Webo skrev:Det ska bli kul att se. Ser ut som om det är bra artiklar i den också.
Förslag till artikel som iaf jag skulle vilja se är om räkodling samt ett hemma hos Daniel Brodin och Janne Johansson(på redbee.se) De vet tydligen en massa om detta och har odlat fram olika arter/sorter.
EDIT: Kunde vara roligt att veta vem det är som är bakom tidningen också. Den info finns ingenstans att hitta :-)
EDIT: Det är söndag nu men ingen tidning än [:-28]. Såg dock ett svar på er Facebook sida att den först släpps kl 9:00. Så då blir det till att vakna vid den tiden och ha en ny morgontidning att läsa innan barnen vill ut i snön.
Webo skrev:Har hunnit att läsa igenom en del redan men får fortsätta senare idag för nu blir det frukost och sen ska barnen vallar i snön ett par timmar. Men bra tidning tycker jag och intressanta artiklar. Ska bli riktigt kul att läsa mera i den senare idag.
lite feedback så här långt. När det gäller att läsa den på surfplatta så tycker jag det blir lite jobbigt pga det är dubbla sidor och de blir så stora så man måste sitta och zooma och dra runt det man vill läsa hela tiden. Vet inte om det hade blivit bättre med en riktig Pdf fil istället för endast online version. Online versionen göra också det svårt att läsa när man reser t.ex. eftersom man inte kan hålla uppkopplingen uppe och det man ska ladda nerbblir rätt mycket data plus att varje gång man vill läsa lite så ökas även mångden det hos de som har begränsat med data på sitt abb.
Skickat från min SGP311 via Tapatalk
Bluewing skrev:Det har varit ett hästjobb att ta fram detta. Flera i redaktionen har vid sidan av sina jobb lagt ner långt över 100 timmar på att få det iordning. Så allt beror nog på hur detta blir emottaget. Om ni som vi älskar detta då blir det fler nummer. Så det är nog ni läsare som avgör egentligen.
Men jag kan svara direkt att det blir inget decembernummer [emoji6]
Bluewing skrev:Alla respons och även problem noteras. Den plattform vi valt är kopplat till att vi vill kunna visa mera filmiska inslag mitt i tidningen. Men vi ska se om det går att köra en pdf-version parallelt. Men ni ska veta att det finns urhäftiga idéer för framtiden.
Mats Bryzell skrev:Halloj Boys & Girls!
Stort Grattis till er som jobbat med denna publikation.
Ser fram emot många sköna stunder av läsning, det här har ni gjort mycket bra!
:)
simka skrev:Jag tycker möjligheten med video tar det traditionella tidningskonceptet till en helt ny nivå. Jag älskar att ni använder de tekniker som finns för att kunna förmedla ännu mer. En bild sägs ju säga mer än 1000 ord, hur många ord säger då en videofilm?
I övrigt är jag så imponerad av vad ni har skapat. Det är så uppfriskande att det finns eldsjälar som fortfarande gör sådana här saker och ger hela hobbyn en rejäl sjuss framåt. Jag har bland annat fått upp ögonen för strömvattenkar - och då har jag bara läst 1/3 av AE än!
tonpet skrev:Väldigt proffsigt och bra gjort. Gillar blandningen av artiklar.
Bara att lyfta på hatten och säga grattis till er alla.
ptb skrev:otroligt givande att få se så många tycker om tidningen =) och god morgon även här // Anders
Webo skrev:Ett tips till de som läser tidningen på datorn är att om ni använder Internet Explorer eller Google Chrome så tryck på F11 så får ni webbläsaren i fullskärm och tidningen blir större. När ni vill gå tillbaka till vanligt utseende så tryck på F11 igen.
EDIT: Glömde att skriva att bäst blir det om man har vald full screen mode vid att trycka på ramen nere till höger (4de ikon från höger in mot mitten).
Christer5 skrev:Även om jag gör som du säger så blir texten för liten för att läsa,öppnat i stationär dator.
Bluewing skrev:Några reaktioner har vi fått för att vi har gjort precis så som du föreslår i slutet av ditt inlägg under teaser-fasen innan denna utgivning. Vi har gått in med hög svansföring. Många har sedan fått ta emot mer än rimligt i tidningsredaktionen. Finns flera extremt kunniga personer i Sverige som säkert kan mer än oss och kanske hade velat vara tillfrågade från start etc. Så det har varit en oerhört lyhörd dialog för att knyta band och inte bränna broar. Vi vill verkligen nå fram. Inte försöka dominera eller nå en särställning.
Samtidigt är vi stolta så att våra bröst nästan sprängs. Många av oss har läst om sina artiklar 03:30 på natten för att finslipa maximalt. Vi gillar ju själva det vi gjort. Så jag förstår precis vad du menar Helena. Men denna ödmjukare hållning har nog varit enda vägen för att bygga broar. Sedan finns ju risken för att man lägger sig allt för platt på marken vilket ju också blir helt fel. Vi tar emot din respons och ska fundera vidare kring det du tar upp.
