Aggressiv kampfiskhona

#1 - 10 mars 2007 11:13
Har en Kampfiskhanne i ett 110l akvarium tillsammans med tre black molly och två algätare. Kampfiskhanen såg lite ensam ut, så jag skaffade en hona till honom, men honan är väldigt aggressiv mot hanen, biter honom hela tiden. Det ser ut som om han börjar få ett litet sår på ena sidan och hans fenor börjar bli fransiga.
Ska tillägga att varken honan eller hanen är fullvuxna, honan är angen större än hanen. Kna detta spela in?
Vad ska jag göra? Vill inte gärna avliva honan, och att gå tillbaka till affären med den blir för krångligt då hon inköptes i en annan stad. Jag har en del växter och en stor rot i akvariet, har tänkt skaffa flytväxter så snart ekonomin tillåter.
Så snälla, hjälp mig!
#2 - 10 mars 2007 19:08
Skaffa fler växter så hanen kan komma undan. Man ska helst ha mindre honor tillsammans med hanen. Du bör också skaffa mer honor.
#3 - 10 mars 2007 19:11
NEEEEJ!!!!! :mad: asså man ska aldrig ha två kampfiskar i samma akvarium!! alla kampfiskar hatar varandra! lämna tillbaka nån av dom ellr byta akvarium!! det är helt djurplågeri att ha två st i samma akvarie! :mad::(
#4 - 10 mars 2007 19:19
Amanda321 skrev:
NEEEEJ!!!!! :mad: asså man ska aldrig ha två kampfiskar i samma akvarium!! alla kampfiskar hatar varandra! lämna tillbaka nån av dom ellr byta akvarium!! det är helt djurplågeri att ha två st i samma akvarie! :mad::(

Eh, har du läst hela inlägget? Han har köpt en HONA till sin HANE.
#5 - 11 mars 2007 12:47
Amanda321 skrev:

TVÅ HANNAR är inte ok såklart såvida man inte råkar hitta två som funkar ihop då?

men visst kan man ha flera kampar?
jag har fyra och visst ryker de ihop men de mår bra och trivs...
hannen bygger skumbo och tanterna pinkar in revir:D
#6 - 11 mars 2007 16:34
Diwa skrev:
TVÅ HANNAR är inte ok såklart såvida man inte råkar hitta två som funkar ihop då?

men visst kan man ha flera kampar?

jag har fyra och visst ryker de ihop men de mår bra och trivs...

hannen bygger skumbo och tanterna pinkar in revir:D

Dumt att chansa att sätta ihop två hanar öht.

Ska man ha flera kampfiskar i akvariet så ska man ha EN hane och FLERA (2, helst fyra) honor. Och helst massor med växter så fiskarna kan komma undan och gömma sig.
#7 - 11 mars 2007 16:47
en kampfisk hanne ska ha 4-6 honor för att det ska bli "ultimat".
#8 - 11 mars 2007 17:03
min hane har 7 honor :)
#9 - 11 mars 2007 17:04
Amanda321 skrev:

hehe...hur tror du att de förökar sig ?;) :D
#10 - 11 mars 2007 17:34
Du kanske ska kolla riktigt noga, så att det inte är 2 hanar du har.

Kamphonorna som butikerna får hem är ju oftast rätt unga. Det händer rätt ofta att någon visar sig vara en hane med dålig färg, när det vuxit till sig en smula.

Ett bra tips annars är att avgränsa akvariet i minst 2 delar med något högre växtbuskage. På det viset så hindras kampfiskarna från att alltid se varandra och kan bilda egna revir utan att reta sig på varandra hela tiden.

MVH/Anita
#11 - 11 mars 2007 18:02
nja jag menar så här tup ;) : när jag köpte en hona till min hane tog honan ihjäl hanen.. men så visade det sig att honan var en hane altså hade djuraffären ljugit när dom sa att det var en hona.. så jag vill aldrig chansa igen :(
#12 - 11 mars 2007 18:11
Amanda321 skrev:
nja jag menar så här tup ;) : när jag köpte en hona till min hane tog honan ihjäl hanen.. men så visade det sig att honan var en hane altså hade djuraffären ljugit när dom sa att det var en hona.. så jag vill aldrig chansa igen :(

ljugit kanske var att ta i, där emot kan det va svårt att se skillnad på en hona och en ung hanne om man inte jobbat med odling och även där går man bet i bland.

Annons