Afra Edwardi i 180l?

#1 - 27 december 2004 17:16
Hej. Jag undrar om det skulle kunna funka att ha ett par Cynotilapia afra Edwardi i mitt 180l.Jag såg nämligen ett par av dessa i djuraffären. Tror det var en hane och en hona.
Skulle dessa då också funka med några Labidochromis Careuleus?

Tack för svar!
#2 - 27 december 2004 18:04
Ja för tusan det går fint rent artmässigt. både golden och edwardin är relativt "snälla" mbunas, och någon direkt korsningsrisk föreligger ju knappast.

det enda som skulle tala emot är ju hur många fiskar du har och hur stora dem är.
#3 - 27 december 2004 19:55
Saken är den att jag inte har några fiskar alls än så jag skulle vara tacksam för tips om hur många fiskar av de olika sorterna. Dessvärre hade dom bara två st Edwardi i affären,men de kanske får in fler.

Tack för svar!
#4 - 27 december 2004 20:46
Det råder naturligtvis delade meningar om det (hur många amn akn tänkas ha i det karet), det finns säkert de som skulle hävda att du inte kan hambunas i det över huvud taget. perosnligen tror jag att det går utmärkt, bara du inte har flera hanar av samma sort. beroende lite på storleken (själv gör jag så att jag skaffar litei överkant av små fiskar, det är trevligare med bekymret att göra sig avmed några senare än att ah ett halvtomt kar till de blir stora nog) men i 180 liter borde du utan problem kunna ha minst 10-15 utan problem. själv har jag drygt en fisk per 10 liter akvarium, i storlekarna 3-9 cm.

så säg fem golden, och så måga edwardi du nu får tag på, borde inte vara några problem.
#5 - 28 december 2004 10:36
Ok.Det låter bra.Ska ner till zoo butiken idag.

Det är ju ganska svårt att se skillnad på könen när det gäller Golden så jag får väll hoppas att jag har tur.

Tack för dina svar!
#6 - 28 december 2004 10:47
Du bör ha minst 2 honer till 1 hane av bägge arterna,ph 7,5-9 foder spirulinabaserat,fryst cyklops och mysis du kan ochså ha en liten grupp Id.sprengari.
#7 - 28 december 2004 10:52
Det svåra blir i sådana fall att få tag i en hona till till Afra hanen.De hade nämligen bara en hona och en hane. Om jag skulle ha Id sprengari också,hur många fiskar skulle jag då ha totalt?
#8 - 30 december 2004 17:40
Ursäkta,men vad menar ni med Id sprengari? Är det "rostcikliden" Lodotropheops spreangere,eller? I sådana fall är det samma som gäller: 1 hane till 3-4 honor,men man kan há färre honor till denna snälla m´buna. Framförallt måste du há många gömställen till mer aggresiva m´bunas,även om du har fler än 2 honor. Och till sist vill jag tipsa om RÄKMIX till alla m´bunas,eftersom de lever på alger och små kräftdjur i naturen,alltså,spenat,ärtor,räkor m.skal,vitaminer,agar agar och pyttelite spirulina. Lycka Till!MVH:
#9 - 30 december 2004 17:50
Ursprungligen skickat av mats41

Du bör ha minst 2 honer till 1 hane av bägge arterna,ph 7,5-9 foder spirulinabaserat,fryst cyklops och mysis du kan ochså ha en liten grupp Id.sprengari.

tycker det där var onödigt trängt med maten. du får det att låta som någon sorts definitiv regel. och spirluina är väl bara tilll för att få bättre färg? vad det gäller maten (som han f ö inte frågade om) så ska den innehålla mycket vegetabilier och så ska man inte mata förmycket om maten innehåller animaliska produkter får då kan de lätt bli feta.

det finns fling- och pelletsfoder anpassade för ciklider. sen varva det med tex räkmix eller algtabletter och cyklops/mysis.
#10 - 30 december 2004 20:41
Jag tror jag ska skaffa fryst räkmix i affären.Kör just nu med något slags vegetabiliskt torrfoder som skulle vara bra. Har också provat lite fryst spenat men det var nog ingen höjdare.

Tipsa gärna om olika foder från hemmet som är bra.
#11 - 31 december 2004 09:26
Spenaten ska blandas med räkmixen,inte ges separat. Och Holmström har rätt med spirulina,man ska va försiktig med det då det kan framkalla pigmentfläckar hos fiskarna. Och det bästa torrfodret är vanligt basfoder att alternera räkmixen med. Detta är säkra källor från en som odlat både malawi och tanganyika i 25 år.(En vän till mig) MVH:
#12 - 31 december 2004 10:22
Ja då får jag se till att fixa lite räkmix i så fall.

Tack för svar!

Annons