Men i grunden hoppas vi att många som finns där ute i Sverige som blir sugna på att bidra med sin kunskap i form av en artikel, bilder etc. nu när de sett hur det blev. Vi gör ju detta för oss alla.
Bluewing skrev:Så just nu är det så varmt så man får gå i badbrallor för att inte svettas.
HWH skrev:Just det var ju även ett tips i tidningen.
Jag blir bara lite ledsen om ni som nu gjort detta inte vågar göra det fullt ut till er grej för att ni känner at ni måste stryka folk medhårs. Ni skriver ju av glädje och då tycker jag ni förtjänar att slippa be om ursäkt för er egen text. Men det är inget att haka upp sig på att varken för mig eller er.
Christer5 skrev:Mycket bra med fina bilder och mycket fin information och åsikter,synd att det inte finns som tidning :)
Marten88 skrev:Tack för AE-magasinet. Det känns riktigt stort med er satsning just i dessa tider då det mesta klumpas ihop och trycks in på Facebook och de få kvarvarande akvarieföreningarna haltande tynar bort. Det finns behov av, sug efter och definitivt utrymme för en akvarietidning på svenska.
Det är en snygg tidning! Ni har skrivit informativa och intressanta artiklar, jag suger dock på karamellen och spar med nöje lite läsning.
Stor applåd.
hawkse skrev:Apropå video, förresten. Jag hittade ingen möjlighet att justera volymen i den inbäddade videospelaren. Är det något ni kan aktivera, månne?
ettfettbranamn skrev:Ja jag bara sitter och ler.. :)
Knax skrev:Vilken vacker och fullmatad publikation! Ungefär halva magasinet upptas av sådant jag gillar eller är nyfiken på. Resten kommer jag att läsa bara för att ta reda på "vad grejen är".
Verkligen bra jobbat! Saltdelen var extra kul och välkommen, eftersom jag är lite på g att skaffa ett saltnano. Det här gav råg i ryggen!
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
hawkse skrev:Wow! Toppen som inspiration med en bra mix både avseende innehåll och djup i artiklarna. Mycket hårt jobb bakom, det märks. När börjar ni ta emot donationer?
Jag stämmer tyvärr in i klagokören rörande plattform; videomöjligheten intresserar mig inte så en ren pdf hade för mig passat alldeles utmärkt. Apropå video, förresten. Jag hittade ingen möjlighet att justera volymen i den inbäddade videospelaren. Är det något ni kan aktivera, månne?
Och ja, en upplaga tryckt på tjockt, glossigt papper hade varit guld!
Snyggt jobbat allihop.
Kjell Fohrman skrev:Har "ögnat" igenom tidningen och blev klart impad. Den ser mycket proffsig ut.
Positivt:
Mycket läcker layout, bra foton, bra bredd på artiklarna, har även läst texten i artiklarna och de är genomgående bra, inbjudande för såväl nybörjaren som den lite mer avancerade akvaristen.
Negativt:
Mest lite randanmärkningar. Tidningen borde kanske ha korrekturlästs lite bättre - en del stavfel finns med och lite slarvigt behandlade av de vetenskapliga namnen (olika i olika artiklar och det är sådant som korrekturläsaren skall rätta till). Borde också ha varit med några artiklar med inriktning på miljö/djurskydd för det händer ju oerhört runt detta just nu och hela vår hobby hänger i en skör tråd. Detta är dock bara småsaker som kan rättas till framöver. Sedan är det visserligen väldigt bra med en massa länkar i texten där man kan klicka sig vidare till ytterligare info, dock så funkar dom inte för mig.
Sammanfattningsvis, grattis till en mycket bra tidning.
Sedan är ju förstås frågan om en nättidning kommer att slå. Det är ju jäkligt jobbigt att läsa och man får hålla på och dra upp texten och scrolla fram och tillbaka för att kunna läsa texten och jag sitter ändå och läser den vid en dator med stor skärm. Det finns ju redan en del akvaristiska nättidningar (och många har startats men sedan lagts ner) och ingen verkar ha lyckats så bra. Nu tillhör ju jag den gamla generationen som föredrar papper, men jag läser ändå en hel del på nätet - dock inte nättidningar (blir för krångligt). Den enda jag regelbundet kollar är Practical Fishkeepings men den har ju mer formen av ett nyhetsbrev så det är ju inte samma sak.
Oavsett vilket vore det kul om denna tidning kommer över detta generella problem för nättidningar så att den slår igenom.
Mathias Nilsson skrev:När det gäller miljöaspekterna kanske du sitter inne med ett bra underlag som kan presenteras för den stora massan? Det är dumt att uppfinna hjulet två gånger. :)
Kjell Fohrman skrev:Och även dumt att jag upprepar mig hela tiden. Trodde att du skulle tota ihop en artikel med utgångspunkt från Fishbase-symposiet och vad som gäller den nya lagstiftningen om invasiva arter som är de4 asb9olut senaste 2 händelserna - men ni kan gärna som underlag använda de artiklar jag skrivit på Zoopet och de artiklar jag skrivit om detta i kommande nummer av Pet Scandinavia.
