Abbore akvarium

#1 - 22 juli 2007 20:30
om man har ett stort akvarium ca 300-400 liter. Skulle man då kunna inreda de som tex mälaren och ha abborar i det?
#2 - 22 juli 2007 20:33
Härja skrev:
om man har ett stort akvarium ca 300-400 liter. Skulle man då kunna inreda de som tex mälaren och ha abborar i det?
Klart det går:)
#3 - 22 juli 2007 20:34
de vore ju stencoolt... lätt å billgit å fixa nya fina fiskar xå, för de är ju väldigt fina att titta på,. mörtar xå för den delen, men de luktar så konstigt...
#4 - 22 juli 2007 20:35
Ja lätt. tror inte det krävs så oerhört stort heller. På mitt gymnasium har de ett lite lägre sorts akvarium, förmodligen till sköldpaddor ursprungligen. Hursomhellst så äre de på säkert 200L med svensk sjöbiotop. Riktigt fint faktiskt. kan försöka skaffa bild på det till skolan börjar :)
#5 - 22 juli 2007 20:36
Härja skrev:
de vore ju stencoolt... lätt å billgit å fixa nya fina fiskar xå, för de är ju väldigt fina att titta på,. mörtar xå för den delen, men de luktar så konstigt...
Det kan vara lika lätt att fixa akvariefisk också;)
#6 - 22 juli 2007 23:15
Tänk på att abborrar växer rätt fort och brukar bli lite griniga av sig. Mörtar luktar väl inte illa?
#7 - 23 juli 2007 05:22
haha fean va coolt :D har inte tänkt på det...Men hur håller man abborren och mörtarna levande när man ska ta hem dem efter att man fiskar upp dom då :S ? För dom dör vel efter ett tag efter att ha fastnat på kroken eller?
#8 - 23 juli 2007 05:47
Det bästa är väl att fånga upp små-aborrar med håv i såna fall.
Men bör man inte ha lite kallare i vattnet under en del av året? I såna fall är det ju lite jobb med att lösa detta...
#9 - 23 juli 2007 06:14
Krävs det inte en kylanläggning för att hålla abborre? För karet bör väl kylas ner rejält på vintern för att de ska trivas?
#10 - 23 juli 2007 08:20
Nej, man behöver inte kylanläggning för abborre och mört.

Tänk bara på att det är riktiga fiskar trots att de är svenska och gratis, det går inte att slarva med filter, vattenbyten, foder, eller att hålla dem för tätt - de kräver lika god omvårdnad som känsliga tropiska fiskar, annars får de svamp eller andra sjukdomar och dör.

Det bästa är om du kan få tag på unga fiskar, vuxna fiskar har mycket svårare att anpassa sig till akvarium.
#11 - 23 juli 2007 16:48
Abborrar e skitkul samma personlighet som påfågelciklider ungefär fast lite snällare.

Man behöver inte oroasig för kroken det är bara en myt, min abborre åt röda mygglarver ca 10 min effeter att jag släppt ner den i akvariet trots att jag metat upp den. Sen åt den i princip allt frysfoder jag testade. Jag höll den på circka 22 grader
#12 - 23 juli 2007 19:27
Räcker det med vanlig filter till dom eller? Eller måste man ha en massa olika saker :P ?

Och tips på hur jag ska ta med mig dom hem levande? Närmaste sjö härifrån tar typ 20 minuter minst härifrån
#13 - 23 juli 2007 19:32
Och tips på hur jag ska ta med mig dom hem levande? Närmaste sjö härifrån tar typ 20 minuter minst härifrån[/QUOTE]

