Affär med döda fiskar

#1 - 19 juli 2007 20:30
Jag var för 4-5 veckor sedan inne i en zooaffär bara för att titta lite vad som fanns. en sak som jag la märke till ganske så fort var att många av karen hade jätte många döda fiskar, såg även döda sköldpaddor.

Han som har butiken har även en sorts fisk som jag fundera på. men när jag var inne igår så så nästan alla fiskar ut att må bra.

Ska jag tänka mig lite extra för innan jag köper fisk där eller är det okej efterssom att dom såg ut att nu må bra?
eller är det bara dom karen som har döda fiskar man inte ska köpa fisk ur?

Sov så gott =)
#2 - 19 juli 2007 20:32
Hej.

Jag aktar mig noga att handla ur butiker där det finns/funnits döda fiskar. iaf när det handlar om flera & i många kar.

Mvh Eva
#3 - 19 juli 2007 20:34
För att vara på den säkra sidan så ska du helst inte köpa ur karen, men om du ska starta ett akvarium och detta blir dina första fiskar så kan du köra på tycker jag. Tänkte att det skulle vara lite synd att om du har ett igångstartat akvarium med fina, friska fiskar och så köper du en fisk som förstör allt och du kanske måste börja om.. Annars kan du ju ha fisken/arna i karantäns akvarium i några veckor för att se att allt är ok med dom.
#4 - 20 juli 2007 10:52
Någon enstaka död eller döende fisk hittar man i alla butiker. Men är det många så skulle jag också varit tveksam till att handla där, och döda sköldpaddor låter ju inte bra... Men du kan ju fråga om de hade något speciellt problem för några veckor sen, det kan ju ha varit något tillfälligt som ställde till det om det ser bra ut nu?

Annars är karantänakvarie en bra idé som Vic säger.
#5 - 20 juli 2007 11:35
Är butiken med i en kedja och det ser riktigt illa ut (enstaka döda fiskar är ju normalt) så blir franchiseinenhavaren glad över att höra av dig, så kommer butiken antagligen att skärpa till dig. Det vet jag av egen erfarenhet.

Sen kanske det vore en intressant klistrad tråd här där man sakligt får recensera sveriges zoobutiker! Ja, det var en bra idé, eller hur!
Men den måste modereras så den inte blir full av åsikter hit och dit och off-topic...
#6 - 20 juli 2007 12:58
Det måste vart en privatägd butik. tror att som viktor sa att om man ska starta upp karet så kan man köpa där och sen se hur dom mår.
det skulle vara en svår art att få tag på och det ta tid att beställa har jag hört.

Pazappa ja det skulle vara kul tycker jag med, många som skulle skriva.
Guest
#7 - 20 juli 2007 13:14
Pazappa skrev:
Sen kanske det vore en intressant klistrad tråd här där man sakligt får recensera sveriges zoobutiker! Ja, det var en bra idé, eller hur!

Men den måste modereras så den inte blir full av åsikter hit och dit och off-topic...

Jag nappar på det! I dag kan man dock hitta lite info på Eniro, alltså reccensioner av privatpersoner.
Men här hade det med varit en utmärkt ide´!
Att tråden blir övervakad är nog ett måste! Samt att någon håller koll på ev, ägarebyten.
#8 - 20 juli 2007 22:53
Bara en spekulation men det kan ju vara så att dom nyss fått in nya fiskar och det inte gick så bra med dom

Annons