Kjell Fohrman skrev:Och även dumt att jag upprepar mig hela tiden. Trodde att du skulle tota ihop en artikel med utgångspunkt från Fishbase-symposiet och vad som gäller den nya lagstiftningen om invasiva arter som är de4 asb9olut senaste 2 händelserna - men ni kan gärna som underlag använda de artiklar jag skrivit på Zoopet och de artiklar jag skrivit om detta i kommande nummer av Pet Scandinavia.
tanteva skrev:Trist om det skulle komma typer å drulla om att si å så ska det inte vara för att när jag hemma på min bakgård.... ja ni vet hur det låter... =D
Kjell Fohrman skrev:Har "ögnat" igenom tidningen och blev klart impad. Den ser mycket proffsig ut.
Positivt:
Mycket läcker layout, bra foton, bra bredd på artiklarna, har även läst texten i artiklarna och de är genomgående bra, inbjudande för såväl nybörjaren som den lite mer avancerade akvaristen.
Negativt:
Mest lite randanmärkningar. Tidningen borde kanske ha korrekturlästs lite bättre - en del stavfel finns med och lite slarvigt behandlade av de vetenskapliga namnen (olika i olika artiklar och det är sådant som korrekturläsaren skall rätta till). Borde också ha varit med några artiklar med inriktning på miljö/djurskydd för det händer ju oerhört runt detta just nu och hela vår hobby hänger i en skör tråd. Detta är dock bara småsaker som kan rättas till framöver. Sedan är det visserligen väldigt bra med en massa länkar i texten där man kan klicka sig vidare till ytterligare info, dock så funkar dom inte för mig.
Sammanfattningsvis, grattis till en mycket bra tidning.
Sedan är ju förstås frågan om en nättidning kommer att slå. Det är ju jäkligt jobbigt att läsa och man får hålla på och dra upp texten och scrolla fram och tillbaka för att kunna läsa texten och jag sitter ändå och läser den vid en dator med stor skärm. Det finns ju redan en del akvaristiska nättidningar (och många har startats men sedan lagts ner) och ingen verkar ha lyckats så bra. Nu tillhör ju jag den gamla generationen som föredrar papper, men jag läser ändå en hel del på nätet - dock inte nättidningar (blir för krångligt). Den enda jag regelbundet kollar är Practical Fishkeepings men den har ju mer formen av ett nyhetsbrev så det är ju inte samma sak.
Oavsett vilket vore det kul om denna tidning kommer över detta generella problem för nättidningar så att den slår igenom.
Kjell Fohrman skrev:Fast nu efterlystes ju synpunkter såväl positiva som negativa och det tycker jag är en bra inställning. Sedan är det som sagt upp till de som gör tidningen om de vill anamma dom eller inte.
En undran som jag tog upp - är det bara för mig som inte länkarna i tidningen funkar. När jag klickar på dom så hamnar jag istället på tidningens första sida. Ingen annan har nämnt det så jag undrar.
jozi81 skrev:Jag kollade nu Kjell, i och för sig på jobbets "titthålslösning" som har en massa andra problem. Där funkade det bra även via högerklick och "öppna i ny flik".
Måste kolla på paddan senare. Faktiskt inte hört något strul med länkarna annars, men folk kanske inte använder dom :)
Funka ska det såklart, så vi kollar vidare!
jozi81 skrev:Funka ska det såklart, så vi kollar vidare!
Ove.P skrev:E-tidnigens största problem är just det att det är jobbigt och tidskrävande att bläddra på datorn.
Det går för långsamt helt enkelt, man tröttnar. Det som fungerar och är så trevligt med en papperstidning fungerar inte lika bra elektroniskt.
Jag skulle vilja se en tidning med en 1a sida med rubriker samt ett kort intro till artikeln och sedan en länk.
Då kan man snabbt se vad som är intressant och snabbt få tillgång till det, när man läst det går man tillbaka till 1a sidan och ser om det finns något mer av intresse.
tanteva skrev:tjena mors grabbs å kvinns kul lite tidning =D
Jag som då aldrig har vart med i nån klubb eller läst tidningar om just akvarier å sådant, å dessutom är lite nybörjare .. tycker jag fann mye att se på förundras över =D Trist om det skulle komma typer å drulla om att si å så ska det inte vara för att när jag hemma på min bakgård.... ja ni vet hur det låter... =D
Kör på grabbar var även kul att se videon om droppfilter fast jag inte har behovet ... än ialf =P
Mer videos det var så bra förklarat där... =) fast jag inte ens sett makkaronerna än... bara tror att det skall fästas baskelusker som är bra på dom... men jag vet inte än... *=D ... men intressant å spännande och har mer att läsa där i =D
så tackar för det kvinns å boys...
ullo skrev:Uppskattade också tidningen väldigt mycket. Bra jobbat allihopa! [:-64]
En PDF-upplaga med länkar till youtube skulle underlättat läsningen då min padda hade det tungt att byta sida. (Jag har hittills bara sett en enda film - herr Bluewings stilla sällskapsakvarium. Så nära min egen akvarievision. :))
ullo skrev:Det är faktiskt svårare att läsa tidningen på datorn (testade just nu), främst pga att fonten blev jättesvårläst om jag inte zoomade in.
