Ägg - hur göra?

#1 - 23 maj 2007 19:48
Märkte idag att någon av mina två skalarer lagt ägg på på behållaren till pumpen. Det är huur många ägg som helst, och föräldrarna vaktar dem som bara attan. Men så har jag hört att de flesta skalarer har "glömt bort" hur dom ska ta hand om yngel, så finns det nåt jag kan göra för att hjälpa till?
Bör jag ändra på något i karet, ska jag låta det vara som det är, ändra på utfodringen etc. ?
Detta är första gången som jag har fått ägg i mitt akvarie, så jag är heelt nybörjare på den här fronten. Alla svar är välkomna.
#2 - 23 maj 2007 20:20
Låt dom försöka några gånger dom flesta om inte alla scalare par brukar misslyckas första gångerna dom leker.
Kontrolera vad det är som går fel, för många mögliga (vita) ägg eller är det andra fiskar som snor rommen. Försök att förbättra scalarernas chanser vid varje lek.. då lyckas man till slut.
#3 - 23 maj 2007 20:38
Jo, jag förväntar mig inte så mycket heller. Men, hur ska äggen se ut då? Dessa är pyttesmå, genomskinliga/vita. Och om jag inte tar helt fel så tror jag den ena käkar på dem . Är det säkert att det är skalarernas ägg? (Gud nu känner jag mig verkligen trög..) Jag menar, mollysarna, svärdbärarna, tetrorna eller malarna är det inte. Inte heller kuhliålarna. Då återstår bara skalarerna och guldbarberna. Ni får ursäkta om jag är lite trögfattad, men det kan inte hjälpas ;)
FredrikW
#4 - 23 maj 2007 21:40
Att den ena käkar äggen så kan det var obefruktade ägg som den äter. Tar den inte bort dom så kan det mögla och förstöra de andra äggen.
#5 - 24 maj 2007 17:40
Okej, det visste jag inte :) tack! hur ser man skillnad på de olika könen?
#6 - 24 maj 2007 19:04
Det enda säkra sättet att se skilnad på könen är under leken. Honans ägglägningsrör är trubigg medans hanens rör är spetsig
#7 - 27 maj 2007 20:37
Har lite samma problem... kan man inte klippa av ett av bladet iaf och lägga i en flytbur? Eller ruttnar allt :)
Iofs vet jag inte vad jag ska ha alla scalarer till... mata andra firrar med kanske, men det är ju roligt att dra upp några själv!

Annons