A. Agassizii

#1 - 21 september 2008 07:16
Införskaffade i förrgår en regnbågshane och två honor.
Hanen har nu accepterat en hona och förskjuter den andra.
Det stod i boken att dessa bör ha flera honor per hane, varför blir det nu så här?
Stämmer inte det som stod i boken? *Ujjanemejjen*[:o]
Annars verkar de stormtrivas bland mina rötter och växter, inte varit skygga som jag förväntade mig:)
#2 - 21 september 2008 08:26
Fiskar läser sällan akvarielitteratur ;) Charmen med ciklider är att det inte går att säga med säkerhet hur de ska reagera i ett nytt kar, de är helt enkelt individer med lite egna nycker. Hur stort är karet? Har du några andra fiskar i karet? Finns det eventuella lekgrottor till två honor som ligger tillräckligt långt ifrån varandra? Alla dessa parametrar kan spela in. Sedan kan det helt enkelt vara så att han inte tycker om den andra honan, och då är det inte så mycket att göra. Du skulle kunna prova att möblera om i karet om hon blir allt för utsatt.

/Jocke
#3 - 21 september 2008 13:12
Banderad skrev:
Fiskar läser sällan akvarielitteratur ;) Charmen med ciklider är att det inte går att säga med säkerhet hur de ska reagera i ett nytt kar, de är helt enkelt individer med lite egna nycker. Hur stort är karet? Har du några andra fiskar i karet? Finns det eventuella lekgrottor till två honor som ligger tillräckligt långt ifrån varandra? Alla dessa parametrar kan spela in. Sedan kan det helt enkelt vara så att han inte tycker om den andra honan, och då är det inte så mycket att göra. Du skulle kunna prova att möblera om i karet om hon blir allt för utsatt.

/Jocke

Jag har 10st kolglödstetror och 6 glödbandstetror i ett 180Liters, tre grottor och rötter och mycket växter. Tycker det låter väldigt logiskt det du säger, synd bara att fiskar inte kan läsa så de kan veta hur de ska bete sig ;)
Än så länge är de inte så taskiga mot henne, fortsätter det så möblerar jag om som du skrev.
Tack för ditt svar :)
#4 - 21 september 2008 13:47
Apistogramma honor

I affären sa expediten att han inte var hundra på att båda honorna var Agassizii. Att jag fick komma tillbaka om det visade sig vara fel. Men än så länge ser honorna likadana ut.
Jag undrar finns det någon apistogramma hona som är väldigt lik just regnbågsciklids honan?:confused:
#5 - 22 september 2008 13:44
De flesta Apistogrammahonor är snarlika. Det går att se skillnad mellan vissa arter, det är svårare mellan andra. Men det kan som sagt vara svårt.

/Jocke
#6 - 25 september 2008 06:40
Honorna dog

Då var det roliga slut, han jagade ihjäl dem:(
#7 - 28 september 2008 00:56
Enligt min bok så är arten polygamist & hannen behöver flera honor för odling.
Men sedan är ju verkligheten vad man gör den till ,kanske det i vissa fall går att ha ett singelpar.
#8 - 29 september 2008 19:30
J Stefan J skrev:
Enligt min bok så är arten polygamist & hannen behöver flera honor för odling.

Men sedan är ju verkligheten vad man gör den till ,kanske det i vissa fall går att ha ett singelpar.

Jo det läste jag med innan jag skaffade denna fisk, därför jag köpte två honor men det räckte tydligen inte för min hane :(..han simmar nu runt själv och ser ut som hälsan själv[:(!]..ska försöka en gång till och köpa honor till han..ska möblera om först bara :)
Nyfiken på vad som funkat för andra som haft agassizii...?
#9 - 29 september 2008 19:38
Jag hade två hanar på 7st honor och det funkade för mig.
Dock så gick de ju i ett 375liters med några kurvciklider och två skalarer samt ancistrusmalar.
#10 - 30 september 2008 05:58
Jag hade två hanar på 7st honor och det funkade för mig.

Dock så gick de ju i ett 375liters med några kurvciklider och två skalarer samt ancistrusmalar.

Tack för din input:)
Funderar på mitt 180 liters..har bara 12 tetror i nu och så då min agassizii hane, undrars om jag får plats med en hane till..kanske blir en bättre balans då...uj så många frågor jag har kring detta känner jag..får nog testa mig fram..vill definitivt inte ha för många fiskar i[:o]
#11 - 30 september 2008 08:36
Jag skulle nog inte stoppa i en till hanen i 180l, satsa på två eller tre honor och sen någon annan ciklidart typ kurvciklid eller nyckelhål.
#12 - 30 september 2008 09:26
Jag skulle nog inte stoppa i en till hanen i 180l, satsa på två eller tre honor och sen någon annan ciklidart typ kurvciklid eller nyckelhål.

Oj tror du en art till får plats? Får fundera på det:)
Önskar att regnbågarna ska vilja leka, de kanske blir mer benägna till det om de får vara ensamma ciklider?

Annons