Jag läste på en ipad mini igår och hade då inget problem. Mest för att ipad identifierar den som en tidning och ser till att den beter sig som en anständig tidning, läsbar font i alla zoomnivåer och sånt viktigt.
Bluewing skrev:Är tveksam om vi någonsin kommer att se AEmagasinet som en maffig gräddbakelse med glossiga blanka sidor i högkvalitativt tryck.
Webo skrev:Om du menar visuell ljudkontroll i den inbäddade videon så är det nog pga du inte ser allt. Du kan klicka på texten i det inbäddade videoklipp för att få hela bilden och då också alla kontroller synliga.
Kjell Fohrman skrev:Jag kör för övrigt med IE. Kollade nu med Google Chrome och då funkade det så det är antagligen bara med IE som det inte funkar.
hawkse skrev:Jo, fullt öppnad i Youtube får jag alla kontroller men då tycker jag vitsen med en inbäddad video i tidningen försvinner helt. Ska det vara en grej med "video i tidningen" så behöver jag kunna justera ljudvolymen även i den lilla spelaren. (Tyvärr är ju jämn, lagom nivå mellan olika applikationer, ljudkällor etc svårt att få till rent tekniskt.) I det stora hela ett äkta i-landsproblem!
Kjell Fohrman skrev:. En undran som jag tog upp - är det bara för mig som inte länkarna i tidningen funkar. När jag klickar på dom så hamnar jag istället på tidningens första sida. Ingen annan har nämnt det så jag undrar.
admin skrev:Kan ni som har problem prova denna länken? Det är helt annan teknik och jag vill att ni provar innan jag rekommenderar
http://www.christianalfredsson.com/tidning/index.html#ciklidbladet.pdf
fisheye skrev:Hej,
Jag har bara hunnit ögna igenom. Men klart impad att ni rott detta i land. Kul. Ser att jag får sitta med min tablet och kolla in. Själv läser jag alla magasin via en webbtjänst (readly men det finns andra) och tycker det funkar utmärkt. Jag har kollat tjänsten men det finns inget om akvarier... Det här blir super till söndagen eller så.
Tack för ert arbete!
fisheye
fisheye skrev:Hej,
Jag har bara hunnit ögna igenom. Men klart impad att ni rott detta i land. Kul. Ser att jag får sitta med min tablet och kolla in. Själv läser jag alla magasin via en webbtjänst (readly men det finns andra) och tycker det funkar utmärkt. Jag har kollat tjänsten men det finns inget om akvarier... Det här blir super till söndagen eller så.
Tack för ert arbete!
fisheye
Webo skrev:Där finns inga svenska akvarietidningar med den engelska Pratical Fishkeeping finns ju: https://on.readly.com/GB/bauer-consumer-media-ltd/practical-fishkeeping om du vill läsa den. :)
EDIT: Sen finns där massor annat trevligt att läsa om man på webbsidan söker efter aquarium samt freshvater (vet ej om man får samma via appen på sin enhet):
Axman skrev:Toppen! Kanon att se en riktig entusiast-tidning så att säga, som dessutom är professionell!
Välgjort, snyggt, proffsigt och framförallt kul med människor som vill lite extra.
Enda negativa jag har är nog fontstorleken. På 10-tums windowsplatta i edge med upplösningen 1366x768 så är fontstorleken lite jobbig så man får zooma, den blir lite liten och suddig annars, och när det gäller vanlig dator så har jag ingen datorskärm utan kör tvn som skärm och sitter ca 2 meter från en 55" i 1920*1080. Fick zooma och ha mig där så jag orkade inte läsa så mycket som jag ville. :(
Webo skrev:Där finns inga svenska akvarietidningar med den engelska Pratical Fishkeeping finns ju: https://on.readly.com/GB/bauer-consumer-media-ltd/practical-fishkeeping om du vill läsa den. :)
Kjell Fohrman skrev:Nåja det stämmer kanske inte riktigt att det inte alls finns svenska akvarietidningar. Visst de som finns säljs ju inte i affärerna utan är medlemstidningar men det finns säkert många som är medlemmar (som jag) i NCS (Ciklidbladet), Poecilia Scandinavia (Poeciliabladet), SKS (Killiposten) bara för att få dessa tidningar.
Webo skrev:Nu var det ju i appen Readly som frågan rörde och där finns inga svenska akvarie tidningar ☺
Likan skrev:Så himla snyggt!