I en hink med vatten från sjön.
#14 - 23 juli 2007 21:35
mhm tack men hoppas dom inte dör bara...Vad kan man ha för fiskar i akvarium som lever i Sveriges sjöar förutom Abborre o Mört :) ?
#15 - 23 juli 2007 22:50
Jag har hört att spigg ska vara roliga att ha :)
#16 - 23 juli 2007 23:25
hehe ok :)
#17 - 24 juli 2007 01:11
Elritsa funkar också bra, abborre funkar bra eftersom deras ideal temp är på 21 grader, fast dom kan vara lite tråkiga. Förutom när man matar dom. Annars så är elrista som jag sa tidgare mkt bra.
#18 - 24 juli 2007 01:20
Inget speciellt filter utan något vanligt går bra. Har du abborrar så blir fisk som passar i munnen mat med tiden. Om du inte kan håva upp någonstans så prova med små krokar utan hulling eller kläm till hullingen med en tång.
#19 - 24 juli 2007 01:56
Tänk oxå på att inte släppa till baka djur i det vilda efter att de kommit i kontakt med djur från andra vattendrag, och att släppa tillbaka dem i samma vattendrag som de fångats i! Med tanke på gälröta kräftpest mm.
#20 - 24 juli 2007 07:50
eriahl skrev:
Tänk på att abborrar växer rätt fort och brukar bli lite griniga av sig. Mörtar luktar väl inte illa?

jo du mörtar luktar riktigt illa o de är väldans slemmig..:eek:
#21 - 24 juli 2007 09:15
Nej, mörtar luktar inte illa i akvarium!
Däremot är mörtar man tar hem som vuxna rätt nervösa av sig, och får lätt panik och skadar sig på inredning/hoppar ut. Mört man tar hem som ungfisk blir välanpassade akvarieinnevånare - men precis som abborre, brax, mfl blir de för stora för de flesta akvarier på cirka ett år.

Elritsa, spigg, och gärs är fiskar som förblir ganska små även som vuxna, och särskilt spigg är en mycket tålig akvariefisk med rätt intressant beteende (hanen bygger & försvarar ett bo).
#22 - 24 juli 2007 11:19
smokin skrev:
jo du mörtar luktar riktigt illa o de är väldans slemmig..:eek:

Mörtar luktar bara fisk som andra fiskar. Håller du i en så är det ju bara vanlig fisklukt på händerna. Läs svaret ovanför oxå.
#23 - 24 juli 2007 14:19
Kanske ska skippa det här o ha Koi och silverhaj i ett akvarium istället? Det är ju mer skoj
#24 - 24 juli 2007 14:22
Tycker du koi och guldfisk är roligare skall du nog ha såna istället, ja.
#25 - 24 juli 2007 14:25
Mm får la göra så:p.
#26 - 24 juli 2007 23:21
jag vet inte hur det är med mört, men braxar luktar skit! :p (lågt va?)
#27 - 25 juli 2007 13:34
Men inte lika lågt som Glocalnet...
#28 - 29 juni 2008 20:04
jag har en braxen utomhus i en regnvattenstunna full med bottenslam. den verkar trivas. äter väl insektslarver från bottnen eller nått. men alla abborrar har dött.
#29 - 7 juli 2008 17:22
Aborre har jag funnit vara ett effektivt sätt att hålla nere andelen guppy-yngel som når vuxen storlek. Detta exemplar fångades som pyttelitet yngel och drogs upp med artemia.
http://www.wunder.dnsalias.com/aborre1.jpg
Denna bild visar storleken jämfört med en fullvuxen guppy:
http://www.wunder.dnsalias.com/aborre2.jpg
#30 - 7 juli 2008 17:24
Wunder skrev:
Aborre har jag funnit vara ett effektivt sätt att hålla nere andelen guppy-yngel som når vuxen storlek. Detta exemplar fångades som pyttelitet yngel och drogs upp med artemia.

http://www.wunder.dnsalias.com/aborre1.jpg

Denna bild visar storleken jämfört med en fullvuxen guppy:

http://www.wunder.dnsalias.com/aborre2.jpg

hmm.. kommer nog sluta i en mord-orgie snar om du inte flyttar på ngn av arterna snart :)

Annons