Aequidens pulcher - Blå ciklid!

#1 - 27 december 2005 16:27
.....kan den passa i mitt sällskapsakvarium-250 liter hyfsat med växter! Någon med erfarenhet av den. Gräver den? Aggresiv? Möblerar den om akvariumet efter egen smak?
Och köper man en grupp eller ett par? Någon????
#2 - 28 december 2005 20:14
Hej, jag hade ett par i ett 220, vilket funkade bra tyckte jag iaf. Kanske lite litet för ett fullvuxet par. Men mitt par var då ganska fredliga, grävde knappt nånting och lät växterna vara om dom inte var precis vid lekplatsen. Antingen köper du ett "färdigt" par om det finns, eller så köper du en grupp ungfisk på 5-6 st så dom får para ut sig.
#3 - 29 december 2005 11:42
Jag har ett par som håller på och leker så det står härliga till men de är inte alls så aggressiva som jag trodde de skulle vara. Kör på tycker jag Hasse!
#4 - 29 december 2005 12:00
Jodå, jag har införskaffat mig en grupp om 5 st. Tyvärr klara jag inte av att könsbestämma dem ännu, om det beror på min okunskap ller att de ej utvecklat könskillnaderna ännu får tiden utvisa. Har palleter i samma akvarium + scalare. Så vi får se hur de kommer överens. Fler frågor lär komma vid en eventuell föryngring!
#5 - 3 januari 2006 12:34
Blå ciklid är ju en rätt så fredlig fisk...gräver inte speciellt mycket och låter bli växterna.Så det ska nog inte vara något problem,dock så blir de ganska stora.
#6 - 3 januari 2006 12:59
Jag har en nära nog fullvuxen blåciklid hane hemma tillsammans med fru å ett halvvuxet yngel. Min erfarenhet är att de kan röja runt ganska så kraftigt bland växterna bara för att få bra koll på alla hot. Åtminstonde har vår hane härjat friskt och bitit av allt som jag tyckt varit vackert. Å fredlig?? Det beror på vad man jämför med... Vårt par är bland de kaxigaste i karet!! Skalarerna fick huka sig och sedemera fick jag flytta dem till ett annat kar.

Första kullen med yngel parkerades i ett 75 liters akvarium och baske mej, när de var ca fyra månader gamla och ungefär fyra centimeter stora (inte större än platy!!) så hade vi fyra lekpar av blåciklidsyngel med egna yngel i yngelakvariet. Mm, så kan det gå!! Jag blev så himla förvånad över att de kunde få egna yngel när de själva var bara yngel!!!

Jag tror säkert att dina kommer para ut sig ganska snart bara du ger dem rätt förutsättningar. En bra sten att lägga rommen på är ett måste och lite levande föda är alltid uppeggande.
#7 - 3 januari 2006 13:12
Förvisso så är ju inte mina fullvuxna än,men jag har 2 par = 4 st och de gör inte speciellt mycket i mitt kar.
Men det kan kanske skilja sig mellan fisk och fisk?
#8 - 3 januari 2006 13:19
[quote=toaden]Förvisso så är ju inte mina fullvuxna än,men jag har 2 par = 4 st och de gör inte speciellt mycket i mitt kar.
Men det kan kanske skilja sig mellan fisk och fisk?[/quote]
Jomenvisst!! Alla har ju olika nedärvda personligheter och det finns ju både snälla och galna platy - snälla och galna gurami - så varför skulle det inte finnas både och av blåciklider :) ? Tänkte bara utfärda en liten varning, en liten en... Å sen beror det ju på vad man jämför med.....
#9 - 3 januari 2006 13:40
Tja, jämför man med t.ex zebraciklider är de snälla som lamm :) Zebraciklider är ju också kaniner med fenor, så för att leka för jämnan är blåciklider anmärkningsvärt fredliga. Det är i alla fall min erfarenhet. Vackra och intressanta är de hur som helst.
#10 - 3 januari 2006 14:02
När vi ändå pratar om blå ciklider....Nu märkte jag att 2 av mina firrar biter fast varandra i läppen...alltså mun mot mun...är det ett sätt att bråka eller är det ett sätt som dom leker på? Ser hur kul ut som helst...he he
#11 - 3 januari 2006 14:09
Det är antingen ett sätt för två av samma kön att avgöra vem som är starkast, och får vara högsta hönset, eller en hane och en hona som testar varandras styrka, och lämplighet som partner och förälder. Vilket av det det är lär du snart märka :D

Och det med att fiskar är individer stämmer, för ett antal år se´n hade jag ett halvvuxet scalarepar, då särskilt honan, som terroriserade ett halvvuxet eldbukspar. Eldbukarna var livrädda för dem. Storleken har ingen större betylse, det är den som får det psykiska övertaget som sätter sig på den andra. På så vis kan en liten smal tjej sätta sig på en stor kraftig kille. Och av kompisens två rottweilers bestämmer tiken, för hon är äldst.
#12 - 3 januari 2006 14:12
Okej tack så mycket.
#13 - 3 januari 2006 15:01
När vi ändå delar med oss av våra egna erfarenheter så jämför jag ju mina blåciklider med sajicorna som simmar i samma akvarium. Länge var de elakast ända tills blåcikliderna fick sin första kull. Då vart det bara tvärkört att mopsa mot blåcikliden - så visst kan de vara individer. Sedan har vi ju myrnaen - ytterligare en släkting till sajicorna och sebracikliderna - och multispinosorna!! Myrnaen har inte en suck mot blåcikliden trots att den skall vara agressivare och är rejält stor! Multispinosorna förstås - de var nog elakast ändå.... om de hade yngel samtidigt som blåcikliderna.

Det där med pussandet kan vara som Micke säger. Knepigt då - jag som har ett par..... och de som "pussas" som bara den... läpparna blir helt uppfläkta ibland. Hos mig tolkar jag det som ett förberedande inför leken som är på gång! Min hane och min hona munkämpar ofta innan de leker så det kan nog betyda olika saker! :rolleyes: Enligt mina erfarenheter....

Jag ville egentligen bara dela med mig av mina erfarenheter - alla blåciklider är inte fredliga som små lamm och jag tror varje fiskägare vet att de ibland har fått en fisk som inte alls har läst sin artbeskrivning. Å sen stämmer det nog för det mesta - att blåciklider är fredliga!:o
#14 - 3 januari 2006 17:35
Visst är det så att varje fisk är unik, och sedan beror det mycket på hur fisksammansättningen ser ut i burken...........Nåväl än är allt lugnt med mina blåa! palleterna styr och ställer men då har de ju yngel och ännu ser jag ingen parbildning av de blå. Får inget grepp över könen, tror OBS, tror att jag har en hane och tre honor men....tveksam som attan, kanske har jag alla av samma kön - därav så svårt att se skillnad? Nå tiden lär utvisa vilka kön det är.

Annons