Jag blir så stolt när jag tänker på denna tidning <3 och responsen den har fått. Jag skulle kunna skriva ett alldeles för långt inlägg om det så jag låter bli. ;)
Killroy skrev:Tack för en kanon tidning.
Enkla,jordnära reportage,snygg design och väl genomarbetad.
Dock lite lång,förstår att man vill att allt ska vara perfekt och slå knockout på första magasinet men innehållet hade räckt till 2 st tidningar på 20 sidor styck.
Tror inte att någon hade klagat om det kom ett nu och ett i december på 20 sidor styck.
Istället för ett på 40 sidor nu och nästa är osäkert när det släpps.
Men ett bra intiativ med många eldsjälar inblandade.
Inger H skrev:Jag ska ärligt erkänna att jag var lite tveksam till AE-magasinet, tänkte medetsamma att den skulle bli någon sorts konkurrent till Zoopet, men så är det ju inte.
Jag älskar AE-magasinet trots att den är besvärlig att läsa på min laptop.
Jag lyfter på hatten åt alla inblandade, som ägnar sin fritid åt oss nördar [:-61][:-102]
Tack!
//Inger
Rufus skrev:Tack för det fina jobb ni lagt ner!
När man har ett intresse läser man gärna det man kommer över, detta magasin hörde till gruppen "sevärt och intressant" . Men Jag tror som kilroy att ni kan spara på ideerna ni har så ni inte alldeles tar ut er  . Vi vill nämligen ha många nummer framöver! Blandningen av tips och artiklar till nya och gamla i hobbyn är välkommet. En del uttryck som används kan behöva ett litet förtydligande inom parantes för oss som inte har alla termer på plats. 
Ju längre man håller på med något dessto mer inser man hur mycket mer det finns att lära och förbättra. Tänk så tråkigt det skulle vara annars!
Så tack än en gång till alla inblandade eldsjälar.
Knax skrev:Hmmm... Måste man vara medlem på Facebook för att läsa?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Mathias Nilsson skrev:Nej. Du finner det här: https://indd.adobe.com/view/a44a0673-8173-42c3-aeb2-9ce0bfb5d16b
Bygert skrev:Lite strul först att få upp detta på datorn - ödesdigert(!) fel, jo just det ja. Fast det var nog datorn som fått nåt sånt där ryck som de får ibland bara för att de känner för att krångla lite. Men, nu då. Jo, en gång i forntiden, då man byggde akvarier i spånplattor och hade en massa annat kul och konstigt för sig, då kom det en tidning som hette Akvariet. Spännande artiklar, bra blandning och ett sätt att se vad som hände på akvariefronten. Sen gick eldsjälen och dog och så småningom försvann den tidningen. Det har gjorts nåt försök att dra igång nåt men det har liksom inte velat sig.
Det har varit väldigt tomt. Det fanns helt klart ett hål att fylla. Nu ser det ut som det kommit en värdig uppföljare, det är bra, jäkligt bra helt enkelt. Sen är det ju så att jag som i det här sammanhanget kanske är lite konservativ ju egentligen vill ha tidning på papper. Fast jag inser ju att det för med sig ekonomiska tråkigheter. Så kör på bara, det ser väldigt lovande ut!
Rent av så bra att jag kan tota ihop nån artikel om det skulle vara nån hjälp. Kemi, juridik, inhemskt, hojta till om det är intressant.
Bluewing skrev:En personlig reflektion nu.
Läst igenom all er respons på vår tidning nu så här på morgonen. Fortsatte sedan läsa på AEmagasinets Facebook-sida.
I början när vi precis släppte detta premiärnummer då var vi i redaktionen som lyckliga barn på julafton och samtidigt som stolta föräldrar på BB. Sedan kom en returvåg av värme, kärlek, uppmuntran, erbjudanden, kunskap, tacksamhet och annat i en strid ström som fick oss att kippa efter andan och sedan hamna i en för mig och flera i redaktionen aldrig tidigare upplevd positiv chock.
Om man kan bli nästan bedövad av andras och egen glädje så blev det faktiskt så.
Det tog ett tag att hämta sig helt enkelt.
När nu denna helt underbara bedövning nu så smått sätter sig så inträder en ny känsla. Att allt detta engagemang och värme som vi mött behöver tas om hand för att sedan ge tillbaka. Detta omvandlas till en positiv beslutsamhet att detta magasin verkligen har en framtid och det som började som en längtan, en dröm känns nu som en realitet. Lite som att husbygget precis startat och att man längtar efter att få vara en del i den processen. Så från att vara som ett lyckligt barn finns nu en mogen beslutsamhet att föra detta vidare. Har aldrig tidigare upplevt detta som känns nu runt en hobby. Tänk att en digital tidning kan bli som en språngbräda för ens egen personliga utveckling. Det känns så häftigt. Så oerhört energigivande.
jozi81 skrev:Kul!!
Arvet efter "akvariet" är ingenting man bara tar, så vi får väl se hur vi lyckad förvalta en sådan komplimang!!
