Affinis eller inte ??

#1 - 31 mars 2008 18:46
I affären hette denna Affinis men är det verkligen det :confused:

I artbeskrivningen tycker jag att den liknar zebran mer, men bilden på affinis i artbeskrivningen kan väl inte stämma heller.
#2 - 31 mars 2008 20:04
Det där ser inte ut att vara zebra otto. Zebran är dessutom mycket ovanligare än övriga otocinclus. Det där är nog vanlig randig otocinclus, de kan skilja sig lite i färg och teckning men jag själv har randiga otosinclus som ser ut så där...
#3 - 31 mars 2008 20:15
Olfi skrev:
Det där ser inte ut att vara zebra otto. Zebran är dessutom mycket ovanligare än övriga otocinclus. Det där är nog vanlig randig otocinclus, de kan skilja sig lite i färg och teckning men jag själv har randiga otosinclus som ser ut så där...

Tycker inte den liknar Vittatus heller. Bakdelen är helt olika. Kan det vara en korsning :confused:
#4 - 31 mars 2008 20:36
Nina82 skrev:
Tycker inte den liknar Vittatus heller. Bakdelen är helt olika. Kan det vara en korsning :confused:

Nja, tveksamt om det är så troligt. Jag håller med om att det ser ut som det men det kan kanske skifta lite beroende på varifrån de kommer. Mina är lite olika, några är lika skarpa i teckningen som den på bilden, medan andra är lite ljusare eller med lite annorlunda teckning. Men jag kan inte tänka mig att det kan vara nåt annat...
#5 - 31 mars 2008 22:59
Otocinclus macrospilus?
Bilagor:
#6 - 31 mars 2008 23:48
Japp, O. macrospilus.
#7 - 1 april 2008 07:50
Tack Olfi, Erik och Azur för era svar :)
#8 - 1 april 2008 16:26
Har aldrig hört talas om.. Men isåfall har jag också såna :D
#9 - 1 april 2008 16:30
Olfi skrev:
Har aldrig hört talas om.. Men isåfall har jag också såna :D

Kanske för att det är det gamla latinska namnet på Vittatus :p
#10 - 1 april 2008 17:26
Nej, det är det inte. O. macrospilus och O. vittatus är skilda arter. Enklast skiljs de åt på utseendet hos den mörka linjen längs sidan, och mönstret på stjärtfenan. Det finns ytterligare ett dussin liknande arter, och nästan alla dyker då och då upp i handeln, men just macrospilus och vittatus är klart vanligast. De säljs i stort sett alltid som affinis (som ironiskt nog ser helt annorlunda ut, kommer från ett annat land, och är en av de få arter som nästan aldrig finns i handeln) eller vestitus (som aldrig funnits i handeln).
#11 - 1 april 2008 17:32
Står tidigare vetenskapliga namn Otoconclus macrospilus eller Otocinclus mariae på Vittatus, men då stämmer inte det riktigt då ??
#12 - 1 april 2008 18:12
Nix, det är fel i registret. Alla de tre arterna existerar och är separata.
#13 - 1 april 2008 18:15
Right. Då har man lärt sig nåt nytt idag igen :p

Annons