aggresivitet

#1 - 1 december 2003 20:41
Jag vet att Guldsömcikliden är aggresiva.Men hur aggresiv är den?

Den är väl inte lika aggresiv som PÅfågelcikliden?
#2 - 1 december 2003 21:04
jag har aldrig uppfattat påfågelciklider som aggresiva , inte dom jag haft ijallafall men där imot välldigt glupska äter allt även en och anna fisk ....där imot har jag hört att guldsöm kan var väldigt aggresiva... men det är bara min uppfattning.
#3 - 2 december 2003 13:52
Ursprungligen skickat av VH90

Jag vet att Guldsömcikliden är aggresiva.Men hur aggresiv är den?

Den är väl inte lika aggresiv som PÅfågelcikliden?

Hej!
Jag kanske har världens skönaste Guldsömsciklid par men jag märker då inte att dom är aggresiva. Honan är satans ettrig när hon har ungar men hanen är mer av stilen "Öhhh, hörru kan inte ni bara flytta på er lite när vi har yngel, kärringen blir så grinig annars". Sen kan han på sin höjd förtydliga med att knuffa lite på mina påfåglar eller Arowanan, men aldrig bita!!!!
Däremot hade jag en gäddciklid innan, han var bitsk som f-n. Men Guldsöms hanen bet inte tillbaka utan återigen knuffade lite på honom och verka säja typ "Öhhh,hörru sluta med det...."

Jag säjer som jag sett många andra säja om guldsömmar "Dom vet att dom är kungar i karet och behöver inte bevisa det".

MVH

Peter

#4 - 9 december 2003 22:00
Jag har ett par guldsöpmmar som inte alls är agressiva. Visserligen så kan honan få sig en knuff av hanen då och då, men annars tycker jag att den är mycket trevlig...
Var dock tvungen att ha dem tillsammans med stora skalarer under ombyggnad av akvarium (vet att dom inte ska vara tillsammans) Men det fungerade relativt bra.... Visst backade skalarerna men dom blev sällan attakerade... Jag har även haft mindre exemplar av guldsöm 4-5cm tillsammans med neontetror utan att de blivit mat... *skrattar*
Så jag tycker inte att guldsöm bör räknas som en agressiv fisk...Fast mina kanske är underbarn...
Bara dom får tillräckligt stort akvarium (minst 300 liter skulle jag tro)

En fisk som däremot är agressiv är Salvini! Var tvungen att sälja mina på grund av deras rovgirighet...Fjäll och fenor flög, även på min 35 cm stora mal...
Synd att en sån vacker fisk ska vara en sån surgädda....
#5 - 10 december 2003 09:09
Hej

Stora ciklider är individualister, och man kan hitta olika temperament inom samma art. T.ex så anses ju jaguarcikliden vara det aggressivaste med fenor, men mina gjorde knappt utfall mot de andra fiskarna ens när de hande yngel. Har inte så stor erfarenhet av guldsöm, men har läst att vissa är aggressiva och andra inte. Nyckelhålscikliden sägs ju t.ex vara skygg, på gränsen till tråkig, men mina lät sig inte hunsas av brasiliensishanen jag hade då. Visserligen fick han övertaget när han växte om dem.

Scalarer kan de också. Hade ett halvvuxet par som satte skräck i ett halvvuxet eldbukspar. Eldbukarna backade när de mötte scalarehonan. Hon hade fått ett rejält psykologiskt övertag på dem. Fiskar är individualister, som sagt [:)]

MVH Micke

Annons