Erik Åhlander skrev:SARF-styrelsen har haft möte ikväll. Vi är intresserade av att inleda en förutsättningslös dialog om ett eventuellt samarbete kring AE-magasinet och Tidskriften Akvariet. Jag har fått i uppdrag att framföra det på detta sätt.
Men vi låter er landa lite först.
Vi tycker ert initiativ är på alla sätt lovvärt!
Knax skrev:Till nästa nummer skulle jag vilja se mer "debunking", alltså avslöjande av myter. Ett exempel jag fann nyss var att trenden att hålla clownfisk efter filmen Hitta Nemo ledde till en kraftig minskning av bestånden av clownfisk (väntat p.g.a. ökade fångster), men även av anemoner, ett djur som är direkt olämpligt att hålla i akvarier. Att clownfisken behöver en anemon är ju inte direkt en myt, utan tvärtom väldigt sant, men det gäller ju enbart i det vilda. Sådana situationer, där människor misstolkar, missförstår eller på annat sätt gör dumma saker mot naturen i tron att de gör gott, skulle vara intressanta att läsa om.
Kjell Fohrman skrev:Fast är inte detta med att fångsten av clowner för hobbyn leder till utrotning också en myt. Nästa alla clowner som säljs idag är ju odlade - det är den saltvattensart som idag odlas särklassigt mest.
Kjell Fohrman skrev:Fast är inte detta med att fångsten av clowner för hobbyn leder till utrotning också en myt. Nästa alla clowner som säljs idag är ju odlade - det är den saltvattensart som idag odlas särklassigt mest.
Knax skrev:Jo, det är sant. Nedgången i bestånden av clownfisk var ju ytterst tillfällig (säkert även ganska lokal) och gjorde det kanske mest svårt att fånga nya under en tid. Populationerna har säkert återhämtat sig och idag är de flesta fiskar inom hobbyn, som du säger, odlade. Det borde jag ha nämnt i mitt förra inlägg.
Anemoner kan det dock vara annorlunda med, efter vad jag har förstått. De tar många år på sig för att hämta sig, enligt vissa uppgifter jag sett kan det ta flera decennier för en anemon att reproducera sig. Att plocka bort en anemon är därmed olämpligt ur flera synvinklar. Dels är de svåra att hålla i akvarier, dör för det mesta inom ett par år (istället för att bli kanske 100 år i havet) och dels rycker man bort skydd och livsförutsättningar för vilda clowner.
Mathias Nilsson skrev:Du behöver inte ge medhåll, fisken och livsmiljön står under ett direkt hot både från handel och miljöpåverkan.
Knax skrev:Också ett ämne för rätt många artiklar, tror jag. :) Medhåll och medhåll, men tonvikten i mitt första inlägg låg kanske lite fel. Jag är intresserad av att veta om hobbyn på något sätt kan förbättra situationen.
Mathias Nilsson skrev:Ja, det är klart att hobbyn kan bidra till förändringar. Det är bara att se till att köpa odlat. Helst ska de gå eller ta cykeln till butiken också.
Ken Olofsson skrev:Vilket, såvitt jag förstår iaf, nog enbart är riktat till salt.
VF på söta (!) firrar är ju till gagn för både lokalbefolkning och hobbyn.
Under den förutsättningen att den sköts på korrekt sätt.
Mathias Nilsson skrev:Ja, det är klart att hobbyn kan bidra till förändringar. Det är bara att se till att köpa odlat. .
Kjell Fohrman skrev:Fast du måste nog ha slumrat till under symposiet. Grundinställningen är ju att vildfångat är bra mycket miljövänligare än odlat däremot så finns det självklart en hel del arter som man av olika skäl (ibland av miljöskäl, ibland av djurskyddsskäl) ändå bör köpa odlade.
Dock detta är inte en diskussion som denna som hör hemma i en tråd om AE-magasinet.
Håller med Knax om att miljöfrågorna överhuvudtaget bör tas upp i AE-magasinet.
Mathias Nilsson skrev:Nej, jag slumrade inte till. Det förelåg en diskrepens mellan salt och sött. Ur den synvinkeln du presenterade först då naturligtvis.
Jag ger inte mycket för grundinställningar när det uppenbarligen finns områden som är problematiska, det är rätt svårt att vara generell då kan jag tycka. Det är väl lika bra att erkänna att hobbyn bidrar till att arten i fråga får det svårt? Vad tjänar vi på att mörka den aspekten?
Kjell Fohrman skrev:Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.
Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.
Kjell Fohrman skrev:Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.
Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.
Ken Olofsson skrev:Långt inlägg, men kanske värt att åtminstone skumma igenom.
Mina åsikter / tyckanden / tänkanden är rent personliga. Jag är vare sig tidningsmurvel eller proffs på denna hobby.
Hyfsad glad amatör med ibland alldeles för starka egna åsikter, så ta vissa delar av mina kommentarer som en ensam liten halvgrinig gubbe som inte kan hålla käften
Generellt sett så är det en synnerligen lyckad skapelse ni har tutat ihop.
