Aggresiv siames?

#1 - 29 juli 2007 10:50
Jag har precis flyttat över min Siamesiska algätare från mitt lilla 45L till mitt stora 200L då den blev för stor. Nu i det stora karet så är den på mina sebrafiskar och försöker bita dom. Men som tur är så är ju sebrafiskarna snabba och allt för snabba för siamesen, men ändå. Karet är nystartat och kan det ha med att det inte finns några alger i det som spelar in? Vad kan jag göra åt detta bettende?

Edit: Sorry för att jag la inlägget i fel kategori.
#2 - 29 juli 2007 12:52
Den lugnar sig kanske om den får kompisar,va jag förstår är det en stimfisk.
Mvh Elis:)
#3 - 29 juli 2007 13:29
ok :) Ska vänta till helgen då akvariumet är riktigt inkört. Hur många tycker ni jag ska ha i ett 200L?
#4 - 29 juli 2007 14:59
Xzion skrev:
ok :) Ska vänta till helgen då akvariumet är riktigt inkört. Hur många tycker ni jag ska ha i ett 200L?

Ehh, det tar lite drygt en månad innan akvariet är inkört: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Hur stor är siamensisen? De är stimfiskar när de är små/unga, men när de bli vuxna vill de gärna vara för sig själva.

Men jag har aldrig hört talas om siamensis som har varit aggressiva mot andra arter. Är du säker på att det inte är en flying fox du har? Dessa kan vara något aggro.
#5 - 29 juli 2007 16:01
Jo jag vet att det ska stå länge. Men jag snackade med ägaren till en djuraffär som antydde att man kunde släppa i ett litet antal individer ett par dagar efter uppstart förutsatt att man har bakterieflora och aquasafe preparat. Hur som hellst tillbaka till topic. Den är 4-5cm och jag tror inte det är en flying fox, för den har 2st skäggtömmar på överläppen och gnager på alger.
#6 - 29 juli 2007 16:14
Om h*n bara är 4-5 cm skulle h*n nog må bra av att få en kompis. Mina två är större än så om simmar fortfarande ihop det mesta av tiden.

Lita inte för mycket på vad som sägs i djuraffärer bara. Man har fått höra en del felaktiga råd i djuraffärer.
#7 - 29 juli 2007 16:32
ok. Ska köpa några kompisar till den :) Mjo, men man tycker att dom BORDE veta...
#8 - 29 juli 2007 16:36
Xzion skrev:
ok. Ska köpa några kompisar till den :) Mjo, men man tycker att dom BORDE veta...

Javisst borde de det. Men det gör de tyvärr inte alltid. Och så vill de sälja...

Det räcker nog med en kompis. De blir ju ganska stora.
#9 - 2 augusti 2007 21:55
Vissa siameser är aggressiva. Köper du in fler siameser kommer den aggressiva du har nu att ägna all sin tid åt att jaga dem, så dina andra fiskar får i alla fall vara ifred. Se till att akvariet är väl täckt, annars jagar den aggressiva snabbt ut de nyinköpta ur akvariet.
#10 - 5 augusti 2007 09:04
Jag har också en aggressiv Siames. Den har jagat ihjäl alla siameser jag har stoppat ner år den, tyvärr. Men däremot är jag inte HELT säker på om det är en siames/flying fox.. Lite hjälp vore bra. Har tyvärr ingen bild på den. Men den är lite röd runt munnen och gul på rygg-och bröstfenor. Kommer dock inte ihåg om det svarta strecket går ut i stjärtfenan eller ej.
#11 - 5 augusti 2007 09:57
Det är väldigt enkelt att se skillnad: flying fox & falsk siamesisk algätare har en ljus linje ovanför den mörka linjen på sidan, vilket äkta siames saknar. Äkta siames har heller ingen mörk färg i ryggfenan.
http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
#12 - 5 augusti 2007 10:21
liindaa skrev:
Har tyvärr ingen bild på den. Men den är lite röd runt munnen och gul på rygg-och bröstfenor.

Det låter inte som en siamensis.
#13 - 5 augusti 2007 11:04
Azur skrev:
Äkta siames har heller ingen mörk färg i ryggfenan.

Min har ingen mörk färg i ryggfenan, men är däremot gul där.
Kan inte siameser ha nåt gult i fenorna?

Om jag tittar på bilder som föreställer siameser så är de inte så lika min. Min ser mkt "muskulösare" ut och utfärgad.. kanske ett praktexemplar ;)
Kan tyvärr inte kolla på den just nu, men jag tror att den bara har ett par skäggtömmar.
#14 - 5 augusti 2007 11:05
Eller kanske en korsning? Eller en ny art?! Haha :P
#15 - 5 augusti 2007 11:08
liindaa skrev:

Om jag tittar på bilder som föreställer siameser så är de inte så lika min. Min ser mkt "muskulösare" ut och utfärgad.. kanske ett praktexemplar ;)

Kan tyvärr inte kolla på den just nu, men jag tror att den bara har ett par skäggtömmar.

Jag har aldrig sett siamensis med rött och gult på kroppen.
#16 - 5 augusti 2007 11:17
batski skrev:
Jag har aldrig sett siamensis med rött och gult på kroppen.

Okej ;P kan Flying Fox ha rött på mun och gult på fenor då?

Men är Falsk Siames och Flying Fox samma sak?
#17 - 5 augusti 2007 11:25
Okej, jag har bestämt mig för att det är en Flying Fox. Inte för att den har nåt mörkt i fenorna, menmen.
#18 - 5 augusti 2007 13:04
liindaa skrev:
Okej ;P kan Flying Fox ha rött på mun och gult på fenor då?

Men är Falsk Siames och Flying Fox samma sak?

Nej falsk siamensis och flying fox är inte samma art. Jag tror faktiskt att din fisk kan vara en falsk siamensis. Om man läser artbeskrivningen på Azurs länk står det:

"All fins except pectoral are yellowish and there are dark markings on the dorsal fin."

och så:

"Sometimes bright red or pink is seen around the mouth but it might disappear if the fish is stressed."

Den falska siamensisen har iaf två par skäggtömmar precis som siamensis.
#19 - 5 augusti 2007 14:25
åhfan. jo jag sökte nu på google, fullträff där tror jag ;D Ok, det är bra att man vet vad man har för fiskar. tack för hjälpen =)

Annons