"äggkläckningsproblem"

#1 - 22 augusti 2008 15:58
Jag har ett par Aequadens Patricki som lekt ett antal gånger men äggen har försvunnit efter ett till två dygn utan några spår av yngel. Så senaste gången de lekte placerade jag stenen med äggen på i en nätkasse tillsammans med en luftslang för att garantera god vattencirkulation men efter ett tag började äggen bli vita. Jag tog bort de vita äggen med en pipett så att det inte skulle sprida sig men efter knappt två dygn hade alla äggen blivit vita=förstörda. Min fråga är nu om någon har några tips på vad som kan vara fel och hur jag ska förändra akvariemiljön för att äggen ska överleva och bli yngel (vilket ju skulle vara jättekul!). Akvariet är 300L, jag använder Juwels stora innerfilter, PH är runt 6,7, vattnet är mycket mjukt och temp ca 28 vilket är en miljö som samtliga fiskar i akvariet verkar trivas bra i men tydligen inte Patrickifiskarna ägg...
#2 - 22 augusti 2008 16:27
Anledningen till att äggen försvinner är nog att föräldrarna blir stressade och själva äter upp äggen. Anledningen till att de vitnar är att de inte får tillräcklig cirkulation eller att de inte är befruktade.

Cirkulationen kan man lösa med att köpa en stor syresten som man placerar under nätburen eller vad det nu är.

Men det är alltid att föredra att låta föräldrarna dra upp ynglen.
#3 - 22 augusti 2008 17:27
Prova att hälla i fungistopp i akvariet efter att de har lagt rom.
Bilagor:
#4 - 23 augusti 2008 10:08
Några fler tips?

Annons