova centralare. Vad det gäller biotopriktig inrednig så är centralamerika väldigt tacksamt eftersom det finns väldigt många olika biotoper i centralamerika, så här är det svårt att göra fel.

Men jag tycker att du är på rätt spår med rötter och stenar samt några tåliga växter, som bottenmaterial tycker jag sand är snyggast.
H.nicaraguensis är grottlekare så fixa några grottor åt dem.

multispinosan tror jag är lite för vek för att gå tillsammans med salvini så jag tycker att du hoppar multispinosan och satsar på en Vieja art istället, det är stora och vackra firrar men jag tror de skulle passa utmärkt i ditt 980 liters. Sen kan du komplettera med någon mindre art som zebraciklid, eldbuk eller Honduran redpoint.
#14 - 4 november 2007 08:45
Ove.P skrev:
Tjena

Kul att du vill prova centralare. Vad det gäller biotopriktig inrednig så är centralamerika väldigt tacksamt eftersom det finns väldigt många olika biotoper i centralamerika, så här är det svårt att göra fel.

Men jag tycker att du är på rätt spår med rötter och stenar samt några tåliga växter, som bottenmaterial tycker jag sand är snyggast.

H.nicaraguensis är grottlekare så fixa några grottor åt dem.

multispinosan tror jag är lite för vek för att gå tillsammans med salvini så jag tycker att du hoppar multispinosan och satsar på en Vieja art istället, det är stora och vackra firrar men jag tror de skulle passa utmärkt i ditt 980 liters. Sen kan du komplettera med någon mindre art som zebraciklid, eldbuk eller Honduran redpoint.

Men vad för typ av stenar ska man ha då? Jag har lite beige/bruna stenar för tillfället.
Ett annat problem när det gäller rötterna, hur ska jag kunna se vad det är för träslag, går det ens?[:o]
#15 - 4 november 2007 08:51
firefox75 skrev:
Anubis är bra. kanske någon crinumlökar längsbak.

Jo blanda 2-4mm med sand typ råda sand eller blästersand.

Kör blandningen 40% grus och 60% sand.

Okej.

Hade tänkt köra med dessa växter, vissa lite klena.
Bacopa Caroliniana
Echindorus Tenellus
Echindorus OzelotHydrocotyle Leucephala
Sagittaria Subulata
Någon vallesneria
#16 - 4 november 2007 08:55
Kjaer skrev:
Det ær nog cichlids.dk du menar. Den heter nu cichlids.akvariefisk.dk. Funktionen dær man kunde lægga upp akvarier kommer snart igen.

Ang. inredningen hade jag køpt några riktigt stora røtter typ en sådan hær http://akvariesiden.akvariefisk.dk/storage/debat/016F3252-F951-58A6-A5C3D8BA35201CE5.jpg

Sand och några avrundade stenar.

Ska kolla in sidan!
Ungefär såna rötter som jag skaffat!
#17 - 4 november 2007 11:30
Som jag skrev så tåligaväxter, bra substrat...fördelen som jag ser det med anubias är att du kan binda dem på rötter och stenar.
Som stenar skulle jag nog välja mellan-stora lavastenar om du har brunt bottenmaterial och kolstenar om du har ljust bottenmaterial.
Många ciklider vill ofta flytta på växter vid lek och både gräver och står i.
Detta betyder mycket växter som flyter på ytan om de inte har djupa rötter eller en lök som är tung.
Jag har anubias nana som jag bundit med 0,20mm fiskelina runt en lavasten och en annan anubias nana som jag bundit fast i en rot.

Hårda rötter är oftast mopani rötter medans de med lite mjuk yta är mangrove rötter.
Redmore är också rätt så hårda.
#18 - 4 november 2007 12:35
Ja vad du ska ha för sten är ju en smaksak, jag tycker själv att stenar med rundade former ser naturligast ut, och sådana kan man hitta själv. Vad det gäller trädrötter och grenar så ska de se till att det är trä från lövträd, barrträ är giftigt för firrarna om de inte legat väldigt länge i en sjö så gifterna urlakats. jag har i mina kar trädgrenar från Ek och äppelträd och det fungerar utmärkt, se bara till att träet är riktigt torrt innan du använder det.

Om du är osäker på dina trärötter så testa att ha i en enstaka firre först för att se hur den reagerar, men har du plockat dem i Vättern så borde nog gå bra, se till att göra rent dem ordentligt innan du använder dem bara.
#19 - 4 november 2007 13:27
firefox75 skrev:
Som jag skrev så tåligaväxter, bra substrat...fördelen som jag ser det med anubias är att du kan binda dem på rötter och stenar.

Som stenar skulle jag nog välja mellan-stora lavastenar om du har brunt bottenmaterial och kolstenar om du har ljust bottenmaterial.

Många ciklider vill ofta flytta på växter vid lek och både gräver och står i.

Detta betyder mycket växter som flyter på ytan om de inte har djupa rötter eller en lök som är tung.

Jag har anubias nana som jag bundit med 0,20mm fiskelina runt en lavasten och en annan anubias nana som jag bundit fast i en rot.

Hårda rötter är oftast mopani rötter medans de med lite mjuk yta är mangrove rötter.

Redmore är också rätt så hårda.

okej men finns det lavasten i centralamerika?
#20 - 4 november 2007 13:29
Ove.P skrev:
Ja vad du ska ha för sten är ju en smaksak, jag tycker själv att stenar med rundade former ser naturligast ut, och sådana kan man hitta själv. Vad det gäller trädrötter och grenar så ska de se till att det är trä från lövträd, barrträ är giftigt för firrarna om de inte legat väldigt länge i en sjö så gifterna urlakats. jag har i mina kar trädgrenar från Ek och äppelträd och det fungerar utmärkt, se bara till att träet är riktigt torrt innan du använder det.

Om du är osäker på dina trärötter så testa att ha i en enstaka firre först för att se hur den reagerar, men har du plockat dem i Vättern så borde nog gå bra, se till att göra rent dem ordentligt innan du använder dem bara.

Testade att lägga i ett par unga dempseys och än så länge ser dom ut att må bra.
#21 - 4 november 2007 17:56
okej men finns det lavasten i centralamerika?

Det finns kratersjöar med vulkaniskt material i centralamerika, men om det är samma som den lavasten som finns i butik är jag osäker på.
#22 - 4 november 2007 20:39
Ove.P skrev:
Det finns kratersjöar med vulkaniskt material i centralamerika, men om det är samma som den lavasten som finns i butik är jag osäker på.

Jasså, har ingen kolla på sånt. Hur vet du det?
#23 - 5 november 2007 15:50
:D
Nja....de lava stenar som vi köper idag är från centralamerika eller till ock med turkiet.
De stenar som finns i en vulkan är lavastenar som dessvärre blivit mättade med både det ena och det andra.

Mina lavastenar jag köpte var för grillning men importören hade köpt dem från brasilien och panama.
#24 - 6 november 2007 08:15
okej, intressant..

Annons