Hejsan.
Har lite problem med mina Malawi Ciklider.
För c:a 3 månader sen köpte jag ett begagnat 240 liters kar med malawi ciklider.
Sedan dess har jag försökt att art och köns bestämma fiskarna och har lyckats med de flesta(tror jag).
Tyckte det skulle vara kul om man kunde få fiskarna att leka och därmed föröka sig. För att skapa förutsätning för lek så kompleterade jag mitt fiskbestånd lite.
Den fisk som verkar vara dominant i karet är Lombardoi hane(c:a 12cm).
Eftersom det inte fanns någon hona till Lombardoin köpte jag 2 st honor.
Har nu blivit lite tveksam om det verkligen är Lombardoi honor jag köpt.
Den ena av "honorna" är ljublå med svagt mörka tvärgående ränder och på den verkar färgen stämma men den andra "honan" är nästan helt grå med tvärgående ränder. Kanske är den gråa på väg att färga övar till gul och därmed upphöra att vara en hona:) . Kan även tillägga att dessa "honor" var c:a 5cm när jag köpte dem men har nu växt på sig en cm.
Min Lombardoi hane har varit tämligen ointresserad av dessa två "honor" ända sen de flyttade i karet. Enda intresset som jag har sett är lite vibrerande framför den blå honan men väldigt lite i början och på slutet inte ett dugg.
Eftersom min Kunskap om Malawi Ciklider är väldigt begränsad så litade jag på zoo personalen när jag köpte fiskarna men börjar undra om jag inte råkat ut för i det närmaste lika okunnig personal på zoot.
Ville ändå inte ge upp planerna på att få se mina fiskar leka och yngla av sig.
Fick ett tips om en kunnig Malawi handlare som fanns på en ort ett antal mil bort. Åkte igår till handlaren och köpte en Lombadoi hona(8 cm) och en Röd zebra hane till mina 3 Röd zebra honor. Han varnade om att fiskarna kunde bli dödade av de andra fiskarna. Eftersom de två fiskarna jag tidigare köpt inte hade blivit utsatta för agressioner över huvud taget så tänkte jag att det kanske inte var så stor fara.
När jag väl kommit hem och fått ner fiskarna i karet så började det hända otervliga saker. Båda nykomligarna blev jagade runt hela karet. Mest utsatt var Zebra hanen. Alla jagade och stressade den till den milda grad att den tillslut inte orkade utan började nästa ligga på sidan och verkade ge upp och låg kvar när alla pickade på den och då menar jag ALLA, även alla småttingar och dess egna honor. Insåg att loppet var kört för den stackaren om jag inte gjorde något.
Flyttade den till ett annat kar där jag har ett par praktbotior, en pansarmal, en svart hajbarb, en pleco mal, två ciklider varav en liten Auratus hona och en liten jag inte vet arten på. I detta kar var det lite samma visa. De två små cikliderna pickade på den utmattade Röda zebra hanen. Då släckte jag lyste för att den skulle ha någon chans att klara sig.
När jag tog bort den Röda zebra hanen från 240 liters karet så råkade min nya Lombardoi hona ut för samma behandling eftersom den då fick allt fokus som nykomling och jag gjode samma sak med den dvs. flyttade den.
I sitt nya kar är de bägge "nykomlingarna " lite mobbade av den lille Auratus honan och dess kompis trots att "mobbarna" är mycket mindre än sina offer. Därför la jag Auratus honan och den andra i en varsin yngelkasse så att "nykomlingarna" får vila ut lite. De har bägge två piggnat till betydeligt och simmar fram och till baka i sitt nya hem. Trots att de ser piggare ut har de inte samma beteende som de andra cikliderna utan är mycket lugnare. De blir även lite rädda när man ska mata dem. Tanken är att jag ska kunna flytta tillbaka dem till 240 liters ciklid karet.
Är det möjligt eller kommer de att råka ut för samma behandling igen?
Funderar på att möblera om i mitt ciklid kar och samtidigt flytta dit nykomlingarna och kanske lyckas få dem att smälta in i karet när det råder allmän fövirrign p.g.a. ommöbleringen.
Någon som har idéer eller tips på hur jag kan gå till väga?
Hoppas någon orkar läsa detta:D