Det finns en och annan kommentar på detta och andra forum, som anser att den är för lång. Att det är för mycket bilder. Att texten / infon är för utspridd.
Jag tillhör den grupp som inte alls tycker så. Idag så är det ett j-a brus därute. Man behöver ibland sticka ut rejält för att synas. Och det är nog så att bilder säger verkligen mer än 1000 ord i dagens samhälle. Det behövs eyecatechers hela tiden. Jag tycker ni har hittat en bra balans mellan antalet bilder och mängden ord. Bilderna isig är klockrena. Lätt irriterad blir jag när man bläddrar och får upp en bild på en firre, och inser, än en gång, att jag är en kameraidiot.
Men det är nog något jag får skylla på mig själv ..
Extremt positiv blir jag när ni tar upp Limiagruppen. Det är, enligt mig iaf, tyvärr så att LF som grupp är lite misshandlad. Det är nog inte många som ser bortom de knallröda svärdbärarna och fenavlade guppys. Glädjer mig stort att se den exponeringen som just Limiagruppen får.
Här skulle jag gärna se i nästa upplaga, en liten vidareutveckling av just LF som grupp. Kanske en snabb presentation (med bra bilder) över flera arter.
Naturligtvis då naturformerna. Ex kanske en bra översyn av alla (eller iaf några) naturformer av guppys, svärdbärare, platys, goodies, mollys, etc.
Kanske för stort men nått kanske kan fixas ..
Ancistrusdelen var riktigt fin. Informativt. Kanske man kan se en liten utveckling på L-gruppen nästa gång ?
Discus ..inte alls min favvofisk (vet inte varför). Men jag skall villigt erkänna att man fick en liten .åh fasen känsla. En och annan fakta där som jag först inte alls trodde stämde. Men snabb googling säger att det är nog inte alls fel.
Och här tar jag mig friheten att komma med en liten rad kritik.
Ibland, bara ibland, får jag en känsla av att den som sägs i texterna, är dagens sanning. Och det är det nog inte alltid. D
et är nog så att den sanning som presenteras är en sanning som stämmer just där, men inte alltid överallt. Det kommer inte helt fram...tycker jag....Därmed så kanske det vore bra om det någonstans kom fram vart källan finns för en viss fakta.
Men som jag sa ovan, jag är en ensam liten grinig gubbe ..så .fundera på det jag säger massera infon är det nått vettigt i den agera lite grand. Är det inget vettigt i den .skit i den.
I nästa nummer skulle jag vara vääääldigt intresserad av en artikel om Discusens platta kusin. Dvs Scalaren. Titt som tätt så dyker det upp fragmenterad info om denna art. Ibland hävdas det att det finns 3 varianter. Ibland hävdas det 7-8-15 varianter. Ibland sägs det att de är så nära varandra att de kan korsa sig (bortsett från herr Altum då). Ibland sägs det att de inte kan/vill korsa sig. Ibland hävdas det att de skall ha 3 eller 4 eller 5 svarta streck. Någonstans såg jag en bild på en som hade 8 ..
Kanske någon därute sitter med mer samlad info, kanske inte hela sanningen, men kanske man kan få ner en mer samlad bild på ett ställe
Teknikavdelningen med Co2 gillar jag. Men jag nästan förutsätter att det inom kort kommer en text / beskrivning på budgetvarianter, ex Mäskmetoden. Co2 anläggningar är enligt många en vansinnigt stor inverstering. Och de personerna skulle nog verkligen uppskatta info om att det finns ett budgetalternativ. Gärna då med för och nackdelar beskrivet.
Salt .uppriktigt sagt .I could not care less .. Men det är jag det ..finns nog många därute som gillade den avdelningen.
Förhandsinfon om att det kommer en liten artikel om Fjärilsciklider är klockren. Vore det inte på plats att direkt efter den slänga in en liten extra artikel som ger ett helikopterperspektiv på dvärgciklider som grupp ? Kanske några bra bilder med snabb info ?
Någon gång kanske man kan få se en blänkare eller två om foder ? Behöver inte vara så avancerad. Men det finns många därute som ger sina fiskar vad som helst. Kanske man kan ta två ytterligheter på fisk, en uttalad köttätare kontra en grönsaksätare, och beskriva att dessa fiskar är konstruerade för helt olika sorts foder.
Och att det är viktigt att man tar reda på i första läget vad de är gjorda för, och i andra läget anpassa maten till det. Vilket ger en ingång till att ibland blir fisksoppan som folk stoppar ner i sina burkar, inte helt optimal, dvs det är ju inte helt enkelt att utfodra 2 vitt skilda fiskar med olika sorters foder.
Ser fram emot vårens begivenhet . J
// K
Mathias Nilsson skrev:Med den inställningen så kan vi i Sverige skita i miljöfrågan helt och hållet. Vi löser inga problem vi heller.
Men, som sagt, i de flesta fallen är det ok men det är ingen tröst på artnivå.
Vad som istället (istället för att sprida rykten på nätet) borde ske är att akvarieorganisationerna samlas och gemensamt tar fram en policy hur man skall driva dessa frågor
1/ Samla in info (även rykten)
2/ Utreda om det stämmer (finns ju kunniga personer som regelbundet besöker områdena och inte är uppknutna till olika intressenter)
3/ och om det visar sig att en art är hotad går ut med information till konsumenter (här är t.ex. Facebook bra), affärer och grossister i landet att de inte skall befatta sig med vildfångade exemplar av arten.
Bluewing skrev:Det där med temperament är inte helt enkelt när vi brinner för något. Helt ok med en debatt, engagerade Zoopet-medlemmar :D men som ansvarig för tråden så får jag i all vänlighet be er glida över till en egen tråd i detta ämne. Denna tråds fokus är framför allt en kanal för information/dialog till och från AEmagasinet. Detta för att dynamiken inom Zoopet ska kunna stödjas även via andra kanaler. Temat ni debatterar är högintressant, men som sagt. Glid gärna över i en egen tråd, kära vänner.
Knax skrev:Jag tycker generellt att magasinet blivit kanon! Det finns naturligtvis skönhetsfläckar, men vi lämnar dem just nu.
Till nästa nummer skulle jag vilja se mer "debunking", alltså avslöjande av myter. Ett exempel jag fann nyss var att trenden att hålla clownfisk efter filmen Hitta Nemo ledde till en kraftig minskning av bestånden av clownfisk (väntat p.g.a. ökade fångster), men även av anemoner, ett djur som är direkt olämpligt att hålla i akvarier. Att clownfisken behöver en anemon är ju inte direkt en myt, utan tvärtom väldigt sant, men det gäller ju enbart i det vilda. Sådana situationer, där människor misstolkar, missförstår eller på annat sätt gör dumma saker mot naturen i tron att de gör gott, skulle vara intressanta att läsa om.
Bygert skrev:Vad gäller clownfiskar så blir det väl snart som med mycket annat, vill man ha en som ser vettig ut så blir man tvungen att köpa vildfångat. Det kommer massor av färgvarianter nu. Och anemoner, tja, det finns pestarter som man inte vill ha eftersom de tar över helt och hållet. Och det finns också arter som är närmast omöjliga nu. Men det finns också många arter som fungerar utmärkt i akvarium och jag tycker det blir allt mer vanligt med att man ser annonser på att man säljer avläggare på anemoner. Jag har själv sjönejlikor som verkar trivs utmärkt och ibland lämnar lite hudflikar som blir nya anemoner, precis som i naturen. Här är ett akvarium som är proppfullt med anemoner:
http://ipb.saltvattensguiden.se/uploads/monthly_10_2012/post-4105-14468926871029.jpg
Och varför skrev jag ju det här nu när det kom önskemål om att inte fortsätta det spåret? Inte bara för att det kan vara en poäng att inte låta sånt som man tycker är fel stå oemotsagt. Det finns en annan vinkel också.
Att det finns folk som inte tycker att man ska ha djur bör vara känt. Att det också finns folk som vill reglera djurhållning på alla möjliga sätt bör också vara bekant. Det är i det sammanhanget ett problem att det även från såna som håller djur sprids rätt mycket synpunkter om djur som man inte bör hålla. Lite förenklat, håller man på med Malawi kan man inte begripa vad det ska vara tillåtet att hålla andra djur för.
I det sammanhanget har en ny tidning en väldigt viktig roll. Kan man föra ut hur mycket spännande det finns och att det finns engagerat folk som lyckas med sånt som förut varit omöjligt så kan det öppna ögon. Inte minst gäller det salt, där ska man vara försiktig med att säga att nåt inte går för rätt vad det är så är det nån som knäcker koden och lyckas med nåt som betraktats som helt dödfött att ens tänka på att hålla.
Det behövs kontakt och information om vi inte ska sänka varann med onödiga synpunkter på andras djurhållning. Det här nya magasinet är klockrent i det sammanhanget, precis vad som behövs, låt folk se hur mångfacetterad hobbyn faktiskt är. Det kan ju också sägas att gamla hederliga Akvariet inte höll sig strikt i vatten. Nån gång kom det en artikel om nån ödla, groda eller nåt däråt. Det kan också vara viktigt, kan vi undvika att var gren av djurhobbyn blir isolerad var för sig så är det mycket värt. Ser man på hur det ser ut på mässor nu för tiden så har det ju tex hänt massor med diverse kryp, det finns en uppsjö av kackerlackor, vandrande pinnar, spindlar, skalbaggar osv. Varför inte peta in nån artikel om sånt också?
Så alltså, det behövs väl nåt att läsa som visar på vilken bredd det finns och hur mycket som hänt på senare år. Kör på alltså, det behövs verkligen.
Mathias Nilsson skrev:Kom gärna på kaffe någon dag!